HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                     Nieuws van 11 t/m 20 augustus 2020                                  

donderdag 20 augustus 2020     
Verliep de communicatie over de werkzaamheden aan de brug gisteren nogal stroef (brug zou van de gemeente Woudrichem zijn, geen gegevens over werkzaamheden, etc.), vandaag kwam een email binnen die glashelder, to-the-point en zeer informatief was. 
Eruit het volgende:
--Aan beide kanten van de brug komen verkeersregelaars
--Brug afgesloten van maandag 24 augustus t/m zaterdag 29 augustus
--Fietsers, bromfietsers, wandelaars en hulpdiensten (het laatste alleen als dat noodzakelijk is) mogen over de brug
--Omleidingsroute is duidelijk met borden aangegeven
--Van 24 t/m 26 augustus moet de scheepvaart rekening houden met een hoogtebeperking
--Werkzaamheden aan de brug worden uitgevoerd door BTL Realisatie
-- Hieronder de beschikbare route voor degenen die over de brug mogen

DRIP-aanpassing gemist
In de loop van de ochtend zag ik dat de DRIP weer was aangepast. Maar nu weet ik nog niet of een mannetje dat komt doen of dat dit automatisch gebeurt. Ik denk het laatste, maar zekerheid is er niet.
Er zijn al wel borden en afzethekken aangevoerd.

Van Missouri t/m Tyda Kyra   
Omdat we vanochtend al vroeg in Woudrichem werden verwacht, wandelde ik rond 09.00 uur al op de plek vanwaar het zicht op het punt waar Waal en Maas tezamen komen uitstekend is. Net kwam daar de met containers geladen Missouri voorbij, richting Rotterdam.

Net wilde ik weggaan toen ik een bekend schip aan zag komen, de Hendrik (023.03943). Het schip ging de Afgedamde Maas op richting sluis. 

Eigenlijk op hetzelfde moment zag ik de RWS 82 vanaf de Waal komen en met een bocht ook richting sluis gaan.

   

Na gedane zaken reden we terug naar Andel om even later de dijk richting De Heus te nemen. Daar kwam net de Hendrik aan om er te lossen. Driemaal is scheepsrecht en dat gold ook voor de Hendrik, want later op de dag kwam het schip door de sluis richting Merwede.

   

We reden meteen maar even naar het Gedenkteken om te kijken wat er bij Covaco lag. Dat was alleen de Naomi (023.18552).

In de loop van de middag de Werkendamse Primera (021.04456) door de sluis. Het schip was geladen met schroot dat van Waalwijk kwam en naar Amsterdam werd gebracht. De Primera was nog nieuw voor me.

Weer een tijd later de Tyda Kyra (022.04092), mijn laatste schip vandaag.

Brakel - Zaltbommel    
Hans de Weerd was gisteren weer eens op pad voor een flinke wandeltocht. Onderweg maakte hij foto's van een behoorlijk aantal schepen. De eerste daarvan was de Trifels (046.08390), een Duits schip uit Haren/Ems.
Hieronder een foto van dat schip, de andere foto's heb ik in een aparte slideshow gezet.

                                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 19 augustus 2020     
Vanmiddag er maar eens een telefoontje aan gewaagd. Het zat me niet lekker dat we eerst een bericht kregen over de werkzaamheden aan de rotonde bij Giessen en die aan de brug, waarin duidelijk werd opgemerkt dat bewoners van de sluis in die dagen gebruik konden maken van de brug. In de berichten daarna is geen sprake meer van.

Het scheepvaartverkeer werd via Vaarweginformatie.nl al flinke tijd geleden geïnformeerd dat er een hoogtebeperking voor schepen zou gelden. Goed geregeld dus.

Vanmiddag keek ik weer op die site en jawel: die beperking wordt nog steeds vermeld.

Maar terugkomend op het telefoontje dat ik vanmiddag pleegde, kan ik alleen maar zeggen dat er toch nog veel onduidelijk is. De gemeente Altena heeft met de afsluiting van de brug en de werkzaamheden daar niets te maken. Dat kan kloppen.
Maar ook Rijkswaterstaat heeft er volgens het landelijk nummer 0800-8002 niets mee te maken. Ja, dan houdt alles natuurlijk op. Nog wel heb ik de sluiswachter geraadpleegd, maar die wist hierover van niets.
Kortom: Er worden werkzaamheden verricht aan de brug, maar niet door Rijkswaterstaat. Bij wie ik dan moet zijn om te weten of bewoners van de sluis nog wel gebruik van de brug kunnen maken gedurende 24 t/m 26 augustus a.s.? Geen idee.
Afijn, maar positief eindigen hiermee met twee foto's van de plaatsing van de brug 20 jaar geleden

   

De DRIP die bovenaan de afrit naar de sluis staat is nog eens een staaltje informatievoorziening van de bovenste plank. Nu nog slechts 5 dagen te gaan, het ding telt af. Doet die DRIP dat zelf of komt er iedere dag iemand voor. Toch eens opletten.

