HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                          Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 april 2019                                                                       

 
dinsdag 30 april 2019        
Een dag als andere dagen, weliswaar passeren wat schepen, maar niet in die aantallen die je verheugd doet opveren. Mijn "oogst" is dan ook gering.

   

Wel heb ik een drietal foto's van de De Vlijt. Dit schip lijkt net voordat het bij Covaco in het Munnikenland arriveert andere orders te krijgen. Het draaien gaat soepel en even later komt het schip richting sluis. 

Dit is het enige schip bij de sluis dat ik op de foto zet, de andere schepen zijn goede bekenden. Wel zie ik vanaf de dijk bij Poederoijen dat de Presto richting sluis gaat.

Dunea afzetting       
Omdat we toch altijd via de dijk naar Poederoijen rijden, stop ik even bij de werkzaamheden van de mannen van Van der Ven die bezig zijn aan de afsluiting van de inlaatplaats van water.

Die afsluiting wordt zo gemaakt, dat het niet (meer) mogelijk is erover naar De Plaat te gaan. Of het werkt zullen we later kunnen zien. Zelf zie ik dat de meeste mensen via het hek bij de brug het terrein in gaan. 

Ander opvallend nieuws      
Ik mis het belangrijkste nieuws van vandaag, juist omdat ik weer eens elders ben. Bij terugkomst spreek ik de sluiswachter die me vertelt dat bij de Waaldeuren een bever is gespot, ook door hem.

   

Op bovenstaande foto is de bever te zien, hoewel het zo ook een ander dier kan zijn. Ook op twee andere foto's die ik van de maakster ervan, Sandra Tabbers, krijg, wordt niet echt duidelijk dat het om een bever gaat.

   

Sandra stuurt me echter ook een filmpje en daarmee wordt duidelijk dat het toch echt een bever betreft. Kan ook haast niet anders, de dienstdoend sluiswachter is er zeer enthousiast over en is niet blij dat hij zijn camera is vergeten.


                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 29 april 2019         
Het blijft toch opmerkelijk dat het de laatste tijd 's ochtends vroeg zowaar druk lijkt, waarna erna de rust intreedt. Vanochtend is de Wilhelmien de eerste die ik zie, al snel volgen de Albula, Diligentia en de Leanke met het werkponton Donge voor zich.
Daarna is er weinig te melden totdat iets na tien uur de brug ermee ophoudt. De brug is half open als het ding spontaan stopt. Maar na een minuut of tien komt er weer beweging in. De monteur van Istinewa die al snel arriveert, hoeft eigenlijk niets meer te doen. Voor alle zekerheid loopt hij toch wat zaken na.

Wij gaan op pad met eerst de gebruikelijke stop voor het Munnikenland. Daar zie ik de Belgische Jasmin, een onbekende voor me, die gelaten en geladen ligt te wachten. De West-Europa wordt op dat moment geladen. De bak Gantel wordt gelost.

   

We blijven niet echt lang weg en dus ben ik op tijd voor de Albatros die op pad is om een nieuwe lading zand te halen. 

Dan de Delta die van vrijdag tot vanochtend vroeg in de Waalhaven rust hield. Immers, ze konden pas vandaag bij Mercon in Gorinchem terecht om daar onderdelen voor de stuw bij Lith op te halen.

De Giessenburg heb ik al een tijdje niet gezien. Vandaag komt het schip van Gorinchem en gaat het richting Maas.

Met de Cornelis B komt een bekende gast van de sluis schutten. Het schip is op weg naar Rotterdam na in Helmond de lading te hebben gelost.

De Scheldestroom zag ik nog niet eerder in de sluis, wel zet ik het Zeeuwse schip uit Terneuzen op de foto als het wordt gelost bij Covaco in het Munnikenland. Het schip komt uit de buurt van Oosterhout en gaat bij Woudrichem de Waal op.

Nadat ik de foto van de Scheldestroom vanaf het Waalhoofd van de sluis maak, zie ik onder de brug door in de verte een schip drijven. Mijn wandeling wordt dus weer 110 meter om op het Maashoofd te kijken welk schip het is. Het blijkt de Nova Spes te zijn die naar de sluis komt om te schutten. Het is meteen het laatste schip vandaag.

                                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 28 april 2019       
Zo'n 30 recreanten zie ik vandaag passeren, maar geen enkele beroepsvaarder. In de buurt van de sluis wijzigt ook weinig, alleen bij de fabriek van Covaco is een verandering te zien. Daar heeft een duwer, geen idee welke, de bak Gantel afgeleverd.

