HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                        Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 januari 2020                                                                     

vrijdag 10 januari 2020    
Sinds ik heb besloten het wat rustiger aan te doen met en op de site lijkt het alsof de schepen dat hebben begrepen en blijft het overdag rustig, soms wel heel rustig. Een opvallende passant was daarom gisteren de met zand geladen Honte die later op de dag terug zou komen om naar Haaften te gaan.

Later op de dag, het werd al schemerig, besloot ik om naar buiten te gaan voor de Synthese 9 uit Druten. Eenmaal weer achter mijn bureau zag ik dat dit een bekende was. Toch leuk, want de foto van nu was beter dan die van toen.

Vandaag was het de Mergus uit Zwijndrecht die mijn aandacht trok. Het schip was op een reis van Den Bosch naar Dordrecht.

Rembrandt of Picasso in de dop?    
Op de boeg van de Mergus viel een schildering op. Ik moest inzoomen met mijn camera om te zien wat deze voorstelling behelsde, maar dat werd al snel duidelijk: Donald Duck. Altijd leuk en onderscheidend een dergelijke creatieve uiting.

       

Hierboven links de schildering op de Mergus, ernaast die op de ............ en ............
Een kunstwerk op een andere schip dat nogal eens door de Wilhelminasluis komt verraadt te zijn gemaakt door een artiest die lijkt te zijn geinspireerd door de fameuze rokjesscene van Marilyn Monroe.

Uit het digitale tijdperk komen de volgende twee afbeeldingen. Het zijn emoticons, maar of wat ze uitdrukken een rol heeft gespeeld voor de maker ervan weet ik niet.

   

Vijf dus onbekende creatieve uitspattingen. Niemand zal weten op welk schip die te vinden zijn, maar als dat wel zo is stuur je antwoord dan via het contactformulier op. De winnaar, misschien bij loting, stuur ik een zakje dropjes.
Heerlijk zijn die van drogisterij Verbeek in de Andelse Beatrixstraat. Niet alleen vanwege de drop, maar ook de suiker die er omheen zit en de salmiakvulling ervan.    
                                    terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 08 januari 2020     
Een heel rustige dag waarop ik toen ik op de sluis liep een schip het Munnikenland zag uitkomen. Het bleek de Eucharisteo te zijn. Van ver nam ik er toch maar een foto van.

De vorige naam van dit schip was Grovan. Het kwam toen zeer regelmatig lossen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland, op de foto's hieronder op resp. 20151201 en 20160415. De Grovan was en de Eucharisteo is al een "oudje", want het werd in 1944 gebouwd in Slikkerveer. 

   

In het begin van de middag trok een offshoreschip, "Crewboat" of "Supplyship", mijn aandacht. Het was de Twin Axe, gebouwd bij Damen in Gorinchem, maar die nu op weg was naar Aalst naar de werf van Neptunus. 
Mij werd verteld dat het schip in Aalst wordt verbouwd en dan in Franse handen komt waar het voor de Franse Marine metingen gaat verrichten tijdens oefeningen. 

   

Aan het einde van de middag, het was nog redelijk licht, hoorde ik dat de FCS Seagull eraan kwam. Dit schip kwam ook al van Damen en was eveneens op weg naar Aalst. Ook hier zag ik via internet "Crewboat" en "Supplyship" erbij staan.

   

Toen de FCS Seagull in de sluis lag, klonk ineens het oorverdovend lawaai van de hoorn van het schip. Met korte tussenpozen klonk dit geluid. Het duurde zolang dat ik besloot het op te nemen, maar na twee keer stopte de hoorn. Zet je geluid maar harder.

                                terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 07 januari 2020     
Gisteren -maandag- hoorde ik dat het werkvaartuig Sientje (Sliedrecht 023.24873) solo de Wilhelminasluis naderde. Dit vaartuig zag ik hier niet vaak en dus ging ik in alle vroegte -een subjectief begrip- de sluis op. 

   

Een andere opvallende schutter was de Destiny uit Nederhemert die op weg was naar de Maasvlakte. Het schip bracht in een rijtje samen met de Alette, Jannie en Hamaritha de feestdagen door bij Nederhemert. (zie 29 december) 

   

Aardig was dat in de schutting van de Destiny de kleine Pegasus van Rijkswaterstaat voorin de sluis lag verborgen. Het scheepje mocht wel als eerste de sluis verlaten. 

