HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 oktober 2019                                                  


donderdag 10 oktober 2019
     
Eentonig verhaal, want direct na opening van de sluis schutte de Wilhelmien alweer als eerste. Daarna bleef het heel rustig en kwamen zo nu en dan schepen voorbij. Dat waren als eersten de Spes Salutis, Jaël en Barbarossa. De laatste kwam ik tegen toen ik over de Maasdijk van Woudrichem naar huis reed. Die Barbarossa was op weg naar Hardinxveld.

Met een omweggetje reed ik naar huis, want eerst reed ik over de N322 om er bij de afslag Covaco af te gaan en terug te rijden over de parallelweg.
In het Munnikenland was net de André bezig een nieuwe plaats in te nemen om daar te wachten tot er werd gelost. De Jaguar lag al te lossen en achteraan werd de Iris geladen. 

Veel foto's heb ik toch al niet vandaag en daarom een opname van de Iris, die van Werkendam kwam, apart.

Tijdens onze lunch, zo rond 13.00 uur, passeerden de Trekvogel en F50. Beiden kwamen terug van een karwei en ik geloof dat de Bergsche Maas en Heusden daarin een rol speelden. Volgens mij was het duo nu op pad naar Werkendam.
Geen duidelijke foto van de duwers, omdat ik dit keer koos voor mijn lunch en daarom vanuit huis de foto's maakte.

   

Weer een flinke tijd later de Cotrans 8 die uit de buurt van Barendrecht kwam.

De foto van de Cotrans 8 maakte ik, zoals de meeste foto's tegenwoordig, vanaf de brug.  Eigenlijk ook gedwongen omdat de bruggetjes op de sluisdeuren zijn afgesloten door een ketting. Waarom? Geen idee!
Maar afijn, vanaf de brug zag ik dat de Rehoboth voor De Heus draaide om daar aan te leggen met de boeg richting zuid. Op de achtergrond het appartementencomplex van de Oude Silo. Toch wel een aantrekkelijke plaats om te wonen.

De laatste foto is van de Werkendamse Diademar die zeer waarschijnlijk zand ging halen bij Heerewaarden om dat vervolgens naar een plek boven Gorinchem te brengen. 

Meer schepen meldden zich niet! Aantrekkende economie? Het lijkt er niet echt op als zo weinig schepen hier passeren. 

Dat was toen ..........13    
Vandaag een opname van de derde brug in de geschiedenis van de Wilhelminasluis. Zoals elders op deze site is beschreven werd deze brug in 2001 verwijderd om plaats te maken voor de huidige brug.
Het was een bijzondere brug: "V
olgens sluispersoneel uit die tijd kwam die brug zomaar ergens vandaan. Later hoorde ik dat deze hefbrug eerder dienst deed over de Amstel tussen Ouderkerk en Amstelveen. Andere bronnen vermelden dat de brug is gemaakt als viaduct voor de Expo in Brussel (1958) en later werd gekocht door Janson Bridging. Dit bedrijf verhuurde de brug tot die in 1980 bij de Wilhelminasluis terecht kwam."
Het was een noodbrug, maar die nood duurde toch ruim twintig jaar totdat de huidige brug werd geplaatst. Zo hoog was die nood dus klaarblijkelijk niet.

                                     terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 09 oktober 2019   
Net als gisteren leek het vanochtend een drukke dag te worden. Welke schepen passeerden weet ik niet, maar in ieder geval was daar de Majorca bij. Het was te vroeg voor een foto, maar in mijn archief zat een nog ongeplaatste foto van het schip van augustus 2008. Het vaart dan richting zuid, terwijl het vanochtend richting noord ging.

De Casa-Nova vertrok na een nachtje Waalhaven, aan de andere kant vertrok de Belgische Marieke, die gisteren al schutte, naar de Maashaven. Ook van dit schip een archiefopname, nu uit januari 2016.

Nu was ik vanochtend van 10 - 12 uur afwezig, maar daarvoor zag ik geen enkel beroepsschip en ook daarna niet. Tot de Belgische Jaguar met een Antwerpse lading richting sluis kwam, maar toch koos voor het Munnikenland. Dat werd dus weer een verkwikkende wandeling richting het Gedenkteken.

Ruim een uur later toch een schip, de bekende Werkendamse Diademar. 

   

Dat was alles en het is nu bijna 18.00 uur. Een slechte opkomst dus.

