HOME
Contactformulier

Dagelijks Nieuws 22 t/m 30 april  2022

zaterdag 30 april 2022
Even leek het erop dat er vandaag geen beroepsvaart kwam schutten, maar tegen het einde van de middag was daar dan toch de spits Heerenschip ( ) uit Asperen die zich liet schutten naar de Merwede.

In het Munnikenland had de Inspé weer een plekje gezocht, maar nu zag ik er ook de Adelante liggen.

Verder valt er niets te melden over vandaag. Terug in de tijd dan maar.

Viswedstrijd
Alweer enige tijd geleden werd er enthousiast gevist op en bij de sluis, vooral door een aantal bewoners. De vangsten waren goed, de sfeer uitstekend en dus werd besloten een wedstrijd te organiseren tussen sluis oost en sluis west. De prijs zou naast enige roem bestaan uit een prachtige beker.

De beker kende een inscriptie "Viswedstrijd Wilhelminasluis 2007" en de afbeelding van een visser op het deksel.

Helaas was de vangst slecht, heel slecht. Noch Wilhelminasluis Oost, noch Wilhelminasluis West slaagde erin een vis(je) te verschalken. Een aantal hengels kon na afloop dus rustig er het gemak van nemen.

Binnen in het wachtgebouw zou sluiswachter Bert Maas, links op de foto hieronder, die trouwens ook de jury was, de beker uitreiken aan de winnende kant. Wel, er werd geen vis(je) gevangen en Maas hoefde dus niet in actie komen. De gezelligheid binnen was er niet minder goed onder.

Er werd die tijd veel gevist door de bewoners en de vangsten waren over het algemeen goed. Vooral baars, snoek en voorn werden gevangen. Maar het lukte een van de bewoners toch ook om een heuse roofblei op de kant te krijgen.

Het bleef bij een eenmalige activiteit. Het vissen werd verboden en de beker stond jaren roerloos voor het raam van het wachtgebouw. Nu niet meer, de beker staat in mijn garage te wachten op andere tijden.

Klopt dit
Vanochtend kreeg ik twee foto's van RWS-scheepjes in winterse omstandigheden. Ik kende de foto's  maar over de namen twijfel ik. De opnamen zijn in de winter van 1987 gemaakt.

Het scheepje hierboven lijkt me de Schelveringe toe en die hieronder zou dan de Steur zijn. Iemand die de oplossing kan geven, Willem Waaierdeur bijvoorbeeld?

Morgen ben ik een gedeelte van de dag weg en daarom sla ik die dag maar over. Kan ik tenminste op mijn gemak genieten van al het Indische eten dat nu al wordt klaargemaakt. Wat ruikt dat toch ontzettend lekker, wat mij betreft beginnen we nu al ervan te genieten.

terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 april 2022
Weinig te doen vandaag, meestal lagen beide havens van de sluis er dan ook bij zoals op deze foto de Maashaven.

Toch werd er hard gewerkt volgens de plannen van de vernieuwing van de remmingen ander houtwerk in de havens. Gezien de foto's hieronder was dat nodig ook. Foto's zijn van vandaag in de Waalhaven west.

Er zijn vandaag al een behoorlijk aantal planken verwijderd, het tempo zit er dus goed in.

Deze week stond in Het Kontakt een artikel over de komende werkzaamheden.

Wanneer een dergelijke grootscheepse vernieuwing van het houtwerk eerder plaats vond weet ik eigenlijk niet. In ieder geval in 1979 gezien de opnamen die toen in de Waalhaven werden gemaakt.

Afijn, ik blijf het werk volgen om het indien mogelijk ook fotografisch vast te leggen.

terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 april 2022
Aanvankelijk was wel heel stil in de sluis, maar langzaam kwam daar verandering in. Toch zijn de eerste foto's voor schepen die ik elders zag. De start was voor de Zuiderklip (023.29995), die ik tegenkwam met Poederoijen op de achtergrond.

In het Munnikenland viel het wat schepen betreft ietwat tegen. Geen Cornelis B, geen Inspé, geen Fant en ook geen Vecht, die waren al vertrokken. Wel was daar net de Animo (023.19464) aangekomen om te laden.

Op weg naar Woudrichem zagen we vanaf de dijk de mij onbekende Dezi (023.26350) bij de laadbrug in het Munnikenland liggen. Toevallig loste net een tractor de lading in het schip.

Weer op de sluis was de eerste de Nexus (023.12168) die schutte.

De Zandloper (023.24640) daarna ging de andere kant op samen met wat recreanten.

De foto hierboven maakte ik vanaf de brug en daarom viel mij een schip in de Waalhaven op. Later bleek dit de Seolto (023.04119) die een schutting moest overslaan.

Mijn laatste schip vandaag werd de Antares (023.11398) die richting noord ging. Ik zat toen al aan de koffie en dus werd het een opname vanuit de keuken.

