HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 juni 2019                                                  

maandag 10 juni 2019        
Vandaag heb ik bijgehouden hoeveel schepen en recreanten door de sluis kwamen. Vanwege de fikse regenbui die zich rond 18.00 uur meldde, heb ik het laatste uur niet meegeteld. Totaal kom ik dan uit op 78 recreanten. Meer dan ik verwachtte, maar zeker minder dan op een echt mooie dag.
Ik ga dit nog eens doen in de vakantieperiode om na te gaan of het aantal passanten het bestaansrecht van de sluis bevestigt. De beroepsvaart laat ik dan buiten beschouwing, maar niet vandaag toen direct na opening de Stern kwam schutten. Op de achtergrond ligt de Prinses Margriet weekeinde te houden in de Waalhaven.

De RWS 73 leek zich een beetje te verstoppen in de hoek van de Waalremming, maar kwam toch echt schutten op een patrouilletocht Dordrecht-Dordrecht.

In een schutting met recreanten ging ook de oude sleper Hannie uit Lekkerkerk mee. Een sleper die nog niet in mijn archief zat.

Vanwege 2e Pinksterdag zette ik toch ook maar het oudje Tripang op de foto.

De Edison reken ik tot de beroepsvaart, hoewel ik mijn twijfels begin te krijgen. Misschien kan iemand vertellen of mijn twijfels terecht zijn?

Tot 18.00 uur, dus nog een uur te gaan, kom ik op een totaal van 78 recreanten en 5 beroepsvaarders. Niet slecht dus. Zeker omdat daarna nog 6 recreanten passeerden, de Politie 95, het passagiersschip Sarah en het vrachtschip Elsa. 
Maar nogmaals: in de vakantieperiode ga ik nog eens een dagje tellen.
Toch nog meer beroepsvaart op deze dag. In het Munnikenland ligt nog steeds de Libertas met een werkponton, maar nu ook de hier zeer bekende Inspé.

Bij de sluis liggen de Prinses Margriet en de Sanne (geen foto), maar bij De Rib in Andel heeft de fabriek van De Heus bezoek van  vijf schepen. Oude tijden herleven bijna.
Vanaf links liggen daar de Niky en de Desmar, ervoor de Franse Zagor en rechts de steigerende Tonny.

Utrechtse Heuvelrugtocht     
AndelWandelt is behoorlijk actief in deze periode, maar ook gaan de mannen afzonderlijk op pad. Anton van Rijswijk kwam zo terecht bij een wandeltocht van zo'n 26 kilometer op de Utrechtse Heuvelrug. 
Toch zijn ook daar objecten te zien die water-gerelateerd zijn, de Damsluis bij de Pothbrug.

   

Anton verhaalde zelf over deze tocht: " De routemakers van S.O.P. www.samenoppad-wandelen.nl hadden de fraaie tocht (groepswandeling) van vandaag in twee delen gesplitst oftewel in twee lussen. In het eerste deel dwaalden we eerst door de nieuwere wijken van Woudenberg. Vervolgens kwam het traject van een oude spoorlijn, van Kesteren naar Amersfoort, voor een tijdje aan bod. Hierna was het de beurt aan een gedeelte van de Grebbelinie langs het Valleikanaal.
Bij het tweede deel zochten we al vrij snel de Woudenbergse Grift op en scheerden daarbij langs landgoed Geerestein. Wat verderop doemde weer een landgoed op; Den Treek Henschoten. En hier was het vooral bossen wat de klok sloeg."

   

Hierboven twee opnamen van de Stuw Roffelaar. Hieronder een andere stuw in de Woudenbergse Grift op het eerder genoemde landgoed Geerestein. Niet verwonderlijk dat deze stuw de naam Stuw Geerestein draagt.

   

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 09 juni 2019
    
Een prachtige dag en natuurlijk daarom was het druk in de sluis. Zelfs beroepsvaart liet zich zien en dat begon direkt al na opening van de sluis om 10.00 uur. Het was de sleper Afon Alaw die terugkwam van een bezoek aan de werf van Neptune in Aalst en nu op weg was naar Gorinchem. Het schip hoort thuis in Beaumaris in Wales.

