HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                           Nieuwsoverzicht 01 t/m 10 september 2020                                                                    


donderdag 10 september 2020  
Uit het kleine aanbod toch nog een selectie gemaakt, waarin een stukje van de Pelikaan (023.21390) vanachter mijn koffie mèt het eerste was.

Niet lang erna een aardige schutting van de Westerschelde (022.01674) met de Deo Data (023.24760) en ook een aantal recreanten. 

De Deo Data ging nog een stukje naar voren zodat alle, zij het ietwat aarzelend, recreanten mee konden.

Aan het einde van de middag de Zagri 1. De schipper kwam me bekend voor en dat klopte. Hij was eerder matroos op de Spes Salutis. Zagri staat trouwens voor zand en grind. Nu kan ik mij herinneren dat in Den Helder de schepen van de Grinza-vloot een bekende verschijning waren. Grinza staat dan voor grind en zand. 

   

Een bekend casco      
Op Facebook zag ik bij een bericht van Concordia Damen dat op 4 september jl. casco's in Rotterdam waren gearriveerd.

Leuk, omdat een paar dagen later, op 7 september jl., zo'n casco door de sluis kwam op weg naar Aalst.

   

Staat op de foto hier rechtsboven de CS859 afgebeeld, met de splinternieuwe Endeavour kwam hier de CS858 door de sluis.

Jan Sterrenburg   
Vandaag heb ik het artikel over Jan Sterrenburg, hij werkte ooit op de Wilhelminasluis, integraal overgenomen uit het Dorpsblad Andel. In deze Aktu-Ael ook een paar foto's van Sterrenburg. Interessant artikel, zeker het lezen waard!

   

                                     terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 09 september 2020   
Wederom een wat schrale opbrengst, ook de recreanten die willen schutten worden snel minder. Vandaag was het Rijksvaartuig 29 de eerste. Deze RV 29 schutte tegen 11.00 uur (!).

   

Lang hoefde ik niet te wachten op nr. twee, want de Zwarte Water (033.10536) zag ik al de bocht van de Waalhaven om komen.

   

Het Munnikenland leverde twee schepen op. Bij de kraan van Covaco werd de Belgische Dorneck gelost.

Vooraan lag de Anda (023.14589) te wachten op de dingen die gingen gebeuren. 

Halverwege de middag was het mts Synthese-9 (031.10560) de volgende.

Tot slot de Confide (031.10503), een schip uit 's Gravendeel.

   

Dat was alles voor vandaag tot nu toe. Rond 17.30 uur zag ik vanachter mijn bureau de Zephir vanaf de Maas de sluis inkomen. Het schip bleef in de Waalhaven overnachten. 

Jan Sterrenburg    
In juli bracht Jan Sterrenburg een bezoek aan de Wilhelminasluis om daar foto's te maken waarvan eentje bij een artikel over hem in het Brabants Dagblad werd geplaatst. Aan dit bezoek besteedde ik aandacht en ik publiceerde ook dat artikel.

Nu staat ook een iets ander artikel, ook van de hand van Teus van Tilborg, in het Dorpsblad Andel "Aktu-Ael". Morgen zal ik ook aan dat artikel aandacht besteden.

                                   terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 september 2020    
Natuurlijk kwam tijdens mijn ontbijt het eerste schip van deze dag binnen. Het was de Belgische Organza (022.05234) uit Ekeren die leeg richting Maas ging. Even natuurlijk maakte ik foto's vanuit de keuken.

   

Veel zie je dan niet van een schip en daarom ging ik kijken bij Piet Lobregt en die had inderdaad eem mooie foto van het schip.

Op Marine Traffic kwam ik foto's tegen van Joost Roeland, drie stuks zelfs. Ook die leende ik voor een goed beeld. In ieder geval werd één foto gemaakt bij de brug van Zaltbommel.

   

Veel later zag ik dat de ms Troubadour (070.01745), die de nacht had doorgebracht in de Waalhaven, kwam schutten. De moeite waard om deze ex-spits te zien passeren. 

