HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                          Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 maart 2020                                                              


dinsdag 10 maart 2020    
Dit was met recht een regenachtige dag! Ik ben dan ook niet veel buiten geweest, zeker vanochtend niet. Daarom de Shamrock (023.10507) uit Raamsdonksveer in twee gedeelten op de foto. Shamrock is trouwens klaver en het Ierse nationaal symbool.

   

Toen het even wat droger was ging ik toch maar even naar buiten voor de twee STC-schepen, de Prinses Christina (020.05966) links en de Prinses Beatrix (020.05698) rechts.

Weer later en echt in een plensbui een spits, de Picaro (023.19008). Ik bleef weer behaaglijk binnen.

Flinke tijd later kwam de Harja II (023.04639) de sluis in. Het schip bleef geduldig wachten tot de Santiago (021.03104) aan was gesloten. 

Niet goed te zien, maar het is de duwer/sleper Zeeleeuw (023.28306) die solo richting Afgedamde Maas ging. 

De twee STC-schepen schutten vanmiddag voor de vierde en laatste keer vandaag en verlieten de sluis in kiellinie met de Prinses Beatrix voorop. In de Waalhaven kwam de ontmoeting met een Zwitserse prinses, de Rhine Princess.

Het was droog en dus bleef ik even wachten tot het passagiersschip in de sluis was. Het was op weg naar Den Bosch om daar als hotelschip voor Indoor Brabant te fungeren. Als dat evenement doorgaat natuurlijk.

Dacht ik hiermee klaar te zijn voor vandaag, hoe bedrogen kwam ik uit. Maar wel leuk. De Marinier (023.24931) verraste me.

Hoog water  
Opnieuw is De Struikwaard volgelopen en hebben we achter ons huis een binnenmeertje gekregen. Wel leuk.

Waar was dit?     
De foto van gisteren van de losplaats ergens in Nederland was snel opgelost. Verschillende dezelfde oplossingen kwamen binnen en dat moet dus wel de goede zijn: Doetinchem.
Het schip rechts op de foto, uit 1978, werd ook door iemand herkend: de Fata Morgana.

Dan hierboven nog een foto van Teun den Dekker van de Wilhelminasluis, maar nu in 1979. Links de Marina (023.10462), een schip uit 1959 dat van 1973-2005 de naam Marina droeg. Vanaf die datum vaart het schip als Interim, hieronder bijvoorbeeld in maart 2008 in de Wilhelminasluis.

Ratten op de sluis
Dat kan natuurlijk met zoveel water in de buurt. Maar vervelender wordt het als die beesten overdag door je tuin gaan lopen. Van een nest van bruine ratten naast de parkeerplaats west en achter de container heb ik een tijdje terug al melding gemaakt.

Vandaag is eindelijk iemand gaan kijken, maar dat was dan ook het enige dat hij deed. Ik vermoed dat er eerst een werkgroep moet worden opgestart om het probleem in kaart te brengen om vervolgens over te gaan tot de vaststelling van de te nemen maatregelen. Kan nog wel effe duren dus.

   

                                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 maart 2020
Wel, dat was een aardige opening van de week. Om iets over 09.00 uur kwam het volgende bericht van Vaarweginformatie binnen.

De derde keer alweer in één week tijd een stremming, maar dit keer zat het venijn in/bij de Maasdeuren. De deuren toonden alle tekenen voor een obstakel onder de deur.

Het wachten was vooralsnog op de komst van duikers en ik besloot daarom om naar het Gedenkteken te wandelen. Daar waren twee mij onbekende schepen gearriveerd.

Dat waren de Primo (023.13841) hierboven en de Zwijndrechtse Niala (023.29698) hieronder.

 Verder lag er nog de Ventis (023.13682), die bijna klaar was met laden. 

Maar verscholen achter de Niala lag de de Eucharisteo die bij de kraan werd gelost.

Terug op de sluis bleek dat in de Waalhaven de Flora-W (021.04733) was gearriveerd. Ik maakte daarom maar een wandelingetje over het pad aan de oostkant van de sluis om dit schip eens anders op de foto te krijgen. Later maakte ik er ook nog een foto van vanaf het westelijk Waalhoofd.

