HOME
Contactformulier

Dagelijks Nieuws 01 t/m 10 april  2022

zondag 10 april 2022
Prachtig weer en dus aardig wat recreanten op pad. Slechts één beroepsschip zag ik door de sluis komen en wel de duwer Maasstroom 7 die de bak Anita voor zich had. Deze combinatie kwam uit Andel bij de fabriek van De Heus vandaan.

Het bezoekje aan het Munnikenland bracht ook wat schepen op. Vooraan lag de Nijmeegse Torrent, daarvoor de Eucharisteo, dan de Horizon en tot slot de Alfa-Mea waarachter de Inspé IV en de Inspé lagen verborgen.

Een aparte opname van de Torrent, want toen ik gisteren keek lag dit schip er nog niet.

Op de foto hierboven is te zien dat aan de binnenkant naast de Torrent nog een schip ligt. Even verder wandelen en ik zag dat het de Eendracht uit Sliedrecht was.

Morgen belooft het ook mooi weer te worden, wie weet komt er dan meer om op de foto te zetten.

terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 09 april 2022
Toch al een dag waarop het rustig is in de sluis, zeker ook als de recreanten en masse blijven wachten op beter weer. Toch heb ik een paar foto's gemaakt en de eerste was van de Rotterdamse Vrijheid.

Veel later, de Elsa passeerde ook nog werd mij later verteld, zag ik de Furore de sluis in komen.

's Middags bleek dat dit schip na het schutten een plekje in de Waalhaven had gezocht en gevonden.

Meer schepen zag ik niet in/door de sluis komen. Wel keek ik naar de schepen in het Munnikenland, waar vooraan de Eendracht lag te wachten.

Achteraan zag ik de Alfa-Mea tegen de twee Inspé-schepen liggen. Waarschijnlijk weekeinde houden.

Morgen de tweede zondagse opening van het seizoen. Benieuwd of de sluis aan het werk kan.

Janihudi 4
Het schip dat op 8 maart 1944 werd aangevallen door twee geallieerde vliegtuigen. Het onderhield een veer tussen de Brabantse en de Hollandse oever van de Boven-Merwede.

Vanochtend heb ik een exemplaar van het door Paul Martens geschreven boekwerkje over het gevolg van die aanval gekocht bij Drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel.

Dit weekeinde ga ik wat in het boekje lezen, maar nu al begrijp ik waarom die aanval door de twee vliegtuigen zoveel slachtoffers kon maken. Het kon wel eens druk zijn op die veerpont en dat was ook het geval op die achtste maart 1944.

terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 08 april 2022
Mooie dag die ik hoofdzakelijk doorbracht dieper in Brabant. Wel natuurlijk na vertrek de snelle stop voor het Munnikenland. Daar lagen de Kia-Ora (023.01944) , Horizon (023.17364), Inspé (023.01533) en de Inspé IV (032.50021).

Later in de middag en op weg naar huis toch weer eerst een kijkje in het Munnikenland. Er was niets veranderd, alleen zagen we dat de Eucharisteo (023.07092) uit Nunspeet zich bij de wachtende schepen voegde.

Niet veel later passeerde in de sluis de enorme duwer Alina (020.09617) uit Kollum. Bijna was ik te laat.

Ook voor de Rosmalense Parcifal (023.24574), die geladen met containers richting Maas ging, was ik bijna veel te laat.

Dan alweer mijn laatste schip, de Piraat (022.08663) uit Rotterdam.

Hoewel snel erna de Casa-Nova schutte, maakte ik er dit keer geen foto van. Mijn diner liet ik prevaleren.

Sluis Empel
Waar de Wilhelminasluis de laatste tijd toch wel heel weinig storingen kent, scoren de sluizen van het Maximakanaal slechter. Vandaag was Sluis Empel aan de beurt met een storing die duurde van 10.10u. tot 13.34 u. Joost Roeland zette drie wachtende schepen op de foto, t.w. de Ella, The-An XV en Pro Rata.

terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 07 april 2022
Geweldig! Wat een bij vlagen enorm krachtige wind. Foto's van vandaag zijn dan ook allemaal vanuit huis of vanuit de auto gemaakt. Zo was ik in het begin van de middag op De Rib in Andel. Daar lagen de Neeltje van de Woudrichemse vissers, de Volharding (023.07233) en de Maasstroom 7 (?) met een bak voor zich.

De twee laatste schepen heb ik nog getracht solo op de foto te krijgen. Hieronder dus eerst de Volharding met ernaast de Maasstroom 7 (023.08423).

Ook het Munnikenland had schepen op bezoek. Daar was ik iets voor het middaguur, op tijd om te zien dat de Kia-Ora (023.01944) werd gelost.

Ietsje verderop lag de Horizon (023.17364) te wachten bij de Inspé die daar nog steeds ligt.

In de sluis zag ik o.a. de Rijssense Alpa (031.10498) richting Maas schutten. Het was het eerste schip dat zich vandaag hier liet zien.

Een uurtje later schutte de Rehoboth (023.04615) richting Waal/Merwede, maar al snel kwam het weer terug om richting Maas gte gaan.