Vanaf de Waalzijde kwam in de schutting erna het cruiseschip Allegro de sluis in. Het schip had geen lange reis voor de boeg, want het reisdoel vandaag was Heusden.
De Allegro nam een groot gedeelte van de sluis in beslag, maar er bleef toch genoeg ruimte over om een aantal recreanten mee te nemen richting Maas.

   

Of deze schutting goed verliep maakte ik niet mee, wij gingen een dagje dieper Brabant in. We misten dan ook een schutting met de Norderney (022.03863) erin. Maar het schip was hier tot nu toe bekend  als Nomados en daarna even als Margje. Omdat ik geen foto heb of kreeg van de Norderney, nu maar twee foto's van dit schip als Nomados en Margje.

   

Tot onze thuiskomst passeerden geen beroepsvaarders meer, maar was ik wel net op tijd terug voor de schutting van de Edison. Nu had ik rustig aan kunnen doen, want in deze schutting gingen ca. 18 zeilschepen/-scheepjes mee en dat duurde even voordat alles in de sluis was en de Waaldeuren dicht konden. 

Logisch dat bij het uitvaren de brug omhoog moest en ook enige/flinke tijd open bleef staan. Daarna bleek dat zelfs op zo'n mooie dag waarop (bijna) iedereen vrij is, de gejaagdheid van mensen hen parten speelt. De slagbomen waren nog niet helemaal omhoog en het licht dus nog op rood of de eersten van de ongeduldigen fietsten al de brug over.

Meer kwam vandaag wat beroepsvaart betreft niet voorbij en daarom nu wat foto's die AndelWandelt maakte op hun W.B. de Ringh Linie-tocht van voorbije vrijdag. Gisteren plaatste ik wat opnamen van schepen, vandaag wat waterwerken en sluizen.

   

Tussen Uitwijk en Almkerk een fenomeen, nl. water dat over water wordt geleid. Zou dit ook een aquaduct heten? 
Hieronder een oud gemaal, De Drie Sluizen, dat kan worden bewonderd in Nieuwendijk.

   

Verder op de route de Papsluis, een inundatiesluis. Gebruikt dus om het land onder water te zetten en voor het laatst gebruikt in 1939/1940. Een aantal jaren geleden is de sluis, die vlak bij Fort Bakkerskil ligt, volledig gerestaureerd,

In Werkendam ligt de Biesboschsluis. Een sluis die tussen de Merwede en de Biesbosch ligt en vooral wordt gebruikt voor recreatieverkeer.

Meer valt voor mij vandaag niet te melden, of het zou moeten zijn dat je toch echt de foto's en het verslag van de W.B. de Ringh Linie-tocht moet bekijken en lezen! 
                                  terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 08 juni 2019      
Onze tuinman is op vakantie en derhalve werd nu van mij enige arbeid in de tuin verwacht. Dat nu echter leidde door een te enthousiaste werk-attitude tot enig fysiek malheur, zodanig dat het nemen van foto's een te grote opgave werd. Ook vandaag heb ik me zeer beperkt en slechts één opname gemaakt.

Het bericht hierboven is niet duidelijk te lezen, maar wel duidelijk wat inhoud betreft. Een duiker was dan ook bezig vandaag, maar in de Maashaven heb ik hem niet actief gezien.
Het ging om een jaarlijkse inspectie van................ Dat begreep ik niet goed, maar ik geloof dat alles onder water werd bekeken en dat eventuele problemen of nakende problemen op papier werden vastgelegd. Ik begreep verder dat die papieren de (een) kast ingaan en dat volgend jaar wordt bekeken of die problemen er nog zijn.

AndelWandelt en de Linie-tocht       

Het werd een tocht van 49 km die niet alleen voerde langs Fort Giessen, Fort Bakkerskil, Fort Steurgat, Fort Altena, Slot Loevestein, Batterij onder Brakel en de Batterij onder Poederoijen, maar ook langs de Papsluis, Biesboschsluis en Wilhelminasluis. Op de route werd ook nog een bezoek gebracht aan de vestingstad Woudrichem. 

