HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                               Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 juli 2020                                         

vrijdag 10 juli 2020   
Met enige hulp toch een lezens- en bekijkwaardige update gemaakt. Omdat ik vanochtend in Andel een afspraak had, kon ik daarna een kijkje nemen op De Rib. Daar lag nog de Inspé, maar in de verte zag ik in de Maashaven de Janny-D (023.15431) liggen. Even later kon ze de sluis in om te schutten.

De Dordtse Emerald (022.05056) zag ik wel schutten, maar nog veel beter zag ik haar bij de fabriek van De Heus liggen. 

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland lagen vanochtend twee schepen, de Noorderlicht (060.02914) en de Wodara (018.23235) die werd geladen.  Beide foto's werden mij toegestuurd door Piet Lobregt uit Brakel.

   

Live maakte ik de schutting mee van de Yska (023.08320) die samen met de kleine opduwer Heinze een oude bak naar Dordrecht  bracht. Zeer waarschijnlijk wordt die bak daar gesloopt.

In de Waalhaven zag ik de oude sleper Voorwaarts, met een roeiboot langszij, wachten op een schutting.

Van eerder genoemde Piet Lobregt kreeg ik nog meer foto's, waarvan drie van slepers waren. De eerste was de Urker Gretina die bij het aanleggen van een aanlegplaats voor kleiafgraving betrokken was.

De twee andere slepers zag ik zelf ook: de Yska en de Voorwaarts.

   

Meer foto's van vaart in de sluis heb ik niet, maar nog wel van wat andere onderwerpen.

Hoog water op de sluis    
Van Teun den Dekker is de foto van hoog water bij de Wilhelminasluis in 1980. De foto werd gemaakt vanaf het westelijk Waalsluishoofd H2. 

Van Stefanie Rochat, zij woonde lang op de sluis waar haar vader sluiswachter was. Zij gaf mij een flink aantal oude foto's, waarbij ook deze van hoog water in 1970 zat. De foto is vanaf hetzelfxde sluishoofd genomen als de foto hierboven, maar dan kijkend richting brug.

De brug in rust    
Het bericht van Vaarweginformatie laat niets aan duidelijk heid over. Hoewel, als ik vroeger een dergelijk bericht als opstel inleverde bij de leraar Nederlands maakte dat mijn cijfer niet beter.

Bij alle berichten over stremmingen ivm storing, onderhoud of testen, krijgt de Voorhaven Maashaven altijd de Zwarte Piet. Ook al is het euvel aan de Waalkant, de Voorhaven Maashaven krijgt de schuld.
Ik begrijp niet dat Rijkswaterstaat niet een mens de opdracht kan geven of liever nog geeft om deze storingsberichten correcter te laten zijn.
                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 juli 2020    
Vandaag slechts één foto en wel van de duwer Cunado II (023.24502) die vanmiddag schutte om daarna rechtsaf (stuurboord uit) het Munnikenland in te gaan. Waarschijnlijk om daar een bak op te halen. 

Sluisknecht Verdoorn     
Gisteren kreeg ik bezoek van twee kleindochters, Marie en Gerda, van sluisknecht Verdoorn die bij het begin van de Wilhelminasluis er werkzaam was. Twee berichtjes in een regiokrant van lang geleden hebben hem als onderwerp. Het zijn berichtjes uit resp. 1906 en 1931.

   

Ook kreeg ik eerder van de jongste kleindochter een foto die werd gemaakt tijdens de bruiloft van een dochter van sluisknecht Verdoorn (rechts op de foto). Een prachtige foto die werd genomen in de voortuin van wat nu Wilhelminasluis 3 is.

De sluis rond 1980       
Van Teun den Dekker kreeg ik opnieuw een aantal foto's, waaronder twee die in 1980 werden geschaard onder de noemer "De nieuwe brug". Alles over die brug, die in 2000 werd vervangen door de huidige brug, is elders op deze site te vinden. 

Ernstige Verkeershinder  
Gisteren meldde ik al dat deze verkeershinder ook gevolgen zal hebben voor de bereikbaarheid van de Wilhelminasluis. De brief die alle bewoners van Andel hebben ontvangen heb ik op een aparte pagina opgenomen. Zie in het menu links onderaan bij "Werkzaamheden N322". 

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 08 juli 2020   
Behoorlijk wat vaart vandaag, hoewel het even duurde voordat het eerste schip zich meldde. Nog wel te vroeg voor mij; we zaten net om 10.00 uur aan het ontbijt toen de Zuiderzee (023.03356) de sluis in kwam. Vanuit huis dus maar een foto.

