HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 mei 2019                                                  

vrijdag 10 mei 2019     
Alweer een week voorbij! Meestal is het op vrijdag stil, maar vandaag kwamen nog aardig wat schepen voorbij. Door het matineus bestaan van de binnenvaart mis ik dan vroeg bijna altijd een aantal schepen. Vandaag waren dat o.a. de Ahava, Prinses Margriet, Cornelis B en Spes Salutis. Misschien miste ik nog meer, maar daar heb ik dan geen weet van.  
Een veilige keus om de dag te beginnen is dan altijd het Munnikenland. We rijden meestal over de parallelweg, sommige sukkels denken dat dit een fietspad is, terwijl 45km wagentjes denken op de A2 te rijden, naar het Gedenkteken. Dat deden we ook vanochtend.

Toevallig dat tijdens het maken van foto's de Essai, zie hierboven, opschoof naar de kraan en dat de Christina daar gelost net vandaan kwam. Achteraan werd de Harja II geladen.

   

Na terugkomst op de sluis was de Antonia de eerste die ik zag. Het schip kwam van de Poederoijense Bol en ging nu naar Werkendam. De schipper vertelde me dat dit de laatste schutting was van het schip! Na positieve keuring van zowel het vlak als de motor is het verkocht. Dan rest nog een lange vakantie voordat die schipper met zijn nieuwe schip op pad gaat. 

Met de Niky zag ik opnieuw een goede bekende passeren, maar in de Waalhaven kwam de Jan-Willem uit Tiel de sluis in. Deze sleper zag ik wel eerder, maar een Europanummer noteerde ik toen niet. Nu wel!

   

Op een dag als vandaag, meestal droog, maar soms ook onverwacht regen, maak ik nogal eens foto's met mijn IPhone Xs. Ik moet zeggen dat ik die opnamen van uitstekende kwaliteit vind. Hieronder bijvoorbeeld de Geryfo en de Cala Jondal. 

   

De laatste foto was er eentje van een duoschutting. Eerst kwam de Ventis de sluis in, even later gevolgd door de Spes Nostra. 

Meer schepen zag ik niet vandaag. Hiermee heb ik denk ik de helft van de passanten op de foto gekregen. 

Een nieuwe sluiskat        
In het begin van de middag bracht ik een bezoekje aan het wachtgebouw van de sluiswachters om de nieuwe Binnenvaartkrant af te halen. Daar zag ik dat een poes had kennis gemaakt met een sluiswachter en op zijn gemakje mij bekeek toen ik binnenkwam.
Het beest is komen aanlopen, ziet er schoon en weldoorvoed uit en draagt een vlooienbandje. 
De aanwezigheid van de poes is doorgegeven aan Amevedi en via Facebook en Twitter is het bericht van deze dakloze poes de wereld ingegaan. Helaas nog geen reactie tot nu toe. 

   

Rivieren, Kanalen & Meren       
Dat is de naam van mijn favoriete rubriek in het weekblad De Schuttevaer. Ook dit keer is daarin aandacht voor een bekend schip. Helaas betreft dat de sloop van een schip.

   

Het betreft een schip dat ik als Myra Rio voor de eerste keer zag. Op de rechterfoto hierboven ontmoet het op 02 december 2009 de Corma. Welk schip dan aan de kant ligt weet ik niet.
De Myra Rio verhuisde in 2010 van Sliedrecht naar Andel toen het ging varen als Waterkliever. De foto is van februari 2012.
 

Het schip, dat in 1962 bij Bodewes in Hasselt werd gebouwd, werd rond 1966 met 10 meter verlengd. Het bleef een goede bekende van de Wilhelminasluis, ook toen het in 2012 naar Oosterhout verhuisde en ging varen als Interverlina.  

   

 Het schip heeft nu de laatste reis gemaakt, want het is verkocht aan G.J. Treffers BV om te worden gesloopt.

