HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 augustus 2019                                                  

   
zaterdag 10 augustus 2019        
Niet verwonderlijk dat het vandaag zo rustig was. Geen enkel beroepsschip zag ik passeren, wel een aantal recreanten die de harde wind trotseerden. Omdat we toch naar Slot Loevestein gingen, kon ik onderweg een foto maken van de Echo (038.00847) die ter hoogte van Rijswijk lag te genieten. 

Op de terugweg zag ik dat bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland de Inspé was aangekomen. 

Toen we over de Maasdijk naar Veen reden, maakte mijn betere, sommigen zeggen veel betere, helft me erop attent dat in de Poederoijense Hoek drie schepen lagen. Natuurlijk trok ik dat in twijfel, maar ik was opnieuw abuis. Bij de twee Res Nova's bleek de Storm te zijn aangesloten. 

Bovenstaande foto maakte ik vanaf De Rib. Daar bleek de Neeltje van de Woudrichemse vissers te liggen, maar nu ook de gisteren geschutte Niky. 

Meer foto's van beroepsvaart kon ik helaas niet maken. Misschien morgen meer.

Nog meer casco's
   
Nog meer pontons met casco's kwam ik tegen in mijn archief. De eerste foto komt uit 2007 en opvallend daarop zijn de namen. De Apollo uit Zwijndrecht en de Azolla uit Rotterdam worden duidelijk vermeld.

Ook de tweede foto, geen idee uit welk jaar die komt, geeft de namen van twee aankomende binnenvaartschepen, t.w. de Bolero en de Zembla. 

Op de derde foto ontdek ik geen scheepsnamen, maar wel is zeker dat deze opname is gemaakt in januari 2004. 

                               terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 augustus 2019     
Niet echt veel recreanten vandaag, maar daar kan de soms overvloedige regen wel debet aan zijn. Wel kon ik weer beroepsvaart begroeten, te beginnen met de Walrus V die terugkwam uit Aalst en omringd door recreanten richting Werkendam ging.

   

Al snel erna kwam het cruiseschip Poseidon, die van Heusden kwam,  de sluis in. We zaten net aan het ontbijt, maar ik maakte wel snel een foto.

Daarna de Avelingen met op de achtergrond de Victorie. De Avelingen kwam van Empel.

De hierboven al genoemde Victorie kwam van Schiedam. Naast het wachtende schip de Echo, volgens mij een directievaartuigje of slepertje. In ieder geval heb ik er helaas geen foto van.

Vervolgens een duo-schutting van de Zeearend en de Ineke. De rondvaartboot was bezig een rondje te maken vanuit Heusden, via de Maas en Sluis St. Andries de Waal op en bij Woudrichem weer naar binnen om via de sluis naar Heusden te geraken.
De Ineke bleef na het schutten in de Maashaven liggen. 

   

Met de Sayonara dacht ik het laatste schip vandaag op de foto te zetten, maar daarin kwam ik bedrogen uit.

De Delta Hopper komt hier niet zo vaak en dus wandelde ik opnieuw naar het Waalhoofd voor een foto. 

Daarna passeerde in ieder geval voor 18.00 uur nog de Niky. Het schip ging naar De Rib in Andel waar ook nog de Inspé II ligt.

Monteurs aan het werk  
Zag ik gisteren al twee wagens van Volker Rail op de sluis, ook vandaag waren twee monteurs aanwezig. De werkzaamheden waren zo te zien op het oostelijk Waalhoofd, maar wat er aan de hand is/was weet ik niet.

   

Achttien casco's    
De Black Martin, een halfzinkbaar transportschip, komt dinsdag a.s., 13 augustus, in het binnenmeer van de Maasvlakte aan met achttien casco's uit China aan boord. Ze zijn bestemd voor de werf Concordia Damen in Werkendam waar de casco's zullen worden afgebouwd. 
Ook in het verleden arriveerden dergelijke transporten uit China. Hieronder vijf foto's van een dergelijk transport in 2005.

                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 08 augustus 2019     
Vlak voordat we vanochtend vertrokken om "dieper Brabant" in te gaan, zag ik dat de Inceptum richting sluis kwam vanaf de Afgedamde Maas. Helaas kon ik daar niet op wachten en daarom hier een foto van Marine Traffic, gemaakt door Joost Roeland.

Deze Inceptum kwam nog niet in mijn archief voor, hoewel even later iets anders bleek. De vorige naam bleek Insomnia te zijn en met die naam zag ik het schip wel eerder door de sluis komen.

