HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 juni 2019                                                  


donderdag 20 juni 2019   
Maar eens beginnen met een totaal ander onderwerp, blikseminslag. Het was even noodweer gisteren en tussen de donderslagen zat er eentje die wel dichtbij leek in te slaan. We keken naar buiten, maar we zagen niets verontrustends. 
's Avonds laat las ik de storingsberichten die waren binnen gekomen en daar zat de Wilhelminasluis bij.

Pas vanmiddag hoorde ik dat de bliksem was ingeslagen op één van de camera's en wel de beweegbare camera op het westelijk Waalhoofd. Het ding was voor de veiligheid ingepakt. Het bliksem afleidingssysteem heeft dus niet gewerkt........lijkt mij.

Over naar de orde van de dag 
Weinig vaart, ik zag tot 14.00 uur alleen de Parcifal en de Ventjager passeren, uiteraard naast een flink aantal recreanten. De Parcifal kwam met containers van de Maasvlakte en leek op weg te zijn naar Oss.

De Ventjager kwam met een volle lading zand die moest worden afgeleverd in Waalwijk, net door de sluis daar.

In het Munnikenland lag vanochtend weer het werkschip Noord, maar ook de Cunado III, een onbekende voor me, met een grote bak ervoor. Achter de remming van de Maashaven lag nog steeds de Exodus.

   

Net na 14.00 uur zag ik eerst de Verdon richting Maas gaan, waarna de Cornelis B vanaf die Maas de sluis inkwam. De Verdon kwam van Rotterdam, de Cornelis B van Helmond.

   

Niet lang erna de Walrus II die op weg was naar Aalst, misschien wel om daar iets op te halen.

Rond 16.00 uur een onbekende, de Henini. en dus maar weer naar buiten.

   

Nauwelijks was de Hineni de bocht van de Waalhaven gepasseerd op weg naar de Merwede, toen achteruit varend de Cunado III het Munnikenland uitkwam. De combinatie had flink ruimte nodig om daar te draaien om eveneens richting Merwede te gaan. 

   

Het werden mijn laatste foto's vandaag, hoewel ik nog even aarzelde toen de Exodus de sluis inkwam. Het schip lag een aantal dagen achter de Maasremming oost, zie ook de foto daarvan eerder in dit artikel.

Rook/walm uit de uitlaat
Dinsdag jl. schreef ik over de zwarte rook die uit de uitlaat van een schip kwam bij het veranderen van de aandrijfrichting. Ik nam aan dat rook bij zoiets hoort, want ook op andere schepen met een vergelijkbare motor, zag ik dat wel.

   

Nu heb ik totaal geen kennis van motoren, dus kun je me alles wijsmaken. Maar die kennis heeft Teun den Dekker wel en hij reageerde op dat artitel. Ik citeer Teun:
"Als oud scheepsmachinist is mijn ervaring dat dat (Teun bedoelt die zwarte rook) niet zo erg dient te zijn zoals op jouw foto. Vaak kan je wel een pluimpje zien, maar als je motor in orde is zie je er meestal zeer weinig van. 
Een tijd terug stond ik bij sluis Empel te kijken en daar zag ik een schip met een direkt omkeerbare motor waar je alleen aan het geluid kon horen en aan het schroefwater kon zien dat de motor startte.
Ook in mijn vaartijd kon je het nauwelijks zien aan de schoorsteen als je het goed deed tenminste. Bij zeer zuinig gebruik van startlucht kon je ook een zonsverduistering veroorzaken, maar dat hoorde je in de machinekamer zeer snel en anders had je in no time de brug aan de telefoon."

Merwestroom in de Binnenvaartkrant  
Op pagina 16 van de Binnenvaartkrant van 18 juni jl.staat een artikel met als kop "Het water dun varen voor landschaps-ontwikkeling". Het slaat op de Merwestroom, een graag geziene gast in de Wilhelminasluis overigens, van Machiel Smitsman die al 17 jaar vaart voor het familiebedrijf Dekker dat al sinds 1918 zand en grind wint langs de rivieren. 
Een aardig artikel waarvoor je alleen al de Binnenvaartkrant gratis kunt afhalen op o.a. de Wilhelminasluis.

"In de Sluis" in de Binnenvaartkrant  
Een pagina verder in dezelfde krant een grote foto met tekst over "In de Sluis" dat echter een Bosbrasserie is. Dit etablissement is gebouwd op, eigenlijk over, een sluis. Deze sluis in de buurt van Well is overigens niet meer in gebruik.