                                      terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 mei 2019   
Het kan vreemd gaan, want waar het gisteren behoorlijk druk was, bleef het nu flink rustig. Afijn, de opener vandaag vind ik een aardige. Naast elkaar twee schepen die de toevoeging "III" achter de naam hebben gekregen. Links de Harja III, op weg naar Oss, en rechts de Undine III die naar Rotterdam ging.

   

Interessant zeker het transport met de Ruurtje voorop en de F50 achteraan. Tussen hen in een aluminium casco dat was opgehaald bij Van Noorloos Cascobouw BV in Werkendam en dat werd getransporteerd naar Moonen Shipyards om in Den Bosch te worden afgebouwd.

Aardig was de passage van de duwer Sobrina die naar Andel ging en van Amsterdam kwam.

Een half uurtje later kwam de Sobrina weer terug, maar nu met de bak Riekie voor zich en op weg naar Amsterdam. Dat werd mij tenminste verteld.

Nu (18.00 uur) hoor ik dat de Ruurtje en de F50 er weer aankomen, na gedane arbeid op weg naar Werkendam. Deze reis maakten ze naast elkaar achter de Risico 7B. 

Dit was het wel voor vandaag, we gaan avond houden. Tot morgen.

Donkere Sluis     
Deze sluis ligt in Gouda en is van oorsprong één van de oudste Nederlandse sluizen. Vanaf de Hollandsche IJssel kon men via deze sluis op de Oude Rijn en tenslotte op het IJ komen. Van deze vaarroute van Rotterdam naar Amsterdam werd internationaal veel gebruik gemaakt.

   

De foto's hierboven en ook die hieronder zijn gemaakt door de mannen van AndelWandelt die tijdens één van hun tochten langs deze sluis kwamen. Maar waarom nu dit artikeltje over deze sluis?
Wel, van Jos van der Horst kreeg ik een knipsel uit deGouda, een weekblad in Gouda. Het knipsel bevat een beschrijving van de sluis en de geschiedenis ervan in een rubriek van de Historische Vereniging Die Goude.
Omdat het nogal wat plaats vraagt heb ik een aparte pagina gemaakt waar alles over deze Donkere Sluis staat. Klik maar hier.

                                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 08 mei 2019      
Verbazingwekkend, want het was gewoon druk vanochtend. Ter illustratie: achter elkaar zag ik de volgende schepen schutten: Stern, Salamandra, Spes Salutis met Wilhelmien, Teisterbant, Anna met Albatros, Ventjager, Zeearend, Wiljo en Zilvermeeuw 5. Geen enkele foto ervan op een stukje van het duo Wilhelmien en Spes Salutis na.

Het regende regelmatig, soms hard, soms druppelde het. Voor de Libra waagde ik het, tenslotte was dit werkschip een onbekende voor me. Het schijnt werk te verrichten in het Munnikenland, morgen toch eens kijken.

In het Munnikenland lag alleen de daar gisteren gearriveerde Animo te laden. 

Vanaf de ingang van het Dunea-terrein op De Plaat zag ik op de rivier de Altero richting sluis gaan. Erachter verscholen ligt de Ahava bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel.

   

Toch ook weer een spits en in dit geval was dat de So Long die passeerde toen het even droog was.

De Zwijndrechtse Deo Favente was voor mij het laatste schip, vooral omdat aan het einde van de middag het stortregende.

   

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 07 mei 2019    
Net wakker zie ik een bericht op mijn telefoon dat de Wilhelminasluis vanaf 06.00 uur, dus direct al bij opening, is gestremd. Buiten is het wel stil zie ik, maar wat er aan de hand is kan ik niet bevroeden.

Omdat we elders een afspraak hebben en daarom al vroeg op pad gaan, komen we pas rond het middaguur op de sluis terug. Daar zien we dat de mannen van het duikbedrijf Hercules bezig zijn in te pakken. Dat kan kloppen want de Waaldeuren staan open en een schip maakt aanstalten naar binnen te komen.

