HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 juni 2019                                                 

zondag 30 juni 2019  
Opnieuw een prachtige dag die de Wilhelminasluis bijna transformeerde in een recreantensluis. Die kwamen er nl. genoeg, maar de beroepsvaart liet het flink afweten. Wel zag ik een oude sleper met de naam "Zeeland(ia)" passeren, maar ik was te laat en daarna kon ik er niets over vinden.
Ook de Jacoba (020.03667) kwam langs, een oude sleper uit Woudrichem. Maar ook toen was ik te laat voor een foto en daarom zocht ik mijn toevlucht tot het archief en kwam daaruit met een foto van augustus vorig jaar.

Zo rond 15.00 uur toch een beroepsschip, de Columbus. Het schip met een flink aantal passagiers werd hier bevoorraad. Ik heb er maar geen foto's van gemaakt. 

Gouds Wandelweekend    

Gisteren namen de mannen van AndelWandelt deel aan deze tocht van 40 km. Later bleek dat Anton van Rijswijk en Hans de Weerd 42 km hadden gelopen.  Of dat hun schuld was of een foutje in de route weet ik niet, maar ik vermoed het eerste (;-.  
In ieder geval waren de foto's die de mannen maakten zoals altijd geweldig, zoals die van de Goejanverwellesluis. Het is een schutsluis tussen de Hollandse IJssel en de Dubbele Wiericke.

Ieder zichzelf respecterend Nederlander kent natuurlijk de plaats die deze sluis inneemt in de Vaderlandse Geschiedenis. Op 28 juni 1787 werd Prinses Wilhelmina van Pruisen, echtgenote van Stadhouder Willem V, bij deze sluis tegengehouden. Het Vrijkorps van Gouda wilde voorkomen dat Wilhelmina in Den Haag een volksoproer zou ontketenen. Later die dag mocht Wilhelmina vertrekken naar haar echtgenoot in Nijmegen. Leuk stukje geschiedenis toch?

   

Een andere sluis waar de route Hans en Anton bracht was de sluis in Oudewater. Een sluis die vanwege ARBO-eisen niet meer mag worden bediend door een sluiswachter, maar zelf moet worden bediend. Leuk is dat!

   

Gelukkig zag AndelWandelt toch ook nog tussen alle recreanten, 98% lag afgemeerd, twee schepen die aandacht vroegen en ook kregen. De eerste was "den Onthaestingh", een oude IJsselaak die in Oudewater lag.

   

Ietsje verderop in de route een bekende langs de kant. Het was de Driekus uit Heusden, toch een bekende verschijning in de Wilhelminasluis.

   

Verder valt eigenlijk niets te melden over schepen/scheepjes in de sluis, alsook niet van het Gouds Wandelweekend. Dan maar stoppen met de laatste foto die Hans en Anton zaterdag maakten en vooral aandacht voor de limerick!

Dan nog dit............
Het heeft niets met de sluis te maken, maar het einde van de Formule 1 race in Oostenrijk was toch wel eerg spannend. In de laatste rond veroverde Max Verstappen, na een uitermate slechte start, de koppositie en won hij de GP Oostenrijk. Klasse!!

   

                                                 terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht
zaterdag 29 juni 2019
Een bijzondere dag vandaag die het waard maakte de vlag te hijsen. Dat deed ik dan ook vanochtend om daarmee respect te betuigen voor de veteranen die vandaag Veteranendag vierden. Op TV was een uitzending te zien van het defilé of de parade.
Later op de dag was er opnieuw iets te vieren, zij het dat dit van een totaal andere orde was en niet met de Veteranendag viel te vergelijken. Bij het Wereldkampioenschap Voetbal in Frankrijk won het Nederlands Elftal verdiend met 2-0 van Italië, waarmee niet alleen een plaats in de halve finale werd verdiend, maar ook deelname aan de komende Olympische Spelen in Japan. Gewoon voor de lol hees ik daarom aan het einde van de middag een "Hup Holland" vlag in top.

   

Schepen? Waar???    
Om 08.00 uur, we waren net aan ons ontbijt begonnen, kwam de Semper Fi de sluis in om te schutten richting Werkendam. Ik kon natuurlijk niet zo van het ontbijt weglopen en daarom nu een archiefopname uit oktober 2017 van deze Semper Fi. 

