HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
21 t/m 31 december
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina
                                                    Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 november                                                       


zaterdag 30 november 2019      
Weinig scheepvaart te verwachten op een zaterdag en ook dat kwam weer eens uit. Zelf was ik al vroeg actief, maar de camera kon ik rustig laten liggen tot iets na 08.00 uur. Toen schutte als eerste de Verdon op een reis die van Rotterdam naar Oss ging.
Zo vroeg was ik wel paraat maar daarbij niet zodanig gekleed dat ik naar buiten kon gaan voor een foto. 

Het had flink gevroren en dat is op de bovenstaande foto goed te zien. Maar daarna brak de zon door en werd het opeens een prachtige dag. Maar toch ging het tweede schip vandaag vanuit huis op de foto. Het was de Disponible, een schip dat Nieuwdorp als thuishaven kent.

Buiten deze twee schepen was er niets te doen op en in de sluis. Maar.........rijdend over de Maasdijk richting Woudrichem kwamen we de Adelaide (023.15676) tegen. Dat was een schip dat ik nog niet eerder zag. Auto dus langs de kant, camera erbij voor een foto zonder te letten op een stel achterlijke figuren die zich hier waanden als Max Verstappen in Abu Dhabi.

Eenmaal thuis en mijn archief geraadpleegd kwam ik tot de slotsom dat ik dit schip wel kende, maar dan als Navigatie. De foto hieronder maakte ik in juli van dit jaar toen het schip in de Maashaven rustte.

 Restauratie in 1984       
Nogmaals een foto van het werk met de basaltkeien voor het talud van de sluis. Opnieuw valt op dat geen enkele beschermend kledingstuk wordt gedragen. 

Ook op de tweede foto is dat niet het geval. De foto valt te duiden door het huizenblok 9/10 op de achtergrond.

Voetveer Woudrichem-Slot Loevestein vv.   
In het Altena Nieuws van deze week een artikel over Philip Vink en het voetveer dat sterk op hem leunde. Gezien het artikel houdt Vink ermee op. 

Gelukkig is de zoektocht naar een nieuwe veerman succesvol geweest, want dit veer zette heel wat mensen over. Ook de mannen van AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, maakten in mei 2010 gebruik van dit voetveer. Bijna een jaar later waren ze er weer en zagen ze een druk bezet voetveer voor hun neus verdwijnen naar de overkant.

   

Wie de nieuwe veerman wordt is nog niet bekend, hoewel ik wat namen heb horen fluisteren. Het lijkt me echter niet raadzaam die namen hier te vermelden.

Amare in de Schuttevaer
     
In de rubriek Kielzog van de Schuttevaer dit keer een verhaal over de ontmoeting van Hannie Visser-Kieboom met het schipperspaar van de Amare. De Amare is een schip dat ik zeer regelmatig hier heb gezien en nog zie. De ontmoeting van Hannie Visser-Kieboom en het schipperspaar leverde opnieuw een prettig leesbaar artikel op.

De Amare is, zoals ik hierboven vermeldde, een bekend schip. Hieronder twee opnamen van resp. mei 2012 en mei 2013.

   

                                       terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 november 2019        
Vergeleken met gisteren was het wel heel rustig vandaag, maar wat een aparte schepen zag ik langskomen. De dag begon met niets, geen schip dat kwam schutten. Mijn aandacht verlegde ik tijdens ons vroeg ontbijt naar de parallelweg over de sluis waar een fikse vrachtwagen-combinatie een hoogwerker kwam lossen.
Nu hoorde ik gisteren dat volgende week de bomen langs de sluis worden geknipt en ik neem aan dat deze hoogwerker daartoe werd gebracht. Het ding reed zelfstandig naar de parkeerplaats.

Gezien het mooie weer, droog en weinig wind, wandelde ik later over de sluis om een foto te maken van de in de Waalhaven liggende Two Rivers. Later schutte het schip trouwens alsnog.

De komst van de Caan is en blijft altijd bijzonder. Dit keer had het schip maar weinig containers aan boord.

Buiten een recreant schutte daarna helemaal niets. Maar na lang wachten opeens een trio-schutting. Ongekend natuurlijk.

