HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                  Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 mei 2019                                                  

maandag 20 mei 2019  
Een druk begin van deze week! Niet alleen zag ik twee man van Asset Insight (converting asset potential) arriveren, maar ook een monteur die zich ging bezighouden met de IBA (Individuele Behandeling Afvalwater) aan de oostzijde van de kolk. 
Maar daarvoor al werd ik waakzaam toen om 06.27 uur mijn IPhone me meldde dat er problemen waren op de Wilhelminasluis.

Hoewel ik nog steeds vind dat dit een erg onduidelijke mededeling is begreep ik het, denk ik, wel. Er was geen bediening van de Wilhelminasluis, maar ook niet van de brug. Lijkt me erg logisch, als de sluis niet werkt heeft een brugopening ook weinig zin. 
Maar afijn, als de opsteller van dit bericht aanneemt dat door zo'n standaardmededeling iedereen begrijpt dat er iets aan de hand is, wie ben ik dan om te zeggen dat een dergelijke mededeling enige aanpassing behoeft.
Om 08.20 uur kwam de melding dat het vorige bericht was ingetrokken.  

Blijft de vraag onbeantwoord of er geen bediening was van de Wilhelminasluis, of van de brug over het bovenhoofd, of van beide objecten. Pfffff, wat wordt het me soms moeilijk gemaakt.

Toch ook nog schepen    
De eerste twee schepen gingen niet onopgemerkt maar wel fotoloos voorbij. Eerst was het de Alberta die van Werkendam kwam en even later de Wilhelmien die van Gorinchem kwam.
Mijn eerste foto werd die van de Frisian die met de Romke voor zich naar Rotterdam ging voor een nieuwe lading.

In het Munnikenland bleek voor de Nomade, die nu werd geladen, de Rio Grande te liggen. Nu kende ik twee Rio Grandes, maar deze was daar niet bij. Een "nieuw" schip derhalve voor me.

   

De Niky kwam volgens mij van Andel en ging nu naar de haven van Werkendam. 

Even later de met containers geladen Parcifal die van Rotterdam kwam en na het schutten richting Oss ging.

Nu miste ik naast de Spes Salutis, de Merwestroom en de Cotrans 8 ook de Diademar. Maar Piet Lobregt zette dit schip op de foto toen het de Poederoijense Hoek passeerde op weg naar Heerewaarden. 

Mijn laatste schip vandaag werd de Cornelis B die van het Maximakanaal kwam en naar Rotterdam ging voor een nieuwe lading.

Sluis Leidschendam      
Vandaag een foto van Leen Borsje, parttime sluiswachter op o.a. de Wilhelminasluis, die met zijn Stern deze sluis passeerde en er ook een foto van maakte. Veel meer over deze sluis is te vinden op deze pagina.

                                    terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht 

zondag 19 mei 2019  
Echt een recreantendag vandaag. Tot nu toe zag ik alleen de Zeearend passeren als vertegenwoordiger van de beroepsvaart. Er waren behoorlijk was passagiers aan boord zag ik.
Het schip was bezig aan een rondje Land van Heusden en Altena vanuit Heusden. Zo'n tocht gaat dan over de Afgedamde Maas, bij Woudrichem linksaf (bakboord) de Merwede op en bij Werkendam linksaf (weer bakboord) de Nieuwe Merwede op tot de Bergsche Maas. Die wordt dan gevolgd tot Heusden en dan is het rondje compleet.

We gingen vanochtend naar Woudrichem om daar op een schip gezellig koffie te drinken met het schipperspaar. Op de terugweg zag ik dat het drijvend dorpje uitbreiding had gekregen. Lagen er al de Addio, Amare, Hyade, Corso en Veja, daar bleek nu ook de Scopus te zijn aangesloten. Hierboven ligt dat schip rechts op de foto naast de Addio.
De foto is zeer matig, het was heiig en de zon wilde doorbreken. Daarom reden we niet meteen naar huis op de sluis maar gingen we richting Loevestein om alsnog een betere foto te maken. 

