HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                          Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 november 2019                                                        


zondag 10 november 2019     
Een gesloten sluis en dan kun je weinig verwachten. Dat was dan ook uit, hoewel de eerste foto van de Waalhaven een beeld gaf van de Prinses Margriet, de spits Manna en een recreant die gisteren al schutte.

Natuurlijk hield ik een beetje in de gaten of zich veranderingen voordeden en halverwege de middag was dat ook zo. De Belgische Cupido uit Zandvliet draaide in de monding van de Waalhaven om achteruit varend het Munnikenland in te gaan. Logisch dat mijn wandeling toen ging naar het het Gedenkteken om te zien waar de Cupido een plekje had gevonden. 

In alle rust lag nog steeds de Karima ook in het Munnikenland, gelost en wel.

In het begin van de middag besloten we over de dijk richting Werkendam te gaan. Iets voor Woudrichem zag ik de RWS 21 richting Merwede gaan na waarschijnlijk een kijkje te hebben genomen op de Afgedamde Maas. Jammer, geen foto, maar mijn betere helft merkte op dat we het schip misschien wel op de Merwede konden zien. Natuurlijk klopte dat (alweer).

Omdat we bij het maken van deze foto toch stil stonden op de dijk, wachtte ik even op de passage van de Veerdienst IV.

De laatste scheepsfoto van vandaag werd gemaakt door Joost Roeland van de spits Roleta, opvarend op de Maas bij Oud Empel.

Dat was alles voor deze zondag. Als de zondag nu ook nog eens autoloos wordt, valt er helemaal weinig te beleven.

Dat was toen ..........39 
Iets meer foto's dan gewoonlijk in deze rubriek. De foto's zijn ietwat donker, maar geven toch een goed beeld van het werk zo'n 40 jaar geleden. Links een schuif met behoorlijk wat aangroei, in het midden het aanbrengen van de afsluiter van het riool en rechts het controleren van de lichtmasten. 

       

Hieronder het maken van het remmingwerk in de kolk van de sluis met ernaast een stel schuiven.

   

                                     terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 09 november 2019     
Nou, dat was wel heel rustig vandaag. Twee schepen slechts zag ik vandaag acteren bij de Wilhelminasluis. De eerste was de Friese Ussus uit Lemmer, die vanochtend behoorlijk vroeg passeerde. 

Tegen het einde van de middag zag ik de spits Manna de bocht van de Waalhaven uitkomen, om te schutten dacht ik.

Tot mijn verbazing zette het schip een draaiactie in die uitmondde in een ligplaats achter de Prinses Margriet.

Tijdens al deze manoeuvres was een recreant verschenen aan de Maaskant. Ik maakte er maar een foto van, want ook recreanten lieten het vandaag behoorlijk afweten. 

Morgen zal het niet veel beter zijn, de sluis kent dan immers een zondagse sluiting.

Dat was toen ..........39
Beginnen met een foto waarop in het midden bij het wachthuisje, oud model van voor de restauratie, een seinpaal waarmee kon worden geattendeerd dat werd gespuid. Ex-sluiswachter Willem Waaierdeur weet ongetwijfeld te vertellen hoe dat werkte. Als ik hem zie, hij schijnt nu met zijn huishoudster op vakantie in Senegal te zijn, zal ik toch eens vragen.

De linker foto spreekt voor zich, op de rechter foto lijkt mij de taatskop toe waarmee de sluisdeuren soepel hun werk doen. 

   

                                 terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 08 november 2019     
Onverwacht aardig wat schuttingen vandaag en dan zag ik ook nog eens niet alle schepen die langskwamen. Ook een aantal foto's die op verschillende plaatsen door derden zijn gemaakt.
Vandaag is het begin van de Cornelis B uit Werkendam, waarschijnlijk op weg naar de thuishaven.

De Cornelis B vaart uit in de Waalhaven en passeert daarbij een transport van de Orion met een ponton met een casco erop.

   

Een prachtig casco dat belooft een schitterend schip te worden. De Purmerendse Orion had weinig moeite met dit transport.

Uit het Munnikenland kwam de Johannes die daar had gelegen met de Karima. De foto is van Joost Roeland.