Achter elkaar kwamen de Belgische Oggy, de Jan en de Walrus II de sluis in om die later in dezelfde volgorde te verlaten.

       

Nu hoorde ik al van een schipper dat één van de zandzuigers bij Heerewaarden weg zou gaan, het karwei zat er daar op. Vanochtend kwam een prachtig transport door de sluis met o.a. de zandzuiger Eensgezindheid uit Heijen die heel lang bezig is geweest bij Heerewaarden.

De aanvoerder van het transport was de sleper Hanne, een onbekende voor me.

De Hanne was de trekker van niet alleen de zandzuiger, maar ook van een bak, een ponton (Eensgezindheid 4) en een vlet (Eensgezindheid 2).

   

De vlet deed niet erg veel geloof ik, maar de Hendrik hield het transport mede op goede koers. Ook deze Hendrik was een onbekende voor me. 

   

Heel rustig en beheerst voer het transport de sluis uit en verdween door de bocht om richting Waal te gaan. Op weg naar Haaften begreep ik van een van de bijna altijd aanwezige "kenners". 

Later kwam met veel enthousiasme de Jack the Digger de sluis in. Een werkschip van ESB Maritime BV

   

Tegen het einde van de middag kwam de Caan weer terug, maar nu was het schip helemaal leeg.

Mijn goede vriend Piet Lobregt, de man van de Facebook-pagina Scheepvaart op Waal en Maas, stuurde me weer wat foto's. O.a. een foto van het hierboven beschreven transport van de zandzuiger op weg naar de sluis.

Waar ik vandaag niet aan toekwam, maakte Piet wel foto's van de Liesbeth en de Sagittarius uit Nijmegen die in het Munnikenland resp. werden geladen en gelost.

   

Rijdend over de sluis zag Piet de Quo Vadis in de sluis liggen. Ik maakte er zelf geen foto van, omdat een dringend telefoongesprek mij bezighield. 

De laatste bijdrage van Piet is de, na te zijn geschut, in volle galop langskomende Two Rivers. Prachtige opname.

Dat was toen ..........52
Een opname waarin het werk aan de remming in de Waalhaven centraal staat. Op de achtergrond de directieketen in 1984. 

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 november 2019    
Wat een dag! Juist nu het eigenlijk de gehele dag druk was in de sluis regende het onafgebroken tot een flink eind in de middag. Veel foto's maakte ik dan ook vanuit huis, zoals die van de Zwaantje die rond 06.30 uur de sluis in kwam en daar zo'n twee uur bleef liggen. Waarom? Daarover later meer.

Ver in de ochtend kwam de Caan, maar een andere dan ik verwachtte. Het schip leek op weg te zijn richting Oss.

De Zuiderzee, ging richting Gorinchem, kwam in twee gedeelten op de foto vanwege de regen.

   

Dan achter elkaar twee slepers. Eerst was het de Walrus II en de schutting erna de Liberté. De laatste ging naar Aalst om daar een bak op te halen.

   

De Liberté kwam al snel weer terug, maar nu met een ponton, de NP523, voor zich. Het transport ging bij Gorinchem het Merwedekanaal op. 

Een paar schuttingen later de Luxemburgse Bo Chris Jr. uit Grevenmacher met een grote bak voor zich van Swanenberg IJzer. Dit transport ging naar Werkendam. 

Het werd daarna even bijna droog en ik waagde het om een foto te maken vanaf de brug van een duo-schutting. Eerst kwam de Pelikaan binnen, gevolgd door de geladen Ventjager.

Op de foto hierboven is in de Waalhaven nog een schip te zien. Later bleek dit de Gerrit Jan te zijn.

Hoewel het druk bleef liet ik de foto hierboven de laatste voor vandaag zijn. Er viel zo nu en dan nog regen, maar de schepen bleven komen. Ik zag o.a. de Courage, de Eros-combinatie, de Solent, de Westerschelde (zelfs tweemaal), de Lourens Sr, de Deo Data en de spits Jaël schutten. Het is op dit moment nog geen 17.00 uur en dus zal er nog wel een aantal schepen komen.
Vergeet ik bijna dat ik van de Jaël nog wel een foto maakte, met mijn IPhone. Bij deze dus een nakomertje.

