HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                           Nieuwsoverzicht 11 t/m 20 september 2020                                                                    


zondag 20 september 2020   
Een tegenvallend begin van wat een prachtige zondag leek te worden. Dat werd het ook, hoewel het begin met een storing een domper leek te worden. Leek, want deze storing duurde gelukkig niet lang. Wel al de derde storing direct na opening van de sluis binnen een week.

Internationaal vaartverkeer in de Wilhelminasluis   
Nadat de storing was opgelost, schutte als eerste de Duitse Jürgensburg uit Minden. Het schip ging naar de fabriek van De Heus op De Rib in Andel en was dus bijna op de bestemming.

Op de achtergrond van de foto hierboven is nog een schip te zien. Dat is de Luxemburgse Ohana uit Mertert die de eerste schutting moest overslaan. Bij de tweede schutting leek alles goed te verlopen, hoewel een recreant vreemde capriolen uithaalde. De Ohana was even het zicht kwijt op het scheepje.

   

Een stel recreanten wachtte rustig in de monding van de Waalhaven tot de Ohana was afgemeerd. Zo kan het dus ook.

Veel later schutte toch een Nederlands schip, de bekende Loreley. Het passeerde daartoe in de Waalhaven de Prinses Margriet die ook al op andere foto's acteerde.

Tot slot van deze serie de Friese Johannes uit Sneek die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland de Verwachting gezelschap kwam houden. 

Dat was het wat schepen betreft voor vandaag. Bij De Heus in Andel lagen nog wel de Ronaris, Ronnie-W en Jürgensburg, maar een foto daarvan maakte ik niet vandaag.

Maeslantkering  
Vandaag was een proefsluiting van de Maeslantkering, ik kreeg er een aantal foto's van.

   

                                             terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 19 september 2020     
Door omstandigheden maakte ik slechts één foto en dan nog geen eens van de sluis ook. Voor ons vertrek naar elders reden we langs het Gedenkteken en en passant maakte ik daar een foto van de Verwachting uit Nederhemert die lag te wachten tot het wordt verlost van de lading. 

 Een waaierdeur     
Een prachtig systeem zo'n waaiersluis waarbij de deuren open kunnen tegen hoger water in. De Wilhelminasluis gebruikt dat systeem.

   

Ronald van der Berg, directeur van Hollandia, kwam donderdag jl. een maquette brengen van een waaierdeur. Een maquette die was gemaakt door Peter Boogaard en die op het kantoor van Hollandia stond.
"Natuurlijk" hoort zo'n maquette op de Wilhelminasluis, het heeft dan ook een prominente plaats gekregen in het wachtgebouw. 

   

Saillant               
Het is de naam van het orgaan van de Stichting Menno van Coehoorn. Een Stichting die ijvert voor het voortbestaan van oude verdedigingswerken en gerelateerde objecten. De Wilhelminasluis hoort daarbij. Leuk daarom om een foto te zien van de Wilhelminasluis op de voorkant van de laatste Saillant, nr 3 van 2020.

   

Van deze Stichting ben ik begunstiger voor het luttele bedrag van 25 euro. Ook lid worden?

Alweer een kat         
Nummer vijf in de rij, geloof ik, deze zwart-witte kat die is komen aanlopen bij de sluiswachters. Overbodig om te zeggen, dat het beest liefdevol wordt verzorgd en van voedsel voorzien. Het dier heeft een zwart halsbandje om. Iemand zijn kat kwijt? Van boord gelopen misschien van een schip? 

   

                                          terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 18 september 2020   
Gisteravond toch nog even naar buiten gegaan voor de schutting van de Zwolse Compania. Het leek of de schipper spijt kreeg van de schutting, want even later zag ik hem achteruit varen de sluis weer uit.

   

Vandaag niet al te veel aandacht voor de schuttende schepen, vandaar dat mijn eerste schip de Somium was die in het Munnikenland werd gelost.

Schuttende schepen waren er trouwens niet, omdat de sluis voor de tweede dag op rij al vroeg was gestremd. Reden weet ik niet, hoewel ik begreep dat deur H1, de oostelijke Waaldeur, weer dwars lag. 

Terugwandelend naar de sluis zag ik dat een aantal recreanten de sluis inkwam. dat terwijl de vlag "Duiker te water" nog wapperde. 

Eén van de schepen die ik wel zag schutten was de Nescio uit Ouderkerk a/d IJssel.