Zelf kon ik nog de Cunado II op de foto zetten die met een bak bij de fabriek van Covaco was aangekomen. 

Toen ik in de buurt van Volkel was zag ik op mijn IPhone dat de Harmonie kwam schutten. Piet Lobregt was op dat moment in de buurt en stuurde me een aantal foto's van deze sleper/duwer, eerst de sluis invarend en later een opname op de rivier. 

   

Piet maakte iets eerder ook een foto van een bijna volle sluis met rechts achterin de Harmonie met de Pionier voor zich. 

Terwijl ik aan de koffie zat in Uden kwam een foto binnen van Jeannette Hartman. Zij zag de James Cook de sluis uitkomen, terwijl ze lag te wachten in de Maashaven.

Daarna geen foto's meer van gulle gevers, maar rond 16.00 uur, we kwamen toen weer thuis, zag ik zelf de Zandloper in de sluis liggen. Het schip had zand gelost in Gouda en was nu weg voor een nieuwe lading. Direct erna schutte de Casa-Nova.

   

Omdat ik zag dat de Skyline uit Zwolle in het Munnikenland was aangekomen, wandelde ik naar het Gedenkteken. Daar zag ik de Skyline in het midden dobberen, terwijl de Cunado II leek te vertrekken. 

Natuurlijk bleef ik kijken en inderdaad vertrok de Cunado II achteruit het Munnikenland uit.

   

De Cunado verdween richting Merwede, de Skyline ging naar de kade om bij de vulpijp te gaan liggen.

De rust keerde daarmee weer, het Munnikenland was trouwens een flink stuk leger geworden.

Vlak na mijn sluitingstijd, de sluiswachter moest daarna nog een viertal uren, kon ik het toch niet laten om een foto te maken van de Walrus V die met de NP 471 op weg was naar Aalst. Ik begreep dat de Walrus V nog solo zou terugkeren.

Wat is dat?       
Van Piet Lobregt kreeg ik ook een foto van een soort boei met een zonnepaneeltje erop. Dit boeitje lag in de 1e vijver richting Slot Loevestein. Zelf deed Piet de suggestie dat het een baken zou kunnen zijn voor watervogels die een nachtlanding willen uitvoeren. Zijn verklaring vind ik plausibel of heeft iemand een aannemelijker verklaring?

                                           terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht  

woensdag 07 augustus 2019     
Onvoorstelbaar, maar nadat vanochtend vroeg de Ineke passeerde op een reis van Sluis Empel naar Krimpen a/d IJssel, bleef het wat beroepsvaart betreft stil, heel stil. De eerste foto komt daarom uit het Munnikenland waar gisteren de Torrent arriveerde en vanochtend al lag te lossen.

Ook lag daar nog de Non Verba, de ex-Ariël. Het schip was klaar met lossen en deed nu haar naam Non Verba (daden, geen woorden) weinig eer aan. Wel liet ze zien hoe ze in het leven staan door een vlag voorop het schip. Een prachtige vlag!

   

Tussen alle recreanten een schip dat me opviel. Opnieuw opviel, want ik zag het scheepje al eerder passeren. Het was de Boelevaer III uit Doornenburg, een prachtige salonboot uit 1938.

   

Pech in de sluis komt niet veel voor, maar vandaag was het weer eens zo. Een prachtige moderne speedboot werd de sluis uitgetrokken door een oude(re) tjalk. Hoe het is afgelopen, weet ik niet.

Nieuw schip voor het STC     
In het Verenigingsblad van "De Binnenvaart" een geweldig artikel over het nieuwe opleidingsschip van het STC (Scheepvaart en Transport College) in Rotterdam. Op 7 mei jl. was de feestelijke start van de aanbesteding van dit nieuwe schip. De presentatie van dit project vond plaats tijdens Maritime Industry in Gorinchem. 
Het nieuwe schip zal de naam Ab Initio gaan dragen, "Vanaf het begin". 

In het verenigingsblad van pagina 19 t/m 27 aandacht voor de geschiedenis van de opleidingsschepen. 

Hier kennen we deze schepen goed, vaak kwamen ze op één dag zes keer door de sluis. Het was het duo Prinses Beatrix (020.05698) en Prinses Christina (020.05966), hieronder op 4 juni 2008.