   

 Intussen waren de duikers gearriveerd en één man werd klaargemaakt om het klusje onder water te klaren. Ook bleek in de Maashaven de Nomade te zijn aangekomen, maar ook die moest net als de Flora-W wachten.

Wat het weer betreft was het onaangenaam om op de sluis te zijn, dus na een vijftal minuten gaf ik de pijp aan Maarten en ging op de koffie af. Wel had ik al twee foto's van de duiker in actie gemaakt.

   

Later hoorde ik dat er niets tussen/onder de deuren zat en dat het probleem misschien wel werd veroorzaakt door een verkeerde stand van de apparaten op de Maashoofden. Ik zag tenminste een monteur nog een tijd bezig aan en met die apparaten. Hieronder een foto van de drie apparaten die op elk sluishoofd zijn te vinden. 

Hoe het ook zij, het bericht dat de stremming van de sluis voorbij was kwam om 13.46 uur binnen.

De Flora-W was intussen al gedraaid en was richting Waal vertrokken om via Sluis Andries te schutten. De Nomade bleef stoïcijns wachten tot het kon schutten en die tijd viel dus nog mee.
Daarna zag ik nog de Noorderzon, een Undine en de Vios schutten. Ook de 110m Laguna (023.28598) kwam langs en daar maakte ik de laatste foto voor vandaag van.  Het is tenslotte al bijna 17.00 uur, sluitingstijd van de kantoren.

Waar is dit????
Van Teun den Dekker kreeg ik weer een aantal foto's, waaronder eentje van een zo te zien vrij kleine haven, meer losplaats. De foto is in 1977 gemaakt en dus weet ik welhaast zeker dat niemand de naam van dit stadje weet. Of toch?

De tweede foto is een stuk makkelijker: de Wilhelminasluis een tijd geleden. Opvallend de brug over de Maashoofden, de tweede brug in de geschiedenis van de sluis. Iemand een idee welk jaartal aan deze foto kan worden gegeven? Misschien iemand die het schip rechts herkent?

Benieuwd of er antwoorden komen, nou ja, die komen natuurlijk wel. Maar of die goed zullen zijn?

                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 maart 2020   
Het nieuws van de afgelopen drie dagen was dat gisteren, zaterdag 7 maart, er weer een storingsmelding binnenkwam van de Wilhelminasluis.

 Opnieuw, net als dinsdag jl., was het een van de Waaldeuren die niet wilde meewerken. Hoewel, de sluisdeuren op de foto hieronder zijn dicht, maar de lichten zijn uit. Wat er precies aan de hand was, kon ik niet zien.

Even later gingen de deuren echter open. Istimewa was intussen gearriveerd en de Ineke (021.00659)  kon schutten naar de Maashaven om daar een plekje voor de nacht te vinden.

Een tijdje later, de lichten bleven nog steeds uit, zag ik de mij onbekende Tesco 7 (023.18658) richting sluis komen in de Waalhaven. Ik stak de sluis over en liep naar een van de bruggetjes in de Waalhaven om een foto te maken van het schip.

Omdat ik toch op dat bruggetje stond, maakte ik meteen een foto richting sluis. Duidelijk zijn de sperlichten (dubbel rood) te zien met de Prinses Margriet (022.03600) op de voorgrond. 

Niet veel later zag ik de Tesco 7 de sluis inkomen om te schutten naar De Heus in Andel. De lichten in de sluis waren nog steeds in de ruststand.

Veel later zag ik in mijn mailbox een berichtje waarin de stremming werd opgeheven. Wel geinig, waar gewoonlijk de sluis op zaterdag om 19.00 uur sluit, liep de mededeling van de stremming nu door tot 20.08 u. 
Trouwens, de Maashaven kreeg weer de schuld van deze stremming, onbegrijpelijk.