Vanaf 1964 is men aan de Maas zand gaan graven, zo ontstond ook het Leukermeer. Later ging men aan de andere kant van de Rijksweg 271 graven en begon men daar met ontgrondingen tot grote diepte in de Bergerheide. 
Om te voorkomen dat het achterliggende gebied zou verdrogen werd een sluis aangelegd.

   

Zeker 22.500 keer passeerde een zandschip deze sluis. In 2001 werd de zandwinplaats overgedragen aan de gemeente Bergen. De sluis was overbodig en werd afgesloten. Het gebied is nu een recreatie- en natuurgebied: Nationaal Park De Maasduinen. 

   

De Brasserie werd over de sluis gebouwd en erbij kwam een Bezoekerscentrum. Wij bezochten deze sluis en natuurlijk de Brasserie toen we in september 2012 een weekje op vakantie waren in America.

                                     terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 19 juni 2019        
Als eerste zag ik de Pax richting Zuid gaan en naar later bleek was de fabriek van De Heus in Andel het reisdoel. Na de hevige regenbuien nam ik rond 11.00 uur een kijkje op De Rib. Links vooraan ligt de Neeltje van de vissers uit Woudrichem, helemaal rechts en nog net op de foto is achter de remming de Sanne te zien.

Die Sanne kwam even later naar de sluis om te schutten richting Gorinchem. Alleen de Exodus bleef toen achter die remming in de Maashaven liggen. 

   

Later wandelden we richting het Munnikenland om te zien hoe het werkschip Noord van De Klerk bij de fabriek van Covaco lag. Maar toch ook om te zien dat de Pax, gelost in Andel, bijna in Woudrichem was. 

   

Met de auto gingen we naar Poederoijen voor een afspraak daar en daarna reden we over de dijk naar huis. Net op het moment dat de Prinses Margriet langs de Poederoijense Bol voer. Later zag ik het schip achter de oostelijke Maasremming liggen voor de Exodus.

   

Net op tijd was ik terug om de Urker Babette in de sluis te zien, richting Maas.

Niet lang erna schutte de Werkendamse Juntos. Het was even schrikken, want de grond bewoog en het huis schudde even. Of de Juntos raakte een van de Maashoofden, of er was hier iets te merken van een aardbeving in Groningen. Bij het uitvaren bleef alles gelukkig rustig.

De Zilvermeeuw 2 kon niet met de Juntos schutten en moest dus een ronde over slaan. Vervelend, want in Werkendam wachtte de volgende afspraak voor de passagiers.

Het Groene Hart  
Soms komen er zoveel foto's binnen, gelukkig en dus blijven sturen, dat ik weleens een serie op een verkeerde plaats parkeer. Dat was ook het geval met de foto's van Anton van Rijswijk die hij maakte van zijn tocht door het Groene Hart.

   

Aan de Rijnkade in de Oude Rijn in Alphen aan de Rijn zag hij de Stoere Eenvoud liggen, zie hierboven. Later in de route, spotte Anton langs de Gouwe de Domino in de containerhaven van Alphen.

Later kwam hij bij een gemaal van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het was het Gemaal Het Zaanse Rietveld.

   

Verder lopend langs de Gouwe kwam Anton de met containers geladen For-Ever tegen. Een foto waard natuurlijk.

Vervolgens weer een gemaal, nu het supermoderne Gemaal Hoogeveen 2011.

   

Als afsluiting van deze serie van Anton de El Viajero (ex-Estancia) die in de Oude Rijn lag aan de kade in Hazerswoude-Rijndijk.

                                  terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 18 juni 2019    
Wat een prachtige dag en "desondanks" heb ik goed opgelet en alleen maar tot nu toe de Wilhelmien gemist. De volgende, de Zuidewind kwam tijdens het ontbijt. Dat werd dus een foto vanuit huis.
 

   

Dan de Belgische La Mattanza uit Brugge, een pracht schip. Ik zag dit schip hier nog niet eerder. Het heeft een omkeerbare motor, waardoor je regelmatig duidelijk kan horen dat wordt gegaan naar vooruit of achteruit slaan. Enige rookontwikkeling schijnt daar bij te horen. 
Deze info heb ik niet zelf bedacht maar werd me ingefluisterd door een enthousiaste kijker.
 