Om maar met het stadje Woudrichem te beginnen, twee foto's van de zgn. Historische Haven. Rechts op de foto hierboven het bekende restaurant De Stroming en links de scheepswerf. 
Hieronder een rijtje oude schepen die elk een bepaald type schepen vertegenwoordigt. 

Schepen tijdens deze tocht

Een flink stuk van de route ging langs de boorden van de Waal en daar kwamen nogal wat schepen voorbij. Nu gaat het me er niet om allerlei bijzonderheden van een schip te vermelden, zelf gebruik ik o.a. de gids Binnenvaart 2018, maar ook raadpleeg ik vaak de website van de Vereniging De Binnenvaart waar ik ook lid van ben.
Hierboven de Gratias, hieronder de Walrus V in de haven van Werkendam.

   

In dezelfde haven verderop de Zwijndrechtse Kasbah en de Delos uit Dordrecht, broederlijk naast elkaar.

   

Weer iets verderop nog een rijtje Werkendamse schepen, zo te zien zijn het er drie. De Pro Rata, Experience en Zephir.

Het laatste rijtje bevat zelfs vier schepen, waarvan de naam van het rechterschip (een luxe motor/beurtschp?) verborgen blijft.

Het zijn in ieder geval de Arja, Mars en de duwer Rofra. Helemaal rechts ligt nog de OTD Alpha.

       

Een foto vanaf de andere kant genomen geeft ook geen uitsluitsel over de naam van het vierde schip. 

Dan weer opnamen van schepen op de rivier, te beginnen met de Rehoboth en het duo Wendy-Dua en Fidelis. 

   

Vervolgens de Tyro en de Jenita. Meer weten? Kijk op www.debinnenvaart.nl.  

   

De Barco krijgt weer een grote foto zonder dat er een duidelijke reden voor is. Misschien wel door de lading auto's.

De Vlaanderen en de Arison kwamen elkaar ter hoogte van Woudrichem tegen. 

   

Uit 2010 komt het mts Tom Burmester.

Dan het laatste schip vandaag, de Interim. Ik dacht het met één foto af te kunnen, maar de tweede foto toont hoe dicht het schip langs een krib vaart. Misschien is het wel gezichtsbedrog, maar toch........

   

Morgen volgen meer foto's van deze tocht, dan o.a. komen de sluizen en andere waterwerken aan de orde en natuurlijk het blad van de Vereniging De Binnenvaart dat vanochtend werd bezorgd.

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 06 juni 2019     
Precies 75 jaar geleden was het D-Day, landing van de geallieerden op de Franse kust. Terecht is er veel aandacht voor deze gebeurtenis en de nasleep ervan. In en op de sluis was logisch niets te merken van deze herinnering en was het zeker beter weer dan 75 jaar geleden in Normandië. 
Mijn selectie vandaag begint met de Addio die leeg van de fabriek van De Heus in Andel kwam.

De foto hierboven nam ik vanaf het westelijk Maashoofd (H4). Onder de brug door heb je, gehurkt, zicht op de Maas waar de Tripang en de Niky richting sluis kwamen. 

De Tripang (Deze Kempenaar is 106 jaar!) kon even later als eerste naar binnen, maar er was nog ruimte genoeg voor de Niky.

   

Vervolgens de Desmar, een schip dat ik al lange tijd hier niet zag passeren. Het was nu op weg naar De Heus in Andel.

Even later trok een recreant mijn aandacht, het was de Rijnstroom VI (030.10068) uit 's Gravenhage. Het is een zgn. beurtmotor die een eigen Facebook-pagina heeft.
Bij het maken van de foto van de Rijnstroom VI was ik op weg voor een verfrissende wandeling richting de Poederoijense Hoek. Onderweg maakte ik een foto van de Desmar die bij De Rib in Andel was gearriveerd.

   

In het Munnikenland was bij de fabriek van De Heus ook het e.e.a. te zien. De Con Zelo was bijna klaar met laden en ervoor lag een flinke bak te lossen. Geen idee welke duwer deze bak hier bracht.

   

Vooraan lag de Libertas met het werkponton, waarschijnlijk bezig om ook daar de afmeringsmogelijkheid te verbeteren. 

In de sluis het koppelverband van Eros I met ervoor de Eros II, alletwee afgeladen met schroot. 

