HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 juli 2019                                                  

zaterdag 20 juli 2019    
Nu ben ik een groot gedeelte van de dag niet op de sluis geweest, even dieper Brabant in zeg ik dan vaak, maar veel beroepsvaart kwam niet langs. De enige die ik in de sluis zag was de Jantine. 

De meeste foto's van schepen maak ik vanaf de brug, maar nu stak ik ook de weg over om de twee schepen die al enige tijd achter de oostelijke Maasremming liggen op de foto te krijgen. Het zijn de Sanne (vooraan) en de Hamaritha.

's Middags zag ik dat de Patria richting sluis kwam vanaf de Waal, maar ik nam aan dat het schip naar het Munnikenland zou gaan. Dat klopte! Daarom een foto gezocht uit het archief, dit is eentje uit 2015.

Dat is alles van vandaag, heel weinig dus. Maar ik heb nog wat "achterstallige" opnamen liggen.

Wat komt daar voorbij?
Ik had het scheepje gisteren wel in de Maashaven zien liggen, maar ik besteedde er geen tijd aan. Dat werd anders toen Arie van Tongerlo me twee foto's stuurde van dit opduwertje.

   

Het opduwertje schijnt al enige tijd in Woudrichem te liggen. Nu is dit allemaal niet zo bijzonder, maar dat wordt het wel door de info van Arie. De schipper gisteren vaart gewoonlijk met de Manna, een echte spits. Nu weet ik dat de Manna betrokken is geweest bij een aanvaring, maar ik weet niets over de afloop ervan. Daarom toch maar een archieffoto van de Manna.

Zomaar wat foto's van Peter Leijsten        
Peter, mijn ex-hoofd der school heel lang geleden, maakt prachtige foto's. Dit keer was hij bij het veer Brakel-Herwijnen en maakte hij vanaf de Gelderse kant wat opnamen. Allereerst van de RWS 73.

Op bijna hetzelfde moment passeerde daar de Vectura, een schip dat ik ook wel eens in de sluis zag.

Pruimentijd     
Spreken journalisten nog wel eens over de "komkommertijd', voor mij is dat inherent aan de rijpwording van pruimen. Toen wij in 1995 op de sluis kwamen wonen, stond deze boom al in de tuin. De boom biedt ons ieder jaar weer een respectabel aantal pruimen. Als meerdere vruchten naar beneden vallen en in de afvalemmer verdwijnen, weten we dat het tijd is de pruimen te oogsten om er wat pruimentaarten mee te maken. 

   

We eten natuurlijk zelf wat van die vruchten en ook rijden we door de omgeving om hier en daar een doos pruimen af te leveren, maar een aantal pruimentaarten verorberen we zelf. 

                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

 vrijdag 19 juli 2019    
Gisteren even een dagje vrij genomen, maar vanochtend bij de eerste schutter was ik weer paraat. Het werkschip Frans was die eerste vandaag.

 Bij het uitvaren van de Frans zag ik bij De Rib een schip liggen, het bleek de Inspé II te zijn.

Ging vanochtend de Verwachting naar de fabriek in het Munnikenland, in de loop van de middag vertrok het schip alweer. 

Ook in de loop van de middag was daar ineens de Flamingo, een schip dat ik hier voor de eerste keer zag.

   

Met de Blook uit Oudekerk schutte een oude klipper, gebouwd in 1896-1897 bij scheepswerf Boot in Delft. Na het schutten bleef het "oudje" overnachten in de Maashaven.

Aan het einde van de middag de grote en Werkendamse Centina in de sluis. 

   

Mijn laatste schip vandaag was ook al een nieuwkomer, nl. de Robiene.

Dat was het voor vandaag, howel nog een opvallend schip de sluis vanmiddag passeerde. Het was een unicum, want nog nooit passeerde een huwelijksbootje de sluis. Vandaag wel en de genodigden waren getuige van deze unieke passage.

 Huwelijk op de sluis gesloten 

Niet alleen genodigden waren getuige van deze gebeurtenis, ook wij gingen kijken op de sluis. Leuk, want bij het uitvaren was een groet van de bruid en bruidegom ons deel.

Het bijna echtpaar ging bij de reservedeur van de huwelijksboot om lopend naar de tuin van de (schoon)ouders te gaan waar het huwelijk zou worden voltrokken. Wij gingen verder met onze lunch, maar opeens zag ik aan de overkant dat alles goed bleek te zijn verlopen gezien de kus die bruid en bruidegom wisselden.

