HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                          Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 februari 2020                                                        


zondag 09 februari 2020   
Behoorlijk onstuimig weer vandaag, maar tot nu toe,  16.00 uur, valt alles nog mee. Wel is de Struikwaard, het natuurgebied waar onze woning aan grenst, vol gelopen, maar het water moet nog flink stijgen om ons natte voeten te geven.

Hans de Weerd wandelde afgelopen donderdag van Zaltbommel naar Andel en toen al was er een beeld van ondergelopen uiterwaarden. Maar het jongetje in Zaltbommel houdt nog flink wat ruimte over.

Viel het daar dus nogal mee, Hans kon zijn tocht niet als altijd door de uiterwaarden maken.

   

De scheepvaart leek zich van al dit water weinig aan te trekken en twee schepen leken zelfs een wedstrijdje te houden. Mijn geld zette ik op de Performance.

Voor de paarden bleek het water echter een flinke barrière te worden, hoewel ze die met gemak namen.

   

Zo nu en dan nam Hans even tijd om een foto te maken, zo ook in de buurt van Nieuwaal waar open zicht op de Waal was.

Daar ook spotte hij de Vliestroom, een schip van de Kustwacht, die zich bezig hield met de boeien op de Waal. 

In de buurt van Zuilichem kwam Hans een koppelverband tegen met de duwer Veerhaven IV die tegen de stroom in ploeterde.

   

Nu ik het toch over schepen heb: in de sluis was weinig te beleven. Weliswaar passeerde de coaster RMS Laar, maar de foto's ervan die John Pruissen maakte gebruikte ik niet omdat die coaster gisteren alweer terugkeerde van Aalst. Sorry John. 

   

Nu viel me eigenlijk pas op dat deze coaster (8508400) onder de vlag van Monrovia vaart.

   
   
   

Heel bijzonder om te zien hoeveel auto's door zo'n passage moeten wachten! Daar valt nog wel wat milieuvriendelijker te werken.

   

Gisteren ook zag ik de Readiness (022.05117) de sluis passeren.

Later kwam de spits Daevanos (023.16493) de sluis in om daar een flinke tijd te wachten op de Con Zelo (025.15789). Van beide schepen heb ik de foto in de albums vervangen.

   

Vandaag maakten we ondanks de voorspelde storm toch een ritje langs wat schepen in de buurt. In de Waalhaven van de sluis zag ik de Duitse Bayern 2 (046.00610) liggen. Daar kon ik nog lopend naar toe. Het schip was trouwens nieuw voor me.

Bij de fabriek van Covaco lagen zelfs drie schepen, waarvan de Belgische Laila-M (060.03861) het dichtst bij de weg lag. Dit schip kwam nog niet voor in het album van de Belgische schepen.

Erachter lagen de Jannie (023.18392) en de Lisa (023.15091) te wachten. De Jannie kende ik nog niet.

   

Natuurlijk keek ik in mijn archief of de Jannie erin voor kwam en jawel. Onder de naam Destiny vond ik het schip. Vorig jaar kreeg het schip de naam Jannie met als thuishaven Nederhemert. Hieronder Jannie nog als Destiny.

We hebben nog even gekeken bij De Rib, daar lag namelijk de Concordia uit Hardinxveld.

Sluis Empel     
Behalve nogal wat storingen moest deze sluis ook lijdzaam toezien dat de maximaal te schutten lengte door het hoge water werd teruggebracht. Cijfers geef ik maar niet, maar het water van de Maas is ca. 1 meter hoger dan in het Maximakanaal en dan komt de aanvaarbeveiliging in actie.

Munnikenland      
In het Munnikenland zijn grote delen onder water gelopen. Het deed me deugd dat in ieder geval de paarden een droge plaats hebben gekregen.

Maar hoe ik ook rondkeek, de runderen zag ik niet. Ik ga er echter van uit dat ook deze dieren een droge plaats hebben gekregen. Op de linkerfoto hieronder loopt helemaal links de Afgedamde Maas. 

   

Het hoge water maakt natuurlijk mooie plaatjes en ik was zeker niet de enige die gewapend met een camera liep. Hieronder het zicht op de Waal met o.a. de steenfabriek van ik meen Vuren. 

Wel, genoeg voor vandaag lijkt me. Twee dagen update-loos is toch ook niet alles, maar ja. Zoals mijn moeder vaak zei "'t Is net oas no". Nu zal dit wel geen goed Fries zijn, maar de strekking ervan is duidelijk.