Dit wil ik nog kwijt........
Op 22 april meld  ik dat de Johan Evertsen is verkocht en nu als Ventum vaart. Met die naam zie ik het schip nog niet hier door de sluis komen en dus heb ik er geen foto van. Nu wel, want Joost Roeland stuurt gisteren me een foto van deze Ventum op de Maas bij Gewande.

Joost weet me ook te melden dat De Vier op de foto's die ik op 27 april jl. plaats het veer Bergsche Maas 8 naar Herpt-Bern brengt. Dit veer is opgehaald in Drongelen.

Waterlandse Dorpentocht      
 Anton van Rijswijk neemt zaterdag jl. deel aan deze wandeltocht van ca. 30 km. Onderweg ziet hij op het Buiten IJ ter hoogte Durgerdammerdijk nogal wat woonschepen liggen.

   

Zelf schrijft hij over zijn deelname:
"Wandelen langs eeuwenoude dijken, door de polder en ontdek de charme van dorpen in de streek Waterland is zeg maar de slogan van Wandel Comité Buiksloot voor de Waterlandse Dorpentocht www.wandelcomitebuiksloot.nl 
Het Waterland is één van de originele landschappen van Nederland, niet bedorven door grootschalige ruilverkaveling. Het Waterland heeft een oudere bewoningsgeschiedenis dan Amsterdam. Wel werd het gebied eeuwenlang geteisterd door overstromingen. Dat leidde er toe dat dorpen verplaatst werden of verdwenen, zoals Poppendam en Sosendam. 

   

Het gebied is sinds het jaar 1000 zo'n 7 meter gezakt. Hier en daar zijn nog percelen akkerbouw, de overwegende agrarische activiteit is veeteelt. Zunderdorp, Ransdorp, Durgerdam, Holysloot, Zuiderwoude en Broek in Waterland en nogmaals Zunderdorp is het rondje dat ik moet maken. En in het rondje is het van begin tot eind genieten in dit mooie stukje Nederland onder de rook van Amsterdam. 30 kilometer 8.45 – 14.50 uur."

Hierboven een van de weinige schepen die hij daar varend ziet. Het is de Friese Blizzard uit Lemmer die met twee grote bakken op pad is, de Jan en de Hessel.
Ook twee gemalen ziet Anton, de eerste is het Gemaal Atjehgouw.

De tweede is het Gemaal Zunderdorp. 

   

                                       terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 27 april 2019    
Koningsdag is niet echt Koningsdag als er geen oranje tompoucen bij zijn. Die hebben we dus via internet besteld en zijn we vanochtend in Brakel gaan ophalen bij bakkerij Verba. Het is een doosje met vijf stuks en dat is voor ons tweeën toch echt wel genoeg! Het plan is om in ieder geval eentje te delen op de parkeerplaats bij de Brakelse pont, maar omdat ik vergeet servetten mee te nemen, komt er een streep door dat plan. We gaan er mee naar huis!

Omdat we dan toch bij de Waal zijn, waar het overigens ook rustig is, besluiten we te wachten op een schip. Dat wordt de Belgische Charis (061.05527) uit Wijneghem die te maken krijgt met de pont Brakel II die gaat oversteken.

   

Omdat er van de andere kant ook een schip aankomt, wachten we daar ook nog op. Het blijkt de Aquality te zijn die een flinke bak naast zich heeft.

De sluis is vandaag geopend vanaf 10.00 uur en al snel na die tijd zie ik een duo-schutting.

Het zijn de Belgische Libra, een onbekende voor me, die van Werkendam komt en naar de werf in Aalst gaat en de BGA Trans die op een reis is van Schoonhoven naar de buurt van Ammerzoden.

   

Omdat ik dan toch op de brug ben voor de foto's steek ik de weg over op de brug om de Albula die daar langs De Plaat ligt op de foto te krijgen.

Eenmaal weer thuis en aan de koffie met een uitstekende tompouce zie ik de sleepvlet Echo passeren. Ik kan dan niet een foto nemen, dus die leen ik van de website van Varend Erfgoed. Die Echo ken ik namelijk nog niet.