   

Als je de ontwikkeling van het nieuwe schip wilt volgen, kun je hier klikken

Een oude foto     
Zo nu en dan komt er op de Facebook-pagina "Ge komt uit Ael" een aardige foto langs. Zo ook nu een luchtfoto van Andel met prominent de veevoederfabriek in beeld. De foto kende ik, maar dan met het jaartal 1960 en 1978. Het tweede jaartal schijnt/blijkt er beter bij te passen. Even afwachten hoe de kenners oordelen over deze foto.

                                   terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 06 augustus 2019    
Een prachtige dag en zeker wat betreft de vaart in en in de buurt van de sluis. Het begon al vanochtend met het schutten van de Alter Ego (046.00100), een mij onbekend Tsjechisch schip dat naar De Heus in Andel ging. 

Van Piet Lobregt kreeg ik een foto van twee Res Nova's die rust houden in de Poederoijense Hoek. Ik vermoed dat Piet deze foto maakte vanaf De Rib. Zelf maakte ik later een opname bij het oude Veerhuys daar, tegen de zon in. Het resultaat is dan ook veel minder. Wel is dan op de achtergrond de Inspé II te zien.

   

Vanaf de Poederoijense kant maakte ik ook een foto van de Leonore die richting sluis ging. 

We waren op weg naar huis, maar natuurlijk maakte ik een stop in bij het Gedenkteken om de bij Covaco lossende Non Verba op de foto te krijgen. Dat was ook al een schip dat ik niet kende.

Natuurlijk zocht ik op of ik deze Non Verba misschien toch kende. dat bleek zo te zijn, het schip zag ik vaak als Ark en nog vaker als Ariël de sluis passeren.

   

 Eenmaal weer thuis was ik precies op tijd om de eerder genoemde Leonore te zien uitvaren. 

Later zag ik dat in de Maashaven de Galina en de Friese Nova Cura uit Leeuwarden moesten wachten. Samen schutten deze schepen weer later richting Waal. Opvallend de Friese wimpel voorop de Nova Cura en ook de geschilderde vlag op de stuurhut. 

Bij het maken van de twee laatste foto's hierboven vanaf het westelijk Waalhoofd zag ik een eenzame Mathia liggen. De Avanti bleek al te zijn vertrokken. 

Niet veel later leek de Mathia te vertrekken, maar het schip draaide slechts in de Waalhavenmonding om daarna richting sluis te komen om te schutten.  

   

Genoeg voor vandaag, ondanks de passage van de Zwolse Zeester. Toch nog een foto en wel eentje die Piet Lobregt maakte van de Alter Ego. Te mooi om niet te gebruiken.

Gemaal Keizersveer      
Op een van zijn fietstochten kwam Peter Leijsten voorbij dit gemaal. "Natuurlijk" stopte hij daar even om wat opnamen te maken. Eén ervan staat hieronder. Meer info over dit gemaal is hier en ook hier te vinden.

Vereniging "De Binnenvaart"     
Vandaag bracht de postbode mij o.a. het nieuwe blad van de Vereniging De Binnenvaart. Op de omslag een prachtige foto van de Prinsenstad.

   

 Dit beunschip dat in 1967 werd gebouwd bij Bodewes in Foxhol werd in 2016 gesloopt bij Treffers in Haarlem. De Prinsenstad was een bekende voor de Wilhelminasluis. Op o.a. 30 november 2011 en 14 december 2012 maakte ik foto's van de Prinsenstad in en bij de sluis.

   

Het blad moet ik nog lezen, vandaag kwam ik niet verder dan pagina 5. Nog heel wat te bekijken en te lezen voordat ik bij de laatste pagina ben, nr. 71. Vanavond in ieder geval het artikel lezen over de STC-schepen. Kom ik morgen op terug.

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 augustus 2019   
Weer een leuke dag, zeker voor een maandag. Eigenlijk was er de gehele dag door vaart met soms aardig volle schuttingen. Ook beroepsvaart liet zich gelukkig zien. Rond 10.00 uur was de Rehoboth uit Tiel mijn eerste schip. Het kwam van Andel en was op weg naar de Biesbosch.

Bij het uitvaren kwam er even goed zicht op de Avanti en de Mathia die nog steeds in de Waalhaven liggen.

Niet lang erna een transport waarbij de duwer Kevin het werkponton Westergoo voor zich had. Het spul kwam van Sliedrecht en ging richting Maas.

   

Tijdens onze koffiepauze passeerde de Vita Nova, een varend hotelschip. Het was vertrokken uit Gorinchem en de etappe vandaag ging naar Heusden. 