In de loop van de dag kreeg ik een berichtje van Joost Roeland: "De schepen bij Rijswijk vieren een trouwfeest van een der schippers, de schipper van de Veja trad op als getuige van zijn beste vriend en het feestje werd gehouden op Slot Loevestein."
In de loop van de dag vertrokken de schepen, zodat om 18.00 uur (nu) alleen nog de Amare en Corso daar lagen.

Camping Noord?     
Gisteren stond opeens in de buurt van het oostelijk parkeerterrein een bungalowtent. Enige beweging erbij zag ik niet en ook weet ik niet wat de reden of bedoeling van deze actie is. 
Wel leuk trouwens! Een hele tijd noemde ik de Waalhaven en Maashaven resp. de Camping Noord en Camping Zuid. Het lukte me niet die benaming ingevoerd te krijgen.
Maar nu misschien een echte camping, een prachtige plaats lijkt me zo. Even afwachten of meer tenten verschijnen.

Omloop van de Krimpenerwaard        
Anton van Rijswijk nam gisteren deel aan deze wandeltocht en dit keer aan de 40 km-tocht. Zo'n zeven jaar geleden was hij eveneens deelnemer aan deze tocht, maar toen liep hij met Hans de Weerd en werd gekozen voor de 55 km afstand. 
Maar ook dit keer kwam Anton langs de Waaiersluis van Gouda. De sluis waarover op deze site een uitgebreid artikel staat.

Natuurlijk zag Anton in zo'n waterrijk gebied verschillende gemalen. Een tweetal zette hij op de foto. Eerst het Gemaal M. Verdoold Czn. en ernaast het Gemaal Willens Goejanverwelledijk.

   

Op de Hollandsche Ijssel zag Anton de met containers geladen Tormenta naderen. Hij stond op dat moment bij een tweetal schepen dat daar lag afgemeerd, de Aquarius en de Octopus. 

In de buurt van Haastrecht lag een sleper te wachten op een opening van het pittoreske bruggetje. Een mooi moment voor foto's hoewel niet duidelijk werd wat de naam van die sleper was.

   

Anton zag nog een schip, maar dan wel een echt bijzondere. Het was de IJsselaak Den Onthaestingh die met een flink aantal passagiers bezig was aan een vaartocht.

                                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 18 mei 2019    
Opnieuw werd het een overwinning voor de recreanten waarvan een behoorlijk aantal genoot van het mooie weer. Toch was het de beroepsvaart die zich als eerste meldde en die eer gaat naar de Tripang. Het was te vroeg om een foto te maken, helaas.
De tweede was het Eros-koppelverband dat met een enorme hoeveelheid schroot op weg was naar Amsterdam. Op de achtergrond is de Prinses Margriet te zien die in de Waalhaven het weekeinde doorbrengt.

Later op de dag verscheen opeens, tenminste voor mij, de Nomade. Navraag leerde me dat het schip leeg van Veghel kwam en naar de fabriek van Covaco ging om daar te laden. Daar lag ook al een flinke bak, zodat de Nomade niet bij de vulpijp kon komen.

   

Het laatste schip vandaag was de Jan die van Dordrecht kwam en waarschijnlijk richting Maximakanaal ging. Ook nu weer is op de achtergrond de Prinses Margriet te zien in de Waalhaven.

Dat was alles op de Niky na. Voor alle zekerheid nam ik een kijkje naar De Rib en daar zag ik bij de fabriek van De Heus de Niky liggen. Ongerwijfeld brengt dit schip daar het weekeinde door.

Containerverwerkmachine       
Gisteren werd deze machine door de Nyassa naar De Rib gebracht, vanwaar het verder werd getransporteerd naar de nieuwe eigenaar op het bedrijventerrein van Giessen. Nu zit op dat terrein ook mijn leverancier van benzine voor mijn auto en op weg daarheen zag ik die containermachine opeens staan. Natuurlijk kon ik het niet laten er een foto van te maken.

