HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 april 2019                                                  


zaterdag 20 april 2019
Wat een prachtige dag! Meteen ook schut een flink aantal recreanten en daarom is het bijzonder jammer dat zich juist nu weer een storing voordoet. 

Nu begint zo'n storing veel eerder dan het bericht aangeeft, maar dat doet niets af aan het feit dat de Waaldeuren er steeds thermisch uitgingen. Zelf heb ik er geen verstand van, maar het schijnt dat er dan geen beweging meer in een deur is te krijgen en het is dan wachten tot een monteur verschijnt.

Als deze goede man van Istinewa is gearriveerd is meestal het euvel snel gevonden. Maar aan beide kanten wachten dan een groeiend aantal recreanten, waarbij ook nog eens een aantal maar omdraait om elders vertier te zoeken.

Om 17.00 uur zag ik de monteur weer vertrekken en dat betekent dat alles weer werkt zoals je mag verwachten. Recreanten blij dat het wachten voorbij is.

   

Ondanks de storing zie ik vandaag toch ook vrachtschepen passeren. Vanochtend is dat in een duo-schutting van de La Vida en de Casa-Nova. Dit tweetal krijgt een aantal recreanten mee die dan nog ongestoord kunnen schutten.

Tegen het einde van de middag zie ik de Parcifal uit Made de sluis inkomen. 

   

Meer valt op deze heerlijke dag niet te melden, alles verloopt zonder storing heel gesmeerd. Blijft natuurlijk nog de vraag waarom zo'n storing zich voordoet. Misschien wel iets verkeerd afgesteld, wie zal het zeggen.

                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 19 april 2019  
Direct na opening van de sluis vanochtend om 06.00 uur komt de Stern de sluis in om te schutten richting Empel. Ik kijk er even naar en ga toch maar weer naar bed. Niet wetend dat het behoorlijk lang gaat duren voor nummer twee zich meldt. 
Daarvoor zie ik nog een mij onbekend schip in het Munnikenland liggen waar het wordt gelost. Het is de Dordtse Traversée die later vertrekt richting Gorinchem.
 Even beter kijken in het archief leert me dat deze Traversée zeker geen onbekende is.

In de loop van de dag komt dan toch nummer twee zich melden. Opnieuw een onbekend schip, want deze Regenboog uit Landsmeer zag ik hier niet eerder. Het schip komt van Den Bosch en gaat naar Werkendam.

   

Even zoeken in het archief levert op dat ik dit schip toch eerder heb gezien, maar dan wel met een andere naam. Als Delos zie ik het op 3 maart 2008 de sluis passeren.

Van Andel komt een tijd later de Scaldia terug die daar heeft gelost bij De Heus. Het reisdoel is nu Gorinchem.

Mijn laatste schip vandaag is de Sayonara die met containers op weg is naar Gorinchem. Het moet een tijdje wachten tot de vloed komt, want het gaat te diep om meteen te kunnen schutten.

Dat is alles vandaag en ik heb echt alle schepen genoemd. De sluiswachter kan op zo'n dag toch niet in slaap sukkelen, want een behoorlijk aantal recreanten houdt hem bezig. 

                                 terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 18 april 2019  
Gisteren even een dagje er tussenuit geweest naar Zwolle en vooral Kampen, vandaar dat een update van 17 april ontbreekt. Maar ik wil toch nog eerst terug naar dinsdag jl. als mijn update al klaar is. Ik kan het dan toch niet laten een schip dat ik nog niet meen te kennen op de foto te zetten. Het gaat om de Dordtse Via Nova die achteraf toch in mijn archief blijkt te zitten.

   

Gisteren vertrokken we al vroeg richting Zwolle, waarna we al snel hoppen van file naar file. Op dat moment weten we nog niet dat het aan het einde van de middag nog erger is. We doen dan ook op de terugweg er twee keer zo lang over als op de heenweg. Het leert je wel geduld uit te oefenen!
Maar we komen thuis en ik zie dan een volle Waalhaven met van voren naar achteren de Niky, Gendtia en Prinses Margriet.

In de Maashaven is het dan beduidend rustiger. Alleen het Zwaluwnest achter de oostelijke remming heeft daar een gast. En wat voor één! Het is de spits Spica die eerder op de dag door Joost Roeland werd gespot op het Maximakanaal, komend van Sluis Hintham en op weg naar Sluis Empel.

