HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier
Werkzaamheden N322

                                                           Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 januari 2020                                             

maandag 20 januari 2020   
Vandaag leek het wat drukker dan in de afgelopen dagen, maar door omstandigheden maakte ik toch weinig foto's, eigenlijk geen eentje. Daarom te rade gegaan bij Joost Roeland die een prachtige opname had van de Silex (023.22856) die vanochtend passeerde en nog onbekend voor me was.
Het schip van Amer Shipping uit Raamsdonksveer kwam van Werkendam en ging richting Sluis Lith.

Voor de rest geen nieuwkomers vandaag, maar wel een paar die ik hier niet vaak zag. Daarbij hoorde ook de Zagri 3 (023.11728) die van Dordrecht kwam om later de Maas op te gaan. Duidelijk is te zien dat de foto van het schip een archiefopname is.

Ook kwam de Optimist Sr (023.17323) weer eens langs op een reis die was begonnen in Hardinxveld. Welhaast zeker zou het schip later bij Sluis Lith de Silex ontmoeten. De foto komt trouwens uit 2013. 

Aan het einde van de middag zag ik vanachter mijn bureau de forse duwer Votrans (023.18448) passeren met een flink ponton voor zich. Ook nu weer een archiefopname van deze krachtpatser.

Aanvulling v.w.b. de Ineos Elm   
Joost Roeland maakte me erop attent dat na een proefvaart op het Hollands Diep de Ineos Elm weer terugkeerde naar Heusden, waar het momenteel ook nog ligt.
Misschien morgen daar eens een kijkje nemen, hoewel ik niet weet of er iets te zien is vanachter de hekken. We zullen zien, maar in ieder geval nog een keer de opname van deze Ineos Elm.

AndelWandelt op pad     
Hans de Weerd liep, zonder zijn vaste compaan Anton van Rijswijk, zaterdag jl. de Gooise Meren Tocht, vanuit en naar Bussum. Zijn verslag van deze 40 km-tocht staat nu online en het begint zo:
"Het is zaterdagmorgen en de negen is in de klok als ik op pad ga. Ik ben vandaag in Bussum te gast bij WS’78, de wandelclub die je naar plekken stuurt waar niemand weet van heeft.
Nu Anton, naar het lijkt, een hele tijd is uitgeschakeld heb ik me toch voorgenomen om af en toe in de wintermaanden een WS’78 wandeltocht van 40 km te lopen.
Minder leuk dan met zijn tweeën, maar WS-wandelaars vormen een familie, dus gezellig blijft het
.

   

                                                terug naar boven          naar Nieuwsoverzicht

zondag 19 januari 2020
     
Vandaag geen scheepvaart in en door de sluis vanwege de zondagse sluiting. Toch een foto van een schip en wel eentje die ik nog niet kende, de Belgische Saflo.
Het schip werd in 1980 gebouwd bij Bodewes in Hoogezand en kwam als Mon-Desir in de vaart. In 2008 verhuisde het als Calcit 5 naar Luxemburg en in 2015 ging het varen als Saflo met thuishaven Brugge. 

AndelWandelt weer op pad     
Zij het dat het bij de tocht van gisteren, de Gooise Meren Tocht, beperkt bleef tot de helft van het actieve deel van AndelWandelt. We missen nog steeds onze wandelvriend Anton van Rijswijk die kampt met malheur. Ook nu weer wens ik hem veel sterkte en een spoedig herstel toe.

Hans de Weerd liep alleen deze 40 km-tocht die startte in het Sportcentrum Zandzee in Bussum. Vandaar ging het naar het grootste heidegebied van Het Gooi, de Bussumerheide. Daarna wachtte de Westerheide op deze 7e tocht in de 42e Winterserie van WS78. Later voerde de route o.a. door het pittoreske dorpje Laren. 

Alle foto's van deze tocht zijn door Hans de Weerd gemaakt, ook die van het logo van deze tocht. Staan de foto's al online, een verslag van de tocht volgt later in de week.
                                           terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 18 januari 2020
        
Gisteren geen enkele foto, maar vandaag en zeker eergisteren (donderdag) leverden een aantal aardige opnamen op. Te beginnen met donderdag toen ik al vrij vroeg de Adelante (023.27459), een nieuw schip voor mij, en de Imatra (023.12216) in ochtendkleuren gehuld in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco op de foto kreeg.

   

Later passeerde in de sluis de Desafio (023.13455) en weer later het containerschip Caan. De laatste kwam van Den Bosch.

   

Dan nog dit  
Meer passerende schepen gingen donderdag niet op de foto. Daarom nu een foto die ik woensdag kreeg van een prachtige avond-lucht boven de haven van Werkendam. Een schipper stuurde me deze foto die hij maakte met zijn mobieltje. Kwalitatief is de foto slecht, maar gevoelsmatig uitstekend.

