HOME
Contactformulier

Dagelijks Nieuws 02 t/m 10 mei  2022

dinsdag 10 mei 2022
Toch weer een aantal foto's kunnen "scoren" die horen bij deze website. Eerst de hier heel bekende Spes Salutis (030.21447) uit Nederhemert, die een paar recreanten meekreeg. De foto is vanuit huis.

Dat laatste geldt ook voor de rondvaartboot Wiljo (030.30496) die later op de middag weer schutte, toen om naar de thuishaven in Heusden te gaan.

Nu had ik gezien dat aan De Rib bij De Heus in Andel een mij onbekend Pools schip uit Szczecin (Stettin) lag. Die wilde ik wel zien. Het bleek de Oliwia (020.10538) te zijn die werd gelost.

Even zoeken leerde me dat ik dit schip toch kende, maar dan met de naam Roeloffina.

Toen ik de foto van de Oliwia maakte passeerde op de rivier net de oude stalen botter VD-96 (uit 1936) op weg naar de sluis.

Voor ik terug ging naar huis nam ik een kijkje bij Covaco waar de Votrans lag met de grote bak Bram uit Papendrecht. Er werd net gelost.

Voor alle zekerheid maakte ik een ingezoomde foto van de duwer Votrans (023.18448).

Net op tijd was ik weer op de sluis om de onbekende Werkendamse Amicitas (023.12124) met een paar recreanten richting Merwede te zien schutten.

Het bleef daarna rustig en ik besloot de Zwijndrechtse Vivo (032.70610) mijn laatste te laten zijn.

Storing gisteren en vandaag
Al met al was het toch een flinke storing gisteren gezien de tijden die in het bericht hieronder worden vermeld.

Grote schrik daarom op het einde van de ochtend toen deur H4 (de westelijke Maasdeur) bleef staan. Gelukkig lukte het de sluiswachter, of is het sluiswachteres of sluiswachterse?, om de deur over te halen toch maar dicht te gaan.

terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 mei 2022

Het blijft eentonig, maar van het kleine aantal beroepsschepen dat passeerde zette ik er nog minder op de foto.
Wel kwam er een opname van een duoschutting van de Tyda Kyra (022.04092) en de Anja (021.00263).

Niet lang erna zagen we op een wandeling dat de Vaganto (032.70687) bij Covaco was gearriveerd.

Daarna alleen maar wachtende schepen en dat behoorlijk lang ook. Reden, zie het bericht hieronder.

Het is nu 19.20 uur en eindelijk zit er beweging in de schepen. Verlost werden de Arie (023.09711) die in de sluis lag, de Parcifal (023.24574) die wachtte in de Waalhaven en de Gersom (023.04440)  die samen met wat recreanten in de Maashaven lag.

Reden van de storing? De Maasdeuren gingen niet helemaal dicht, ook met kunst-en vliegwerk niet. Ik hoorde iets zeggen over een anker dat onder een deur vastzat. Waarom dat anker daar lag, geen idee.

Restauratie van de sluis 4
Er werd weer druk gewerkt, zo te zien vanaf de Zuiderklip, aan het geleidewerk aan de westkant van de Maashaven.

"Nabrander"
Toch nog maar even op de sluis gaan kijken. Wat de storing betreft: een anker heb ik niet gezien. Wel zag ik nog een paar schepen liggen. In de Waalhaven waren dat de Synthese 9 en de Naomi, de laatste bleef in die haven overnachten in gezelschap van de Gersom. In de Maashaven moest de Conto Mio een schutting overslaan.
                     terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 mei 2022
Hoewel niet veel, waren er toch echt meer schepen die kwamen schutten dan de Afhankelijk en de Ventjager. Maar die twee schepen, die gezamenlijk richting Maas gingen, zag ik tenminste nog en dat waren dus twee foto's.

Eerder zag ik ook nog de Casa-Nova en veel later de Iris. Dze twee kregen geen foto en dus eindigt hier 06 mei 2022.

Rectificatie
Gisteren plaatste ik een aantal foto's van Peter Leijsten die hij maakte op zijn trip langs de Waal. Edoch, ook op de Afgedamde Maas zag hij een schip richting sluis gaan: de Titania. Abusievelijk schreef ik dat ook die Titania op de Waal werd "betrapt". Mea Culpa.

Verder zat in de tekst bij de foto's die Peter maakte nog een fout. Natuurlijk had ik die moeten zien, maar helaas. Het ging om een combinatie die Peter vermeldde als Suanca. Helaas was dat de naam van de bak die werd geduwd door de forse duwer Gino. Joost Roeland maakte me attent op deze vergissing.

Zo, alles weer in orde en kan ik overgaan naar de realiteit van nu. Morgen, zaterdag, en ook zondag komt er geen update. Andere zaken krijgen dan mijn voorkeur.

terug naar boven             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 05 mei 2022
Niet veel schepen en dan zette ik ze allemaal ook nog eens niet op de foto. Wel een foto van de Strelitzia en de Rigel bij Covaco in het Munnikenland.

In de sluis zette ik slechts twee schepen op de foto, eerst de Juliska en even later de spits Ja-el.

Bijzonder de foto van de Titania die Peter Leijsten van het varende schip op de Waal maakte. Het schip was namelijk op weg naar de sluis. Toen het door de sluis kwam, was ik net te laat.

Peter maakte een aantal foto's in de buurt van Zuilichem. Stroomopwaarts gingen daar resp. de Azolla, de Conatus, de Suanca en de Vela.