   

Dat was alles wat de schepen betreft vandaag; weinig, maar dat kan komen omdat ik een groot gedeelte van de dag elders in Brabant verkeerde.

Waaiersluis Andel   
Overbodig natuurlijk om te zeggen dat de Wilhelminasluis in Andel een heel bijzondere sluis is. De waaiervlotdeuren zijn enorm, zeker als die op het droge zijn te zien. Dat vond een fotograaf ook.

Bijzonder ook om deze waaierdeuren op hun werkplaats te zien liggen zonder waaierdek. De twee foto's hieronder zijn van de Maasdeuren. Eerst de Oostdeur (H3) met ernaast de Westdeur (H4).

   

Het is altijd leuk om mensen uit te leggen hoe deze waaierdeuren (kunnen) werken. Een beetje jammer dat ze niet meer kunnen werken als vroeger, maar nu digitaal worden aangestuurd vanuit het wachtgebouw op de sluis.
Voor liefhebbers: onderstaande foto legt de werking van de deuren uit. De tekening is van Jan Kroes uit Sittard.

Waarom vandaag dit item. Wel, kortelings kwam ik in contact met Ronald van den Berg die me schreef: "Ik heb thuis een maquette staan van de waaierdeur. Schaal 1:20. Is hier belangstelling voor?"
Wel, zelf heb ik er wel belangstelling voor, maar eigenlijk niet de ruimte om zo'n maquette toonbaar te houden. Maar Ronald reageerde met: "Hierbij enkele foto's. De maquette is gemaakt door ene P. Boogaard. Mij zegt het verder niets. Ik heb verder geen voorwaarden, anders dan dat deze maquette voor een liefhebber is van  bij voorkeur deze sluis."

   

Reacties graag via het Contactformulier op deze site.

                                  terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 07 september 2020    
Het werd een opzienbarende dag waarop wij werden gewekt door het geluid van scheepsmotoren. Dat bleef een tijdje zo, waarna ik besloot om toch maar even te kijken. Het bleek de duwer Rofra (080.31867) te zijn die met een casco (CS858) achteruit de sluis uitging. Later bleek dat deze combinatie gewoon te lang was voor de sluis.

De Rofra ging na deze poging richting Werkendam, het casco bleef aan de remming achter. Daarna kreeg ik al snel een melding van een storing.

Na enige tijd besloot ik maar eens een kijkje te nemen op de sluis en dan zeker in de Voorhaven (Waalhaven), want tenslotte was de storing aan de Waaldeuren en niet aan de Maasdeuren. 
Er lagen aardig wat recreanten te wachten, maar ook de Solent (023.27193) en het eerder genoemde casco. Er lag nu wel weer een duwer achter, maar ik kon niet zien welke dat was.

   

Rond een uur of elf arriveerde een duikploeg die direct aan het werk ging. De duikvlag werd uitgezet.

Al snel ging de duiker te water en al even snel had hij het euvel ontdekt. Maar dat basaltblok boven water krijgen was een ander verhaal. Met vereende krachten lukte dat ook nog.

   

Het opgehaalde blok kon bij het andere die al eerder was opgehaald en daarna kwam nog wat klein spul omhoog.

   

Al vrij snel kon de melding worden gegeven dat de storing voorbij was en die kwam dan ook bij me binnen.

Het schutproces werd hervat en als eerste kwam de Solent (023.27193) binnen. 

Vervolgens konden alle wachtende recreanten een plekje in de sluis vinden.

De schutting daarna, vanuit de Maashaven, bracht o.a. de Zilvermeeuw 2 (023.19639) richting Merwede.

Voor het casco was een andere duwer vanuit Werkendam naar de sluis gekomen en deze combinatie paste wel in de sluis. Het was de splinternieuwe duwer Endeavour (023.38839) uit Gorinchem die moeiteloos het karweitje klaarde. Een prachtschip!!

   

Daarna was het de beurt aan de oude (1939) Edison (030.31170) die richting Maas schutte. 

Toevallig zag ik dat de Sailing-Home (080.00016) het Munnikenland uitkwam om richting Merwede te gaan. 

