HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 september 2019                                                  


vrijdag 20 september 2019    
Voor zo'n laatste dag van een werkweek was de opkomst eigenlijk heel goed. Daarbij passeerden een aantal schepen fotoloos, o.a. de Anna en de Elisabeth.
Mijn begin was bij de Manta die leeg van de fabriek van De Heus in Andel kwam en nu bij Woudrichem rechtsaf ging de Waal op. Dat weet ik door een foto die Piet Lobregt even later van de Manta maakte die toen bij Zuilichem was.

   

Vanaf de brug trok een scheepje in de Waalhaven mijn aandacht. Flink inzoomen met de camera leverde op dat het een motorsleepboot moest zijn. Eenmaal in de sluis kon ik de naam lezen -Flierefluiter- en als thuishaven Sliedrecht.
Nu weet ik, zocht ik natuurlijk op, dat het scheepje in 1928 werd gebouwd en lange tijd dienst deed als parlevinker.

   

In dezelfde schutting ging de Prinses Margriet mee. Zij bleef in de Maashaven liggen.

Dan kwam de Dei Gratia weer eens schutten.

Met de Dei Gratia schutte o.a. de oude sleper Hannie uit Lekkerkerk mee, op de foto hierboven vaart die net de sluis in.

   

Vervolgens de Laurina uit Nieuw-Lekkerland.

Zo tegen het einde van de middag werd het wat rustiger, maar toch zag ik nog een duo-schutting van de oude sleper Jacoba uit Woerkum (zo wordt Woudrichem ook genoemd) en de rondvaartboot Jeronimus Bosch.

   

Dit was alles voor vandaag, morgen zal het wel rustiger worden. Niet zo erg, want ik kreeg van Hans de Weerd een aantal foto's van schepen op de Waal.
De eerste van die serie toont de Albatros. Heel leuk natuurlijk, maar nu gaat het me meer om de tenten op de achtergrond. Iemand weet vast wel waar dit is en wat daar aan de hand is.

                                  terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 september 2019       
Een dag zonder heel bijzondere passanten en dus eigenlijk een gewone dag. Hoewel, het blijft bijzonder de scheepsbewegingen te zien. Zo ging de Manta, die ik gisteren toch nog op de foto kreeg, naar de fabriek van De Heus in Andel. Daar kreeg het in de loop van de dag gezelschap van de Niky.

   

De Verwachting lag gisteren al bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Vandaag werd het volledig gelost, waarna het een plekje zocht en vond in de Waalhaven.

   

In de loop van de middag passeerde de Nomade en die bleek naar het Munnikenland te gaan om daar te worden geladen.

   

De afgelopen dagen kwam de spits Jaël meermalen aan de orde, zo ook vandaag. Het schip bleek te hebben overnacht bij Sluis Empel en ging nu naar één van de Drechtsteden.

Direct erna schutte de Vivo, een schip dat nog niet in de lijst voorkwam.

Ook schutte de Inspé, het schip heeft als thuishaven Rijswijk, weer eens op een reis richting Rotterdam.

Dan de grote Via Mare, een schip dat ik wel kende maar waar ik graag een betere foto van wilde. Dat lukte vanmiddag.

Aan het einde van de middag kwam een schip voorbij dat ik meende te herkennen. Vanwege bezoek kon ik geen foto maken, maar later hoorde ik dat het de Initium (023.21973) was, een schip dat nog niet in mijn archief voorkwam. Nu nog steeds niet, maar wel een foto van het schip toen het nog de Marjo-R was.

Dit was het voor vandaag wat de actuele scheepvaart betreft. Wel nog wat andere items.

Groen, groen, groen   
Nog nooit zag ik eerder dat het water hier zo groen was. Blauwalg zei iemand, maar het was niet blauw, maar echt groen. De waterhoentjes trokken er sporen in. Heel bijzonder gezicht; hieronder eerst de Waalhaven, ernaast de Maashaven..

   

Rivieren, Kanalen & Meren    
Eén van mijn favoriete rubrieken in de Schuttevaer waarin wordt gemeld welke schepen van eigenaar en vaak dan ook van naam zijn veranderd. Ook vandaag kwamen bekende schepen aan de orde. 
Zo is de Prominent (023.24504) verhuisd naar Hendrik Ido Ambacht en heeft het nu de naam Juliska gekregen.

   

De "oude" Juliska (023.15923) is nu Participant geworden. Dit schip ken ik alleen onder de naam Latona die het tot 2016 voerde. 