   

Bij het uitvaren ontmoette de La Mattanza de Spes Salutis, een ontmoeting tussen David en Goliath leek het wel.

In de Maashaven lag de Elsa al te wachten en een tijdje later overkwam daar de Undine III hetzelfde. Dit laatste schip had ik al in Poederoijen ter hoogte van de Veense Putten zien passeren.

   

In het Munnikenland lagen de Belgische Oggy en de Grovan. De eerste werd geladen, de tweede was bijna klaar met lossen.

Toen we een half uurtje later er weer langs reden, bleek de Grovan net te zijn vertrokken. In de verte was het schip nog te zien. Een kwartiertje later zou de Oggy hetzelfde doen door te vertrekken.

Tijdens onze lunch de Verdon. Dit keer, meestal trouwens, kreeg de lunch voorrang. Maar ook nu kon ik het niet laten toch vanachter die lunch een paar foto's te maken.

   

De middag was al flink gevorderd toen vanaf de Waalkant de Laurina kwam schutten.

Een uurtje voor mijn sluitingstijd (18.00 uur) kwam de Walrus II uit Werkendam weer eens schutten. Het was mijn laatste schip vandaag. De Mercur passeerde rond 18.00 uur, maar toen was ik al bezig aan deze update.

Die arme Voorhaven (Maashaven)

   

Dit keer, bijna altijd trouwens, kon die Voorhaven (Maashaven) toch echt niet de schuld krijgen van de storing gisteren. Onbegrijpelijk toch eigenlijk altijd deze aanduiding wordt gebruikt. Het is volkomen overbodig dit bij iedere storing te melden en lachwekkend eigenlijk ook. Als de Waaldeuren tegenstribbelen begint de storingsmelding ook met "Voorhaven (Maashaven)". Niet te geloven toch?

Schepen op Afgedamde Maas en Bergsche Maas   
Hans de Weerd was weer eens op pad en dit keer kwam hij langs de Dode Arm van de Afgedamde Maas. Het eerste schip dat hij daar zag was de Aletta.

Een stukje verder lagen zelfs twee schepen geparkeerd, links de Dordtse Dios Mediante en ernaast de Destiny.

Weer een stukje verder twee oude(re) slepers, de Maas en de Sterna. Weer een foto waard natuurlijk. 

De terugweg ging van Heusden langs de Bergsche Maas richting het veer van Drongelen. Iets voor de Heusdense brug kwam Hans de Con Amore tegen, terwijl hij net voor de brug werd ingehaald door de Actief. 

   

Onderweg passeerden verschillende schepen, waaronder de Amerstroom en de Drift.

   

De Sayonara is een bekende verschijning in de Wilhelminasluis, maar dit keer koos het schip dus een andere route.

Niet ver voor Drongelen lag het werkschip Zomp tegen de wal. Het was niet duidelijk wat de werkzaamheden daar behelsden.

De laatste twee foto's voor het veer waren van de duwer Kevin en het vrachtschip Hera. 

   

                                           terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

maandag 17 juni 2019    
Vanochtend vroeg, zoals gewoonlijk te vroeg voor mij, passeerden de Albatros, de Wilhelmien en de maandagse Arnold J (zelfs twee keer) van Dunea die op patrouilletocht ging. Daarna bleef het stil tot 10.30 uur toen de Regalo kwam schutten. Op de achtergrond varen de Woudrichemse vissers na het schutten weg om in het Munnikenland te gaan vissen.

Wij vertrokken daarna het Brabantse in via Gelderland en we stopten natuurlijk bij het Gedenkteken om de Belgische Oggy die lag te lossen op de foto te krijgen. 

Daarna geen foto's meer, hoewel ik van afstand zag dat o.a. de Prinses Margriet, een Walrus, de Johanna Adriana en de Arwi passeerden. 
Ook kwam ik via mail op de hoogte van problemen op de sluis. Om 14.12 uur kwam het linker bericht hieronder binnen, vanaf 14.00 uur dus problemen. Ernaast een berichtje dat om 17.00 uur binnen kwam: problemen met de brug vanaf 14.00 uur. 

   

Maar even via Whatsapp geinformeerd bij een kennis die in de buurt van de sluis was. Hij wist te vertellen dat opeens de rode lichten voor het wegverkeer aan waren gegaan. Auto's stopten, reden weer door, andere auto's stopten en reden weer door, etc. Dat duurde tot monteurs van Istinewa de lichten hadden uitgezet. 
Toen ik einde van de middag thuis kwam was het eerste dat ik zag de twee Istinewa-auto's op het Maashoofd, probleem nog niet opgelost dus. Dat bleek, want zo rond 19.00 uur arriveerden verkeersregelaars. Daarna heb ik het niet meer gevolgd.

