HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                               Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 april 2020                                                           


vrijdag 10 april 2020     
Echt zo'n vrijdag waarvan je achteraf kunt zeggen: sluit de sluis maar om 18.00 uur, want druk was het echt niet. Mijn eerste foto maakte ik van een beer die voorop een schip stond te kijken wat er zoal op de wal gebeurde.
Die kon ik dus afstrepen op mijn berenoverzicht van de binnenvaart. Nog ca. 250 te gaan.

Die beer was te zien voorop de met containers geladen Caan (023.26678) die behoedzaam vanmiddag schutte.

Een tijdje terug ging een transport richting Noord, maar nu kwam het weer terug. Het was de duwer Delta (023.09829) die twee pontons voor zich had. De eerste was de Scopic (050.24890), de tweede weet ik niet echt. Voorop dit ponton stond "Lynn Bruxelles" en dus houd ik het maar op Lynn (020.05770).

Rond het middaguur gingen we naar Woudrichem en natuurlijk deden we dat via de Maasdijk. Onderweg kwamen we de Chasseur (023.16752) tegen. Op de achtergrond is (het gesloten) Slot Loevestein te zien.

Ligt de Anna Magrietha gewoonlijk in de Historische Haven van Woudrichem, nu had het weer een aardig plaatsje op de Afgedamde Maas gezocht en gevonden. 

Nu mag mijn scheepsherkenning abominabel zijn, de Knarr (032.80169) herken ik toch meteen. Waarom? Geen idee. We zaten net een cryptogram op te lossen en dus maakte ik een foto vanuit onze keuken. 

Op zo'n dag als vandaag mag ik zeker geen spits missen. Dat deed ik echter wel en daarom een archiefopname van de Jenny (023.14700) uit Hasselt.

Halverwege de middag een schutting met de Janny-D (023.15431) uit Krimpen a/d IJssel. Meteen het laatste schip voor mij en waarschijnlijk voor de sluis ook.

Milagro uit Zwijndrecht      
In oktober 1971 ontmoette ik voor de eerste keer Peter Leijsten. Hij was toen hoofd van de openbare lagere school in Woudrichem en ik kwam daar solliciteren voor de functie van onderwijzer. Natuurlijk werd ik aangenomen en leerde ik al snel Peter beter kennen. 
Hij was toen al een fervent hobby-fotograaf. Hoewel we elkaar in de loop van de jaren ietwat uit het oog verloren, bleef het contact bestaan. Nu krijg ik regelmatig foto's van hem over/met schepen, watergerelateerde onderwerpen e.d. 
Zo ook deze week een foto van de Milagro uit Zwijndrecht die op de Nieuwe Merwede richting Werkendam voer. Het schip is een Chinees casco dat in Hendrik Ido Ambacht werd afgebouwd en in 2009 in de vaart kwam. De foto is prachtig en ademt klasse uit.

                                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 april 2020     
Gisteren was ik nog amper klaar met de update van een dag met maar weinig schepen, toen het opeens druk werd. Achter elkaar schutten toen de Harja, Wilhelmien, Babette, Noorderzon, Confidentia, Scaldia en de Votrans (023.18448). De laatste had twee pontons voor zich, waaronder de NP 523. 

AndelWandelt exit    
Alles van AndelWandelt is verwijderd van de site, maar dit alles is naar het archief gegaan. Als iemand dus iets wil weten van de tochten die in de afgelopen tien jaar zijn meegemaakt: de foto's en het verslag van al die tochten zijn bewaard.
Gisteren was Hans de Weerd weer op pad. Nu startte hij in Heusden en liep hij via Bokhoven naar Sluis Empel en via Den Bosch weer terug. Hij startte al vroeg en dat leverde een mooi plaatje op.

Ook andere foto's zijn te sfeervol om zomaar voorbij te laten gaan. Hieronder nog een drietal van die sfeeropnamen.

   

Vandaag in en/of bij de sluis    
Het werd weer niet druk. Jammer dat de Trekvogel en de F50 zo vroeg schutten dat ik er geen foto van kon maken. De twee duwers gingen naar Heusden. 
Mijn eerste foto's waren voor de Desiré (023.11441) die deze dagen al eerder aan de orde kwam. Nu kwam ze uit het Munnikenland waar het schip was gelost.

