HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier
Werkzaamheden N322

                                                Nieuws van 12 t/m 20 december 2019                                             

 
donderdag 19 december 2019      
Na een voor de Wilhelminasluis enorm drukke dag waren de verwachtingen -mijn verwachtingen- hoog gespannen. Helaas, het aantal van gisteren (30 schepen) werd bij lange na niet gebroken. Niet zo erg voor mij, want mijn camera begint vermoeidheids-verschijnselen te vertonen. 
Eigenlijk maakte ik alleen een foto van de Desiré die in het Munnikenland arriveerde en dan nog alleen omdat ik toen op weg was naar huis en dus bij het Gedenkteken kon stoppen voor de foto.

Later op de dag kreeg ik een foto waarop de Desiré net ligt afgemeerd. Deze prachtige foto is gemaakt door Peter Leijsten, niet alleen een begenadigd fotograaf maar ook een gewaardeerde ex-collega.

Mijn meeste aandacht vandaag ging echter uit naar een schutting met twee schepen, de Fenna en de Estancia.

   

Het schutten van deze twee schepen vereiste toch een staaltje stuurmanskunst, want veel ruimte was er niet. Maar heel rustig losten de twee schippers het (bijna) probleem op. Veel manoeuvreerruimte bleef er echter niet over.

Daarna wandelde ik vanaf de brug naar het westelijk Waalhoofd (H2) om nu van voren deze schutting op de foto te zetten.

Goed kijkend ontwaarde ik zowaar een Fries vlaggetje voorop de Fenna, dat deed me echt plezier. Maar ook zag ik dat de lading van de Fenna bestond uit de twee objecten die eerder deze week naar De Heus werden vervoerd om, naar nu bleek, aan boord van de Fenna te worden gezet. Het bleken dus tanks te zijn!

   

Daarna wachtte ik geduldig tot beide schepen waren uitgevaren of daarmee bezig waren om een aparte foto van elk schip te maken. Eenmaal thuis zag ik dat de Fenna nog niet in mijn archief was opgenomen bij de motortankschepen, maar ook dat de Werkendamse Estancia nog niet in het E-album voorkwam. 

   

Wie is hier de dader van    
Verder zette ik geen schepen op de foto, maar wel viel me het gevolg van een dierlijke moordpartij op. Op de westelijke Maasremming lagen de restanten van wat eens een prachtige vis moet zijn geweest. Een snoek of snoekbaars, wie het weet mag het zeggen.

Wat is dat nu?   
Lees ik opeens met aandacht het volgende bericht omdat dit iedereen aangaat:

Als dit echt zou kloppen vraag ik me af of hier niets aan veranderd moet worden. Bij de uitleg van het bericht zag ik het volgende staan: "Voor mensen met een minimumloon - 1654 euro bruto per maand - komt er gemiddeld 29 euro per maand bij. Werknemers met een modaal inkomen - 2816 euro bruto per maand - gaan er gemiddeld 45 euro netto per maand op vooruit. Twee maal modaal - 5632 euro bruto per maand - houdt netto 57 euro per maand meer over."
Hoe meer je dus nu verdient, hoe meer je erop vooruitgaat! Belachelijk, bij welke partij moet ik nou zijn?

                                      terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 december 2019    
Het was een topdag vandaag gezien het aantal schepen dat kwam schutten. Al snel gaf ik het op om alle passanten op de foto te zetten, maar maakte ik een eigenlijk willekeurige selectie. Zo kan ik daarom vandaag openen met de duo-schutting van de Hamaritha en de Conatus vrij vroeg in de ochtend.

Al snel vertrokken we naar Zaltbommel, maar natuurlijk maakte ik een opname van de Providentia en de Tenax in het Munnikenland. De eerste werd gelost, de tweede geladen. 

Bij terugkomst bleek net de Werkendamse Combination bij de fabriek van Covaco te zijn gearriveerd.

In de sluis was de duo-schutting van de Diademar en de mij onbekende sleper Sam mijn volgende foto.