De Endeavour was alweer op de terugweg naar Werkendam, nadat het casco in Aalst was achtergelaten. 

   

 De geladen Kalithea zag ik de Waalhaven indraaien. Het schip was net op tijd, want na deze schutting ging storing twee de boel regelen. 

Het bleek dat er nog steeds/weer problemen met Waaldeur H1 waren. Het wachten was dus opnieuw op de duikploeg. 

Eenmaal gearriveerd ging de duiker weer naar beneden en de wasmand werd opnieuw gevuld.                   

De sluis kon vervolgens worden vrijgegeven en de Troubadour, die intussen in de Waalhaven was aangekomen, kon schutten. 

Kon, want het woonschip koos ervoor de nacht in de Waalhaven door te brengen. 

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 06 september 2020    
Weinig te doen vandaag in de sluis. Vanochtend vroeg passeerde de Friese Engelina (023.00229) uit Lioessens. Vanuit de keuken ging het grootste gedeelte van het schip op de foto.

Door de remming heen nam ik een tijd later een foto van de Joy Tug (020.01973) die richting Merwede ging.

In het Munnikenland lag bij de fabriek van Covaco de Sailing Home (080.00016) te wachten op de dingen die gaan gebeuren. Het schip was voor mij nog onbekend. Wel zag ik dat de meeuwen al klaar waren voor het lossen van de lading.

Verder naar achteren, ook al in diepe rust, zag ik de Libel (023.18130). 

Dat was alles wat ik bijeen sprokkelde. Morgen zal het ongetwijfeld drukker worden.

Pasar Malam Istimewa     
Van deze Pasar vandaag in Zwolle kreeg ik van mijn dochter een aantal jaloersmakende foto's toegestuurd. Van deze markt had ik niet gehoord en dus waren en bleven we thuis vandaag.
Binnenkort is een dergelijke markt echter in Den Bosch. Een aanrader, want zoals de drie foto's hieronder laten zien is lekker eten op zo'n Pasar van heel groot belang.

       

Raad eens wie al kaarten heeft besteld, betaald en ontvangen van die Pasar Malam in Den Bosch? Juist ja! Op 20 september dus geen foto's van schepen.  

Tuinonderhoud      
Vanochtend heb ik samen met buurman Gerard een aantal struiken (hazelaar) behoorlijk gekortwiekt. Mijn kortelings aangeschafte reciprozaag bleek prima dit werk aan te kunnen. Snoeien bleek ook nog eens leuk te zijn, maar de stapel takjes en takken groeide sneller dan de reciprozaag kon bijhouden. Buurman Gerard kon dat wel en alles is dus alweer opgeruimd.

                                                        terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

zaterdag 05 september 2020
Weinig te beleven vandaag in de sluis, dus maar een begin met een karakteristieke foto van een zaterdag in deze tijd. Een aantal recreanten met ook daarbij een oude sleper.

Die sleper was de Victor (023.06518) uit Zaltbommel. De sleper uit 1941 was op pad met een gemêleerde equipage.

Helaas is dit alles wat de scheepvaart betreft. Of ik miste schepen of de schepen misten mij.

Doeverensche Sluis    
In het Brabants Dagblad van zaterdag 29 augustus stond een artikel over de Doeverensche sluis. Dit i.v.m. een restauratie die gaat plaatsvinden. Erbij een foto van Marc Bolsius.

 Een drietal jaar geleden bracht ik meermalen een bezoekje aan deze sluis die toen al aan een flinke opknapbeurt toe was.

   

Onder de foto in het Brabants Dagblad een uitgebreide explicatie over deze sluis.

Gerestaureerde auto   
Op 2 september jl. schreef ik over een gerestaureerde auto die een bezoekje bracht aan de sluis. Met zijn echtgenote wilde Gerard van der Vegt de wagen op de foto zetten met de sluis als achtergrond.
Nu was ik wel heel summier in mijn beschrijving van de truck, Gerard gaf wat meer uitleg:
"
Het oude truckje van het bezoek op 2 september is een 1.5 tons Ford truck uit 1937!" 