Dit was al het echte nieuws van vrijdag en zaterdag. Vandaag maakte ik één foto en wel van de Ventis (023.13682) en de Eucharisteo (023.07092) die bij Covaco in het Munnikenland lagen.

                                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 05 maart 2020  
Hoewel ik niet van plan was en ben om iedere dag iets te plaatsen, kon ik het ook vandaag weer niet laten. Gisteren al zag ik dat in het Munnikenland de Diomedea (023.24532) was aangekomen. Vanochtend was ik er net op tijd bij voordat het schip vertrok.

Bij de andere fabriek hier in de buurt, die van De Heus in Andel, lag de Elja (020.01877) te lossen. Voor mij een onbekend schip.

In een schutting waarin ook de Rotterdamse Jan schutte, kwam de Echo (038.00847) mee. Deze sleper lag een paar dagen tegenover Andel in de Poederoijense Hoek.

De Zagri 3 (023.11728) kwam van Rotterdam en was op weg naar Heerewaarden. Ter hoogte van het Andelse strandje zag ik deze Zagri 3 langskomen.

Ietsje verderop in de Veense Put zag ik een groepje schepen liggen. In ieder geval was de Iris (023.18127) erbij, links op de foto. Ook de Zuid-Holland, een klein slepertje van Martens en Van Oord, lag daar.

Later was daar opeens de Tranquilo (023.11458). Hoewel het snijdend koud begon te worden maakte ik toch mijn wandeling naar de brug om dit schip, dat op weg was naar Heerewaarden, op de foto te krijgen. 

Het begon daarna te regenen, ook tijdens de passage van de Baby Tonga (023.19054) was het flink nat. Deze spits kwam van Helmond en ging bij Gorinchem naar binnen.
Ik besloot het om het voor vandaag voor gezien te houden. De regen en wind bleven, maar schepen bleven weg.

Eeuwlingen      
Joost Roeland stuurde me een foto van de Filos (023.03173) in juli 2011 varend op de Waal ter hoogte van Brakel. Deze foto heb ik toegevoegd aan de pagina van de Filos.

Slechter nieuws had Joost over de Festina Lente (023.08855). Dit schip van 1909 is vorig jaar, 2019, gesloopt bij Treffers in Haarlem. Hieronder de Festina Lente in betere tijden en wel 30 augustus 2014.

                                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 maart 2020   
Vanochtend al heel vroeg, voor mijn gevoel tenminste, schutte de Mackó (022.05122) uit Zaandam. Gelukkig, ik kende dit schip nog niet, kreeg ik er een foto van die op de sluis was gemaakt door een trouw volger van deze site. Het intrigeerde me wel wat Mackó betekent.
Nu koos ik heel lang geleden op het Lyceum in Den Helder voor de A-opleiding en kan ik me dus behalve in het Nederlands en Fries ook goed redden in het Engels, Duits en Frans, en toch ook wel in het Spaans. Daar zit dus geen Roemeens bij en daar komt dit woord uit..............denk ik. Het zou dan de betekenis hebben van Teddybeer.

Een tijd later de Sincero (023.15901). Verklaring van deze naam is makkelijker: eerlijk, openhartig, oprecht, etc. Ook deze Sincero was voor mij nog onbekend.

 

Vandaag ook frequenteerden de STC-schepen de Wilhelminasluis. Volgens mij maakten ze vier keer gebruik van de sluis, maar ook de sluis in Gorinchem is/was in het leerproces besloten. Ik hoorde iemand die het had over de twee oude dames, immers 60 jaar oud, van het STC en dat die nog steeds dienst deden. Geweldig toch?
Vanaf de brug gezien links de Prinses Beatrix en rechts de Prinses Christina.

Aan het einde van de middag zag ik dat de Dythar (060.04290)  richting sluis kwam op een reis van Den Bosch naar Amsterdam. De foto die ik van dit schip had, kon, nee moest, worden vervangen. Vanmiddag kreeg ik daar de kans voor. 

