HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 september 2019                                                  

dinsdag 10 september 2019         
Opnieuw een heerlijke en rustige dag, hoewel tegen het einde van de middag een wagen van Istimewa het sluisterrein op reed. Problemen? Niet dat ik weet, de sluislichten bleven aan en het schutten, o.a. de Cornelis B, ging door.
Vandaag zo nu en dan een foto gemaakt hoewel het niet zo druk werd als gisteren. De eerste schutting voor mij was een duo-schutting van de Rosalinde en de Helena Cora, de foto is tegen de zon in genomen. Wat een prachtige lucht.

De Rosalinde kwam van Sluis Empel en ging bij Gorinchem naar binnen het Merwedekanaal op. De Helena Cora was gelost in Andel en had Schiedam als reisdoel.

   

In de Maashaven zag ik de Luctor liggen. Dat werd dus een wandeling van het Waalhoofd naar het Maashoofd om daar op mijn hurken onder de brug door de Luctor op de foto te krijgen.

We gingen een tijdje later naar Zaltbommel, juist op het moment dat de Cotrans 9 kwam schutten op een reis naar Heerewaarden. Net over de brug dus even stoppen om ook dit schip op de foto te krijgen.

Even verderop, bij het Gedenkteken, opnieuw een stop. Nu voor de Lauma die bij Covaco werd gelost. Niet veel later vertrok het Maasbrachtse schip richting Zeeland.

Niet lang na het middaguur de Amphora die ook al naar Heerewaarden ging. Het bleek mijn laatste schip te zijn. Tot aan de in het begin van deze update al vermelde Cornelis B kwamen er ook geen schepen voorbij...............denk ik.

Het is nu 18.00 uur en er is geen schip meer gekomen. Ook AIS vermeldt geen schip richting Wilhelminasluis. Een mooie tijd dus om te stoppen, morgen weer een dag. 

                                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 september 2019   
Wat een heerlijke en rustige dag! Heerlijk wat betreft de temperatuur, rustig wat betreft het gebeuren rond de sluis. Geen tuinlieden, geen onderhoudsmensen, geen oranjegejaste situatieopnemers, kortom rust.
Vanochtend vroeg de Maite die van Werkendam kwam en naar Heerewaarden ging om zand te halen. Een uurtje later, zo rond 07.30 uur, de Maritiem die van Veen kwam.
Daarna was ik paraat om een foto van de passanten te maken, waarvan het transport van de duwer Harmonie met een flink ponton voor zich de eerste was. 

Natuurlijk maakte ik ook een foto van alleen de Harmonie, zoals ik daarna ook deed van de Leanke die iets later schutte.

   

De Leanke kwam voorbij met het ponton Attack 21 uit Delft.

Op de foto hierboven zijn twee schepen te zien die in de Waalhaven liggen. dat zijn de Renata en de Prinses Margriet. In de loop van de dag vertrok de Prinses Margriet, de Renata lijkt er nog een nachtje aan vast te knopen.

Op diezelfde foto van het Leanke transport is een schip te zien dat de sluis nadert. Dat bleek de Ventjager te zijn.

Daarna was het wachten op de volgende en dat bleek de Gerardus te zijn die even later in de sluis gezelschap kreeg van de Nomade en een paar recreanten.

   

Rond 13.30 uur kwam de Willie de sluis in en vanaf de brug maakte ik er een foto van. In de verte zag ik toen nog een schip aankomen en dat bleek, na raadplegen van mijn IPhone de Cornelis B te zijn. Ik besloot daar even op te wachten.

Halverwege de middag zag ik de Merweland in de sluis liggen, vergezeld door wat recreanten.

   

Tegen 16.00 uur kwam de Dankbaarheid de sluis in. Op de achtergrond van die foto is te zien dat de Prinses Margriet uit de Waalhaven is vertrokken.
Na een tijdje wachten kwam de Stern de hoek van de Waalhaven om, zodat opnieuw kon worden gesproken van een duo-schutting.

   

Het liep al tegen het einde van de middag toen de Pro Rata kwam schutten. Het werd mijn laatste schip voor vandaag.

Toch sluit ik af met een andere foto die ik halverwege de middag maakte vanaf het Gedenkteken. Aan De Rib lagen de Helena Cora en de Niky, maar ook de Woudrichemse vissers met de Neeltje (net niet op de foto te zien).