Feestje?
Bij de drie schepen die al tegenover het Rijswijks strandje lagen, de Addio, Amare en Veja, bleken nog twee schepen te zijn aangesloten, de Corso en de Hyade.

Dat was niet het enige verschil vanochtend, want het vijftal schepen bleek te zijn gepavoiseerd. Jammer dat ik nog steeds niet weet welke heuglijke gebeurtenis daar werd gevierd. Ik neem aan een huwelijk, gezien een prachtige bloemenkrans op een van de auto's die daar waren geparkeerd.

                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 17 mei 2019      
Het bekende beeld van de laatste tijd: nogal wat bekende schepen die soms zelfs twee keer schutten. Om maar eens te beginnen met de Mercur die met containers van Den Bosch kwam voor Gorinchem. Wij zaten nog aan ons ontbijt en waren bezig het cryptogram van het AD tot een goed einde te brengen. Toch stond ik op om twee foto's van de Mercur te maken.

   

Nog steeds tijdens ons ontbijt kwam de Pelikaan de sluis in. Dit schip had gelost in Andel.

   

Waar de Diademar de laatste tijd zeer regelmatig de sluis frequenteert, is de Avontuur een gast die je hier niet echt vaak ziet.

We gingen daarna naar Zaltbommel, we waren dus een tijdje niet op de sluis, om daar wat zaken te regelen. Bij terugkomst reed ik natuurlijk langs het Gedenkteken om te zien welke activiteit er in het Munnikenland plaatsvond. Dat bleek weinig te zijn, er lag alleen een grote bak.
Maar erachter, ergens ter hoogte van het Rijswijkse strandje zag ik drie schepen liggen. Inzoomen met de camera gaf de namen prijs: Addio, Veja en Amare.

We reden maar meteen door over de Maasdijk via Giessen en Rijswijk om van een andere kant zicht te hebben op dit trio. Dat zicht bleek verrassend, want juist op dat moment kwam een transport langs richting sluis.

   

We wachtten even tot de Nyassa was gepasseerd om een foto te maken van de Addio. Daarna reden we een stukje verder zodat we goed zicht kregen op het trio dat daar lag. Het derde schip, de Veja, bleef op deze foto's verstopt.

   

Blijft natuurlijk de vraag waarom deze drie schepen elkaar hebben opgezocht. Zou het gaan om een reünie, een verjaardag, een lustrum, kortom ik tast in het duister. Gaat mij en jullie verder ook niet aan natuurlijk!
Wel werd me bij thuiskomst duidelijk wat het transport van de Nyassa behelsde. Op het ponton stond een machine/apparaat om containers te kunnen verplaatsen. Ik begreep van een kenner dat het transport uit Antwerpen kwam en dat de machine in Andel bij De Rib van boord zou worden gehaald om vervolgens te worden vervoerd naar een bedrijf in Giessen.

Terwijl ik op de brug stond om een goede foto te kunnen maken van het transport, zag ik aan de andere kant dat de Zuiderklip na gedane werkzaamheden op weg was naar de vaste ligplaats bij de sluis.

Hoewel ik later al bezig was aan deze update kon ik het niet laten om een foto te maken van de Mercur die nu naar Gorinchem ging. Daarmee was de cirkel voor vandaag rond.

Rekenkamer constateert     
In de Nieuwsbrief van De Schuttevaer een "aardig" artikel over het (gebrek aan) onderhoud van de objecten die water-gerelateerd zijn. een behoorlijk aantal ervan speelt een grote rol in het afwikkelen van de het dagelijks binnenvaartverkeer. De Rekenkamer constateert:
"Schippers krijgen vaker last van stremmingen door storingen op het hoofdvaarwegennet. ‘De onderhoudsachterstand van sluizen en bruggen is urgenter dan het beeld dat uit de jaarverslagen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar voren komt’, zegt collegelid Francine Giskes van de Algemene Rekenkamer. Zij constateert dat meer geld nodig is om de ‘boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud’ weg te werken".
Erbij een kaartje van Nederland ter illustratie.

