HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                Nieuws van 01 t/m 10 december 2019                                             
         

zondag 08 december 2019        
Met een gesloten zondagse of zondagse gesloten sluis was er maar weinig te beleven. Daarom ben ik toch maar gaan wandelen naar het Gedenkteken, zeker omdat in het Munnikenland een geladen Viking was gearriveerd. 

Na een rondje in de Poederoijense Hoek besloten we maar terug te keren, zeker omdat Buienradar behoorlijk wat regen aangaf. Toch nog een foto gemaakt van de Bestevaer die nog steeds in de Maashaven lag.

Het journaal brengt naar nieuws    
Gisteravond zagen we in het Journaal op de tv een item over de Fox die bij Vreeswijk/Nieuwegein lag.

Schrikken is dat om zulk nieuws te horen en zien. Tenslotte kennen we de Fox van een aantal passages de laatste tijd. We hopen dat deze misère een goede afloop kent!
Meestal heeft de binnenvaart een ietwat idyllisch karakter, voor ons vooral in deze tijd als het al vroeg donker is. We weten echter van gesprekken met schippers dat dit vaak wel klopt, maar dat het ook heel anders kan zijn. Duimen maar!

   

De sluis vanuit de lucht    
Nog maar eens een foto die Cornelis Heuvelman van het ms Liesbeth maakte toen die in het Munnikenland bij Covaco lag. Een prachtige foto van 30 november jl. 

Menno van Coehoorn Stichting      
Het is niet helemaal of liever gezegd helemaal niet naar mijn wens gegaan met de plaatsing van het artikel over een bezoek van mensen van de Menno van Coehoorn Stichting aan onze regio. Wat ik nu heb gemaakt laat ik maar staan, maar misschien haal ik het morgen weer weg. Wat vind jij?

Dat was toen ..........61  
Behorend tot de eerste foto's die zijn gemaakt van het aanleggen van de Wilhelminasluis en de dijk die de Maas en Waal scheidde. De eerste foto, van 12 augustus 1898, toont de eerste brug over de sluis gezien vanuit de sluis. ir Tutein Nolthenius schreef er met de hand bij "Mijn laatste werk, eerst na mijn overplaatsing voltooid". 

De tweede foto komt uit dezelfde serie, maar het gezichtspunt is nu verplaatst naar de Waalhaven. Het dak dat rechts te zien is, is zeer waarschijnlijk van de prachtige en veel te snel gesloopte sluismeesterswoning. 

                                    terug naar boven                         naar nieuwsoverzicht

zaterdag 07 december 2019      
Voor een zaterdag was het vandaag ongekend druk, maar jammer genoeg kreeg ik er door mijn afwezigheid weinig van mee. Van afstand kon ik zien welke schepen passeerden, o.a. de Stormvogel, Bonafide, Concordia, Semper Spera en Bestevaer. Daarbij miste ik vast en zeker nog een aantal schepen, omdat ik niet werd geacht met regelmaat mijn iPhone te raadplegen. 
Afijn, bij thuiskomst maakte ik naast het Gedenkteken een foto van de Belgische Dependant (060.04185), een onbekende voor me, die ik dus toevoegde aan het België-album.

Het begon al donker te worden toen ik na terugkomst voor het eerst vandaag de sluis opging om een foto te maken van de Bestevaer die in de Maashaven lag. De foto was niet echt goed, eerder echt slecht, maar ik doe het er maar mee. Misschien kan ik morgen een betere foto maken.

In de Waalhaven een wel heel bekende gast. De Prinses Margriet, waarop ook al niet, net als trouwens elders op de sluis, werd gevlagd om de verjaardag van Prinses Amalia luister bij te zetten. 

Menno van Coehoorn in het Land van Altena  
Hoewel ik het gisteren meldde, kwam ik vandaag niet toe aan het artikel in het Kwartaalbericht van de Stichting Menno van Coehoorn. Daarom een foto uit andere bronnen gezocht en gevonden. Een opname van Fort Giessen die ik ooit kreeg van een gulle gever wiens naam in de historie is weggegleden.
Het is een bijzonder mooie opname. Op de achtergrond de Afgedamde Maas met daarachter weer, gescheiden door het Munnikenland de Waal.

Dat was toen ...........60     
Gisteren één foto van Scheepswerf De Gantel, vandaag zelfs twee opnamen ervan.
 