Dat heeft lang geduurd
De laatste keer dat de brug kuren vertoonde ligt m.i. al een tijd achter ons. Maar vanmiddag was het weer raak. Voor een schip moest de brug omhoog en dus de slagbomen naar beneden.
Helaas ......... slechts één van die bomen deed wat de bedoeling was. De andere drie bleven eigenwijs naar de lucht wijzen. Gevolg: lange rijen wachtende auto's waarbij steeds het brutaalste jongetje van de klas besloot door rood licht te rijden. De rest volgde dan. Meestal ietwat aarzelend.

terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 27 april 2022
Een bijzondere dag deze woensdag, immers Koningsdag. Wij keken op de tv naar het bezoek van de Oranje-familie aan Maastricht. Een bijzonder aardig programma was daartoe samengesteld.

Was het overal flink druk, de sluis moest het vandaag hebben van recreanten tot de eerste beroepsvaart zich meldde. Die eer ging naar de Belgische Tjorven (060.03650) uit Brugge, een tot nu toe voor mij onbekend schip, zie hierboven en -onder.

Verder vandaag geen beroepsvaart te zien, maar een stel kanovaarders was zeker aandachttrekkend.

Later op de dag zag ik dat vandaag twee schepen een plekje hadden gevonden in het Munnikenland bij Covaco............of is dat Feed Valid?

Hierboven ligt de verlengde spits Fant (020.04504) te wachten op de dingen die morgen gaan gebeuren.
Bij de vulpijp ligt de Cornelis B (021.03598) te wachten tot het wordt geladen.

Wel, dit was alles van en voor vandaag. Morgen weer een kans, aan het weer zal het niet liggen.

terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 26 april 2022
Al vroeg kwam als eerste een transport de sluis in. Het bleek de Maasstroom 7 te zijn die met een bak van De Heus in Andel kwam.

Vanaf de bovenetage van onze woning maakte ik wat foto's. Opvallend vooral het achterstallige onderhoud aan de bomen die langs de sluis staan. Eigenlijk schandalig natuurlijk waarbij de reden van dit niet onderhouden nog steeds niet duidelijk is.
Ook de Maasstroom 7 zelf ging zo op een foto die toch wel bijzonder is.

Niet veel later kwam de Twee Gebroeders schutten. Het schip was bezig geweest bij een woning bij Andel.

Dan kwam de Belgische Grace de Dieu 1 (060.00480) schutten. Omdat ik intussen behoorlijk was gekleed, kon ik vanaf de brug een foto maken van het schip.

Maar pas op de brug werd me duidelijk dat al een klein transport in de sluis was gekomen en nu helemaal voorin aan bakboordzijde lag. Het was de Ruurtje (027.18919) uit Sleewijk die met een bak uit Sleeuwijk richting huis ging.

Mijn laatste foto's waren voor de oldtimer Pieternel. De eerste foto maakte ik vanaf het Waalhoofd west (H2). De zon speelde me ook nu parten trouwens.

Omdat ik de Pieternel ook van achteren gezien op de foto wilde hebben, wandelde ik langs de sluis naar de brug. Onderweg zag ik dat men op het schip bezig was, met flink lawaai, om de mast weer in verticale toestand te hijsen.

Janihudi 3
Gisteren plaatste ik een foto van het veer Woudrichem - Gorinchem vv. De naam van het veer moest ik schuldig blijven, maar Joost Roeland herkende in het oudje de Janihudi 3.
Hieronder dat schip als het gaat afmeren om daarna weer richting Gorinchem te gaan. In mijn "archief" zitten een flink aantal foto's van dit veer, misschien kom ik er nog eens op terug.

Op de Gouwe
Iedere keer als mijn zwager Jos met zijn auto naar de garage moet, neemt hij een kijkje op de Gouwe om, als het kan, de passerende schepen op de foto te zetten.
Zo ook vandaag, maar nu met weinig succes. Hij trof alleen een recreant aan. Voor zijn moeite plaats ik toch die foto van een eenzaam scheepje.

terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 april 2022
Dat was een heel rustig begin van deze nieuwe week. Vrij vroeg passeerde de Carmen, al snel gevolgd door de met containers geladen Sayonara. Europanummer geloof ik 023.17674.

Daarna bleef het lang stil tot die werd verbroken door het werkschip Janny (022.06632) die werkzaam-heden voor Andel ging uitvoeren.

De Werkendamse Splendid (023.12868) was de vierde die kwam schutten.

De Toros (033.10503) was klaar bij De Heus in Andel en kwam nu schutten richting Merwede.

De volgende was de Maasstroom 7 (023.08423) die met de bak Nienke ook van De Heus kwam.

Tot mijn verbazing kwam de Maasstroom 7 alleen terug om te schutten. Nienke bleef in de Waalhaven liggen.

Rond 17.00 uur weer een schip, de Chloë (060.03843) uit Sliedrecht.

Het is nu bijna 18.00 uur, langer wachten doe ik maar niet.

