HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 oktober 2019                                                  


zondag 20 oktober 2019    
De op één na laatste zondagse opening van de Wilhelminasluis. Geen enkel beroepsschip vandaag, maar recreanten hielden de sluiswachter scherp. We waren niet op de sluis vandaag, maar van schepen rond de sluis die er gisteren nog niet waren heb ik opnamen gekregen van mijn goede vriend Vincent.

In de Waalhaven bleek naast de Prinses Margriet de Mariska te zijn gearriveerd, zie hierboven. In het Munnikenland bleek de Desiré gezelschap te hebben gekregen van de forse duwer Christine die een flinke bak voor zich had.

Dat was toen...............
Op een foto die ik op 14 oktober, even een stukje naar beneden scrollen, plaatste is op de achtergrond het casco van een in aanbouw zijnd recreatiescheepje te zien. Het scheepje behoorde toe aan sluismeester Jo Bouman.
Hij bouwde het in zijn tuin en ik heb in de afgelopen jaren heel wat respect gehoord voor zijn prestatie. Als ik iedereen mag geloven heeft het zo'n 15 jaar geduurd voordat het vaartuig te water werd gelaten. 
Op de foto hieronder staat het casco in de tuin van het huidige nr. 3 met op de achtergrond de hefbrug die in 2001 werd vervangen. Op de voorpunt van het scheepje staan de twee zonen van toenmalig sluiswachter Hans de Weerd. 

Kinderen van de sluis speelden vaak op en om het casco. Zo vertelde Stefanie Rochat, dochter van toenmalig sluiswachter Jaap Rochat, die daar regelmatig met de dochter van Jo Bouman, Jacqueline, speelde. Op de foto hieronder staat Jaap Rochat met het voltallig personeel bij het afscheid van Henk Kant.

Van links naar rechts staat hier op een foto die werd gemaakt bij het afscheid van Henk Kant, dat werd mij tenminste verteld, de volledige bemensing van dat moment van de Wilhelminasluis. Het zijn Hans de Weerd, Gijs van der Beek, sluismeester Jo Bouman, Gerard Klein en Jaap Rochat met erachter Henk Kant en Nico de Jong.

                           terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 19 oktober 2019     
Echt verwachtingsvol was ik natuurlijk niet na de matige resultaten van de afgelopen week. Dit gevoel klopte, want het was lang wachten op de eerste beroepsvaarder, de Delta. Het Hardinxveldse schip schutte rond 13.00 uur.

Uren later pas, rond 17.30 uur, kwam nummer twee, de bekende Undine 3 die van Vlaardingen kwam. 

Dat was alles voor vandaag wat de Wilhelminasluis betreft. Het handjevol recreanten heb ik maar buiten beschouwing gelaten. 

Schepen in de buurt      
We maakten natuurlijk onze welhaast dagelijkse wandeling naar het Gedenkteken, omdat daar de Desiré op verlossing lag te wachten. Dat klopte, het schip lag bij de kraan, maar veel beweging was daar niet.

Aan de andere kant van de Afsluitdijk van de Maas heb je een goed zicht op schepen die bij de fabriek van De Heus liggen. Links lagen de Schoonenburg, kwam van Vlaardingen, en de Niky. Rechts ervan, goed gecamoufleerd, zagen we de de Rehoboth.

   

Het leek me leuk deze drie schepen in één foto te vangen en dat lukte me ook nog. Het vroeg trouwens wel wat geduld van mijn betere helft.

Omdat we vanmiddag een afspraak in Aalst hadden, reden we over de noordelijke Maasdijk naar dat dorp. Al vrij snel, in Poederoijen heb je dan goed zicht, stopten we om weer foto's te maken van de drie schepen bij De Rib in Andel.

   

Na onze afspraak in Aalst besloten we via Zuilichem over de Waaldijk naar huis te gaan. In Zuilichem staat een bankje op de oever van de Waal waar schepen heel dichtbij voorbijkomen.

In de vijf minuten dat we op dat bankje zaten, passeerde eerst de Duitse Resonare (023.23386). Dit schip was in de buurt van Essen geladen en was nu op weg naar Rotterdam.
De coaster Eems Sprinter (IMO 9421611 en thuishaven Delfzijl) kwam van Engeland en ging richting Duitsland. 