Een aantal schepen hierboven in de Poederoijense Hoek, waarbij slechts van eentje de naam kan worden gegeven: de Benita. 
De foto hieronder geeft een beeld gezien vanaf de Afgedamde Maas. Een vergelijkende foto heb ik jammer genoeg niet, de juiste plaats van de fotograaf kan ik dan ook niet geven.

                                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 december 2019     
Voor een vrijdag kwamen flink wat schepen door de sluis, de regen echter hield het maken van foto's tegen. Toen het even droog werd in de loop van de middag ging ik dan ook direct naar buiten voor de Jantine.

In dezelfde schutting ging de duwer Thijs mee met een pontonnetje voor zich. Een kenner kon me niet vertellen waar dit ponton voor diende, jammer. Het was in ieder geval niet een doorsnee ponton. 

   

In de Waalhaven lag de Prinses Margriet op de vertrouwde plaats, maar ook zag ik daar de Enja richting sluis komen.

Meer foto's maakte ik niet vandaag, tijd en ruimte dus voor wat gerelateerde zaken.

Dat was zeven jaar geleden    
Facebook opende vanochtend met het tonen van een foto die ik zeven jaar geleden daar plaatste. Erop te zien zijn de Chelsea B en de Anny die zes betonnen elementen tussen hen in hadden, bedoeld voor een jachthaven in het IJ tegenover het terrein van de voormalige werf van van NDSM. Echt een sluisvullend transport.

Deze elementen zijn nu volop in gebruik zoals is te zien op de website van Interboat Marinas

   

Een krijgertje     
Peter Leijsten kun je overal in de regio tegenkomen op één van zijn bijna dagelijkse fietstochten. Sinds we het contact wat meer hebben aangehaald, stuurt hij me regelmatig prachtige foto's van schepen die hij onderweg ziet. Dit keer een opname van de Covano op de Waal met Slot Loevestein op de achtergrond.

Schuttevaer    
Ook vandaag weer schepen die bekend zijn in de Wilhelminasluis in de rubriek RKM, Rivieren, Kanalen en Meren. Allereerst de Salem. Dit schip dat in 1956 werd gebouwd in Gent zag ik in het verleden ook als Juliska passeren. De Salem is nu verhuisd van Nieuw-Lekkerland naar Werkendam, van waaruit het gaat varen als Rapide Stone 1. Links Juliska, ernaast de Salem.
 

   

De Zeeuwse Excelsior uit Terneuzen zag ik hier meermalen schutten. Deze spits, gebouwd in 1956 bij De Durme in Tielrode, is verhuisd naar Kamerik en kun je nu tegenkomen als Anita. 

Saillant van de Stichting Menno van Coehoorn   
Al heel lang ben ik begunstiger van deze Stichting die zich beijvert voor het behoud van militair-historische verdedigingwerken. Dat is wel heel kort gezegd, morgen kom ik er uitgebreider op terug.
Dit keer in de Saillant, het Kwartaalbericht van de Stichting, een artikel over het bezoek aan het Land van Heusden en Altena. Correspondent Arie Schouten leidde de delegatie langs een aantal verdedigingswerken als Fort Giessen, Fort Altena, schuilplaatsen, etc. Ook de Wilhelminasluis kreeg aandacht, heel summier, maar wel met een foto.

Op dezelfde pagina een kaart van het gebied waarop duidelijk de ligging van de verschillende werken is te zien.

Nogmaals: mijn plan is om morgen uitgebreider op dit artikel terug te komen.

Dat was toen ...........59     
Een geweldige foto van de scheepswerf De Gantel die ooit was gevestigd op De Plaat ten zuidoosten van de sluis. In 1975 moest deze werf verdwijnen om plaats te maken voor Dunea. 

                                           terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 05 december 2019     
Flink mistig vandaag en dus ook wat foto's die lichtelijk wazig zijn. Vanochtend vroeg miste ik om 06.00 uur de Ventjager, maar voor nummer 2 was ik paraat. Het was de Batouwe die van 's Hertogenbosch kwam.

Uit de mist in de Waalhaven doemden een flinke tijd later de Providentia en de Spes Salutis op die samen kwamen schutten. 

   

Daarna de Nova Spes uit Scheveningen met een wat aparte lading.

Het zicht bleef slecht zodat ook de in de Maashaven wachtende Albatros niet helemaal duidelijk werd. 

Het werd later even lichter, zodat de Deo Favente in twee delen herkenbaar op de foto kon vanachter de koffie.