Meer schepen kwamen niet voorbij, natuurlijk wel een fiks aantal recreanten. Maar toch maakte ik nog wat foto's van schepen in de buurt. Zo lag in het Munnikenland de Nomade klaar om maandag te worden geladen.

Vanaf de dijk bij Poederoijen zag ik aan De Rib bij de fabriek van De Heus de Alabama liggen. De foto ervan werd van inferieure kwaliteit, maar plaats ik toch maar bij gebrek aan beter.

Dat geldt eigenlijk ook voor de foto van de Secunda die we een heel stuk verder zagen liggen. Deze foto maakte ik door de voorruit van de auto en dat is te zien door de plek precies op de boeg van het schip.

Independent    
Eenzelfde slechte foto plaatste ik gisteren van de Independent die passeerde bij het parkeerterrein bij het veer Brakel-Herwijnen. Joost Roeland stuurde me een veel betere foto van het schip, genomen op 23 juni jl. in de buurt van Rossum.
Het is een eigen schip van Bunkerstations Heimen voor brandstofvervoer van Rotterdam naar de verschillende bunkerstations.

Gedenkteken van het scheiden van de Maas en de Waal    
Dit gedenkteken staat op een goede plaats om foto's te maken van het Munnikenland en dus kom ik daar vaak. Ik ergerde me dan wel aan het slechte onderhoud van het groen rondom en de grindbak waar het in staat. Gisteren echter werd de boel daar schoongemaakt en ziedaar: fier, frank en vrij staat het Gedenkteken nu weer te pronken. 
 

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 juni 2019      
Al vroeg beloofde het weer een uitermate mooie dag te worden. Druk was het niet vanochtend vroeg, zodat pas na een uur of drie wachten de sluiswachter eindelijk in actie moest komen. De Naomi, die van Helmond kwam, wilde graag schutten richting Merwede. De foto van het schip is niet van mij maar van Joost Roeland die deze foto op Marine Traffic plaatste. 

Nu ik toch de naam van Joost Roeland heb genoemd, kan ik mooi overgaan naar een drietal foto's die ik gisteren van hem kreeg van de Zr.Ms. Gouwe, de A878. Het schip behoort bij de Koninklijke Marine en doet daar vanaf 1997 dienst als kustsleepboot. Deze sleper wordt o.a. gebruikt om Marineschepen assistentie te verlenen bij het aan- en afmeren, alsook bij het verhalen.

Joost schreef erbij: "Gisteren passeerde in Rossum richting Gorinchem de marine sleepboot A 878 GOUWE.  Die zie je bijna nooit in deze contreien, zij is nu in Sliedrecht, ik denk ter opluistering van het Baggerfestival dat dit weekend vanaf morgen gehouden wordt. Is omgevaren via Tiel want er was een storing van de spoorbrug in de buurt van Arkel, dus een stremming op het Merwedekanaal."

   

Al vroeg vertrokken mijn betere helft en ik van de sluis om richting Rossum te gaan. Maar vanaf de brug zag ik in de Waalhaven de Dirk Sr. popelen om de sluis in te gaan. Auto dus meteen maar weer aan de kant om een foto te maken.

We bezochten in en rond Rossum een paar winkels en daarna besloten we naar de Brasserie De Roskam in Hurwenen te gaan. Een mooiere plaats vind je volgens mij niet, want vanaf het terras van deze Brasserie zie je de schepen op de Waal dichtbij langskomen.
Edoch, de Brasserie bleek te zijn gesloten en een half uur wachten was echt te veel gevraagd.

Maar voordat we vertrokken nam ik nog snel twee foto's van schepen die op dat moment passeerden. Het waren de mts Independent en de met containers geladen Arion.

   

De foto's hierboven zijn gewoon slecht, ik weet het. Maar niets plaatsen van de Waal-schepen vond ik ook niet leuk. 
Eenmaal weer thuis, zo halverwege de middag, zag ik in één van de schuttingen een Brits vaartuig liggen, de Opium uit Nottinghamshire. Even nog dacht ik een narrowboat te zien, maar daar kwam ik al snel weer op terug.

   

Door de felle zon en de slagschaduwen zijn de foto's zeer matig. Toch maar twee foto's van de Risico die richting Zuid ging.