 Ik neem aan dat de cijfers zijn aangeleverd door Rijkswaterstaat. Nu wilde ik daar wat over schrijven, maar ik kan me dit keer inhouden. Wel wil ik zeggen dat de Wilhelminasluis, afgezien van kleine storingen die niet veel tijdverlies opleverden, zeven keer in storing is geweest dit jaar. Valt dus reuze mee, hoewel schippers het daar niet mee eens zullen zijn.

                                  terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 16 mei 2019    
Er waren al een paar schepen gepasseerd toen ik het rolgordijn bij mijn bureau omhoog trok. Direct kon ik door de geopende brug zien dat bij Dunea twee scheepjes naast elkaar lagen, de Branta en rechts de Arnold J.

Er kwamen toch wel wat schepen langs, maar een foto ervan maken lukte niet. Toen dacht ik, kom, laat ik eens foto's uit het archief nemen van bijv. de Sperate (die uit Andel kwam) en de Undine III. Zo gezegd, zo gedaan.

   

Maar dat is natuurlijk ook niet alles, te gekunsteld. Maar het enige schip dat ik vandaag op de foto zette was de Merwestroom.

Deze Merwestroom komt in deze dagen iedere dag schutten, net als trouwens o.a. de Spes Salutis en de Diademar en misschien zijn er nog wel meer. Morgen maar eens goed opletten.

Woonschip De Deugniet     
Bij de loswal van Van der Ven, ten zuidoosten van de sluis, lag al enige maanden een woonark. Een ark met problemen en om die te lezen klik dan maar hier of hier

Vanmiddag werd de woonark verhaald naar de overkant van de Maas en wat daar precies werd gedaan kon ik niet zien. Wel zag ik daar vlnr de Pieter, de woonark, de Ganzeboot en de Zuiderklip. Enige tijd later vertrokken de Pieter en de Ganzeboot met tussen hen in de Deugniet. Doel van de reis bleek een plekje dichtbij Sluis St. Andries te zijn.

Vita Nuova   
De naam van een steilsteven waarvan de eigenaars een bekende zijn van Hans de Weerd. Hij ging al heel vroeg op de fiets richting Heusden, hij zei om 05.00 uur maar dat trek ik toch in twijfel, om het schip te begeleiden tot een stukje op het Maximakanaal. De reis van deze Vita Nuova ging nl. van Heusden naar Maastricht.

Het was nog niet echt licht op zo'n vroeg uur en dat is op de eerste foto's, die de Revenu en de Elmare tonen, goed te zien.

   

Daarna zag Hans, het werd al snel lichter, de Res Nova uit Hasselt manouevreren. 

Met de Leanba was het daglicht volkomen. Opvallend trouwens hoeveel van die schepen onbekend zijn voor de Wilhelminasluis. 

Wel een bekende was de The-An XII, hoewel die hier ook niet echt veel komt.

   

De volgende foto toont de Vita Nuova varend op het Maximakanaal richting Sluis Hintham.

Hans fietste vanaf dat punt terug naar huis, waarbij hij bij de brug van Hedel de Bellator zag passeren.

Bij Bokhoven kwam net de Storm voorbij, terwijl een eindje verder, in de buurt van Herpt, de Cotrans 11 passeerde.

   

Toen, rond 10.00 uur, ik me de slaap net uit mijn ogen had gewreven, kwam Hans de Weerd weer thuis. Knappe prestatie!

                                         terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 mei 2019    
Een saaie dag met eigenlijk geen enkele uitschieter. Dat was er wel gisteravond, toen ik zag dat een Duits schip schutte. Nu is dat niet zo opzienbarend, maar wel de naam en de schilderingen die deden denken aan "Pirates of the Caribbean". De naam van het schip paste uitstekend bij dit schip: Black Pearl! Overbodig om te zeggen dat ik dit schip nog niet eerder zag.