Daarna een sleper die ik nog niet kende, de Loreley (023.03356). Een foto maken was vanwege de regen niet mogelijk en dus heb ik een foto van deze sleper geleend van René Keuvelaar, de man achter Binnenvaartlog.nl.
Het was trouwens niet de enige sleper vandaag, want een paar schuttingen later kwam de Joy-Tug (020.01973) voorbij.
 

   

Maar ook later zag ik slepers/duwers voorbijkomen. De Maasstroom 7 (023.08423) kwam met de bak Serina langs, terwijl laat in de middag de Koerier (020.05762) met een kleine bak (023.32908) passeerde.

   

In het Munnikenland zag ik de Aquafortem (021.04915) liggen, een onbekend schip voor me.  

Ook bij de fabriek van Covaco lag de Anja (021.01127). Ook daar maakte ik een foto van waarna we richting Slot Loevestein gingen. Helaas mochten we er niet in: we hadden geen toegangsbewijs via Internet geboekt. Wel leuk dat we op de terugweg de Anja tegenkwamen die richting Waal/Merwede ging.

   

Eenmaal weer thuis kwam eigenlijk meteen de met containers geladen Sincero binnen. Vanachter de koffie dus maar een foto.

's Middags een schutting met de Marinier (023.24931) die even later gezelschap kreeg van de Wodara (018.23235). Dit laatste schip ging naar De Heus en was daardoor meteen "thuis".

   

Vervolgens kwam vanaf de fabriek van De Heus in Andel de Deo Favente (060.03971) en nog veel later de Zeeuwse Palanda (023.11510) uit Kruiningen.

   

Meer schepen gingen vandaag niet op de foto, want ook andere onderwerpen vroegen om aandacht.

Afgraving in het Munnikenland    
Tot onze verbazing was alles v.w.b. het lossen van kleigrond op de plek tegenover Woudrichem (ihb De Klerk) verdwenen en was de loswal teruggebracht in de oude staat. Verder op de Afgedamde Maas zag ik het hele spul nu liggen.

   

We zagen dat de werkzaamheden voor een losplaats waren verhuisd richting Wilhelminasluis. Daar dus maar eens kijken.

We waren daar toch op onze mislukte safari om koffie te drinken op Slot Loevestein. Nog twee foto's maakte ik van de werkzaamheden, waarbij ook de duwer Gretina lag. 

   

Zeker zal ik regelmatig op de nieuwe plek gaan kijken om te zien wat daar gaat gebeuren.

Verkeershinder     
Tussen de Wilhelminasluis en de rotonde bij Giessen zal op de N322 verkeershinder ontstaan door het aanleggen van een rotonde. Zelfs zal de N322 soms zijn afgesloten voor zowel lokaal als doorgaand verkeer.
Nu net wordt een brief bezorgd van de Gemeente Altena en de Provincie Noord-Brabant. Morgen kom ik daar op terug!

IBA        
Op de Wilhelminasluis is geen riolering en zijn de huizen aangewezen op een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater). Geen probleem als dat goed werkt en er dus regelmatig onderhoud aan wordt gepleegd. Vandaag was een man bezig met de IBA's aan beide kanten van de sluis. Ik neem aan dat alles in orde was, want nieuws erover hoorde ik niet.

                                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 07 juli 2020     
Al vrij vroeg reden we naar Woudrichem, maar op de Maasdijk moest ik toch echt even stoppen om een foto te maken van het werkschip Zomp (023.37783) dat de laatste dagen wel erg in de buurt van de sluis aan het werk is.

Eenmaal weer terug op de sluis was het mts Proserpina (020.06208) de eerste die op de foto ging.

Lang was het wachten op het koppelverband van de Twin (023.24051) en de Eben Haëzer (032.20178). Dit verband van twee spitsen, dat van Lieshout kwam, mocht ik natuurlijk niet missen. Ook al niet omdat na het schutten het verband in de Waalhaven een plekje voor de nacht zocht en vond. Morgen verder naar Rotterdam neem ik aan.

Bij het uitvaren viel me op dat de Twin een eigen aandrijving of dat de Eben Haëzer een kopschroef heeft. Nu is mijn technische kennis op ca. lbo-niveau, ga het me dus maar niet uitleggen.

   

Ik volgde het spitsen-koppelverband nog even, vooral omdat ik zo'n verband geweldig vind. Met mijn IPhone kon ik geen goede foto maken van het duo in de Waalhaven, maar wel van het uitvaren van de Wilhelminasluis.