RWS Maas     
Gisteren kwam in een reactie van Willem Waaierdeur de RWS Maas aan de orde, het toen in Andel gestationeerde scheepje ging onder de rolbrug door. In het archief twee opnamen gezocht van deze RWS Maas.
Op de linkerfoto nog in de witte kleur, rechts zoals het later was. Links bij de steiger van het Kantonniersgebouw, rechts in de Waalhaven. Op de achtergrond daar de noodwoningen voor de bewoners wiens huizen werden gemoderniseerd.

   

Vereniging De Binnenvaart   
Gisteren bracht de postbezorger me een grote witte envelop waarin het blad nummer 2019-5 van de Vereniging De Binnenvaart. Dat niet alleen, want in de envelop zat ook de kalender van 2020, een juweeltje. Prachtige foto's staan er bij iedere maand.
Als je overweegt lid te worden, dan zou ik zeggen: "Doen, prachtige verhalen en foto's zullen je deel worden"!

   

Sluisfazant        
De sluisfazant nam vanochtend een kijkje op de sluis, maar erg interessant vond hij het waarschijnlijk niet. Al snel verdween hij onder de heg door in een tuin.

Dat was toen .......... 12  
Weer een opname van het verwijderen van de tweede rolbrug in 1980. Ook nu weer is de belangstelling groot te noemen.

                                  terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 oktober 2019      
Het eerste schip dat ik vanochtend zag, hoe kan het eigenlijk anders, was de Wilhelmien. Geen foto, ik wist nauwelijks waar ik was op dat moment. Dat wist ik wel een tijd later toen de Niky passeerde, het werd mijn eerste foto.

Daarna was ik aan het "werk" in de tuin en miste ik volledig de Jolise. Beter opletten dacht ik nog en misschien wel daarom hoorde ik de Shalona in de sluis liggen. Toevallig dat zowel de Niky als Shalona Maasbracht als thuishaven hebben.

Vanachter mijn bureau zag ik daarna het Eros-koppelverband in de sluis liggen. Het regende toen flink en dus bleef ik lekker zitten. Bij de passage van het volgende schip was het droog en dus heb ik een foto van de Bas Anne uit Nieuw Beijerland. 

Lang hoefde ik daarna niet te wachten, want al snel kwam de Renova de sluis in. Een bekende, maar wel eentje waarvan ik de foto kon vervangen. 

   

Van Nieuw Lekkerland kwam de Stern met een lading die bedoeld was voor Borne. 

Dan nog dit .......... 
Opnieuw bleek er vandaag een inspectie te zijn, de hoeveelste weet ik niet meer. In ieder geval waren oranjegejaste personen van Asset Insight, twee in getal, bezig met het opnemen van data. Waarvan en zeker de zin ervan ontging me volledig. In ieder geval blijft de Wilhelminasluis zo een object waaraan menig persoon een deel zijn bestaan op kan baseren.

Twee personen van Asset Insight en dus twee wagens, hoe leggen we dit uit met het probleem van de uitstoot van CO2 in gedachten? Daarbij komt dan ook nog een bus van Volkerrail terwijl ook de groenonderhouder (zie foto hierboven de tweede foto van de Renova) aan het uitstoten van CO2 niet onschuldig is. Misschien kan die uitstoot van CO2 worden gecompenseerd door slechts één keer per uur te schutten en brugbediening alleen op het hele uur.

Dat was toen ..........    
Graag wil ik terugkomen op de foto's in deze rubriek van gisteren. Willem Waaierdeur reageerde weer en vertelde over die foto: "
Dat RWS scheepje (vlet is een betere naam) is de Maas, bouwjaar 1963. De brug over de sluis lag ingeklemd tussen de landhoofden. Henk draait (met ellebogen stoom, dat dan via zijn sigaar ontsnapt) op de foto de klep omhoog. Zodat de brug vrijkomt en over de rails weggedraaid kan worden."
Ook nu foto's van die tweede rolbrug en in dit geval van de dag waarop het ding werd verwijderd. Verder commentaar erbij lijkt me overbodig en anders moet je maar hier een kijkje nemen.

