HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 november 2019                                                 


woensdag 20 november 2019    
Vandaag toch weer een aantal schepen dat hier niet vaak komt en zelfs twee "nieuwe" schepen. Dit alles zeker en vast doordat Sluis St Andries bij Rossum voorlopig dicht is. Houden zo zou ik bijna zeggen.
Het eerste schip voor mij was de met zand geladen Wilhelmien die op weg was richting Gorinchem. Bij het maken van deze foto vanaf de brug zag ik in de Waalhaven een schip liggen. Een wandeling dus naar het Waalhoofd om de Cornelis B, want die was het, op de foto te zetten.

   

Het was een zonovergoten dag en dat noodde tot een wandeling naar het Gedenkteken om een kijkje in het Munnikenland te nemen. Daar was de grote Maria Jeanet de eerste die ik zag.

Ietsje verderop bij het Gedenkteken kreeg ik zicht op de Nivoma die lag te lossen en de Spes Nostra die werd geladen.

   

De Aquitaine zag ik nog net de sluis uit varen. De foto nam ik vanaf één van de loopbruggetjes in de sluis. Voorzichtig, want het houtwerk was toch ietwat glad.

De Pax ging vanuit de keuken op de foto, ik wilde de klaarstaande en met liefde ingeschonken koffie niet koud laten worden.

De Bremare uit Vlaardingen, wat een prachtige boeg, is één van de schepen die ik hier niet vaak zie.

   

De Ohana was nieuw voor me. Op de achtergrond van de eerste foto is de Christina te zien die eerder schutte.

   

Direct erna alweer een schip dat ik nog niet kende. Dit keer was het een motorkraanschip, de Incepto uit Ouderkerk a/d IJssel.

   

Met de Incepto schutte de Albatros mee. Dit schip was geladen met zand dat net als de Wilhelmien had gedaan bij Heerewaarden was geladen en ik geloof dat de Albatros eveneens richting Gorinchem ging.

Daarna een goede bekende, de Lourens sr.

Vanaf de brug zag ik in de verte een schip richting sluis komen. Het bleek de Marco te zijn, die na het schutten in de Waalhaven bleef. 

   

Hoewel ik dacht voor vandaag de camera te kunnen wegleggen, moest het ding toch opnieuw in actie komen.

In de sluis namelijk een indrukwekkend transport. Voorop de Trekvogel met voor zich het ponton Risico 11 en erachter de F50 met de bok Juno. Een enorm gevaarte zo'n bok in de sluis, ik ben altijd blij als zo'n ding weer de sluis uit is.

Dat was toen ..........43      
Opnieuw een foto uit de serie van de grote restauratie zo'n 50 jaar geleden. Zo te zien moet nog aan die restauratie worden begonnen, gezien de platte dakjes van de wachthuisjes. De foto is genomen vanaf het gebouw dat toen dienst deed voor de kantonniers.
Ook is nog net een stukje te zien van de RWS-vlet Maas. Voor alle duidelijkheid: dit is de Maaskant van de sluis.

                                      terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 19 november 2019       
Ondanks het gesloten zijn van de sluis bij St Andries bij Rossum is het aantal schuttende schepen niet navenant gestegen. Jammer, is er weer eens flink water in de Wilhelminasluis, tenminste dat hoorde ik, gaan nogal wat schepen "onderlangs". Dat is dan over de Bergsche Maas.
Maar goed, vandaag heb ik weer een aantal passanten op de foto gekregen en allereerst was dat de RWS 21 die op patrouille was. Ik heb de doorgang van de brug niet gevolgd, of de brug omhoog ging of de mast van de RWS 21 naar beneden weet ik dus niet.

's Morgens zag ik ook de Levant uit Nieuwegein passeren. Het liet twee wachtende schepen achter zich.

De Commeare, ik hoorde dat dit schip uit Veen kwam, kon vanaf de Maas de lege sluis invaren. 

