HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                     Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 maart 2020                                                    

vrijdag 20 maart 2020    
Een ietwat kille en zeker heel rustige dag met opvallend weinig schepen. Eros (022.04422) kwam nu wel weer voorbij met de Eros II (060.03522) voor zich, de lengtebeperking op het Maximakanaal behoort dus weer tot het verleden.

Dan maar een foto van de Waalhaven waar gisteren de Titania (023.11601) en Prinses Margriet (022.03600) waren gearriveerd.

In de loop van de middag een leuk transport in de sluis. The Independent, een recreant schutte mee.

Het was de Fenna Gezina (023.36120) die een woonark voor zich had en na het schutten pauze hield bij De Heus. De Fenna Gezina uit Elburg is onderdeel van ESB Maritime BV voor Maritieme Dienstverlening.

   

Later in de middag nam ik vanaf het Gedenkteken wat foto's van De Rib waar toen ook nog de Fenna Gezina lag.

Links op de foto hierboven ligt de Niky (023.03189), rechts de Fenna Gezina met de ark, een bak van De Heus en een vrachtschip dat best wel eens de Lia (022.05076) zou kunnen zijn. 

   

Aan de andere kant van het Gedenkteken lag in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco de Concordia (020.08219) . Nog geen kwartier later vertrok het geloste schip.

Weer later passeerde de Leanne (023.12181) die uit de buurt van Nijmegen kwam en weekend ging houden in de Maashaven.

Tijdens de overgang van middag naar avond schutte een wel heel kleurige Mer Blue. Die kleurenpracht kwam door de containers die het schip bij zich had. Jammer genoeg regende het tijdens deze schutting, dus vanuit huis maar een foto gemaakt. 

                                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 maart 2020    
Weinig meegekregen van alle passanten door de sluis, hoewel dat, zoals ik toen we thuis kwamen te horen kreeg, er niet veel waren.
Dit keer waren we op bezoek in de stad die in ons land het epicentrum is van het coronavirus. Niet zomaar op bezoek maar om een flink aantal boodschappen af te leveren bij iemand die al twaalf dagen niet buiten zijn appartement is geweest.
Op de terugweg naar huis zagen we dat bij Sluis Schijndel behoorlijk wat schepen lagen, waaronder de Tripang. 

Bijna thuis toch nog twee foto's gemaakt van de schepen in het Munnikenland bij Covaco. Hierboven was dat de Eucharisteo (023.07092) die werd gelost bij de kraan. Hieronder was dat de spits Vincita (032.90288) die geladen lag te wachten.

Meer scheepsfoto's niet vandaag, een schrale opbrengst. Helaas.

Dat leek een storing          
Toen ik vanochtend vanachter mijn bureau, vrij vroeg vond ik, het rolgordijn omhoog haalde zag ik dat de sluislichten uit waren. Meestal is dat een veeg teken en duidt het op een storing.

Natuurlijk wilde ik mezelf overtuigen en na het ontbijt ging ik daarom toch even de sluis op en inderdaad, de lichten waren uit. Ook zag ik een wagen van VolkerRail staan, ook al niet hoopgevend.

Net nadat ik ook van de noordzijde van de sluis een foto had gemaakt, gingen de lichten ineens aan. Vals alarm dus en met een gerust hart kon ik de sluis achter me laten voor vandaag.

Wegwijzer voor de Binnenvaart 2  
Vandaag deel 2 van de regio waarin de Wilhelminasluis ligt en opnieuw valt het op hoe minutieus de gegevens zijn vastgelegd.  

                                         terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 maart 2020   
Was het gisteren ook nog druk in de sluis, vandaag was het een stuk minder. Gisteren had ik wel aandacht voor de Maasstroom 7.

Deze Maasstroom 7 (023.08423) had de lege bak Serina (060.04308) voor zich, tenminste ik geloof dat die bak deze naam droeg. Het verband was in Rotterdam gestart met deze reis en ging nu naar Den Bosch. Vandaag was de Maasstroom 7, hoorde ik, al weer op reis naar Amsterdam. 

Meer foto's maakte ik gisteren niet van de scheepvaart in de sluis, maar 's avonds kon ik deze zonsondergang toch niet zomaar voorbij laten gaan.