Niet lang erna komt het bericht dat de stremming van de sluis voorbij is. Wat er aan de hand is weet ik nog steeds niet, maar er zal ongetwijfeld een ongerechtigheid een rol hebben gespeeld.

Na de stremming is de Niky de eerste vrachtvaarder die de sluis inkomt, de laatste ook trouwens. De Niky komt uit Rotterdam en is op weg naar Veghel.

In deze eerste schutting van de dag is er ook een plaatsje voor de RH 1, een opvallende recreant door de rode strepen op de zijkant. Ik kan niets over dit scheepje vinden, dus? Iemand?
Een hele tijd later weer een scheepje met rode strepen, maar nu is er meer van bekend. Het is de ODV 1 en duidelijk is te lezen dat dit schip aan scheepvaartbegeleiding doet.
 

   

Verder zie ik de gehele middag, het is nu 18.00 uur, geen enkele beroepsvaarder meer. Oh ja, nog eentje, maar die ligt dan ook in het Munnikenland. Het is de Con Amore die uit de buurt van Gent komt om bij Covaco te lossen.

Toch heb ik dankzij Anton van Rijswijk nog een paar opnamen van schepen. Hij moet in Gorinchem zijn en vergeet niet zijn camera mee te nemen.
De eerste die op de foto gaat is de Merlijn, het schip dat Jos van der Horst op 2 mei in Gouda zag. Nu gaat dit passagiersschip in de loop van de dag naar Werkendam.

In de Merwedesluis vaart net de Interim uit die van Leerdam is gekomen en richting Zeeland gaat. Buiten de sluis ontmoet het een schip dat wil schutten.

   

Dat blijkt de ook hier bekende Merwestroom te zijn die een lading zand in Gorinchem komt lossen.

   

Afgelopen zaterdag nam Anton van Rijswijk deel aan de Riddertocht in de omgeving van Ridderkerk. Foto's plaats ik al eerder, ik meen op 5 mei. Maar tussen alle foto's zitten ook twee opnamen van een hevel. Ik geloof dat dit ook wel een syphon wordt genoemd. Ik heb begrepen dat er behoorlijk wat van deze hevels bestaan. Deze is op de Oostmolendijk in Ridderkerk.

   

Dan nog dit.......
In de nieuwe gemeente Altena zijn initiatieven ontplooid om ieder dorp van de gemeente een zgn. St. Ayles skiff te laten bouwen. In de toekomst zouden dan wedstrijden tussen de dorpen kunnen worden georganiseerd. 

   

Nu is zelfs het plan om met leerlingen van het Willem van Oranje College uit Wijk en Aalburg, die zelf een skiff hebben gebouwd, te roeien van Altena in het Duitse Westfalen naar de nieuwe gemeente Altena. Het haalt de Duitse pers.

                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 mei 2019      
Wat een leuke dag weer, vooral omdat ik nogal wat schepen zie die hier niet zo vaak komen. Zelfs een "nieuw" schip passeert de sluis. Maar laat ik beginnen bij de Belgische Libra die alleen de Wilhelmien, die al vroeg schut, voor zich moet dulden.

   

Van Veen komt de grote Missouri, eveneens een Belgisch schip. Waarschijnlijk loste het daar in een van de zandputten de lading om de landtongen stabieler te maken. De reis gaat nu naar Amsterdam is mij verteld.

   

In de sluis later een voor mij onbekend Frans schip, de Lakonia. Gezien een bord achter het raam is het schip "à Vendre". Veel meer over dit schip is hier te lezen.

   

Vanaf de brug zie ik in de verte een schip aankomen, het blijkt de Francisca te zijn. Een schip dat van de fabriek van De Heus in Andel komt.

