HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                           Nieuwsoverzicht 21 t/m 30 september 2020                                                                    

woensdag 30 september 2020       
Het leek vanochtend al heel druk en een drukke dag te worden. In ieder geval miste ik het vertrek uit de Maashaven van de Alberando, het schutten van de Deo Juvante en de Mer-Blue, maar ook de passage van de Madjoe. Wel zag ik gisteravond vanuit de keuken nog de RWS 73 passeren, ook leuk natuurlijk.

Vanochtend waren de eerste schepen voor mij de Spes Nostra en Wijnanda die samen richting Maas gingen.

Dit keer reed ik voor het boodschappen doen langs het Munnikenland, er lagen drie schepen.

Natuurlijk kon ik deze drie een naam geven, het waren de Naomi, Gottardo en Amare.

       

Aan de andere kant zag ik aan De Rib bij de fabriek van De Heus een Belgisch schip liggen. Het was de Gulf Stream (060.03872), niet direct een schip dat ik hier vaak zie.

Eenmaal weer thuis op de sluis hoefde ik niet lang te wachten op een schutting. Vanaf de Maas kwam de Lucia met het casco van de CS859 de sluis in. Vanaf een van de bruggetjes in de sluis liet ik dit transport heel dichtbij komen. Voer het casco echt achteruit de sluis in?

Vanuit huis zag ik de Zilvermeeuw 2 passeren. Aan boord een goede geluidsinstallatie, want ik kon volgen welke explicatie de passagiers te horen kregen.

Even later een voor mij bijzonder vaartuig dat schutte. Het was de Hendrik (023.05304) uit Amsterdam. Geen idee welke naam ik aan dit type vaartuig mag/kan hangen. 

De Courage miste ik, hoewel op de foto hieronder op de achtergrond het schip nog is afgebeeld. De aandacht gaat dan echter uit naar een spits, de Miba.

   

Al met al toch weer een mooie dag met "van alles wat".

Water    
Opeens kwam er geen water uit de kraan. Vervelend, maar niet meer dan dat. De douche was achter de rug, het ontbijt genuttigd , etc. Toch jammer dat we geen bericht kregen van het onderhoud aan de water-leiding(en). 

   

                     terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 29 september 2020   
Vanochtend heel vroeg miste ik een schip dat de nacht had doorgebracht in de Waalhaven. Later hoorde ik dat het een onbekend schip voor de Wilhelminasluis was.
Veel later zag ik de Alwi-B, Cadenza en de Catheli passeren. Daar leek het bij te blijven, maar aan het einde van de middag toch nog een duo-schutting. Het waren de Gerrit-Jan (links) en Spes Salutis die samen richting Maas schutten. 

Terwijl ik terugliep van de brug naar huis keek ik op mijn iPhone en zag ik dat de Alberanto in aantocht was. Het schip was nog een onbekende (023.12809) voor me.

Maritiem Courant    
In de laatste Maritiem Courant van 9 september trok een foto en vooral de kop van het artikel mijn aandacht. Die Oosterwijk kende ik toch?

Het klopte, ik kende het schip als Deo Volente, later werd dat de Branding. 

   

Het schip komt voor in de rubriek Eeuwlingen met de naam Deo Volente

Zwolle   
Uit onverwachte hoek kreeg ik twee foto's toegestuurd van de haven van Zwolle. Op de eerste foto is o.a. de luxe motor Siebrith te zien, een schip dat in 1913 in Tiel werd gebouwd. Verder kan ik geen namen onderscheiden.

                  terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

maandag 28 september 2020
   
Vanochtend vroeg, het leek heel vroeg, passeerde een schip richting Maas. Geen idee welk schip dat was, maar nummer twee zag ik wel goed. Het was de Torrent (023.17584) die gelost uit het Munnikenland kwam en gezien het weer maar flauwtjes op de foto ging.

Er kwamen weliswaar een paar recreanten langs, maar het echte wachten duurde tot ca. 15.00 uur op de Shalom (031.70648).  

   

Ruim een uur later de Spes Nostra (032.80180) die richting Merwede ging. 

Vrij snel na de Spes Nostra zag ik twee schepen in kiellinie naar de sluis komen.  

Voorop de mij onbekende Amigo (020.09812) met erachter de bekende Stern (032.50294). In de sluis gingen beide schepen naast elkaar liggen.

Hiermee vind ik het genoeg voor vandaag, zo lekker is het weer tenslotte ook niet en schepen komen niet.

Pontje Brakel   
Dat is een populaire benaming voor een goede en veel gebruikte manier om aan de overkant van de Waal te komen. Of je nu van Brakel of Herwijnen komt, makkelijk is het. Zeker als de A27 weer eens problemen heeft. 

   

Hierboven links een opname uit 1948 met ernaast een foto uit 1953 (ca.). Hieronder eerst een foto uit 1960 met ernaast eentje uit 1975.

