HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                            Nieuwsoverzicht van 21 t/m 29 februari 2020                                                                                      

donderdag 27 februari 2020       
Er is de afgelopen dagen weinig, eigenlijk niets opvallends gebeurd. Eergisteren passeerde de Windcat 101 (9574913) uit Lowestoft al vrij vroeg de sluis na een onderhoudsbeurt in Aalst bij Neptune. Eigenlijk was het nog heel vroeg en ik bleef dus maar comfortabel binnen voor een foto.

Niet veel later passeerde de Zuiderzee (023.03356) en daarmee was mijn blik op de sluis voor die dag voorbij.

Gisteren nam ik nog een foto van de Seinpost (023.31835) die in het Munnikenland lag te lossen. Vandaag nam ik er weer een kijkje en zag ik dat de Seinpost behoorlijk ver was met zich van de lading te ontdoen. Even later vertrok het schip dan ook.

   

Vanmiddag zag ik dat achter de Seinpost de Dena (031.70553) lag te laden.

Nog steeds heerste er een druiligere regen toen vanaf Den Bosch de Veluwe (021.04348) met een lading asfalt de sluis in kwam, op weg naar Amsterdam. Mijn camera waagde ik hierbij niet, maar wel de IPhone die waterdicht blijkt/schijnt te zijn. 

   

Meer was er niet. Het blijft toch wel heel rustig in de Wilhelminasluis. Over de Waal/Merwede en de Bergsche Maas zie ik veel schepen gaan, maar die komen hier niet. Onbegrijpelijk eigenlijk.

Schuttevaer        
Vandaag al de Schuttevaer doorgelezen en een paar artikelen trokken mijn speciale aandacht. Natuurlijk de rubriek R, K & M (Rivieren, Kanalen & Meren) als er een bekend schip is verkocht of op de nominatie staat te worden gesloopt. Dat laatste lot blijft de Combination (023.18561) bespaart.

Dit schip, dat in 1957 als Rhenus 139 (040.03180) werd gebouwd, gaat weer terug naar Duitsland. Vanuit Wesel gaat het nu varen als Impala. In 1988 kwam de Combination naar Nederland als Qui Vive om in 2017 naar Hendrik Ido Ambacht als Combination te verhuizen.
Achter in de krant, in de rubriek Kielzog, opnieuw een heel lezenswaardig artikel van Hannie Visser-Kieboom. Zij sprak met de schipper van de Ambulant (023.15575), Jan Hagens uit Muiden.

Hieronder deze Ambulant als het in mei 2013 schut van de Maas- naar de Waalzijde schut.

Dan nog een klein artikel in deze Schuttevaer over de Gorinchem V, een schip dat de veerdienst onderhield naar Gorinchem vv. Op de foto hieronder is deze Gorinchem V nog in heel goede doen.

Dat werd minder in de Tweede Wereldoorlog, zo is te lezen in het artikel hieronder.

Na deze aanval bleef de Gorinchem V nog een tijdje in de buurt van de Sleeuwijkse haven liggen.

   

Na de oorlog werd de Gorinchem V boven water gehaal door in eerste instantie twee bokken. Toen dat niet lukte kwam er nog een bok(je) bij om het karwei te klaren. 

                                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 februari 2020
Weinig gebeurd in de afgelopen dagen en daarom ook maar één foto en wel eentje van zaterdag jl. Het was de Mergus (022.05047) uit Zwijndrecht die richting Werkendam ging.

Op YouTube vond ik een filmpje met en over deze Mergus van Binnenvaart Spotter. Best wel leuk eigenlijk.

Vandaag wat meer vaart, hoewel het tot 09.00 uur duurde voor het eerste schip langs kwam. De Stern liet ik nog fotoloos voorbijgaan, maar voor de Friese Leli (032.60133) was ik paraat. Hoewel...........de foto's nam ik vanuit huis.

   

Niet lang hoefde ik te wachten op de volgende, de Werkendamse Flora-W (021.04733). 

Vanaf de andere kant, de Maaskant dus, kwam de Destiny schutten. Dit schip was vrijdag naar De Heus in Andel gegaan en ging nu richting Merwede.

Daarna kwam nog de Shalom en vervolgens lange tijd niets. Aan het einde van de middag en in een flinke regenbui passeerde de Multicat/Eurocarrier  Leanne P op weg naar Aalst. 

Het schip was nog onbekend voor me, maar bleek in 2014 in Aalst te zijn afgebouwd. Daarnaar was het nu ook op weg. Opvallend een bord waarop stond dat het schip was "on hire" from GSSPlant

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 februari 2020          
Hoewel ik niet van plan was om vandaag een update online te zetten, doe ik het toch maar door de m.i. interessante en/of leuke berichten.
Allereerst was daar de Schuttevaer met een flink artikel van de hand van Hannie Visser-Kieboom over veiligheid in de binnenvaart. De Wilhelminasluis in Andel wordt als introductie van het onderwerp gebruikt door een foto met als onderschrift: "De "levensgevaarlijke" situatie in de sluis Andel duurde langer dan een half jaar".

Zoals gewoonlijk plaats ik niet het hele artikel, maar wel een gedeelte ervan. Misschien word je dan wel zo nieuwsgierig dat je deze krant koopt of een abonnement erop neemt. Als je die nog niet hebt natuurlijk.

Zelf heb ik ook een paar foto's opgezocht die illustreren hoe lang een abominabele en gevaarlijke situatie nu al duurt. Hieronder eerst een opname van juli 2015 met ernaast de situatie in september 2015.

   

Begint het dus nog simpel met een bordje op de eerste paal buiten de sluis, al snel verandert dat beeld en in 2016 wordt ook hier het "levensgevaarlijk" gebruikt. Levensgevaarlijk..............en zo'n situatie mag dan gewoon zo'n vijf jaar duren? Misschien wordt het weer tijd voor een blokkade, zeker na het lezen van het hele artikel. 

   

Dat is nog eens leuk      

Terwijl ik op het westelijk Maashoofd van de sluis stond om een foto van de Caan (023.26678) te maken, vielen me ineens de vlaggen op die het schip voerde. "Hoera, een meisje!" liet de Caan iedereen weten. Daarom: Van harte gefeliciteerd!

Nog meer passanten      
Druk wilde het echt niet worden, maar de spits Destiny (032.90246) noodde me naar buiten te gaan om vanaf de brug een foto te maken. 

   

Net voordat het echt donker werd, meldde de Manuela (023.18590) zich op een trip die naar Den Bosch voerde. Ik kon het niet laten er een foto van te maken, maar dan wel met mijn IPhone.

Da's een oudje!      
Joost Roeland stuurde me twee foto's van een echt oudje, de Duitse Stella Maris (046.01680) die hij bij Den Bosch zag. Hoewel de bronnen elkaar tegenspreken is zeker dat het schip in 1897 werd gebouwd als Helene Wilhelmina. 

Binnenvaart.eu laat het schip gebouwd worden op de werf van Schimag in Neckarsulm, maar de Vereniging De Binnenvaart  laat dat gebeuren op de werf van Bodewes in Nieuw Millingen. Afijn, wat maakt het eigenlijk uit, het is en blijft een prachtig schip dat zo te zien met liefde wordt onderhouden.

                                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht
        

Top