Vandaag was het, zoals gezegd, niet druk in de sluis. Wel maakte ik een foto van de Franse Earthquake (023.17994) uit Douai. Weliswaar een bekende, maar heel vaak komt dit schip hier ook niet.

Met deze Earthquake schutte de Cornelis B (021.03598) mee. Bij het maken van bovenstaande foto zag ik die Cornelis B nog in de bocht bij het Oude Veerhuis aan komen stormen.

Alle tijd dus voor ons om de brug over te gaan omdat onze aanwezigheid in Gameren werd verwacht. Edoch, dat mislukte, want de sluiswachter vond dit een geschikt moment om opnieuw de brug omhoog te laten gaan. Ons restte niets anders dan een geduldig wachten. Wel maakte ik een foto van de de sluis invarende Cornelis B.

Voor een stukje varend erfgoed wil ik altijd naar buiten om een foto te maken. Zeker als zo'n scheepje de Friese vlag voorop voert en de naam "Baukje" draagt. Mijn oudste zus (85) heet namelijk ook zo!

   

Baukje werd in 1949 gebouwd op de werf van Oelkers in Hamburg en kwam in de vaart als Suderoog. In 1996 kwam het naar Drachten en kreeg toen de naam Baukje. Eigenaar werd Sterk Hei- en Aannemingswerken BV. Vanmiddag kwam Baukje uit de buurt van Alphen en kwam het via Gouda, Rotterdam en Dordrecht naar de Wilhelminasluis. 

Wegwijzer voor de Binnenvaart    
Deze wegwijzer, die ik vanmiddag kreeg toegestuurd, is een behoorlijk gedateerd naslagwerk. Het jaartal 1987 zegt wat dat betreft meer dan genoeg. Toch leuk om te zien hoe ca. 35 jaar geleden de gegevens werden omschreven en opgenomen. Ik hoop wel, dat deze wegwijzer allang is vervangen door een recentere uitgave.
Hieronder de gegevens die erin zijn opgenomen over de Wilhelminasluis en de vaarwegen aan beide zijden van deze sluis.

                                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 maart 2020     
Hoeveel schepen vandaag passeerden weet ik niet, maar het was zeker een flink aantal. Reden? Geen idee, misschien speelt een rol dat Sluis St Andries niet kan worden genomen door lege schepen ivm de hoogte van het water. En de meeste schepen die vandaag de Wilhelminasluis passeerden waren lege schepen.
Ook de Rhine Princess (070.00661) die terugkwam uit Den Bosch waar het was ingezet als hotelschip voor Indoor Brabant. Dit evenement ging natuurlijk niet door en dus kwam de Rhine Princess onverrichterzake weer langs. Dit keer trouwens tijdens mijn ontbijt en dus een foto vanachter mijn perfect gekookt eitje gemaakt.

Na ons ontbijt wandelden we naar en in het Munnikenland om daar te zien hoe het hoge water eruit zag. Onderweg zagen we de Stern (032.50295) richting sluis langskomen en even later de Jantine (020.05798) die bij Covaco was geladen.

   

Het geweld van het water was te mooi om daar geen foto's van te maken. Links het water van de Maas en rechts over het binnenmeer het water van de Waal.

   

In de sluis daarna de duwer Cunado II (023.24502), een wel heel enorme duwer die je verwacht op de Waal, maar niet in de oude Wilhelminasluis.

   

Vanaf het Waalhoofd volgde ik de Cunado II en zoals ik had verwacht ging de duwer het Munnikenland in om daar de bak Voer op te halen. 

Daarna was er eerst aandacht voor de Papendrechtse Westerschelde (022.01674) die vanochtend al een keer schutte, maar dan leeg. Nu was het een van de weinige schepen die geladen langskwam.

   

Nadat de Westerschelde was uitgevaren, kon de spits Oostenwind (022.04873) de sluis in komen. Ik maakte er een foto van toen het schip nog in de Waalhaven lag te wachten.  

Een tijdje later besloot ik naar het Gedenkteken te gaan om te zien of de Cunado II inderdaad met de lege bak Voer zou vertrekken. Voordat ik me daarvan kon overtuigen, stond ik voor een brug die omhoog ging om de Harja (023.04360) binnen te laten. Slechte planning van mezelf!