Zoals gezegd, vandaag kende niet zo'n uitschieter. Wel maakte ik een record, want zo vroeg ben ik dit jaar nog niet op de sluis geweest. Het was dan ook lekker weer met een volop schijnende zon, maar ik zeg toch maar niet hoe laat dat was.
Vanaf de Maas naderden twee schepen de sluis.

De foto is tegen de zon in genomen, maar te herkennen zijn de Walrus II en erachter het werkschip Jenny.

   

Aan het einde van de middag zag ik dat in het Munnikenland de Somnium uit Werkendam was gearriveerd om te lossen. Het schip was een onbekende voor me. Het kwam van Antwerpen waar het was geladen.

Dat zijn de foto's die ik heb gemaakt. Er kwamen meer schepen langs, maar allemaal bekenden. De Spes Salutis bijvoorbeeld en de Merwestroom die voor de derde dag schutten. Ook de Diademar kwam weer langs, evenals als de Crescendo. Daarbij moet ik toegeven dat de Crescendo hier nog niet zo vaak was te zien.

   

Wel bekend waren o.a. de Jan en de Zephir die in de loop van de middag passeerden.

   

Een oplettende kijker zal opvallen dat de laatste vier foto's niet in of bij de Wilhelminasluis zijn genomen. Dat klopt, deze foto's zijn gemaakt door Joost Roeland.
Joost is bij uitstek mijn vraagbaak m.b.t. schepen en de geschiedenis ervan, daarbij maakt hij ook nog eens gewoon mooie foto's. Bij mijn weten heeft hijzelf geen website, maar je ziet zijn foto's op verschillende plaatsen op het internet opduiken. Terecht vind ik!
                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 14 mei 2019    
Een gewone dag zonder opzienbare gebeurtenissen of schuttingen.  Maa vanochtend reed ik net als gisteren over de dijk terug naar Andel, toen ik de Spes Salutis tegenkwam. En dat op nagenoeg dezelfde plek als gisteren. Toeval?
De enige verandering was dat nu de RWS 71 erachter voer, waarschijnlijk samen geschut.

   

De eerste schutting die ik zag was die van de Animo, het schip was in het Munnikenland geladen en nu op weg naar Helmond, die de Arnold J met zich mee kreeg. De laatste is het patrouilleschip van Dunea en is een tijd weggeweest.

   

Tegen 18.00 uur, ik had net het gevolg van de val van Tom Dumoulin gezien, de Pelikaan in de sluis. Ook dit schip kreeg gezelschap, want nu schutte de Walrus I mee.

   

Dit was de oogst van vandaag. Nu miste ik een aantal schepen, de Elsa, Mijn Verlangen, Babette, La Vida en de Merwestroom. Maar ook de Allegonda die er nu aankomt. Morgen beter.

Wat is dat?
Dat vroeg ik me inderdaad af toen ik gisteren onderstaande foto kreeg. Het antwoord was duidelijk: het is het drugslab van Moerdijk dat naar de sloop wordt gebracht.

Programma AndelWandelt   
Aan het progrmma van dit tweede kwartaal zijn twee tochten toegevoegd, op 31 mei en 17 juni. Zie hier het volledige overzicht.

                                      terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 13 mei 2019    
Op zo'n eerste dag van een nieuwe week moet bijna altijd de scheepvaart op gang komen. Vandaag viel dat weer op en ook dat het aantal recreanten laag was in vergelijking met de weekeinde dagen.
Ongetwijfeld miste ik wat schuttingen tussen 06.00 - 09.00 uur en dus kwam de eerste foto van De Rib in Andel waar de Ushuaïa werd gelost. Het schip komt uit Luxemburg en dus heb ik de foto bij de Nederlandse schepen gewist.

Na het maken van deze foto reed ik door richting Veen om de Spes Salutis op de foto te krijgen. Het lukte net.

Eenmaal weer terug op de sluis gebruikte ik mijn IPhone om foto's te maken van de Stern en de Scaldia. Waarom ik mijn camera niet gebruikte weet ik ook niet. Gemak misschien of omdat mijn smartphone makkelijker in mijn broekzak past dan mijn Nikon.