   

Uit 1995 komt de foto hieronder. De pont heeft vanwege het extreem hoge water een toevlucht gezocht bij de Wilhelminasluis.

Zo'n tien jaar geleden kwam een nieuwe pont in dienst, de Brakel II. Hieronder oud en nieuw bij elkaar.

Waarom nu opeens een item over deze veerverbinding over de Waal? Wel, in Het Kontakt van woensdag 09 september stond een groot artikel over de afscheid nemende schipper Jan van Wijgerden. Te interessant en ook te leuk om daar geen aandacht aan te besteden.
De tekst is misschien moeilijk om te lezen, misschien dat een vergrootglas uitkomst kan bieden.

Oponthoud bij de Wilhelminasluis      
Vandaag zag ik een berichtje op Vaarweginformatie over komend oponthoud bij de Wilhelminasluis.

Via een formulier heb ik verzocht om dat overbodige en bijna altijd misplaatste "Voorhaven (Maashaven)" weg te laten. Die toevoeging slaat gewoon nergens op. Wat er ook aan de hand was, deze toevoeging kwam voorbij, belachelijk eigenlijk!

                                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zondag 27 september 2020    
Dat was wel een heel schamele opbrengst vandaag, geen enkel beroepsschip kwam zich melden. Wel wat recreanten, maar ook dat aantal bleef behoorlijk laag. Halverwege de ochtend een schutting waarin een recreant in brand leek te staan gezien de rookontwikkeling.

Maar goed, ik zocht  mijn toevlucht in het Munnikenland. Daar zag ik de Torrent liggen in afwachting van de dingen die gingen gebeuren. 

Wel heel toevallig dat ik in mijn gisteren aangeschafte Schuttevaer een artikel las over het schipperspaar van deze Torrent.

Afijn, wij gingen vandaag lunchen in Zaltbommel om daarna via de Waaldijk weer terug te rijden naar Brakel. Vanaf dat dorp reden we door de polder naar huis terug.
Bij het Gedenkteken zagen we dat de Torrent bij de fabriek van Covaco gezelschap had gekregen van de Storm (023.20698). Deze Storm kende ik nog niet.

Meer foto's van schepen maakte ik niet: ze kwamen gewoonweg niet.Pas rond 17.30 uur meldde zich de Elsa.

Sluis Schijndel     

Nogal wat schepen die geladen door de sluis komen hebben die lading ingenomen in Rotterdam om die te gaan lossen in Veghel en soms ook Helmond. Die route wordt binnenkort afgesneden door groot onderhoud van Sluis Schijndel. Hieronder een overzicht van de geplande sluitingen van Sluis Schijndel.

   

Rivieren, Kanalen & Meren   
Deze rubriek is voor mij een van de redenen om dit weekblad te lezen. Ook dit keer weer zag ik in deze rubriek bekende schepen. Allereerst was dat de Corrente (023.22435) die verhuisde van Papendrecht naar Sliedrecht.

Het schip draagt nu de naam Janneke en zo passeerde het ook de Wilhelminasluis op 23 mei jl.

Ook las ik dat de Dirk Sr (022.05109) van Werkendam naar Langwweer is verhuisd met de naam Rimari.

                                    terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 26 september 2020    
Echt weinig te beleven vandaag en ook, hoewel het eigenlijk lekker weer was, maar weinig recreanten. De eerste was de Eucharisteo (023.07092) uit Nunspeet. Het schip ging vandaag niet verder dan Gorinchem.

Niet veel later zowaar een duoschutting van de Casa-Nova (021.01038) en de Kempenaar Tripang (023.06154). Beide schepen waren op weg naar Rotterdam.

Meer beroepsvaart kwam er niet vandaag.

Dat was toen      
Dan maar een tweetal foto's van een jaar of 40 à 50 geleden. Allereerst een opname van de derde brug in de geschiedenis van de Wilhelminasluis. Eronder een foto van wachtende schepen bij, toen nog, Schouten. 

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 25 september 2020    
Met het meedelen dat het wel erg rustig was, stop ik maar om niet steeds in herhaling te vallen. De Mario (023.13734) uit Maasbracht miste ik net in de sluis, maar rijdend over de Maasdijk haalde ik het schip in ter hoogte van de camping van Andel. Daar kreeg ik het schip dan ook op de foto. DE achtervolging maakte ik met plezier, omdat Mario nog niet in mijn archief voorkwam. 

Ruim een uur of twee later kwamen we weer thuis. Maar eerst nam ik nog een foto van de Possidi uit Hardinxveld (023.22717) die bij Covaco werd geladen.

De Dordrechtse Anda (023.14589) maakte een einde aan een schiploze periode.