In de Waalhaven moesten de Albatros en de Tycha dus wat langer wachten om de reis voort te zetten. 

   

Veel later zag ik de Caan de sluis inkomen vanaf de Waalzijde. Het met containers geladen schip komt straks weer aan de orde.

De Caan was het laatste schip dat ik op de foto zette. Wel maakte ik nog een opname van de Andiamo die in het Munnikenland bij de kraan werd gelost.

Toch weer een storing?      
Met regelmaat zag ik vanochtend de sluiswachter langskomen op weg naar het oostelijk Maashoofd (H2). De belendende  schutdeur bleek dan de pijp aan Maarten te hebben gegeven. Maar een strenge blik van de sluiswachter leek het gevaarte steeds weer opnieuw in beweging te zetten.

Leek deze storing dus makkelijk op te lossen te zijn, ik hoorde iemand zeggen "Geef dat ding een schop", bij Sluis Engelen was dat anders. Ook daar een storing. Volgens de DRIP aan de wal was Sluis 0 gesloten tot 1 april 2020.

Nu kan ik me niet voorstellen dat een storing erg lang gaat duren, maar er lagen in ieder geval toch al wat wachtende schepen. Aan de binnenkant waren dat de Anthonie en de Cotrans 11 die gezelschap kregen van de tanker Maaspoort.

Aan de andere kant, de buitenkant, lagen de Santiago en de Caan die ik eerder hier zag passeren.

Helemaal uit Spanje?     
Al twee keer in de laatste dagen kwam de oldtimer Hoop op Zegen aan de orde. Dat omdat dit schip de intocht van Sint Nicolaas in Veghel luister bijzette. Hier een foto als bewijs dat het schip daar ook werkelijk was.

Heel bijzonder    
Kreeg ik de foto's van Sluis Engelen van Joost Roeland, hij stuurde me ook een wel heel bijzondere opname. Zoals hij zelf zegt: "Ik zag een oranje boei drijven in de Maas bij Bokhoven, maar dichterbij bleek er een zwemmer aan vast te zitten. Niet zomaar een zwemmer, want hij had een speciaal pak aan". Nu weet ik niet welke kant deze zwemmer opging, maar zeker is dat hij niet schutte in de Wilhelminasluis.

                                            terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

 maandag 18 november 2019    
Echt maandagochtendweer vandaag, vooral in de middag met toen behoorlijk wat miezerbuien. Toch een lichtpunt, want ik ben weer in de lucht vanaf mijn vertrouwde plaats. Internet werkt weer als een tierelier en dus kan de dagelijkse update weer worden verwacht.
Uit de passerende schepen heb ik een eigenlijk willekeurige selectie gemaakt. De spits Jolise (023.09577) uit Vinkeveen mocht daar natuurlijk niet in ontbreken. Het schip schutte samen met de Zwaantje 1.

Ook een plekje voor de uit Zwartsluis afkomstige Gersom (023.04440), die er trouwens prachtig uitzag.

   

Later dacht ik de Nomade (023.12500) te zien. Mijn betere helft wist het zeker, ik twijfelde, maar toen ik buiten was bleek zij weer gelijk te hebben. Het was de Nomade uit Krimpen a/d IJssel.

Ongetwijfeld schutte het schip eerder in de Wilhelminasluis, maar ik had nog geen foto van deze Bernardus-D (023.17874) uit Maasbracht, nu wel.

Vrijdag meen ik schutten vier oudjes, de Res Nova, Hoop op Zegen, Augusta Maria en Daan. Gevieren waren ze op weg naar Veghel om daar de intocht van Sint Nicolaas meer cachet te geven. Joost Roeland zag het viertal toen op het Maximakanaal. 

Vanmiddag kwamen de eerste drie schepen weer terug, de Daan ontbrak nu.

Een uurtje later de Marlijn (021.04491) uit Spijkenisse.