   

In de loop van de middag zag ik in de Waalhaven de Rotterdamse Pia (031.70672) wachten tot het de sluis in kon varen. Rechts ervan wacht een dobberende recreant, de Mouse uit Woudrichem. 

Aan de andere kant van de Waalhaven lag de Zeeuwse Scaldia (023.11215) uit Terneuzen. Dit schip was daar gisteravond al aangekomen.

Voordat de Pia kon schutten, moest eerst de Prinses Margriet (022.03600) uitvaren. 

Niet echt druk dus, liever gezegd echt niet druk. Maar misschien komt straks weer het zes uur aspect aan de orde en wordt het toch nog even druk. We zullen zien.

Schuttevaer     
In de nieuwste Schuttevaer in de rubriek R, K & M aandacht voor twee bekende schepen. De eerste is de Grovan (023.07092) van Grovan BV uit Andel die al een tijd geleden is verhuisd en nu vaart als Eucharisteo. Met die naam heb ik het schip al een aantal keren bij Covaco zien lossen. Hieronder links de Grovan, ernaast de Eucharisteo.

   

Citaat uit het artikel: "En weer werd een originele Kempenaar gesloopt; de Animo (023.00158) van J.A. ten Kate moest er bij Treffers aan geloven. Ze werd gebouwd in 1925 bij De Hoop in Hardinxveld-Giessendam als sleepschip Willem Hendrik van C.C. Oudshoorn in Hansweert.

Hans de Weerd ziet schepen       
Gelukkig blijft Hans foto's maken van schepen. Zeker gelukkig als dit in de buurt is en hij daardoor bekende schepen ziet. Nu een aantal foto's die hij maakte tussen Heusden en Sluis Engelen. 
Ter hoogte van Ammerzoden zag Hans de Scaldis (023.22862), toch een onbekende voor me.

Iets voorbij hetzelfde dorp kwam Hans een bekende tegen en in dit geval was dat de Manuela (023.18590). Ietsje later werd hij ingehaald door de hier zeer bekende Ineke (021.00659).

   

In de buurt van Bokhoven kwam de ontmoeting met de Corja (023.04917) en de Lian (023.09899), beiden zijn bekenden.

   

Toevallig was Hans juist bij Sluis Engelen toen daar de Spes Salutis (030.21447) uit Nederhemert schutte, een schip dat ook de Wilhelminasluis frequenteert.

Morgen volgt deel twee van de foto's die Hans de Weerd van schepen maakte.

                                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 08 april 2020     
Hoe mooier het weer, hoe minder schepen komen. Tenminste dat lijkt zo, natuurlijk is het onzin. Maar dat neemt niet weg dat het toch echt voor een midweekse dag stil was. 
In het Munnikenland was genoeg te doen. Daar zag ik vooraan de Zwijndrechtse Europa (023.29222) worden gelost.

Erachter lag de Alida (023.10954) te laden. Niet lang erna vertrok dat schip om bij Gorinchem naar binnen te gaan om het kanaal richting Vianen te nemen.

Dan lag er ook nog de al geloste Torrent (023.17584) helemaal achter aan op de palen.

Zoals gezegd kwamen er maar weinig schepen en dan miste ik de Interim (023.10462) uit Leerdam ook nog bijna.

Toevallig zag ik dat in de Waalhaven een Duits schip naderde. Juist op het moment dat de Interim, die een tijdje daar had gelegen, uit die haven vertrok.

Het Duitse schip bleek de Anna Firmbach (023.26068) uit Sennveld te zijn. Deze was op weg naar De Heus in Andel om daar de lading te lossen. Op de foto is ook nog net de Interim te zien die richting Waal gaat.

Op de boeg van de Anna Firmbach was met enige moeite de oorspronkelijk naam te lezen: Roland von Bremen. Op de achterkant van het schip zag ik na het invaren van de sluis ook nog het oude Europanummer (55.01330) staan. 

Mijn laatste schip bleek de Rotterdamse Dena (031.70553)  te zijn. Het was toen ca. 16.30 uur.