In de sluis dan de Crescendo uit Nieuwveen. Een schutting later leverde o.a. de Andante op die hier net de bocht naar de sluis heeft gemaakt aan de Waalzijde.

   

Ook vandaag weer een spits en in dit geval was dat de So Long, ik meen dat het op weg was naar Limburg.

De Caan kwam met een aantal containers uit 's Hertogenbosch langs. Later op de dag zou het alweer leeg terugkomen, geen verre reis dus. Het schip kon best de containers in Gorinchem hebben gelost.

   

Al flink tegen het einde van de middag schutte de Frisian met een bak voor zich.

   

De Prinses Margriet schutte ook vanmiddag, maar daar heb ik geen foto van. Wel stuurde Hans de Weerd een aantal foto's van het schip die hij maakte vanaf de Maasdijk in vooral de buurt van het Andelse strandje. De Prinses Margriet is daarop op weg naar de Wilhelminasluis.

Peter Leijsten maakte een fietstocht vandaag waarbij hij o.a. langs het Merwedekanaal reed. Tussen Meerkerk en Arkel kwam hij daar de Batouwe tegen. 

Later ontmoette hij ook nog, tussen Meerkerk en Hei-en Boeicop, de C'est la Vie die richting Vianen ging. 

Zag ik de So Long in de Wilhelminasluis schutten, Joost Roeland zag het schip op het Maximakanaal voorbijkomen.

   

In de sluis had ik niets bijzonders gezien aan de So Long, maar op de foto's van Joost Roeland viel het direct op. Het is een statement die de So Long hier maakt, een sympathiek statement.

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 07 november 2019    
Het was vanochtend vroeg te horen dat een schip passeerde, ik neem aan dat dit de Wilhelmien is geweest. Er kwamen daarna nog een aantal schepen schutten, maar slechts een tweetal kreeg ik op de foto en dan nog wel vanuit onze behaaglijk warme en droge keuken. Allereerst de Deeneplaat.

Natuurlijk nam ik ook weer het onvermijdelijke kijkje in het Munnikenland. Daar lag de Niky achteraan te laden, terwijl bij de loskraan de Karima met de Eucharisteo ernaast lagen.

Iets na 15.00 uur was ik weer thuis, op tijd om de Windcat 24 te zien. Ongetwijfeld was dit scheepje op weg naar Aalst. Nu zag ik eerder al een aantal Windcats passeren, maar deze kwam in het overzicht "Offshore" nog niet voor.

Verder zag ik geen schepen m.u.v. de Semper Spera die rond 17.30 uur schutte. Geen foto ervan gemaakt, te donker.

Caan in de Schuttevaer    
In de rubriek "Kielzog", achterin de Schuttevaer, dit keer een artikel van Hannie Visser-Kieboom over het gesprek dat zij voerde met het schipperspaar van de Caan. Hieronder een stukje van dat artikel over een schip dat ik veelvuldig door de Wilhelminasluis zag komen.

Tot 2008 droeg de Caan de naam Sarina en ook toen was het schip hier vaak te zien.

   

Indien je geen abonnement hebt op de Schuttevaer, kun je een los exemplaar afhalen bij Drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel. Tegen betaling uiteraard!

Dat was toen ..........37    
Misschien vindt niemand deze oude foto's leuk en kijkt niemand er verder naar om, maar zelf vind ik het heel aardig die oude(re) foto's te zien. Ik houd dus vol voorlopig, zeker omdat ik hoop op iemand met onbekende foto's.

Had ik gisteren o.a. een foto van de bouw van een nieuw wachthuisje, hierboven ga ik ietsje verder terug in de geschiedenis met de sloop van een oude huisje met plat dak. Ook hieronder links dus een opname van die sloop op sluishoofd H1 (oostelijk Waalhoofd).
De middelste foto laat restauratiewerk zien aan het westelijk Waalhoofd (H2), te herkennen aan het schuurtje op de achtergrond. Rechts een opname van de ingang van het riool. Ooit mocht ik het genoegen smaken in het riool af te dalen om te genieten van het prachtige metselwerk. Je kunt daar trouwens gewoon rechtop in lopen. Misschien die foto's ook maar weer eens tevoorschijn halen. 