Voor Anna wandelde ik weer naar de brug, vooral omdat zij nog niet in mijn archief voorkwam. Zou ik abuis zijn?

De Secunda zie ik vaak op Marine Traffic  bij de Kromme Nol de Afgedamde Maas opgaan, maar meestal niet verder dan de steenfabriek. Vandaag kwam het schip uit Ouderkerk a/d IJssel schutten.

Bij het maken van de foto van de Allegro zag ik dat in de Waalhaven de Amare lag te wachten tot het kon schutten. 

   

Later de toch wel grote Addio uit Alblasserdam, een bekend schip maar de foto ervan in het archief vervang ik door die van vanmiddag. 

Weer later een trio-schutting. Vooraan de sleper Joy-Tug die eerder al richting zuid schutte. Daarachter lag de Sakura en aan de andere kant de Nesselande. Dit motortankschip kwam ook nog niet in het archief voor.

   

In de Waalhaven wachtte de coaster RMS Cuxhaven tot het aan de beurt was. Ik maakte er wat foto's van en besloot daarna, ook al omdat het begon te schemeren, het voor vandaag voor gezien te houden. Net kwamen wel de Enja, Cotrans 9, Johanna Adriana en de Victus schutten, maar alla, je moet weten wanneer je moet stoppen.

   

Dat was toen ..........66     
Dit keer een foto uit 1986 die werd gemaakt in de richting van de Wilhelminasluis vanaf de hoogste silo bij de fabriek in het Munnikenland. De foto komt van Teun den Dekker.

                                       terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 december 2019      
Vanochtend vroeg, het was nog schemerig, kwam een WhatsApp-bericht binnen met een foto erbij. Op die foto een voor mij onbekend scheepje dat richting sluis ging. Het bleek later de Sarah te zijn, een werkscheepje van Den Haag Groenbeheer, dat stond tenminste op de zijkant.

   

Later, tijdens ons ontbijt, schutte de Wijnanda op een reis die in Veghel was begonnen en naar Amsterdam ging.

Toen ik op het Waalhoofd was voor het Walrus-transport zag ik de RWS 21 uit het Munnikenland komen en richting Merwede gaan. Het schip was waarschijnlijk op een patrouilletocht en had poolshoogte genomen in dat Munnikenland.

Het Walrus-transport, waarvoor ik naar het Waalhoofd was gewandeld, bestond uit de Walrus V die werd geduwd door de Ruurtje. Het transport ging naar Werkendam waar de verbouwing zal worden afgemaakt. Ik zou zeggen, zoek de verschillen. Links de Walrus V zoals ik die kende, rechts de vernieuwde Walrus V.

   

We gingen daarna richting Brakel waar we nog net het dorp in konden komen i.v.m. een zwaar transport dat behoorlijke moeite had alle hindernissen, wegversmallingen, rotondes, etc., te passeren.
Na het bezoek aan Brakel reden we naar Andel, maar dat moest via een omweg omdat het transport nog niet zover was.
 

We namen ook maar een kijkje op De Rib, maar daar was niet erg veel te zien. Ook later vanaf de overkant werd me niet duidelijk welk schip de lading overnam.
Wel kregen we op De Rib goed zicht op de Belgische Citius die daar lag te dobberen.  

Een duo-schutting in de sluis vind ik eigenlijk ook altijd wel aardig om te zien. Vanmiddag was het de Lastage uit Opeinde die de grote Onderneming uit Sliedrecht meekreeg. Nu ken ik Sliedrecht, maar Opeinde zei me niets. Het blijkt een Fries dorp te zijn in de buurt van Drachten. 

Interessant was een schutting later met de Valé (023.17891) uit Sliedrecht, een nog onbekend schip voor me.

Dan de Werkendamse Experience die op weg was naar de thuishaven. Het werd mijn laatste schip vandaag.