 Schepen vandaag  
Het was weer rustig en warm vandaag. Toch een aantal schepen voorbij zien komen. Allereerst een schutting waarin de OD.2 meeging. Al eerder schreef ik over dit schip.

   

In dezelfde schutting ging ook de Zeearend (021.03253) , met een flink aantal passagiers, mee richting Merwede. In de Waalhaven kwam de ontmoeting met een schip dat naar de sluis kwam, waarbij de Prinses Margriet (022.03600) aan de oostelijke remming minzaam toekeek. 

Het schip dat kwam schutten, bleek de Wijnanda (023.10193) te zijn. 

Daarna zag ik een duo-schutting van de Friese Ussus (031.70650) uit Lemmer en de Anja (021.01127) uit Dordrecht.  

De met containers geladen Sincero vond ik wel een mooi schip om mee te eindigen vandaag. Het was trouwens al 18.00 uur.

   

                                                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 18 augustus 2020    
Voor we vanochtend naar elders vertrokken brachten we natuurlijk een bezoekje aan het Munnikenland. Vanaf het Gedenkteken zagen we slechts één schip liggen. Foto gemaakt om de naam te zien door daarna in te zoomen. Het bleek de Hannibal (060.02468) te zijn, een voor mij onbekend Pools schip uit Wroclaw.
Het schip werd in 1961 in België gebouwd en voer daarna jaren onder Belgische vlag. Daarna kwam het naar Nederland, ging weer terug naar België en vaart vanaf 2016 onder Poolse vlag.

Verder maakte ik vandaag geen foto's van beroepsvaart in de sluis. Wel van de Prinses Margriet die de vertrouwde overnach-tingsplek in de Waalhaven na een vakantie in de Maashaven weer heeft ingenomen. 

Dan nog één recreant en wel de Reimerswaal (022.00645), zo te zien een oud schip. Geen idee welk type dit is en ook de sluiswachter kon me niet helpen.

   

Dat was alles wat schepen betreft, een schrale oogst. De sleper Anna voer trouwens net (18.00 u) de sluis uit richting Maas.

Denkend aan Holland      
Dit zijn niet alleen de beginregels van een wel heel bekend gedicht van Hendrik Marsman: "Denkend aan Holland zie ik breede rivieren .........", maar ook de naam van een TV-programma waarvan gisteren de derde aflevering van een serie van vier werd uitgezonden.
In deze serie bezoeken André van Duin en Janny van der Heijden (bekend van Heel Holland Bakt) prachtige plekjes in Nederland. 

Het programma wordt uitgezonden door Omroep Max op NPO1. Komende maandag de laatste aflevering van deze serie. Gisteren waren André en Janny in Maasbracht waar ze o.a. een bezoek brachten aan de Arta.

                                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 17 augustus 2020          
Dit keer begin ik niet met de schepen die door de sluis kwamen, maar kom ik terug op een artikel van gisteren over Agrifirm. Dat artikel stond in het blad van Vereniging De Binnenvaart. Agrifirm is bekend door de groene duwbakken die door verschillende duwers worden gebracht naar of gehaald van losplaatsen. De fabriek van Covaco in het Munnikenland bijv.
Hieronder staat één van die duwers op een foto van 29 augustus 2013.

N.a.v. dat artikel reageerde een binnenschipper. Zijn reactie wil ik niet zomaar laten verdwijnen en dus heb ik die hieronder integraal overgenomen
"Het artikel in de binnenvaart gaat eerder leden kosten dan opleveren! Wat Agrifirm doet is legitiem, maar de ondergang van de kleine particuliere binnenvaart!
Als ik terugkijk wat er vroeger, tot voor de opening van het Maximakanaal, met particulieren naar Veghel gebracht werd, dan is er nu niets meer van over!
Agrifirm parkeerde en parkeert overal duwbakken, zodat er voor schepen soms geen plaats is. Soms ook is niet een duwboot beschikbaar om de duwbak op te halen of verplaatsen. 
Het is niet illegaal wat er gebeurt maar het voelt heel oneerlijk."