Achter de oostelijke remming van de Maashaven lag sinds gisteren de Brakelse Sanne (033.10525) . Vanmiddag kwam daar, na te zijn geschut, het zusterschip Prinses Margriet (022.03600) bij. Omdat ik toch op de brug was voor de Dena stak ik maar de weg over om een foto van die twee Brakelse schepen te maken.

Het viel niet mee om de weg over te steken, het was flink druk. Ook nu weer behoorlijk wat irritante motoren en flink wat fietsers die niets wisten van de 1.50 meter. Dat wordt wat met de komende Paasdagen.

Nogmaals de Desiré      
Is het raadsel van de Desiré, zie gisteren, opgelost, schenk ik toch nog een keer aandacht aan dit Werkendamse schip. Van Hannie Visser-Kieboom, journaliste, kreeg ik een prachtige foto van een gepavoiseerde Desiré ter gelegenheid van het huwelijk van de schipper. Het bruidspaar poseert gewillig voor een huwelijksfoto. Dat huwelijk was trouwens vorige week donderdag. 

                                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 07 april 2020    
Opnieuw een prachtige dag met interessante schuttingen. Al vroeg passeerde de Lucia (023.22715) richting Zuid om later op de dag terug te komen met een casco. Hetzelfde casco dat een een tijdje terug de andere kant opging.

In het Munnikenland lag een onbekend Belgisch schip te dobberen. Later zagen we deze Avila (061.05154)  van de andere kant toen we terugkwamen van een bezoek aan Brakel.

   

Bij de fabriek van Covaco lag de Torrent (023.17584) te lossen, de Avila moest dus nog geduld uitoefenen. 

In Brakel reden we ook naar de veerpont Brakel II (023.33842), maar die bleek stil in de Brakelse haven te liggen. 

Het was niet druk op de rivier, maar toch zag ik twee containerschepen passeren. Het waren de En-Avant (023.33599) uit Krimpen a/d IJssel en de Sailing Home (023.30264). 

   

Nog twee schepen zagen we daar, maar geen bekenden. Het waren de Papendrechtse Libero (023.31440) en de Mezzoforte (023.18901) uit Maasbracht.

   

We reden daarna door naar Zuilichem en we gingen daar over de dijk naartoe. Onderweg zagen we de Sientje (023.24873) met een bak voor zich stroomafwaarts gaan. 

   

Eenmaal weer thuis kwam de Casa-Nova (021.01038) schutten. Vanuit de tuin nam ik er een foto van en later ook eentje vanaf het Waalhoofd, de Casa-Nova bleek in de Waalhaven te overnachten.

   

Ook een aardige verrassing in de loop van de middag toen de Zeeuwse Lydia (023.13057) uit Goes kwam schutten. Deze Lydia was nog onbekend voor me, ook onder de eerdere namen zag ik haar nog niet in de sluis.

De foto van de Lydia maakte ik vanaf het westelijk Waalhoofd (H2) en toen ik richting Waalhaven keek zag ik twee schepen aankomen. Het waren de duwer IJsland (023.09470) en de Urker Babette (023.11526). Een mooi duo om het daarbij voor vandaag te laten.

Het was de Desiré    
Nou, met de scheepsherkenning van velen is niets mis. Een flink aantal mensen reageerde op mijn vraag gisteren welk schip ik uit het Munnikenland zag komen. Iedereen noemde de Werkendamse Desiré (023.11441) en dat klopt inderdaad.

   

Hierboven links het schip dat ik niet herkende, ernaast de foto die Joost Roeland me stuurde. Hieronder nog een keer Desiré, maar dan zoals het in het D-album op deze site staat.

                                       terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 april 2020      
Wat een prachtige dag! We zijn druk in de tuin bezig geweest en hadden daarom geen oog voor de schepen. Het waren trouwens allemaal bekenden, ook 's middags. Maar op een gegeven moment ging ik toch maar wat foto's maken.

De eerste was van de Manuela (023.18590) uit Hoogvliet die met aardig wat containers op pad was. 

Volgende was de Werkendamse Solutio (021.04547) die volgens mij een tijdje bij De Heus in Andel lag.

Even later een duo-schutting. De Rotterdamse Pia (031.70672) kwam als eerste binnen en na een tijdje wachten sloot de Brakelse Sanne (033.10525) aan. Deze Sanne bleef in de Maashaven achter de oostelijk remming liggen. Op de foto rechts Pia.