Scheepvaart op Waal en Maas                 
Piet Lobregt uit Brakel houdt deze pagina op Facebook up-to-date. Vandaag maakte hij een serie foto's van schepen in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco, maar ook bij De Rib in Andel
In het Munnikenland zag Piet o.a. de Alcyon en de Furore. 

   

In Andel lag o.a. de Fenna. 

Piet maakt mooie foto's en kun je vaak tegenkomen langs de Maas, maar vooral de Waal!

                                           terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 december 2019    
De dag opende met de gewone maandagochtend drukte waarbij het leven weer op gang lijkt of blijkt te komen. Mijn eerste schutting was van de Zwarte Zee uit Tiel, een schip dat ik hier nog niet al te vaak zag. 

Net na het uitvaren kwam de Zephir de bocht van de Waalhaven om op een route van Amsterdam naar Oss.

Weer een tijdje later een duo-schutting, dit keer waren het de Niky (rechts) en de Fiat Voluntas (dus links) die samen richting Maas gingen. 

Op de foto hierboven is een ander schip te zien dat in de Waalhaven richting sluis komt. Later blijkt dit de Babette te zijn.

Als de Urker Babette eenmaal kan schutten, blijkt de geladen Lastage in dezelfde schutting mee te gaan. 

De Tygo kwam ook weer langs en opnieuw samen met de bak Johannes. Gisteren kwam het stel in het Munnikenland aan, vandaag ging het richting Maas. 

In datzelfde Munnikenland zag ik in het begin van de middag alleen de Mission (023.27502) liggen, de Res Nova was al vertrokken. De Mission  was nog onbekend voor me. 

Terwijl ik bovenstaande foto maakte, zag ik het Eros koppelverband de Waalhaven uitkomen. Hoewel de afstand groot was, heb ik er toch maar een foto van gemaakt.

Iets dichter bij huis heb je vanaf de N322 een uitstekend zicht op schepen die bij de fabriek van De Heus aan De Rib liggen. Nu zag ik daar de Werkendamse Experience en de Belgische Citius.

   

Het liep al tegen het einde van de middag toen de Caan kwam schutten op de route naar Gorinchem. Met een goedlachse matroos voorop maakte ik de foto van het met containers geladen schip.

Bij het uitvaren kwam de ontmoeting tussen de Caan en de Dei Gratia. Op het Waalhoofd raakte ik in gesprek met een kenner. Hij legde me uit dat er verschillende type schepen waren en dat deze Dei Gratia een Kempenaar was. Gezien de afmetingen trok ik dat in twijfel en ik sprak mijn gedachten uit door het een Dortmunder te noemen.
De kenner had weinig weerwoord, mompelde nog wat en stapte op zijn fiets. Zou ik dan toch gelijk hebben? Eens uitzoeken maar.

De Dei Gratia was mijn laatste schip. Het begon al wat donker te worden en de regen liet zich ook weer gelden. 

Dat was toen ..........65
Een prachtige foto van de sleper Arsiemi van de bekende Woudrichemer IJm Baks die op 1 februari 1996 in volle actie is te zien. Ik heb me laten vertellen dat op de foto assistentie wordt verleend aan de Evident uit Groningen die in moeilijkheden is gekomen bij de Merwedebrug bij Gorinchem. Het andere schip is mij onbekend.
Er was op dat moment een strenge vorstperiode, goed te zien aan het ijs rond de schepen. Hoe deze situatie is afgelopen weet ik niet, misschien toch wel leuk om dat eens uit te zoeken. 
De Evident is trouwens in 2003 verkocht naar België hoorde ik vertellen. 

Dan nog dit









                                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

 

 

 

 


zondag 15 december 2019       
Gisteren na thuiskomst geen fut meer, ik had trouwens ook weinig te vertellen over het sluisgebeuren, na een autorit van Gorinchem-Utrecht-Almere-Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Sneek-Bolsward-Den Oever-Alkmaar-Haarlem-Utrecht-Den Bosch-Uden-Den Bosch-Zaltbommel-thuis. Tussendoor op verschillende plaatsen nog enig feestelijk gedruis meegekregen. 
Bij thuiskomst leek het in de sluis ook feestelijk, de rondvaartboot Columbus schutte namelijk met een flink aantal passagiers net richting zuid. Welhaast zeker op weg naar de thuishaven Kerkdriel.