   

Het bleef rustig daarna, zodat tegen het einde van de middag, dat was vroeg met deze mist, de Dibrad mijn laatste schip leek te worden.

Toen de deuren verder open gingen kreeg ik beter zicht op de in de Waalahven rustende Prinses Margriet.

De Fides, die de laatste werd vandaag, was onbekend voor me. De foto van dit schip leende ik van Joost Roeland.

De brug    
Opvallend, maar in de loop van de middag ging de brug omhoog terwijl de Maasdeuren waren gesloten. Of er ging iets niet goed, of deze brugopening was bedoeld voor de twee oranje gejaste mannen die met onderhoud bezig waren. Dat laatste neem ik aan.

Keimpe in beeld       
Sinds de Keimpe van eigenaar is veranderd, zag ik dit schip hier niet meer. Hans de Weerd zag het schip toen hij over de Merwedebrug wandelde en hij maakte er een drietal foto's van.

       

Groenonderhoud       
De mannen die zich bezig hielden met het knippen van de bomen op de sluis hadden er een goed tempo in. Alle bomen aan beide kanten zijn nu van de kleine takken ontdaan. Morgen nog wat opruimen en dan zit dit karwei erop.

   

Dat was toen ..........58    
Twee foto's vandaag van de westelijke kant van de sluis. Op beide foto's is achter het huizenblok nog een gebouw te zien. Dat is het voormalige gebouw van de kantonniers. Gesitueerd op ongeveer de westelijke parkeerplaats. Het pand is al lang geleden gesloopt. Ook nu weer is de oude verdedigingswal te zien op beide foto's. 

   

                                  terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 december 2019       
Er zijn van die dagen dat ik maar heel weinig op de sluis ben en als dan zoals vandaag het soms heel mistig is of het al donker wordt is het aantal foto's dat ik maak vrij beperkt. De eerste foto is van de Alblasserwaard (023.13934) die werd gelost in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco.

Toen ik vanavond aan de update wilde beginnen, bleek dit schip nog niet in mijn archief te zitten. Het Europanummer leidde echter naar de Alfa-Mea hieronder, zoals het de Alblasserwaard eerder heette.

De tweede foto die ik maakte was op de terugweg naar huis. Een ommetje bracht ons bij Sluis Engelen waar vier schepen lagen te wachten, de Victus, Caan en het duo Conatus en Truon. Zo te zien, dubbel rood, was de sluis in storing.

De Belgische Marcari zag ik nog niet vaak hier, ook vandaag niet. Omdat het schip door de monding van de Waalhaven ging in het archief een foto opgezocht. Van de Duplus en de Non Verba, die ook daar liggen, komt misschien morgen wel een foto.

Op dit moment, 18.15 uur, vaart de Ventum (023.15755) de sluis in. Te donker, maar een foto van Joost Roeland toont deze Ventum.

Leuk om te zien dat ik dit mij onbekende schip, tenminste dat dacht ik, toch eerder zag. Maar dan als de Johan Evertsen. Hier dit schip op een opname uit juni 2007.

Van Joost Roeland ook kreeg ik een foto van de Wijnanda die gisteren kwam schutten, maar toen wel heel wazig op de foto kwam.

Peter Leijsten stuurde me een foto van de Grace Kelly. Was Grace Kelly een prachtige vrouw, het schip dat naar haar is vernoemd kun je eveneens als prachtig betitelen op deze bijzondere foto. 

Diezelfde Peter Leijsten stuurde me een foto waarvan hij onder de indruk was. De opname toont de Veerhaven XI in toch wel uitzonderlijke weersomstandigheden.
Peter zag deze foto van Frans Hollander op de Facebook-pagina van Nieuw Gorinchem en er op uit...

Dat was toen ...........57   
In 1967 werd het gebouwtje links naast het woningblok gesloopt. Daarvoor deed het jaren dienst als wachtgebouw voor de sluiswachters. Opmerkelijk is dat op de achtergrond de verdedigingswal nog is te zien. Ik heb horen vertellen dat het zand daarvan is gebruikt voor het aanleggen van een verharde weg van en naar de sluis.

                                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 december 2019    
Het weer was verrassend vandaag, behoorlijk fris maar dat was niet bijzonder. Wel dat 's morgens de zon even heerlijk scheen. Het belette me niet mijn eerste schip de Sakura (023.11447) te laten zijn en nog wel op foto's vanuit huis genomen in een opkomende mist.