       

                            terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 07 oktober 2019     
Wij zeggen "Het regent pijpenstelen", de Engelsen "It's raining cats and dogs". Leuk natuurlijk maar minder leuk als je van plan bent foto's te maken. Nu viel dat plan toch al in duigen omdat er geen schepen kwamen.
Vanochtend vroeg zag ik nog de Albatros, Wilhelmien, Walrus II en Arnold J schutten, maar daarna werd en bleef het stil. De spits Oostenwind was uren later de enige die hier kwam schutten. De Oostenwind kwam van Gorinchem en ging naar Helmond.

   

Recreanten kwamen ook maar mondjesmaat voorbij, zelfs toen de regen ophield. Toch één foto dan maar en wel van de Britse Tramp die van Sluis 0 in Den Bosch kwam en in Woudrichem later pauze hield. De foto is trouwens "geleend", het begon op dat moment weer eventjes flink te regenen..

Oost-Vlieland       
Opeeens dook weer die ansichtkaart op van de veerboot Oost-Vlieland die tussen 1962 en 1990 tussen Harlingen en Vlieland voer. Het was het eerste schip dat de Rederij Doeksen speciaal liet bouwen voor het vervoer van passagiers en auto's naar het mooie Waddeneiland. Na 1990 werd het een partyschip in en rond de Drechtsteden, waarbij de naam na 1993 Carolina werd.

In juni 2008 kwam deze veerboot in ietwat ontluisterde staat door de sluis. Natuurlijk ging het toen toch op de foto. Nog steeds heb ik geen enkel idee wat het schip hier kwam doen, druk lijkt het niet aan boord.

Het schip belandde via een scheepsmakelaar uit Harlingen in Afrika waar het al vrij snel zonk voor de kust bij het Liberiaanse Greenville. Waarschijnlijk door een te zware belading.

Dat was toen ..........
We blijven nog even bij die tweede rolbrug in de historie van de Wilhelminasluis. Hier nog in volle glorie. Onder de brug door vaart net een RWS-scheepje. Kon Willem Waaierdeur mij gisteren vertellen dat het de Rio was die voor de brug lag, hij kan vast en zeker ook de naam van dit patrouillescheepje uit zijn herinneringen opdiepen. 

Op de volgende foto zal de brug wel open moeten. Sluiswachter Henk Kant haalt de rem eraf (denk ik), een andere sluiswachter staat al te wachten om de brug te draaien. 

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 06 oktober 2019     
Jammer, eigenlijk de gehele dag regen. Daarbij ook nog eens geen vaart, behalve vier recreanten. Eigenlijk dus een saaie dag, maar gelukkig zijn daar dan nog zoveel andere dingen te doen. 
Dit keer daarom maar één foto en wel eentje in de rubriek "Dat was toen ........." Een vrachtwagen rijdt over de brug, dan nog de tweede rolbrug die tot 1980 dienst deed. Toch ook nog een schip, hoewel ik geen idee heb welk schip dit is.

                                       terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 05 oktober 2019    
Wachten, wachten en nog eens wachten, maar dat wachten werd niet beloond. Geen enkel beroepsschip liet zich vandaag in de sluis zien. Even nog dacht ik dat de Niky kwam schutten, maar die haakte af en ging naar De Rib in Andel.
Recreanten kwamen er genoeg langs en eentje trok mijn aandacht en hield die ook vast.

Het was de Electra uit Hamburg, met de Duitse vlag fier achterop, die in de loop van de ochtend kwam schutten. Op dat moment had ik nog niet in de gaten dat ik naar een bijzonder schip keek. Dat kwam pas toen ik thuis begon aan deze dagelijkse update. 

Op de foto hierboven trok het feit dat een Europanummer stond vermeld mijn aandacht. Zoeken dus naar meer gegevens en die waren te vinden. Het schip is gebouwd in 1930, hoewel andere bronnen 1926 vermelden, in Hamburg.
Het kwam in de vaart als Rhein, maar werd later omgedoopt in Fritz Reuter. In die tijd voer het als rondvaartboot vanuit Mirow in Oost-Duitsland, ook wel de DDR. Ook na "die Wende" deed het nog als zodanig dienst.

   

Rond 2013 ging het schip bijna verloren op de sloop, maar de huidige eigenaar redde het door het te laten ombouwen tot een elektrisch aangedreven schip. Vandaar 18 zonnepanelen op het dak.

Het is vanaf dat jaar een varend woonschip geworden dat zich hoofdzakelijk bevindt in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.

   

Behoudens mijn eigen foto's (de eerste twee) komt alles, dus ook alle info, van het Binnenschifferforum.