Stroomafwaarts gingen de Moonlight, de Salvatore en de Sivali.

Mooie serie foto's van voor mij vooral onbekende schepen. Ik heb dan ook geen Europanummer erbij vermeld, het ging me om de afbeeldingen.

terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 mei 2022
Wat een heerlijk weer! We hebben ons dan ook vooral bezig gehouden met de tuin en vooral met de beplanting ervan. Maar toch ook maakte ik een paar foto's van de weinige schepen die passeerden.
De eerste was van de RWS 44 (039.00077), volgens mij ook het eerste schip vandaag. Gezien het -voor ons- vroege tijdstip maakte ik de opnamen vanachter mijn ontbijt.

Voor het passagiersschip De Nassau (022.11655) uit Amsterdam ging ik naar de brug. Zo vaak is dat schip hier nou ook weer niet te zien.

Lang erna de Esto-Fidelis (023.17616) uit Asperen die een viertal recreanten met zich mee kreeg.

terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 mei 2022
Toch weer een paar schepen, waarbij die in het Munnikenland het totaal opschroefden. Daar lag dicht bij de weg de Nova (023.22631) uit Hengelo te wachten op wat ging gebeuren.

Ietsje verder werd de Martina (020.09369) bij de kraan gelost.

De Martina bleek even later klaar te zijn en kwam de Waalhaven in. Schutten gebeurde niet, want na een tijdje verdween het richting Merwede.

Terug dan maar naar het Munnikenland waar de Inspé (023.01533) lag te laden.

Nog één schip lag bij Covaco en dat was de Roos (060.03217) die ook al lag te wachten.

Weinig schepen die kwamen schutten, ook recreanten lieten het eigenlijk afweten. Toch een schutting met naast de Elsa (023.10943) een drietal recreanten. Op de achtergrond ligt de Marina tegen de remming.

De Avontuur II (023.11459) ging de Afgedamde Maas op, maar dat miste ik. Maar toen het het schip terugkwam was ik erbij, hoewel ik bijna weer te laat was.

Daarna de Safira (023.13919) die richting Maas ging. Wat er aan de hand was, weet ik niet, maar de foto's die ik van dit schip maakte waren allemaal mislukt/zeer onscherp. Geen Safira dus.

Was dit alles van de sluis vandaag, toch nog een drietal foto's. Fotograaf Peter Leijsten was weer op pad en maakte gisteren een aantal foto's van schepen. Hierboven vaart de Storm richting Schoonhoven.

Het tweede schip dat Peter zag was het mts Immunity en de derde en laatste was de Vertrouwen. De laatste twee schepen gingen stroomopwaarts richting Vianen.

Restauratie van de sluis 3
Zo te zien leek alles er nog bij te liggen zoals ik gisteren zag. Nu moet ik bekennen dat ik alleen in de Waalhaven keek. Morgen ga ik in de Maashaven kijken, want dat werk moet deze maand klaar zijn.

terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 mei 2022
Vanochtend heel vroeg schutte een schip, geen idee welke dat was. Ook vroeg was de met containers geladen Sayonara. Na nog een schip kwam laat in de middag de Hildamar (032.70707) en dat is de totale oogst.

Toch ook maar weer twee foto's gemaakt van het drietal schepen dat in het Munnikenland lag. Vooraan zag ik de Inspé en achteraan de Adelante. Daartussen nog een schip, ik meen de Communitas.

Brand in Poederoijen
De middag was nog niet vergevorderd toen het geluid van een brandweerwagen steeds duidelijker werd. De brand bleek in Poederoijen te zijn, de wagen kon gelukkig over een gesloten brug. Vanaf de parkeerplaats hier en even later vanaf de brug maakte ik wat foto's.

Later kwamen nog drie wagens de brug over ter assistentie van de vuurbestrijders. Het blijft toch vreemd dat de Wilhelminasluis niet wordt gewaarschuwd dat de brandweer in aantocht is. Kostbare tijd zou verloren kunnen gaan als de brug toevallig zou zijn geopend.
Ook andere hulpdiensten kunnen te maken krijgen met een geopende brug. Eén keer maakte ik mee dat een ambulance voor de brug moest wachten. Of dat gevolgen had weet ik niet.

Restauratie van de sluis 2
Vandaag waren de mannen met de Zuiderklip opnieuw bezig aan de ontmanteling van de te vervangen geleidewerken, zowel in de Maas- als de Waalhaven. Hieronder eerst twee foto's vanaf resp. de brug en het pad naar de oude remming in de Maashaven.

Vanaf het Waalhoofd west (H2) tweemaal een beeld van de Waalhaven.

Reactie op een bericht van zaterdag
In dat bericht plaatste ik twee RWS-scheepjes in het ijs. Na wat later bleek, besteedde ik al aandacht aan dit duo. Desalniettemin reageerde Willem Waaierdeur:
"Dat zijn inderdaad weer de Schelveringe en de Scheur in het ijs op de Nieuwe Merwede.
Dat geeft een flinke herrie als je met zo’n vlet door het ijs vaart. De toenmalige bemanning bestond uit Piet van de Weg, Ceel van der Stelt en Johan van Dalen.
De eerste twee zijn al jaren met pensioen en de geruchten gaan dat Johan (in zijn vrije tijd loco-burgemeester van het Waaldorp Brakel) tegen het einde van het jaar ook zijn Waterstaatspet aan de wilgen hangt.
Tjonge, tjonge nog eens aan toe zeg, waar moet dat heen met dé Waterstaat."