Toen ik, nadat de brug  weer dicht was, kon ik doorlopen om bij het Gedenkteken te zien dat de Cunado II inderdaad had vastgemaakt aan de lege bak. 

De lege plek van de Jantine, zie hierboven, bleek al te zijn ingenomen door een ander schip. In dit geval was dat de Donna (020.05832). 

Voor de Speranza, 110 m, ging ik natuurlijk weer de sluis op. Het Sliedrechtse schip was ook al ongeladen.

Nog één schip lokte me naar buiten en dat was de Onus (023.09423). Zo vaak komt dit schip hier niet, maar nu was het een langer bezoek. Het schip bleef overnachten in de Waalhaven. 

Voor mij was dit het voor vandaag. Zeker miste ik meer schepen dan die ik zag, maar het is goed zo. Morgen weer een dag.

Hoog water bij Brakel        
Fotograaf en ex-collega Peter Leijsten kwam op een van zijn vele fietstochten weer bij het veer Brakel om daar de Waal over te steken. Waar het aan de Brakelse kant vriendelijk oogde, bleek het aan de noordzijde van de Waal door het hoge water aanmerkelijk minder aangenaam. 

   

                                                   terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zondag 15 maart 2020    
Opnieuw een dichte zondagse sluis, nog twee zondagen te gaan tot 5 april als de sluis weer op zondag opengaat. Niets te beleven dus bij de sluis, maar ook elders was het rustig, maar zag ik toch wat schepen liggen. 
Te beginnen bij de fabriek van Covaco waar de Jantine (020.05798) lag die daar gisteren was gearriveerd.

 Wij reden over de oostelijke Maasdijk via Poederoijen naar Well om onderweg even te stoppen bij de fabriek in Nederhemert waar de Sawadi (023.15954) lag.

Binnendoor gingen we weer terug naar huis om nog een keertje te stoppen omdat je bij het Gedenkteken een goed zicht hebt op de fabriek van De Heus op De Rib in Andel. Daar lag de Sherpa (023.11609) die daar vrijdag was aangekomen.

Toevallig, hoewel het natuurlijk zo heeft moeten zijn, kwam bij Covaco de Aquarius (021.04793) aan met een grote bak (023.35076), het leek meer een oud sleepschip, voor zich. De naam "Voer" zag ik erop staan, maar of dat correct is?

 Wilhelminasluis gestremd       

Via de website van Vaarweginformatie kreeg ik het bericht binnen dat a.s. dinsdag 17 maart de sluis en ook de hoogwaterkering Kromme Nol 's morgens enige tijd is gestremd.

In de mededeling alweer of nog steeds de vermaledijde vermelding Voorhaven (Maashaven) Wilhelminasluis. Onzinnig natuurlijk, want de mededeling Wilhelminasluis, Afgedamde Maas is voldoende.
Is er nu echt niemand die dit kan aanpassen? Kost je hooguit een minuutje.

Hoogwaterbeveiliging       
Joost Roeland stuurde wat foto's over de hoogwaterbeveiliging van Sluis Empel waardoor de schutlengte van 110 m niet meer kan worden gehaald. De schutlengte is dan 105 m.
Joost schreef me:
"Sluis Empel hedenmorgen de aanvaarbeveiliging aan de Maaszijde gaat bijna geheel onder water. Voordat men gaat nivelleren gaat de beveiliging omhoog, waar het water vandaan komt uit het gaatje in de muur ??? 
Zou het water uit de ruimte komen waar de beveiliging in zakt, want als hij omhoog staat zakt het geheel nog wat naar beneden".
Wel, waarschijnlijk kan iemand wel precies uit de doeken doen waar dat water vandaan komt. In ieder geval hieronder een aantal foto's van die beveiliging.

   

Een wandeling langs de Bergsche Maas    
Een paar dagen geleden ging Hans de Weerd, de helft van AndelWandelt, weer eens op pad en het werd een tocht van o.a. Dussen naar de Heusdense brug. Het was behoorlijk onstuimig weer en dat viel aan het water in de uiterwaarden ook te merken.
Zoals Hans zelf zei: "
Als je een hoge waterafvoer hebt en recht daartegenin een harde westenwind, dan kan het best spoken op de Bergsche Maas."

   

Dat "spoken" zoals Hans zei, is te zien aan het Zwitserse cruiseschip Crucevita (070.01839) die door aardig wat flinke golven moet ploegen.