Na het maken van de foto hierboven wandelde ik naar huis, toen iets me zei me om te draaien. Terecht, nog net zag ik een stukje van de Con Zelo vertrekken. 

Duiken, maar waarom en/of waarnaar?
Achter de westelijke remming van de Waalhaven, de kant van De Struikwaard, zag ik ineens in de verte een scheepje half onder die remming liggen. Het bleek te gaan om een scheepje van duikers die zaterdag werkzaamheden komen verrichten. Wat dat behelst weet ik niet, niemand kon het me vertellen.

   

 Weekblad De Schuttevaer    
Opnieuw een alleszins leesbaar blad waarbij ook nu weer de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren mijn aandacht trok. De Salvé (023.16228) bleef Werkendam als thuishaven voeren, maar de naam veranderde in Desejo. Het schip werd in 1981 in Grave gebouwd en droeg eerst de namen Iduna en Chimo voordat het in 2006 de Salvé werd. Op de foto hieronder die Salvé in augustus 2010, varend in de Waalhaven om te schutten richting Afgedamde Maas.

De Cetera (020.07596) uit Dronten, een schip dat in 1926 als sleepschip werd gebouwd, is verkocht naar Maasbracht. Als Johanna kwam het in de vaart, waarna het nogal eens van naam en eigenaar veranderde. In 2007 droeg het de naam Pasar en met die naam zag ik het schip in de Wilhelminasluis. 

Het derde schip in de rubriek dat hier ooit was te zien, is de Arja (030.30021). Dit schip uit Werkendam is na 94 jaar gesloopt. Oorspronkelijk was het een sleepschip, dat werd gebouwd bij de Gebr. Boot in Leiderdorp. 

                                             terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

woensdag 05 juni 2019
   
Weer een dag waarop ik buiten de "vaste" klanten wat schepen zag passeren die hier niet al te vaak komen. De Ronald bij- voorbeeld, een duwer uit Maasbracht die zelfs voor mij onbekend was.

Goede bekenden natuurlijk de Walrus V en zeker de Zeearend uit Heusden die vandaag met 130 passagiers op pad was. 

   

De Zeearend ging na het uitvaren in de Waalhaven liggen in afwachting van de bakker die de bestelling kwam afleveren.

In de loop van de ochtend een wandeling richting het Munnikenland om de schepen daar op de foto te zetten. Bij de kraan was dat de Solare en achterin de Libertas met een werkponton om nieuwe meerpalen te plaatsen.

   

Op de terugweg naar huis heb je een goed zicht op De Rib in Andel naar de fabriek van De Heus. Daar zag ik de Addio liggen.

In de sluis weer een duoschutting, dit keer waren het de Janneke en de kleine oldtimer Willy.  

   

Een tijdje later opnieuw twee schepen tegelijk, met dien verstande dat de HKS 1 even moest wachten op de Renata.

   

De Monico had ik al een hele tijd niet in de sluis gezien. Aan boord is wel het e.e.a. veranderd, zoek de verschillen zou ik zeggen. Links zoals de Monico vaak door de sluis kwam, rechts het schip nu.

   

Ook de Princess zag ik al een tijd niet hier schutten. Het schip ziet er trouwens prachtig uit.

Iets voor 18.00 uur hoorde ik dat de Wanderer eraan kwam. Op mijn gemak wandelde ik naar de brug om vanaf dat punt een foto van het schip, mijn laatste vandaag, te maken.

Momenteel (19.30 uur) komt de Babette eraan en vanaf de Maaskant de Princehof. Verder lijkt alles rustig te zijn.

                                     terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht                       

dinsdag 04 juni 2019         
Vandaag verjaarde onze dochter en natuurlijk kreeg dit feit de aandacht dat het verdient! Het feestje is enige tijd uitgesteld en dus kon ik me bezighouden met het gebeuren in de sluis. Daarbij ga ik eerst terug naar gisteren in de vroege avond toen de Afon Alaw door de sluis kwam. Het schip uit Wales was op weg naar Aalst. Dit schip kende ik nog niet.