   

Het geluid van een motor lokte me weer naar buiten. Meteen ging ik weer terug naar binnen vanwege de overvloedig neervallende regen. Gelukkig maakte Leen Borsje ook een foto van de sleper Voorwaarts. Nu is mijn scheepsherkenning abominabel, want kende ik deze Voorwaarts al? Hiernaast de Voorwaarts van vanmiddag, ernaast de Voorwaarts (023.07390) uit mijn archief. Is het dezelfde?

   

Een tijdje later, nog steeds viel de regen, de rondvaartboot Jeronimus Bosch (022.05489) in de sluis.

Aan het einde van de middag een duo-schutting van de Vivo (032.70610) en de Delta (043.06640). De eerste is een verlengde Kemenaar werd me vanmiddag geleerd.

   

De Delta uit Saarbrücken herkende ikzelf als spits!

   

Meer schepen zag ik niet en zelfs als ze nu zouden schutten zouden ze fotoloos voorbij gaan. Regen!!

Typisch Muiden   
Gisteren schreef ik al over dit programma op TV-Nederland2. Ook gisteren weer volop aandacht voor de sluis in Muiden met soms kernachtige en heel bekend voorkomende kreten van de sluiswachter. 

   

                              terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

donderdag 24 september 2020     
Het was wel heel erg stil vandaag! Daarom ben ik vanochtend maar meteen naar het Munnikenland gereden voor de Belgische Baraka (060.02702) uit Charleroi die daar werd gelost. 

Weer op de sluis wandelde ik naar het Waalhoofd omdat de Werkendamse Desiré (023.11441) in de Waalhaven lag na te zijn gelost bij Covaco in het eerder genoemde Munnikenland.

De dag begon stil en bleef dat heel lang. Daarom maar twee recreanten op de foto gezet. Eerst was het de Cornelia (022.02567) uit Dinteloord en een paar schuttingen later de Engelse Shensi uit Londen. 

   

In de Waalhaven was intussen de "Franse Motor" Compania (023.16831) aangekomen. Dit schip, thuishaven is Zwolle, werd in 1950 in Straatsburg gebouwd voor het Office National de la Navigation. Een bekende Franse Motor is de Morat die in het Binnenvaartmuseum in Dordrecht ligt. 

In dezelfde schutting gingen twee schepen van de Brandweer mee, de grote Zuid-Holland Zuid en de veel kleinere 62-91-YV.

   

Dat was alles voor vandaag, veel te weinig voor een prachtsluis als de Wilhelminasluis natuurlijk. 

Waar loopt de grens?    
Bij het Gedenkteken staan aan beide kanten van de N322 borden die aangeven dat je Gelderland of Brabant inrijdt. Maar ertussen lijkt een stukje niemandsland te zijn. Daardoor ook is het moeilijk om te duiden in welke provincie het Gedenkteken staat.

   

Typisch Muiden      
Dat is de titel van een prachtig TV-programma van BNNVARA dat elke avond van maandag t/m vrijdag op Nederland 2 om 19.20 uur wordt uitgezonden. We kijken daar met veel plezier naar, nu helemaal omdat de sluiswachter van Sluis Muiden er een prominente rol in heeft!

   

                                          terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 23 september 2020    
Nu heb ik niet alle passerende schepen op de foto gezet, maar meer dan drie schepen, Giessenburg en Casa-Nova o.a., heb ik toch niet gemist.
De Jannelien uit Alblasserdam was mijn eerste, volgens mij ging het schip richting de Drechtsteden.

Vanochtend lag er nog een schip in het Munnikenland te laden. Het was de Courage die niet lang erna zou vertrekken, het Munnikenland bleef daarna vooralsnog leeg.

De volgende vrachtvader was meteen, i.v.m. de overvloedige regenval, mijn laatste schip. Het was de Hardinxveldse Jantine die van Veghel kwam.

Eerder op de dag kwamen nog wel andere schepen langs. Zo schutten de twee rondvaartboten Zilvermeeuw 2 en Zilvermeeuw 5 samen richting Merwede. Waarschijnlijk waren die bezig met een rondje Land van Heusden en Altena met begin- en eindpunt Drimmelen.

Ook schutte een motortankschip, gelijk met een aardig transport (zie hieronder). Het was de Alinda-B (023.17730), een mij nog onbekend schip uit Hasselt. Het schijnt een droge lading tanker te zijn.

   

Sluis Helmond       
Vanochtend een leuk transport van de Lekstroom V met een ponton voor zich. Op dat ponton twee deuren van Sluis Helmond (Sluis 9?) die groot onderhoud krijgen. Lees verder hier over dat onderhoud. Ik begreep, dat het onderhoud aan de twee deuren in Sliedrecht ging gebeuren. 

   

Waaierdeur      
Vanmiddag was ik even in het wachtgebouw bij de sluiswachter en ik zag dat de maquette van een waaierdeur inderdaad een prominente plaats heeft gekregen. Bij binnenkomst loop je er bijna tegenaan.