Hoewel de Caan nu regelmatig geladen met containers passeert, toch ook maar een foto ervan. Het schip was op een route van 's Hertogenbosch naar de containerhaven in en van Gorinchem. Opvallend aan het schip de kerstverlichting.

Vandaag zag ik ook  een schip van het STC passeren, een foto kon ik er echter niet van maken. Wel van een trio-schutting van de Leendert.G met de spitsen Jaël en Heerenschip.

Waar de Leendert.G van Andel kwam en op weg was naar Europoort, gingen de twee spitsen naar Gorinchem. De Heerenschip bleef daar achter, de Jaël ging het Merwedekanaal op richting Vianen.

IJsvlakte van de Afgedamde Maas    
Zaterdag kreeg ik een ansichtkaart waarop winterse omstandigheden het mogelijk maakten zich lopend op de Afgedamde Maas te begeven. Welke winter precies weet ik (nog) niet.
Wel dat de kaart een uitgave is van HH-productions Andel en wel Serie 002-nr 2.

                                                   terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 januari 2020     
Toch weer een paar foto's geschikt bevonden om op de site te plaatsen. Te beginnen met het offshoreschip Windcat 36, een onbekende voor me. Ik meen dat dit schip gisteren passeerde naar Aalst waar het nu nog ligt, samen met de Windcat 101.
Door andere besognes miste ik de passage van deze Windcat en dus maar een foto van William Hill die ik elders vond.

Gisterochtend vroeg passeerde de flinke Ushuaia. Dit schip lag een tijdje aan De Rib in Andel. Me de slaap uit de ogen wrijvend lukte het er een redelijke foto van te maken.

Gisteren laat in de middag zag ik de Engelina uit het Friese Lioessens de Waalhaven ingaan. Het reisdoel was de Maashaven in Rotterdam, waar het nu nog ligt.

Kwamen gisteren nog meer schepen langs, vandaag was dat door een gesloten Wilhelminasluis niet mogelijk. Toch een foto van de Gunda (023.31319) toen we over de Maasdijk bij Woudrichem reden.

Omdat ik vermoedde dat het schip op weg was naar Covaco in het Munnikenland, nam ik daar na thuiskomst een kijkje. Inderdaad lag het schip uit Ridderkerk daar rustig te wachten. 

Meer is er niet te melden over de afgelopen dagen, morgen misschien wel weer opvallende passages.

Munitieschepen op de Afgedamde Maas 2    
Eergisteren maakte ik al melding van deze schepen die ooit roerloos in de Afgedamde Maas lagen. Vandaag nog twee foto's (al eens eerder geplaatst) ervan die op hetzelfde moment lijken te zijn gemaakt.

In mijn archief ook een opmerking van Willem Waaierdeur uit 2008. Hij schreef me toen in april van dat jaar:
"
Heel toevallig tijdens mijn wekelijkse fietstocht "rondje Maas" hoorde ik van de voormalige machinist van het aldaar gelegen uitwateringsgemaal (Welseind en hij woont daar al vanaf 1966) dat deze schepen bewoond werden door oudere schippersechtparen die zo een zakcentje bij verdienden. Hij ging met zijn roeibootje wel eens vissen (onder de kont van het schip waar door de schippers het etensafval over boord werd gekieperd). 
Meestal vond men dat goed, maar het is ook wel eens gebeurd dat hij een emmer water over zich heen gegooid kreeg.
Eens per jaar werd de aanwezige munitie in de schepen gecontroleerd. Men noemde dat dan stofruimen (het stof tussen de granaten verwijderen). 

                                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 januari 2020    
Behoorlijk regenachtig weer vandaag, geen weer om foto's te maken. Dat deed ik toch wel omdat er een drietal zeer foto-waardige schepen passeerden.
Twee daarvan gingen vanuit huis op de foto, voor de derde ging ik naar buiten. Dat was voor de sluisvullende Aletta die na een aantal dagen in Nederhemert te hebben gelegen (zie 29 december jl) nu op weg was naar de Waalhaven in Rotterdam. 

De Motu zag ik hier nog niet vaak. Bijzonder daarbij is dat het schip als thuishaven Den Burg op Texel heeft. Laat ik nu ooit een paar zomers in dat dorp in de horeca te hebben gewerkt! De Motu was trouwens bijna op de bestemming: Gorinchem.