Terwijl ik op de brug liep zag ik een schip het Munnikenland uitkomen. Te ver om te zien welk schip het was en mijn scheeps-herkenning (die zeer beperkt is) bracht ook de oplossing niet. Welk Werkendams schip is dit?

Een tijdje later weer een duo-schutting. Nu waren het de Wijnanda (023.10193) en de Stern (032.50294) die samen schutten. 

Daarna stopte ik met foto's maken, veel schepen kwamen trouwens niet meer langs, wel o.a. de Babette en de Duplus.

                                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 april 2020    
Vandaag eigenlijk de eerste officiële zondagse opening van de sluis, maar door het schutten vorige week zondag van de Levant samen met de politie in de P93 was de seizoensopening voor deze twee schepen. 
Het was vandaag een prachtige dag die ook heerlijk rustig begon. Maar dat was snel afgelopen door ca. 2000 motoren die hun passages over de brug in de loop van de dag niet onopgemerkt voorbij wilden laten gaan.
Schandalig de herrie en de snelheid en dat flikken ze ook nog op de idyllische dijken rond de Afgedamde Maas. Nu generaliseer ik natuurlijk wel een beetje, een heel klein beetje.
Maar goed. Gisteren passeerde al vroeg een vrachtschip, geen idee wie dat was. Tijdens de koffie schutte de Diligentia uit Groningen (030.21271). Geen foto, maar wel van de derde en laatste, de Vios (023.12916).

   

Vandaag louter recreanten waarvan alleen in de eerste schutting een opvallende gast, de oude sleper Joy-Tug (020.01973).

Verder geen nieuws, ook niet van schepen bij De Heus in Andel of bij Covaco in het Munnikenland. Over naar ander nieuws.

Schuttevaer       
Het moge als bekend worden verondersteld dat ik met veel plezier de Schuttevaer lees, waarbij mijn aandacht vooral uitgaat naar de rubrieken Kielzog en R, K & M. De eerste geeft vaak interessante gesprekken met schippers, de tweede vertelt meer over schepen die van eigenaar zijn veranderd of -helaas soms- zijn gesloopt.
In R, K & M dit keer twee bekende schepen. Eerst de Alfa-Mea (023.34054) die van het Brabantse Rijswijk is verhuisd naar Nieuwegein. Het is een 110 m. schip uit 2011 dat eerst nog de naam Rehoboth II droeg. Nu vaart het als Impresa. Hoewel deze verhuizing al geruime tijd geleden plaatsvond, toch nog een foto van het schip als Alfa-Mea in de Wilhelminasluis. 

De tweede is de Amarens (060.04134), een schip dat ook als Hoop van Zegen ooit door de Wilhelminasluis kwam. Het schip uit 1965 vaart nu als Portador. Hieronder links de Amarens, ernaast de Hoop op Zegen. 

   

Scheepvaart- en Transport College (STC) 
Via Twitter zag ik een berichtje over het nieuwe schip voor het STC, de Ab Initio. Intrigerende naam die zoveel betekent als "vanaf het begin", hoe toepasselijk voor dit schip. Het schip wordt gebouwd door Concordia Damen en wordt geacht in 1922 in de vaart te komen.
 

Een heel verschil met de twee STC-schepen die regelmatig hier het schutten komen beoefenen, de Prinses Beatrix (020.05698) en de Prinses Christina (020.05966). Beide schepen zijn al ruim 50 jaar oud en dus wel aan vervanging toe.

Op de website van het STC kwam ik volgende infographic tegen over het nieuwe schip. Hier niet duidelijk te lezen, maar wel op de website zelf. Het plaatje vond ik echter te leuk om hier niet te plaatsen.

De dijk langs de Struikwaard     
De dijk langs De Struikwaard, het aangelegde natuurgebied ten ten zuidwesten van de Wilhelminasluis, heeft een prijs gewonnen omdat er lekker veel verschillende inheemse plantjes groeien. Het AD/Gelderland besteedde er aandacht aan in een artikel van Janneke Boluijt in de bijlage Rivierenland.