Dat was toen ..........  
Vandaag een bekende foto, stond al eerder op deze site, van de tweede rolbrug. Twee sluiswachters staan na gedane arbeid uit te puffen van het opendraaien van de brug of ze staan natuurlijk te wachten tot ze aan het karwei kunnen beginnen.

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 04 oktober 2019    
Nu zal ik u niet ontmoedigen met een verslag van mijn wederwaardigheden vandaag, maar wel met de opmerking dat ik (wij) vandaag bijna de gehele dag zijn weggeweest. Voor vertrek zag ik alleen de Cornelis B, op weg naar Werkendam, passeren en of het daarna druk is geweest? Geen idee.
Net na terugkomst in een al ver gevorderde middag, na 16.00 uur, zag ik de Walrus II schutten op weg naar Aalst. 

Daarna zag of hoorde ik tot nu toe, 18.30 uur, geen enkel schip dat kwam schutten. 

Dat was toen ................     
De foto hieronder hoort bij de foto van gisteren in deze rubriek en in de komende dagen zullen andere foto's hier mee te maken hebben. 
Was gisteren de rolbrug al verwijderd, vandaag ga ik nog even verder terug bij het verwijderen van die tweede rolbrug met een foto van Gijs van der Beek, ex-sluiswachter van de sluis. Ook de komende dagen zal ik steeds één of meerdere foto's van deze gebeurtenis in 1980 plaatsen. Het verwijderen van die brug trok zo te zien behoorlijk wat belangstellenden!

                              terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 03 oktober 2019     
Eindelijk weer eens een goede dag in de sluis. Behoorlijk wat recreanten, twee transporten en ook nog genoeg beroepsvaarders. Het begon met de RV 29, het schip van de ex-Torpedisten dat meestal in Hedel ligt. Ze waren net de sluis uit en om de bocht van de Waalhavenmonding verdwenen, toen de Casa-Nova en Niky in kiellinie die bocht omkwamen.
Beide schepen kwamen van Rotterdam en waren m.i. op weg naar de Zuid-Willemsvaart. Doel Veghel of Helmond.

Een tijdje later een transport van de Tommy die een casco van wat een schitterende boot gaat worden voor zich had. Daar zal iemand denk ik veel plezier mee kunnen beleven. Het transport kwam van Waalwijk en ging richting Amsterdam.

   

 Daarna de Werkendamse Merweland.

Tijdens de koffie passeerde de Wiljo die op een tocht van Heusden naar Woudrichem was met behoorlijk wat passagiers. Later op de dag kwam de Wiljo weer terug, maar ik weet niet of er toen nog steeds passagiers aan boord waren. 

Tussen de regenbuien door wandelde ik naar het Gedenkteken om vanaf die plek een foto te maken van de Grovan en Avontuur die daar lagen. Kwam de Grovan van Amsterdam, de Avontuur was geladen in de Europoort.
De Grovan werd op dat moment gelost en zou niet veel later vertrekken, de Avontuur werd geladen en bleef daarna bij de fabriek  de nacht doorbrengen.

Op de terugweg, rustig wandelend, zag ik bij De Heus in Andel dat de Belgische St Just werd gelost. 

In de sluis het tweede transport van de dag. Het was de Vreeswijkse Harmonie die met het brede ponton NP523 voor zich op weg was naar Aalst. Het ponton bleef daar, de Harmonie kwam terug om richting Waal te schutten.  

   

De Johanna-M bleek toen in aantocht te zijn, maar jammer genoeg kwam dit 110m-schip niet schutten, maar ging het naar De Heus om te lossen. Gekeken in het archief en jawel! Een foto uit augustus 2009 van deze Johanna-M.

Innovatie in de vaart    
De Scheepvaartkrant van 02 oktober werd vandaag op de sluis bezorgd en natuurlijk ging ik bij het wachtgebouw een (gratis) exemplaar van die krant halen.
Interessant altijd die kranten door te lezen en dit keer werd mijn aandacht getrokken door twee artikeltjes met innovatieve ontwikkelingen. Die artikelen plaats ik hieronder, meer vertellen heeft geen zin omdat bijna iedereen kan lezen.

Dat was toen ...........
Vandaag in deze rubriek een foto die ik kreeg van Hans de Weerd. De foto is gemaakt van een dia en daarom niet al te scherp. Wel heel duidelijk is dat de brug is verwijderd en daardoor kan het jaar worden bepaald.
De brug die is verwijderd heeft dienst gedaan van 1927 - 1980. Was dit nog een rolbrug, de vervangende brug werd een hefbrug die pas in 2000 werd vervangen door de huidige brug. Foto komt dus uit 1980.