                           terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 september 2019    
Ook vandaag weer weinig op de sluis geweest en toen ik er wel was kwam bijna geen schip voorbij. Wel zag ik een flink transport van de Votrans die het ponton NP 530 voor zich had. Daarop een aantal secties van een in aanbouw zijnde zandzuiger, althans dat werd me verteld. Het transport kwam van Heusden en ging naar Hardinxveld.

   
   

Omdat de passage van het transport heel behoedzaam moest gebeuren, het was een nogal breed ponton, moest de Martina in de Maashaven wachten tot de sluis weer vrij was. Trouwens een waar staaltje stuurmanskunst van de schipper van de Votrans.

Daarna zag ik, behoudens een aantal recreanten, alleen nog de Cotrans 10 schutten.

Wel stuurde Joost Roeland me twee foto's van de spits Jaël die leeg schutte in Sluis Hintham en op weg ging naar Sluis Empel. Ik hoopte nog dat het schip hier zou passeren, maar nee. Misschien is de spits wel blijven liggen bij Sluis Empel of heeft het de Bergsche Maas-route genomen. 

   

Meer valt niet te vertellen over deze dag, morgen waarschijnlijk meer omdat we geen plannen hebben op pad te gaan. 
Net ben ik klaar met deze update of ik zie de Groningse Manta langzaam de sluis inkomen vanaf de Waalkant. Manta, die ken ik nog niet en hoewel het al bijna 19.00 uur is, toch nog maar even naar buiten voor een foto.

                                      terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 september 2019     
Door omstandigheden gisteren geen update, maar vandaag toch nog een korte terugblik op die dag.Twee monteurs van Istimewa en vijf verkeersregelaars waren druk bezig om de storing aan de brug op te heffen. Iets na het middaguur lukte dat blijkbaar, want achter elkaar verdwenen deze hulptroepen.

   

Pas laat in de middag, om 16.30 uur, kwam het bericht binnen dat de problemen waren opgelost. Nog steeds blijft daarbij sprake van "Voorhaven (Maashaven)", onzin natuurlijk.
Ook wordt de brug over bovenhoofd genoemd. Is er dan ook een brug over het benedenhoofd? Misschien dat iemand van het bedienend personeel de stremmingsberichten van de Wilhelminasluis wat duidelijker en correcter kan opstellen. Maar ook het inschakelen van een extern bureau kan een oplossing bieden natuurlijk. N.B.: Dit is positief bedoeld!

 Scheepvaart gisteren   
Gisteren niet veel schepen gezien, enerzijds omdat die niet kwamen, anderzijds omdat ik een dagje "dieper Brabant" in was. Voor vertrek zag ik nog wel de Hildamar passeren.

Traditioneel stoppen we altijd even bij het Gedenkteken om te kijken naar de schepen in het Munnikenland. Bij Covaco lag de de duwer Cunado 2 met, naar ik denk, de grote bak Vlist voor zich.

Bij terugkeer op de sluis aan het einde van de middag bleek de transport-combinatie te zijn verdwenen. Wel lag er nu de grote Volharding uit Alblasserdam. 

Gisteren ook kreeg ik een foto van Joost Roeland van de Tossa die met Fords van verschillende types op weg was naar Duitsland. Leuk, omdat de dag ervoor allemaal Fiesta's de andere kant opgingen.

Scheepvaart vandaag      
Dat was opnieuw niet echt veel. Wel zag ik de Zwarte Zee uit Tiel passeren

Veel later zag ik de Maurice op de Afgedamde Maas richting de sluis varen, ter hoogte van de Oude Silo in Andel.

In de sluis kreeg de Maurice gezelschap van de Engelina. Vanuit huis, mijn lunch stond gereed, maakte ik toch maar twee foto's van het duo. Voor de Maurice, aan de overkant de Friese Engelina.   

   

Dan weer eens een spits en in dit geval de Heerenschip. Ik maakte er maar een fotocollage van.

Bijzonder dat bij Sluis Empel een andere spits actief was, de Ja-El. Deze was op weg naar de Bavariafabriek in Lieshout.

   

In het Munnikenland zag ik de mij nog onbekende Fidato die werd gelost, terwijl de West-Europa werd geladen.       

   

Dan nog dit..........        
De man van Het Waterlaboratorium was ook weer paraat gisteren. Steeds gaat dan een flesje te water die gevuld omhoog wordt gehaald, waarna in het laboratorium ongetwijfeld de kwaliteit van het water wordt nagegaan.