Groeten uit ...   
In het AD/Rivierenland vrijdag jl. weer een prachtige bijdrage van Cor de Kock onder de noemer "Fotograaf Cor de Kock neemt een kijkje bij toeristische trekpleisters in de regio." De helft ervan staat hieronder met het Gedenkteken en natuurlijk de Wilhelminasluis. Verder verwijst tekst en foto's heel informatief naar nog een paar toeristische trekpleisters, hoewel ook bewoners van de regio daar vaak naar toegaan. 

Toch nog een schip       
Lees ik tevreden alles van vandaag nog eens door, hoor ik dat de Casa-Nova (021.01038) eraan komt. Dat werd dus weer een wandeling naar de brug om dit schip, dat uit de Maashaven van Rotterdam kwam, op de foto te krijgen.

                                                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 april 2020   
Zo gaandeweg de dag kwam ik tot de conclusie dat ik me wat schepen betreft niet hoefde te vervelen. Dat deed ik dan ook niet, hoewel de schepen die vroeg langskomen me soms behoorlijk bliojven verrassen.
Zo ook de Flamingo (023.11244) die uit het Munnikenland kwam en tegen 09.00 uur zich al meldde.

   

Een kwartiertje later opnieuw een bekende, eveneens eentje die hier niet al te vaak komt: de Possidi (023.22717)

   

Niet veel later een koppelverband van twee spitsen. Het waren de Woudrichemse Manna (021.03197) en de Oostenwind (022.04873) die samen richting Maas schutten. Eerder al zag ik dit tweetal op 27 maart jl. bij Woudrichem liggen.

   

Nog steeds bleef ik vanuit de keuken de foto's maken, ook van de recreant 712 uit Tolkamer. Een echte recreant, maar ooit waarschijnlijk een dienstvaartuig. Wie helpt me?

Dan een behoorlijk transport dat uit drie delen bestond. Voorop het ponton 712 (020.05770) uit Hedel, daarachter het ponton Scopic (050.24890) en tenslotte de Delta (023.09829) die het hele spul onder controle hield.

Omdat ik nu toch op het Maashoofd was, maakte ik meteen een foto van de Batavia (031.70622) die in de Maashaven lag.

Een flinke tijd later de Teisterbant (060.02984) uit Groot Ammers. 

   

In de Waalhaven bleek een bekende campinggast te liggen, de Prinses Margriet die hier vaker weekend houdt.

Weer later de Bona Spes (021.03552) . Een bekende maar ook niet echt een schip dat hier vaak komt schutten. 

Het was daarna niet lang wachten op het volgende schip, de Altero. Opvallend hierbij was de beer die achter het raam van de stuurhut stond. Dat zal veel kinderen toch een plezierige ervaring geven. 

   

Hoewel ik daarna van plan was de sluis de sluis te laten, kon ik het toch niet laten een foto te maken van de Disponible (023.17081) uit Nieuwdorp. Weer zo'n schip dat hier niet al te vaak langskomt.

                                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 02 april 2020    
Opnieuw weinig vaart door de sluis. Daarom maar beginnen met foto's die ik gisteren in de avond maakte van de Donna (020.05832). Zeker weet ik het niet, maar ik geloof dat het schip in de Waalhaven bleef overnachten. 

   

Op de stuurhut van die Donna viel me het wapen op, maar meer nog de vogel die er linksonder stond. Heel bijzonder! Een buizerd?

Vanochtend bleef het lang rustig. Ik sloot me pas aan bij het passeren van het werkschip Fata Morgana (030.30922).

Al vroeger zag ik twee slepers van de fa. Koek naar het zuiden schutten, maar daar maakte ik gezien de stand van de zon geen foto's van. Dat ze terugkwamen, daar rekende ik eigenlijk op en toen dat ook gebeurde bleken het de Stormvogel (027.18920) en de F 50 (027.17119) te zijn.

   

Omdat er in de sluis niets gebeurde, wandelde ik maar weer eens naar het Gedenkteken om de Deo Favente (023.33026) op de foto te krijgen. Het schip lag helemaal achteraan en was in volle rust.

Na deze foto was ik op tijd terug bij de sluis om de Papendrechtse Loreley (023.12069) te zien schutten. 