Van dezelfde schipper kreeg ik twee foto's, opnieuw kwam het mobieltje in actie, van een in kleuren gedompeld schip.

Het kostte me enige moeite om gegevens van dit schip te vinden, maar het lukte. Het gaat om de Ineos Elm, een schip van Ineos Trading & Shipping. Het schip arriveerde als casco op 19 augustus vorig jaar in Heusden om daar te worden afgebouwd. Op 15 januari jl. was deze afbouw klaar en voer de Ineos Elm (023.38434) de Heusdense haven uit.

Schuttevaer       
In iedere Schuttevaer  krijgen twee rubrieken altijd mijn speciale aandacht. Dat is allereerst helemaal achterin de krant de rubriek Kielzog, daarin altijd artikelen over de mens achter een schip. Dit keer had Hannie Visser-Kieboom een ontmoeting met het schipperspaar van de Amicitia.

Met wat meer aandacht lees ik zo'n artikel als het om een bekend schip gaat. Ook dit keer was dat het geval, want deze Amicitia (023.21851) zag ik bijv. toen het een keer lag te lossen in het Munnikenland.

De andere rubriek die speciale aandacht krijgt is die waarin wordt vermeld welke schepen van eigenaar zijn veranderd of die zijn gesloopt. In de laatste categorie helaas twee bekenden.

       

De Beo (023.13014) werd in 1961 gebouwd bij De Durme in Tielrode. Deze Kempenaar kwam in de vaart als Lodewijk, in 1970 werd het de Hento en ook werd ze toen verlengd naar 62.93 meter. In 1998 verhuisde het schip naar Rotterdam en werd de Beo. Treffers in Haarlem was waar het schip voor de laatste keer kon worden gezien.

Ook was er aandacht voor de Tamara (022.03791), eveneens een "zestiger". Deze werd gebouwd bij Bodewes in Foxhol als Molenberg uit Nijmegen. Daarna kreeg het de naam Arma alvorens het als Tamara ging varen vanuit Zwijndrecht.  
Ook dit schip zal ik niet meer door de sluis zien komen, doordat het bij Treffers in Haarlem werd gesloopt. 

Vandaag, 18 januari 2020     
Heel vroeg vanochtend stond ik op vanwege geluiden die ik hoorde uit de sluis. Het bleek te gaan om de Windcat 36 die van Aalst kwam en via Hoek van Holland een tripje maakte op de Noordzee. Daarna ging het schip weer terug naar de haven van Hoek van Holland.

In de loop van de ochtend "moest" ik naar buiten voor de Amistade (023.24844) die van de Poederoijense Bol kwam en naar Werkendam ging.

Aan het einde van de middag zag ik de Hebbes in de Waalhaven liggen, wachtend op het moment dat ze kon invaren. Het schip kwam van Haaften en bleef in de Maashaven overnachten alvorens verder te gaan naar Heerewaarden.

Dit was alles van de afgelopen drie dagen. Morgen is de sluis dicht (zondag), zodat ik vanaf maandag weer aandacht zal hebben voor het sluisgebeuren. 
                                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 januari 2020       
Weer niet druk vandaag en dus was de passage van een schip een goede onderbreking van wat ik aan het doen was. De Walrus II (027.23298) , met een breed ponton voor zich, passeerde al vroeg op weg naar Aalst. Zelfs toen de sleper solo terugkwam was ik nog niet paraat, maar de foto vanachter mijn ontbijt is alleszins tevredenstellend.

 Een tijd later de Leli (032.60133) door de sluis. Alleen al vanwege de Friese vlag op de boeg moest ik er een foto van maken.

 Daarna, ook de regen speelde hierbij een rol, ging ik nog voor de sleper Harmonie (023.28748) , die van Veen kwam, naar buiten. 

   

Opvallend was de passage van de The-An XIV (023.15133) , niet direct een schip dat je hier vaak ziet. Naar buiten dus maar weer waar het nog steeds een beetje regende.

                                         terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 14 januari 2020    
Het blijft maar te stil in de Wilhelminasluis, jammer want de sluis kent geen storingen meer en is dus een goed alternatief voor de route Rotterdam-Den Bosch/Veghel/Helmond vv. Veel schepen verkiezen echter toch de route via de Bergsche Maas of over de Waal naar Sluis Rossum geloof ik. Jammer, het is momenteel flink hoog water, zodat zelfs geladen schepen zonder probleem de sluis zouden kunnen passeren. Den ik, maar bel even van te voren.
Afijn, ik zag weer een paar pareltjes, waaronder de Duplus (023.23437) gisteren voor het vertrok vanuit het Munnikenland naar de Dintelhaven in de Europoort. De foto is overigens van Piet Lobregt

Vanochtend zag ik het werkvaartuig Zomp passeren, later zou het trouwens alweer terugkomen op weg naar de Bergsche Maas.