   

Zo'n twee uur later weer een schip, in dit geval de Douwina. Een goede bekende overigens.

Daarna mijn laatste schip, de Elionie (023.26030) die van Werkendam kwam.

Patrijzen op de sluis       
Gisteren zagen we voor het eerst twee luidkeels communicerende patrijzen, die op de heg die langs ons garagepad stonden. Vandaag ontmoette ik eentje aan de sluiskant. Ook nu weer was het diertje luid aan het communiceren, met wie werd niet duidelijk.
In ieder geval blijken het patrijzen te zijn, wel leuk om die hier te zien.

   

                                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht     

donderdag 27 juni 2019  
Vandaag deed zich een fenomeen voor dat niet al te vaak in de Wilhelminasluis kan worden gezien. Het niveau van de Maas was vandaag lager dan aan de Waalzijde. Dat betekende voor de sluiswachters goed opletten, want bij schepen die wel aan de Waal binnen konden komen, speelde nu de diepgang mee van de Maaszijde.
Maar goed, de Sharon die richting Maas schutte miste ik volledig, het schip kwam te vroeg. Wel zag ik nog een aardige schutting waarin de Wilhelmien als eerste de sluis in kwam.

In dezelfde schutting ging een bijzonder schip mee, de ss George Stephenson. Ik maakte er een aantal foto's van waaronder eentje die ik hier plaats. 

Na deze interessante schutting vertrokken we weer eens om dieper Brabant in te gaan. Gelukkig was John Pruissen op de sluis om wat opnamen te maken van schuttingen die ik wel op mijn mobieltje zag vanuit Uden en de Grote Peel, maar die ik dus niet meemaakte. De Sharon passeerde dus ongezien, maar John  was paraat bij een schutting met de Casa-Nova en de Navitas.

   

Extra aandacht van John kreeg de Casa-Nova en dat is zeker terecht. Dit schip ziet er altijd uit om door een ringetje te halen. (Vreemde beeldspraak trouwens).

   

Daarna ging John Pruissen denk ik aan de koffie, want Anna B, de Beati en de Deo Data passeerden "ongezien". Maar voor de Sayonara was John weer paraat!

   

Terug op de sluis was ik toen John Pruissen net vertrok. Jammer, maar gelukkig stuurde hij zijn foto's meteen op. Zelf was mijn eerste schutting die waarin een oude sleper acteerde, de Assistent uit Schoonhoven. 

Bij de laatste foto's, en ook die hierboven, gebruikte ik mijn IPhone xs en niet mijn camera. Resultaat is uitstekend met foto's van de Beati rustend in de Waalhaven en de Ventjager. 

   

Vergeet ik helemaal een foto van vanochtend te plaatsen van de Dirk II die op pad was met Marit.

Meer foto's niet van vandaag. Ook niet van de Lieneke die net passeerde en de Eemsteyn die nu (18.40 u.) in de sluis ligt.

Foutje bedankt     
Gisteren meldde ik dat de Liberté met een gloednieuwe bak, de WD1, op pad was. Dat nu bleek een omissie van jewelste, want deze WD1 is niet gloednieuw, maar heeft alleen een bewerking ondergaan waardoor dit zo lijkt. Joost Roeland wees me erop dat de WD1 al in 1980 werd gebouwd en nu slechts een opfrissing had ondergaan. Mea Culpa.

Carpe Diem tocht            
Anton van Rijswijk nam vandaag deel aan deze tocht van zo'n 25 km en hij stuurde me na afloop wat foto's. Allereerst twee van de Schotbalksluis in de Kromme Mijdrecht.

   

Ook van de Pondskoekersluis kreeg ik een aantal opnamen.

   
   

Ergens onderweg fotografeerde Anton dit scheepje, de Vlieger. Alles doet me denken aan een ex-RWS-scheepje. Zou het dezelfde zijn als het scheepje dat je ziet als je via deze link kijkt?

                           terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht                           

woensdag 26 juni 2019
Net als gisteren eerst een terugblik en dan vooral naar de avond. Mijn vooruitgeschoven post in het Munnikenland, Jeannette Hartman, zag zowel de Ella als de Andiamo naar de fabriek van Covaco gaan. 