                                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

donderdag 06 februari 2020    
Ook gisteren (05 februari) was het eigenlijk heel rustig, vandaag echter bleek de ochtend druk, maar daarna was het drie keer niks. Om maar met gisteren te beginnen.
De lege Naomi (023.18552) viel ons bij het invaren van de sluis op, het leek toen wel een flink groot schip. Maar dat viel mee.
 

   

De duwer Alina (020.09617) met de Gerrit-Jan (023.20863) voor zich kwam direct erna de sluis in. Het koppelverband had de nacht en een groot gedeelte van de afgelopen twee dagen doorgebracht in het Munnikenland.

Later op de dag de Antares (023.11398) uit Den Haag of 's Gravenhage. Het laatste klinkt veel beter is mijn mening en zo stond het ook achterop het schip.

Meer passanten gingen gisteren niet op de foto en dus maar over naar vandaag. De eerste die me opviel was de Flora-W (021.04733) uit Werkendam. 

Er passeerden in de ochtend negen schepen, allen bekenden. De Rivierdijk (030.30836) ging vanuit huis op de foto. Debet daaraan was het feit dat twee jonge en enthousiaste juffen van mijn oude scholen op bezoek waren en mijn aandacht dus enigszins, lees behoorlijk, was afgeleid.

Dit was alles vandaag, zeker ook omdat het vanmiddag op één schip na, de Douwina die hier in de Maashaven kwam slapen, wel heel erg stil bleef. Over naar wat triviale zaken.

Slopen of niet?        
Als een schip bij een sloopbedrijf ligt kun je er meestal vanuit gaan dat sloop ligt te wachten. Dat dacht ik ook van de Beo (023.13014), een bekend schip voor de Wilhelminasluis. Hieronder het schip in april 2016 in de Wilhelminasluis. 

De Beo lag bij de sloper, maar schijnt te zijn gered. Mijn zegsman vertelde dat deze Beo is verkocht en dienst gaat doen als aanlegsteiger- en ponton in HI Ambacht. Hieronder de Beo bij de sloper.

Deimos en andere namen    
Kortelings maakte ik er melding van dat ik de Deimos (023.16259) nog kende als Reiziger. Joost Roeland zag het schip ook met andere namen langskomen. In april 2016 spotte hij het schip als Rehoboth op de Waal bij Zaltbommel en in juli 2018 op het Maximakanaal richting Veghel als Lindos. 

   

De Sluisbuizerd   
Dit jaar had ik onze sluisbuizerd nog niet gezien, maar vanmiddag zat die op een bruggetje naar de remming rondom zich spiedend naar interessante doelen. Waarschijnlijk zag de vogel geen lekkere onderwerpen, want na een minuut of vijf vloog hij op richting Andel.

Hoog water?       
Het water is al vrij hoog, maar er schijnt nog meer bij te komen. Hoeveel, geen idee! Wel is duidelijk dat het niveau uit begin 1995 gelukkig niet wordt behaald. Op de foto hieronder de Maashaven en De Plaat in 1995.

                                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 04 februari 2020      
Gisteren passeerde al behoorlijk vroeg de Andante (023.11533), zo vroeg dat ik vanuit huis een foto maakte. 

   

Een behoorlijke tijd later het werkschip Rivierdijk (030.30836) van T. van de Minkelis waterbouw. Dit schip was nog onbekend voor me. 

       

Nog één schip daarna en wel de Spes (023.12077), geladen op weg naar waarschijnlijk Veghel.

Bij het uitvaren lag in de Waalhaven de Mercur (023.24787) al te wachten. Het lukte beide schepen in één plaatje te vangen.

Pindakaas halen     
Heel nonchalant komt een specht de boom inspecteren waarop twee potten pindakaas vastzitten. Gaan de koolmezen en pimpelmezen meestal recht op het doel af, deze bonte specht laat na een tijdje pas de boom de boom en valt dan aan.

Schepen vandaag      
Hetzelfde als gisterochtend gebeurde ook vandaag, maar nu was het de Mirage (023.25357) die zich al vroeg meldde. Opnieuw in delen op de foto dus maar weer.

   

Het koppelverband van de Alina (020.09617) uit het Friese Lemmer met de grote bak Gerrit-Jan (023.20863) voor zich kon ik natuurlijk niet negeren. 