Het derde en meteen laatste schip  voor ons was de Belgische Vitador (060.03533) uit Schilde die in Antwerpen was geladen.

Dat was toen ..........21
Bij de grote restauratie rond 1970 werd eerst bijna alles afgebroken om daarna als nieuw weer op te bouwen. Dé mogelijkheid natuurlijk om dingen te zien die na gedane arbeid niet meer te zien zouden zijn. Het waaierdek en de waaierkas bijvoorbeeld.

Hierboven al een aardig beeld, maar de volgende twee foto's, die werden gemaakt nadat de sluishoofden waren drooggezet, geven een veel beter beeld van een waaierkas.

   

Op de rechterfoto hierboven is de uitgang van het riool goed te zien. Op de linker foto is die uitgang wat verscholen achter de twee noeste werkers.
Mocht je willen doorgronden hoe het schutproces van een waaiersluis nu precies gaat, is deze tekening misschien verhelderend. (De tekening is van Jan Kroes uit Sittard)

Mocht het je dan nog niet duidelijk zijn, niet erg want ook ik snap het eigenlijk nog niet, dan legt Jan den Besten, zoon van sluismeester Jacobus den Besten, het in dit verhaal heel goed uit.

                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 18 oktober 2019    
Nou, dat was wel een heel lege vrijdag! Geen enkel beroepsschip zag ik passeren en dat kon ook niet omdat er geen beroepsvaarders kwamen schutten. Toch kon ik nog een foto maken van een vrachtschip, in dit geval van de Verdon. Het schip werd geladen in het Munnikenland bij Covaco, maar verdween halverwege de middag richting Waal.

Het is nu bijna 18.00 uur en ik denk dat er vandaag helemaal geen schip komt schutten. Gelukkig dat een aantal recreanten het bestaan van een sluiswachter zinvol maken.

Stremming brug over de Wilhelminasluis      
Dat denk ik althans, want echt duidelijk is de tekst niet op de borden die vandaag aan weerszijden van de brug over de sluis werden geplaatst.

   

Voor alle duidelijkheid heb ik nog een detailopname en dan wordt misschien veel duidelijker. Hoewel?
Zoals ik het lees, maar ik kan er dan ook even rustig over nadenken, is de brug gestremd vanaf a.s. dinsdag 22 oktober vanaf 22.00 uur tot 06.00 uur op woensdag. Die woensdag is de brug dan later weer dicht tussen 22.00 uur en 06.00 uur op donderdag 24 oktober. Denk ik.

Andels scheepvaart    
Zeker tien jaar geleden raakte ik op de sluis aan de praat met Adrie Sterrenburg. Wat aanvankelijk een ietwat norse man leek, bleek een heel aimabel iemand te zijn, die ook heel enthousiast kon vertellen over vroeger. Onze ontmoetingen op de sluis werden veelvuldiger en op zeker moment nam hij foto's mee.

Hierboven een opname van de Imperfect ergens rond 1955 gemaakt. Op de foto is het schip op weg naar de Wilhelminasluis. Adrie vertelde me dat de naam Imperfect heel symbolisch was. Niets op aarde is perfect, maar soms wel bijna perfect. Het aardse kan ook nooit, mag nooit, perfect zijn.
Vandaar ook dat tekeningen in de Islam bijna altijd een foutje bevatten, want het perfecte is ons aardlingen niet beschoren. Adrie zelf staat op de foto hieronder als de Imperfect op een scheepshelling ligt voor onderhoud.

Later kwam Adrie met een foto van een parlevinker, zijn vader. Op de foto staan zijn broers Leendert links en Adri.

Adrie vertelde bij de foto ook nog over de jaren na 1945. Het schutten door de Wilhelminasluis was toen alleen mogelijk bij gelijk water van Maas en Waal. De Waaldeuren waren aan het einde van de oorlog namelijk opgeblazen door terugtrekkende Duitse troepen. 
Veel sleepschepen verzamelden zich dan aan beide zijden van de sluis, wachtend op gelijk water. Een aardige markt dus voor een parlevinker.
Een ander onderwerp was het feit dat zijn vader volgens een artikel in de krant van 8 december 1949 te water raakte. 