In het midden van de foto het gebouw van de kantonniers. Nu is dat gebouw vanaf dit gezichtspunt niet meer te zien door de aanpassing van de sluis rond 2000, waarbij de sluishoofden flink werden verhoogd.
De prachtige bosschage (was dat niet het Tranenbos?) sneuvelde in die vernieuwing. Opvallend de prachtig witte paalkoppen.

                                  terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 oktober 2019    
Drie schepen kwamen vanochtend voor mij te vroeg, de Maritiem, Cornelis B en Undine III. Niet alleen de vroegte, maar zeker ook de regen speelde me parten. Het liep daarom al tegen het middaguur toen de mij onbekende Miró voor mij als eerste schutte. Een varend hotelschip dat richting Maas ging.

De Forever ging rechtdoor het Munnikenland in. Weliswaar was ik op tijd buiten voor een foto, maar mijn IPhone maakte er maar weinig van. De afstand, ik stond voor onze woning, verhinderde een goede opname. Maar ja, het blijft een hobby en dus plaats ik de foto toch maar.

Niet ver achter de Forever voer de Ganzeboot met het ponton Jumbo voor zich. Deze combinatie kwam wel naar de sluis.

Meer schepen kwamen niet voorbij tot 18.00 uur, m.u.v. de Prinses Margriet. Edoch, het regende toen en dus geen foto. Verwachtte ik dat de Prinses Margriet in de Maashaven bleef liggen, kwam ik bedrogen uit, het ging verder richting Maas. Wel hoor ik net dat de Walrus II komt schutten.

Dat was toen .................
Dit keer eerst aandacht voor de aanpassing van het Maashoofd aan de moderne tijden. Dit alles speelde zich af rond 2000, toch alweer twintig jaar geleden. Afgebeeld de hoogwaterdeuren die dan net zijn geplaatst.

   

Weinig te melden over de vaart vandaag en dus nog een extra "Dat was toen ........" toen bijdrage.
Brug 2 in de geschiedenis van de sluis wordt hier in beweging gebracht door twee ijverige sluiswachters. Zo te zien zijn het Hans de Weerd (voor) en Henk Kant. Zwaar, maar toch ook leuk werk zo te zien. De foto's komen van Gijs van der Beek, toenmalig sluiswachter van en op de sluis.

                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 01 oktober 2019     
Behoorlijk wat regen, zeker in de ochtend. De passage van de Wilhelmien, die zand ging halen in Heerewaarden, zag ik wel maar dan vanuit huis. Het regende toen nl. wel erg hard.

De Maritiem was nummer 2 en intussen was het zo nu en dan droog geworden. Dit schip zag ik eerder in Veen liggen, vlakbij de veerpont Aalst - Veen.

Van de Waal kwam daarna de Gerrit B schutten, een bekende. Maar nu met een schipper die ik in het verleden vaak met de Keimpe zag passeren. Leuk om de kennismaking te vernieuwen. De lading zand aan boord was trouwens bedoeld voor Den Bosch.

Daarna bleef het stil en dus zocht ik het Munnikenland maar weer eens op, daar lagen twee schepen.

Links werd de Iris geladen, rechts lag de Belgische Citius te lossen. De laatste lag hier al een aantal dagen.

   

Daarna geen beroepsvaart meer tot ik rond 16.00 uur de Walrus II zag schutten, waarschijnlijk op weg naar Werkendam. 

Tegen 18.00 uur een schip dat ik hier nog niet vaak zag, de Transaction. Ondanks de druilerige regen toch maar naar buiten.

Niet een echt grote opkomst dus op deze eerste oktoberdag. Maar weer afwachten wat morgen komt schutten.

Dat was toen ..............
In de serie "Dat was toen ...." dit keer een foto van de sluis zo'n 50 jaar geleden. De tweede brug in de historie van de sluis is nog in gebruik, evenals de paal rechts van het wachthuisje waarmee kon worden aangegeven of men aan het spuien was.
Opvallend verder de staat van de remming: fantastisch. Vroeger zag het er eigenlijk altijd zo uit, de paalkoppen werden toen ieder jaar geschilderd!

                                         terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht
         
 

Top