Storingen en stremmingen     
De Zwaantje, daarmee begon ik vandaag, bleef noodgedwongen in de sluis liggen omdat deur H2, westelijke Waaldeur, problemen gaf. Een te hulp geroepen monteur slaagde er in om het probleem op te lossen, zodat de Zwaantje kon uitvaren. 

Ook de Caan bleek een rol in de oplossing te spelen, want met zijn schroef duwde die flink wat water over de drempel en hopelijk verdween daarmee ook het vuil dat de storing veroorzaakte. De rest van de dag bleef de deur inderdaad meewerken.

Van dezelfde bron kwamen vandaag nog twee berichten binnen van stremmingen van de Wilhelminasluis en het Heusdensch kanaal. De berichten zijn wel op tijd, want het gaat over proefsluitingen van de Kromme Nolkering en de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis in maart en oktober volgend jaar.

   

Wel jammer dat nog steeds de Voorhaven (Maashaven) alle credits krijgt van storingen en/of stremmingen.  

Dat was toen ..........51     
Vandaag weer eens drie foto's die, ik herhaal het maar eens, gemaakt zijn van dia's. Kwalitatief vaak onder de maat, maar toch gezien de afbeeldingen plaatsbaar.
Op de eerste foto herstelwerk van het talud bij het oostelijk Maashoofd (H3). De tweede foto toont de aanleg van de westelijke remming in de Waalhaven. De derde foto is gemaakt van het plaatsen van de westelijke remming in de kolk, nabij het Maashoofd H4. Op die foto is nog een stukje van de hefbrug te zien, alsook van de weg. Op de achtergrond het befaamde "Tranenbos".

       

                                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 27 november 2019   
Weinig op de sluis geweest vandaag, de weersomstandigheden waren m.i. niet al te uitnodigend. Voor de Deo Data, een kraanschip, ging ik wel even naar buiten, maar erg ver waagde ik me niet. De Deo Data ging overigens naar de Poederoijense Bol om daar een schip te lossen. Ik meen dat dit de Bas Anne was.
Natuurlijk keek ik ook weer in het Munnikenland. Daar lag de net aangekomen Desiré te wachten, terwijl bij de kraan de gisteren aangekomen Nivoma werd gelost.
   
Veel later maakte ik vanaf de brug een foto van de New Vista (023.14288) uit Zwolle, een schip dat hier niet vaak komt.
De New Vista kreeg in de sluis gezelschap van de bij Heerewaarden met zand geladen Wilhelmien.
Weer later zag ik in de Waalhaven de spits Moshulu liggen. Het schip was gelost in Lieshout en bleef vannacht hier.
Nu zijn er veel meer schepen geschut vandaag, zo zag ik net o.a. de Anja, Fasaly, variatie, Conto Mio en nog een paar. Helaas! Eerst de regen en daarna de donkerte zijn geen goede omstandigheden voor een foto.

Dat was toen ..........50    
Vandaag twee foto's die tonen hoe zwaar dit handwerk is. Zo werd het hele talud aan beide kanten vernieuwd!

                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 26 november 2019     
Om te beginnen hieronder twee opnamen van gedeelten van de Viper (060.03516), een voor mij onbekend schip. 
   

De foto van het schip die ik heb toegevoegd aan het V-album is van Joost Roeland.
De Martina (020.09369) was de tweede die ik zag, maar ik moet daarbij vermelden dat ik een paar uur naar en in Breda was. Deze foto is een archiefopname.

Zelf zag ik vanmiddag de Albatros (023.10674) in de Maashaven liggen wachten tot het kon schutten. Het schip lag namelijk 25 euro te diep vertrouwde een kenner me toe. Geen idee wat hij bedoelde, misschien maar weer eens de oude Willem Waaierdeur raadplegen.

Tegen het einde van de middag kon de Albatros trouwens toch schutten toen de vloed opkwam. De Janina (033.10509) hoefde niet op die vloed te wachten, maar die zag zich geconfronteerd met een ander probleem. Daarover straks meer.