Bij de grote Windmolen bij ik meen Genderen kwam de Maria voorbij. Ik heb daar verder geen gegevens van.

   

De Ventjager (021.03954) is hier een bekend schip.

Ook voor de HKS 1 geldt dat bekend zijn. Het met schroot geladen schip zou later op de dag de Wilhelminasluis passeren.

Vanaf de Heusdense brug zag Hans de No Limit (023.26544) uit het Zeeuwse Sas van Gent onder hem doorgaan.

   

Stichting Menno van Coehoorn
Deze week kwam het Kwartaalbericht van de Stichting Menno van Coehoorn binnen. Het doel van deze stichting is het bevorderen van het behoud en de herkenbaarheid van al dan niet buiten de oorspronkelijke functie gestelde militair-historische verdedigingswerken en andere voor verdedigingsdoeleinden gemaakte of gebruikte werken, inclusief daarbij behorende infrastructuur, gebouwde en ongebouwde objecten en hun context (o.a. stellingen, linies, terreinen en bouwwerken) in Nederland of daarbuiten, in het laatste geval mits een Nederlands verleden. 
Van deze stichting ben ik begunstiger à raison van €25,-- per jaar en in die hoedanigheid ontvang ik het Kwartaalbericht, de Saillant.

Op de achterkant van deze Saillant staat de bovenstaande foto met tekst "Sluis bij de batterij onder Poederoijen". Het is één van de sluizen die heel dicht bij de Wilhelminasluis zijn. Hieronder eerst een kaart en dan een detail ervan.
Duidelijk wordt dan dat de Inundatiesluis en de Keersluis onder de grond zijn verdwenen, maar ook dat de eerdere afgebeelde sluis de Brakelsche Sluis is. De Poederoijensche Sluis verkeert, nog steeds, in deplorabele toestand.

Deze Brakelsche Sluis is te vinden onder de afslag van de N322 iets ten noorden van de Wilhelminasluis richting Poederoijen. 

In 2012 maakte ik foto's van deze sluis, eerst de buiten- en ernaast de binnenkant.

   

In mijn archief ook een zwart-witfoto uit ca. 1980. Alles ziet er dan nog behoorlijk "strak" uit.

Waarom aandacht in deze Saillant voor deze sluis? Eenvoudig omdat op zaterdag 4 april de voorjaarsexcursie naar Fort Giessen en ook een bezoek aan de Batterij onder Poederoijen staat gepland. Zeer waarschijnlijk zal deze excursie echter i.v.m. het corona-virus niet plaatsvinden op genoemde datum. 

                                                  terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 14 maart 2020    
Weinig te beleven vandaag. Alleen vanochtend na opening van de sluis om 07.00 uur wel. En dat hebben we geweten: de duwer Hanne (053.06280) kwam de sluis in met het brede (12.50 m), ponton NP 472 voor zich. Dat ging niet helemaal goed, het ponton raakte het sluishoofd H4 (westelijk Maashoofd) en onze woning stond meteen even te schudden, niet prettig.
Het uitvaren verliep beter, we merkten daar niets van. 

   

Met een prachtige lucht op de achtergrond kwam ook nog de Harja II de sluis in om mee te schutten.

Verder valt er weinig te melden. Wel over het bericht van gisteren over de Eros die de Eros II bij Sluis Hintham had achtergelaten. Het koppelverband, dus Eros en Eros II, staat hieronder tijdens een schutting op 23 november 2017.

Eén van mijn correspondenten reageerde: "Dat de Eros gisteren zonder bak passeerde heeft te maken met het hoge water. Bij een waterstand van +2.75 NAP wordt in Empel de aanvaarbeveiliging gebruikt, slagbomen met een staaldraad. Dit geeft een schutlengtebeperking van 105 meter." 
De Eros en Eros II zijn samen 110 meter, dus noodgedwongen ging de Eros alleen verder. Net als op de foto hieronder die ik maakte op 20 mei 2015.

                                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 maart 2020      
Eerst nog even terug naar gisteren toen in het begin van de avond de Grevelingen (023.30758)  passeerde. Toevallig, maar later kwam nog een Grevelingen langs. Hieronder die eerste Grevelingen.

