HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 juli 2019                                                  


woensdag 10 juli 2019      
Mooie dagen, mooie schepen. Voor mij begon dat met de Dena (links) en de Ora et Labora in het Munnikenland. De eerste werd geladen, de tweede gelost.

Omdat ik vroeg bij de bakker in Andel wilde zijn, reed ik meteen langs De Rib om vanaf een steigertje daar de lossende Destiny uit Nederhemert op de foto te krijgen.

Vanaf De Rib kreeg ik ook goed zicht op de twee schepen in de Maashaven, de Navigatie en de Hamaritha achter de remming. Later nam ik vanaf de brug een foto van het tweetal. Op die foto nadert de rondvaartboot Zeearend de sluis.

   

Aardig wat recreanten vandaag waarbij opnieuw opviel dat zo slecht naar voren wordt gegaan. Dit gebeurt ook niet bij een heel volle sluis, de eersten die de sluis inkomen meren hun boot nogal eens plompverloren in het midden af. Lastig voor alles dat ook wil schutten.

Dan kwam de Jif Artemis weer terug van proeven die op maandag waren begonnen. Nu schutte het schip weer terug naar Aalst. Opnieuw kwam de Jif Artemis tergend langzaam de sluis in, moest ook wel omdat het centimeterwerk was.

   

In het Munnikenland waren de Dena en de Ora et Labora vertrokken, maar de lege plaatsen werden al snel ingenomen door de Providentia en de Actief (links).

   

Een behoorlijk volle James Cook van Spido liet ook weer eens zien. Het zonnetje scheen lekker en dat noodde bijna alle gasten naar buiten.  

Omdat ik op de brug stond, wilde ik de weg oversteken om een foto te nemen van het schip dat de sluis naderde. Het bleek de Navigatie te zijn die een kort bezoekje aan De Rib had gebracht. Vanwege de drukte op de weg bleef ik maar aan de veilige kant.

De schutting van de Navigatie liet ik ook niet voor wat het was. Zowel vanaf de Maas- als de Waalkant nam ik een foto van het schip in de sluis.

   

Dan het laatste schip voor vandaag, de in de Waalhaven wachtende Albatros. Rechys ligt nog steeds de Titania.

Grebbevallei Wandeltocht      
Afgelopen zaterdag nam Anton van Rijswijk deel aan de tocht met deze naam. Zelf zegt Anton erover:
"De Zuidwest Veluwe en de Gelderse Vallei is tijdens de Tweede Wereldoorlog herhaaldelijk het toneel geweest van dramatische en historische gebeurtenissen. In de directe omgeving vonden plaats: De slag om de Grebbeberg in mei 1940, de slag om Arnhem in september 1944, luchtlandingen in Wolfheze en Ede en de capitulatieondertekening in Wageningen in 1945. De gebeurtenissen worden levendig gehouden door vier specialeherdenkingswandeltochten door Stichting Recreatie Veluwe & Vallei www.srvv-events.nl.
Voor vandaag had bovenstaande stichting hiervan de Grebbevallei Wandeltocht
 op de rol staan. Er was ook weer een mogelijkheid om te kiezen uit verschillende startplaatsen. Zo gaf het hier een tweetal; Fort aan de Buurtsteeg in Renswoude of de Grebbesteeg in Achterberg. Zelf heb ik het bij de laatste gehouden en ben vandaar aan mijn tocht begonnen en geëindigd."

Veel schepen kwam Anton niet tegen op deze tocht, eigenlijk geen één. Wel liep hij langs twee stuwen. Hierboven staat de Stuw Freisesteeg die ligt in de Stekkeveldsloot. Hieronder de Stuw Hoolboom die te vinden is in de Zijdewetering langs de dokter Hoolboomweg.
Geen spectaculaire foto's, maar in ieder geval wel watergerelateerde opnamen. Op de Facebookpagina van AndelWandelt meer foto's van deze tocht alsook een uitgebreider verslag.

                              terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 09 juli 2019     
Wat een heerlijke dag! En dat ondanks het feit dat ik geen enkele beroepsvaarder de sluis zag passeren. Natuurlijk kwamen er wel schepen door de sluis, maar dan juist op momenten dat ik ze niet zag. Vandaag beperk ik me daarom tot schepen in de buurt van de sluis, in dit geval is dat het Munnikenland met stip op één. Twee schepen liggen bij de fabriek van Covaco te wachten. De Verwachting achterin en de Ora et Labora bij de weg.