Gisteren al gezien, maar nu werd het koppelverband Kim Anh en Ja-Dy gelost bij de kraan. Het lijken verdikkeme wel twee spitsen! Zou dat kloppen? Ik wacht maar op een reactie van een kenner.

Ook nog steeds in het Munnikenland was de Libertas die aan het werk was met de bak Maas en het werkponton Mianniso (023.36618). Nu kreeg ik de sleper goed op de foto.

   

Hoewel het niet echt druk werd vandaag, waren er toch aardige schuttingen. Zo trok de schutting van de Slot Amalienborg wel enige aandacht. Zeker ook omdat het een kegelschip was. (Kegelschip? Geen idee!)

   

Later de Catheli die na het schutten in de Waalhaven rechtsaf ging (stuurboord uit) naar het Munnikenland. Natuurlijk ging ik daar later nog even kijken en toen was de Catheli in volle actie om een lading in te nemen.

   

 Later was ik op de brug om een foto te maken van de Arwi, toen ik zag dat aan de Maaskant de Prinses Margriet in aantocht was.

   

We moesten toen naar Aalst, maar voor vertrek maakte ik nog een foto van de C'est la Vie die richting Maas ging.

Ook bij het Gedenkteken maakte ik een stop om de Libertas op de foto te krijgen.

Onderweg, we waren bij de Poederoijense Bol, tegenover de Veense Putten, toen we daar de Zilvermeeuw 6 zagen aankomen. Natuurlijk hielden we halt om een foto van dit schip te maken. Ook een tijdje later hielden we halt, maar dit keer om de Madjoe, die bij de steenfabriek lag, op de foto te krijgen. Het lukte!

   

Eenmaal weer thuis zag ik dat de Walrus V in aantocht was. Het had een casco van een zo te zien snel schip voor zich. 

   

Feestje gehad?      
Al voor het afgelopen weekeinde viel een stoel op die naast de afvalcontainer was gezet. Ernaast en dus namen de afval- specialisten die stoel vanochtend niet mee. De stoel is gratis af te halen na een bezoekje aan Wilhelminasluis 5, het gebouw van de sluiswachters.
Ik heb begrepen dat de plaatser van die stoel op camera is vastgelegd. Misschien raadzaam voor hem om deze stoel snel naar het Milieustation in Giessen te brengen.

                                    terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

maandag 03 juni 2019  

 Vandaag dan toch de foto's en het verslag van deze tocht van 43 km op de site gezet! Verder weinig gedaan ivm wat andere zaken. Wel bij terugkomst een foto gemaakt van het Franse Kim Anh koppelverband dat bij Covaco lag.

Ietsje verderop lag de sleper Libertas die een werkponton voor zich had. Ook deze was nog onbekend voor me.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 02 juni 2019      
Op zo'n dag waarop de temperatuur naar recordhoogte stijgt is het niet verwonderlijk dat het aantal passanten in de sector recreatie wel heel groot is. Toch werd de beroepsvaart ook vertegenwoordigd en wel door de Casa-Nova.
Die schutting liet alles zien wat er passeerde vandaag: een beroepsvrachtvaarder, twee ex-beroepsslepers, de Storm achter de Casa-Nova en de Elisabeth aan de andere kant, en een stel recreanten van diverse pluimage.

Niet al te vroeg maakten we een wandeling richting het Gedenkteken en via het Mansveldergemaal en de Poederoijense Hoek weer terug. Een flinke wandeling omdat de warmte toen al toesloeg.
Bij de fabriek van Covaco had de Combination vanochtend gezelschap gekregen van de Duitse Heavenly. Dit was een onbekend schip voor me, ook onder andere namen zag ik dit schip nog nooit de sluis passeren. 
 

Vlak voordat we de N322 overstaken om richting het Mansvelder Gemaal te gaan kregen we goed zicht op de vaarweg richting Woudrichem. Ook hier, niet ver van de fabrieken toch, bleek een stel recreanten een plekje te hebben gevonden. 

Op Marine Traffic zag ik dat ter hoogte van het Rijswijks strandje de Edison lag te genieten van het mooie weer. We reden het Munnikenland in richting Slot Loevestein om een foto van dit schip te kunnen maken.
Dat lukte uitstekend en ook maakte ik een opname van de Edison met een houten zeiljacht op de voorgrond. Volgens mij zag ik dit jacht wel eens door de sluis komen, maar ik kan er nu geen info over produceren. Jammer, het lijkt een zeiljacht met geschiedenis.