                                     terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 22 september 2020     
Wel, een stuk stiller in vergelijking met gisteren. Toch heb ik weer een aantal passages op de foto gekregen. Te beginnen met de grote Aletta die bij het uitvaren in de Waalhaven langs de nog steeds rustende Jannie voer.

Even later tijd om de sociale contacten aan te halen. De schippers van de duwer Lucia en van de Cornelis B maakten dan ook gebruik van dit rustpunt in een ongetwijfeld hectische dag. 

Volgens mijn betere helft passeerde de Sanne, zusje van de Prinses Margriet, al eerder vanochtend. Of dat nu wel of niet zo is, laat ik in het midden. Maar ik heb wel geleerd dat zij eigenlijk altijd gelijk heeft!

Daarna een ex-sleper, de Tineke (023.08321) uit Nieuw Lekkerland.

De Amistade (023.24844) uit Werkendam kwam bij het uitvaren in de Waalhaven de Catheli tegen. Een recreant moest trouwens rap weg zijn om een aanvaring met de Amistade te voorkomen.

In dezelfde schutting als die van de Amistade was ook de sleper Merwestroom meegegaan, maar dan wel met langszij een jacht dat ongetwijfeld pech had.

Tijdens het middaguur de Zeeuwse Lydia (023.13057) uit Goes, een schip dat ik hier niet vaak zie.

Vervolgens een tijd niets, op wat recreanten na. Maar dan toch een vrachtvaarder en wel de Volenta die op weg was naar Gorinchem. 

   

Meer schepen zag ik niet en ik weet welhaast zeker, dat schepen die nu nog komen schutten fotoloos gaan passeren. Het is mooi geweest. Wel heb ik nog de fout die ik maakte bij de vermelding gisteren van de Elsa hersteld. Abusievelijk noemde ik het schip Elsie. Gelukkig merkte niemand deze fout.

De Sluiskat     
Tot nu toe heeft niemand de eigendomsrechten opgeëist van deze kat. De sluiswachters voorzien het dier van alles dat nodig is. Eigenwijs is de kat wel, want hoewel een schaaltje water voor haar klaar staat, daalt ze zelf over het talud van de kolk naar beneden om uit de sluis te drinken. Een gevaarlijke onderneming.

   

                                              terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

maandag 21 september 2020      
Daar miste ik toch een paar schepen die ik graag op de foto had gezet.,Allereerst was dat een spits, de Silver Lining, bij mij bekend als de Excelsior. Als troost twee opnamen van deze spits nog met die naam. 

   

Ook het tweede schip miste ik, nu omdat ik aan het ontbijt bezig was. Deze Alexander komt ook niet al te vaak hier. Een archiefopname uit 2012 dus maar.  

Daarna was ik bij de les en kreeg ik de Prinsengracht op de foto. 

De Franse Tecla uit Ste. Honorine (060.04025) was een onbekende voor me.

De Wijnanda was de volgende, het schip kreeg een aantal recreanten mee.

In de Waalhaven zag ik toen het casco CS859 liggen, identiek aan de CS858 die ik eerder zag passeren. De Vliestroom, die had meegeholpen het casco hier te brengen, zag ik vertrekken uit de Waalhaven.

   

Maar om te schutten moest het transport wachten op de Ronnie-W die in Andel bij De Heus had gelost.

   

Daarna verzorgde de Lucia het schutten op weg naar Aalst. De derde foto is vanaf het Maashoofd oost (H3) genomen.

   

In de sluis vervolgens de Optimist-Sr, ook een schip dat hier niet al te vaak komt.

Dan de Deo-Juvante die richting Merwede ging. Op hetzelfde momen zag ik dat een sleper met de Initium erachter uit het Munnikenland kwam. Het lukte helaas niet een foto te maken van dit transport dat, naar ik hoorde, op weg was naar Druten.

In de Waalhaven zag ik de Deo Data wachten tot het kon schutten. later zette ik dit schip nog een keer op de foto, maar nu vanaf een plekje langs de kolk van de sluis.

   

De Jannie uit Nederhemert bleef na het schutten in de Waalhaven om daar de nacht door te brengen.

   

In de Maashaven later twee schepen, de Duitse Jürgensburg uit Minden die van de fabriek van De Heus in Andel kwam en de Elsa.  

   

De Elsa haakte na het schutten af en bleef in de Waalhaven achter de Jannie liggen. In de bocht is nog net de Jürgensburg te zien.

Net om de hoek moet de ontmoeting van het Duitse schip met de Stern zijn geweest, want even later kwam dat schip de bocht om richting sluis.

Daarna werd het gedurende langere tijd stil, geen enkele vaart meer. Of dat zo zal blijven weet ik niet, ik vind het trouwens genoeg voor vandaag.

                                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

Top