   

De Ella bleef buiten de fabriek op de palen liggen, de Andiamo, overigens een onbekende voor me, ging bij de kraan liggen.  

Ook daarna zag Jeannette nog schepen passeren, waaronder de Urker Babette die bleef overnachten in de Waalhaven. Daar zette ik het schip vanochtend op de foto.

   

Schutte de Babette rond 11.00 uur door richting Maas, het volgende schip, de Arta,  liet weer een tijd(je) op zich wachten.

Langzaam werd het wat drukker en zo spotte Jeannette ook de Deo Data die op weg was naar Poederoijen. Zelf zag ik het schip in de sluis liggen. 

   

Dan een schip dat op het eerste gezicht een spits leek. De maten echter kwamen daar niet mee overeen. Wel toen ik hoorde van de schipperse dat de Fant 10 meter was verlengd. Volgens mij is het dus een verlengde spits, maar ik zal de vraag op Spitsenvaart op Facebook stellen. Daar is zoveel kennis aanwezig en zal het in notime duidelijk worden.

De Fant heeft als thuishaven Ridderkerk. Bij het uitvaren nam ik nog een foto van het schip en ook Jeannette deed dat. Zij omdat ze door deze Fant werd ingehaald.

   

Jeannette was, met haar man natuurlijk, onderweg naar huis in Woudrichem toen ze na de Fant tegenliggers kreeg. In eerste instantie was dat de duwer Liberté die een flinkebak voor zich had. 

   

Deze bak, de WD1 (023.35198), bleek gloednieuw te zijn. Heel bijzonder dat dit transport daarna naar De Rib in Andel ging.

 

Achter de duwcombinatie kwam de Albatros richting sluis en schutte dan ook mee met de Liberté.

   

Dan het laatste schip voor vandaag, tenminste voor mij. Het was de Lisa, een bekend schip.

Tot slot nog de twee schepen in het Munnikenland. Vanochtend maakte ik mijn bijna plichtmatige wandeling richting het Gedenkteken om de Andiamo op de foto te krijgen.  

De Ella lag nog op dezelfde plaats als gisteravond, maar om de cirkel rond te maken, ik begon tenslotte met de Ella, toch een foto van het schip.   

                                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht                            

dinsdag 25 juni 2019      
Eerst een terugblik naar gisteren toen ik de spits Nadenos miste. Nu toch een foto (van Arie van Tongerlo) als het schip in de Waalhaven vaart om te schutten, op weg naar het Maximakanaal en de Zuid-Willemsvaart.

Ook de volgende foto's zijn gisteren gemaakt, maar nu door Jeannette Hartman. Ze tonen de De Tijd zal 't Leren die net de Waalhaven uitkomt en ernaast de Spica die vanochtend pas schutte en de nacht doorbracht in de Waalhaven.

   

Vanochtend fotografeerde Jeannette de spits Moshulu die ook al in de Waalhaven had overnacht nadat het gisteravond nog werd geschut. Ernaast het werkschip Noord dat vanochtend weer naar het meerpalen plaatsen ging.

   

Zelf bekeek ik de Noord van het plekje bij het Gedenkteken, net toen de mannen bezig waren met het plaatsen van een meerpaal.

   

Later vanochtend zag Jeannette de Manuela aankomen, ik maakte later een foto toen het schip in de Waalhaven lag.

Vanochtend ook reed ik na wat zaken regelen in Brakel door naar de veerstoep. Mijn bedoeling was daar een half uurtje te blijven en kijken of bekende schepen voorbijkwamen. Maar toen ik daar aankwam, was ik eigenlijk net te laat voor de Nova (023.23289) uit Hendrik Ido Ambacht. 

Stroomafwaarts ging op hetzelfde moment de Werkendamse Initia (060.04082). 

Voorlopig kwam er aan beide kanten niets meer aan en omdat ik niet zo ben van een tijdje waterstaren keerde ik terug naar de sluis. Precies op tijd om de spits Jolise te zien schutten. 

De Jolise bleek mijn laatste schip te zijn, wel zag ik, zittend in de buurt van mijn airco, nog schepen als de Conto Mio en de Prinses Margriet passeren. Ik verkoos de koelte binnen boven de warmte op de sluis.