   

De Belgische Rovi-combinatie lag bij de kraan omdat het werd gelost.

In de Waalhaven lag nog steeds de Titania, maar later in de middag kwam de Prinses Margriet erbij. In de Maashaven kreeg de Hamaritha, die daar al een aantal dagen ligt, gezelschap van de Navigatie die bij De Heus vandaan kwam. 

De Navigatie bleek trouwens nog niet in mijn archief voor te komen. Net zoals de meeste schepen die Hans de Weerd een week geleden zag passeren op de Waal en Merwede. 

Hans de Weerd op pad 3     
De schepen die passeren op de Waal en de Merwede dragen vaak bijzondere namen, het eerste duo dat Hans voorbij zag komen hoort daar duidelijk bij met namen als Sustento en vooral Stadt Aschaffenburg. 

   

Ook de naam Vertigo doet vragen oproepen.

Die vraag blijft eigenlijk voor veel schepen gelden, dus ook voor de Acadia.

   

De laatste van deze derde serie en ook de laatste overall is de Truon. Iemand een idee wat dat betekent?

Bellenbaan bij Wijk en Aalburg        
Van Anton van Rijswijk kreeg ik een Nieuwsbrief van de firma Van der Ven uit Brakel. Leuk om in te zien, vooral omdat dit keer een filmpje over de "bellenbaan" bij Wijk en Aalburg de aandacht trok. 

                           terug naar boven                                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 08 juli 2019  
Nou, dat was toch een lichte tegenvaller gisteren, terwijl het er in de eerste helft nog zo goed uitzag.

   

En was het echt een penalty? Ik heb nog steeds mijn twijfels, maar ik heb dan ook geen verstand van voetbal.

Schepen vandaag      
Dat waren er niet veel. Vanochtend vroeg schutte de Jif Artemis, daarover straks meer, samen met de Albatros. Een uurtje later de Lourens Sr en dat was het voorlopig. Later in de ochtend kwam de Jif Artemis, de voormalige Anna-B, terug van Aalst. Het "multipurpose" schip voer heel voorzichtig de sluis in.

Dat moest ook wel want het schip had een breedte van 12.45 m. De invaartbreedte wordt opgegeven als 12.50 m., dus enige voorzichtigheid werd wel gevraagd. Het lukte en eigenlijk zonder problemen.

De volgende was de Titania die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen.

   

Al ver in de middag zag ik op de Maas de Sayonara aankomen, met containers op weg van Den Bosch naar Gorinchem.

   

Halverwege de middag de Belgische Martcilino (023.27585) uit Antwerpen. Ik kende het schip, maar dan wel met andere kleuren.  

Weer even later de Patria uit Ouderkerk a/d IJssel. 

Hoewel de Sarah er ook aankwam werd de Ora et Labora mijn laatste schip. Het schip kwam de Waalhaven binnen om te overnachten, maar ging even later toch maar naar het Munnikenland. 

Ariël versus Invictus   
Bekend mag worden verondersteld dat de Ariël plaats heeft moeten maken voor de Invictus. Leuk om beide schepen naast elkaar te zien op de Facebook-pagina van VOF A Munters ms Ariël

   

Gemaal Gemande     
Wat eigenlijk nooit aan de orde komt is het vele groen dat in het water drijft. Bij het Gemaal Gewande, en elders zal dat niet anders zijn, wordt dat groen uit het water gehaald om te worden afgevoerd. Joost Roeland stuurde me er een foto van.

Schepen op Waal en Merwede  
De tweede serie schepen die Hans de Weerd zaterdag jl. spotte laat opnieuw schepen zien die meestal hier onbekend zijn. Voor de eerste twee, de Erik Walther en het containerschip Saluté geldt dat ook.

   

Voor de Maasstroom 9 geldt dit niet, deze duwer komt vaak door de sluis.

Ook de Soli Deo Gloria, varend met Woudrichem op de achtergrond, is een bekende, terwijl ik meen dat de Jutter, met achter zich Slot Loevestein,  hier nog nooit is geweest.