In de Waalhaven ligt nog steeds de Delta, maar gezelschap is gekomen van de Inspé IV. Links nadert een van de ruim 30 recreanten die komen schutten vandaag.
Aardig trouwens dat familie van de Inspé IV in het Munnikenland bij Covaco het weekeinde doorbrengt, de Inspé.

   

Verder gebeurt er weinig vermeldenswaardig. Wel komen nog een zestal kano's langs, uiteraard met een man/vrouw erin. Geen foto, wel van de Eendracht. Die laatste is een passagiersschip zonder accomodatie, een woonschip dus neem ik aan. 

Dat is alles voor vandaag, niet veel maar toch een paar schepen.

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 april 2019      
De verwachtingen voor deze bijna weekenddag zijn niet hoog, maar het blijkt later alles mee te vallen. Al vroeg passeert een schip de sluis, echter ik weet dat door de foto's die ik via WhatsApp krijg toegestuurd door Arie van Tongerlo.

Het blijkt de spits Oostenwind te zijn die van Gorinchem komt en richting Limburg gaat. 

Het tweede schip komt niet veel later, maar nu ben ik paraat. Weliswaar zie ik het schip vanuit onze slaapkamer de sluis passeren, maar in ieder geval zie ik de Puck, die naar Rotterdam gaat, liggen.

Een flinke tijd later besluiten we te gaan wandelen in de buurt van Slot Loevestein, maar natuurlijk stoppen we even bij het Gedenkteken voor een foto van de Marita en de Nomade (links). De Marita, die ligt te lossen, is nog een onbekende voor me.

Verder rijdend langs de Maas richting Slot Loevestein zien we ineens de Groot & Grut 1 van Woudrichem richting Wilhelminasluis varen met een bemanning van louter dames. Geen bekenden aan boord, jammer. I.v.m. de privacy is een van de gezichten van de dames onherkenbaar gemaakt. 

Een tijd later zie ik de Delta met een bak ervoor richting Merwede schutten. Na dit schutten blijft het transport in de Waalhaven liggen. 

   

Al ver in de middag zie ik de Princehof de sluis in komen. Het Partyschip komt van Heusden en gaat naar de thuishaven Sleeuwijk.

Al tegen het einde van de middag komt de Diademar schutten. Het schip komt van Den Haag en is ongetwijfeld op weg om een nieuwe lading zand te halen, waarschijnlijk in de buurt van Heerewaarden. 

Bij het maken van bovenstaande foto zie ik in de Waalhaven de RWS 72 liggen. De mannen komen niet schutten, maar draaien al snel om richting Merwede om vervolgens, denk ik, richting "huis" te gaan.

Dit is alles voor vandaag, valt eigenlijk wel mee. Morgen is er zondagsdienst, de sluis is dan open van 10.00 - 19.00 uur. Afijn, Koningsdag morgen, de vlag en wimpel liggen al klaar, de oranje tompoucen zijn besteld, de fles oranjebitter is paraat.
Kortom, alles voor een genoeglijke Koningsdag is geregeld!

                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 april     
Opnieuw een dag waarop ik me afvraag waar de schepen toch blijven. De eerste komt tijdens het ontbijt, het werkvaartuig Jannie. Ik kan er dan geen foto van maken en ook de twee schepen erna, de Merwestroom en de Spes Nostra, mis ik volledig. Maar dan!
Het is al middag als ik opeens de Scheldestroom en de Rijnstroom de sluis in zie varen. Twee slepers/duwers die ik nog niet ken. Het duo is op weg naar Heusden en ik maak er natuurlijk een foto van.

Erna zie ik nog o.a. nog de Spes Salutis en de duwer Gretina met een ponton passeren. Daar heb ik geen foto van, maar de Stern tracht ik met mijn iPhone op de stand "Panorama" tussen de bomen op de foto te krijgen. Het resultaat is jammerlijk, probeer ik dus maar niet weer.

Bij het invaren van de twee slepers de Scheldestroom en de Rijnstroom krijg ik door de geopende brug even zicht op de Albula die na gedaan werk daar weer een rustplaats heeft gevonden.

De twee slepers komen weer terug van Heusden om nu naar huis te gaan in Hardinxveld. Een mooie gelegenheid om de schepen apart van elkaar op de foto te krijgen. 

Dit is alles voor vandaag, hoewel even later de Puck zich meldt voor een overnachting in de Maashaven om morgen weer verder te gaan naar Rotterdam. 