Veer Woudrichem - Gorinchem vv.
In een redelijk oud fotoalbum, uit 1972, kwam ik een foto tegen van het bovengenoemde veer. Helaas moet ik de naam ervan schuldig blijven. Dat moet ik ook van het binnenvaartschip dat net de Afgedamde Maas indraait. Iemand die de schepen herkent?

terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 april 2022
Typisch een recreantendag: wat een verschillende scheepjes/schuitjes/bootjes/pieremegoggels werden me voorgeschoteld. Toch ook beroepsvaart en in dit geval was dat de Rotterdamse Toros (033.10503) die geladen schutte naar De Heus in Andel.

Al laat in de middag keek ik weer naar buiten, net op tijd om een politievaartuig te zien uitvaren. Toch maar snel een foto gemaakt, want deze P901 kwam nog niet in mijn archief voor.

Eigenlijk was dit alles voor vandaag, maar omdat morgen een begin wordt gemaakt met het vernieuwen van de remmingen en geleidewerken in eerst de Maashaven, een drietal oude(re) foto's.
De foto's zijn gemaakt in 1979-1980 toen het bedrijf Nelis uit IJmuiden het karwei klaarde.

Hierboven twee opnamen van de Waalhaven, net als hieronder trouwens.

Nu wordt het werk gedaan door Deme Infra BV. Ook de Twee Gebroeders, die vrijdag schutte, en de bekende firma Van der Ven spelen een rol in dit karwei.

terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 23 april 2022
De verwachting was niet hoog gespannen en dat bleek terecht te zijn. Recreanten hadden verreweg de overhand, maar er kwamen toch ook beroepsvaarders langs. Zo wandelde ik al vroeg naar de brug om een foto te maken van de Friese duwer Statum (060.02231) uit Grouw die op pad was met de grote bak Theo. Ook op deze foto een drietal recreanten dat even terugschrok om naast het transport te gaan liggen. Maar iedereen bleef rustig en kon dus veilig schutten.

Vanaf de brug had ik ook goed zicht op de Naomi (023.18552) die in de Waalhaven weekend hield. Klopt het dat de thuishaven van de  Naomi Zuilichem is?

Ietsje later zag ik vanuit huis het transport de sluis uit gaan. Een goed moment om nog een foto te maken van de Statum.

Ook vanaf de brug had ik in de Maashaven de Casa-Nova (021.01038) zien liggen. Na het uitvaren van de Statum kwam dat schip de sluis in om te schutten. Dat werd dus de tweede foto vanuit huis.

Meer schepen gingen niet op de foto. Maar ik zag dat in het Munnikenland de Mercator (021.04517) voor de Inspé lag en dus maakten we de bekende wandeling naar het Gedenkteken om die Mercator op de foto te krijgen.

Meer foto's van schepen maakte ik niet, maar toch nog twee interessante foto's!

GOVa 7c
De afkorting GOVa staat voor Groot Onderhoud Vaarwegen en eindelijk lijkt ook de Wilhelminasluis in dit project te vallen. Maandag a.s. schijnt het wegwerken van achterstallig onderhoud hier te beginnen.
Nu dus maar hopen dat er geen vogels aan het nestelen zijn of een onbekend soort rivierpad wordt gesignaleerd, want dan duurt het nog langer voordat actie wordt ondernomen.
Het werk zal worden gedaan door de Deme-group met inschakeling natuurlijk van onderaannemers.

Hierboven een plaatje van hoe het er in de Maashaven komt uit te zien. Later in het jaar komt, naar verwachting, ook de Waalhaven aan de beurt. Zie hieronder.

Vanaf maandag wordt dus gewerkt om dit, voor de Wilhelminasluis, ambitieus project voor elkaar te krijgen. Natuurlijk is mijn camera erbij!

terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 april 2022
Zeker vanochtend kwam een aantal schepen langs. De enige die door de selectie kwam was de HS Cobus (023.19009), die leeg op weg was naar de thuishaven in Waalwijk. HS staat trouwens voor Helmondse Schroothandel BV.

Veel later trok de Twee Gebroeders (023.02440) mijn aandacht, ik zag dit motorkraanschip nog niet eerder. Natuurlijk heb ik dit Vreeswijkse schip in mijn archief opgenomen.
De Twee Gebroeders schutte tegelijk met de Gerardus (023.21202) uit Tilburg en een recreant.

Later op de dag zag ik vanaf de brug dat die Twee Gebroeders niet ver had gevaren na het schutten, want ik zag het schip toen in de Maashaven liggen.

Nog één schip kwam door de selectie en wel het werkschip Jannie (022.06632) uit Genemuiden.

Toch nog een schip, maar dan een eindje stroomafwaarts bij de laadbrug van het Munnikenland. Daar zag ik dat de Duvo (060.02576) werd geladen met grond dat teveel is voor de plannen met het Munnikenland.

Wel, meer foto's maakte ik niet. Morgen zal het niet druk worden, maar wie weet!