       

                                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 06 november 2019    
Ja hoor, daar was weer een spits. In dit geval de Zeeuwse Vincita uit Terneuzen die nu uit Lieshout kwam en als reisdoel Gorinchem had. 

   

In het Munnikenland was alweer de Eucharisteo aangekomen. Het schip lag te wachten, omdat op dat moment de bak Mark werd gelost.

 's Middags zag ik de Quo Vadis schutten. De foto ervan maakte ik vanaf de brug. Daardoor zag ik aan de andere kant de Elsa ter hoogte van de fabriek van De Heus in Andel de sluis naderen.

   

Even later was ik maar net op tijd om de Elsa te zien uitvaren.

Peter Leijsten zag later in de middag de Casa-Nova richting Wilhelminasluis gaan. Hij maakte er een paar foto's van die hij me opstuurde. Hieronder staat er eentje van.

Meer schepen niet. Wel zag ik nog aan het einde van de middag de Merwestroom passeren.

Dat was toen ..........36
Drie foto's die zijn gemaakt in verschillende stadia van de grote restauratie zo'n 40 jaar terug. Op de linker foto is werk aan de bestrating van het oostelijk Waalhoofd (H1). In het midden de aanleg van de kabelgoten aan de westkant van de sluis. Het huis links is de huidige nummer 3.
Rechts tot slot is de bouw het nieuwe wachthuisje al aardig gevorderd. Ik denk dat dit ook op Sluishoofd H1 is.

       

                                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 05 november 2019    
Een gewone dag zonder uitschieters of opvallende gebeurtenissen. Voordat dat ik goed en wel in actie kon komen, waren al drie schepen gepasseerd, waaronder de Providentia en de Wilhelmien. Maar bij de passage van de Casa-Nova was ik paraat! Ook de volgende, de Puck, kreeg ik op de foto.

   

Geruime tijd later de Belgische Speed (060.03624) die op reis was naar IJmuiden. 

Met de Speed mee schutte de Sherpa die van De Heus in Andel kwam. Deze Sherpa is de voormalige Stern (023.11609).

   

Omdat we het plan hadden om in Den Bosch te gaan lunchen, kon ik makkelijk even stoppen bij het Gedenkteken om een opname te maken van de Iselmar (links) en de Zijpe.

Later reden we vanuit Den Bosch via Sluis Engelen naar huis. Bij de sluis daar was niet veel te beleven, in de sluis lag het werkschip Dirk jr, maar verder was er geen schip te zien.

Terug op de Wilhelminasluis was ik op tijd voor de Maria Cornelia.

Vanaf de brug zag ik in de Waalhaven een schip liggen. Het maakte een wandeling naar de Waalkant van de sluis nodig om te kunnen zien dat het de Zijpe uit Bruinisse was die gelost was in het Munnikenland.

Net was ik van plan om te beginnen aan deze update toen de Iris de sluis inkwam. Dat betekende jas weer aan, camera pakken en richting brug gaan. Ik nam me wel voor dat dit vandaag de laatste keer zou zijn.

Wel zag ik nog de Jantine, Rapide, Thijs en de Hildamar passeren, maar toen was al echt te donker om foto's te maken.

Sluis Empel     
Het valt niet te ontkennen dat er problemen waren en eigenlijk nog zijn aan Sluis Empel. Van Joost Roeland kreeg ik een drietal foto's van werkzaamheden daar. Zoals hij zei: "Er wordt gewerkt aan de vergrendeling van de sluisdeur aan de Maaszijde van Sluis Empel".
Om 16.00 uur vanmiddag kwam het bericht van Vaarweginformatie dat Sluis Empel morgen van 14.30 - 16.30 uur in verband met werkzaamheden is gestremd. Afwachten dus maar of de problemen morgen worden opgelost.

   

Dat was toen ..........35   

Hierboven werkzaamheden aan het waaierdek van H2, het westelijk Waalhoofd. Dit sluishoofd is te herkennen aan de golfplaten schuur die op de achtergrond rechts staat. Zie ook het artikel over bebouwing op de sluis.
Hieronder werk aan H4, het westelijk Maashoofd. Duidelijk is de oprit naar de hefbrug te zien.