Waar is die balk?       
Op alle vier de sluishoofden zijn balken aangebracht, misschien wel ter bescherming tegen aanvaring. Opvallend dat één balk is verdwenen en dat moet met grof geweld zijn gebeurd gezien de verbogen en troosteloos naar beneden hangende bouten.
Links zoals het hoort, rechts zoals het is.

   

Schuttevaer
In het nieuwe nummer van de Schuttevaer kijk ik al snel naar de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren over verkochte of gesloopte binnenvaartschepen. Ook dit keer zie ik weer bekende schepen.
De eerste is de Jantje (023.23374) die van Nieuwelande is verhuisd naar Zwartsluis. Het in 1972 in Foxhol gebouwde schip heet nu de Arkervaart. Hieronder het schip nog als Jantje als het in de sluis ligt in augustus 2017.

De tweede is de Johan Evertsen (023.15755) die in 1979 in Oosterhout is gebouwd en nu sinds eind vorig jaar vaart als Ventum. Hieronder de Johan Evertsen in resp. juni 2007 en november 2009.

   

                                         terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht          

dinsdag 23 april 2019     
Het begin lijkt redelijk druk met de Arwi en de Wilhelmien rond 07.00 uur en een uurtje later de grote Delta. De Branta en de Lourens Sr volgen daar weer een uurtje later op. Maar dan blijft het stil, heel stil.
Gelukkig komen er recreanten langs, maar het wachten is op het grote cruiseschip Poseidon die zich na de middag meldt. Het schip komt van Willemstad en is met passagiers onderweg naar Gorinchem. 

Het lange wachten erna wordt beloond met een duo-schutting van twee schepen die ik al in de verte zie aankomen.

Op de brug wacht ik de schepen op en ik zie ze onder de brug vandaan komen en de sluis ingaan. Het zijn de spits Heerenschip en de Jan. De spits gaat naar Gorinchem, de Rotterdamse Jan volgt die richting ook. Beide schepen komen van het Maximakanaal.

   

De schepen gaan naast elkaar in de sluis liggen, de recreant die als eerste de sluis inkomt heeft geen enkele last van het duo. Het mag zelfs als eerste weer uitvaren.

In de Waalhaven zet ik de Heerenschip nog een keer op de foto als het de bocht ingaat richting de Merwede.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland ligt nog steeds de Guna, maar nu wel een beetje afzijdig. Gelost wordt op dat moment de Mejoni die met een lading van Rotterdam is gekomen.

   

In de sluis blijft het stil, geen enkel schip meer na de Heerenschip en de Jan, tenminste tot 20.00 uur in ieder geval niet. Daarna weet ik het niet, ik volg het dan niet meer.

Paaswandeltocht Vrijbuiters        
Als zo dichtbij op Paasmaandag een tocht wordt georganiseerd, dan is AndelWandelt er natuurlijk bij.

Anton van Rijswijk en Hans de Weerd worden al snel de Heusdense brug over gestuurd om daarna in de richting te lopen van Waalwijk. Ze komen daarbij ook langs een oude linie met nogal wat sluisjes.

Hierboven de nog niet zo lang geleden gerestaureerde Oud Heusdense Sluis en hieronder de Dubbele Sluis.

Een stukje verder lopen geeft een zicht op de Doeverense Sluis.

   

De route gaat verder naar de Bovenlandse Sluis die al vanuit de verte is te zien, links op de foto.

Deze sluis, die uitwatert op de Bergsche Maas, is er eentje die prachtig is gerestaureerd en een belangrijke rol speelt bij het drooghouden van Den Bosch.

   

Er vlakbij, eigenlijk ernaast, staat het Gemaal Gansoyen.

Dit is nog niet alles, want ook de Oude Sluis krijgt een bezoekje van de mannen.

   

Dan toch de laatste sluis in deze serie, Sluis Waalwijk. Er bestaan grote plannen om het gebied aan de buitenkant te ontwikkelen, zodat grotere schepen daar kunnen lossen. De sluis is niet zo lang geleden gerestaureerd en daarbij, meen ik, een stukje korter geworden.

   

Veel meer foto's van deze tocht staan elders op deze site, het Verslag ervan zal dra volgen.

                                  terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

maandag 22 april 2019    
Opnieuw een prachtige dag waarop de recranten bijna de hegemonie in de sluis overnemen. De beroepsvaart wordt vandaag slechts vertegenwoordigd door de Puck, die van Rotterdam komt en die passeert als ik niet op de sluis ben. 
Ook nu is er weer ex-beroepsvaart, dit keer is het de ex-sleper/duwer Poolster uit Mook die het verleden laat herleven.
Omdat ik nu het verleden heb aangehaald staan hieronder twee archiefopnamen van de genoemde schepen.