Nog meer schepen    
Er lagen nog wat foto's te wachten van de SOP-Verwentocht van AndelWandelt. Allereerst een paar schepen, te beginnen met een trio onbekenden in de buurt van de stuw Hagestein. De foto's zijn ietwat wazig, dat komt doordat het toen constant regende en soms zelfs hevig.

       

Ook in de buurt daar lag een wrakkenscheepje. Of het op dat moment dienst deed vertelt de foto niet.

Net beneden de stuw lag een peilscheepje van Van den Herik. 

   

De Hydra en de Flava kwamen samen, na te zijn geschut in de Beatrixsluizen, voorbij.

   

De laatste foto van deze serie is opnieuw van de Flava, maar nu lag het schip te wachten bij de sluis in Vianen. 

Grote Sluis Vianen
Ook daarvan kreeg ik een aantal foto's, waarvan ik twee hieronder heb geplaatst.

   

Stuw Hagestein     
Dan maar weer terug naar het grote complex van de Stuw Hagestein met vier foto's. 

   

Twee gemalen   
Allereerst het gemaal De Biezen en eronder het Gemaal Autena.

   
   

                                        terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht


zondag 16 juni 2019    
Wel, de update vandaag is niet beter dan die van gisteren. Vaderdag speelde me toch parten, hoewel....... het was een ontzettend leuke dag.
Maar ik maakte geen enkele foto en daarbij heb ik geen idee of er wel beroepsvaart of een opvallende recreant passeerde. Om toch een beetje het gewone stramien vast te houden toch twee foto's van schepen die gisteren passeerden. 

Hierboven de Friese Johannes (023.23956) die als thuishaven Sneek voert. Hieronder de oude Tripang met op de achtergrond de Prinses Margriet en de Verwachting in de Waalhaven.

Voor de derde keer schuif ik foto's van de SOP Verwentocht van AndelWandelt door. Misschien morgen, hoewel ik nu al weet dat ik vanaf ca. 10.00 uur geen foto's meer kan maken. De flauwe updates lijken structueel te worden.

                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 15 juni 2019        
Er zijn van die dagen dat ik geen foto's kan maken omdat de weersomstandigheden te slecht zijn of gewoonweg omdat andere zaken prioriteit krijgen. Vandaag was dat weer zo'n dag. In de echtelijke sponde maakte ik de schutting om 07.00 uur mee van de Johanna Adriana en onmiddellijk daarna van de Cornelis B die richting Merwede ging. 
Later, tijdens ons ontbijt, zag ik de Iselmar passeren in een vrolijk juni-regentje. Vanachter mijn gepocheerd eitje maakte ik toch maar twee foto's.

   

Toch twee foto's vanuit huis, hoewel ik me had voorgenomen dergelijke foto's niet meer te nemen. Maar goed, daarna kregen andere zaken voorrang en speelden de files op de A27 ons behoorlijk parten. Ons plan van alles te doen, bezoek aan Bruna in Sleeuwijk, inkopen bij Albert Heijn in Zaltbommel, koop van Indische hapjes in Breda, bezoek aan de drogisterij in Andel, gezellig koffiedrinken in Oosterhout, mislukte daarom. Wel was er geen tijd beschikbaar voor een echte update. Morgen weer een poging!!

                         terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 14 juni 2019    
Nogal wat regen vanochtend en daarom begon ik me pas laat met de sluis bezig te houden. Het was druk en dat bleef daarna nog zo. Ik hoorde dat Sluis Rossum (St. Andries) weer was gestremd, vandaar de drukte hier misschien.
In de Waalhaven hield de Statum met de Tijmen voor zich een ogenblik pauze achter de Prinses Margriet.

Nogal wat grote schepen kwamen vandaag langs en de Aletta was er één van.

Ook de volgende behoorde tot deze categorie. Deze Wiljette kwam leeg van de fabriek van De Heus in Andel. 

Dan een onbekende spits, voor mij tenminste. Het was de Veronica die als thuishaven Grave achterop had. Wel zag ik deze spits ooit door de sluis komen als de Franse Leughenaer

   

De Klazina uit Harderwijk was dan weer een bekende, maar echt veel zag ik haar hier ook niet schutten.