Bij het uitvaren in de Waalhaven ontmoette de Marlijn de Fasaly (023.06694) en de Jacomina (023.11883) die daar op een schutting lagen te wachten. Het werd mijn laatste foto vandaag, de miezerregen ging over in een gestage bui.

R, K & M in de Schuttevaer   
In de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren ook dit keer weer bekenden. De Nadia (023.05151), in 1920 als sleeptankschip gebouwd, vaart tegenwoordig met de naam Jacobus. Hieronder het schip nog als Nadia. 

De Montanara (023.31045), prachtige naam trouwens, is van Gendt verhuisd naar Duitsland. Het in 2008 bij Bodewes in Nieuw Millingen afgebouwde schip heet nu Franken.

Dat was toen ..........42  
Vandaag opnieuw twee opnamen die als dia werden gemaakt bij de grote restauratie van de Wilhelminasluis in begin jaren zeventig van de vorige eeuw.

Een vreemd object op de foto hierboven. Tegenwoordig ligt nog steeds een dergelijk exemplaar op de oostelijke oever van de Waalhaven bij de reservedeur. Het is een taatskuip die werd gebruikt om de taats, het scharnierpunt van elke sluisdeur, droog te zetten om eraan te kunnen werken.
Net als nu regende het hieronder op die dag lang geleden ook en hebben de noeste werkers een afdakje gemaakt om nog enigszins droog te kunnen werken. Op de foto werkzaamheden aan het oostelijk Waalhoofd.

                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 17 november 2019    
Een ander plekje is mij ter beschikking gesteld om de foto's die ik de afgelopen dagen maakte op de site plaatsen. Nu hoop ik dat het hier wel goed gaat, maar daar ga ik van uit. 
Vrijdagochtend jl. opende de dag zich natuurlijk geweldig! Opnieuw kon ik het niet laten er een foto van te maken, maar het rood in de lucht was nu toch wel exceptioneel. 

De Friese Tygo uit Grouw, met een bak ervoor, kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren.

Niet veel later, nog steeds op vrijdag, kwam de Ferox langs met de Greta 2 voor zich. Deze Ferox kende ik nog niet, tenminste niet onder deze naam. Als Lekstroom IV zag ik deze sleper eerder door de Wilhelminasluis komen.

   

Net toen ik weer even de sluis opliep zag ik in de monding van de Waalhaven dat de Adelante uit het Munnikenland was vertrokken. Vanuit mijn tuin trachtte ik dit schip op de foto te krijgen. Het lukte, dankzij mijn vaste hand, redelijk.

Een duoschutting met twee jongens kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren en dus gingen Arie en Maurice samen op de foto.

Vrijdag jl. kwamen behoorlijk wat schepen langs, want daarna zag ik eerst de Belgische Ave Maria uit Brugge en even later de Fox passeren. Dit in 1954 in Duitsland gebouwd schip was een onbekende voor me.

   

Nog steeds op vrijdag kon ik een volle sluis, hoe ouderwets, niet zomaar laten voorbijgaan. Hoewel we toen net vertrokken van de sluis zette ik de auto aan de Gelderse kant in de berm om de Zuiderzee, Hoop op Zegen en de Augusta Maria, met erachter de Deo Data en een onbekend oudje op de foto te krijgen. 

Op de achtergrond is vaag een transport te zien. Dat bleek de Robiene te zijn met een ponton voor zich. De foto van de Robiene is gemaakt door Piet Lobregt van Scheepvaart op Waal en Maas.

   

Het laatste schip dat ik op vrijdag jl. op de foto zette was de Viator, een bekende van de Wilhelminasluis.

Gisteren was het zeker niet druk, het was zelfs stil. Toch een schip en wel de Zeeuwse Elionie uit Goes die zich liet zien.

   

Ook kwam gisteren de Concordia vanaf de Merwede richting sluis. Jammer genoeg ging het schip het Munnikenland in om daar de in België ingenomen lading te lossen. Ik zag het schip dan ook toen het bij de loskraan een plekje had ingenomen. 