   

In de buurt van de sluis gebeurt ook weinig. In het Munnikenland arriveerde gisteren de Guna, bij De Rib de Farnsum.

   

Ook in de Waalhaven van de sluis volledige rust. Daar liggen nog steeds de Prinses Margriet en de Gendtia.

De Vier op pad             
Van Joost Roeland krijg ik vorige week een paar foto's van De Vier die dan actief is op de Bergsche Maas.

Het scheepje is op pad met het veer Bergsche Maas 8 naar Drongelen, misschien wel om daar de Bergsche Maas 9 te ruilen voor de Acht. 

   

Zeemansloop Scheveningen      
Anton van Rijswijk draagt solo ook nogal eens de faam van AndelWandelt uit. Zo ook afgelopen zaterdag door zijn deelname aan de 18e Zeemansloop vanaf Houtrust Squash. Hij vertelt:
"Vanuit startlocatie Houtrust Squash organiseert wandelsportvereniging de Zeemansloop de 18e Zeemansloop. Voor mij werd het m’n 2e deelname, want voor zes jaar terug was ik samen met Hans al een keer van de partij. Het werd een tocht waarin ik te maken kreeg met veel afwisseling zoals laag en hoogbouw, monumenten, parken, duinen, zee, strand, boulevard, pier, havens enzovoorts. Maar het contrast zat hem vandaag toch wel in de stilte en de drukte.

De stilte was in het gedeelte van de tocht door de Berkheide (een 1700 ha. groot duingebied aan de Nederlandse Noordzeekust tussen Scheveningen en Katwijk), ik kwam hier maar zo af en toe iemand tegen. Het was er echt stil. 

Maar dan op het strand en niet te vergeten op de boulevard in Scheveningen, over en over vol en o, o zo druk en dat had alles te maken met het zomerse weer. Al met al was het een fraaie tocht en ik kom er zeker nog een keer terug. 40 kilometer  7.10 – 15.50 uur."
Onderweg ziet Anton natuurlijk het e.e.a. dat interessant is voor deze site. Het boezemgemaal Drs. P.H.Schoute bijvoorbeeld dat voorheen het Gemaal Scheveningen droeg.

   

De haven van Scheveningen levert ook wat plaatjes op, zoals het duo Trident en Barend Biesheuvel.

In die haven ook een aantal vissersschepen, van eentje kan ik het nummer zien: FC 934228.

   

Ergens in datzelfde gebied spot Anton de Vrouwe Cornelia en de driemaster Minerva.

   

Veel meer foto's staan op de Facebook-pagina van AndelWandelt. Het is zeker de moeite waard, vooral als je die streek rond Scheveningen kent, daar een kijkje te nemen. 
Dan nog dit: Mooi weer, nogal wat motormuizen gaan dan ook op zo'n dag hun troosteloos bestaan compenseren door het gas flink open te trekken als ze de brug over gaan. Foei!
Een andere foei voor de aso's die door al het water hun water niet kunnen binnenhouden en de wal op vluchten om daar te wildplassen. Trouwens die twee meiden vanmiddag hadden zo te zien ook grote nood. Maar ondanks dat: Foei!
Ook een grote foei voor de bijna altijd grijze dames die op hun elektrische fiets slecht één stand kennen: scheuren. Foei!
Dan ook een foei voor de vele groepen wielrenners die zich allen een soort van Mathieu van der Poel voelen, maar eigenlijk een shirt van vier maten groter zouden moeten dragen om de illusie te wekken afgetraind te zijn.
Foei voor de aso's die menen dat iedereen hun muziekkeuze wel zal appreciëren en daarom André Hazes aan iedereen opdringen. Foei ook voor al die recreanten die denken dat rood het nieuwe groen is.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik heb mijn punt gemaakt. Gelukkig zijn er nog veel beschaafde mensen.

                                             terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 april 2019          
Eerste Paasdag en daarom vandaag geen update. Beroepsvaart zie ik trouwens niet, wel een respectabel aantal recreanten, genietend van het overheerlijke weer en dat zowel op het water als langs de sluis. Daarom nog maar een keer:

                                                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht









 
















    

Top