De Duitse Marino (040.12860) uit Wiesmoor kwam van De Heus in Andel waar het de lading had gelost. Nu kwam het schip weer naar de Wilhelminasluis om zo op de weg naar het nieuwe reisdoel te geraken, waar dat dan ook zijn mag.

   

Meer schepen waren vandaag niet fotowaardig. Eerlijk gezegd, gewoon omdat ik niet veel op de sluis was.

Afgraving in Munnikenland      
Al eerder kwam dit onderwerp hier aan de orde. Vanochtend reed ik over de Maasdijk, zie ook het intro van deze update, en zag dat er bij de afgraving activiteit was. lk rijdend maakte mijn betere helft een foto, maar wat er gebeurde werd niet duidelijk. 
Misschien is het hele plan afgeblazen en werden de palen verwijderd, geen idee. Morgen ga ik in ieder geval weer kijken.

Afsluiting     
Vanmiddag wilde ik de remming van de Waalhaven op om een foto te maken. Helaas werd mijn plan getorpedeerd door wat versperringen. Zo was daar een ijzeren staaf over de toegang, wat kettingen en ook een stevige afzetting van een ijzeren hek.
Het wachten is op mensen die nu er wat langer over moeten doen om deze hindernissen te slopen. Nu hoop ik natuurlijk niet dat dit ook gaat gebeuren, maar ik vrees .........

Beter zou zijn om de remming weer in orde te maken, maar dat schijnt nog enige tijd op zich te laten wachten. Misschien moeten alle managers van Rijkswaterstaat gezamenlijk beslissen alle feestjes af te lasten en dat bespaarde geld in depot geven. Misschien dan kan de remming van de Wilhelminasluis weer in gewone doen geraken. 

                                               terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 juli 2020    
Redelijk vaart geloof ik, ik zag tenminste o.a. de Mer-Blue en de Parcifal langskomen, later ook de Engelina. Mijn eerste foto was voor de Walrus V (023.20162) die samen met wat recreanten richting Merwede schutte.

Onder die recreanten een goede bekende van me. De vriendelijke schipper kende ik door zijn twee kinderen, Muriel en Fabian, die op mijn school zaten. Nog steeds ben ik verbaasd over de naam van zijn schip, hoewel het wel waar is. De naam van zijn schip?
Amor Tussisque Non Celatur. Veel mensen zullen dan onmiddellijk zeggen "Oh, Liefde en Hoesten kun je niet verbergen" en dat is dan een zeer vrije vertaling. 

   

Later zag ik de Wijnanda (023.10193) uit Wessem de sluis in komen vanaf de noordkant. 

Een flinke tijd later opnieuw een schip dat mijn aandacht trok, de Nescio (020.04795) uit Ouderkerk a/d IJssel. Nescio was het pseudoniem van J.H.F. Grönloh, wiens meest bekende boeken "De Uitvreters" en "Titaantjes" ik ken van mijn schooltijd op het Lyceum in Den Helder. Nescio betekent zoveel als " Ik weet het niet".  

                                     terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 juli 2020   
De sluislichten bleven maar uit, ook toen het openingstijdstip van 10.00 uur was verstreken. Maar even later kwam de oplossing via een emailbericht van Vaarweginformatie.  
Er was een stremming van de sluis. Wat er aan de hand was, werd niet meteen duidelijk, want zoals gewoonlijk kreeg de Voorhaven (Maashaven) weer de schuld.
Ruim na 11.30 uur arriveerde een monteur en die had de zaak snel onder controle, het schutten begon nog voor 12.00 uur.
Hieronder de drie berichten die ik over deze storing ontving. 

Schepen    
Gezien de weersvoorspellingen was het duidelijk dat het niet druk zou worden. Dat kwam ook uit, recreanten kwamen er maar weinig. Wel de Columbus (020.01343) uit Kerkdriel die aan een rondje Bommelerwaard bezig was.

Later op de dag nog een vrachtschip, en wat voor één. Het was de grote Borneo (023.27437) die de gehele sluis in beslag nam. 

Meer schepen kwamen er niet en daarom even terug naar gisteren. Dan in het bijzonder naar de Sylvana. Deze kwam o.a. op 16 januari 2018 door de sluis. Het koppelverband werd in de Maashaven ontkoppeld en solo kwam de bak Sylvana II door de sluis om in de Waalhaven te wachten.

Op de foto hierboven is al te zien dat de duwer Sylvana ook alleen door de sluis komt. In de Waalhaven werd toen het koppelverband hersteld.