De Rudis, een bilgeboot, zie ik naar het Munnikenland gaan. Natuurlijk wil ik een foto waarop deze Rudis overtollig materiaal overneemt van de Werkendamse Combination die daar ligt te lossen.

Als ik terug ben op de sluis zie ik dat de Geryvo uit Zwolle aan het schutten is. Weer een foto dus.

Daarna passeren achter elkaar, maar wel met een flinke tussenpoos, twee werkschepen. Het zijn de Biesbosch en de Zwarte Meer. 

   

Nog één schip passeert daarna, de Cornelis B die van Helmond komt. 

Dat zijn de schepen van vandaag, waarbij ik moet aantekenen dat ik de Spes Salutis ook nog miste. Nu, 19.30 uur, is de Knarr in aantocht. Een foto maak ik er niet meer van.  

Sluis Reutum                          
Deze gekoppelde sluis met een opvallende ijzeren ophaalbrug ligt op de weg tussen Rossum en Ootmarsum in de gemeente Tubbergen. Op 20 april staat in een bijlage, een fietsspecial, van De Telegraaf een artikel "Tijdreis door Twente". Deze sluis, vroeger veel gebruikt door turfschepen, staat daarbij prominent op een foto die ook hieronder staat.

Op YouTube zie ik een heel aardig filmpje met deze gekoppelde sluis als onderwerp. Zoals B-drone zegt: "Eén van de mooie vergeten plekjes van Twente, de dubbele sluis aan de Agelerweg tussen Reutum en Weerselo." 


                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 mei 2019     
Bevrijdingsdag en behalve de straf wapperende vlaggen gebeurt hier niets dat aan Bevrijding doet denken. Ook de scheepvaart laat het wat afweten en dat terwijl Sluis St Andries lange tijd schijnt te zijn gestremd. 
Direct na opening komt het patrouillevaartuig P93 van de politie de sluis in.

Een hele tijd later een groot schip, de La Primavera uit Delfzijl, die ook de aandacht trekt van Arie van Tongerlo. Hij stuurt me twee foto's, waarbij de/zijn aandacht vooral uitgaat naar de tweede.

   

Zelf ga ik toch ook naar buiten voor dit schip dat hier bijna nooit is te zien. De foto ervan vervang ik in ieder geval.

Recreanten komen ook nauwelijks langs, maar twee ervan trekken mijn aandacht. De eerste is YE 165 en de tweede de Anna Magrietha, een steilsteven uit 1923 die een ligplaats heeft in de Historische Haven van Woudrichem. 

   

Meer interessante schepen zie ik niet vandaag en dus verleg ik mijn aandacht naar foto's die Anton van Rijswijk me stuurde. Hij nam deel aan de Riddertocht van gisteren en nam daarbij foto's van schepen (buiten de gewone hoeveelheid opnamen van leuke plekjes onderweg). Veel meer foto's en ook het verhaal van deze tocht staan op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

Hierboven de hier bekende Broedertrouw 14. Hieronder twee eveneens bekenden, de Sayonara en de Fivel.

   

Dan de Nitrico II die als thuishaven Druten heeft. 

Ook de volgende twee schepen zijn onbekend voor me. Het zijn de Zwolse Skyline en de Scopus uit Papendrecht. Dat onbekend klopt niet helemaal, want de Skyline zag ik als Jasmijn menig maal bij de sluis.

   

Het laatste schip dat Anton voor de lens kreeg is de Thalys en ook deze zag ik nog niet eerder.

Leuke plekjes     
In twee plaatselijke krantjes, niet denigrerend bedoeld, zie ik eenzelfde artikel staan over leuke plekjes in de regio. Laat daar nu ook de weg naar de sluis bij staan! Nu weet ik dat hier nogal wat verkeringen tot stand zijn gekomen die houdbaar bleken te zijn gezien een flink aantal jubileum-bruidsparen die ik in de loop van de tijd in de krant zie staan.