Een tijdje later zag ik de Loreley aankomen. Het schip had een vakantie doorgebracht in het drijvend dorpje bij Nederhemert en na een korte stop in Andel ging de reis nu richting Arkel.

   

Ook een andere deelnemer aan dat dorpje te water kwam schutten. Nu was dat het mts An-Dy.

Met een lading uit Rotterdam aan boord kwam de Tripang langs, ongetwijfeld op weg naar de Zuid-Willemsvaart.

Tussen alle recreanten was er toch ook eentje die mijn aandacht trok. Het was de Nomade, een houten vlet. Een prachtig scheepje vond ik. Een poging meer te weten te komen over dit type mislukte, er zijn ook zoveel verschillende types, zelfs een Helderse vlet. Geen verdere info dus over deze Nomade. Iemand?

   

Uit de oude doos     
Jaren geleden plaatste ik deze foto's al een keer, maar ze zijn zo mooi dat ik ze vandaag nog een keer laat zien. De eerste is een foto die gemaakt is voor het huidige huis nr. 3, aan de westkant van de sluis. Waarschijnlijk trouwt een dochter van sluiswachter Verdoorn. Jammer, maar meer kan ik er nu niet over vertellen. Wie wel?

De tweede foto is een bekende. Afgebeeld de bezetting van de Wilhelminasluis in 1931. Vlnr staan er W. van Tilborg, P. Hetjes, W. Unk, J. den Besten (sluismeester), D. Verdoorn en K. Zeeman.

Het huis links op de achtergrond is het blok met de huidige nummering 6 en 7. De brug is de tweede in de geschiedenis van de sluis, een rolbrug. Deze brug is in gebruik geweest van 1927 - 1980.

                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zondag 04 augustus 2019       
Een mooie dag deze zondag en nog vakantietijd ook. Beroepsvaart was dus bijna nihil, recreatievaart volop. Ik begin vandaag met het enige beroepsschip dat passeerde, de Res Nova die van Rotterdam kwam en naar ik begreep richting Zuid Willemsvaart ging. Anderen dachten dat het schip naar Andel ging. 

Met de Res Nova mee schutte o.a. een snelle boot van Dutch Marine Service, de Delta.

In een van de recreatieschuttingen viel het model van de Monza uit Veghel op. Veel ruimte en niet een type dat ik hier vaak/vaker zag.

   

In één van de volgende schuttingen zat de sleper Urk, geen foto helaas. Nu kende ik deze sleper wel, maar niet de veel grotere en oudere Antiquiteit  uit Numansdorp die later langs kwam.

Een mooi moment ook om een foto te maken van een recreanten-schutting zoals er een flink aantal waren vandaag.

Bellini      
Meestal kijk ik als een "onbekend" schip passeert of ik het niet eerder zag onder een andere naam. Soms/vaak vergeet ik dat, zo ook gisteren bij de Belgische Bellini. Dat schip zag ik inderdaad eerder, maar dan als Fiducia. Joost Roeland stuurde me een foto uit november 2010 van de Bellini nog als Fiducia. Natuurlijk zocht ik daarna even op hoe het schip nog eerder heette. 

De ene zoektocht is de andere niet      
De zoektocht naar de stoompont BM 1 is geëindigd met het vaststellen dat het vaartuig is gesloopt. Een andere zoektocht gaat ondanks dit gegeven door.
De spits Wiljo is gesloopt in 1978, lang geleden dus. Toch is het streven een foto te vinden waarop deze spits goed is afgebeeld. De gegevens tot nu toe zijn, met dank aan www.binnenvaart.eu:

   

Als iemand verder kan helpen, graag een reactie via het Contactformulier of in een Reactie.

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 03 augustus 2019   
Nu ben ik het verreweg grootste deel van de dag niet op de sluis geweest en ik heb misschien daarom geen enkel beroepsschip zien passeren. Een omwonende, de gehele dag thuis, vertelde me dat ook hij geen schip, buiten een flink aantal recreanten, door de sluis zag komen.
Mijn opname van de Belgische Bellini (023.10690) die van Gent was gekomen en nu bij Covaco in het Munnikenland wachtte tot het werd gelost was de enige met een vrachtvaarder erop. Die Bellini was trouwens ook nog nieuw voor me.

Onderweg in Brabant hoorde ik dat de Samenwerking  door de sluis kwam op een reis van Kerkdriel naar Dordrecht. Deze recreant werd door Joost Roeland ooit vastgelegd toen het door Den Bosch kwam. Op de website van binnenvaart.eu valt meer te lezen over dit schip uit 1915. De foto's mocht ik van Joost Roeland "lenen" van Marine Traffic.