Adrie Sterrenburg vertelde me dat de gebeurtenis heel anders was. Zijn vader roeide naar een sleepboot omdat de schipperse zijn komst had verzocht. Keurig nam ze het touwtje aan, maar toen bleek dat aan boord van de parlevinker nog geen brood was, liet ze het touwtje meteen weer los omdat ze verder niets nodig had.
Sterrenburg kon toen niet zo snel weer wegkomen en dreigde te worden overvaren door het sleepschip dat een stuk breder was dan de sleper. Hij sprong over boord en werd uit het water gehaald door een directievaartuig van Oosterwijk.
Later is het bootje met hulp van een waterstaatschip weer aan wal gebracht. Een heel andere versie dus dan de krant vermeldt.  

                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 17 oktober 2019      
Ach, je went toch eigenlijk snel aan de rust in en om de sluis. Je schrikt alleen op als er opeens een schip de sluis in komt. Vanochtend waren dat zelfs twee tegelijk, de Gerardus aan bakboord, de Spes Salutis aan stuurboord (gezien vanaf de brug).

We wandelden meteen maar door naar het Gedenkteken om vanaf dat punt de Aristo, die daar lag te lossen, op de foto te zetten.

Halverwege de middag zag ik de Jolise passeren. De eerste foto maakte ik vanaf het westelijk Maashoofd.

Daarna liep ik de trap op om vanaf de brug nog een foto te maken. Daarbij zag ik dat de schipperse voorop stond met de Nederlandse vlag ondersteboven.
Normaliter houd ik hier niet zo van, maar in dit geval was het een stellingname. Ermee steunde de Jolise de actievoerende Boeren. Hier kan ik mee leven, maar nu weer gauw de vlag goed hangen!

Ietsje verder in de middag de Lourens sr die op weg was naar Poederoijen om daar te worden gelost, denk ik.

Bij het uitvaren kwam de ontmoeting van de Lourens sr met de wachtende Gradatim.

Even nog wachtte ik op het Waalhoofd om de Gradatim in zijn/haar geheel op de foto te krijgen.

De Schuttevaer      
Dit weekblad verschijnt op donderdag, dus vandaag. Natuurlijk heb ik meteen mijn exemplaar aangeschaft. Dit keer o.a. een goed artikel over het schipperspaar, en het schip natuurlijk, van de Solutio.

De Solutio ken ik van een aantal schuttingen. Hoewel het schip niet zo vaak hier komt, vond ik toch twee archiefopnamen van resp. mei 2013 en november 2016.

   

Dit verhaal in de rubriek Kielzog is van Hannie Visser-Kieboom en is aanschaf alleen al waard. Te koop bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel.

Dat was toen ..........20
Vandaag opnieuw een overzicht van de grote restauratie van de sluis rond 1970. 

                                   terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

woensdag 16 oktober 2019    
Toch ook vandaag weer ben ik erin geslaagd een aantal schepen op de foto te krijgen. Eerst de Bremate, een beunschip uit 1947 met een werkelijk geweldige scherpe boeg. Het schip lijkt wat dat betreft op de prachtige Deo Volente die hier vroeger vaak kwam. Hieronder eerst de Bremare en dan de Deo Volente.

De Elodie, kwam gisteren ook al aan de orde, kwam langs op weg naar Woudrichem.

Dit leek lange tijd alles te zijn voor vandaag, maar zoals vaker kwamen er aan het einde van de middag toch wat schepen. Eerst was dat de Gerardus, waarna de Veere al snel volgde.

   

Het begon toen ook nog te regenen, zodat de Babette, die voor de nacht in de Maashaven bleef, fotoloos passeerde. 

Waarschuwing    
Er is een waarschuwing van kracht voor het scheepvaartverkeer op de Afgedamde Maas. Bij kmr 234, dat is in de buurt van Wijk en Aalburg geldt het volgende:

Dat was toen .......... 19
Zo maar een artikeltje uit een krant die ooit hier in de regio verscheen, het Nieuwsblad voor het Land van Heusden en Altena. Op 29 september 1904 verscheen in die krant de onderstaande tekst.
Nu is dat onvoorstelbaar gezien het lage aantal schuttende schepen. Jaja, ik weet het, tegenwoordig zijn de schepen heel wat groter dan toen, maar toch.

                                 terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 15 oktober 2019     
Vroeg gisteravond maakte ik toch nog wat foto's van de Votrans / NP 530 combinatie. Het ging nog net, want eigenlijk meteen erna viel de donkerte in met een enorme klap.