Ook gisteravond     
Een werkelijk prachtige foto van de gebouwen van de fabriek van Covaco, weerspiegeld in het water. Deze geweldige foto is van Jeannette Hartman. Het is een beeld van gisteravond.

                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 juni 2019  
Warm! Maar waarschijnlijk heeft iedereen dat zelf ook gemerkt. Toch wat foto's bij elkaar gesprokkeld, te beginnen met de Elisabeth die tijdens ons ontbijt passeerde.

   

In het Munnikenland was het rustig, de La Girafe was al gelost en verdwenen. Maar de Dintel kwam er net aan om weer met de Noord bezig te gaan aan het plaatsen van nieuwe afmeerpalen.

De Noord was al druk bezig. De Dintel voegde zich erbij.

   

De rechter foto hierboven is van Jeannette Hartman. Ook de foto die hieronder staat van de nieuwe palen maakte zij.

In de sluis nogal wat recreanten, waaronder ook een oude sleper: de Dolfijn uit Akersloot, een schip dat ik nog niet kende. 

   

Een hele tijd later de Werkendamse Carina, ik wandelde daarvoor naar de brug.

Na deze foto moesten we voor een afspraak naar Heusden, maar ik hoorde ook dat de Sayonara eraan kwam. De middenweg gekozen, wel op pad maar een korte stop op De Rib om vanuit de auto een foto te maken van dat schip.

In het begin van de avond kreeg ik nog een foto van Jeannette. Erop het passagiersschip Sarah die net de Waalhaven van de sluis indraaide.

Meer niet voor vandaag. Ik ben trouwens bezig de Duwers/Slepers van indeling te veranderen. Valt niet mee, morgen maar weer eens een poging, want nu blijken alle schepen van dit type te zijn verdwenen.

                                           terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 23 juni 2019  
Typisch een recreantendag! Regelmatig aardig gevulde schuttingen waarbij (bijna) iedereen blijk gaf van een goed humeur en te genieten van het op het water zijn. Geen onvertogen woord verstaan, wel eentje gehoord en flink ook.

Ook rond de sluis was het druk. Op het hoogtepunt, zo rond 15.00 uur, telde ik 26 mensen die langer of korter een kijkje namen naar het gebeuren in de sluis. Ook schijnt de sluis weer te zijn ontdekt als een ideale zwem- en duikplaats. 

Was het vandaag druk dankzij de vele recreanten, de beroepsvaart leek, verdiend, weekeinde te houden. Weliswaar was de Nomade gisteren in de Maashaven gearriveerd, maar het bleef daar bij de Prinses Margriet liggen. Maar in de loop van de middag kwam het toch schutten op weg naar Rotterdam

   

De middag liep al bijna ten einde toen ik de spits La Girafe zag aankomen. Tot mijn verbazing ging het rechtdoor het Munnikenland in en kwam het niet naar de sluis toe.

Hoewel het nog steeds erg warm was kon ik het toch niet laten naar het Gedenkteken te lopen om te kijken waar de La Girafe was. De spits bleek te liggen bij de kraan, klaar om morgenochtend te worden gelost.

Net wilde ik teruglopen naar de sluis toen ik helemaal achteraan een scheepje zag liggen dat ik meende te herkennen als een oude sleper. Camera weer gepakt en een ingezoomde foto gemaakt en jawel, een bekende. Het was de Jeany-M die lag te genieten. 

Meer beroepsvaart kwam niet langs of arriveerde in de buurt van de sluis.

AndelWandelt op pad    

Weinig te zien van scheepvaart op deze tocht van toch 50 km, afgezien van wat kleine recreatiescheepjes. Maar ik kreeg van Anton en Hans weer wat foto's van gemalen. Allereerst was dat het Gemaal Hoekpolder. 

   

Kilometers verder, de tocht was 50 km, ging de route langs het Gemaal Commandeurspolder.

Het derde en laatste gemaal droeg een bijzondere naam "Gemaal Alkeet en Buitenpolder". 

   

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 22 juni 2019
De moed heb ik opgegeven en ik zal het moeten doen met een slepertje uit Veere. Geen enkel beroepsschip liet zich zien vandaag, maar ook niet aan De Rib of in het Munnikenland.
De Marsyl III (023.23029) schutte vanmiddag en zoeken naar gegevens leverde o.a. op dat het scheepje in 1992 in Middelburg is gebouwd. Een namaak dus, maar wel een mooie en met een geweldig geluid van de motor. Zelfs de sluiswachter kwam ervoor naar buiten. Verder maakte ik geen foto's, geen andere recreant viel me op. 