Nu stonden er al vier Concordia's in het C-album van vrachtschepen op deze site, maar daar zat deze Concordia niet bij. Het schip uit Hardinxveld bleek ik wel te kennen, maar dan varend onder de naam Everdina. Daarna kreeg het nog de namen Inversa en Sadile voordat het de Concordia werd. Hieronder het schip nog als Everdina.

Vandaag is de Wilhelminasluis gesloten, de gewone zondagse sluiting. Mijn betere helft en ik reden over de Waaldijk om in Zaltbommel aan de koffie te gaan. Onderweg maakte ik één foto en wel van de Belgische Sustento. Gewoon omdat ik niet fotoloos wilde thuiskomen.

Als het goed is ben ik nu weer helemaal bij. Morgen hoop ik weer vanachter mijn vertrouwd bureau te kunnen werken.

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 16 november 2019     
Nog steeds zoveel problemen dat een echte update niet mogelijk is. Wel heb ik foto's gemaakt en die zal ik morgen op de site zetten. Morgen? Ja, ik heb namelijk een andere oplossing gezocht en gekregen en dus zal het morgen beter zijn.


Morgen zal het dus beter zijn en verschijnt weer een echte update. Voor nu alleen twee foto's van een schip dat ik hier nog niet eerder zag, de Gehan-B uit Hasselt (022.03662). Een schip dat in 1959 in Groningen werd gebouwd en eerder de namen Twenthe Schie en Utopia droeg. 

   

Problemen   
Je hebt de aansluiting voor glasvezel in de kelder liggen. Bereik in de rest van de woning; nihil. Dus, alla, een TP-Link apparaat erbij zetten op een betere plaats en de twee apparaten met elkaar verbinden. Dat lukt allemaal, maar dan schijn/blijk je iets te moeten invullen op een website. Wat en waarom ontgaat me volledig. Gevolg: Balen!!!!!!! HELP!!!!!
Maar afijn, een tijdelijke oplossing heb ik nu gevonden, dus vanaf morgen denk ik weer "in de lucht" te zijn! Dat ik mij daartoe elders moet vervoegen.......het zij zo.
Maar is het voor jou een fluit van een centje om alles werkend te krijgen? Graag! Het contactformulier is geduldig.

woensdag 13 november 2019   
Vanwege problemen met de internetverbinding vandaag en zeer waarschijnlijk ook morgen geen updates! 

dinsdag 12 november 2019  
En opnieuw een drukke dag met zelfs drie schepen die ik hier nog niet eerder zag. Dit alles komt doordat de sluis bij Rossum (Sluis St. Andries) voorlopig op non-actief is. Ik zag namelijk namelijk het volgende op www.vaarweginformatie.nl staan.

Opeens is het hier opmerkelijk "druk" en dus moet ik keuzes maken. Welke schepen zet ik wel op de foto en welke laat ik fotoloos passeren. In ieder geval gingen de Gersom en de Zuiderzee op de foto. Ondanks een reprimande van mijn betere helft, nam ik vanachter mijn geroosterd broodje foto's van deze passanten. 

   

Beter in beeld kreeg ik de Belgische Cupido die werd gelost bij Covaco in het Munnikenland.

Terugkomend van Brakel, ik had daar een belangrijke afspraak, gingen net de verkeerslichten op de brug op rood. Ik reed daarom maar naar de oostelijke parkeerplaats en wandelde een stukje de sluis op om te zien welke onverlaat juist op dat moment wilde schutten. Het bleek de Maasstroom 9 te zijn. Later kwam de Jacomina voorbij, een onbekende voor me. 

   

Bij het schutten van de Jacomina zag ik al het volgende schip in de Maashaven wachten. Geen foto maakte ik toen van deze Joop sr, maar later toen het schip pauze ging houden in de Waalhaven wel. In de loop van de middag vertrok het schip weer.

Ook op de foto gingen de Cotrans 9 uit IJzendoorn en de Zwaantje 1 die naar Veen ging. 