De Zomp (023.37783) lag zo ver naar voren in de sluis, omdat het containerschip Caan (023.26678) in aantocht was. Deze kwam van Den Bosch en was op een reis richting Rotterdam. De foto van het schip nam ik vanaf het Waalhoofd 2, onder de brug door.

In het Munnikenland zag ik de Duitse Invado (023.36158) uit Wesel liggen, een 135 m. schip dat ik eerder bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel zag lossen. 

Achter de Invado lag de duwer Frisian (060.02897) met een grote bak voor zich. Vroeg in de ochtend, mijn betere helft probeerde me daarvoor wakker te maken, kwam het Frisian-transport door de sluis. Ik kreeg er weinig van mee.

Er kwamen weliswaar wat schepen door de sluis, maar daarvan ging alleen de Mariska (022.03953) op de foto. Een schip dat ik hier toch niet echt vaak zie en dat nu op weg was naar de Voorhaven in Schiedam. 

   

Meer kan ik eigenlijk niet melden over de afgelopen twee dagen. Het blijft rustig, misschien morgen beter?

Dat was toen 
Van Teun den Dekker kreeg ik een groot aantal foto's uit het (nabije) verleden. Dit keer heb ik twee foto's eruit gezocht die dezelfde noemer hebben: Zicht vanaf de Maas op Andel in 1981.
 

Opvallend links het gebouw dat nu het appartementencomplex de Oude Silo bevat. Toen een echte silo in gebruik bij Schouten/Bouman. Op de achtergrond links de fabriek die nu van De Heus is. Ongeveer in het midden van de foto een prachtige bakenboom die helaas sneuvelde door toedoen van een stel slecht opgevoede pubers. Zij staken de brand in deze boom.

Een opname van de andere kant. Duidelijk te zien is de drukte van schepen bij de fabriek, ook de oude silo is goed te zien.

                                   terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zondag 12 januari 2020    
Eindelijk was dan de "nieuwe" Ariël (023.17597) in de buurt en wel bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Op Facebook volgde ik het schip steeds, maar tot nu toe kwam het niet in de buurt. Nu dus wel.

Lang heb ik dus gewacht op dit schip. Nu heb ik begrepen dat ik het al eerder zag, maar dan wel met een andere naam. Het was eerst de Jentina V en zo zag ik het schip ook wel eens de sluis passeren.
Daarna werd dat schip de Belgische Invictus en die zag ik hier nimmer. Met de namen veranderde ook het aanzicht van het schip, met name de stuurhut, of moet ik zeggen de "cockpit".

De oude Ariël (060.02307) zag ik hier heel vaak. Zelfs met de nieuwe naam Non Verba kwam het al in het Munnikenland.

   

Verder zag ik, ook in het Munnikenland, de Naomi liggen. Ook De Rib in Andel kende een vrouwelijke bezoeker, nl. de Coby. De foto ervan is gemaakt door Piet Lobregt van de Facebookpagina "Scheepvaart op Waal en Maas". 

   

Zelf zag ik gisteren de Si-Ca de sluis passeren. Het schip was op weg naar het Noordhollandse Velsen. 

Een krijgertje     
In de albums van schepen op deze site staan alleen schepen die door de sluis kwamen of een bezoek brachten aan De Rib in Andel. Hoewel de RWS 84 niet aan deze normen voldeed, besloot ik toch de foto ervan die ik kreeg van Hans de Weerd in het overzicht van (ex) Dienstvaartuigen op te nemen.

Deze RWS 84 werd in 1969 gebouwd bij de werf van Koopman in Dordrecht. Het kwam als RWS 84 De Goude in de vaart en na enige tijd ging het over naar Rijkswaterstaat Directie Zeeland met standplaats Wemeldinge.
In 2006 ging het als RWS 60 over naar Directie Utrecht en in 2009 vervolgens naar Rijkswaterstaat Rijksrederij Rijswijk (ZH).
Laat dit schip nu als RWS 60 al in een album voorkomen! Ten overvloede hieronder een foto ervan.

Nu moet ik zeggen: alle kans dat er in het schrijven over de Ariël en/of de RWS 84/60 een foutje is geslopen. Talm dan niet en maak me erop attent, zodat ik de tekst kan aanpassen.
Trouwens, waar blijven de inzendingen voor de Quiz "Schilderingen op schepen"? Er is nog geen enkele goede oplossing van alle foto's binnengekomen. De foto hieronder is nog door niemand herkend, de andere vier wel. Maar ja, alles of niets hè!

                                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top