   

Vandaag ben ik niet al te vroeg paraat, de vermoeienissen van twee lange ritten met de auto en een flinke wandeling in Kampen melden zich. Vanachter mijn bureau zie ik nog wel de Spica samen met de Spes Nova richting Waal schutten, maar daarmee houdt het op voor mij. Later zie ik de oldtimer Commerijn uit 's Gravendeel richting Maas schutten.

De Commerijn ligt niet alleen in de sluis, want ook de Jan uit Rotterdam schut mee.

Achterin de sluis zie ik dan nog een scheepje liggen dat mijn aandacht trekt. Even denk ik te maken hebben met een passagiers-vaartuig, maar het blijkt, gezien de vlag, een Zwitserse recreant te zijn. Achterop staat de naam Rechlin en dat betekent dat het een Duits schip moet zijn. Maar ik vind soms alles goed en ga zoiets zeker nu niet uitzoeken. 

   

De Cornelis B en de Deo Data later laat ik passeren, maar ik neem wel een kijkje in de Waalhaven. Daar ligt links de Scaldia en rechts achter elkaar de Desiré, Gendtia en de Prinses Margriet. De Scaldia gaat te diep om te schutten en moet wachten op de vloed om verder te kunnen gaan naar De Heus in Andel.

Het blijkt opnieuw een rustige dag te zijn en ik besluit ter afronding vanaf de brug de Albula op de foto te zetten. Het schip ligt bij de aanlegplaats van Dunea op De Plaat en is daar bezig met werkzaamheden (denk ik).

Nu even geleden, 17.00 uur, hoor ik dat de Scaldia mag schutten. De vloed heeft voor genoeg water gezorgd om het schip veilig aan De Rib te krijgen. Ik maak er geen foto meer van, voor mij is de dag om.

Kampen    
Ons vertrek gisteren is al vroeg om rekening houdend met de files nog op een redelijke tijd in het centrum van Zwolle, in een huis met geschiedenis, te arriveren voor een familiebezoek. Na met plezier het plaatselijk gebak te hebben geproefd in combinatie met heerlijke koffie, vertrekken we naar Kampen.
We laten ons daarbij rijden in een prachtige oldtimer, ik schat een zo'n twintig jaar oude Subaru. De wagen gromt plezierig, maar wordt in toom gehouden door de rechtervoet van mijn zwager. Of de foto hieronder juist is weet ik niet, maar in ieder geval lijkt het vriendelijke monster hier wel op.

In Kampen wandelen we over een haventje naar een expositie over de scheepvaarthistorie van Kampen. We kijken daar buiten even rond in de mening dat alles dicht is.

Een man, het blijkt een vrijwilliger te zijn, komt echter naar buiten om de expositieruimte te openen en ons het een en ander te vertellen over het uitgestalde.

   

Mijn betere helft wandelt wat rond net als ik en keuvelt daarbij gezellig met mijn en haar zwager. Mijn schoonzuster echter is in vol gesprek met de vrijwilliger en is druk, of veinst zij oprechte belangstelling, in gesprek met de overigens heel vriendelijke vrijwilliger.

   

Mijn interesse wordt gewekt door een beeld van Sinte Anne, beschermvrouwe van de Rijnschippers die de IJssel bevoeren. Weer iets heel anders dan de Dijk van een Wijf waar ik gisteren over schreef.

Op de terugweg naar het "racemonster" zie ik een salonboot liggen. Het is de Hendrikje die in 1926 in het Duitse Königswinter werd gebouwd en tegenwoordig de kost verdient als rondvaartboot(je).

Er vlakbij liggen de Hester en de Johannes, een oude kustvaarder uit 1925. Hesters blijken er veel te zijn, ik kan geen keuze maken en weet dus niets te melden over dit -wat mij een beursvaarder lijkt- prachtige schip.

   

                                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

 dinsdag 16 april 2019      
Geen enkel idee heb ik of het vandaag druk was of niet en of er nog iets bijzonders is gebeurd. De route die we nemen op weg naar Uden voert altijd langs het Munnikenland waar vandaag de Desiré en de Zwarte Water (links) in actie zijn.

Meer niet vandaag, want na terugkomst uit Uden rijden we bijna direct weer door naar Ammerzoden, ook leuk. Morgen zal een identiek beeld geven, de reis gaat dan echter ergens anders heen.

Dijk van een Wijf        
Afgelopen zaterdag nemen Hans en Anton, samen AndelWandelt, deel aan een tocht vanuit en naar Gendt. Ze ontmoeten daarbij een Dijk van een Wijf. Natuurlijk besteden de mannen iets meer tijd aan deze ontmoeting.