Zo zijn sinds het begin van deze website heel wat koppelverbanden door de sluis gekomen. Vaak van kleinere schepen die niet hoefden te ontkoppelen om te worden geschut. De Eben Haëzer/Twin, de Kroonland en de Bibifoc/Wil-Jas combinatie bijv.

   

                                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 juli 2020    
Vandaag een lange periode niet op de sluis geweest, maar dieper in Brabant gekeken. Bij terugkomst hoorde ik dat de score stond op wat jachten, vanochtend een rondvaartboot(je) en nu net, 17.30 uur, het partyschip Princehof.
Duidelijk geen dag voor een update, maar dan was daar mijn goede vriend Hans de Weerd die weer wat kilometers lopend had afgelegd en onderweg wat foto's maakte.
Zo zag hij in de buurt van de Bommelse brug de Gehan-B (022.03662) uit Hasselt passeren.

   

Hans liep stroomopwaarts en kwam zo al snel de Belgische Sonia (023.25962) uit Antwerpen tegen.

Even later volgde de Prinsenland (023.26049) uit Dinteloord.

Tussen Hurwenen en Rossum was de Zeeuwse Nowen (023.22172) uit Terneuzen, een zgn. poedertanker, de eerste.

Ietsje later zag Hans de Joel, een schip dat zonder gegevens blijft.

Op de rivier ook de Pien, een meet- en peilvaartuig van Van den Herik uit Sliedrecht

   

Ietsje verder en daar kwam de Luxemburgse Sylvana (023.28416) uit Mertert voorbij. Het schip had een grote bak langszij.

De Aristo (023.26985) uit 's Gravendeel liet niet lang op zich wachten. 

Net toen Hans in de buurt was van Sluis Rossum, ook wel Sluis St Andries, zag hij de Cotrans 4 (023.15757) het sluiskanaal uitkomen om stroomafwaarts te gaan.

Ooievaars   

Op de foto van de Sylvana waren ze al te zien, de elektriciteitsdraden die een aantal jaren terug door een helikopter kapot werden gevlogen. Die draden hangen sinds jaar en dag tussen hoge torens.
Ooievaars hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt om er hun nesten in te bouwen. Met luid geklepper gaven ze blijk van hun aanwezigheid.

                                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 juli 2020     
Selectief te werk gaan bevalt wel, maar heeft toch ook nadelen. Zeker als er zich allerlei onverwachte gebeurtenissen voordoen. Daar had ik nog geen weet van toen ik in het Munnikenland de Nivoma op de foto zette.

Een aardige schutting vond ik die van het werkschip Zomp (023.37783) met de Adja-B (022.04396) uit Zwijndrecht. De paar recreanten die mee schutten vergeet ik maar even. Die Zomp komt trouwens in deze update nog een keer aan de orde. 

   

Een mooie schutting vond ik die met de Werkendamse Exodus (023.14114) en de Ventjager (021.03954) die bij het uitvaren de Stern tegenkwamen. 

Omdat ik het Europanummer bij deze Stern onvermeld moet laten, zette ik later nog maar een keer een Stern op de foto. Wel een flinke tijd later en met het remmingwerk hinderlijk in het zicht. Was dit een oude sleper?

In ieder geval was de volgende een bekende. De Caan die opnieuw uiterst behoedzaam de sluis inkwam en later verliet.

Meer foto's maakte ik niet en dus maar snel naar die eerder genoemde Zomp.

Wat krijgen we nu?
De Zomp was bezig met het verwijderen van de trappetjes die waren aangebracht om veilig van een schip op de wal te geraken, maar toch ook om drenkelingen een kans te geven uit het water te komen.

Het remmingwerk verkeert echter in een deplorabele toestand, gevaarlijk om erop te lopen. Een goed huisvader zou dan het probleem aanpakken en de remming vernieuwen. Maar gekozen is voor een andere en goedkopere oplossing: alles afsluiten.

Van de Maashaven had de Zomp een stel trappen aan boord, het schip ging nu weer in de Waalhaven kijken.

In die Waalhaven lag de Prinses Margriet bij een van de trappetjes, die kon vandaag dus niet worden verwijderd. 
Ook de toegang tot het remmingswerk blijkt weer bijna onmogelijk. De kettingen zijn vernieuws, ik neem aam aan op alle sluishoofden. In ieder geval op sluishoofd H2, het westelijke Waalhoofd.