Nu weet ik dat vooral de Andelse kant van de Sluisdijk een geliefde ontmoetingsplaats was, maar de andere kant op, richting Poederoijen, zal voor ontmoetingen eveneens aantrekkelijk zijn geweest. Zeker als de bomen en de struiken erlangs weer zijn uitgelopen. De foto hieronder toont dit stuk weg zoals het er een jaar of vijftig geleden uitzag.

Nu heb ik begrepen dat de Veense Molen vroeger ook een leuk plekje was om te vertoeven. Misschien dat daar ook verhalen over loskomen, het schijnt tenminste een soort café te zijn geweest.
Hieronder die molen die er al geruime tijd zo "ontkapt" uitziet.

   

In de glorietijd is deze molen een pracht en daar een café in lijkt me geweldig. Misschien vonden ze dat vroeger ook.

   

 Met heel veel belangstelling kijk ik uit naar deze expositie van "leuke plekjes"!

                                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 mei 2019    
Vandaag herdenking van allen die in de Tweede Wereldoorlog en op militaire missies daarna in de strijd voor vrede door oorlogsgeweld het leven hebben verloren. 

Mijn gedachten gaan in het bijzonder uit naar diegenen die vlakbij de Wilhelminasluis zijn omgekomen. Naar Richard L. Lapham bijvoorbeeld die op 20 november 1944 iets ten oosten van de sluis met zijn Mustang P-51D 44-14586 "Phyllis Jean" neerstortte, maar ook naar de burger J.H. Keinemans die bij een bombardement op 24 december 1944 het leven verloor op de sluisdijk.
Toch ook naar vijf Duitse soldaten, de bemanning van een stuk luchtafweergeschut, die op 29 december 1944 sneuvelden en in eerste instantie op de Wilhelminasluis werden begraven.

vrijdag 03 mei 2019    
Een ouderwetse topdag vandaag! Halverwege de middag valt de scheepvaart wat stil, maar daarvoor wordt er eigenlijk continu geschut. Vanochtend vroeg begint het al met de Elionie en de Eben-Haëzer en die zijn dus té vroeg voor een foto.
Zelfs de Mercur komt te vroeg voor me. Op de website van het schip zoek ik daarom een foto en die staat hieronder.

Omdat de Mercur tijdens mijn ontbijt komt, neem ik de tijd om wat opnamen vanuit huis te maken. Het schip gaat naar Gorinchem om de containers af te leveren en ik verwacht ik het later op de dag nog een keer te zien.

Dat komt uit, want in het begin van de middag komt de Mercur leeg terug om naar Den Bosch te gaan.

   

 Ook de Ventjager komt vroeg, maar dan ben ik al zover dat ik rustig naar buiten kan wandelen. Misschien wel aardig om te lezen wat eigenlijk een ventjager in vroegere tijden is.

Meteen erna een duo-schutting van de Consensus die in de sluis gezelschap krijgt van de Diademar.

   

In de schutting daarna zie ik als eerste de Estero de sluis in komen. Daarna wat recreanten, maar de deuren blijven open staan. Vanaf de brug zie ik dat de Marlijn met gezwinde spoed richting sluis komt.

   

Op de brug wacht ik maar even tot de Marlijn onder mij de sluis inkomt. Daarna komt trouwens nog een scheepje de sluis in.

Dat scheepje is de Etna die een plekje achter de Marlijn zoekt en vindt. De Etna vaart onder de vlag van Panama zo is achterop te zien, maar hoort toch bij het oer-Hollandse baggerbedrijf De Boer

   

Vervolgens een trio-schutting. Eerst komt de Beati binnen, die al een tijdje in de Maashaven wacht. Daarna de Pax uit Wasserbillig, waar dat dan ook mag zijn. En nee! Nu niet snel even gaan zoeken om mij vervolgens te vertellen waar het ligt. Natuurlijk weet ik waar het ligt. Na de Pax sluit ook nog de rondvaartboot Zilvermeeuw 2 aan.