   

Aardig de foto van twee veren. Welke dit precies zijn weet ik niet. Op de achtergrond de Saluté.

De Sempachersee uit Mannheim en de Pontes zullen wel te groot zijn voor de sluis, ik ken ze in ieder geval niet.

   

De laatste twee schepen van deze serie zijn ook hier bekend. De Prinses Margriet komt heel vaak weekeinde houden, de Carmen kwam vaak bij de fabriek van Schouten (nu Covaco).

   

                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 07 juli 2019       
Echt wel een mooie dag die vooral was besteed aan recreanten. Opvallend dat vanaf 16.00 uur het wel erg rustig werd, misschien had dat wel te maken van de finale van het Wereldkampioenschap Voetbal tussen Amerika en Nederland.

   

Slechts één beroepsvaarder passeerde de sluis en dan nog was het een onbekende spits die tegenwoordig als woonschip wordt gebruikt. Het schip kwam vandaag van Sluis Empel en ging richting Vianen. 
Zelf was ik vandaag niet op de sluis, maar Piet Lobregt was zo vriendelijk mij een drietal foto's toe te sturen van de spits voor, in en na de sluis.

Libra is nu Elisa      
De Belgische Libra (060.01369) is verhuisd naar Friesland en vaart nu met Harlingen als thuishaven.

Als Elisa zag Joost Roeland het schip voorbijkomen en hij was zo alert er een foto van te maken.

Ariël verruild voor de Invictus
Jaren kwam met een zekere regelmaat de Ariël door de sluis. Via Facebook kwam ik te weten dat dit schip is verkocht. Hieronder de Ariël op een van de vele passages, in dit geval op 26 februari 2014.

Het schipperspaar heeft de Ariël verruild voor de grotere Invictus. Nu ken ik dat schip niet met die naam, wel als Jentina-V.

Waren de maten van de Ariël (060.02307) 55 x 7.20 m bij een tonnenmaat van 750 ton, de Invictus (023.17597) meet 80 x 9.50 m en 1350 ton, voorwaar een heel verschil.

De naam Invictus zal verdwijnen van het schip en naar ik heb begrepen wordt de nieuwe naam Ariël. Het schip werd gebouwd in 1964 op de Scheldewerf in het Belgische Rupelmonde.

Nu wacht ik maar rustig af wanneer het schip een keer in de Wilhelminasluis komt schutten. 

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 06 juli 2019       
Het was weer eens zo'n dag waarop ik geen enkele foto maakte van schepen in de sluis. Weliswaar passeerde in ieder geval de Engelina, maar daar was ik te laat voor. Welke schepen verder nog zijn geschut, weet ik niet.
Wel zag ik in het Munnikenland de Torrent (023.17584) liggen, klaar om te worden geladen. 
 

Erachter lag de Werkendamse Desiré (023.11441) en die ligt te wachten tot het wordt gelost. 

Dicht bij de weg lagen de Rovi II (060.03483) en de Rovi (060.02415) , een Belgisch koppelverband.

   

Meer foto's heb ik niet, maar hieronder toch wat opnamen van schepen en dan op de Waal. 

Ach, je loopt wel eens een stuk    
Hans de Weerd liep gisteren een behoorlijk afstand. Zelf zei hij daarover: "
Ik moest vandaag voor zaken naar Werkendam (een boodschap doen) en ben maar lopend gegaan.
Omdat ik vrij vroeg was, ben ik daar overgevaren naar Hardinxveld en vandaar langs Gorkum naar de pont van Brakel doorgelopen en via het Munnikenland weer terug."

In de Historische Haven van Woudrichem zag hij de oude sleper Jacoba liggen, met op de achtergrond de passerende Veerhaven XI. Daarna kwamen de foto's uit Werkendam waar de Infinity en de Aurora gepavoiseerd langs de kade lagen.

   

Ook de Splendid was in de thuishaven gepavoiseerd en de reden werd duidelijk door de volgende foto. Op de achtergrond, goed kijken!, staat links een bruidspaar. 

Vanuit Werkendam zag Hans de bekende Tossa passeren.