Storing nummer zoveel      
Vanmiddag rond 16.30 uur keek ik vanachter mijn bureau hoe twee mannen omhoog kwamen en vervolgens richting wachtgebouw liepen. Daar is iets aan de hand, dacht ik en ik had gelijk. Ook de lichten waren gedoofd.

Even mijn email bekeken en inderdaad, er zat een melding bij van een storing aan de Wilhelminasluis.

Iets voor 18.00 uur arriveerden de hulptroepen en even later zag ik deur H2 opengaan, deur H1 (de oostelijke Waaldeur) bleef star staan. De twee recreanten die waren opgesloten mochten zo de sluis verlaten.

Later hoorde ik dat de Fiat Voluntas die lag te wachten in de Waalheven, verzocht werd zijn schroef even flink te gebruiken in een poging dat wat er aan ongerechtigheid lag weg te blazen. dat gebeurde en het resultaat was best: er kon weer worden geschut. Een kwestie van wachten op de volgende storing. Pragmatisch oplossen heet zo iets.  

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 02 juli 2020   
Aardig wat schepen vandaag en dus maakte ik er maar een selectie uit. Schepen als de Fasaly en nu net de Libra komen daar niet in voor, keuze genoeg tenslotte.

Wel plaats voor de forse Caan (023.26678) die met een lading containers, driehoog, op weg was naar Den Bosch.

Aardig was de schutting van de Giessenburg (023.09949) en de Inspé 4 (032.50021) die samen richting Maas schutten.

Gisteren al kreeg de Stentor in het Munnikenland gezelschap van de West-Europa (022.05447) en de Loreley (023.12069). Vanochtend lagen die schepen er nog en dus twee foto's ervan.

   

Bij het maken van de foto van de Giessenburg en de Inspé 4 zag ik in de Maashaven de Belgische Martcilino (023.27585) wachten op een schutting. Ik stak de toch wel drukke weg over om vanaf de brug een foto te maken. Mooi punt, maar de vrachtwagens lijken recht op je af te komen. 

Duidelijkheid gekomen        
Op deze site staat het verhaal van J.H. Keinemans die op 24 december 1944 bij de Wilhelminasluis zwaar gewond werd door een aanval van geallieeerde vliegtuigen. Hij maakte toen deel uit van een in opdracht van de Duitsers samengesteld transport. 
Zijn verwondingen waren dermate ernstig dat hij kort erna overleed. Lang bleef onduidelijk waar hij werd begraven. Dat blijkt nu in Bruchem te zijn gebeurd aldus een begraafregister in het archief in Tiel. Het artikel heb ik aangepast.

                                                 terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 juli 2020     
De werkschepen Pieter en Noord vanochtend vroeg zag ik alleen passeren, de Semper Spera later miste ik volledig, net als de Zilvermeeuw 2 trouwens. Later op de dag ging ook nog de Prinses Margriet kansloos voorbij. 
Wel echter was ik bij de passage van de Zandloper (023.24640).

Na de foto hierboven wandelde ik naar de brug om vanaf dat hoge punt die Zandloper nog een keer op de foto te krijgen. Toch weer ruim 120 m lopen; aan gelopen meters kom ik op een gewone dag toch aan een respectabel aantal. Maar dat is natuurlijk mijn subjectieve mening.
Mijn betere helft moet erom lachen en neemt me niet serieus als ik even moet rusten van al die wandelingen.

Meer foto's maakte ik niet van schepen in de sluis, maar wel maakte ik, dit keer onder begeleiding, een wandeling naar het Gedenkteken om vanaf dat punt een foto te maken van de Stentor (023.30052).

Later zag ik dat de Stentor gezelschap van de Loreley en de West-Europa kreeg. Nog een keer naar het Gedenkteken lopen was echter teveel gevraagd. Morgen maar kijken of die schepen er nog liggen.
Omdat het diner nog niet gereed was maakte ik toch nog maar een foto van de Sayonara. Gelukkig, want het schip kwam nog niet voor in het S-album. Wel kende ik het schip als Confidentia.

Kan gebeuren ................
Van Johan van Dalen kreeg ik een filmpje toegestuurd van een containerschip dat te hoog ging voor de Willemsbrug in Rotterdam en daardoor vier containers verloor. Niet leuk natuurlijk, maar ik heb er toch drie foto's uitgehaald.

       

Trouwens, in bijna iedere Schuttevaer staat wel een berichtje over een schip dat een brug raakte. Vooral bij bruggen in Duitsland schijnt/blijkt dat regelmatig voor te komen.

                                 terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht
     

Top