Op de laatste foto na heb ik alle foto's gemaakt met mijn IPhone. Dat kan dus best gezien de prachtige lucht op verschillende foto's. Morgen hebben we andere plannen en zal ik niet veel schepen op de foto krijgen. 

                                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 september 2019      
Weinig interessante dag en wel zozeer dat ik geen enkele foto maakte. Weliswaar kwamen o.a. de David, Storm en Edison voorbij, maar die liet ik maar fotoloos passeren. Hiermee zou ik deze update kunnen eindigen, maar ik wil toch iets kwijt.

Wel heel weinig boetes        
In het AD Rivierenland een uitgebreid en met feiten gevuld artikel van Chantal Blommers over de boetes die in onze contreien vorig jaar werden uitgedeeld. Dat blijken er onthutsend weinig te zijn, belachelijk weinig. Ik neem het artikel integraal over, zodat je zelf kunt zien hoe uitzonderlijk weinig keren een overtreding met een boete werd bestraft.

De boetes zeggen niets over de overtredingen maar wel veel meer over de handhaving. Bijvoorbeeld: hoewel het verboden is met een waterscooter hier te varen, heb ik hier regelmatig waterscooters gezien. Dat terwijl het verbod toch duidelijk wordt aangegeven. Hieronder links het verbodsbord aan de zuidkant van de sluis, ernaast het bord aan de noordkant van de sluis.
Maar ook tal van speedboten varen in het gebied en ik kan me niet voorstellen dat dan altijd de geldende maximumsnelheid wordt aangehouden.

   

Toch nog schepen op de Waal    
Dankzij Hans de Weerd toch nog een aantal foto's van schepen op de Waal en dan ook nog eens allemaal onbekenden voor de sluis. 

 Hierboven het Rotterdamse mts Piz Sardona dat voor Fluvia, een Zwitsers bedrijf, vaart. Hieronder het koppelverband van de met containers geladen Millennium I en II.

   

Volgende is de met kolen geladen Duitse Rübezahl.

Dan de Hollandse Kaaiman en de Duitse Imperial Gas 74 uit Hamburg.

   

De laatste uit deze kleine serie is de Duitse Caya, meteen ook het laatste schip van vandaag.

                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 07 september 2019         
Dat het vaarseizoen voorbij is werd vandaag toch echt duidelijk. Weinig recreanten, maar nog minder beroepsvaart. Maar dat is niet zo ongewoon in deze tijd en zeker niet op een zaterdag. De Relax passeerde al vrij vroeg op een reis van Sluis Lith naar Gorinchem. De passage kwam te vroeg voor me en daarom een archiefopname van deze Relax.

De tweede vandaag was de Veere die na het schutten het Merwedekanaal opging richting Vianen. Geen actuele foto, we waren net op pad naar Heusden. Daarom ook van dit schip een archiefopname. 

In het begin van de middag zag ik dat de Renata richting sluis kwam. Ik reed daarom naar het Andels strandje en wachtte daar geduldig op het langskomen van dit schip dat van Veghel kwam.

Daarna reed ik weer naar huis waar ik ruim op tijd arriveerde. Ik wachtte tot het schip de sluis uitvoer na het schutten en zag dat Renata een plekje in de Waalhaven zocht en vond, vlak voor de Prinses Margriet.

Meer beroepsvaart kwam niet door de sluis vandaag, een mager resultaat dus. 

Tsjerk Hiddes    
Deze man werd in 1622 geboren in het dorp waar mijn moeder jaren woonde en wij dus vaak op bezoek gingen. Nooit geweten dat deze Friese admiraal in Sexbierum werd geboren. Nu weet ik dat wel en ook dat hij in 1666 in Vlissingen overleed. 
Hiermee open ik omdat ik een foto kreeg van een sluiswachter, Leen Borsje, die na een bezoek aan Terschelling vanaf de Waddenzee via de Tsjerk Hiddessluis met zijn Stern op het Van Harinxmakanaal wilde komen. Dat lukte, gelukkig!

In de rubriek Kielzog       
Achterin de laatste Schuttevaer, van 6 september jl., een heel aardig artikel van Hannie Visser-Kieboom over de schipper van de Rehoboth. Schipper Wim Kleine heeft zijn zesde schip laten bouwen die opnieuw de naam Rehoboth (023.37709) kreeg.