Het derde en laatste schip voor mij vandaag was de bekende Caan. Het blijft een geweldig gezicht om zo'n schip met al die containers in de sluis te zien liggen. De Caan kwam nu van Den Bosch en ging naar de containerhaven in Gorinchem.  

Nu liet ik, gedachtig de nieuwe opzet van de site, een aantal schepen fotoloos passeren. Dat viel waarachtig nog niet mee, het is wennen om niet bij ieder schip mijn jas aan te trekken, camera en IPhone in mijn zak te doen om buiten foto's te maken.
Maar, "het sal waerachtig wel gaen". Iemand die weet welke zeeheld deze spreuk bedacht? De Ruijter, Tromp, eh....., eh....

Munitieschepen op de Afgedamde Maas    
Eén van de eerste onderwerpen die ik ga aanpakken. Na de Tweede Wereldoorlog werd nogal wat munitie opgeslagen in binnenvaartschepen. Niet alleen was dat op de Afgedamde Maas (hieronder een foto daarvan), maar ook op andere plekken in ons land gebeurde dat. Er is intussen aardig wat van bekend, maar zeker interessant zal het zijn de belevenissen van iemand die erbij was op te tekenen. 

                                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 02 januari 2020      
Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn de schepen die dagelijks passeren niet meer mijn eerste prioriteit. Wel blijf ik nog bijzondere schepen, transporten, onbekende vaartuigen, kortom alles dat opvalt zoveel mogelijk volgen. Daarom ook kreeg de Windcat 101, een schip uit de off-shore business mijn aandacht. Zo vaak komt dit schip, dat op 30 december naar Aalst ging, ook niet voorbij.

Op dezelfde dag kwam de Walrus II solo voorbij, maar een paar uur later kwam de sleper/duwer terug met het forse ponton NP 530 voor zich. Ook zo'n transport houdt dus mijn belangstelling. 

Vanochtend vroeg, dat is natuurlijk een subjectieve vaststelling, kwam het cruiseschip Dutch Melody de sluis in. Aan boord zag ik mensen die net als ik net wakker waren geworden en snakten naar een ontbijtje en dan vooral de begeleidende koffie.

   

Aan boord, op het dek, ook een fors schaakspel. Gezien het vroege tijdstip was er niemand die daar belangstelling voor had.

Omdat dit cruiseschip nog een onbekende voor me was, ging ik op zoek naar een goede foto ervan. Piet Lobregt kon me niet helpen, maar hier vond ik toch een geschikte opname, zij het dat de achtergrond on-Nederlands aandoet. Dat klopt!.

Later, maar nog steeds vroeg, kwam vanochtend een sleper de sluis in. Het was de Senden uit Leimuiden die ik wel kende, maar hier toch niet zo vaak komt. Een foto ervan is dus alleszins op de juiste plaats.

Meer valt van en over de scheepvaart niet te melden. Wel zag ik vandaag o.a. de Spes Nostra en de Anna, maar, je begrijpt het al, die gingen fotoloos voorbij.

Dat was in 1904       
Deze foto die ik van Jan Vos kreeg trok vandaag bij het opruimen mijn aandacht. Erop is de aanleg van de Bergsche Maas en het Heusdensch Kanaal (links) te zien. De foto komt uit juni 1904.

Wel, dit was mijn eerste bijdrage in 2020. Summier, zo zal dit ook blijven. De laatste dagen heb ik op een rijtje gezet waar mijn aandacht in eerste instantie naar uit zal gaan. Dat is o.m.:
-De crash van een Typhoon op 24 december 1944 in de Maas tegenover Giessen
-Het verhaal over de zgn. munitieschepen in de Afgedamde Maas
-Het verhaal over een spits die nu in Amerika en Canada vaart
-Een bezoek aan de zoon van een sluiswachter wiens vader lang voor de oorlog dienst deed op de sluis
Ongetwijfeld zullen daar nog meer onderwerpen bijkomen. Maar goed, ook de sluis zal ik in de gaten houden, maar niet meer zo gedetailleerd als in de jaren 2006 t/m 2019. Dus zal ik niet meer iedere dag een update online zetten.

         
                                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht


                       







                   

 

 

Top