Achter elkaar varen daarna de Pax en de Beati uit, waarbij de laatste een tijdje in de Waalhaven blijft liggen.

   

De Zilvermeeuw 2 vaart als derde uit en kan langs de Beati richting Merwede gaan. De Mercur, die dan ook weer wil schutten, wacht rustig een flink eind voor de sluis.
Later in de middag zie ik ook nog de Zilvermeeuw 6 schutten op een tocht die naar Slot Loevestein gaat.

   

"Toevallig" sta ik op het Waalhoofd als de Beati weer gaat vertrekken, maar daarbij te maken krijgt met de Groningse Laverna die in het Munnikenland is geladen en achteruit daar vandaan komt. In de monding van de Waalhaven draait het schip om richting Merwede te kunnen gaan, de Beati wacht geduldig.

In de Veense Putten zijn al flink wat scheepsladingen grond geplempt. Ook de Belgische Clema werd daar van de lading verlost. Maar waar de meeste "plempers" na gedane arbeid richting Bergsche Maas gaan, komt de Clema uit Schoten richting sluis.

Het wordt daarna rustig in en nabij de sluis. Die stilte wordt verbroken door de Anthonie die bij het uitvaren ziet dat de Teisterbant in de Maashaven ligt te wachten.

   

Best een drukke dag dus, hoewel het nog veel drukker kan natuurlijk. Maar ontzettend leuk na toch een aantal dagen waarop het aantal schepen uitzonderlijk laag is. Nu begrijp ik dat Sluis Rossum (St. Andries) problemen heeft. Misschien speelt dat ook wel een rol, waarbij ik niet weet of en zo ja hoe lang Sluis St. Andries is gestremd geweest.

Foto's van Piet Lobregt         
Tot mijn verrassing krijg ik een paar foto's toegestuurd door Piet Lobregt, de man van de Facebook-pagina "Scheepvaart op Waal en Maas". De eerste is van de Anna, een schip dat ik vanmiddag in de sluis miste. Ook van het tweede schip, de Conto Mio,  heb ik geen foto. Nu dus wel.

   

Nog een foto is interessant voor me en dat is die van de Luxemburgse Pax uit Wasserbillig. 

                                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht             

donderdag 02 mei 2019    
"Nee hè", denk ik als we terugkomen van een paar foto's maken in het Munnikenland en van boodschappen doen in Brakel. Net voor ons gaan de rode lichten knipperen en de slagbomen naar beneden. "Het zal toch niet ....." is mijn volgende gedachte. Niet echt hoopgevend is het feit dat ik aan de overkant drie auto's zie van Istinewa. Ik weet nu hoe mensen zich voelen in de rij wachtende auto's als de brug weer eens in storing is.

Gelukkig blijkt er niets aan de hand te zijn. Als de Ronnie W in de sluis is, zakt de brug rustig naar beneden. Ontsnapt dus!

De Teisterbant uit Groot Ammers is denkelijk eerder richting Maas geschut, want dit schip zie ik in de Maashaven liggen. 

   

In het Munnikenland zijn we om te kijken naar de twee schepen die met de namen een alliteratie vormen. Het zijn de Laverna en de Levana. Ik tracht beide schepen met de namen goed op de foto te krijgen.

Als ik mijn mail check zie ik dat ik foto's heb gekregen van Joost Roeland. De opnamen zijn van het werkschip Janny uit Genemuiden die vanuit Veghel is gekomen en op dat moment Sluis Hintham passeert op weg naar de Wilhelminasluis.

   

Dan blijkt dat deze Janny net de Wilhelminasluis heeft gepasseerd. We rijden meteen naar de parkeerplek op de Maasdijk in Woudrichem naast het bedrijf De Klerk om daar de Janny te zien passeren. Deze Janny ken ik namelijk nog niet.