   

                                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

zondag 15 september 2019    
Tot nu toe, 18.00 uur, geen enkel beroepsschip. Maar de sluiswachter werd bezig gehouden door recreanten die er op deze toch zonnige dag op uittrokken. Gelijk hebben ze! 
Hieronder zomaar een opname van recreanten in de sluis, uitvarend richting Waal/Merwede. Toch is te merken dat ook voor de recreatievaart het seizoen eigenlijk voorbij is.

De brug in storing?
Niet dat ik er iets van merkte, maar op een gegeven ogenblik bleek de brug in stremming te zijn. Via een mail van het Watermanagementcentrum Nederland kwam het volgende bericht binnen.
 

Er viel niets te ontdekken van deze storing toen ik naar de brug wandelde. Het schutten ging ongeminderd door, onderdoorvaartlichten brandden nog steeds. 

Het is nu 18.00 uur en de de storing aan de brug is nog steeds niet opgelost, ik heb er althans geen bericht van gehad. Of de storing is opgelost maar is vergeten dat door te geven, of de storing geldt nog steeds. In het laatste geval: schandalig dat in ruim vijf uur geen actie is ondernomen. 
Daarbij, wat heeft die Voorhaven (Maashaven) met een storing van de brug te maken? In het bericht staat ook nog "ivm herstelwerkzaamheden....." Wel, ik ben de hele middag op de sluis geweest en ik heb geen monteur gezien, ergo er klopt iets niet.

Schepen op de Waal  
Op de Waal is scheepvaart genoeg en dat werd weer eens geillustreerd door een aantal foto's die Joost Roeland me toestuurde. Joost zag gisteren o.a. het koppelverband Bermuda/Triangle in de buurt van Rossum voorbijkomen.

Ook een interessante foto was die van de Fuerte, een Carcarrier oftewel een autotransporter. Het schip had een aantal splinternieuwe Ford Fiesta's aan boord die van de Fordfabriek in Keulen kwamen.

De met containers geladen Jacobus is een bekende verschijning op de Waal.

Dat bekend zijn geldt ook voor de RWS 72 die met gezwinde spoed op weg leek naar een gebeurtenis elders.

Gemaal De oude Horn    
Peter Leijsten is al vaker hier aan de orde gekomen. Hij was net drie maanden hoofd van de openbare lagere school in Woudrichem toen ik daar in september 1971 kwam voor een sollicitatie op een baan bij die school. Natuurlijk werd ik aangenomen, gelukkig, want bij die job hoorde ook een huurwoning! In 1985 stopte Peter en werd ik directeur van obs 't Ravelijn.

Peter en ik hebben elkaar nooit uit het oog verloren en zo stuurt hij me nu regelmatig foto's van schepen of andere watergerelateerde onderwerpen. Vandaag een drietal foto's van het ex-gemaal De Oude Horn.

   

Nu is dit ex-gemaal al vaker hier aan de orde geweest, alsook het Gemaal De Nieuwe Horn.

   

Mocht je zelf ook een bezoek willen brengen aan dat monumentale gemaal De Oude Horn, dan kun je de situering ervan hieronder zien. De Nieuwe Horn staat er niet ver vandaan.

                                              terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 14 september 2019       
Vergeleken met gisteren leek het een topdag te worden. Al vroeg schutte de Amare die van Gorinchem kwam. Na het schutten zocht het schip een rustplaats in het "Zwaluwnest" oftewel achter de oostelijke Maasremming.

Vrij snel erna kwam de Martina langs. Dit schip leek me op weg naar Veghel.

Nog geen uur later de Decibel die zelfs even moest wachten tot de Martina was geschut. Deze Decibel kwam met een lading uit Duitsland en ging daarmee naar 's Hertogenbosch.

Dat ging dus goed, maar daarna duurde het wachten tot 13.00 uur op de volgende. Dat bleek de Thira uit H.I. Ambacht te zijn die op weg was naar de thuishaven.

Daarna passeerde niets meer, m.u.v. een aantal recreanten. De sluiswachters werden dus wel bezig gehouden!

                                   terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 september 2019      
Nou, dat leek natuurlijk nergens op vandaag. Pas tegen het einde van de middag kwam het eerste beroepsschip in de buurt. Het was de bekende Prinses Margriet die in de Waalhaven het weekeinde gaat doorbrengen.

In het begin van de avond toch nog een beroepsvaarder. Het was de Groningse Confidentia die van Brabant kwam, ik denk uit of uit de buurt van Helmond.

Dat was dus alles voor vandaag. Het kan zijn dat vanochtend schepen zijn gepasseerd, ik zag ze niet in ieder geval.