Dan toch maar de schepen van vandaag      
Voor de Prinses Margriet (022.03600) uit Brakel was de vakantie voorbij. Een tijdje heeft het schip achter de oostelijke Maasremming gelegen. Met het schip schutte ook de oude Tripang (023.06154) mee. Oud maar nog steeds een plaatje.

   

Omdat de Tripang niet helemaal op de foto kwam, hieronder een opname van beide schepen in de sluis. 

De volgende was de Amsterdamse Casa-Nova (021.01038), ook al zo'n plaatje.

Later de tweede duo-schutting van de Papendrechtse Loreley (023.12069) die samen met de Rotterdamse Jamaica richting Merwede schutte. Een volle schutting doordat ook nog een aantal recreanten meeging.

In de Maashaven lag toen al de An-Dy (023.16487) te wachten. Ook voor dat schip was de vakantie voorbij.

De Vios (023.12916), die richting Maas ging was de volgende. Alleen een zeilboot schutte mee.

Mijn laatste schip was de Groningse Confidentia (022.03475) die eveneens richting Maas ging.

Een DRIP (Dynamisch RouteInformatiePaneel) is vandaag bovenaan de inrit naar het sluisterrein. 

De mededeling erop is bedoeld voor het wegverkeer op de N322 dat van 24 t/m 29 augustus niet over de brug kan. Ook het scheepvaartverkeer zal last hebben, want van 24 t/m 26 augustus wordt de brug niet bediend.

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 16 augustus 2020     
Al een paar dagen lees ik de weersverwachting wat beter. Hier en daar een bui was "vroeger" altijd hier en nooit daar. Nu is dat zelden hier en meestal daar. In het eerste geval waren we daar niet blij mee, maar in het tweede geval nog minder. Een mens is ook nooit tevreden.
Afijn, het scheepvaartverkeer in de sluis kon me ook niet blij maken. Geen enkel beroepsschip, maar wel twee recreanten die mijn aandacht trokken.

Het was ook nog eens de eerste schutting van de dag. Tegen de zon in een foto maken is niet mijn sterkste punt. Ook mijn IPhone kon niet goed overweg met het maken van een opname van de IJstroom (030.30979).
Met de zon mee ging het een stuk beter. De sleper Metje (022.01515) uit 1931 is dan ook een stuk zichtbaarder.

Beide schepen "ving" ik even later in één foto en dat zag er een stuk beter uit. Metje kwam trouwens niet in mijn archief voor.

Duwen voor Agrifirm                         
Al jaren ben ik lid van de Vereniging De Binnenvaart en ik hoop dat nog lang te blijven. Altijd interessante artikelen in het blad dat de vereniging toestuurt. Zo ook dit keer in het blad van augustus 2020, 29e jaargang nummer 4.
Aandachttrekkend was zeker het artikel van Jan van 't Verlaat in de serie Reders en Bevrachters: Agrifirm. Vooral omdat de duwbakken ervan worden geduwd door een aantal ook in de sluis bekende duwers.

   

Hierboven de voorkant van het Verenigingsblad met ernaast een bladzijde uit het artikel over Agrifirm. Het blijkt dat een beperkt aantal duwers worden ingezet bij het transport van de duwbakken. Het zijn een aantal Friese duwers, de Frisian (060.02897) bijvoorbeeld. Op de foto de sluis uitvarend in de Waalhaven op 18 februari 2017. Voor zich heeft de Frisian de duwbak Sijmen. Thuishaven van de Frisian is Grou zoals wij Friezen zeggen, voor Hollanders is dat Grouw.

Ook uit Grou komt de Warber (023.34960), op de foto in de Wilhelminasluis op 10 april 2018.

Eveneens is Grou de thuishaven van de Friso (023.18398), op de foto op 4 april 2018 in de Wilhelminasluis richting Noord.

Ook al met Grou als thuishaven passeerde op 09 juni 2015 de Statum de sluis. 

Niet uit Grou, maar wel uit Friesland komt de Alina (020.09617). Achterop staat duidelijk vermeld wat de thuishaven is.

Eveneens is Lemmer de thuishaven voor de Blizzard (023.15499). De duwer schutte richting Noord met de Sijmen voor zich.

Nog twee duwers resteren en dat zijn de Belgische Donau (061.05358) en Bryan (061.05041). De Donau ligt in het Munnikenland onder winterse omstandigheden, op 24 januari 2019, de Bryan passeerde de sluis op 18 augustus 2014.