De Werkendamse Zephir (031.10554) was het derde schip dat schutte, misschien wel op weg naar de thuishaven. Meer schepen kwamen er niet vandaag en veel zullen er vanaf nu (18.00 uur) ook niet komen denk ik zo. Daarom was dit het voor vandaag.

terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 06 april 2022
Toch weer een paar aardige foto's kunnen maken, te beginnen met de Vivo (032.70610). Een bekend schip waarvan de naam me nu toch intrigeerde. VIVO kan staan voor Vrijwillige Inkoop en Verkoop Organisatie. De winkels dus waarvan er ook eentje bij ons in de buurt in Den Helder stond, een kruidenier.
Logischer lijkt me de verklaring: "Vivo ergo sum" oftewel "Ik leef, dus ik besta".

Voor de Fame (023.22798), een mij onbekend schip, trotseerde ik de regen en wandelde ik naar de brug.

In de middag passeerde de Walrus V (023.20162), op weg richting Maas. Voor de duwer een ponton met daarop "constructiemateriaal".

Terwijl ik deze update zat te maken zag ik opeens, iets na 17.00 uur, het werkschip Liesveld (023.22883) in de sluis liggen. Toch maar naar beneden te gaan om er een foto van te maken.

Dit was alles voor vandaag, het regent nu flink en mijn diner schijnt bijna klaar te zijn. Tot morgen dus.

terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 05 april 2022
Opnieuw bijna continue regen. De reden voor mij om mijn camera's droog te houden en dus vanuit huis de enkele schepen die passeerden in twee delen op de foto te krijgen.
Het eerste schip dat ik zo op de foto kreeg was de Tyda-Kyra (022.04092).

De Barneveldse Admiratio (032.90261) was eenzelfde lot beschoren.

Ook de Evolutie (023.12266) ging zo in twee delen op de foto.

Later, dik in de middag, kwam net als gisteren de Zilvermeeuw 2 (023.19639) uit Drimmelen langs. Ook nu met een zo te zien behoorlijk aantal passagiers aan boord. Echt een zwaaimomentje.

Nog later in de middag de Den Bosch Max Blauw (023.38914) die geladen met containers richting Gorinchem ging.

Het is nu bijna 18.00 uur. Geen schip meer gezien, wel regent het opnieuw.

Sloop blijft triest
Jammer dat schepen worden gesloopt. Wel logisch als ze niet meer rendabel zijn of worden. Nu weet ik de reden niet van de sloop van de Tolé (033.10409), hieronder in oktober 2018 in de sluis richting noord.

Johan van Dalen stuurde me een foto waarop dit schip op de sloperij in 's Gravendeel ligt.

terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

maandag 04 april 2022
Nou, dat was me het dagje wel. Harde wind en bijna continu regen. Alle foto's maakte ik daarom vanuit huis, zoveel schepen kwamen er nou ook niet.
Het begin was voor de Ella (031.70150). Meteen is weer eens duidelijk dat de bomen langs de sluis toch nodig eens moeten worden geknipt. Maar ja, als bij RWS het geld op is.............of is het dat de planning een beetje is fout gegaan?

Na een poosje wachten bleek dat Ella gezelschap kreeg van het werkschip Liesveld (023.22883).

Bij het uitvaren was de Liesveld de eerste die de sluis uitging. Ella wachtte rustig om als tweede de sluis uit te gaan.
Aardig op de foto is dat een viertal oranje gejaste mensen, ik neem aan van RWS, op de sluis waren. Het lijkt mij dat iedereen die ook maar iets te zeggen heeft zo langzamerhand op de sluis is geweest. Geen idee wat vandaag op het programma stond voor dat viertal.

De Zilvermeeuw 2 miste ik, maar voor de Induco (023.33386) was ik weer present.

Meer schepen zag ik niet tot nu toe, het is bijna 17.00 uur. Een stille dag dus!

Brug omhoog
Zit ik rustig aan mijn bureau hoor en zie ik dat de brug omhoog gaat. Dat is niet bijzonder, maar wel dat de Maasdeuren zijn gesloten. De brug ging trouwens na het hoogste punt zonder dralen weer naar beneden.

Vereniging "De Binnenvaart"
Vorige week kwam het Verenigingsblad weer binnen, nr 2 van 2022. Het blad is bezig aan de 31-ste jaargang en is nog steeds heel interessant om te lezen en/of de foto's te bekijken.

terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

zondag 03 april 2022

Eindelijk weer de sluis open op zondag. De eersten die van deze opening gebruik maakten, waren acht recreanten. Voornamelijk voerden die als thuishaven Heukelum.

De gehele dag door druppelden recreanten binnen, maar de enige die de eer van de binnenvaart hoog hield was de Dordtse motorsleepboot Hoop (023.06504).

Schuttevaer
In de nieuwste Schuttevaer toch ook weer connecties met de Wilhelminasluis. Zo zag ik in de rubriek "Rivieren, Kanalen & Meren" dat de Cathalijn was verhuisd van Gorinchem naar Zeist en nu vaart als Pensato. Hieronder nog als Cathalijn in juni 2016.