   

De Nivoma (023.14749) ging rechtdoor het Munnikenland in naar de fabriek van Coveco.

Het was mijn laatste schip, hoewel zoals gewoonlijk eind middag en begin avond nog een aantal schepen kwam schutten. De Courage, Amare en Stern bijvoorbeeld, maar ook de Maurice.

Storing aan sluisdeur       
Vanmiddag, met de Janina in de sluis, zag ik dat de deur H2, westelijke Waaldeur, alle medewerking weigerde. Wat er daarna gebeurde weet ik niet, maar even later deed de deur weer mee. 

Vreemd, want ook vanochtend en gisteren haperde een deur meermalen hoorde ik vertellen door een schipper. Probleem dit keer opgelost, maar het moet toch nog latent aanwezig zijn. Wordt misschien nog wel vervolgd.

Dat was toen ..........49   
Vandaag weer een heel bijzondere foto, waarop men bezig is deur H3, de oostelijke Maasdeur, terug te plaatsen. Bijzonder is te zien hoe weinig zo'n 40 à 50 jaar geleden aan veiligheid werd gedaan. Geen helmen, geen beschermende kleding, geen redding-vesten, geen veiligheidsschoenen, kortom geen enkele bescherming.

Ridderhofstadtocht van AndelWandelt 3
Vandaag voor de derde keer aandacht voor deze wandeltocht van AndelWandelt. De foto's van de tocht alsook een verslag ervan staan nu online.
De foto is van de Dafnia die bij een ponton ligt met bouwmateriaal. Gisteren was er ook al een foto van dit scheepje, maar nu is te zien waarom zwaar bouwverkeer daar niet mag of kan komen.

                               terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 november 2019     
Niet te geloven zo druk vanochtend vroeg, heel vroeg. Eigenlijk direct na opening van de sluis hoorde ik in ieder geval de Quo Vadis, Albatros, Amare, Arie, Courage, Wilhelmien en Altero passeren. Gezien het vroege tijdstip maakte ik geen foto's, het was nog te donker ook.
Voor een afspraak moest ik vanochtend in Woudrichem zijn en natuurlijk reed ik over de Maasdijk er naartoe. Onderweg, met het Munnikenland op de achtergrond, kwam ik de Harmonie tegen die richting sluis ging.

Later, op de terugweg, kwam ik de Deo Favente tegen die naar de Waal/Merwede ging.

In de verte, niet ver van de sluis, zag ik nog een schip. dat was de Zuiderzee die even later schutte.

Het was nu flink wat rustiger in de sluis, maar rond het middaguur kwam de Eros-combinatie met een lading schroot.

Niet lang erna eerst de Iris en even later de Columbus uit Kerkdriel. De laatste was ongetwijfeld op weg naar de thuishaven.

   

Ook richting Maas schutte de duwer Ram die een uurtje later kwam.

Een tijd verstreek voordat de Woudrichemse vissers met de Neeltje en een aantal bijboten de sluis in kwamen om helemaal voorin te gaan liggen.

Het voorschip dat op de foto hierboven links is te zien hoort bij de Eendracht die met een lading zand onderweg was.

Het begon nu al snel donker te worden en dus maakte ik van de Wilhelmien en de De tijd zal 't leren geen foto meer.

Dat was toen ..........48
Vandaag twee weinig spectaculaire foto's van noodzakelijke werkzaamheden aan de sluis. Links is men bezig met metselwerk aan één van de sluishoofden, rechts wordt een deur teruggezet.

   

Ridderhofstadtocht van AndelWandelt 2
Plaatste ik gisteren alleen maar foto's van schepen die Hans de Weerd onderweg zag, dit keer zijn het twee sluizen die aan de orde komen. Morgen volgen dan de foto's die Hans maakte van mooie en/ofbijzondere  plekjes op deze tocht.

De eerste sluis die Hans onderweg zag was de Kraaienestersluis in Breukelen, een sluis die door een schipper zelf moet worden bediend. Deze sluis vormt de verbinding tussen de Vecht en het Tienhovens Kanaal met de Loosdrechtse Plassen.