   

Alleen al voor het artikel van de Agrifirm zou je lid moeten worden van Vereniging De Binnenvaart. Nu mis je o.a. ook Deel 1 van Schippersleven, de geschiedenis van de West-Duitse kanalen, Oorlogsherinneringen deel 3, Schepen en hun motoren, enz. 

                                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 15 augustus 2020  
De verwachting was dat beroepsvaart nauwelijks door de sluis zou komen en dat kwam ook zo uit. Vanochtend kwam de Jan (020.05404) langs, maar die miste ik, Jeannet niet. Zij zag het schip bij Woudrichem passeren.

Het enige andere schip dat ik door de sluis zag komen was de Destinatie (021.04363), op weg richting Maas.

Nog één foto en wel eentje van gisteren. Afgebeeld is de Ariël (023.17597) die bij Covaco in het Munnikenland ligt te laden. 

Dat was alles voor vandaag. Morgen misschien beter, in ieder geval andere onderwerpen..

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 14 augustus 2020 

Gisteravond passeerden voor mij ongezien o.a. de Vectorius (023.30050) en de Sardius (031.50440). Jeannet Hartman zag deze schepen wel passeren, ze voeren toen dicht tegen elkaar aan.

In de sluis was de Stranger (023.23981) uit Nederhemert voor mij de eerste. Ook voor dit schip was de vakantie weer voorbij.

   

Voor de sleper Sam (023.21629) uit Leiden was ik eigenlijk te laat. Mijn IPhone hielp, maar inzoomen kan dan eigenlijk niet. 

Ook de volgende was een sleper/duwer, in dit geval de bekende Walrus V (023.20162). Het was nu te warm om naar een van de sluishoofden te lopen en dus maakte ik maar een foto vanuit de tuin.

Met de auto ging ik daarna naar het Gedenkteken om vandaar een foto te maken van de Ariël (023.17597) en de Nova (023.13874) die bij de fabriek van Covaco lagen. Beide schepen waren daar gisteravond al aangekomen.

Vanmiddag passeerde de Wodara (018.23235). Ze ging echter niet naar Andel maar voer verder. 

Halverwege de middag kwam de Cornelis B (021.03598) de sluis in. Meestal komt de schipper even aan de wal om de de laatste nieuwtjes te bespreken, maar nu was dat niet mogelijk omdat het schip aan stuurboord afmeerde.

Jij vlagt toch ook?
Morgen, 15 augustus, wordt door de Japanse overgave op die datum het einde van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Volgens goed gebruik hangt de vlag dan in top vanaf alle overheidsgebouwen. Ook op de Wilhelminasluis hangt de vlag dus uit.  

                                     terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 13 augustus 2020   
Vandaag maar eens beginnen met recreanten, want daarvan komen er toch echt veel langs. Op één foto gevangen: een oude en een moderne recreant. Type van het oude schip? Geen idee.

Veel beroepsvaart zag ik niet, maar wel de Vios (023.12916) die richting Maas ging.

Dan een flinke tijd niets, tot de Rotterdamse Puck (023.02997) zich meldde.

   

Daarna geen schepen meer, maar Jeannet Hartman zag tegenover De Klerk de Ariël (023.17597) voorbijkomen. 

Ik heb nog op dit schip gewacht, maar het bleek het Munnikenland te zijn ingegaan. Morgen maar eens kijken of het schip er dan nog ligt.

Meer schepen zag ik niet, maar nu net, ca. 18.00 uur, meldden zich achter elkaar de Vectorius, Sardius en Sayonara. De Sardius was nog een onbekende voor me. Kwam dit trio van de Maas, aan de Waalzijde verscheen de Nova.

Helikopter gesnapt
      
Regelmatig komen hefschroefvliegtuigen heel laag over de sluis en dan in de lengte ervan. Steeds te laat voor een foto, vandaag eigenlijk ook. Laag, maar niet echt heel laag, kwam deze Apache over. Toch een foto ervan.

Zwierboom    
  In mijn archief al heel lang twee opnamen van een zwierboom in gebruik. Prachtige vinding voor schepen die niet aan de wal konden komen. Van wie de foto's zijn weet ik niet, leuk zijn ze wel.

   

Ik kom hierop door een foto van Christian Brasseur die hij met de volgende tekst plaatste in de Facebook-groep Spitsen typische binnenvaartschepen: "Nostalgie d'une époque......aller au pain ou pour téléphoner au village".
Heet aardig ook het commentaar dat door anderen bij deze foto wordt gegeven. 