   

Hoewel vanochtend vroeg o.a. de Rehoboth (2x), Wilhelmien en Liesbeth passeerden maakte ik mijn eerste foto pas rond 15.30 uur en wel van de Albatros. De Victus ervoor miste ik maar net.

Leek de Belgische Porto Bello naar de sluis te komen, het bleef bij lijken. In de monding van de Waalhaven draaide het schip, om daarna achteruit het Munnikenland in te gaan. 

Weer een tijdje later de Betuwe in de sluis. Ondanks een op dat momen miezerig regentje besloot ik toch naar de brug te wandelen voor een foto.  

Vanaf de brug zag ik aan de Maaskant een schip richting sluis komen. Maximaal inzoomen gaf me een matige foto, maar ook de kennis dat dit de met schroot geladen Marianne-E was.

Spitsen van Joost        
Het was dus opnieuw heel rustig in de sluis en daarom des te leuker dat Joost Roeland me gisteren een aantal foto's van spitsen stuurde. Hieronder allereerst twee opnamen van de mij onbekende Miba (032.20165) uit De Lier bij Sluis Empel. 

   

Op het Maximakanaal het passagiersschip Elodie (022.06627)uit Amsterdam. Een schip dat, zoals Joost zei, van voren een spits is maar van achteren twijfelachtig. Ik twijfel niet, ik wacht het vonnis af van een kenner.

   

De derde was de eveneens bekende Deo-Iuvante (022.04816) uit Hasselt die ook al bij Sluis Empel op de foto ging. 

   

Nog een spits   

Mijn goede vriend Piet Lobregt houdt met veel plezier de Facebook-pagina Scheepvaart op Waal en Maas bij. Hij maakt bijzonder mooie  foto's en heeft mede daarom een flink aantal volgers. Misschien daarom kreeg hij een bericht dat was bedoeld voor deze website van de Wilhelminasluis.  

Op 7 juli jl. plaatste ik drie foto's van de spits Retif. De foto's kwamen van Piet. Hierboven het schip na het schutten,
hieronder nog twee opnamen. Links de Retif ter hoogte van de fabriek van De Heus op De Rib in Andel, rechts in de sluis.

   

Bij de foto's schreef ik o.a. dat de Retif (018.31198) nu een woonschip was.  Fout, helemaal fout! Een zekere Jordy wist namelijk aan Piet te vertellen:
"Hallo Piet, ik zie dat er bij de Retif (spits) staat dat het een woonschip is. Alleen vind ik het zonde dat dit er staat, want die mensen varen zich toch echt suf met lading. Dus zou u dit even willen aanpassen op de Wilhelmina sluis site. MVG Jordy."
Piet stuurde me het berichtje door en natuurlijk wil ik dat bericht van 7 juli 2019 rectificeren! De Retif is dus een gewone spits die nog constant op weg is een lading te halen of bezorgen!

Een sluiswachter van toen       
Vroeg in de middag bezoek op de sluis van een echtpaar waarvan de vrouw, Annemiek Unk, de kleindochter is van G. Unk of W. Unk. De voorletter is niet zeker, maar deze Unk werd benoemd in februari 1927 als sluisknecht op de Wilhelminasluis. 
In die tijd was de hierarchie nog duidelijk, er waren sluisknechten, sluiswachters en sluismeesters. Tegenwoordig wordt iedereen sluismeester genoemd. 
Op deze foto uit 1931 staat Unk temidden van zijn collega's, vanaf links zijn het Van Tilborg, Hetjes, Unk, Den Besten, Verdoorn en Zeeman. Unk hield niet echt van uniformen wordt verteld, vandaar zijn niet uniforme kleding.

Het telefoonnummer van de kleindochter kreeg ik van de oplettende sluiswachter, zodat ik binnenkort contact met haar kan opnemen. Misschien heeft zij of haar vader nog aanvullende gegevens over de tijd van opa op de Wilhelminasluis. 

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 14 oktober 2019     
"l'Histoire se répète" is een bekend Frans gezegde dat ook nu weer geldt. Vandaag drie schepen tot nu toe (18.00 uur) en een stuk of wat recreanten en ook die waren op de vingers van één hand te tellen.