   

Vanachter mijn bureau heb ik ook zicht op de Poederoijense Hoek en daar zag ik, een verrekijker is soms makkelijk, een slepertje liggen. Het bleek de Echo te zijn. Omdat ik toch op de brug was voor de Dythar kon ik meteen een foto van deze Echo maken. Op de foto lijkt het scheepje te zijn gecamoufleerd.  

Natuurlijk passeerden nog een aantal andere schepen de sluis. Die komen misschien volgende keer wel weer aan bod. 
            
                                                    terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 en dinsdag 03 maart 2020
 
Belangrijkste nieuws van deze twee dagen is wel de storing die de Wilhelminasluis vandaag trof. Al heel vroeg kwam het bericht binnen dat de sluis tot nader bericht was gestremd.

Hoewel in het bericht nog steeds wordt gesproken over "Voorhaven (Maashaven)" was de storing toch echt aan de deuren aan de Waalkant. Het werd al snel duidelijk dat er iets onder die deuren moest vastzitten. Slechts een klein stukje gingen ze open en er was daarna geen beweging meer in te krijgen.

Het was ook duidelijk dat hulp van duikers werd verlangd en die werden dan ook te hulp geroepen. Later hoorde ik dat niet duikers te water waren gegaan, maar dat dit karwei was overgenomen door een robot. Hier valt daar meer over te lezen.

Het bleek te gaan om wat hout dat onder de deuren vastzat. Ik begreep dat de robot dit opspoorde en dat daarna werd getracht met een pikhaak het hout uit het water te krijgen. Een poging die was gedoemd te mislukken natuurlijk.
Maar in ieder geval werd het hout aan de zijkant van de kolk gelegd, buiten het vaarwater. De sluis kon weer open, waarna als eerste het werkschip Jupiter (023.19641), met duikers van Europa aan boord, de sluis inkwam.

Als tweede kwam de Amare (032.70663) binnen, opvallend de slogan aan de zijkant van het schip. Hoe juist deze leuze.

Als derde sloot de Batouwe (020.07960) aan die trouwens als eerste weer de sluis uit mocht varen.

In de Maashaven moest het transport van de Leanne P (IMO 9705706) met een groot ponton voor zich dus een ronde overslaan.

Opvallend gisteren de schutting van de Broedertrouw 4 (032.30273) die met het casco van de Pieter van der Wees op weg was naar de werf in Aalst.

   

Via Facebook zag ik een illustratie van Concordia-Damen van deze Pieter van der Wees in afgebouwde staat. 

Later kwam de Broedertrouw 4 weer solo terug en moet daarbij de Tyda Kyra (023.11791) zijn tegengekomen. Ik haalde dit schip in toen ik over de Maasdijk richting Heusden reed.

De volgende voor wie ik naar buiten wilde gaan, maar dat kwam er niet van, was de Taurus (023.21996). Daarom twee foto's vanuit de keuken. Ook leuk.

   

In de sluis later de Shalom (031.70648) die samen richting zuid schutte met een aardig transport. Het waren de Ruurtje (027.18919) en de F 50 (027.17119) die een flinke ark tussen hen in hadden.

Het transport zag er zo ontspannen uit dat ik er toch nog maar een foto van maakte.

Bij het uitvaren een aardig zicht op de Maashaven. Links ligt de Mercur (023.24787) te wachten, rechts vaart net het transport uit, terwijl de Shalom daarvoor nog is te zien. Rechts op de achtergrond tenslotte de Antonia die aan De Rib in Andel lag. 

Om de cirkel rond te maken nog één foto die ik vanmiddag maakte. Het schip viel me op door de naam, Nynorderoog, maar zeker ook door het robuuste uiterlijk. 
Deze Nynorderoog werd gebouwd in 1962 op de Weserwerft. Het deed dienst als hydrografisch patrouillevaartuig op de Duitse Wadden. De functie van het schip was dieptemetingen te maken voor de productie van zeekaarten van de Duitse Wadden.
Later kwam het schip in handen van particulieren en is nu in gebruik als recreatieschip.