De tweede sluis ligt bijna aan het einde van de tocht. Deze Sluis Kerkvaart, misschien ook wel de Pondskoekersluis, ligt in de Kerkvaart waar deze aansluit op de Kromme Mijdrecht. Kijk, dat is nog eens info. 

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 november 2019    
Zondag en dus een gesloten sluis. Niets te beleven, ook niet rond de sluis. Toch wat gevonden dat site-waardig is.
We waren op Slot Loevestein en maakten o.a. het rondje om het kasteel over de wallen. Vlakbij de hoofdpoort zagen we op de Waal een Belgisch schip passeren, het mts Panamera. Het schip kwam uit de buurt van Keulen en ging naar de Europoort.

We waren eigenlijk niet met een doel naar Slot Loevestein gegaan, maar er bleken wat activiteiten te zijn. Verschillende re-enactment groepen waren bezig, zelfs werd geschoten met oude musketten.  

   

Naast het genieten van een aangeklede kop koffie met uitstekende meringue, keken we ook even naar het optreden van de gekostumeerde mannen.
Nu heb ik zelf genoeg moeten marcheren, heel lang geleden, maar ik zag en hoorde dat enige oefening hier op de goede plaats zou zijn. "Ik wil één klap horen mannuh", zei de drilsergeant toen ik net twee dagen had geleerd hoe en waarmee het land te verdedigen. Onze klap klonk niet als één, maar was toch veel en veel beter dan deze amateurs.

Dat was toen ..........47  
Twee heel verschillende foto's die toch wat met elkaar hebben te maken. Links het zware werk met de basaltkeien, rechts de strook die moet worden volgelegd met die zware keien. Opvallend hoe anders toen werd gekeken naar de beschermende kleding van de mannen die het moesten doen. Geen helmen, geen veiligheidsjassen en -schoenen, geen reddingsvest. 

   

Toch een schip                
Terwijl ik bezig ben aan het item hierboven zie ik een schip aankomen dat naar De Heus in Andel gaat. Het is de Belgische Aspasia die met een lading van komt van België of in ieder geval Zeeuws Vlaanderen. Ik ben toch maar naar de brug gewandeld om het schip op de foto te krijgen. 

Ridderhofstadtocht van AndelWandelt      
De helft van AndelWandelt, Hans de Weerd, deed gisteren mee aan deze tocht. Van Hans zijn dan ook de foto's hieronder die vooral zijn gemaakt van schepen op het Amsterdam-Rijnkanaal.
De eerste is de ook hier heel bekende Res Nova (053.07240). Heel leuk de eenden, of zijn het ganzen, die in kiellinie op deze foto acteren.

Twee schepen tegelijk en nog wel twee die ik niet herken, de Megan (023.26940) uit Rozenburg en de Wilhelmina I (023.23391) uit Krimpen a/d IJssel.

Ietsje verder kreeg Hans vanaf een brug een uitstekend zicht op het AR-kanaal. Daar kwamen een recreant, de Verdon en de Valencia aan, gevolgd door een tweetal schepen waarvan ik naam niet kan noemen..

Hans kreeg tijd om de Verdon (060.02172) en de Valencia (023.16135) apart op de foto te krijgen. Aardig om te vermelden is dat deze twee schepen bekenden zijn van de Wilhelminasluis.

   

In Utrecht zag Hans de Dafnia (031.70502) aan de wal liggen met erbij een ponton waarop nogal wat bouwmateriaal. Toch wel een voordeel van stadskanalen: je kunt materiaal voor de deur afzetten zonder daarbij het landverkeer te hinderen. 

Niet lang erna maakte Hans twee foto's van een wel heel erg verwaarloosd schip. Zonde, maar de reden?

   

Er tegenover lag een duwer/sleper, de Wilhelmina Maria (023.016019), uit 1938.

Op het Amsterdam-Rijnkanaal vervolgens twee motortankschepen. De eerste was de 135 m lange Regentes (023.36059). 

   

Net voordat de route van deze wandeltocht van 40 km afdraaide van het kanaal zag Hans nog één schip passeren, de Compagnon (023.36666).  