Weer vanaf de brug zag ik de Verwachting achteruit varend uit het Munnikenland komen waar het was gelost. Het zocht en vond nu een plekje achter de Prinses Margriet.

       

Ook vanaf de brug, maar dan aan de overkant van de weg, zag ik op de Maas twee spitsen aankomen, een eindje van elkaar af.

Het waren twee bekenden, de Aurora (rechts) en de Franse Prodest uit Duinkerken.

   

Bij het invaren, de Merwestroom links lag al een tijdje te wachten, zette ik beide spitsen in de lengte op de foto. 

   

Daarna wandelde ik op mijn gemak naar het Waalhoofd om ook van die kant een foto te kunnen maken. 

Ook van het uitvaren maakte ik twee foto's om het verhaal compleet te hebben.

   

De flink geladen Merwestroom deed het kalmpjes aan. Het had trouwens al een paar uur liggen wachten in de Maashaven. 

Na deze schutting kwam de Laurina, die even in de Waalhaven moest wachten, de sluis in.

Vervolgens het laatste schip al weer, de met containers geladen Sayonara. Op de achtergrond vaart de Laurina weg. Iets voor 16.00 uur schutte de Sayonara en het bleek voorlopig ook het laatste schip te zijn. Het is nu bijna 20.00 uur en ik heb na de Sayonara geen schip meer gezien.

                                    terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

donderdag 13 juni 2019          
Eerst nog even terug naar gisteren toen in het Munnikenland de duwer Bonanza arriveerde met de grote bak A73 voor zich. Onderweg werd de combinatie net voorbij Woudrichem gespot door een aardige schipper die me wat foto's daarvan stuurde.

   

Zelf zag ik de combinatie door de monding van de Waalhaven varen om bij de fabriek van Covaco een plekje te zoeken.

Achter mij waren in de sluis de Wilhelmien en West-Europa aangekomen. Ik begreep dat de West-Europa al samen met de Albatros in de sluis St. Andries lag, maar daar achteruit weer wegging ivm een storing. Beide schepen kwamen naar de Wilhelminasluis, waarbij de geladen Albatros het tempo van de lege West-Europa niet kon bijhouden.

Vanochtend namen we een kijkje in het Munnikenland en daar was niet veel veranderd. Links op de foto de Bonanza met de A73, rechts een trio, de Torrent, Juntos en Inspé. 

Ook bij De Rib gingen we kijken, vooral omdat daar de mij onbekende Wiljette (023.22721) lag, samen met de Exodus (rechts).

In de sluis zag ik vervolgens de Progresso passeren, niet direct een schip dat hier vaak is te zien.

Daarna een flink transport van de Walrus V met het ponton NP 530 voor zich.

Het leek mij een aluminium casco van wat een schitterend jacht moet worden. Het transport was op weg naar 's Hertogenbosch.

   
   

In de Waalhaven lagen toen al een drietal schepen geduldig te wachten. Het waren de oude sleper Lambert uit Geertruidenberg, de Ventjager en de Urker Elisabeth.

       

Het leek mij een mooie schutting om mee te stoppen en dat deed ik dan ook. 

Er kwamen nog wel wat schepen voorbij, o.a. de Merwestroom, de Iris en de Shalom. Daarna ben ik niet meer gaan kijken.

S.O.P. Verwentocht van AndelWandelt       
Samen Op Pad organiseerde deze tocht gisteren met als startplaats Zijderveld. Een peulenschil, deze 25 km voor de mannen van AndelWandelt. Het Verslag van deze tocht staat al online, de foto's volgen morgen. Dan ook wat foto's van water gerelateerde objecten die Hans & Anton zagen en ondanks de regen op de foto kregen. 

                           terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

woensdag 12 juni 2019        
Wat een ontzettende plensbuien vooral in de ochtend. Pas tegen 15.00 uur werd het droog en waren de plassen snel verdwenen. Geen foto's gemaakt tot die tijd, behalve twee in het Munnikenland. Tegen de Inspé aan lag daar bij de weg de Juntos (060.04041), een schip dat ik nog niet kende. 

Aan de andere kant van de fabriek was de Libertas weer bezig, blijkt toch wel een groot werk te zijn.

In de sluis was de Nirvana het eerste schip dat op de foto ging. Ze kwam van Dordrecht en leek nu weer op weg daarnaar toe te zijn via de Merwede met een bingoënd gezelschap aan boord.