Rond 07.00 uur werd ik wakker van de schutting van de Wilhelmien. Daarna duurde het tot ca. 10.30 uur voordat de Niky, zie hierboven, het plekje aan De Rib in Andel had verlaten en nu richting Amsterdam ging.
Rond 15.00 uur was de grote (90 m) Spes Salutis de derde. Ook dit schip kwam bij De Rib vandaan, maar nu was Dordrecht het reisdoel.

Dit was alles, hoewel ik nu zie dat de Deo Data en Manuela eraan komen. Wie weet ga ik toch nog even naar buiten voor een foto, hoewel het al 18.00 uur is.

Dat was toen ...........17    
Ooit kreeg ik een doos dia's die ik bijna allemaal heb gedigitaliseerd. Onderwerp is vooral de grote renovatie in de jaren zeventig. Vandaag als start twee foto's met iets opvallends erop.

De eerste foto is van het westelijk Maashoofd. Om daar te komen moesten de sluiswachters de weg over steken. Omdat er een flink hoogteverschil was, stond aan beide zijden van de weg een trappetje. Ondanks dat bleef oversteken vaak een hachelijke zaak.
Op de achtergrond staat een casco. Volgens verhalen heeft het heel lang geduurd voordat dit recreatievaartuig te water ging. 

In die grote restauratie werd bijna alles vernieuwd, dus ook de stenen aan de zijkanten van de sluis, het remmingwerk, wachthuisjes en sluishoofden. 

Toch nog even kijken    
De Deo Data bleek naar de Poederoijense Bol te gaan, waarschijnlijk om daar een zandschip te lossen. Vanaf de Waal kwam de Manuela van Gorinchem, zonder containers dit keer.

   

                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 13 oktober 2019      
Geen enkel beroepsschip vandaag en echt, ik ben vandaag niet van de sluis geweest. Daarom vond ik de naam van één van de 32 recreatievaartuigen die vandaag passeerden wel aardig: Handvol Rust.

Geen foto's van schuttende schepen dus, maar waar ook goede vriend Piet Lobregt foto's nam van schepen in het Munnikenland of aan De Rib in Andel, deed ik eigenlijk hetzelfde.
Zij het dat ik me beperkte tot het Munnikenland, die wandeling ernaar toe vond ik eigenlijk wel genoeg. We liepen nog een stukje door, staken de weg over en liepen langs het Mansvelder Gemaal via de Poederoijense Hoek terug naar de sluis. Bij terugkomst was ik welhaast gebroken..

In het Munnikenland lagen nog steeds de 110 meters van de Belgische Jaguar, zie hierboven. Maar in de loop van de middag arriveerde daar de Indigo II, eveneens een 110 m schip.

Meer was er niet te beleven vandaag in en rond de sluis. "Makkelijk" dagje dus.

Dat was toen ..........16    
Weinig foto's vandaag en daarom koos ik een ander onderwerp in deze rubriek dan de verschillende bruggen van de Wilhelminasluis. Van Huib Kramer kreeg ik nog niet zo lang geleden een aantal foto's. Daarbij een aantal over de aanleg van de "fietsdijk" die loopt langs de Struikwaard naar de dijk tussen Rijswijk en Woudrichem. 

Het bord hierboven is duidelijk. De bouw van die fietsdijk was dus nog in volle gang. 

   

Natuurlijk ga ik dan zoeken in mijn archief naar andere foto's die met de aanleg van de Struikwaard hebben te maken. En ook natuurlijk vond ik die.

   

Hans de Weerd, ooit een korte periode sluiswachter van de Wilhelminasluis en in die tijd wonend met zijn gezin op nummer 4, nam tijdens een wandeling een aantal foto's van die dijk in aanbouw. Op deze foto's is één van zijn zonen afgebeeld.

   

Wij kwamen in de zomer van 1995 op de sluis wonen en konden de ontwikkeling van de Struikwaard dus goed volgen. Het werd een prachtig gebied, vooral dankzij menselijk ingrijpen. Dus heb het nu niet over het natuurgebied De Struikwaard, want de natuur wordt daar gestuurd. Maar goed, het is toch wel een mooi gebied.

                                              terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 12 oktober 2019            
Na zo'n week verwacht je zeker niet op zaterdag beroepsvaart. De Spes Salutis kwam richting sluis, maar koos voor een ligplaats aan De Rib bij de fabriek van De Heus. Daar lagen al de Rehoboth (links) en de Niky. De Spes Salutis had trouwens al een flinke reis achter zich, want de lading was in de buurt van het Duitse Bonn ingenomen.