Een tijdje later, het werd al behoorlijk schemerig, een onbekend schip. Het was de Belgische Gulf Stream (060.03872), een mij onbekend schip. Toch maar even de sluis opgegaan.

Ook vandaag weer een aantal schepen op de foto gezet. De eersten waren de Breeze (021.04388) en de Urker Babette (023.11526). 

Een spits probeer ik bijna altijd op de foto te krijgen en bij de Vincita (032.90288) deed ik dus ook een poging.

De Diantho (023.15268) kende ik wel, maar heel vaak komt het schip hier niet.

Op de foto hierboven ligt in de sluis nog een schip, een beetje verborgen achter de Diantho. Het is de Duitse Delta (043.06640) uit Saarbrücken.

Dan de Sherpa (023.11609), een schip uit 1922 dat ik nog slechts één keer hier zag.

Laat in de middag kwam de Eros (022.04422) de sluis in, geladen met schroot. Meestal vaart het in een koppelverband met de Eros II (060.03522) zoals op de foto hieronder uit april 2016.

De Eros kwam met de Eros II vanaf Eindhoven, maar liet bij Sluis Hintham in het Maximakanaal de Eros II achter. Waarom Eros nu alleen verder gaat naar Amsterdam? Ik heb geen idee.

   

                                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 11 en donderdag 12 maart 2020       
Woensdag was het vooral 's morgens behoorlijk onstuimig, de regen kwam ook opnieuw in flinke hoeveelheden naar beneden. Nogal wat schepen kwamen voorbij, een paar ervan gingen vanuit huis op de foto. De Soli Deo Gloria (023.05073) was de eerste.

De Deimos (023.16259) had ik al lange tijd niet gezien en dus ging het schip in twee stukken op de foto. De bomen blijven toch een flinke sta in de weg. Maar ja, nog een paar weken en de bomen lopen uit. Daarna is het zicht nog beperkter.

   

De Aquitaine (023.19450) uit De Meern ging alleen vanwege de naam al op de foto. De Aquitaine is een streek in het zuidwesten van Frankrijk die veel wordt bezocht door Nederlandse vakantiegangers.

   

De duwer Walrus V (023.20162) was alleen vanwege de statuur al een foto waard.

De Secunda (020.06366) zie ik hier ook niet zo vaak. Meestal gaat het schip vanaf de Bergsche Maas naar de fabriek in Nederhemert en vertrekt vandaar meestal weer naar het zuiden. Nu dus wel een schutting hier.

Eveneens vandaag, donderdag, weer een selectie van passanten. Eerst was daar de Johanna van der Wees (023.09469) die een ponton (CS865) met erop een casco van de Pieter van der Wees voor zich had.

In dezelfde schutting sloot de met zand geladen Willie (021.04144) aan. 

Hierboven is te zien dat er links ruimte was voor nog een schip. Dat werd de recreant Sawasdee III waarop het bij het afmeren, er stond nogal wat wind, "all hands on deck" was.

Van de fabriek van De Heus in Andel kwam de Belgische Loma (061.05059) uit Wijnegem. De reis ging richting Zeeland, misschien ook wel naar huis in België. Het schip was nog onbekend voor me.

Op de foto's hierboven is al aan de lucht te zien dat de weersomstandigheden beter werden. Mooi moment voor een wandeling naar het Gedenkteken om naar de Duitse Xena (070.01830) te kijken die daar bij Covaco lag. Xena was een onbekende voor me en was een in Duitsland ingenomen lading aan het lossen.

Mijn laatste schip vandaag was de in Eindhoven met schroot geladen HKS 1 (021.04419). Reisdoel was Amsterdam.

Het wordt voorjaar       
Vanmiddag een tijdje staan kijken naar twee futen. Het leek alsof het mannetje een blauwtje liep, want de vogels gingen verschillende kanten op. Edoch, ze draaiden toch weer naar elkaar en leken elkaar definitief te hebben gevonden. Discreet richtte ik mijn blik op andere zaken.

   

Nogal wat oranjegejaste personen op de sluis    
Dat was gisteren en wat de bedoeling was weet ik niet. Geen onderhoud in ieder geval, misschien wilden ze waat meer weten van de sluis en de werking ervan. Toch maar een foto gemaakt toen een paar mannen bezig waren op het Waalhoofd 1.

                                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top