                                                    terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 04 september 2020    
"Een slappe dag" waren de woorden van een sluiswachter vandaag en hij had daarmee wel gelijk. Daarom eerst een foto die ik woensdagavond maakte van de 110 m van de Cura Dei (023.26126) . Ernaast een foto van de Palanda (023.11510) die toen in de Maashaven richting sluis kwam.

   

Gisteren kreeg ik van John Pruissen nog een foto toegestuurd van de 110m Rehoboth (023.37709) die schutte.

Maar vandaag was het inderdaad slap en hoewel een paar schepen al eerder schutten was de Friese Engelina (023.00229) uit Lioessens mijn eerste schip. 

   

Op de rechterfoto hierboven is op de achtergrond een schip te zien. Dat is de bekende spits Franto (023.28153).

Daarna gingen we op pad en natuurlijk kwam de eerste stop al snel, bij het Gedenkteken immers. In het Munnikenland lag nu alleen nog de Liesbeth (032.50248), het schip werd geladen. We reden door en ik keek toch nog even over de Afgedamde Maas en ik zag nog net de Rotterdamse Readyness (022.05117) richting Merwede gaan.

   

Hoewel we richting A27 moesten, reden we toch nog langs De Rib in Andel. Daar lag een mooi rijtje schepen. Van links af zijn dat de Neeltje, van de Woudrichemse vissers, de Douwina (023.12142) en de Progresso (060.02985) uit Dordrecht.

Van mijn betere helft moet ik daar altijd voorzichtig doen, vandaar dat ik al snel weer vaste grond onder de voeten had. Net wilde ik de auto in stappen toen ik een schip zag aankomen. Het bleek de Heerenschip (032.90226) uit Asperen te zijn.

Een tijdje later weer op de sluis waar ik de passage zag van de Eros combinatie (022.04422/060.03522). Mee schutten twee recreanten, de Vrijbuiters en de De Oude Schuit.

   

 Ik hoorde dat de Eros-combinatie van Eindhoven kwam en met een lading aluminiumschroot op weg was naar Amsterdam. 

Even later de Progresso die ik eerder aan De Rib bij De Heus zag liggen.

   

In de Waalhaven lag toen al de Prinses Margriet (022.03600) die eerder was geschut.       

                                                       terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht   

donderdag 03 september 2020  
Vandaag bijna de gehele dag niet op de sluis geweest en dus geen foto's gemaakt. Maar dan was daar Hans de Weerd die foto's stuurde die hij eerder deze week maakte op een wandeltocht. Hij schreef: "
Afgelopen dinsdag nog aan de wandel geweest.
Vanuit Hank naar Geertruidenberg, Drimmelen, Lage Zwaluwe en via Made en
 Raamsdonksveer weer terug."
De eerste foto maakte hij vanaf de brug tussen Raamdonksveer en Geertruidenberg.

Daarna kwam een foto van de haven van Drimmelen, zoals altijd druk bezet.

Aan de Bergsche Maas liggen altijd de Zilvermeeuwboten afgemeerd, het vertrekpunt voor een rondvaart.

In de oude haven van Drimmelen de vloot huurbootjes.

Daar ergens kwam de eerste echte scheepsfoto, het waren de oude (1930) sleper Lambert (070.01720) en de Houthandel II (021.02902). De laatste is een oud beurtschip, een zgn. Katwijker.

Vervolgens zag hij de Borax (023.11195) liggen, een schip uit 1941 dat Raamsdonksveer als thuishaven heeft. Even later passeerde de Belgische Dialasa (060.04231) uit Antwerpen.

   

Op de plaats in Drimmelen waar vaak schepen van Rijkswaterstaat liggen, lag nu de ir. F.W. Conrad, een meetvaartuig.

Spectaculair was de passage van een bootje van de Brandweer (20-5461).

 Vlak na elkaar kwamen de Martie (023.25921) en de Bodensee (023.12393) langs. Beiden met een lading containers.