   

Iets verderop zag Hans dat de Elja op de rivier aan het beugelen was. Nu kan iemand me vast wel vertellen wat dat "beugelen" inhoudt. Misschien wel een aparte naam voor "baggeren"?

Het volgende scheepje ken ik niet, maar ik neem aan dat dit de veerboot is naar Hardinxveld. Corrigeer me als dit niet klopt.

In ieder geval zag Hans de Weerd later eerst de Mi-Deseo en iets later de Cycloon passeren. 

   

De laatste foto uit deze serie foto's die Hans gisteren maakte laat de geladen Ambitie uit Gouda zien. Chronologisch gezien moeten eigenlijk eerst nog een aantal andere schepen hier worden getoond, maar ik vond dit een aardige foto om het voor vandaag af te sluiten. Morgen deel 2 van de foto's van Hans. 

Daar komen ze weer 
In de Binnenvaartkrant van 2 juli jl. stond een prachtige foto van casco's die vanuit China onderweg zijn naar Concordia Damen in Werkendam. Een vertrouwd beeld van jaren terug waar ik ook foto's van heb, maar die ik nu niet zo snel kon vinden.
 

Wel kwamen onmiddellijk een aantal foto's uit mijn archief tevoorschijn van de casco's die maanden/jaren in het Munnikenland lagen. Stuk voor stuk verdwenen die na verloop van tijd.

   

Morgen ga ik ook zoeken naar foto's van casco's die jaren geleden in Nederland arriveerden! Ik moet ze ergens hebben opgeslagen. 
                                        terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 05 juli 2019    
De vakantietijd nadert en misschien was dat de reden dat het zo rustig was vandaag. Ik begin dan ook niet met een schip dat schut, maar met de Belgische Nano die werd gelost bij Covaco in het Munnikenland.

Terug op de sluis ging ik meteen naar de brug om vandaar de Diademar op de foto te zetten. Daarna stak ik de weg over, wat wordt hier soms hard gereden, om te kijken naar de Hamaritha die achter de oostelijke Maasremming ligt.

   

Niet lang erna wandelde ik naar het Waalhoofd omdat een mij onbekend schip in aantocht was.

Het was het mts Calendula 12 die lag afgemeerd aan de Waalremming west in afwachting tot het kon schutten.

   

In dezelfde schutting ging het Partyschip Princehof mee. Aan boord een flink aantal passagiers die uitkeken naar het bezoek aan Heusden. Later in de middag kwam het schip terug om weer naar Sleeuwijk te gaan. Op die tweede foto is op de achtergrond de weekeind houdende Prinses Margriet te zien. 

   

Mijn laatste schip was de Risico uit HI Ambacht. Misschien/waarschijnlijk was het ook meteen het laatste schip vandaag. 

Kende ik dat schip echt niet?   
Gisteren passeerde een "nieuw" schip voor me, de Belgische Belumi (031.50036). Jan Brand wees me erop dat ik dat schip wel degelijk kende, maar dan wel onder een andere naam. Het schip dat in 1927 werd gebouwd voer eerst als Revenu en Delta, voordat het in 1985 de naam Rival kreeg. In 2013 verhuisde het schip en heette vanaf dat moment Adrie-S. 
Hieronder het schip als resp. Rival en Adrie-S. Vorig jaar veranderde het van eigenaar en heet nu dus Belumi.
 

   

Een mij onbekende spits  

   

Joost Roeland stuurde me een aantal foto's van een onbekende spits, de Miba. Hij zag deze spits op de Maas bij Bokhoven afvarend. Het schip dat in 1956 in België werd gebouwd, kwam in de vaart als Maria 2. Later werd de naam Lidi 2 en Lidi voordat het in 2012 Dusama ging heten. In 2018 werd dan de huidige naam Miba erop gezet en werd de thuishaven De Lier.

Dat schip ken ik.......          
Peter Leijsten, mijn oude Hoofd der School, fietst heel veel kilometers rond Gorinchem. Hij maakt onderweg prachtige foto's en soms stuurt hij mij een paar. Zo ook gisteren toen ik foto's kreeg van de Kadima, een schip dat met regelmaat door de sluis komt. Hieronder staan twee van de foto's die hij maakte van de Kadima.. 
 