   

Tokata werd Drift     
Gisteren meldde ik dat de Tokata van eigenaar was gewisseld en nu vaart als de Drift. Met die naam kwam het schip nog niet door de Wilhelminasluis, maar Joost Roeland kreeg het elders op de foto.

Hij wist te vertellen dat het schip met schipper Hoekstra nu in het containervervoer van Veghel - Rotterdamse regio vv zit. 

Jannezandse brug in het AD/Rivierenland      
Eerder deze week schreef het Brabants Dagblad al over deze brug, nu kwam ook het AD/Rivierenland met het artikel. 

 Al eerder stond dit bruggetje, ooit de toegang tot de Biesbosch, in de belangstelling en misschien daarom kwamen de mannen van AndelWandelt op 22april 2015 tijdens hun Rondje Land van Heusden en Altena erover.

De brug verkeerde toen nog in deplorabele toestand en de lopers moesten uiterst voorzichtig de overgang wagen.

   

"Hopelijk neemt de nieuwe gemeente Altena de restauratie of overdracht van dit bruggetje serieuzer dan de ex-eigenaar, gemeente Werkendam.", voegde een kenner me toe.

Hillegatsesluis   
In het artikel ook aandacht voor de Hillegatsesluis die nu weer in vervallen toestand blijkt te verkeren. Jammer, want na de restauratie zag deze sluis er toch heel goed uit. Wel, misschien twee vliegen in één klap.

   

AndelWandelt in het 3e kwartaal          
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zijn het bijna eens over het programma van het 3e kwartaal van dit jaar. Hier en daar moet het programma nog worden ingevuld, maar dan denk ik als voorzitter mijn fiat wel te kunnen geven. Vooralsnog is dit de uitkomst van "veel overleg":

                                         terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 juni 2019  
Prachtig weer en ook nu weer een aantal schepen op de foto gezet. De eerste was de Domani, een rondvaartboot.

Van de andere kant passeerde de Marja een uurtje later.

   

Met de Allegria kwam een schip de sluis in die ik wel eerder zag, maar qua kleuren er nu wat anders uitzag. De foto van het schip in het A-album heb ik dan ook vervangen.

De Sayonara kwam ook langs, maar dit keer zo te zien zonder enige containers. Wel was het op weg naar Den Bosch.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland werd de Fortuna gelost en een stukje erachter de Liesbeth geladen. 

   

Helemaal achteraan was het werkschip Noord weer bezig. Nu echter was ook de Dintel erbij.

Spitsen krijgen altijd wat meer aandacht, dus nu ook weer de Zeeuwse Orca uit Terneuzen.

   
   

Het laatste schip voor mij vandaag, ik miste er een stel, was de Hildamar die rond 18.00 uur richting Zuid schutte.

Schepen op de Gouwe    
Van Jos van der Horst kreeg ik een drietal foto's van schepen op de Gouwe in de buurt van, zo vertelde hij, de Goudse Spoorbruggen. Het zijn de met containers geladen Tormenta en het zandschip Union.

Tegen de wal lagen een vijftal zeilschepen te wachten tot de spoorbruggen open zouden gaan.

Die zie je niet meer........  
Tenminste niet meer onder de naam waarmee de schepen ooit door de Wilhelminasluis kwamen. Via de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren van de Schuttevaer weet ik nu dat de Tokata (023.18780) is verhuisd van Millingen naar Idskenhuizen en vanaf nu vaart onder de naam Drift. Hieronder de Tokata in de Wilhelminasluis in resp. mei 2013 en september vorig jaar.

   

Ook weet ik dat de Denera (023.26975) nu vanuit het Belgische Gent vaart en wel met de naam Centaurus. Hieronder het schip nog als Denera in december 2008, liggend bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. 

Dan was er in die rubriek ook aandacht voor de Arja (030.30021). Werd dit schip als gesloopt vermeld in de vorige editie van deze rubriek, schipper-eigenaar Arie Paans uit Werkendam corrigeerde dat. "De oude dame drijft nog steeds."

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht





     
 

Top