   

Containers vervoerde ook de Deltahopper (023.25794).    

In de Amertak lag een motortankschip, de Hartelstroom (023.20298). Het schip was bezig de auto aan wal te zetten, of om die auto aan boord te nemen. Het was het laatste schip dat Hans op de foto zette.

De andere foto's van Hans staan in een apart album, te zien door hier te klikken.

                                               terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 september 2020   
Een gewone dag met toch wat onverwachte ontmoetingen. De eerste was met de Boris (023.11072) die in het Munnikenland bij Covaco lag te lossen.

Daarna de Sincero (023.15901). Het met containers geladen schip komt hier wel vaker, maar dit keer verliep dat toch wat anders. Het binnenkomen van de sluis was gewoon, ook dat twee recreanten meegingen.

Na het groene licht zag ik één recreant de sluis uitgaan, waarna de Sincero tergend langzaam hetzelfde ging doen.......dacht ik. Dat gebeurde alsnog niet, omdat de andere recreant pech bleek te hebben, waarbij de Sincero voor sleper ging spelen. 

   
   

Behoedzaam manoeuvreerde de Sincero om de recreant bij de remming te brengen. Hoe dit verhaal afliep weet ik niet. Wel zag ik dat de Sincero verder ging en dat de recreant vastmaakte aan de remming.

In de Maashaven was intussen de Karel Doorman (023.18254) gearriveerd.

   

Even later sloot de Zilvermeeuw 2 (023.19639), met een flink aantal passagiers, uit Drimmelen aan.  

Een vijftal recreanten kon ook nog mee schutten, zodat het een aardig volle sluis werd.

Een schutting later zag ik de motorsleepboot Volharding (023.25478) uit Maurik de sluis uitkomen. 

   

En dan was ze daar weer opeens, de Amor Tussisque non Celatur (023.03235). Het varend woonschip uit 1927 draagt met ere deze naam die zoveel betekent als "Liefde en Hoesten kun je niet geheim houden". 

Net na 18.00 uur schutten nog twee grote schepen, de Cura Dei en de Repos Ailleurs. Helaas was net de batterij van mijn camera leeg. 

Snelle fiets   
Vanochtend werd ik bijna aangereden door een wel heel snelle fietser in een torpedovormig voertuig. Dat was even schrikken.

   

Oude wagen    
Vanmiddag bezoek van Gerard van der Vegt, de man die vorige week op de sluis kwam met wat foto's van zijn ouderlijk huis dat ergens in het Munnikenland, waar nu de fabrieken zijn, heeft gestaan.

   

Dit keer bracht hij geen foto's mee, maar wel een heel oude vrachtauto die hij zelf volledig had gerestaureerd.

   

                                                  terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 01 september 2020
Dit was nu eens echt een rustige dag, ook al omdat de recreanten nu ook maar mondjesmaat binnenkomen. Vanochtend vroeg miste ik een schip, geen idee welke dat was. Wel zag ik later de Capricornus (060.03875) schutten, een onbekende voor me. Jammer genoeg kon ik er geen foto van maken.
Die eerste foto ging nu naar de Rotterdamse Wanderer (023.28382).

Daarna de Adriana (023.14061) uit 's Heerenbroek die rond het middaguur schutte.

   

Met de Adriana schutten twee sleepboten mee, beiden behorend tot de oudere klasse. Het waren de Poolster uit Amstelhoek en de kleinere Dianne uit Harmelen.

   

Ruim een uur later de Johanna Adriana (021.02786) uit Hardinxveld.

Dat was alles voor vandaag, het is nu al voorbij 18.00 uur en veel schepen verwacht ik niet meer.

Storingsvrij         
Die ouwe Wilhelminasluis doet het eigenlijk wel goed, het is alweer een tijdje geleden dat de sluis er uit lag. Dat kan niet worden gezegd van Sluis Empel, want daar was weer een storing die in ieder geval de Ella, Elsa, Cornelis B en Alina vasthield. Na zo'n anderhalf uur was de route weer vrij. 

                                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht         

Top