   

Rondom Gouda     
Gisteren was Jos van der Horst, hij woont in Gouda,  weer eens aan de wandel en kwam hij zo ook in de buurt van de Gouwe en de Hollandse IJssel. Omdat hij weet dat ik zijn foto's op prijs stel stuurde hij me opnames van het veer Gouderak-Moordrecht vv. en van de Ora et Labora, een bekende van de sluis, die geladen met zand langskwam. 

   

Even later ontmoette hij op zijn wandeling de met containers geladen Gouwenaar II, een onbekende voor me. Foto's van het Gemaal Abraham Stolk bewaar ik tot een volgende keer.

                                         terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 04 juli 2019     
Gisteren geen update, omdat ik de gehele dag afwezig was. Om 08.00 uur vertrokken we voor een ritje naar Friesland voor familiebezoek bij Bolsward. Daarna gingen we over de Afsluitdijk om in Kornwerderzand een bezoekje te brengen aan het Afsluitdijk Wadden Center. Een prachtig nieuw gebouw is daar neergezet door samenwerking van de Provincie Friesland en Rijkswaterstaat. 

                    

Natuurlijk zijn we binnen gaan kijken en we gebruikten daar en passant ook nog een geweldige lunch! Op de bovenste verdieping van het gebouw hadden we een weergaloos uitzicht rondom! Ook binnen was het interessant, zij dat dat ir. Lely niet met mij wilde spreken over de modernisering van de sluis bij dit complex. Jammer, een gemiste kans voor hem: ik heb zo mijn ideeën daarover.

Na de rit reden we over de Afsluitdijk naar Noord-Holland om in Heer Hugowaard iemand op te halen om die vervolgens in Uden te brengen. Daarna terug naar huis waar we net op tijd aankwamen om het Nederlands Elftal te zien winnen van Zweden.  Geen tijd dus gehad voor een update, maar vandaag wel weer.

Tussen een aantal passanten zat ook een onbekend Duits schip, de Belumi (031.50036) uit Emmerich. Het schip kwam leeg van Veghel en ging nu richting Amsterdam. 
Opvallend de twee Cotrans-schepen die passeerden. Eerst was het de Cotrans 11 en een uurtje later de Cotrans 10. 

   

Het enige schip dat ik daarna op de foto zette was de Undine III die op weg naar Helmond hier kwam schutten. Andere schepen liet ik maar passeren, zoveel waren dat trouwens niet en daarbij waren het allemaal goede bekenden.

Afscheid van Rijkswaterstaat    
In een grote organisatie als Rijkswaterstaat zijn er natuurlijk vaak momenten waarop afscheid wordt genomen van mensen die met pensioen gaan. Gisteren was er zo'n moment toen Gijs van der Beek, ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis, afscheid nam. Hans de Weerd, een ex-collega, zegt daarover o.a. "
Vandaag naar de afscheidsreceptie van ex. sluiswachter Gijs van der Beek geweest (vreemd genoeg in de uitnodiging Gijsbert genoemd). Veel ‘ouwe hap’ gezien en gesproken en dat doet een mens goed die het steeds meer over ‘ooit’ heeft. Toen alles veel beter en gezelliger was."
Alles was natuurlijk vroeger gezelliger, ter illustratie een foto van Sluispersoneel uit 1984.

Het is een foto waarover Hans de Weerd zo'n tien jaar geleden schreef: "Een foto van het personeel van de Wilhelminasluis in 1984, gemaakt bij het afscheid in dat jaar van Henk Kant. Te zien zijn vlnr; Hans de Weerd, Gijs van der Beek, Jo Bouman, Gerard Klein, Jaap Rochat, Henk Kant en Nico de Jong. Een aardige ploeg bij elkaar.
De personeelsbezetting is niet te vergelijken met tegenwoordig: nu twee vaste RWS-mensen (die trouwens ook nog wel eens op andere objecten worden ingezet) en de rest werkt eigenlijk op andere objecten of via een uitzendbureau en komt zo nu en dan op de Wilhelminasluis. Zou de betrokkenheid nu hetzelfde kunnen zijn als op bovenstaande foto? (foto Sarina Kant).
Hans gaat verder: "1984 was het jaar van de grote renovatie van de sluis die ruim een half jaar duurde. Dit betekende voor het sluispersoneel een flinke bezuiniging in mankracht. Men ging immers over van 2 naar 1 mans bediening.
Op de foto hoort eigenlijk ook nog een beetje onze "Brakelse in hart en nieren" Johan van Dalen thuis die tijdens vakantieperiodes e.d. invaller was. Van het groepje bleven Jaap, Gijs en Nico over voor de bediening van de sluis en Jo werd sluiscoördinator van meerdere sluisjes. Gerard was wel uitgekeken op RWS en zocht zijn heil in het bedrijfsleven. Henk had nu vrije tijd genoeg om zijn folderwijk uit te breiden en Hans tenslotte ging zijn geluk elders bij RWS beproeven.
Zo kwam er een einde aan een toch wel gedenkwaardige en bijzondere periode, waarin op enige kleine schermutselingen na, heel veel betrokkenheid, plezier (lol) en gezelligheid te beleven viel."