Op de laatste pagina stond in de rubriek "Kielzog" de schipper van de Catharina centraal. Hieronder het schip in september 2012 schuttend richting Waal/Merwede.

Jammer te lezen in het interview dat Hannie Visser-Kieboom met de schipper had, dat deze Catharina waarschijnlijk naar de sloop gaat als de schipper stopt met zijn werkzaamheden.
Jammer dat de Schuttevaer zo gekreukt wordt afgeleverd. misschien dat drogisterij Verbeek in Andel nog een ongefrommeld exemplaar heeft.

terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 02 april 2022
Op een dag als deze en zeker bij zulke weersomstandigheden is en blijft het rustig in de sluis. Maar naast een paar recreanten zag ik toch nog twee keer beroepsvaart passeren. De eerste was de Werkendamse Zephir (031.10554) die op weg was naar de thuishaven.............denk ik.

De tweede keer was het de duwer F50 (027.17119) van Koek uit Sleeuwijk die solo richting Maas ging. Op die foto ook een klein bootje dat op de zijkant reclame voerde voor Sloepverhuur Kerkdriel. Leuke website, zeker voor mensen die van het water houden maar niet zelf een boot willen aanschaffen.

Verder geen schepen en dus nam ik -lopend nog wel- een kijkje naar de schepen in het Munnikenland. Er lagen vier schepen.

Het dichtst bij de weg zag ik de Nijmeegse Torrent (023.17584) liggen te wachten tot het aan de beurt was om te lossen. Daarvoor werd de Anteros (060.04132) gelost.

Achteraan lag nog steeds de Inspé (023.01533) terwijl bij de laadpijp de Kia-Ora bijna klaar was met een lading innemen.

In het begin van de middag hadden we een afspraak in Zuilichem en dan rijden we er altijd over de Waaldijk naartoe. Dit keer kwamen we de afvarige Via Nova (031.70631) tegen, ook een bekende.

Wat scheepvaart betreft valt er verder niets te melden. Maar ook nu weer zijn er andere zaken die toch wel een plekje verdienen op deze dag.

Duiven pikken zaadje mee
Zo weet ik nu dat graszaad strooien wordt gewaardeerd door dikke vette houtduiven. Afijn, zij moeten ook leven en dus liet ik die vogels maar fourageren op mijn terrein.

Menno van Coehoorn Stichting
Van deze stichting ben ik begunstiger en via het kwartaalblad Saillant blijf ik zo op de hoogte van het wel en weer van, vaak oude, verdedigingswerken.
Zo wist ik dat vandaag een Voorjaarsexcursie was gepland in deze regio. Na lezingen en een lunch in Fort Giessen reed de bus o.a. langs de twee Batterijen hier in de buurt, maar ook langs wat oude schuilplaatsen. Leuk dat de bus ook stopte bij het Gedenkteken van de scheiding van Maas en Waal.

Voor de sluis stopte de bus weer om de mensen te laten uitstappen om een kijkje te nemen op de sluis.

Het maakte een mooi plaatje toen alle deelnemers op de brug stonden en daar enige explicatie kregen over de werking van een waaiersluis.

Op 23 april wordt deze excursie herhaald. Gauw begunstiger worden dus van deze stichting, zodat je kunt deelnemen aan een interessant dagje.

terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 01 april 2022

Sneeuw genoeg toen ik vanochtend de rolgordijnen opende. Wat mij betreft gelukkig dat nu alle sneeuw is verdwenen.

1 april, dus oppassen
Op zo'n 1 april-dag is het vaak goed uitkijken en niet alles geloven. Dit keer hadden we mensen die op de sluis wachtten op het bekende duo André van Duin en Janny van der Heijde die met een boot op weg zouden zijn van Heusden naar Werkendam om later de Biesbosch in te gaan.

Toevallig dat op het "moment-suprême" twee recreanten de sluis in kwamen vanaf de Maaskant. Camera's, flinke lange, werden in aanslag gebracht en foto's werden gemaakt. De bemensing van de Lailax en de Liberté bleven verbaasd achter.
April-grap geslaagd? Hmmmm, valt ietwat tegen wat de Wilhelminasluis betreft.

That was only yesterday
Gisteren, in het begin van de avond kwam opeens een schip binnen. Het bleek de Challenge te zijn. Vanuit huis toch wat foto's gemaakt.

Vanochtend was de Werkendamse Shalom (031.70648) het eerste schip dat ik zag. Ook nu weer maakte ik de foto's vanuit huis.

Daarna de Eros (022.04422) - Eros II (060.03522) combinatie dat weer op weg was met een flinke partij schroot, maar kijkers te over had die wachtten op André en Janny.

Een flinke tijd later, de rust wedergekeerd op de sluis, een spits en wel de bekende Jaël.

Dan was er nog de Centina (023.33548) die ik bij de laadbrug in het Munnikenland zag.

Ergens in de middag zag ik de brug omhoog gaan, hoewel er geen vaart in de buurt was. Even later ging de brug weer naar beneden. Misschien een proefdraaiing?