Het is een kunstwerk van Marcelle Hilgers en Lizet Burgersdijk. Zij wonnen met hun ontwerp een wedstrijd die de provincie Gelderland uitschreef. 
De provincie wilde een nieuw baken vanwege de herinrichting van het gebied. Het werd geen traditionele vuurtoren of zo. Maar een forse vrouw die 25 meter boven NAP op een terp zit. Een dijkwijf. 
Moeder aarde is ze. Ze komt omhoog alsof de bodem is opengebarsten. Aan haar voeten liggen nog de brokken baksteen. Materiaal uit de buurt, want aan de rivier staan de steenfabrieken.
Deze vrouw kijkt uit over de Waal en de schepen die daar passeren. En van die schepen zetten de mannen van AndelWandelt een aantal op de foto. Te beginnen met de Andorinha die nog wordt afgebouwd.

Passagiersschepen die al in de vaart zijn zien ze ook. De George Eliot en de France bijvoorbeeld.

   

De duwer Vera komt langs met twee bakken van het Ro-Ro 1 koppelverband. Op de voorgrond ligt de Shamrock uit Nijmegen aan de wal.

Daarna passeren in chronologische volgorde het Sylvana koppelverband en de Duitse Friedrich Rückert.

   

Dan passeert de Schloss Versailles, in 1997 in Roemenië gebouwd, dat nu met Hamburg als thuishaven onder Duitse vlag vaart.

Het volgende tweetal wordt gevormd door de Pouwel S van Slurink en de Lemarna uit Duisburg.

   

De Wilson Onega is de volgende. Het lijkt wel een coaster te zijn.

De laatste twee schepen hebben weer de Nederlandse nationaliteit. Het zijn de Eclips uit Schiedam en de Zeeuwse Sophia.

   

                                  terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 15 april 2019   
Behoorlijk druk vanochtend, maar zoals vaker maak ik dat niet echt mee. Net als het wat rustiger wordt, gaan wij naar de schepen in het Munnikenland. Doel vooral de Franse Revolution. Een niet alledaagse gast hier.

De Niky, die wordt geladen, ligt bij de vulpijp, de Inspé wordt gelost.

   

In de sluis is de duwer Kevin de volgende die mijn aandacht trekt. Het schip komt van Gouda en gaat naar Grave.

Vervolgens de Werkendamse Ronnie-W die er weer prachtig uitziet. Ronnie-W is op een reis naar Heerewaarden.

   

Van de andere kant komt de Naomi en bij het uitvaren heeft zij een ontmoeting met de RMS Cuxhaven die in de Waalhaven ligt te wachten. Het verschil in grootte is dan wel heel duidelijk.

   

Het schutten van een coaster vind ik altijd toch wel een spectaculair gezicht. Voorop twee  mannen die continu doorgeven hoeveel ruimte er nog over is. Misschien wel daardoor, want het lukte opnieuw de sluis in en uit te komen zonder iets te raken.

Dan de laatste voor vandaag, tenminste dat denk ik dan zo rond 18.00 uur. Het is de Karel Doorman die van Oosterhout komt en meen ik op weg is naar Amsterdam. In ieder geval gaat het schip bij Gorinchem naar binnen om het kanaal daar op te gaan. 

   

Toch ga ik een half uurtje later weer naar buiten, nu voor een transport met de duwer Rotterdam 30 die de grote bak Rotterdam 48 voor zich heeft. Ik denk dat het transport naar Heerewaarden gaat.

Hiermee vind ik het echt genoeg. Mijn diner wacht, tot morgen!

                                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zondag 14 april 2019
Zo vroeg in het seizoen is de zondagse opening discutabel, maar een aantal recreanten denkt daar gelukkig anders over. Ook een beroepsvaarder komt schutten, maar dan wel op een heel korte reis. De Niky komt van de fabriek van De Heus en gaat na het schutten het Munnikenland in. Het passeert daarbij de Prinses Margriet die weekeinde houdt in de Waalhaven.

Op Youtube kom ik een aardig filmpje tegen, gemaakt met behulp van een drone. 

De Augusta Maria, een oud beurtschip uit Gorinchem schut samen met twee andere recreanten al in de ochtend naar het zuiden.

   

Later ziet Joost Roeland het scheepje schutten in Sluis Empel om het Maximakanaal op te gaan.

Tijdens onze gebruikelijke wandeling naar het Gedenkteken, vandaag iets langer om via de Poederoijense Hoek weer naar de sluis terug te gaan, zie ik in Andel bij de fabriek van De Heus aan de Rib de Isala en de Marja liggen.