Niet veel later werd in 1984 een tweede foto van de sluisploeg gemaakt in het huidige wachtlokaal. Hierover vertelde Willem Waaierdeur destijds: "Nog maar eens een foto uit 1984, genomen in het wachtlokaal. Te zien vlnr: Jo Bouwman, Gijs van der Beek, Nico de Jong, Hans de Weerd, Henk Kant en Jaap Rochat." 
Willem vertelt in een ander commentaar op de foto: "Ooit is er in dit lokaal een geprogrammeerde bingo gehouden (achteraf heel geraffineerd in elkaar gezet), georganiseerd door Nico en Hans. Ook Gerard Klein en Johan van Dalen waren daarbij aanwezig, evenals de vrouwen. 
Je zou het aan de gezichten van bovenstaande foto niet zeggen, maar we hebben daar heel wat afgelachen. Een ieder won een prijs, zoals Johan (net getrouwd) een afwasborstel, Jaap (een 1e klas handelaar) een speelgoedgeit, Jo (heeft helemaal zelf toch maar een zowat zeewaardig motorjacht gebouwd) een speelgoedbootje dat natuurlijk ter plaatse te water gelaten moest worden, Henk, uiteraard een sigaar (maar dan geen echte, enz., enz.
Tijden die helaas niet terugkomen. Dit alles uit zeer betrouwbare bron vernomen!"

                                terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 02 juli 2019     
Vandaag maar eens met een onderwerp beginnen dat gisteren speelde. Aardig wat troep verhinderde toen de Waaldeur oost zijn werk te doen. Hieronder wat van het door de duiker naar boven gehaalde materiaal.

Niet alleen de Wilhelminasluis kent met zekere regelmaat storingen, Sluis Empel kan er ook wat van. Wat daar aan de hand was, weet ik niet. Maar de Victor kreeg in ieder geval dubbel-rood voorgeschoteld.

Terug maar naar de Wilhelminasluis waar ik de eerste schepen totaal miste. Wel zag ik rond 11.00 uur de Kon-Tiki in de monding van de Waalhaven draaien om daarna achteruit het Munnikenland in te gaan.

   

Tijdens mijn koffiepauze kwam de Cotrans 9 de sluis in. Vanuit de tuin maakte ik er een foto van.

Een tijdje later de Cala Jondal uit Wessem in de sluis. Iets later kwam daar de Vios bij.

   

Op de brug wachtte ik tot de Vios naast de Cala Jondal lag om deze duo-schutting vast te leggen.

Vanaf de brug de andere kant opkijkend zag ik in de verte de Deeneplaat de sluis naderen. 

Lag de Gepke gisteren uren in de sluis te wachten op het oplossen van de storing voordat het verder kon richting Grave, vandaag verliep de schutting richting HI Ambacht soepel en snel.

   

Na deze foto's liep ik terug naar huis, toen ik me omdraaide en zag dat de Kon-Tiki het Munnikenland uitkwam. Hoewel ver, maakte ik toch maar een foto.

De spits Oostenwind miste ik in de schutting, maar gelukkig voor mij bleef het schip een tijdje in de Waalhaven liggen. De schipper was van plan lopend op bezoek te gaan bij Rinus Faasse, oud spitsenschipper, in Andel. Ik bracht hem er per auto naartoe, want het is toch een flink stuk lopen. Hr. Faasse bleek jammer genoeg niet thuis, dus bracht ik de schipper weer terug naar zijn schip. Even later ging de Oostenwind naar Gorinchem om morgen verder te gaan naar Middenmeer.