Momenteel is het feest in de tuin in volle gang. Wij wensen het paar heel veel geluk!

                                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 17 juli 2019   
De dag werd geopend door de Albatros, waarna het een tijd stil bleef. Wel passeerden de nodige recreanten, maar beroepsvaart meldde zich pas weer toen de Werkendamse Desiré vanuit het Munnikenland achteruit de Waalhaven inkwam. 

   

De Desiré koos een plekje voor de Ella die al een paar dagen in de Waalhaven lag.

In de Waalhaven lag ook het peilbootje Pegasus van Rijkswaterstaat te wachten. Nadat het kon invaren maakte het eerst een rondje in de sluis.

   

Een half uurtje later zag ik de grote (110m) Sublime het Munnikenland in te gaan. Het leek druk te worden  bij Covaco, want er lagen al twee grote schepen. 

Het leek druk te worden daar, maar dat viel mee. Toen ik terug liep richting huis zag ik, toen ik omkeek, de Ronny-O vertrekken. Wel was ik net te laat voor een complete Ronny-O. Dat was ik later ook toen de Bivio eveneens vertrok.  

   

Veel later kwam de Crescendo schutten op een reis van Rotterdam naar Lith. Op hetzelfde moment zag ik dat de Ella vertrok.

   

De La Vida zag zich omringd, nou ja, bijna, door een aantal recreanten.

Omdat in Andel mijn aanwezigheid was verzocht reed ik natuurlijk ook naar De Rib. Er was daar weinig te beleven, maar wel zag ik de Avontuur 2 passeren. Dit schip was op weg naar de sluis om daar een nieuwe stootbalk aan te brengen. Helaas bleek de balk niet te passen hoorde ik.

Mijn laatste foto vandaag maakte ik van de Somnium, een schip dat ik al een flinke tijd hier niet zag passeren. 

Glasvezel  
De glasvezelkabel is gelegd, het karwei is geklaard. Nu moet alles nog worden aangesloten en dat zal, verwacht ik, ook wel weer enige tijd duren. Wel moet ik nog enig herstelwerk uitvoeren aan de inrit naar onze tuin. Komt vast goed.

   

Vierdaagse    
Hans de Weerd heeft dag 2 goed doorstaan en gaat ook morgen weer van start. Foto's van vandaag staan online.

                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 16 juli 2019    
Vandaag maar eens beginnen met foto's van gisteren. Van Jeannette Hartman kreeg ik nl. een foto van de Waalhaven in de avond. Links de Naomi en de Ella. Mooie sfeerfoto.

Ietsje eerder kwam de Dina (023.25325) uit Groningen voorbij, richting Waal. Ik kende het schip niet, maar geen foto gemaakt. Daarom een foto geleend van Joost Roeland.

Vanochtend flink wat herrie in de lucht van een helikopter. Het bleek een toestel van Rijkswaterstaat te zijn die zag dat er olie dreef aan de zuidkant van de sluis. De RWS 71 ging poolshoogte nemen, maar kwam al heel snel weer terug.

Even later ging de Belfeld, een ex-RWS schip ook de Afgedamde Maas op. Hier en/of hier meer info over dit schip.

De Belgische Ronny-O uit Kallo kwam van de fabriek van De Heus in Andel en ging na het schutten rechtsaf het Munnikenland in. 

   

Waar de Prinses Margriet meestal in de Waalhaven overnacht, ging het schip nu verder. Het ging langs de Ella en de Naomi die intussen was gelost bij Covaco in het Munnikenland.

 Nog snel nam ik een kijkje in het Munnikenland en daar lag inderdaad de Ronny-O, maar ook nog de Bivio.

   

Vierdaagse        
Door nare familieomstandigheden is Anton van Rijswijk gestopt, Hans de Weerd kijkt van dag tot dag of hij blijft doorgaan.
Foto's van vandaag staan online.           

                                            terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht
maandag 15 juli 2019     
Wilhelmien was de eerste vandaag en een goede nummer twee de Vagari. De Harja II volgde al snel om naar het Munnikenland te gaan, terwijl de Walrus II de andere kant opging naar Aalst.
Geen foto's van deze schepen op de Harja II na. Onze wandeling bracht de mogelijkheid in het Munnikenland te kijken, waar de Harja II werd geladen.

De Alcyon werd gelost, het schip is te zien bij de kraan. De Bivio en de Res Nova lagen vooraan te wachten.