   

Het bleef rustig daarna en dus stak ik op de brug maar weer eens de weg over. Achter de remming lagen daar de Sanne en het bootje van de duikers van Hercules.

   

Net toen ik over de weg weer aan de "goede" kant stond, zag ik een schip door de monding van de Waalhaven richting het Munnikenland gaan. Het was de Torrent die met een lading uit Gent kwam.

Voorlopig geen schepen meer, hoewel nu net (18.30 uur) de Cornelis B, Caspara en Merwestroom passeerden en de Wilhelmien, West-Europa en Albatros in aantocht zijn. De duwer Bonanza zal waarschijnlijk het Munnikenland ingaan.

Schepen in Vlissingen     
Op 8 juni jl. liep Anton van Rijswijk 45 km in de buurt van Vlissingen en natuurlijk zette hij daar wat schepen op de foto. De eerste was de eenzame Diantho (023.15268), een schip uit Goes dat ik ooit hier zag passeren. 

In een haven lagen flink wat schepen, o.a. de kleine Koolmees en de Meermin III. Het laatste scheepje schijnt toe te behoren aan het Waterschap Scheldestromen.

Verderop een rijtje van drie schepen, rechts op de foto. Vanaf links waren dat de dredger Hydra en de motortankschepen Calandplus en Scheldeplus. 

Dat het ietwat onstuimig weer was is te zien op de volgende foto waarop verschillende types schepen staan.

Waterwerken bij Vlissingen   
Om maar eenvoudig te beginnen, een stuw in de Zuidersluis Watergang.

Ook een gemaal werd gespot en wel het Gemaal Zuidwatering.

   

Sluizen ontbraken natuurlijk niet op deze tocht van Anton, daarbij was de Binnenkeersluis in het Kanaal door Walcheren in Vlissingen de eerste.

   

Indrukwekkend was het grote sluizencomplex in Vlissingen. 

   
   

Dat was het voor vandaag! Het weer is nu, 17.30 uur, prachtig!

                                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht
  
dinsdag 11 juni 2019      
Het werd een prachtige dag waarop toch de recreanten werden verslagen door de beroepsvaart. Het schutten begon al vroeg om de Albatros en de Wilhelmien en even later ook de Maritiem, die ging richting Merwede, door te laten. Het was nog vroeg, vond ik, toen de Lourens sr passeerde.

Volgenden waren de Zuidenwind uit Vianen en de Tonny. De laatste kwam bij de fabriek van De Heus vandaan. 

Ook aardig was de schutting erna toen de Janneke en de Diademar samen richting Maas gingen.

Bij het maken van de foto hierboven zag ik vanaf de brug in de Waalhaven de Tonny liggen. Na een paar uur was het schip ook daar weer vertrokken.

Daarna alweer een duo-schutting. Dit keer waren het de rondvaartboot Z8 uit Drimmelen en de Desmar die uit Andel kwam.

   

In de schutting erna opnieuw een rondvaartboot uit Drimmelen, nu was het de Zilvermeeuw 2. Weer later een schip dat ik nog niet kende, de Ariane uit Werkendam.

   

Na het uitvaren ontmoette de Ariane in de Waalhaven een zo te zien nietige recreant. Leuk dat verschil in grootte zo te zien.

Al ver in de middag de Providentia, een bekende. De foto ervan ga ik straks echter vervangen door dit nieuw exemplaar.

   

In de Waalhaven lag de Merwestroom tegen de westelijke remming aan. De Ostrea voer uit en de Laurina draaide de haven in om te gaan schutten. Drie schepen tegelijk op de foto.

Dan het derde schip dat bij de fabriek van De Heus in Andel kwam, de prachtige Rolf-Moni die als thuishaven Raamsdonksveer heeft. Ik dacht een onbekend schip schip te zien, maar dat was toch niet zo. 

   

Hiermee vond ik het genoeg voor vandaag, het was trouwens al bijna 18.00 uur ook. 

Onderhoud aan sluis en brug    
Pas toen de brug omhoog ging terwijl de Ariane net was ingevaren en de Maasdeuren al dicht waren, viel me op dat een man of vier aan onderhoudspersoneel van Volker Rail aan het werk was op de sluis.

Bij het wachtgebouw stond een aardig wagenpark, ook een wagen van Istinewa bleek er te staan. Het ging om regulier onderhoud neem ik aan.

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

 

              

 

Top