Veel later was de Sueno uit Werkendam mijn laatste schip. Ik kende dit schip nog niet.

Pontons voor Hedel      
Gisteren passeerde de Walrus V met drie pontons voor de "Bruggenschool" van de Genie in Hedel. Leuk, omdat op 24 augustus jl. dit transport de andere kant opging. Joost Roeland stuurde me een foto met het volgende commentaar: "De pontons c.q. zolderschuiten zijn van het korps Genie ik denk dat zij in onderhoud zijn geweest en teruggebracht worden naar de locatie Engelse Gat alwaar het oefencentrum van de genie is gevestigd op de bijgaande foto zijn ze in gebruik."

   

Dat schip ken ik........
Bij het nalezen van deze update kwam me toch iets bekends voor aan de Sueno. Even zoeken bracht aan het licht dat het schip eerder schutte als Aisance en later als Sincero.


donderdag 17 september 2020
    
Het was stil en bleef stil vanochtend heel vroeg. Dat bleek te kloppen, want er was weer eens een storing op de Wilhelminasluis. Wat er aan de hand was weet ik niet, maar echt ernstig zal het niet zijn geweest.

Op het vermelden van de Europanummers van schepen kwam geen reactie en dus zie ik daar voortaan maar weer van af. De Eros-combinatie, die nu eens leeg passeerde, was de eerste die nummerloos schutte.

Het is slecht te zien op bovenstaande foto, maar in de Waalhaven lag de Walrus V, met drie pontons voor zich, geduldig te wachten. De pontons zagen er wel erg nieuw uit.

De Adja-B kwam langs toen ik druk was met iets anders. Toch trok de stuurhut dermate mijn aandacht dat een foto er wel bij hoorde.

Weer later kwam vanaf de Maaskant de Stella Maris de sluis in. De Walrus V, die alweer terugkwam van gedane zaken, ging mee in deze schutting. Net als een paar recreanten trouwens. 

Ook vanaf de Maaszijde kwam de Franse Salamandra uit Duinkerken schutten. Het schip bleef daarna in de Waalhaven rusten om morgen weer verder te gaan. Ik kende dit schip nog niet.

In die Waalhaven lag toen al een tijdje de Friese Johannes uit Sneek. Waarschijnlijk ging het schip te diep voor de Waaldrempel van de sluis en moest het wachten op hoger water. Later leek me de Compania eenzelfde lot beschoren.  

   

In de sluis later de Zwarte Water en de Cornelis B die samen met een forse recreant richting Merwede gingen. Een mooi rustpunt voor de schutters om de laatste nieuwtjes uit te wisselen.

Later lukte het de Johannes toch om te schutten en ook de Sueno lukte dat. Verder ging mijn aandacht naar andere zaken en weet ik dus niets van het schutgebeuren na 18.00 uur.

Dan nog dit       
Gisteren passeerde de Minica en hoewel ik toen in eerste instantie dacht een onbekende te zien, was dat niet zo. Het schip was me bekend als Nooitgedacht. 

   

Van een schipper kreeg ik de volgende info: "Het schip is jaren uit de vaart geweest. De eigenaar woonde er toen op. Eerst lag het schip ergens op de Linge, later in de Rietbaan bij HI Ambacht. De schipper voer toen op sleepboten, maar hij bleef op de Nooitgedacht wonen. Leuk, dat het schip nu weer in de vaart is."

Maquette Waaierdeur     
Al eerder kwam deze maquette aan de orde, maar vandaag was de overdracht van deze mini-waaierdeur aan de sluiswachter van de Wilhelminasluis. Morgen kom ik nog even terug op deze interessante maquette.

   

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 16 september 2020   
Het werd een behoorlijk drukke dag en dat begon al vrij vroeg met o.a. de Fiat Voluntas en de Cornelia. De eerste foto ging naar de schepen bij de fabriek van De Heus in Andel. Daar lagen de Maasbrachtse Pia (023.18695) en de Ronaris (023.23862) uit Zwolle.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland lag maar één schip, de Duplus (023.23437), die werd gelost.

Later vanochtend moest ik opnieuw in Andel zijn en vanaf de Maasdijk zag ik toevallig de Mirjam (021.03824) passeren richting Wilhelminasluis.

Thuis een verrassing, want daar schutte net de Minica (023.19501) . Een schip dat ik nog niet eerder zag.