De eerder genoemde sleper/duwer Walrus II kwam al snel weer terug van Aalst, zodat ik er alsnog foto's van kon maken.

   

Op de rechterfoto hierboven is een schip in de Waalhaven te zien. Het is de Naomi die moet lossen in het Munnikenland en bij de sluis ligt te wachten tot er ruimte komt.

Halverwege de middag een schutting met daarin o.a. de Jacob uit het Friese Workum. In diezelfde schutting een stel scouts met vier bootjes en de Douwe als sleper.

   

Niet veel later hoorde ik dat de Belgische Ronnie-O in aantocht was. Het schip kwam echter niet schutten, maar ging naar de fabriek van De Heus in Andel. Vanaf Poederoijen nam ik later een foto van schip.

Van ongeveer dezelfde plaats kreeg ik goed zicht op de Hamaritha die in de Maashaven achter de remming ligt.

Daarna bleef het stil en pas tegen 18.00 uur kwam er weer een schip schutten. Het was de Ella die na het schutten de Manuela tegenkwam. Op dit moment, 19.00 uur, zie ik de Cornelis B de sluis inkomen. Ook geen foto.

Sluizen bij IJmuiden     
In het Max Magazine zag ik een artikeltje over een vaartocht naar de sluizen van IJmuiden. Interessant, de volgende tocht is op zaterdag 3 augustus van 11.00-13.00 uur.
 

Dat je het maar weet   
Rijkswaterstaat heeft een aantal A4-posters uitgegeven met verschillende onderwerpen. Eén ervan gaat over "Vlot en Veilig door de sluis". Opvallend vooral de tip om zover mogelijk naar voren af te meren. Dagelijks zie ik schippers plompverloren in het midden aanleggen.

Vierdaagse morgen van start     
AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd nemen opnieuw deel aan de Nijmeegse Vierdaagse. Vandaag was het inschrijven en het in ontvangst nemen van een polsbandje.
Foto's van de mannen zullen iedere dag verschijnen, vandaag een aantal van het inschrijven. Ik heb een aparte pagina gemaakt voor deze Vierdaagse, kijk maar bovenaan in het menu links.

                               terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zondag 14 juli 2019   
Niet al te best weer en dus niet veel recreanten. Beroepsvaart zag ik eigenlijk ook niet, waarschijnlijk wel een voormalig motorvrachtschip uit Vreeswijk, de Buiten Verwachting (023.01972). Op de foto is op de achtergrond in de Waalhaven de weekeinde houdende Prinses Margriet te zien.

In het Munnikenland was bij de fabriek van Covaco wel iets veranderd, er lagen nu drie schepen. Ook was de Alcyon van plaats veranderd en lag het nu bij de kraan. 

Helemaal achterin lag de Res Nova (053.07240) uit Hasselt klaar om morgen te worden geladen. Bij de kraan dus de Alcyon (023.04687) en vooraan op de wachtplaats de Belgische Bivio (060.02822).

       

Nieuwsbrief    
De website 
http://maasmondmaritime.com brengt met regelmaat een Nieuwsbrief uit. In het laatste nummer, per email te ontvangen, o.a. een artikel over de Jif Artemis, het werkschip dat de laatste tijd drie keer schutte en daar behoorlijk wat tijd voor nodig had vanwege de breedte. Interessant om te lezen wat er recent aan het schip is veranderd. Als de link werkt ga dan op zoek naar het nieuws van 14-07-2019. Als je het vindt, ga dan naar pagina 9 en 10. 
De foto hieronder komt van die website!

Omdat ik denk dat je het artikel niet vindt, heb ik het hieronder ook geplaatst. Makkelijk om te lezen, maar wel op zoek gaan naar de originele Nieuwsbrief hè?

                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 13 juli 2019 
Een foto van een schip dat gisteren in het Munnikenland lag is de eerste voor vandaag. Het gaat om de Devanto (023.19760), vanochtend zag ik dit schip in Gorinchem liggen.
 

Deze Devanto kwam nog niet voor in mijn archief en meestal zeg ik dan dat het schip onbekend was voor me. Nu weet ik dat snaken als Joost Roeland en Piet Lobregt mijn website goed bekijken. Zij kunnen me er dan soms ook fijntjes op wijzen dat ik zo'n schip wel degelijk ken, maar dan onder een andere naam. Dat nu gaat ook op voor deze Devanto, want in november 2010 o.a. zag ik het schip als Desafio de Wilhelminasluis passeren.