Black Marlin   

In de Binnenvaartkrant een foto en klein artikel over de Black Marlin. Het "heavy transport vessel" dat met achttien casco's voor Concordia Damen vanuit China onlangs in Rotterdam arriveerde. Vanaf het binnenmeer op de Maasvlakte zijn de casco's richting Waalhaven gesleept waar ze eind augustus in zeven dagen tijd zijn gelost. 

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 september 2019          
Een unicum vandaag! Weliswaar kwam de Wilhelmien al vroeg voorbij, maar daar heb ik gezien het tijdstip geen foto van. Wel van de Pionier (023.07483), nu een recreatiesleper (goed woord?), die de nacht in de Poederoijense Hoek had doorgebracht. Deze Pionier was nog onbekend voor me.
 

In het Munnikenland lag op dat moment de duwer Auriga (021.02404) met het sleep/duwschip Auriga 2 (021.00730) voor zich. Zowel de duwer als het sleepschip waren voor mij nog onbekend.

   

Even later arriveerde de Belgische Cupido in het Munnikenland. Toch een unicum, want nog nooit eerder waren de eerste vier schepen op een dag nieuw voor me. De Cupido zag ik namelijk ook niet eerder in of bij de sluis.

Veel later de derde sleper/duwer van vandaag. In dit geval was dat de Sleeuwijkse duwer Willem van de fa. Koek.

Van de andere kant kwam meteen erna de Liesbeth. Dit schip kwam van Veghel en was nu op weg, denk ik, naar Rotterdam.

   

Het laatste schip, de Caspara, kwam al snel erna schutten. Ik begreep dat dit schip aan de reis was begonnen in Waspik.

Fotograaf bekend      

       

Gisteren plaatste ik een aantal foto's van de verbouw van de silo aan de Maasdijk tot het appartementencomplex Oude Silo. De fotograaf van de eerste vier foto's is bekend, maar vertel ik hier niet. Zijn naam heb ik in mijn archief wel opgeslagen. 
Op de Facebookpagina van "Ge komt uit Ael als ....." worden de foto's wel veelvuldig geliked, maar reacties zijn zeer beperkt. Eentje slechts, jammer. 

Onderhoud sluis  
Het was even rustig op de sluis, hoewel gisteren ook al een auto van Istimewa was te zien. Vandaag was VolkerRail op de sluis. Geen idee wat er aan de hand was, want het schutproces vond gewoon plaats.

                                     terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 11 september 2019        
Regenachtig, niet druk en zeker niet met recreanten. Veel weggeweest en ook daarom maar weinig foto's gemaakt. Wel gisteravond nog een paar, te beginnen met de Luctor uit Hardinxveld.

Dit schip lag gisteren al een tijd aan de Maasremming, maar schutte in het begin van de avond toch op weg naar Rotterdam.

Een uurtje eerder bleek de Cornelis B te zijn geschut. Dit schip bleef na het schutten in de Waalhaven overnachten, voor de Renata die daar al eerder lag.

Van Joost Roeland kreeg ik een berichtje later in de avond dat ik toch echt naar buiten moest gaan omdat de Leanke in aantocht was. Joost zette deze duwer op de foto nadat het uit het Maximakanaal kwam en zelf had ik het ook al gefotografeerd. Staaltje samenwerking die resulteerde in de twee foto's hieronder.

   

Dan vandaag. Vanochtend passeerde de Fiep, alleen door de naam al een plekje waardig op deze update. Dat is dan wel een archiefopname want tijdens de passage liep ik in Breda rond. Ook leuk trouwens.

Veel later, ik was inmiddels weer thuis, kwam de RV 29 langs. Aan boord burgerpersoneel van de Landmacht uit Hedel die op een bedrijfsuitje was.

Meer foto's niet vandaag en daarom nog maar een stukje geschiedenis naar voren gehaald.

De Oude Silo    
Op 03 september jl. besteedde ik hier al aandacht aan. Dezelfde foto's zette ik toen op "Ge komt uit Ael als ........" en er kwamen aardig wat reacties op. Leuk om die reacties bij de foto's in het archief te stoppen. Nu eerst een viertal foto's van de verbouw van die oude silo naar de Oude Silo.

   
   

Tijdens deze grootscheepse verbouwing werden ook foto's gemaakt vanaf de silo.

   

Van wie ik deze foto's kreeg weet ik niet meer, ik verzuimde de naam in het archief op te nemen. Als iemand de foto's als de zijne/hare herkent, graag een berichtje. In dat geval zal ik alsnog de naam hier vermelden.

                                       terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top