                                               terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht         

woensdag 12 augustus 2020   
Het was gewoon te warm om op de sluis te lopen en ook in de tuin vond ik maar weinig schaduw. Het was dan ook niet echt plezierig om foto's te maken. Gelukkig bevond mijn Woudrichemse correspondente, Jeannet Hartman, zich op het water tegenover Woudrichem. Zij zag een flink aantal schepen langskomen, te beginnen met de Belgische Oggy (060.02817).

Even later zag zij het werkschip Volkerak (023.22617) passeren, op weg naar een ligplaats bij De Klerk.

Weer later passeerde daar de oude(re) sleper Sam (023.21629). Een kwariertje later zag ik deze Sam schutten.

   

De rondvaartboot Zeearend (021.03253), een voormalige spits, zag ik niet passeren, Jeannet wel.

Het was mooi weer voor rondvaartboten, want in de sluis zag ik daarna de Zilvermeeuw 2 (023.19639). De passagiers zaten aan de lunch, buiten liepen maar een paar mensen te genieten van het schutten. Bij Woudrichem was het al wat drukker aan dek.

   

Een uurtje later opnieuw een rondvaartboot. Nu was het de moderne Z8 (023.13209) die aan een rondje om Het Land van Heusden en Altena bezig was. Bergsche Maas en Afgedamde Maas heen, linksaf de Merwede op en waarschijnlijk via de Biesbosch terug.

In de sluis later een duo-schutting van de oude sleper Anna en het werkschip Merwestroom (065.04179).uit Werkendam.  

   

In de Waalhaven lag de gehele dag de Rotterdamse Subito (023.17285) die eerder bij Covaco in het Munnikenland had gelost. 

Bij de fabriek zelf lagen twee schepen, de Gradatim (021.03623) en vooraan de Guna (023.17044) die nog moest worden gelost.

   

Voor de met containers geladen Sincero (023.15901) uit Krimpen a/d IJssel was ik net te laat. Niet Jeannet, want mijn mobieltje piepte en nu bleek er een foto van dit schip aan te komen.

Even later opnieuw die piep. Dit keer kwam de Sayonara (023.17674) richting sluis. Het schip was ook geladen met containers.

Hiermee hield ik het voor gezien vandaag. Dank voor de bijdragen van Jeannet!
                                         terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 11 augustus 2020    
Opnieuw een zonovergoten dag waarop het soms heel warm was op de sluis. Weliswaar zag ik een aantal schepen passeren, maar deze serie is geloof ik niet compleet.
In de Waalhaven zag ik de Jannie (023.18392), die gisteravond schutte, liggen. Later vertrok het schip naar Zuilichem.

Natuurlijk gingen we 's morgens weer op pad, dit keer richting Raamsdonk en Waspik. Geen schip gezien daar en wat ik op de sluis miste weet ik niet. Wel dat er opnieuw melding kon worden gemaakt van een storing, nummer vier in nauwelijks een week tijd.  Ik liet me vertellen dat deur H1 problemen gaf en dat vijf recreanten ervoor kozen de sluis te verlaten via de andere wel geopende deur.  Jammer dat in het bericht nog steeds de Maashaven de schuld krijgt, deur H1 is toch echt aan de Waalkant.

Rond 16.00 uur een duoschutting van de Gradatim (021.03623) en de Belgische Oggy (060.02817). De Gradatim bleef een tijdje in de Waalhaven liggen, de Oggy ging het Munnikenland in.

Direct na deze schutting kwam het werkschip Merwestroom (065.04179) de sluis in. Het was voor mij een onbekend schip.

Het, in ieder geval mijn, laatste schip was de Wijnanda (023.10193) die van Leerdam kwam. 

Schuttevaer   
De rubriek R(ivieren), K(analen) & M(eren) in de laatste Schuttevaer liet deze keer twee bekende schepen zien. Allereerst was dat de Repos Ailleurs (032.70622), een schip uit 1962. Van Werkendam verhuisde dit schip naar Dordrecht van waaruit het gaat varen als Mordicus. Op de foto hieronder nog als Repos Ailleurs in de Maashaven van de Wilhelminasluis op 26 juli 2011.

De andere bekende was de Risico (022.04029), op de foto hieronder op 31 maart 2017 in de Wilhelminasluis richting Zuid. Het schip, uit 1965, verhuist van Ouderkerk a/d IJssel naar Sliedrecht. De naam is veranderd in Confianza.

                                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht
 

Top