Prachtige foto's natuurlijk die Hans de Weerd maakte van de schepen. Maar hij maakte veel meer foto's op deze Ridderhof-stadtocht en hij beloofde die ook aan mij te sturen. Ik ga er dus vanuit dat ik morgen deze foto's op de site aan iedereen kan laten zien.
                                  terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 23 november 2019   
Wat ik gisteren uitsprak bleek vandaag uit te komen: het weekeinde opende met wel heel weinig schepen. 's Morgens viel het nog mee en kwam o.a. de coaster Amy langs.

Zoals vaker kwam deze coaster leeg uit Engeland om in Nederhemert stenen te laden. Daarna kiest Amy voor de Bergsche Maas, omdat gezien de diepgang dan een passage van de Wilhelminasluis niet mogelijk is. 

   

Wij vertrokken daarna al snel dieper Brabant in, dit keer was Nistelrode ons doel. Maar voor vertrek maakte ik nog een foto van de Prinses Margriet en de met zand geladen Spes Salutis die in de Waalhaven het weekeinde doorbrengen. 

In het Munnikenland zagen we nog de Watna liggen, maar die zette ik al eerder op de foto.
Na terugkomst vertelde iemand me dat rond 13.00 uur de Tripang schutte, maar dat daarna de Vos het enige schip was dat kwam schutten. Hij had er geen foto van en daarom diepte ik uit mijn archief een opname van 3 juni 2018 op waarop dit werkvaartuig schut in de richting van de Waal/Merwede.

Dat was toen ..........46   
Zo welhaast onopgemerkt is het al een flinke serie geworden van foto's van een tijd(je) geleden. Ook vandaag heb ik weer twee opnamen die ik verkreeg door dia's digitaal om te zetten in foto's. Kwalitatief zou ik het nu veel beter kunnen, maar alla, ook dit heeft zijn charme.
Hieronder een unieke opname van het droogzetten van de sluishoofden. Volgens mij is dit aan de Maaskant, gezien de bosschages op de achtergrond.

Op de foto hieronder is te zien hoe met een bok een sluisdeur aan de Maaskant wordt verwijderd of teruggezet. Onder de brug dooris duidelijk dat aan de Waakant ook een bok in actie is. 

Ambulare necesse est     
Al een tijdje was op deze site niets te lezen over AndelWandelt. Dat komt vooral doordat onze grote vriend en enthousiaste wandelaar Anton van Rijswijk voorlopig zal zijn uitgeschakeld. Samen met Hans de Weerd was hij degene die de kaars van AndelWandelt liet branden. 
Hans de Weerd gaat ondanks het absent zijn van zijn wandelmakker door. Tenminste, dat neem ik aan omdat ik vanmiddag een foto kreeg toegestuurd van hem. Zelf heb ik die opname in tweeën geknipt.

   

Goed heb ik naar de foto gekeken en daaruit heb ik de conclusie getrokken dat Hans heeft deelgenomen aan een tocht in de Winterserie van WS'78, de Ridderhofstadtocht. Een tocht van 40 km vanuit de Stinzenhal in Breukelen. Foto is van Henri Floor.

Vandaag geen verder nieuws over deze tocht, maar ik neem aan dat Hans de Weerd onderweg foto's heeft gemaakt. Morgen is de zondagse sluiting van de sluis en dus heb ik dan alle tijd om de foto's goed te bekijken.

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 november 2019       
Echt weer zo'n dag waarop het nakend weekeinde zich laat gelden. Veel te weinig schepen vandaag voor zo'n mooie sluis als de Wilhelminasluis. Maar toch heb ik weer een aardige collectie bij elkaar gekregen. 
Verrassend was de komst van de Columbus die van de thuishaven Kerkdriel was gekomen en via de Lek richting Vianen ging.

Heel anders was de Windcat 24 die van Aalst kwam en nu richting Rotterdam ging om vervolgens over de Noordzee weer bij IJmuiden naar "binnen" te gaan. Daar voegde het scheepje zich in de haven bij de Windcat 25 en Windcat 26.

De Rotterdamse Viator (048.01560) was gelost bij De Heus in Andel en ging richting Rotterdam.