Aan de andere kant van de sluis, in de Waalhaven, lag de Prinses Margriet, maar die was daar gisteren al gearriveerd.

Vaak is het zo dat als je denkt dat iets niet meer gaat gebeuren, het juist dan wel gebeurt. Vanmiddag was dat ook zo toen opeens de met schroot geladen HKS I kwam schutten. Het schip ging naar Gorinchem om daar te overnachten.

Even terugkomen op ........
Natuurlijk eerst op de Deo Favente die nu vaart als Lyam. Ik had er geen foto van, maar Joost Roeland wel. Op deze foto vaart het beunschip Lyam in de buurt van Oud Empel op de Maas. 

Ook zag Joost wel eerder de Alfa-Verde, het schip dat eerst als Navigatie en Eragon voer. Hier vaart dit schip op de Waal met de flinke bak Estran voor zich.

Waar blijven de spitsen?    
Nou, hier niet in ieder geval. Wel in Sluis Empel waar de bekende Westropa schutte naar het Maximakanaal. Joost was erbij.

   

Dat was toen ..........15
Als vervolg op gisteren twee opnamen van de plaatsing van de vierde brug, in Antwerpen gemaakt, in de historie van de Wilhelminasluis. Ongetwijfeld volgen er nog meer foto's van deze dag.

   

                                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 11 oktober 2019  
Een unicum vandaag! Zoals het er nu naar uitziet heb ik geen enkele foto die ik vandaag maakte. Gewoon omdat het of regende, of ik was er niet. Rond 09.30 uur passeerde de Rehoboth richting Merwede na een nachtje aan De Rib te hebben verbleven. Het regende op dat moment, dus geen foto. Daarom eentje die ik gisteren al maakte toen de Rehoboth naar De Rib draaide.

Vrij laat in de middag, rond 16.00 uur kwamen we weer terug op de sluis. Daarna geen schip te zien tot ca. 17.00 uur toen de Clamarant passeerde. Ook daarvan een niet eerder gepubliceerde foto, nu eentje uit juni 2015. 

Rivieren, Kanalen & Meren   
Titel van de vaste rubriek in de Schuttevaer. Die gaat over schepen die zijn veranderd van eigenaar of die werden gesloopt. Ook dit keer weer een aantal bekende schepen, zoals de Eragon (023.29232).
Dit schip werd in 2007 als Chinees casco afgebouwd in Werkendam en kwam in de vaart als Navigatie. Later werd de naam anders, Eragon, maar de thuishaven bleef Werkendam. Nu is het schip verhuisd naar Delft en kreeg het de naam Alfa Verde. Hieronder de Eragon in resp. april 2010 en april 2018.

   

Ook in het overzicht de Deo Favente (023.26753) uit Langerak die verhuisde naar Hardinxveld. Het schip, dat in 1965 werd gebouwd, vaart nu met de naam Lyam. De foto werd gemaakt in april 2016.

De laatste bekende in de rubriek was de Bolero (023.23447). Een schip dat in 1960 in Berlijn werd gebouwd en pas in 1998 als Bolero naar Nederland kwam. Nu is het verkocht naar Kirchberg in Duitsland en kreeg het de naam Sinead.
Op de foto's hieronder de Bolero op 28 december 2016 in de Wilhelminasluis richting Maas.

   

Dat was toen .......... 14
Dit keer twee foto's van de heel voorzichtige plaatsing van de huidige brug. In 2001 werd deze op zijn plaats gelegd, opnieuw onder aardig wat belangstelling. Natuurlijk was ik erbij.

   

Kwam net binnen    
Even geleden kreeg ik een paar foto's binnen van een spectaculair hijskarwei van een aantal bokken bij IHC in Kinderdijk. Het ging daarbij om een cutterlader van 1500 ton die in de cutterzuiger Krios moest worden gehangen.

Het karwei begon in alle vroegte, toen het nog donker was. De inzet van het materieel was beter zichtbaar op radarbeelden en ook op een soort routeplanner op het water.

   

Toen het eenmaal licht werd, was goed te zien wat een imposant werk daar aan de gang was.

                                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top