Direct erna vanaf de Maaskant de Zilvermeeuw 5, dit keer als moederschip van een aantal roeiboten die voor Serious Request bezig waren aan een rondje Land van Heusden en Altena van Woudrichem naar Woudrichem. Petje af, het was al volop donker, het waaide hard met daarbij ook nog regen. Ik hield het maar bij de ene foto van de Zilvermeeuw 5.

Vandaag was er vanwege de zondagse sluiting in en bij de sluis weinig te beleven. Wel zag ik in de Waalhaven de Fiat Voluntas. 

In het Munnikenland zag ik een eveneens eenzame maar geladen Res Nova wachten tot het werd verlost.

Onze wandeling voerde dit keer naar De Rib waar ik zowaar de Experience zag liggen. 

Vanf De Rib had ik goed zicht op de sluis en zeker op de Prinses Margriet die in de Waalhaven aan de remming lag.

In de loop van de middag zag ik dat het met schroot geladen koppelverband van de Eros I en II in de Maashaven arriveerde. Voorop de Eros II een verlichte kerstboom, prachtig gezicht!

De Res Nova kreeg bij de fabriek van Covaco ook nog gezelschap, want daar meerde de Tygo met de Johannes voor zich af. 

Slecht weer.............prettig lezen       
In de voorbije week kwamen twee bladen binnen die ik altijd met aandacht lees. Zeker als ik daarbij ontspannen naast een knapperend houtvuurtje zit met een glaasje geestrijk vocht bij de hand. Vandaag was dat weer het geval.

   

Het blad van de Vereniging De Binnenvaart staat weer vol met zeer lezenswaardige artikelen, maar toch ook met een flink aantal prachtige foto's. Een must voor iedereen met belangstelling voor de binnenvaart of voor schepen in het algemeen.
Het Dorpsblad van Andel, Aktu-Ael, is van een geheel andere categorie, maar daarom niet minder aardig om door te lezen. Allerlei nieuws over de Andelse gemeenschap is erin terug te vinden: een evenementenkalenter, nieuws van de Oranjevereniging, nieuws van de Dorpsraad, een interessant artikel over de winter van 1944-1945, etc.

Aanvaring?
Gisteren kreeg ik via WhatsApp o.a. twee foto's toegestuurd van het gevolg van een aanvaring op het Amsterdam-Rijnkanaal. Geen idee welke schepen erbij waren betrokken, ook weet ik niet wanneer dit gebeurde. Een van de foto's plaats ik toch omdat menigeen de binnenvaart romantiseert, maar daarbij geen oog heeft voor wat kan gebeuren door vervelende weersomstandig-heden, gedwongen wachten, pech door storingen in sluizen, etc. De andere foto plaats ik niet, daarop is de naam van het schip namelijk te lezen. 

                                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 december 2019      
Gisteren bleek nog een transport te zijn gepasseerd en wel dat van de IJska en de Heinze, een vertrouwd duo, met een drijvende woning tussen hen in. Joost Roeland deed me er kond van en daarom kom ik toch nog even op gisteren terug.
 

Vandaag weinig succes, want het regende en regende. Vanuit huis toch een opname van de spits 't Sonnepaerdt. 

Daarna vooralsnog geen foto's meer tot ca. het middaguur toen zich een trio-schutting voordeed. Het miezerde nog een beetje en daarom nam ik de foto met mijn IPhone. In de sluis bleken de Pax, Providentia en Cotrans 10 te liggen.  

Omdat ik nu toch op de brug was, stak ik de weg over om een foto te maken van de Maashaven waar de Prinses Margriet lag.

Een half uurtje later de bekende Caan die met een flink aantal containers op pad was. 