Na Gorinchem reden we naar Heusden om daar een wandeling te maken langs de diverse interessante winkeltjes. Niet te geloven, maar ik liep daar Martin Engelberts tegen het lijf. Met hem basketbalde ik een paar jaar en maakte ik hem mee als trainer/coach. Niets veranderd die Martin, aimabele vent.
Op de terugweg naar huis zag ik op de rivier de Avanti richting sluis gaan. Toch maar een foto gemaakt.
 

Voor we naar huis gingen reed ik naar het Gedenkteken, omdat ik had gezien dat in het Munnikenland de Alcyon (023.04687) lag.

Bij thuiskomst zag ik dat in de sluis de Spes Nostra lag. Ik kon het niet laten naar buiten te gaan om er een foto van te maken.

In de sluis kwamen daarna alleen maar recreanten langs. Tot ca. 15.00 uur toen de slagbomen op de weg naar beneden gingen en de brug omhoog. Het was daarna lang wachten, zodat ik maar eens poolshoogte ging nemen.
Het bleek een schutting van de Jif Artemis te zijn die tergend langzaam de sluis in kwam. Misschien ben ik abuis, maar ik telde toch een minuut of twintig voordat de brug weer naar beneden ging. 

Gevaarlijk trouwens dat een aantal mensen, waarschijnlijk balend van het oponthoud, onder de slagboom doorgingen om vanaf een gevaarlijke plaats te kijken naar de Jif Artemis. Heel stom natuurlijk, maar ook vreemd dat er geen enkele actie op volgde.

   

Na deze langdurige schutting kwamen alleen nog drie recreanten langs. Geen foto's meer derhalve.

Wie is dat      
Niet interessant eigenlijk wie dit zijn, maar toen ik de sluis opging voor de Jif Artemis zag ik vier manspersonen, waarvan eentje met een camera en eentje met een geluidsapparaat, overleggen op de westelijke parkeerplaats. Even later reden ze, twee auto's, weg richting het Gedenkteken. Ik heb ze niet gevolgd.

                                          terug naar boven                                  naar Nieuwsoverzicht
vrijdag 12 juli 2019     
Een dag met regen, veel regen! Jammer, gisteren geen update omdat ik de gehele dag elders vertoefde en vandaag weinig foto's vanwege die regen. 
Druk werd het trouwens niet, zodat ik en door de rust en door de regen slechts drie schepen op de foto kreeg. Allereerst was dat de Allegro met flink wat passagiers aan dek. Maar oh, wat waren die snel weg toen opnieuw een regenbui losbarstte. 

Ergens in de middag kwam de Delta Hopper schutten. Niet direct een schip dat je hier vaak ziet en daarom ging ik toch de sluis op om er een foto van te maken. Weliswaar met mijn IPhone, maar toch. Nat werd ik wel, maar dat nam ik op de koop toe.

Een uurtje later kon ik weer naar buiten, althans dat wilde ik. Nu was het de Deo Data die in de sluis lag, klaar met een werk aan de Poederoijense Bol.

 Madjoe     
In de editie van de Schuttevaer achterin een artikel van Hannie Visser-Kieboom. Zij is in gesprek met de schipper van de Madjoe, André van Dam. Interessant om te lezen wat hij vindt over de beknotting van de binnenvaart door (te) strenge regels.

De Madjoe (023.12967) , Maleis voor "Voorwaarts", zag ik regelmatig de sluis passeren. Hieronder een foto van maart 2009.

Wilsia nu Batouwe     
Behalve de artikelen in de rubriek "Kielzog", achterin de Schuttevaer, gaat mijn belenagstelling altijd uit naar de rubriek R. K & M, Rivieren, Kanalen en Meren. In deze uitgave van het blad is o.a. de Wilsia (020.07960) onderwerp.

De Wilsia uit Nijmegen is verkocht aan VOF Batouwe Scheepvaart in IJzendoorn en omgedoopt in Batouwe. Met die naam zag ik het schip al in mei van dit jaar de sluis passeren. 

De Batouwe werd in 1979 gebouwd bij Van Rossum in Dreumel als Nelly. In 1987 ging het schip naar Groningen en kreeg het de naam Noordstad. Daarna kwam de naam Eben Haëzer op de boeg en in 2006 werd dat Concordia en ging het varen met Hardinxveld als thuishaven. Hieronder het schip in februari 2008 als Concordia. In 2016 kwam de naam Wilsia op de boeg.

                                  terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

Top