                                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 maart 2020          
Als de Wilhelminasluis de een zondagse sluiting heeft, is hier natuurlijk weinig te beleven. Nog vier zondagen en dan begint op 5 april het zomerseizoen. Maar goed, we wandelden, het weer was ook best redelijk, maar weer eens richting het Gedenkteken.

Het eerste schip dat we bij de fabriek van Covaco zagen liggen, was de Vera (023.02721), zie hierboven. Meer naar achteren en bij de kraan lag de Kon-Tiki (023.27007) uit Doornenburg. Meer was er niet te zien en dus maar op naar Brasserie De Buurman.

Maar voordat we daar waren werden we op het smalle en oh zo mooie dijkje van de Poederoijense Hoek ingehaald door eerst een colonne Porsches. Snelle wagens en dat lieten ze zien en horen ook.
Maar een drietal minuten later weer het geluid van een colonne brullende auto's, nu waren het Audi's, en kozen we opnieuw voor de berm. Prachtige wagens, daar niet van, maar ze kunnen beter de bredere wegen kiezen of de snelheid flink aanpassen. Wij besloten terug te keren naar huis, De Buurman zien we later wel weer. 

Een korte terugblik naar vrijdag 28 februari jl. 
Dit was eigenlijk wel een aardig drukke dag die opende om 06.00 uur met de passage van de coaster RMS Laar, gevolgd door wat "gewone" schepen. Ik koos als eerste voor het werkschip Rivierdijk (030.30836), niet direct een schip dat hier vaak komt.

Zeker mocht ik de Deo Favente (023.33026) niet missen, het schip bleek in mijn bescheiden archief nog niet voor te komen. Het werd de vijfde Deo Favente in het F-album

   

Ook interessant was het schutten van de Windcat 15 die op weg was naar de scheepswerf van Neptune in Aalst. Het was de negende Windcat die ik zag passeren.

   

In het Munnikenland lag de Vela (060.03746) te lossen, een onbekend schip voor me. Door de overvloedige regen besloot ik te wachten op betere weersomstandigheden. Helaas, de Vela wachtte niet.
Nu vond ik dat ik de Vela kende maar dan als Damiate. Later kreeg ik van Joost Roeland alsnog een foto van die Vela. Hieronder de Damiate en de Vela naast elkaar.

   

's Avonds zag ik nog de spits Jenny passeren. Helaas waren het licht en de regen niet zo dat ik er een foto van kon maken. Maar Joost Roeland wel, maar die zag Jenny dan ook een stuk eerder op het Maximakanaal.

   

Dit gebeurde op zaterdag 29 februari
Nu is zaterdag gewoonlijk een dag waarop het rustig is of wordt in de sluis in dit seizoen. Wij vertrokken al vrij vroeg voor een trip dieper Brabant in.
Net bij ons vertrek zag ik de mij onbekende Evident (023.18773) uit Rhenen in de sluis liggen. Bij onze terugkomst bleek het schip aan de oostelijke Maasremming te liggen en was een foto snel gemaakt.

   

Eenmaal terug in huis zocht ik op of ik die Evident echt niet kende. Wel, als Jozina zag ik het schip meermalen de sluis passeren, o.a. in april 2015 toen het richting Zuid ging.

Ook maakte ik voor ons vertrek een foto van de Exodus (023.14114) die bij De Heus in Andel lag. Toeval bestaat niet, maar toen we terugkwamen zag ik een schip op de rivier varen richting de sluis. Het bleek de Exodus te zijn. 

   

Verder zag ik bij De Heus aan het einde van de middag de Verdon (060.02172) liggen bij de laadkraan, terwijl aan De Rib in Andel de Brakelse Antonia (023.32008) lag.

   

Deze Antonia was nog onbekend voor me, wel zag ik het ooit onder de naam Animar (023.32008) de sluis passeren.

Een aanvulling op 27 februari     
Op 27 februari schreef ik dat de Combination van HI Ambacht was verhuisd naar het Duitse Wesel en nu de naam Impala droeg. Een foto van dit schip met die naam had ik niet, nu wel. Joost Roeland zag deze Impala afvarig bij Rossum langskomen.

                                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht





  

Top