                                 terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 04 november 2019         
Gisteren de eerste zondagse sluiting van de sluis en dus ook geen update. Vandaag wel weer, hoewel ik het eerste schip, de Johanna Adriana, alleen maar hoorde, maar niet zag. Dat was niet het geval bij de Pia die tijdens ons ontbijt kwam schutten. Vanachter mijn perfect gekookt eitje maakte ik toch maar een foto van deze Rotterdamse Pia.

In de sluis bleef het daarna rustig, maar even later keken we in het Munnikenland. Daar had de Eucharisteo, die halverwege de middag richting Zeeland zou vertrekken, gezelschap gekregen van de grote bak Mark.

Tegen 14.00 uur de Cornelis B in de sluis, vanuit Werkendam was die ongetwijfeld op weg naar de Zuid-Willemsvaart.

Een uurtje later de Caan die met een flink aantal containers van 's Hertogenbosch kwam. 

De volgende was de BGATrans die van Gorinchem kwam en ik schat zo op weg was naar Heerewaarden. 

De foto van de BGATrans hierboven maakte ik vanaf de brug. Aan de andere kant van de brug kreeg ik zicht op een klein scheepje dat richting zuid ploegde. Inzoomen leerde me dat het de Arnold J van Dunea was. 

In de sluis vervolgens de Solent, volgens mij een kempenaar. Deze was op weg naar Gorinchem. 

   

Toen ik mijn auto, sorry onze auto, in de garage wilde zetten, bedacht ik me omdat ik had gezien dat de Zijpe in het Munnikenland was aangekomen. Daar toch maar naartoe gereden.

Dan een wel heel bijzonder transport van de Juliska die een bijzondere lading had. Het bleken drie silo's te zijn die per stuk 27.600 kg wogen. Het hele spul kwam van Rotterdam en was op weg naar Den Bosch.

   

Daarmee was het voor mij genoeg, het begon al donker te worden. Toch zag ik nog hoe eerst de Stern en even later de Anna passeerden. Dat was echt het laatste dat ik zag en/of meekreeg van het sluisgebeuren. 

Dat was toen ..........33 en 34   

Nummer 33 in deze serie  verscheen op zaterdag jl. Toch kom ik er nog een keer op terug, omdat de oude, hij is gelukkig nog steeds onder ons, sluiswachter Willem Waaierdeur zich weer eens meldde. Hij wist meer te vertellen over de sleper Maas die toen op een foto was te zien. Hij schreef in een reactie:
"Deze prachtige Amsterdammer Maas was eigendom van Van der Ende, wonende op zijn drijvende huisvesting Lutine in het gat bij de betonfabriek op de grens van Aalst en Nederhemert. Van der Ende was berger en heeft met de bok Poseidon menige sluisdeur van de Wilhelminasluis gelicht. Na het werk liet hij dan altijd een fles schelvispekel achter."
Toch ook vandaag weer een foto die bij die grootscheepse restauratie werd gemaakt. Dit keer een opname van het oostelijk Maashoofd, H3, waarbij opvalt dat het wachthuisje nieuwe stijl al klaar is. 

Ronde van Spanje      
Tegenwoordig heel goed bekend onder de naam Vuelta. Deze wedstrijd begint volgend jaar, in 2020 dus, in 's Hertogenbosch. Er werd in februari van dit jaar al aarzelend over geschreven.

 Nu is het definitief, het parcours van de tweede etappe is bekend! En jawel, de wielrenners gaan over de Wilhelminasluis.

Nu kwam wel eerder een wielrenwedstrijd over de sluis. De eerste die ik me herinner was de Ronde van Nederland in 1996, nog over de oude hefbrug.

In 2004 ging een etappe van Olympia's Ronde ook over de Wilhelminasluis.

   

Leuk was ook de passage van de Holland Lady Tour in 2013. 

Bij leven en welzijn ben ik natuurlijk paraat op 15 augustus volgend jaar! Vooral benieuwd ben ik naar de reclamekaravaan, de wielrenners zijn in een zucht voorbij.

                                   terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 02 november 2019       
Weinig gezien van het gebeuren in de sluis vandaag, wel van mooie plekjes in Brabant. Dat de Sinbad vertrok uit het Munnikenland, iets na 09.00 uur, miste ik volledig. Toch heb ik foto's van het schip, toen het in de buurt van Zaltbommel op de Waal voer, die ik kreeg toegestuurd.