Op de terugweg rijden we naar het Gedenkteken, omdat ik zie dat bij Covaco een Frans koppelverband is gearriveerd.

Het is een koppelverband dat ik ooit wel eens door de sluis zag komen. Toch nog maar een foto van de duwer, is dat een pousseur?, Viking en de geduwde Graceland.

   

Aan het einde van de middag, in de sluis mis ik de Cornelis B en de Ba-Co, ga ik nog een keer naar het Munnikenland omdat nu de Laverna en de Levana zich prachtig tonen. Het zijn meteen mijn laatste foto's vandaag.

   

Zaltbommel e.o.     
Van Piet Lobregt kreeg ik een foto van de AMS 60 Bernisse. Het schip is naar Zaltbommel gekomen in het kader van de herdenking van de bevrijding op 5 mei 1945. Deze Bernisse is één van het type schepen dat voor mijnenvegen werd gebruikt. Dit type zijn houten kustmijnenvegers. Deze is voor zover bekend nog de enige in haar soort.                                                              

Merlijn   
 Van Jos van der Horst krijg ik een foto toegestuurd van de Merlijn, varend op de Gouwe ter hoogte van de spoorbrug in Gouda. Het blijkt echter geen foto te zijn, maar een filmpje van twee (2) seconden. Omdat ik toch wel blij ben met zijn bijdrage, zo vaak krijg ik geen foto's uit Gouda, staat hieronder een printscreenfoto uit dit filmpje. 

Voor de liefhebbers toch ook dit korte filmpje.


                                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 mei 2019      
Vandaag doe ik een poging om alle passerende schepen op de foto te krijgen. Het lukt aardig, hoewel ik de eerste, de Wilhelmien, mis: te vroeg.
Nummer twee is de Neptun 2, een bunkerscheepje, dat richting Grave gaat. Hoewel dit scheepje niet vaak komt, heb ik er wel een foto van, maar die vervang ik door een foto van vandaag.

De volgende is een spits en alleen daarom al zet ik de Spica op de foto. Wel vervang ik ook van dit schip de foto in de galerij.

Omdat er toch geen schepen aankomen, kan ik wel even naar Woudrichem. Als we terugrijden naar de sluis, over de Maasdijk natuurlijk, haal ik de Ineke in die richting sluis gaat. Het schip dat uit Rotterdam komt en naar Veghel gaat, zet ik in de Waalhaven nog een keer op de foto.

   

Voor een oudje is er bijna altijd plaats en daarom gaat de Vlaardingse sleper Harley D. uit 1912 op de foto. Deze sleper ken ik nog niet, de foto ervan wordt toegevoegd aan de galerij.

De Belgische Caracas uit Merksem is weer zo'n schip dat hier niet vaak komt. De foto die ik van dit schip heb is al vrij oud en vervang ik door een opname van vandaag.

De Iris gaat na het schutten het Munnikenland in om daar te laden. 

   

Op de rechterfoto hierboven is al een stukje van het schip te zien. Het is de prachtige en moderne Marco Polo van Spido.

Tegen het einde van de middag passeert de Urkse duwer Forever de sluis. Na het schutten gaat het naar de fabriek van Covaco om daar de grote bak Gantel op te halen om die naar het Botlekgebied te brengen.

   

Een wandeling naar het Gedenkteken is zo gemaakt, zeker met dit uitermate goede weer. De Forever is bij de bak aangekomen om vast te maken, de Duitse Levana wacht tot er plaats is gekomen om te worden gelost. Achteraan is het laden van de Iris al in volle gang. De Levana is een onbekende voor me, een foto komt in het album van Duitse schepen.

Hiermee houd ik het voor vandaag voor gezien. Alle schepen die vandaag passeren heb ik op de Wilhelmien na op de foto gekregen. Het is nu 18.00 uur, misschien komen er nog schepen vanavond, maar ik betwijfel het.

                                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 
           

Top