Zijn vorige Rehoboth verkocht hij aan Munters uit Rijswijk. Ziedaar de connectie met de Wilhelminasluis, want Munters-schepen komen vaak door de sluis.

   

Zelf vaart Kleine nu op de Rehoboth (023.37709) die in 2018 in China werd gebouwd en in Lobith afgebouwd. De foto van dit schip, dat ik hier nog niet zag, komt van het Binnenschifferforum.de. De foto werd geplaatst door "binnenvaart". 

                         terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 september 2019     
Gisteren weer zo'n dag die ik geheel elders doorbracht. Dit keer met een goede reden omdat mijn dochter de titel van Master of Science en de papieren die daarbij horen kreeg uitgereikt. Zij verdiende deze titel door haar thesis op het gebied van Neurorevalidatie en Innovatie aan de Universiteit van Nijmegen (aldus sprak een trotse vader). 
Een goede reden dus om een update te vergeten, maar vandaag maak ik dat weer goed.

   

De terugkomst op de sluis was eigenlijk te laat om een foto te maken van het koppelverband Lany-Joshua uit Doetinchem dat bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland lag. Vanochtend vertrok dit verband al vroeg (vond ik) naar de Rotterdamse Waalhaven. Vanochtend was ik dus te laat en daarom zocht ik mijn toevlucht bij twee foto's die Joost Roeland maakte.
De Statum, met één of twee bakken, zag ik wel, maar dan vanachter mijn zacht gekookt eitje zoals sommigen zeggen. 

Ook vandaag gingen we weer op pad, maar dan stoppen we altijd bij het Gedenkteken als er tenminste iets in het Munnikenland ligt. Vanochtend lag daar het werkschip Noord, maar wat het aan het doen was ontging ons en weet ik nu ook nog niet.

Wij gingen naar Heusden over de Maasdijk en ter hoogte van het "Aels strandje" (het strandje van Andel) kwamen we de Zuiderzee en de Casa Nova tegen.

   

Waar de Zuiderzee richting Rotterdam en nog verder ging, was de Rotterdamse Waalhaven voor de Casa Nova het doel. Het kon daar de hierboven al genoemde Statum tegenkomen die daar ook naartoe ging.
Mijn vrouw herkende het schip dat in de Wilhelminasluis schutte toen we weer thuis waren. Het was de Caan die van Rotterdam kwam en op weg was naar Den Bosch. Knap staaltje scheepsherkenning van mijn betere helft dus!

"Iets" liet me later de sluis op gaan. Terecht bleek het omdat toen twee recreatieslepers in de sluis lagen, de David en de Storm. Geen idee waar deze twee ex-slepers de boel gingen opkrikken.

   

Daarna bleef het rustig in de sluis en dus had ik alle tijd om een foto te maken van de Zijpe (rechts) uit Bruinisse en de Niky die bij de fabriek van De Heus lagen.

Daarna vond ik het weer genoeg voor vandaag, ook al omdat ik van anderen, dat stel ik zeer op prijs, ook wat foto's van schepen kreeg. Zeker als dat spitsen zijn!

Foto's van derden    
Om spitsen hangt toch een zweem van romantiek. Vaak zijn de schippers mannen die een carrière-switch hebben gemaakt en kozen voor een bestaan op een spits met daarbij een regelmatig bezoek aan Frankrijk. De geur van frisse rode wijn, blauwe kaas en croissants en baquets komt bijna mijn computer uit. 
Nu vergis ik me natuurlijk en is het bestaan van schipper op een spits een hard bestaan. Toch? Hoe dan ook, hieronder twee foto's van de Nano en de Aurora die Joost Roeland maakte op de Zuid Willemsvaart boven Veghel. De twee spitsen waren op weg naar de Bavaria brouwerij in Lieshout.

   

Onbekend gemaal      
Gelukkig zijn er altijd weer deskundigen die mij kunnen helpen, aanvullen of sturen naar de juiste gegevens. Woensdag jl. plaatste ik een foto van Peter Leysten van een gemaal waarvan ik de naam niet kon produceren. 
Vandaag kreeg ik bericht van A.W. van Ooijen die me vertelde:
"Het gemaal dat je gisteren aangaf heeft de naam gemaal Streefkerk, één van de 20 gemalen in de Alblasserwaard".