   

Daarna de Animo uit Nieuwegein die passeerde en na het schutten rechtsaf ging, stuurboord uit heet dat geloof ik, om in het Munnikenland te gaan laden.

In de sluis vervolgens de Zilvermeeuw 2. De komst ervan hoorde je al toen het nog onder de geopende brug door moest. Niet te geloven wat een herrie van dat schip kwam. Men was aan boord bezig aan een of ander ordinair spel en daar kon ik achter mijn krantje ook van "genieten". Slechte beurt van de Zilvermeeuw.

Waar de Animo in het Munnikenland kon laden, moest de Mejoni wachten tot de plaats bij de kraan vrij kwam om te lossen. 

Oostknollendammersluis    
Wat een heerlijke naam voor een sluis die AndelWandelt zaterdag jl. bezocht.

Veel meer over deze sluis valt te lezen door hier te klikken.

   

Bartel Sluys   

Hierboven een foto van deze oude sluis die de mannen van AndelWandelt zaterdag jl. maakten. Hieronder twee opnamen uit 2010 toen ook een bezoekje aan deze sluis werd gebracht.

   

Ook vorig jaar stond deze sluis op het programma toen ook al aan een tocht in die buurt werd deelgenomen.

   

Haaldersbroekensluis     
What's in a name zeggen de Engelsen dan en ook ik vraag me af waar deze naam vandaan komt. Misschien dat je door hier te klikken meer te weten komt.

   

Jispersluis     
De laatste sluis in deze serie en die ook al eerder door Anton van Rijswijk en Hans de Weerd werd bezocht.

   

Ook over deze sluis stuurde Anton me een link die ik hier graag overneem.

   

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 12 mei 2019    
Toch wel een aardige dag, hoewel het op het water nogal fris bleek. Maar het leek een recreantendag te worden en dat kwam aardig uit. Al direct na opening om 10.00 uur kwam een club binnen die bezig was aan een seizoensopeningstocht. Het duurde even voordat iedereen binnen was, want het ging om 21 scheepjes.

Recreanten bleven komen en ik zag daar een aardige tussen, de Ger-Ant uit Culemborg. Het slepertje uit 1934 liet de Industriemotor geducht horen bij het uitvaren. 

Met de Ger-Ant schutte ook het passagiersschip Merlijn mee. Al eerder was dit schip gesignaleerd in Gouda en later in Gorinchem. Nu kwam het schip van Den Bosch en ging het naar Woudrichem om daar een paar uurtjes te liggen.

Ik heb eens op de website van de Merlijn gekeken en daarop zag ik dat het nu aan een 8-daagse reis bezig is van Den Bosch naar Amsterdam. Onderweg wordt de St Janskerk in Gouda bezocht, kan worden gefietst door de Biesbosch, etc. Kosten van zo'n reis bedragen €1450,-- pp, een gemiddelde prijs.

Dat was alles tot nu toe voor vandaag. Maar het is nu pas 16.00 uur, dus nog een tijdje te gaan tot sluiting van de sluis om 19.00 uur. Als nog iets interessants langskomt zal ik daar alsnog melding van maken. Komt er niets, dan blijft het zo.

AndelWandelt op pad 
 

Hoewel de aandacht op deze dag vooral gaat naar de molens, kreeg ik toch ook een aantal foto's van schepen. De eerste bijvoorbeeld gaf een trio vrachtschepen te zien, van de achterkant weliswaar. Het zijn de vlnr Rival uit Stein, de Brutus uit Maasbracht en de Tipi uit Nijkerk. Waar ze precies liggen weet ik niet en dat geldt ook voor de andere opnamen in dit item.

Vervolgens de Czaar Peter van de Windmill Cruises en een onbekend schip, voor mij tenminste. De naam kan ik net niet lezen.

   

Verderop lag de Salvor 1, een sleper uit 1976 die thuishoort in Zaandam. In de buurt ervan liggen een aantal scheepjes die m.i. hebben gevaren of varen als dienstvaartuig. 