Even later de Willie (021.04144) die ik vanaf de brug op de foto zette. In de Waalhaven zag ik vanaf de brug in alle rust de Christina liggen. Pas tegen 18.00 uur schutte dit schip naar binnen.

   

In een latere schutting zag ik o.a. de AA Kant (023.35661), een voormalig scheepje van Rijkswaterstaat uit 1978 en nu in gebruik als recreatievaartuig. Het scheepje kwam nog niet in mijn archief voor. 

Dan de Werkendamse Two Rivers (022.04363), een schip dat hier nog niet vaak kwam.

   

Met twee vrachtschepen, de Primera (021.04456), de Solent (023.27193) en de grote recreant Aurora werd het een behoorlijk volle schutting.

Bij het uitvaren zag ik in de Waalhaven een oud slepertje wachten op een schutting. Het was de Driekus.

Driekus moest even wachten met invaren, want de Seolto (030.21446) en de Aquitaine (023.19450) kregen voorrang bij het schutten. Wel zo veilig natuurlijk.

   

Nog één schutting zag ik daarna en het was eentje die de cirkel weer rond maakte. Vanaf De Heus kwam de Pia schutten, mijn eerste schip vanochtend. Nu kreeg Pia de Hendrik (023.03943) met zich mee.
Het werd meteen mijn laatste schutting vandaag.

Wat gaat daar gebeuren?      
Geen idee wat de Anjo daar aan het doen is, maar het is op een prachtig Andels plekje langs de Afgedamde Maas. Er is vast wel iemand die er meer over kan vertellen.

   

Onderhoud     
Op de sluis zijn schilders bezig aan het wachtgebouw, maar ook aan de oude sluiswachtershuisjes van waaruit vroeger de sluis werd verdiend. Zei niet een wijs man "Onderhoud is behoud"?

Maar die ken ik     
De Minica, waarvan ik dacht die nog niet eerder te hebben gezien, bleek een bekend schip te zijn. Dan wel met de naam Nooitgedacht!

                                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 15 september 2020       
Flink wat problemen heb ik met de huidige website, zodanig dat ik op zoek ben naar iemand die verstand heeft van Site Builder van Strato. Ondanks dat toch maar weer een poging gedaan vandaag om iets online te zetten. Het lijkt nog te zijn gelukt ook!

   

Het was de avond van de lange schepen, want na deze Spes Salutis (023.25564) van 110 m. schutte een combinatie van de bak CS858 en de Lucia, toch 112.5 m. Naast dit transport konden een aantal recreanten toch gewoon mee. Let vooral op de tweemans/-vrouws kano die een schutting moest overslaan.

   

Lucia (023.22715) wachtte geduldig tot alle recreanten waren uitgevaren alvorens zelf de Waalhaven in te gaan. Dit was alles wat ik gisteren zag passeren. 

Hoewel de sluiswachter het "rustig" vond, zag ik vandaag toch wat schepen passeren. Allereerst waren dat de De Tijd zal 't Leren (021.03965) en de Rotterdamse Estero (020.06056) die richting Merwede ging.

   

Lang wachten hoefde ik niet op de volgende, dat was de Vertrouwen (031.10486).

Daarna eerst de Brakelse Sanne (033.10525), al snel gevolgd door de Passant (060.03769) uit Sliedrecht.

   

Al eerder zag ik vanaf De Rib de Werkendamse Christiaan C langskomen.

Meer foto's maakte ik niet, maar wel Hans de Weerd. Hij zag o.a. de duw/sleepcombinatie van de Sterna (030.30949) uit Zwolle in het Heusdens Kanaal passeren.

Even later zag hij ook nog de Christiaan C voorbijkomen. 

Samen op pad    
Al eerder opperde ik als bijnaam voor de groep mannen o.a. The Wild Bunch en The Dirty Dozen, maar toch blijkt The Magnificent Seven de lading beter te dekken. Hans de Weerd schreef bij de foto:
"Omdat we, als senioren, niet kunnen/mogen varen, doen we het maar zo. Bij de Pannenkoek (vlakbij het Biesbosch museum). Uiteraard wel met een visje en Biesbosch water.
Bovenste beste Biesboschmannen,
Vroeger hadden we schepen van hout en mannen van staal, maar soms kom je ze toch nog wel eens tegen.
De mannen van staal (harde kern van de Biesboschmannen) en een schip van hout (de aak Anna uit 1912) waren afgelopen vrijdagmiddag bijeen op de Pannenkoek.
Toch nog een vaartochtje, al kwamen we geen centimeter vooruit. Wel passeerden er tijdens deze tocht, onder ideale weersomstandigheden, talloze bruggen, dienstkringhoofden en  collega's de revue.
Ook kwam de wereldeconomie, de visserij, de vage toekomst en nog veel meer er aan te pas.
Resumé: het was een middag die voor herhaling vatbaar is, dus op naar het voorjaar van 2021.