   

Deze Sakura kwam nog niet in mijn archief voor, maar dat gold ook voor de Wijnanda (023.10193) uit Wessem.  Foto's tegen het zonlicht in en met enige mist worden bij mij nooit goed. Maar ja.

   

De Vlaardingse Bremare (023.13614) is weer zo'n schip dat hier niet vaak komt. Vandaag echter twee keer, want aan het einde van de middag schutte het schip opnieuw. 

Ook de in de Waalhaven overnachtende Adelaide kreeg ik met zonlicht nog makkelijk op de foto.

Daarna werd het toch wat mistiger. De bok Juno, op weg naar Heusden, kon ik echter niet missen.

De bok werd geduwd door de Trekvogel. Op de achtergrond is nog net te zien dat de Adelaide vertrekt uit de Waalhaven. 

Zelf wandelde ik naar de brug om de combinatie Trekvogel-Juno en Bremare nog eens op de foto te krijgen.

Niet lang erna vertrok de mist en kwam de Petronella bij stralend zonlicht.

   

De Deeneplaat, die vanochtend vroeg al richting Maas schutte, kwam nu weer terug.

Bijna bij het sluiten van mijn markt kwam een aardig transport in de sluis: een duwer met twee bakken ervoor.

   

Het was de Zwitserse Cerro (040.29060) die de Johannes (023.20862) en Bram (023.20865) uit Meppel voor zich had.

Dat was het toch echt voor vandaag, hoewel in het donker nog o.a. de Belgische Marcari schutte, een onbekende voor me.  

Friese vlag      
Van een schipper kreeg ik onderstaande foto toegestuurd die hij maakte bij het veer Bern-Herpt in de Bergsche Maas. Niets bijzonders zou je zeggen, maar hoewel de foto niet scherp is, is duidelijk te zien dat dit veer, waar je de Brabantse vlag zou verwachten,  de Friese vlag voert! De gouden stuiver gaat dit keer daarom naar de schipper van het veer.

Een arme snoekbaars      
Het moet naar zijn geweest voor dit dier om abrupt uit het water te worden gehaald. Nu moet ik zeggen dat de hamer er alleen maar ligt om te laten zien hoe groot de vis is. Het stuk gereedschap speelde geen enkele rol in het gevangen worden.
Sneu, zielig, maar zondag jl dacht ik zo niet toen ik van een meesterbakker uit Woudrichem een paar heerlijke stukken snoekbaars kreeg. Ook mijn betere helft vond het erg lekker.
Conclusie: er zit dus nog wel vis in de Afgedamde Maas!

Dat was toen ..........56    
In deze rubriek vandaag twee foto's die ik ooit kreeg van hr. Schermer uit Sleeuwijk. Op de foto's wordt de reservedeur op de vaste plaats teruggebracht. Opvallend op de linker foto is de bomenrij langs de Waalhaven die dan nog bestaat. Tegenwoordig staat er geloof ik nog één boompje.

   

Die ken ik toch       
Deze update doorlezend kwam ik zelf tot de conclusie dat ik de Sakura toch kende. Zij het dat het schip toen langskwam met de naam Kalisti. Hieronder bijv. in resp. juni 2009 en augustus 2010.

   

Ook de Wijnanda kwam me toch bekend voor en na enig zoeken bleek dat te kloppen. Ooit droeg dit schip de naam Desiderio en kwam het hier regelmatig schutten. Zo ook op 11 augustus 2010.

                                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 december 2019      
Weer eens een flink deel van de dag in het Brabantse geweest, maar veel bleek ik niet hebben gemist. De schepen kwamen maar mondjesmaat schutten. Voor vertrek miste ik in ieder geval de Meggy, Caan, Ventjager, Wilhelmien en Lauwerszee, later ook nog de Jolise, Wilhelmien opnieuw en de Climax. Wel zag ik nog de sleper Hanne passeren in een regenbui.

Na ons vertrek maakte ik nog foto's van de Lauwerszee (023.27593) en de Adelaide die bij De Heus in Andel lagen. De uit Winschoten afkomstige Lauwerszee was een onbekende voor me. 

   

Aan de andere kant van de Afsluitdijk werd bij Covaco de grote bak (90 x 11.40m) Malta (023.38475) gelost.

Eigenlijk direct na thuiskomst kwam de Fasaly de sluis in op een reis naar Zaandam. 