   

Niet ver er vandaan lag een scheepje waarop stond: US Coast Guard CG-40024. Flink uit de buurt dus, waarschijnlijk vaart het nu als recreant.

Niet ver van elkaar lagen de Elfin en de sleper Jacob. Mooie foto's van mooie schepen.

   

De laatste foto is van de Scouden, een ex-RWSvaartuig uit 1962. Het was gestationeerd in Zeeland en werd daarbij o.a. ingezet bij de Deltawerken. Het lag nu te koop en werd al eerder van de vloot van RWS afgevoerd.

Gemalen en Gemaaltjes     

Allereerst een "echt" gemaal, het Dijkgraaf W. de Boergemaal. Het is een poldergemaal uit 1990. 

   

De andere gemalen zijn een kleine en een kleintje. Links het Gemaal Westerkoog, ernaast een gemaaltje langs de Engewormer.

   

Morgen nog een aantal sluisjes die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd passeerden. Voor nu is het genoeg.

                        terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 11 mei 2019    
Zaterdag is nu niet direct een dag waarop veel vaart kan worden verwacht. Recreanten misschien, maar de beroepsvaart lijkt ergens de touwen te hebben vastgeknoopt. Toch viel het mee vandaag of beter gezegd, het viel verrassend mee.
Dat de Spes vanochtend vroeg passeerde is niet echt opzienbarend. Wel het feit dat in de Waalhaven de 110m van de Ushuaïna lag te wachten op de vloed. Het scheelde niet veel, het schip ging 1.78 m diep, het waterpeil op de Waaldrempel was 1.79 m. De Ushuaïa probeerde het maar niet en vertrok om via Merwede, Nieuwe Merwede en Afgedamde Maas toch bij De Heus in Andel te belanden. 

   

Bij De Heus lag vanochtend al een 110 m schip, nl. de Belgische Jaguar. maar in de loop van de ochtend vertrok dit schip daar.

Vervelend voor de Ushuaïna was dat de coaster Amy voorbij voer om bij de steenfabriek in Nederhemert te geraken. 

   

Toch ook een gewone gast verscheen in de sluis. Het was de Jan die een in Rotterdam ingenomen lading in Helmond ging lossen.  

Vandaag toch ook weer een spits, in dit geval de bekende Delta.

Vanmiddag hield ik in de gaten waar de Ushuaïa was gebleven. Op tijd stond ik op de brug om het schip bij de fabriek van De Heus te zien arriveren. 

Dat is eigenlijk alles voor vandaag. Wel kwamen ook nog een stuk of twintig recreanten langs, maar daar zat niks tussen waar ik warm of koud van werd.

27e Biesboschdag  

Voor de 27e keer brachten ex-RWSmannen, plus eentje die nog actief is bij RWS, een genoeglijk dagje door in de Biesbosch. Als ik dat stel zo zie op de foto hierboven, komt bij mij in gedachten de titel van een film. Ik kan er nog niet opkomen, hoewel films als The Wild Bunch, The Dirty Dozen en Inglourious Bastards dichtbij komen. Even over denken nog maar.

   

In de Biesbosch verwacht je natuurlijk niet veel echte scheepvaart, maar toch werd de Deeneplaat gespot, zie hierboven. Ergens ging later de tocht langs de aandacht trekkende Ardea uit Drimmelen.

Postnl heeft in de Biesbosch al net zo veel haast als in gecultiveerde omgevingen. De Biesbosch kwam tenminste twee keer voorbij in beide richtingen.

   

De Biesbosch is natuurlijk een fabuleus natuurgebied, rondvaarten zijn daarom zeker mogelijk. Bijvoorbeeld met de Zilvermeeuw 2 die start vanuit Drimmelen.

De laatste foto van deze dag bracht meteen de oplossing van welke filmtitel nu goed past bij deze groep oudjes. Bij het zien van de foto schiet het me ineens te binnen: het is The Magnificent Seven. Blijft de vraag waar de achtste man is gebleven.

                                    terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

Top