Groenonderhoud    
Toch maar een foto gemaakt van de actie om het talud van de sluis met enig grof geweld te kortwieken. Hier laat ik het maar bij, zal wel zo moeten. De mannen neem ik niets kwalijk, maar wie dan wel weet ik ook niet. 

                                                  terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht
zondag 13 september 2020         
Vanwege wat andere besognes kwam er de laatste dagen geen update. Vandaag pak ik de draad weer op door van de achter ons gelegen dagen het e.e.a. te publiceren. Maar eens beginnen met schepen. 
Zo vond ik dat de twee passages van de Zwaantje 1 (023.22426) onopgemerkt voorbij waren gegaan. Nu dus toen het schip op de weg terug was.

In dezelfde schutting is rechts een oudere sleper te zien die meeschutte. Het was de Ursus uit 1926, een mij nog onbekende sleper.

 Op vrijdag jl. zag ik in het Munnikenland twee schepen liggen. De Arcilla (022.06539) werd gelost, terwijl de Eucharisteo (023.07092) geduldig wachtte op haar beurt.

Toen ik er vanochtend langs reed, bleek de Eucharisteo nog steeds lag te wachten, maar dat bij de kraan nu de Nivoma (023.14749)

Vanochtend zag ik trouwens ook een schutting met de duwer Frisian (060.02897) die met een bak op pad was, en de oudere sleper Durske (1955).

   

Dat is alles van de schepen in de afgelopen dagen. Wel heb ik nog wat andere onderwerpen. Ook leuk toch?

Acht rotondes     
Komend vanaf de A27 passeerde je zeven rotondes voor jet bij de sluis kwam. Nu zijn dat er achte, want voorbije vrijdag was de officiële opening van de rotonde in de Maasdijk bij Giessen en Andel. Deze maakte de situatie voor fietsers, vooral kinderen die in Andel naar school gaan, een stuk veiliger. 

Naar de sluis gaan vergt behoorlijk wat stuurmanskunst bij het verlaten van de rotonde. Die afslag ligt goed, maar daarna moet je scherp rechtsaf om de parallelweg te nemen, op de foto helemaal links. Dat nu valt niet mee. Andersom is het niet simpel om vanaf de parallelweg op de rotonde te komen. Ik neem aan dat zeker vrachtwagens problemen met deze situatie zullen hebben of krijgen. 

Waar is tie nou?     
Gisterochtend, zo tegen 09.00 uur, sprak de schipper van de Deo Data me aan. Hij lag in de Maashaven vanaf 07.15 uur te wachten tot hij werd geschut. Maar ............... geen sluiswachter te bekenden en dubbel rood op de invaartlichten. Ik kon helpen door een mij bekende sluiswachter te bellen die onmiddellijk kwam en het schutproces op gang bracht. Niemand boos, zaak opgelost. Maar waarom er nou vanaf 07.00 uur niemand op de sluis was? Geen idee!

Inundatiesluis bij Dalem   
Vlakbij Gorinchem ligt het dorp Dalem. Daar is een inundatiesluis die een aantal jaren terug werd gerestaureerd. Nu stond in de Scheepvaartkrant een aardig artikel over deze sluis. 
Dit artikel heb ik overgenomen en is te lezen onder de kop "Sluizen" in het menu links. Hieronder een drietal foto's die de mannen van AndelWandelt, Hans de Weerd en Anton van Rijswijk, ooit maakten.

   

Snoeien   
Het snoeiwerk van flink gegroeide struiken in onze twee tuinen is door eendrachtige samenwerking met buurman Gerard tot een goed einde gebracht. Delegeren blijk ik nog steeds niet te hebben verleerd, maar ik heb toch ook mijn steentje bijgedragen. Op 06 september schreef ik al over deze snoeioperatie.

   

                                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht


              

 

Top