   

Een hofleverancier erbij!
Het hernieuwde contact met Peter Leijsten levert buiten gewoon aardige ontmoetingen ook een flink aantal scheepsfoto's op. Ook vandaag stuurde Peter me weer een aantal opnamen waarover hij zelf het volgende zegt:
 
"Ik dacht: Laat ik eens naar de Lek fietsen om daar wat foto's te maken. Wie weet is het druk op de Lek. Nou, vergeet het maar, ik heb drie kwartier op een bankje zitten wachten en had maar een kleine oogst. De foto's zijn gemaakt tussen Schoonhoven en Ameide.
De schepen Manna, Cornelis B en Amaro lagen in het Merwedekanaal bij Gorinchem."

De Amaro lag dus in het Merwedekanaal met erachter de spits Mazzel. Hieronder de grote Antonie, 110 m., uit Vreeswijk met ernaast de En-Avant uit Krimpen a/d IJssel. 

   

De Cornelios B, een graag geziene gast in de Wilhelminasluis, zag Peter dus in het Merwedekanaal bij Gorinchem. 

In dat kanaal lag ook de tweede spits van vandaag, de Woudrichemse Manna van Bart Verkade. 

Nog twee schepen zag Peter, eerst het mts Schotsman en even later de Volharding 9. 

   

 

 Peter leverde opnamen van zeven schepen in. Drie ervan zijn bekend van en in de Wilhelminasluis, maar dus vier niet.

Zoektocht afgerond    
Op 28 juli schreef ik over een zoektocht van Jaap Dammers naar de oude stoompont BM1 die voer van Drongelen naar Waalwijk vv. Deze zoektocht is afgerond, Jaap schreef me het volgende:
"Zojuist ontving ik van Henk van Suntenmaartensdijk de mededeling dat de pont gesloopt is. De vader van Henk was gezagvoerder op die pont. Afgelopen dagen had ik intensief contact met Henk en we hadden hoop hem te vinden.
In de film "Oorlogswinter" uit 2008 zou de kabelpont nog zijn gebruikt.
Nader onderzoek wees echter uit dat de BM1 is gebruikt in de televisieserie "Oorlogswinter" uit 1975 en kort daarna is gesloopt.
Toch komt ook de Wilhelminasluis in het verhaal voor omdat het transport indertijd door die sluis heeft gevaren." 
Bij de mail van Jaap zaten ook drie foto's waarop delen van die oorspronkelijke stoompont BM1 zijn te zien.

   

                         terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 augustus 2019    
Mijn eerste schip vandaag was de Wilhelmien. Nu is dat niet zo verwonderlijk, want dit schip komt met grote regelmaat             's morgens vroeg schutten. Toch wel verwonderlijk omdat ik de Wilhelmien zag liggen vlak voor de Meerkerkse brug aan de westkant van het Merwedekanaal. Wij reden op het wel heel smal weggetje aan de oostkant, mijn betere helft nam me dat terecht niet in dank af trouwens. De Wilhelmien (020.05745) was de eerste en ook de laatste die ik op het kanaal zag.

Bijna bij huis, bij het Gedenkteken, zag ik mijn tweede schip, de Pro Rata (023.13212). Het schip werd gelost en zou niet veel later vertrekken naar Schiedam.

Een klein stukje verder en voila, mijn derde schip. Een goede bekende deze Sayonara die van Rotterdam kwam en naar Den Bosch ging met een flink aantal containers. 

Het patrouilleschip RWS 71 moest even geduld uitoefenen in de Waalhaven voordat het kon schutten op een reis die ging van Dordrecht om het Land van Heusden en Altena heen om weer terug te gaan naar Dordrecht.

In de Waalhaven van de sluis zag ik twee schepen liggen, voorop de Avanti (023.25659) en erachter de Mathia (022.03956). 

Mijn laatste schip vandaag was Elsa. Zij was vertrokken in Veghel en vond het na het schutten genoeg en ging toen de Avanti en Mathia gezelschap houden in de Waalhaven.

Er kwamen nog wel schepen langs, de Albatros en de Stranger bijvoorbeeld, maar ik vond het genoeg voor vandaag.