                                terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 september 2019       
Vandaag een tweetal opvallende passanten op de foto gezet en een bijzondere situatie. De eerste passant die me opviel was de coaster RMS Twisteden, een bekende. Op weg naar Aalst/Nederhemert om stenen voor Engelenad te laden. Tenminste, dat doen coasters die door de sluis komen meestal. 
Eén recreant waagde het om met de coaster mee te schutten, een tweede waagde dat liever niet en sloeg een schutting over.

   
   

In de loop van de middag een mij onbekend varend hotelschip (?) in de sluis. Het was de Roes IV uit Rotterdam die van Den Bosch kwam en naar Woudrichem ging.

Bij het uitvaren van de Roes IV kwam de ontmoeting met de wachtende Spes Salutis. Bij het passeren hadden beide schepen het blauwe bord omhoog staan. Dat blijft toch bijzonder om te zien.

Een gemaal bij Brandwijk     
Peter Leysten verraste me dit keer met een foto van een mij onbekend gemaal in de buurt van Brandwijk/Streefkerk. Een naamloos gemaal dat uit 2005 komt. Geen gegevens dus, wel een foto.

 Schip op de Gouwe  
Nog een verrassing kwam uit Gouda waar Jos van der Horst de Jacomina op de foto zette toen het op de Gouwe voer richting de Julianasluizen. Het schip zag ik nog nooit door de sluis komen.

                                         terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 september 2019       
Mijn scheepsherkenning, het moge bekend bekend zijn, laat zeer te wensen over. Omdat ik vandaag niet op de sluis ben geweest, is dit een mooie gelegenheid om in ieder geval één flater te herstellen.
Afgelopen zondag miste ik de schutting van de Puck en daarom gebruikte ik een foto van dit schip uit het archief. Edoch, ik koos voor de verkeerde Puck. Deze Puck blijkt al enige tijd geleden te zijn gesloopt.

Het moest de andere Puck (023.02997) in mijn archief zijn, de vroegere Elisabeth.

   

Dat had ik kunnen weten, want op 25 juli jl plaatste ik de "nieuwe" Puck samen met de Varius in een schutting.

In ieder geval ben ik nog maar eens erop attent gemaakt, dat ik wat secuurder moet zijn bij het plaatsen van oude(re) foto's.

Schepen op de Waal     
Hans de Weerd was weer een dagje op en rond de Waal en maakte en passant een aantal foto's. Alle schepen hebben een naam gekregen, maar ik heb me niet gewaagd aan meer informatie over deze schepen.

   

Hierboven het mts Gitte, afkomstig uit Duisburg. Volgens mij was Gitte vroeger een bekend schlagerzangeresje uit Duitsland die ook in ons land geliefd was. Toch eens googelen of dat klopt. (Het klopt!)
Hieronder de met containers geladen Virage.

   

Op de Waal is het altijd een spectaculair gezicht om de Veerhaven-duwers te zien langskomen, meestal met een flink aantal bakken ervoor.

Hierboven een transport van de Veerhaven IX, hieronder de Veerhaven XI in actie.

In de buurt van Brakel is dit veer, de Brakel II, tussen Brakel en Herwijnen een vertrouwd gezicht.

Vanaf de kant zag Hans dit cruiseschip passeren. Het bleek de Viking Eir te zijn. 

Ook bekend in deze contreien is de Gorinchem VIII. Ik waag maar niet te zeggen tussen welke plaatsen dit veer vaart, omdat ik eigenlijk nooit gebruik maak van dit soort schepen.

Dan nog dit .........
Zo maar weer eens twee foto's van een markant punt langs de Afgedamde Maas bij Andel. Een punt dat nogal eens door schippers wordt gebruikt om aan te geven waar ze zich bevinden. Het is de graansilo van Schouten/Bouman.

   

De Oude Silo werd verbouwd, in 1988, tot een gebouw met "luxe appartementen met eigen aanlegsteiger aan de schilderachtige Maas te Andel". Ik zal deze twee foto's ook zetten op de site "Ge komt uit Ael als .....". Dat zal zeker en vast meer gegevens opleveren.
                                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 september 2019    
Een flink volle schutting vanochtend rond 07.00 uur met de Albatros, BGATrans en Wilhelmien. In de volgende schutting richting Maas de Inversa en daarna werd het stil. Het duurde even maar dan toch een duo-schutting van de Tripang en de Iduna.