   

Tot mijn verbazing zag ik de Alina na de Waalhaven rechtsaf gaan het Munnikenland in. Daar ligt ze nu (18.00 u.) nog steeds.

Ook vandaag weer een schip dat ik nog niet eerder zag, de Deimos (023.16259) die op weg was naar Rotterdam.

   

Bij onbekende schepen ga ik bijna altijd na of ik het schip niet eerder zag passeren onder een andere naam. Ook nu deed ik dit en ik had prijs: Het schip kende ik als Reiziger, hieronder op een foto uit april 2008. Na Reiziger kreeg het schip nog de namen Rehoboth en Lindos, maar met die namen zag ik het niet de Wilhelminasluis passeren. 

Het laatste schip vandaag dat op de foto ging was het werkschip Hebbes (023.12509) . Deze kwam van Heerewaarden en bleef vandaag in de Waalhaven de nacht doorbrengen. Het regende flink tijdens de passage, ik kon dus geen foto maken. Daarom maar weer eens een foto van Joost Roeland geleend.

Exit afvalcontainer   
Toen we in 1995 op de sluis kwamen wonen, stond er aan beide zijden van de sluis een afvalcontainer voor de scheepvaart. Op de foto hieronder, een opname van Jaap Boersema uit februari 2002, is een geel bord te zien dat de schippers op deze mogelijkheid van vuil kwijt raken attenteerde.
 

Al heel snel nadat de Wilhelminasluis van Zuid-Holland was overgegaan naar Zuid-Nederland was het bezoek van een zuidelijke delegatie voldoende om de sluis vol te plempen met verbodsbordjes en kettinkjes. Ook het bord van de afvalcontainer verdween in die welhaast beeldenstorm. De afvalcontainer zelf bleef echter staan, ongelooflijk en onbegrijpelijk. 
Maar nu schijnt een ambtenaar ergens in Zuid-Nederland wakker te zijn geworden, want eindelijk is ook de afvalcontainer verdwenen en is er geen mogelijkheid meer voor schippers om afval te dumpen. De betreffende ambtenaar zal wel een pluim hebben gekregen, hoe groot zou de besparing zijn?

       

Ervoor in de plaats is een groene container gekomen. Hoewel de kleur anders doet vermoeden is deze container bedoeld om (zwerf)afval op de sluis in te deponeren. Natuurlijk ook het afval dat de sluiswachters produceren en afval dat in de afvalbakken wordt gedeponeerd door toeristen die een kijkje op de sluis nemen. Hoewel dat laatste natuurlijk verboden is, dat maakt een heel stel bordjes wel duidelijk.

                                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 02-02-2020
Toch een bijzondere datum en ik kon het niet laten de notering ervan iets aan te passen vergeleken met de traditionele titel. Maar het blijft een gewone zondag, waarop in en bij de sluis niets valt te beleven. Mooi tijd dus om andere onderwerpen de revue te laten passeren. Daarom beginnen met een quiz: Een sluis, maar welke? 

We nemen er vaak een kijkje als we in 's Hertogenbosch zijn geweest en dan door Engelen richting Heusden gaan. Jammer dat er nu bijna niets meer valt te beleven, het lijkt nu bijna altijd zondag na het openen van het Maximakanaal.

   

Als we de dijk richting Sluis Engelen opgaan rijden we altijd langs een prachtig huis. Teun den Dekker wees me erop dat dit een huis met geschiedenis is. 

   

Teun wees me er niet alleen op, hij stuurde me ook de foto's bij dit artikel, dat hier vroeger, tot 1976 toen het werd opgeheven, een veerdienst bestond: het Pontje Engelen. Op de foto hier linksboven is nog het pad naar deze pont te zien aan de Engelense kant, maar evenzo aan de overkant van het water.

Het water splitst zich op ongeveer deze plaats. Linksonder ga je links naar de Sluis Engelen, rechtdoor richting Spuisluis Crèvecoeur. Ernaast is een kijkje richting Den Bosch.

   

Vanaf Sluis Engelen gaat een pad richting spuisluis Crèvecoeur. Heerlijk voor hondenuitlaters, wij mijden zulke plekken vooral omdat nogal wat hondenbezitters geen enkele controle over hun Fikkie hebben.

Zoals hierboven al gezegd was het in 1976 voorbij met het Pontje Engelen, meer info erover is hier te vinden.