   

Wel was ik op tijd voor de Eucharisteo die in het Munnikenland lag en daar ook bij terugkomst nog was.

Daar was ik toch wel blij om, deze Eucharisteo is namelijk een bekende, maar dan met de naam Grovan. Een schip dat in 1944 werd gebouwd in Slikkerveer als Natuco. Later voerde het de namen Vulcaan 62, Vulcaan 162, Primair en Eemshorn. Grovan werd het toen het schip in 2008 eigendom werd van Grovan BV uit Andel. Als Grovan kwam het regelmatig in het Munnikenland.

Schepen op de Waal     
Hans de Weerd, AndelWandelt, maakte een wandeltocht van Zuilichem naar Nieuwaal en schoot een aantal foto's van schepen op de Waal. Hans houdt AndelWandelt in zijn eentje in ere nu zijn wandelgenoot en vriend Anton van Rijswijk in de lappenmand zit. Ik wens Anton dan ook veel sterkte en een spoedig herstel.  
Als eerste zette Hans de ook van de sluis bekende Tyda Kira op de foto. 

Ook zag Hans een aantal duwcombinaties passeren, waaronder die met de Daan en de Liberté als duwers.

   

De Liberté had de grote bak WD 4 voor zich en werd op de foto ingehaald door de Delta.

Andere duwers waren van de Veerhaven-familie. Hieronder eerst de Veerhaven III en ernaast de Veerhaven IV.

    

Een opvallende verschijning was de onder Luxemburgse vlag varende tanker Trout. Een schip van 106 m. dat in 1990 in Meppel werd gebouwd.

Voorbij kwamen ook de Zeus en de Mejoni. De Mejoni kwam uit het Munnikenland waar het was gelost.

   

Het laatse schip in deze serie van Hans de Weerd gisteren was de bekende Westgeul.

Dat was toen ..........33     
De grote restauratie rond 1980 leverde natuurlijk mooie plaatjes op. Hier eerst de aanleg van een gloednieuwe remming in de kolk, in de buurt van de Maashoofden.

De tweede foto kan ik niet goed plaatsen in de historie. De sleper is de Maas, dat is duidelijk. Maar of deze foto tijdens of na de restauratie is gemaakt, weet ik niet. Wel is zeker dat het wachtgebouw op de achtergrond nog steeds een brievenbus had en ook een telefooncel. Het bord dat naar die telefoon verwijst is ook te zien.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 01 november 2019        
Beetje rommelige dag waarbij de weersomstandigheden ook een rol speelden. Wel zag ik nog de Chaperon schutten, al vrij vroeg vanochtend.

Ook de Zwaantje 1 zag ik schutten, maar die zette ik net als de Chaperon op de foto bij de passage van de Poederoijense Bol.

Op de terugweg naar huis kreeg ik goed zicht op De Rib in Andel waar gisteravond de mij onbekende Sherpa was gearriveerd.

In het Munnikenland zag ik twee schepen liggen, de Mejoni en de Onus, beide schepen waren gisteren al aangekomen bij de fabriek van Covaco.

   
   

Ook gisteren schutte de Mariska, te laat echter om nog in de dagelijkse update te worden opgenomen.

De Veere schutte ook gisteren, maar dan al in de vroege ochtend. Vandaag kreeg ik een foto van het schip toen het op het Maximakanaal in de buurt van Den Bosch was.

Op de Waal werd een snelle RIB van Rijkswaterstaat gespot. Een bekend scheepje dat enige jaren geleden door de Wilhelminasluis ging om op patrouille te gaan op de Afgedamde Maas (rechts).

   

Dan moet ik nog uitzoeken of de Eucharisteo, die in het Munnikenland ligt, inderdaad de ex-Grovan is. Ja dus, want het nr komt overeen 023.07092. Ook zou ik de Sinbad die daar ook ligt graag op de foto hebben. 
Van Hans de Weerd kreeg ik een flink aantal foto's van schepen op de Waal. Die zullen waarschijnlijk ook morgen worden gepubliceerd.

                               terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht








 

 

Top