HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
11 t/m 20 september
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                       Nieuwsoverzicht van 20 augustus t/m 31 augustus 2020  


maandag 31 augustus 2020
Met het werk aan de brug en het aanleggen van de nieuwe rotonde beiden klaar werden de omstandigheden op de sluis weer als normaal. Wel maakte ik nog een foto van het wegdek op de brug, eerst op de parallelweg en ernaast op de hoofdbaan.

   

De passerende schepen waren allen bekend van eerdere schuttingen, de Karel Doorman (023.18254) uit Nederhemert bijv. Het schip kwam van Sluis Engelen en ik gebruikte er een archieffoto voor. 

De volgende was de Fiat Voluntas (023.12279) uit H.I. Ambacht.

   

Dan een duo-schutting waarin eerst de Lourens Sr (022.05025) de sluis inkwam. Even later kwam een oude sleper de sluis in, de Fe-Rie (023.02904) uit Sas van Gent. Ook al een schip dat ik eerder zag.

In het Munnikenland ook louter bekenden, de Inspé (023.01533), de Stentor (023.30052) en de Prudentia (023.10202).

Later werd het nog drukker bij de fabriek van Covaco met de komst van de Primo Initio (023.13925). 

Bij de loswal van de afgraving in het Munnikenland lag de Bonito (023.32452) die bijna was geladen.

Later stond ik op de brug toen ik zag dat de Engelina (023.00229) en de Rotterdamse Jan (020.05404) kwamen schutten.

   

Rond 16.30 uur de Sayonara (023.17674), flink geladen met containers. Het schip ging naar Gorinchem om daarna te beginnen aan de reis naar Antwerpen.

Daarna nam ik geen foto's meer, gewoon omdat er geen schepen kwamen. Net na 18.00 uur passeerde weliswaar de Elsa, maar toen was ik al bezig aan mijn diner. Helaas.

                                   terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

 
 zondag 30 augustus 2020     
Vandaag passeerden niet alleen de Zilvermeeuw 5 en Zilvermeeuw 6, ook de Bonafide liet zich zien. Aan mij viel vandaag geen eer te behalen ivm het bezoek voor de verjaardag voor mijn betere helft. Wij hielden ons aan het Corona-stelsel, aan boord van de twee Zilvermeeuwschepen leek dat anders te zijn. Schandalig natuurlijk en ook een beetje dom. 
Afijn, ook zag ik de Bonafide passeren, maar een foto kregen slechts de Prinses Margriet en de Tempore die vanochtend in de Waalhaven lagen.

Voor de rest ging mijn aandacht uit naar de werkzaamheden aan de brug. Wel zag ik dat de Zilvermeeuw 5 en 6 de sluis passeerden en ook dat de Bonafide richting Merwede ging, maar mijn aandacht had de brug.

   

Hierboven links het zicht vanaf de sluis op de grote tent met ernaast een foto die ik nam vanaf de Gelderse kant. Al snel werd daarna begonnen aan het afbreken van die tent.

   

Dat verwijderen ging gezwind, zelfs zodanig dat ik nog slechts één foto maakte van dit werk. 

Ongeveer tegelijkertijd kreeg ik een mail waarin werd verteld dat na enige proefdraaien van de brug, deze  brug zou worden opengesteld voor al het verkeer. Dit kwam mij plausibel over omdat ook al de roadblock ten westen van de sluis was verwijderd en vervangen door wat iele hekken.

Toch ga ik nog maar eens kijken, hoewel ik een email kreeg van één van de werkmanagers waarin duidelijk het volgende werd gesteld: "De brug gaat om 19:30 uur open voor al het verkeer.
We hebben wat vertraging ondervonden bij het verwijderen van de oude kunststoflaag op de brug. De nieuwe lagen zitten er nu weer in en de tent op de brug wordt momenteel afgebroken. 
Daarna voeren we een aantal testen uit met de bediening van de brug, zodat de brug en weg open kan worden gesteld voor het verkeer vanaf 19.30 uur."
                                     terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 29 augustus 2020   
Tot 23.00 uur gisteravond werden we vergast op een ongelooflijke herrie. Onvoorstelbaar. Vanochtend vroeg leek dat opnieuw te gebeuren onder de grote witte tent en eigenlijk was dat ook zo. Maar goed, iedereen op dat werk is nu vertrokken.

Voor fietsers, bromfietsers en voetganger is een smal paadje open gelaten met kunststofplaten. Dit om de gegoten vloer niet te beschadigen. 

Morgen zal worden doorgewerkt hoorde ik. Op zondag? Op zondag! Eerst zien, dan geloven zeg ik altijd maar, hoewel ik me niet kan voorstellen dat in deze regio op zondag wordt gewerkt.
Dat kan ik niet, omdat, toen ik hier net woonde, mij door een autochtoon werd toegevoegd "Op zondagswerk rust geen zegen". Ik was nl. op mijn gemak en ter ontspanning bezig in de tuin wat onkruid te verwijderen op een zondag. 
Afijn, we zullen zien en dat gaat ook op voor het werk aan de nieuwe rotonde. Die lijkt trouwens helemaal klaar te zijn.