   

Volgende keer als we weer via Sluis Engelen naar huis rijden, stop ik toch even bij die mooie woning, omdat ik de situatie nu heel anders zie dan eerst.

Slot Loevestein        
Het bekende kasteel dat vlak in de buurt ligt en vooral bekend werd door Hugo de Groot die in een boekenkist ontsnapte. Leuk dat die boekenkist
in het kasteel is te zien, hoewel ik geloof dat ook elders de bewuste boekenkist valkt te bewonderen.

   

Prachtig het zicht natuurlijk op het kasteel vanaf een grote hoogte. Op de foto rechts is links de Waal te zien en rechts de Maas en zelfs de Wilhelminasluis is daarop te ontwaren. 
Maar ook leuk is de omgeving te zien vanaf Slot Loevestein. Dat kan, want momenteel zijn onderhouds- en restauratiewerk-zaamheden bezig op het Slot. Niels Engelberts van
H.M. Engelberts Leidekkersbedrijf uit Sleeuwijk stuurde me een aantal foto's, gemaakt vanaf grote hoogte.
De eerste foto geeft een goed zicht op de Waal en zelfs de brug bij Gorinchem op de achtergrond. Links is de kerktoren van Woudrichem te zien.

Op de volgende twee foto's is goed te zien hoe hoog Slot Loevestein eigenlijk wel is. 

   

De vierde en laatste foto die ik van Niels Engelberts kreeg, laat de brug bij Gorinchem en zeker de toren van Woudrichem zien. Toch eens vragen of hij ook opnames kan maken van het Munnikenland richting de Wilhelminasluis.

                                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht  

 zaterdag 01 februari 2020        
Niet veel te doen waarmee deze zaterdag naadloos aansluit op de afgelopen dagen. De Woudrichemse vissers met de Neeltje passeerden en ook zag ik twee recreanten. Daar geen foto van, maar wel van  de Taling (023.32074) die in het Munnikenland lag bij de fabriek van Covaco om te worden gelost. Jammer dat het niet door de sluis kan met de 135 m die het schip heeft. 

Bekende schepen in de Schuttevaer   
Twee rubrieken lees ik altijd wat nauwkeuriger dan de andere, op zoek naar schepen die ik ken van een passage van de Wilhelminasluis of die bij Covaco in het Munnikenland of bij De Heus in Andel zijn geweest.
Allereerst de rubriek R, K & M (Rivieren, Kanalen & Meren), samengesteld door A. van Zanten. Het was even zoeken, maar bij de gegevens van de Elgeria kwam ik toch een bekende tegen. Deze Elgeria (021.04348) is verhuisd van Nijmegen naar Putten en vaart nu als Veluwe.
Het schip is in 1948 in secties gebouwd in Alabama (V.S.) en later naar Nederland gekomen waar het bij De Biesbosch werd geassembleerd en opgeleverd. De eerste naam was Savigny en die naam werd gevolgd door een flink aantal andere, waaronder de Alblasserwaard. Met die naam kwam het o.a. in 2007 door de sluis.

De andere aandachttrekkende rubriek is "Kielzog". Daarin altijd verhalen over de mens achter een schip. Dit keer een interview van Hannie Visser-Kieboom  met de schipper van de Hera (023.18963). Het schip, thuishaven is Zaltbommel, zag ik ooit de Wilhelminasluis passeren.

Hieronder een stukje uit het interview dat de journaliste had met Bjorn Grandia, de schipper van de Hera. Als jet hele artikel wilt lezen, het is er interessant genoeg voor, zul je of deze Schuttevaer moeten kopen of er een abonnement op nemen. De drogisterij Verbeek in de Andelse Beatrixstraat heeft altijd een aantal exemplaren te koop.

Toch nog een transport  
Zelf miste ik dit transport volledig, maar niet die dekselse Piet Lobregt die vanaf het strandje in Andel het spul voorbij zag komen. De twee slepers Vlieter en Aegir hadden het voorstuk van wat een prachtig schip gaat worden op een ponton bij zich. 

De Aegir die achteraan voer ken ik wel. Deze sleper komt uit mijn Heitelân en wel uit Makkum. Voorop zat de Vlieter en deze sleper was nog onbekend voor me. Wel werd me al snel duidelijk dat ook dit schip uit het Friese Makkum kwam.
Zeker weet ik het niet, maar dit leek me typisch een transport dat op weg was naar Oss.
 

   

                                            terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

       
  

Top