Met de grote Cathalijne (110 m) schutte mijn laatste schip voor vandaag. Net na 18.00 uur kwam nog wel de Cornelis B de sluis in, maar toen was ik al bezig deze update te maken.

                               terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 01 juli 2019      
Een wel heel rustig begin van de werkweek en in de loop van de middag was het helemaal stil. Maar daarover straks meer.
Het eerste schip was de duwer Nadia, een nieuweling voor me, die op een reis Den Bosch-Rotterdam was met een flinke bak voor zich met een bord "Alleen voor levensmiddelen".

Nummer twee was de bekende Cornelis B, waarschijnlijk op weg naar Helmond.

Daarna weer een onbekende voor me. Nu kwam een Amistade al in mijn archief voor, maar dat was toch echt een andere. Dit Werkendams schip (023.24844) zag ik nog niet eerder.

Dan het werkschip Iris, op weg naar de Veense Putten.

Ter afwisseling nam ik maar weer eens een foto met mijn IPhone. Onderwerp waren de Sayonara en een stel recreanten.

Daarna gingen we wat boodschappen doen en natuurlijk nam ik eerst een kijkje in het Munnikenland.

Van links naar rechts lagen daar de Dintel, de Nomade en de Murene. Aardig dat Piet Lobregt, de man achter de druk bezochte Facebook-pagina van "Scheepvaart op Waal en Maas", ook de Nomade en de Murene op de foto zette.

   

Piet zag ik niet, ook niet op De Rib waar ik was voor de Alabama. Want ook Piet zette dit schip op de foto maar dan van de overkant in Poederoijen.

   

Tijdens mijn afwezigheid was geen schip de sluis gepasseerd. Pas rond 15.00 uur kwam de Gepke, samen met een recreant, de sluis in. Flinke pech voor de beide schepen, want de Waaldeur H1, de oostelijke deur, ging niet helemaal dicht!

Storing Waaldeuren        
Zo te zien leken de deuren dicht te zijn, maar dat bleek niet helemaal het geval. 

   

Ja, dan houdt het voor een sluiswachter op en rest alleen nog een melding van de storing en wachten op hulp. Het bericht via www.vaarweginformatie.nl kwam al vrij snel binnen. Jammer dat alweer de Voorhaven (Maashaven) de schuld kreeg. Daar lagen de problemen zeker niet. Is er nu echt niemand bij Rijkswaterstaat die een correct bericht kan opstellen?

De monteur van Istinewa arriveerde na enige tijd, maar kon niets uitrichten. Zeer waarschijnlijk zit er iets onder de sluisdeur. Het wachten is dus op de duikers die rond 18.30 uur worden verwacht. Het is nu bijna zover, dus elk moment kunnen ze komen. De Prinses Margriet ligt momenteel in de Maashaven te wachten en in de Waalhaven ligt het passagiersschip Lena Maria. Dat schip had ook al pech bij de brug van Arkel en moet toch echt vanavond in Heusden zijn. 
In die Waalhaven ligt nu ook de Zeeland die op weg is naar de Veense Putten, terwijl in de Maashaven de Iris ligt die eerder vandaag naar diezelfde Veense Putten schutte. 

   

Rond 19.00 uur kwamen de duikers op de sluis en na enige tijd werd één man klaargemaakt om onder water te gaan. Hij ging het trappetje af om daarna de deuren te inspecteren. Wat stenen en andere voorwerpen waren de boosdoeners van de storing.

       

Na deze inspectie en opruimwerk kon het schutten rond 20.00 uur weer beginnen. Eerst konden de Gepke en de recreant de sluis uit, waarna de Iris kon schutten. 

Daarna was het de beurt aan de schepen in de Waalhaven, vlnr waren dat de Vliestroom, Maasstad en Zeeland. Later bleek dat de Vliestroom in de Waalhaven bleef overnachten.  

 Iets na 20.00 uur kwam ook de melding binnen dat de stremming van de Wilhelminasluis was opgeheven.

                                    terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht


      

Top