Schepen op de Waal       
Peter Leijsten heeft de smaak te pakken lijkt het, want ook vandaag kreeg ik een serie foto's die hij gisteren maakte. Nu moet ik me haasten om te zeggen dat ik dat leuk vind en dat doe ik dus ook omdat ik het echt leuk vind. Nu zie ik schepen die ik anders niet zou zien!
 

   

Hierboven links de Alberta (023.11432), een schip dat hier niet vaak komt maar dat ik wel in juli 2018 in de sluis zag liggen. Ernaast een foto van de mij onbekende Amoureus (023.27408). Dit schip zag ik hier nooit en dat kan kloppen: 135 m. past echt niet!
Ook de Jacobus (023.32043) hieronder zul je nooit in de Wilhelminasluis zien of het moet een replica op kleinere schaal zijn.

De Jura (023.29407) hieronder meet ook 135 m en is dus onbekend. Ernaast de Prinsenland (023.18320), een motortankschip. Dergelijke schepen komen hier sporadisch, het schip ken ik dan ook niet.

   

Dan toch ook een buitenlands schip en wel eentje uit Luxemburg en natuurlijk onbekend voor me. Het was de Solano (023.29301), een gastanker van 106 m. Ernaast een bekend schip, de Threant (023.30640) van 110 m. dat ik in januari 2016 in het Munnikenland zag lossen bij de fabriek van Covaco.

   

De laatste is een goede bekende van de Wilhelminasluis. Deze Ventjager (021.03954) is een schip dat zichzelf laadt en waarschijnlijk ook lost. Gepensionneerd sluiswachter Bert Maas was gek van dit schip, terecht denk ik!

Dit was de laatste van de serie prachtige opnamen van Peter Leijsten. Het wordt tijd om bij een bakkie koffie zijn bijdragen te "evalueren". Ik bedoel dus gewoon lekker even kletsen.

                          terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 01 augustus 2019        
Het was weer net zo'n dag als in de afgelopen tijd. Niet veel vaart, maar zo nu en dan toch een verrassing. De Noordendiep (020.06841) uit Arnemuiden bijvoorbeeld die hier niet echt veel is te zien. 

Deze Noordendiep kreeg 12 recreanten mee in de sluis. Deze hoorden waarschijnlijk bij elkaar gezien het feit dat ze helemaal voorin begonnen af te meren en strak achter elkaar en daarna naast elkaar afmeerden. Zo kan het dus ook.

We moesten even naar Woudrichem en zagen onderweg bij het bedrijf van De Klerk de Leanke arriveren.

Op de terugweg reden we weer over de Maasdijk, nu om de Noordzee, Dielis en Merwemond te zien vakantie houden.

We gingen niet meteen terug naar de sluis, maar we reden naar De Rib om de Quo Vadis uit Werkendam op de foto te zetten. Het schip lag bijna tegen De Plaat aan.

Daarna nog niet naar huis, maar een stukje het Munnikenland in omdat ik zag dat de Aspasia was gelost bij Covaco en nu wilde schutten. Op dat moment was er een enorme regenbui, de foto maakte ik dus door het gesloten raam van de auto heen.

Eenmaal weer terug op de sluis zag ik daar in de eerste schutting de Goedhart (038.00923), zo te zien een sleepvlet.

Toch ook een "gewone" schutting erna en wel eentje met de Wanderer (023.28382). 

Daarna weer een verrassing en nu was dat een coaster, de Fast Wil (IMO 8404458), varend onder de vlag van Vanuatu. Als thuishaven stond dan ook Port Vila achterop. Ongetwijfeld was het schip op weg naar Aalst.

Het liep al tegen het einde van de middag, een mooi moment dus om te stoppen.

Peter Leijsten en zijn foto's   
Ook vandaag weer kreeg ik een aantal foto's van Peter. Vooral de eerste was indrukwekkend met de forse duwer Daan die zes bakken voor zich had. Op de achtergrond Slot Loevestein.
 

Peter fietst graag en kwam zo na het oversteken van de Waal langs het Gedenkteken. Daar vandaan zag hij de Aspasia liggen.

Hij fietste daarna verder om bij de sluis, ik denk vanaf de brug, de Mai Pensato te fotograferen. Peter en ik ontmoetten elkaar dit keer niet, het was al ruim na 18.00 uur, mijn "deadline".

Een spits bij Sluis Hintham    
Ook Joost Roeland stuurde me foto's. Wetend van mijn interesse in spitsen stuurde hij twee opnamen van de Avanti (031.70547) uit Roermond die bij Sluis Hintham was.

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

Top