Het bleek dat het drijvend dorpje in de Poederoijense Hoek leegliep, want even later schutte de Storm. Net als de Iduna en de Tripang maakte dit schip deel uit van dit dorpje. De vakantie is voorbij en iedereen gaat weer op pad.

Rond het middaguuur de twee volgende schepen van het dorpje in het water, de Douwina en de Marlijn.

   

 Met deze twee schepen mee schutte ook een bootje van Dutch Marine Service, volgens mij de Delta.

In de Waalhaven lag al een transport te wachten. Het bestond uit de pontons Herik 47 en Herik 69.

Het hele spul werd geduwd door de Friese Morra uit Warns, een dorpje in zuidwest Friesland in de buurt van Stavoren.

 Ook een aardige schutting was die van de rondvaartboot Z8 uit Drimmelen met de duwer Trekvogel die voorin de sluis lag.

   

Dan alweer mijn laatste schip, de Lastage die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen.

Ander werk   
Behalve in werd ook bij de sluis nijver gearbeid. De bestelauto met open deuren is bezig met de aanleg van glasvezel op de sluis. Belangrijk werk dus. De tractor erachter is bezig de heg te knippen. Kostte dat vroeger menig uurtje voor hegknippers van vlees en bloed, tegenwoordig is het al snel gepiept.

Rivieren, Kanalen & Meren      
Titel van de nooit voldoende geprezen rubriek in de Schuttevaer. In de laatste krant een rol voor een bekend schip. Het werd in 1996 gebouwd in Roemenië en bij De Waal afgebouwd. Als Frear-L kwam het in de vaart, waarna later het schip werd omgedoopt in Oriana en No Fear. In 2010 kwam het terecht in Raamsdonksveer en kreeg het de naam Jacobus Sr. Met die naam passeerde het schip de Wilhelminasluis, op de foto in juni 2017.
Deze Jacobus Sr verhuisde naar Nederhemert en gaat varen met de naam Vagrant.

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 september 2019     
Onbegrijpelijk zo stil het was vandaag. Dat is natuurlijk relatief gezien, want er werd wel constant geschut, maar heel vaak met een enkel scheepje. Al vrij vroeg passeerde de Norderney, een schip dat ik nog niet eerder zag. Dacht ik.

Iets bekends meende ik te zien aan het schip en na enig zoeken kwam dat uit. Het schip dat in 1962 werd gebouwd voer lang als Nomados en met die naam kwam het schip heel vaak langs.
Die naam bleef op het schip staan als het in andere handen overging, want de thuishaven werd achtereenvolgens Rotterdam, Bergen op Zoom, Sneek en IJsbrechtum. 
In 2014 werd de naam Margje en thuishaven werd Vreeswijk. Dit jaar verhuisde het schip naar Vleuten en het kreeg daarbij de naam Norderney.

   

De Puck passeerde ook de sluis en daar was ik net te laat voor. Een archiefopname uit 2012 bracht redding.

Dat was alles voor de Wilhelminasluis. Toch nog een schip, de Franse Zagor, dat achter de Tiësto en voor de Woudrichemse vissers met hun Neeltje ligt aan De Rib in Andel.

Visserijdag Woudrichem 
Gisteren werd deze driejaarlijkse dag gehouden in het stadje dat ligt op het punt waar Maas en Waal samenkomen. Ik ben er niet geweest en achteraf spijt me dat. Wel heb ik een paar foto's gekregen van Riet de Kock, niet alleen een begenadigd fotografe maar ook een aimabele en kundige ex-collega. 

Duurden de Visserijdagen in het verleden meer dagen, dit jaar werd gekozen voor één dag. Het werd gezellig druk met mensen die flaneerden langs de diverse stands. Hier twee opnamen van visbakken en een zeilmakerij.

   

Bij het varend gedeelte was er de mogelijkheid om mee te gaan op een kleine tocht op de Merwede; er werd druk gebruik van gemaakt.

Bij het voetveer naar Loevestein maakte Riet een foto van een oud-leerling van me. Piet Schaap zat in de derde klas (nu groep 5) toen ik in december 1971 als onderwijzer in Woudrichem begon. Piet trachtte in zijn kraam zijn kunstzinnige uitingen aan de vrouw en/of man te brengen.

                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

Top