   

Dagtocht Alblasserwaard   

Stuurde Anton van Rijswijk me van deze tocht vooral foto's van gemalen, Hans de Weerd bleef daar niet bij achter en verraste me met foto's van "schepen". Inderdaad tussen aanhalingstekens, want de betiteling schepen is te veel eer voor deze soms kleine vaartuigjes.  

   

Hierboven links een directiescheepje van De Kuiper Infrabouw. Ernaast de Maria, maar daar kreeg ik geen gegevens van. Ook hieronder twee opnamen met vraagtekens. Geen gegevens over een scheepje dat ooit betere tijden kende, maar ook niet van een oude maar nette beurtvaarder die zich liet zien. 

   

Aan de wal, tegen de wal, soms wel wat bijzondere vaartuigjes. Maar in de twee gevallen hieronder wist noch Hans en weet noch ik enige info te verschaffen. Niet erg, het is gewoon leuk om te zien wat er zoal langs het water ligt.

   

Nabranders  
Daar bedoel ik mee dat ik wil terugkomen op een eerdere publicatie. Allereerst op de Violento uit Terneuzen, een zgn. Canal du Nord schip, die ik op 30 mei zag passeren. Het bleek een bekende voor me te zijn, maar dan als Frans schip met de naam Alreima.

   

Op dezelfde dag zag ik de Sincfal (023.17009) passeren. Dit blijkt een ex-kotter te zijn.

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 01 juni 2019          
Gisteren sprak ik een schipper van een schip van 86 m die me in ons gesprek zei: "Ach, wij zijn hier eigenlijk te gast". Toen ik hem vroeg wat hij bedoelde, vertelde hij me dat dit toch eigenlijk een recreatiesluis was. Van het lachen viel ik bijna achterover de sluis in. 
Toch heeft hij een beetje gelijk. Vanochtend de Cornelis B, vanmiddag de Jantine en dan ook nog tweemaal de Zeearend en dat was het wel. M
aar dan toch ook zo'n 250 recreanten, hoewel ik ook daar geen foto's van heb gemaakt om dat te staven.  

Dagtocht Alblasserwaard      
AndelWandelt was gisteren op pad om deel te nemen aan een tocht van 40 km rond Hoornaar. Een prachtig gebied die Alblasserwaard en de foto's van Anton en Hans bewezen dat weer. 
Maar mijn aandacht ging uit naar gemalen en wat dat betreft werd ik op mijn wenken bediend. Te beginnen met het Gemaal D.C. Aanen.
Het oude gemaal uit 1931 is recent vervangen door een nieuw exemplaar (op de laatste foto). Meer over dit gemaal vind je hier.

   

In zo'n typisch polderlandschap zijn natuurlijk veel meer gemalen en gemaaltjes te vinden. Recent gebouwd (2016) is het Gemaal Liesveld Graafland uit 2016. Weliswaar op de plaats waar vroeger al een gemaaltje stond en daarvoor een molen(tje). 

Het derde en ook laatste gemaal van enige omvang die Anton en Hans ontdekten was het oude Dieselgemaal Over en Neder Slingeland. Dit oude gemaal onderging een restauratie die door een aantal vrijwilligers werd uitgevoerd. De vierde foto ervan is van het nieuwe gemaal.

   

Donkere Sluis Gouda    
Op de site al deel 1 van het verhaal over deze sluis in Gouda, een bijzondere sluis.  Eerder verscheen in een plaatselijk weekblad, deGouda, in de rubriek van de Historische Vereniging Die Goude, een artikel over deze sluis. Daarin werd al vermeld dat deel 2 de volgende keer in de rubriek stond. Dat klopte en Jos van der Horst stuurde dat artikel opnieuw naar mij en ik heb het overgenomen in de nieuwe rubriek Sluizen.  

 Meer valt er vandaag niet te melden van de Wilhelminasluis. Morgen zal ik beter opletten.

                                 terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

Top