   

Voor de Werkendamse Desejo kwam ik bijna te laat, nu kreeg ik nog het achterste stuk op de foto.

De Nessekade zag ik vorige week aankomen, maar afhaken bij Aalst. Piet Lobregt, de man van Scheepvaart op Waal en Maas, maakte een opname van deze Nessekade op de wal in Aalst. Vanmiddag kwam het schip hier schutten. 

   

De volgende voor mij was de Sliedrechtse Chloë, het derde onbekende schip voor me.

De Stern was een bekende, maar omdat ik toch voor het raam stond besloot ik er toch foto's van te nemen.

   

Mijn laatste foto vandaag ging naar een stuk van de De tijd zal 't leren. Een pracht naam natuurlijk.

Het werd al snel donker en dus stopte ik met het maken van foto's. Dat deed ik vandaag toch al niet van o.a. de Wilhelmien, Babette, Seolto, Eucharisteo, Spes Salutis en nog een paar. 

Dat was toen ..........41  
Dit keer een foto die ik kreeg van Koos Tromp. Een zicht vanaf het westelijk Waalhoofd (geen hekwerk eromheen!) op de kolk. Links het wachtgebouwtje, tussen de huidige nr. 7 en nr. 9,  dat een tijdje dienst heeft gedaan.
De foto is van 22 augustus 1961. De sluis verkeert nog in een uitermate goed onderhouden staat.

Waterkwaliteit    

Gisteren las ik dat in Limburg was gestopt met het innemen van water voor de drinkwatervoorziening. Op de Facebook-pagina van Regio Woudrichem las ik dat ook Dunea op de Plaat was gestopt met de inname van water.

   

                                       terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 11 november 2019    
Gewoon druk vanochtend vergeleken met de laatste tijd. Misschien dat de sluiting van Sluis St Andries in Rossum daarbij ook een rol speelt. Vanochtend vroeg passeerden de Wilhelmien, Vagari en Betuwe. Ook de Lourens sr was er vroeg bij, want die schutte tijdens ons ontbijt.

   

Een tijdje later een duoschutting van de Urker Babette en de Takana. 

Dan de Ventjager die schutte op een moment dat ik niet naar buiten kon. Twee foto's dan maar vanuit de keuken.

   

Ongetwijfeld was de Manuela op weg van Den Bosch naar Gorinchem om daar de containers af te leveren.

Aan de andere kant, de Waalhaven, lag de Destinatie al te wachten. Gezelschap kwam er even later van de Maasstroom 9 die de bak Sophia voor zich had.

   

Met de uitvarende Manuela waren in de Waalhaven nu drie schepen te zien.

In de regen kwam de Vios langs, niet bevorderlijk voor mijn camera en dus maar weer eens de iPhone gebruikt. Ook de Wilhelmien, die alweer geladen terugkwam van Heerewaarden, ging op die manier op de foto.

Vervolgens alweer mijn laatste schip, het begon donker te worden. Evenals de Wilhelmien kwam de Vagari geladen terug van Heerewaarden. 

Geen foto's meer, maar ook de Manuela kwam terug en schutte voor de tweede keer vandaag. De Diademar en Marco meldden zich eveneens voor een schutting richting Maas. Daarna heb ik de vaart niet meer gevolgd, maar ook nu al kan ik spreken van een geslaagde dag.

Dat was toen ..........40    
Van Teun den Dekker kreeg ik weer een aantal foto's die gerelateerd zijn aan de sluis. Dit keer een prachtige opname van de Wilhelminasluis. De foto komt uit de periode 1970-1975, dat is ook duidelijk door de platte daken van de wachthuisjes.
Opvallend de gele afvalbak bij het trappetje, de strook grind naast het talud en de lage heggen. Ook het talud zelf, goed te zien aan de overkant, is opvallend netjes, geen onkruid te zien tussen de stenen. 

                                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

         
 

Top