Meer foto's van schepen maakte ik niet, maar toch nog één foto en wel van de Batouwe. Op een van zijn fietstochten maakte Peter Leijsten deze foto van het schip in het Merwedekanaal waar het zal worden gelost.

Groen aangevallen      
Vanochtend dan het begin van onderhoud aan de bomen en de taluds van de sluis. Het ging met enig geweld gepaard, hoewel het knippen van de bomen nog eerlijk handwerk betrof. Met een hoogwerker waren twee man daarmee bezig.
De taluds van de sluis werden aangevallen door een rupsvoertuig dat met de maaiarm moeiteloos tot het water reikte. Een shovel reed er achteraan om alles weer op te ruimen. Zo te zien een geoliede operatie.

       

Een heel verschil met zo'n 25 jaar geleden toen twee man met kniptang, ladder en hark de bomen te lijf ging. Ook het talud werd toen met de hand en met inzet van ladders van onkruid ontdaan. "Dat kan niet meer" merkte mijn betere helft op. Zoals altijd had zij ook dit keer weer gelijk.

Luchtfoto van de sluis
Net als gisteren een prachtige drone-foto van de sluis, maar dit keer vloog het ding hoger zodat ook de omgeving erop goed is te zien. Links De Plaat, tegenwoordig het terrein van Dunea. Boven De Plaat de fabriek van De Heus op De Rib in Andel.

Regenboog       
Onderweg naar huis zagen we vanmiddag een paar schitterende regenbogen. Maar ook bij thuiskomst was er eentje die zo onze woning binnenging. Geweldig, hoewel er binnen weinig van te merken was. Geen pot met goud in ieder geval.

Dat was toen ..........55    
Dit keer iets heel anders, namelijk een foto van de Fritz. Het schip voer in dienst van Bouman, nu De Heus. De foto werd gemaakt in de winter van 1995-1996. De Fritz is helaas al enige jaren geleden gesloopt. 

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 december 2019    
Door de zondagse sluiting van de sluis kun je natuurlijk niet verwachten dat er iets gebeurt op de sluis. Dat deed het dan ook niet, het meest heftige was dat een paar wandelaars over de sluis liepen.
Toch twee foto's van schepen en als eerste eentje van de wel zeer bekende Prinses Margriet.

Hoewel ik dacht dat dit alles zou zijn wat waard was op de foto te zetten, klopte dat niet helemaal, liever gezegd helemaal niet. In de loop van de middag kwam de Meggy richting sluis gevaren. Hoewel het schip al eerder vijf andere namen voerde, zag ik het hier nog nooit. Meggy kwam nu uit de buurt van Düsseldorf, blijft hier overnachten en zal dan morgen verder gaan naar ......? Geen idee, ik wacht af.

Een drone schept mogelijkheden    
Vroeger, nog niet zo lang geleden, was je bij luchtopnamen aangewezen op een vliegtuig of helikopter. Later werden ook wel ballonnen met een camera opgelaten. Maar nu is het veel makkelijker geworden om d.m.v. een drone foto's vanuit de lucht te maken. Cornelis Heuvelman van de Liesbeth blijkt over zo'n ding te beschikken en hij stuurde me wat opnamen.

Hierboven een prachtige opname van de sluis van eergisteren (29 november). In de sluis de Oggy en Jan naast elkaar met erachter de Walrus II. In de Waalhaven, rechts op de foto ligt dan nog de Two Rivers die even later zou vertrekken.
Hieronder een opname van twee schepen bij Covaco in het Munnikenland.

Links is het de Liesbeth die wordt geladen, rechts de Sagittarius die door de kraan wordt gelost.

   

Prachtige opnamen natuurlijk, ik hoop nog meer van dergelijk fotomateriaal van hr. Heuvelman te ontvangen als de Liesbeth weer in de buurt is.

Dat was toen ..........54   
Ook nu nog is de passage van een coaster bijzonder, het blijft toch  een zeeschip dat komt schutten. "Vroeger" lijkt dat nog aandachttrekkender dan nu te zijn geweest gezien de foto's uit 1975 van het schutten van een dergelijk schip.
 

Rechts op de foto hierboven is het gebouw van de kantonniers te zien, maar ervoor ook een stuk van de tweede rolbrug. Misschien was er wel iets met deze coaster, want die werd gesleept.Tegenwoordig gaat een coaster op eigen kracht door de sluis. De foto's zijn een ietwat wazig, maar dat zal wel komen door de spanning van het moment.

   

                                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top