   

AndelWandelt op pad        
Gisteren namen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd deel aan de 50e Pro Corporetocht vanuit en naar Gendt. Meest opvallend punt is het beeld van de "Dijk van een Wijf". Gedachte erachter o.a. " Een vrouw heeft meer aantrekkingskracht dan tien sleepboten" sprak de schipper. Foto's en een verslag van deze tocht komen asap (as soon as possible") op de site!

                                              terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht  

zaterdag 13 april 2019       
Een bijzondere dag omdat we deze bijna geheel doorbrengen in Ammerzoden. Waar? In Ammerzoden, een dorpje in de buurt van Hedel en ten noorden van Den Bosch. Weinig schepen gezien, hoewel ik voor ons vertrek zie dat de Pro Rata en Cornelis B naar het noorden schutten. 
Daarbij komt dat mijn Wifi het laat afweten, ook na terugkomst nog. Maar na enige logica kom ik erachter dat iets niet deugt aan de instellingen. Het Wifi-apparaat zet ik uit, wacht een paar minuten en schakelt het dan weer in. Zie daar: probleem opgelost en mijn website wacht dan uitnodigend. 
Geen foto's gemaakt vandaag, maar gisteravond nog wel eentje, nl. van de duwer Frisian die met Hessel voor zich op pad is. 

Vita gesloopt of niet      
Nou, reken maar dat de Vita (023.14941) van Vof. Vita Shipping uit Krimpen aan den IJssel, waar ik gisteren over berichtte, is gesloopt. Hieronder twee opnamen van dit schip in betere tijden op resp. 23 oktober 2013 en 25 juli 2014.

   

Joost Roeland stuurt me na het lezen van het artikel foto's van een andere Vita (046.01120). Wel van dezelfde eigenaar Vof. Vita Shipping. Deze Vita is gebouwd in 1962 in Hamburg en in 2018 naar Nederland gekomen. Op 10 april jl. krijgt Joost het schip voor zijn lens als het op het Maximakanaal bij Sluis Empel voorbijkomt.

   

The An schepen
N.a.v. mijn bericht over een foto van Joost Roeland, erop een Waterstater met een hulphond, reageert Joost Roeland door het sturen van een aantal foto's van The An schepen. Op de foto van Joost reageert verder jammer genoeg (nog) niemand. Daarom nog één keer die foto van de bewaker aan boord van de The An V.

Zoals gezegd stuurt Joost een aantal opnamen van The An-schepen. Eerst de The An II (032.90297) die in de plaats is gekomen van de oude The An II

   

Vervolgens twee opnamen van de The An XII (023.15284).

   

Het volgende The An-schip is de nummer XIV (023.15133).

   

Als slot van deze serie de The An XV (023.15780), waarbij Joost meldt dat na de opening van het Maximakanaal Rederij Hooijmans uit Kerkdriel met grotere schepen is gaan varen. 

   

Opnieuw de Rival     
Op dinsdag 10 april plaats ik een prachtige foto van het oude scheepje de Rival. Joost Roeland reageerde erop: "
De Rival doet  één reisje per week vanuit het Limburgse met grind naar de betoncentrale in Den Bosch. Hij komt via de Maas naar Den Bosch en als hij leeg is gaat hij via de Zuid-Willemsvaart weer naar het Limburgse.
De schipper is Willem Versloot, een vrijgezel en niet meer de jongste. Hij maakt nog ouderwets vast, n.l. met staaldraad. Die zie je bijna nergens meer aan boord, maar bij de Rival wel.
Hieronder die Rival tijdens een passage van de Wilhelminasluis op 10 november 2007.

                                   terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 12 april 2019     
Deze vriujdag is weer een rustige dag zoals de laatste maanden gebruikelijk. Er passeren wel wat schepen, ik zie in de loop van de dag tenminste de Patria, Zilvermeeuw 2, Casa-Nova, Jantine, Niky en de de Taberna passeren.
De laatste komt van de fabriek van De Heus in Andel en dit Zeeuwse schip uit Sas van Gent zet ik op de foto, de enige foto's vandaag die ik maak.

   

DezeTaberna schut rond 17.30 uur en dat heeft tot gevolg dat zich voor de geopende brug aan beide zijden een honderden meters lange rij auto's vormt.