   

Veel later zag ik de Belgische Daya de sluis inkomen. Het schip was gelost bij De Heus. Het leek droog te zijn op dat moment. maar dat was het duidelijk niet. Opnieuw bracht de IPhone de oplossing.

Vanaf het Waalhoofd West (H2) nam ik niet alleen een foto van de Daya, maar ook van de wachtende Wijnanda.

Sluis 0    
Als ik het zo mag geloven is dit een welhaast legendarische sluis in Den Bosch. Omdat door de aanleg van het Maximakanaal de sluis eigenlijk overbodig is geworden, zijn plannen ontwikkeld voor een Kanaalpark. Sluis 0 zal dan niet verdwijnen, maar er in aangepaste vorm, een stuk smaller, deel van uitmaken. 
Vandaag werden metingen gedaan van de bodem van sluis 0 door de bemanning van de GSNED 17. Ook sluiswachter Krijn was daarom paraat.

Dat was toen ..........64   
Vandaag twee opnamen van de werkzaamheden bij de aanleg van een nieuwe brug over de sluis. In 2001 werd daartoe het zuidwestelijke parkeerterrein flink veranderd. We hadden vaak moeite in die tijd om thuis te komen of te vertrekken.

Op de tweede foto valt mij meteen het trappetje op, helemaal onderaan in het midden. Het vormde een opstapje voor de sluiswachter als die weer naar de andere kant van de sluis ging of daar vandaan kwam.
Rechts is ook nog duidelijk de oprit van de oude hefbrug te zien.

                                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 december 2019      
Door omstandigheden kwam ik gisteren niet toe aan de dagelijkse update. Vandaag begin ik daarom met gisteren. In het Munnikenland lagen op zeker moment drie schepen, waarvan eentje mij onbekend was, de Duitse Lagune (040.18560).

De andere twee waren bekenden, zij het dat deze schepen niet al te vaak hier komen. Het waren de Provolare en de Somnium. 

   

Tussen alle beslommeringen door nam ik toch ook een kijkje op De Rib waar op het terrein van De Heus alleen de Iris lag.

Dat was alles dat ik van gisteren heb bewaard. Vandaag begint met een duo-schutting van de Tadorna en de Cornelis B.

De Aquitaine passeerde tijdens mijn koffiepauze, maar later kreeg ik het schip alsnog op de foto omdat het in de Waalhaven lag.

Transporten zijn altijd leuk om te zien, dus ook die van de Hebo-P33 die werd geduwd door de Tjerk-Hidde uit Urk.

Op het ponton stond gevarieerd materiaal, maar ook een leuk werkscheepje, de Avontuur 5.

   

Dan weer een duo-schutting. Dit keer was het de Varius die een transport van de Westerschelde en de Mistral meekreeg.

   

Een goed moment om een aparte foto van de Mistral (ook Urk als thuishaven) te maken. De sleper was mij nl. onbekend.

Na het transport kwam de Fasaly de sluis in, op weg om een lading weg te brengen. Wat voor lading? Geen idee!

Vervolgens weer een onbekende. In dit geval was het de Belgische Daya uit Lummen, een gemeente in Belgisch Limburg. 

   

Op de linkerfoto hierboven is achter de Daya een schip te zien. Dat is de geladen Johanna Adriana die een schutting moest overslaan. Rechts ervan is net de Prinses Margriet gearriveerd. Johanna Adriana was de laatste voor mij vandaag.

Kielzog in de Schuttevaer   
In de rubriek "Kielzog" achterin de Schuttevaer dit keer een gesprek van Hannie Visser-Kieboom met de schipper van de Sagittarius. Alleen voor deze gesprekken al, waarin vooral de "menselijke kant" van de binnenvaart wordt belicht, zou je de Schuttevaer kopen of, nog beter, je erop abonneren.

Laat nu deze Sagittarius eind november, samen met de Liesbeth, een paar dagen bij Covaco te hebben gelegen. Cornelis Heuvelman, ik plaatste al eerder foto's van hem, zette de Sagittarius toen prachtig op de foto.

                                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top