Dan een aardig koppelverband van de Friese Tygo uit Grou(w) die de bakken Anton (Meppel) en Romke voor zich had. Het verband kwam uit de buurt van Oss en ging bij Gorinchem het Merwedekanaal op.

Omdat wij naar Slot Loevestein gingen om wat te wandelen, zagen we de Tygo nog een keer maar nu tussen sluis en Woudrichem.

De fabriek van Covaco in het Munnikenland leverde weer een "nieuwkomer" op. Het was de Rotterdamse Watna die de in Duitsland ingenomen lading loste.

Hoewel het al een beetje schemerde ging ik toch naar de brug om de De tijd zal 't leren op de foto te krijgen.

Vanaf diezelfde brug zag ik in de Waalhaven de daar net aangekomen Prinses Margriet liggen, een vaste gast in het weekeinde.

Dat was gisteren    
Nog twee foto's van schepen die gisteren hier passeerden en toen ook door mij op de foto werden gezet. Joost Roeland zag de Leanke op het Maximakanaal richting Veghel gaan.

Op hetzelfde kanaal zag hij de Courage richting sluis gaan, waar het schip later zou schutten met de bok Juno.

Dat was toen ..........45   
Bij de restauratie verdwenen ook heel wat kabels de grond in om het mogelijk maken de bediening elektrisch te bedienen. Later, in de aanpassing rond 2000, zouden nog meer kabels worden verborgen in de grond.

       

Trots op "Duijvendijker"      
Dat is de door Hannie Visser-Kieboom geinterviewde schipper van de Deo Juvante (023.13982) op pagina 23 in de rubriek Kielzog in het laatste nummer van de Schuttevaer. Zijn schip is gebouwd in 1974 op de bekende werf van Duijvendijk in Krimpen a/d IJssel.
Alweer een heel lezenswaardig verhaal heeft Hannie ervan gemaakt, waarin schipper Blokland zijn schip (terecht) roemt.

De Deo Juvante is hierboven afgebeeld, van het artikel slechts een klein gedeelte hieronder. Maar je weet: de Schuttevaer is in Andel te koop bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat.

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 21 november 2019       
Opnieuw een prachtige dag, maar ook eentje waarop de schepen het eigenlijk lieten afweten. Uit het ietwat bepekte aanbod heb ik toch een paar schuttingen vastgelegd, te beginnen met de Semper Fi. De foto's maakte ik vanuit huis, omdat we net op het punt stonden te gaan genieten van uitstekende koffie met heerlijke speculaas.

   

Ook de volgende foto, van de Leanke, maakte ik vanachter mijn koffie, zij het dat de lunch er nu ook bij hoorde. Logisch dus dat ik niet de sluis opging om betere foto's te maken.

Laat in de middag de duwer Blizzard met een flinke bak voor zich. Geen info heb ik over de laad- en/of losplaats.

   

Al in de schemering ging ik toch nog een keer de sluis op om een foto te maken. Het was namelijk een behoorlijk volle sluis met de duwer Trekvogel en de bok Juno met aan de andere kant de Courage.

Natuurlijk passeerden meer schepen vandaag, maar die gingen fotoloos voorbij.

Dat was gisteren    
Van fotograaf Peter Leijsten, lang geleden mijn leermeester op 't Ravelijn, een openbare basisschool, kreeg ik een tweetal foto's die hij gisteren maakte.
 

Hierboven de Albatros toen het schip tussen de sluis en Woudrichem en op weg naar Gorinchem was. Hieronder de Maria Jeanet bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland waar het nu al een paar dagen ligt.

Dat was toen ..........44
Opnieuw een opname vanaf de Maaskant van de sluis. De restauratiewerkzaamheden moeten nog een aanvang nemen denk ik.

Binnenvaartkrant    
Op pagina 17 van deze gratis op de sluis af te halen Binnenvaartkrant een bijzonder aardig artikel over de spits Jason die is ingeschakeld bij het brengen van zand van Weesp naar de Vecht. 

Het hele artikel is zeker de moeite waard om te lezen, dus zou ik zeggen: kom naar de Wilhelminasluis en neem een gratis exemplaar mee. 

                                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top