   

Spitsen naar Lieshout   
Gisteren plaatste ik twee foto's van spitsen die Teun den Dekker zaterdag maakt met zijn oude Nokia telefoon. Daardoor is niet duidelijk welke spits als tweede langskomt.
Op de Facebook-pagina van "Spitsen typische binnenvaartschepen" reageert Arjen Stienstra al snel. Het is de Liane.
Hieronder links de foto van Teun den Dekker met ernaast een opname die Joost Roeland op de dezelfde dag maakt. Op die foto is de naam van de spits goed te lezen.

   

Joost Roeland maakt die zaterdag ook nog foto's van de Picaro en de Jason, alletwee eveneens op weg naar Lieshout.

   

Op de eerder genoemde Facebook-pagina volgt al snel een bijdrage van Marco Thijssen die meldt dat nogal wat spitsen naar Lieshout gaan met als doel de brouwerij van Bavaria. Hij noemt de Jaël, Varia, Jason, Picaro, Liane, Delta en Orca. Het zijn allemaal bekenden van me, zelfs de Varia die ik 21 juni 2016 door de sluis zie komen.

Schuttevaer      
In de bekende rubriek Rivieren, Kanalen & Meren opnieuw schepen die ik ken van passages van de Wilhelminasluis. De Tuimelaar (023.24250) bijvoorbeeld die is verkocht en nu niet meer Dordrecht maar Vlissingen als thuishaven voert. Het heeft nu de naam Adrie-S. Het schip is gebouwd in 1975 als kustvaarder en pas in 1997 omgebouwd voor de binnenvaart. 
Hieronder de Tuimelaar op resp. 9 mei 2008 en 22 mei 2013.

   

Met een ander schip is het niet zo goed gegaan. De Vita (023.14941) uit Krimpen a/d IJssel die in 1956 is gebouwd, is gesloopt bij Treffers in Haarlem. Het schip komt van België in 1977 naar Nederland als Carola. Deze Carola krijgt later de naam Audaces en ook onder die naam is het een bekende van de Wilhelminasluis. In 2013 wordt de Audaces de Vita.
Hieronder de Audaces op 19 oktober 2007 met ernaast de Vita op een foto van 25 juli 2014. 

   

                                      terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 11 april 2019      
Er zijn van die dagen dat er in het begin louter (heel) bekende schepen passeren. In het begin van deze dag lijkt dat ook weer zo te zijn. Ik geef geen namen van schepen die al vroeg zijn overgezet, maar wel begin ik met één van de laatste schepen, de Betuwe. Niet omdat dit een bijzonder schip is, maar wel omdat het me een wake-up call bezorgt: staat de Betuwe al in bloei?

Na een bezoek in Woudrichem vanochtend zie ik als we over de Maasdijk rijden de Delta varen met net als gisteren een ponton voor zich. Misschien wel op weg naar Lith om een nieuwe lading ijzeren figuren te halen. 

Eenmaal thuis komt na enige tijd de Broedertrouw XV de sluis in. Leuk omdat de hierboven genoemde Delta ooit voer als Broedertrouw  XII. De duwer moet even wachten omdat de Hildamar aansluit in deze schutting.

   

Weer later komt de Broedertrouw XV terug, maar nu met een Eurocarrier voor zich. Als ik het goed zie gaat het om de Haisla Northwind die ongetwijfeld is opgehaald in Aalst. 

   

Later in de middag passeert de Lourens sr., welhaast zeker op weg naar Heerewaarden om zand te halen. 

Eigenlijk ben ik hiermee klaar voor vandaag. Maar..........vanaf de Maaskant komt dan de Mercur (023.24787) de sluis in. Dit schip is nog onbekend voor me, een foto ervan haal ik van de website van het schip.

Hoogwaterkering Kromme Nol        
Deze kering ligt op het punt waar Afgedamde Maas, eigenlijk het Heusdens Kanaal, en de Bergsche Maas elkaar ontmoeten. Vanochtend blijkt daar te worden gewerkt aan een inspectie van deze belangrijke kering. Van Jan Brand krijg ik twee foto's van de enorme kraan die daarbij nodig is.

   

Spitsen op het Maximakanaal     
Teun den Dekker is zaterdag jl. in de buurt van het Maximakanaal en in het bijzonder in de buurt van Sluis Empel. Hij ziet daar twee spitsen richting Sluis Hintham gaan.
 

De eerste is de Picaro, maar van de tweede kan hij de naam niet goed lezen. Hij denkt aan "Linare". Ach, hier is vast een lezer die de juiste naam van deze spits weet.

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top