Eigenlijk direct na deze schutting gingen de Maasdeuren open omdat in de Maashaven het werkschip Vos (023.14006) en de sleper Ventura (023.19634) lagen te wachten. De foto van het tweetal maakte ik vanuit een gehurkte positie onder de brug door. Probleem wordt dan om weer vanuit die positie tot staan te komen. Ook nu lukte dat weer.

Daarna maakte ik nog een foto van het duo in de sluis, waarna ik weer naar het Gedenkteken wandelde. Dit, omdat ik een schip het Munnikenland in zag gaan. Maar eerst had ik bij het monument aandacht voor de Vos en de Ventura die richting Woudrichem gingen.

   

Omdat ik daar toch stond nam ik ook maar een foto van een schip dat richting sluis ging. Inzoomen vertelde me dat het de bekende Spes Salutis (030.21447) was.

Maar ik was daar eigenlijk voor het schip dat net ervoor het Munnikenland inging. Het bleek de Flamingo (023.11244) te zijn, een bekende, die nu toch wel wat anders was gekleurd dan in mijn archieffoto. Dat wordt dus een nieuwe foto voor het schip.

Daarna bleef het weer uren stil, zelfs tot nu toe, 18.00 uur. Ik houd het dus maar voor gezien om deze update te gaan maken. 

Prachtig spotplekje bij kering Kromme Nol        
Hans de Weerd was weer eens op pad en dit keer voerde zijn stappen hem naar de Heusdense kant van de Kromme Nolkering. Tot zijn verbazing zag hij daar de Initia (060.04082) liggen, waarschijnlijk om de auto op of af te zetten.

Hans kon even rustig blijven staan, omdat op dat moment een spits langskwam. Het was de Picaro (023.19008). 

   

                                                   terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 april 2020      
Een prachtige dag, maar de scheepvaart liet het behoorlijk afweten tot nu toe, 17.00 uur. Vanochtend vroeg een transport van een casco door de Lucia (023.22715). Foto's ervan maken viel niet mee, de zon scheen recht mijn lens in. Toch plaats ik de foto's.

Het ponton dat een casco van zo te zien een duwer torste had de registratie CS 874. Het transport was op weg naar de werf in Aalst. Maar eerst moest nog voorzichtig worden gezien of alles veilig onder de liggende brug door kon.

   

Waarschijnlijk waren er toen al problemen met de brug, hoewel de storingsmelding veel later binnenkwam. Je hoort me niet over de taalkundige opstelling van dit bericht, maar het blijft natuurlijk nog steeds starre ambtenarentaal.

Zoals ik had verwacht kwam de Lucia al vrij snel solo terug. De foto die ik er nu van kon maken was beduidend beter dan de eerste. Zeker dankzij het feit dat de duwer meer aan de Gelderse kant van de sluis bleef liggen. 

Er passeerden nog wat schepen, waaronder de Climax en de Lenie, maar meer foto's maakte ik eigenlijk niet. Ook niet van de mannen van Istimewa die geduld moesten uitoefenen tot de verkeersregelaars er waren. Eenmaal zover trokken ze gezamenlijk richting brug voor een tweetal proefdraaien. Door dit twee keer achter elkaar groeide de rij wachtende auto's behoorlijk, maar na die tweede keer was het dan ook klaar.

Lang erna hoefde ik niet te wachten op de afmelding van de stremming. 

Meer foto's van schepen maakte ik niet. Het bleef heel rustig tot aan het einde van de middag. Eerst kwam toen de Rotterdamse Jan en een uurtje later de Cura Déi (023.26126) . Daar ging ik toch maar een foto van maken.

Aanvulling Moa     
De Moa komt voor in de lijst van schepen ouder dan 100 jaar die nog in volle actie waren tijdens de passage van de Wilhelminasluis. Maar de Moa werd in 2015 verkocht aan Hoeben Metalen BV uit Kampen. daar vaart het nu onder de nieuwe naam Schrootbaron. De foto van dit schip hieronder heb ik geleend van Piet Lobregt.

Toch nog een spits
Tegen 18.00 uur zie ik opeens de So Long (023.18672) de sluis in komen. Dat vroeg natuurlijk om een foto, zeker gezien de duidelijke tekst op de zijkant.

   

                                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top