Dichterbij komend zag ik dat bijna alles er opgeruimd en strak bij lag. Ik zou zeggen: "Opengooien die handel morgen". 

   

Over de brug heb ik bericht gehad dat die niet wordt bediend tot zondag 17.00 uur, maar dat werd verlengd tot 18.00 uur. Over het in gebruik nemen van de rotonde is alleen gecommuniceerd dat de werkzaamheden zouden duren t/m 29 augustus. 
Morgen maar weer kijken wat er uitkomt van deze mededelingen.
Geen schepen dus vandaag. Weliswaar passeerden de Hamaritha en de Semper Spera, maar mijn aandacht ging uit naar de twee werken. Morgen maar weer eens kijken.

                                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 augustus 2020      
De dag begon zo rustig en op de eerste foto is dat ook te zien. Na enig overleg gingen de mannen, geen vrouw gezien bij de werkers, aan het werk. Emancipatie blijkt een onbekend woord te zijn voor velen en in ieder geval vandaag.

Later op de dag werd het een enorme herrie, ook nu nog steeds, 19.00 uur. Dan denk ik, als ze nou eens eerder waren begonnen, maandag of dinsdag bijv., was het niet allemaal zo hectisch geworden.
Ik sprak één van de mannen die me vertelde dat zij ook maar moeten wachten op wat er moet worden gedaan en wanneer. Op vrijdag werken tot na 18.00 uur, waar dat makkelijk, m.i., eerder had gekund. Afijn, als het werk maar klaar komt voor zondag a.s. om 17.00 uur.

Er werd in ieder geval vanmiddag hard gewerkt in de tent. Wel viel me op dat er meer mensen toekeken dan er aan het werk waren. Maar misschien is toekijken ook wel werk, gaat het goed, moet er iets worden bijgesteld, misschien een cm dieper, etc. In ieder geval was het een "kolere" herrie.

Vroeg in de avond, een vriend van me heeft vanwege zijn werk een apparaat waarmee je het aantal decibellen kunt meten, hebben we op de parkeerplaats een meting gedaan. Het geluidsniveau van het werk haalde daar 94 dB met hogere uitschieters. Mijn vriend vond dat nogal fors en zeer hinderlijk.
Misschien moeten we als bewoners wel overgaan tot een bezettingsactie! We zullen zien wat de avond en morgen brengt. 

 Weinig schepen     
Van de sluiswachter hoorde ik dat vanochtend vroeg al de Spes passeerde. Jammer, maar mijn eerste schip werd de Engelina uit het Friese Lioessens, terwijl veel later de Pauline Anette uit Alblasserdam gebruik maakte van de sluis.

   

 Daar leek het bij te blijven, maar dan toch opeens een duo-schutting van de Elsa en Jan. 

Daar bleef het bij, de rest van de tijd werd de stilte alleen verstoord door de noeste werkers aan de brug. Maar tot mijn verbazing zag ik in de Waalhaven twee schepen liggen. Voorop de Prinses Margriet, niet opzienbarend, maar erachter de Titania. En laat ik dat schip nu volledig hebben gemist!

Herkent iemand dit huisje 2    
Tot mijn verrassing kreeg ik van Gerard van der Vegt nog een aantal foto's waarop het huis(je) staat. Er kwam slechts één reactie en daarom ben ik te rade gegaan bij de Stichting De Vier Heerlijckheden in Brakel.
Toch ook hier nog een drietal foto's van het gezochte huisje.

Reacties graag via het Contactformulier dat op deze site staat.                    

Woudrichem   
In dit stadje woonde ik bijna 25 jaar en ooit keer ik er waarschijnlijk terug. Maar bij het opruimen van het archief kwam ik een drietal foto's tegen die voor Woudrichem adepten zeker interessant zijn. Het zijn allereerst twee ansichtkaarten met afbeeldingen van Woudrichem.

   

De derde kaart is een fantasieuitgave die ook in meerdere dorpen en steden werd verkocht, waarbij dan alleen de naam van de stad/dorp moest worden aangepast.

                                        terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 27 augustus 2020    
Een wel heel verrassende dag. Dat kwam niet door het feit dat mijn betere helft vandaag herdacht dat ze nog niet zo lang geleden werd geboren, maar wel door de onverwachte werkzaamheden die werden gestart.
Toen ik voor het eerst naar buiten keek, gealarmeerd door nogal wat geluid, zag ik dat op de parallelweg op de brug allerlei activiteiten plaatsvonden.

   

Het was me niet duidelijk wat precies werd gedaan, maar aan het geluid te oordelen werd een laagje verwijderd van het asfalt op de brug. Wij gingen rustig boodschappen doen. 

Dat bleek sneller te zijn gezegd dan uitgevoerd, omdat onze ontsnappingsroute ook al bleek te zijn afgezet. Telefonisch overleg met een projectmanager deed ons tot een gezamenlijke actie besluiten: verwijderen van de hekken en doorgaan.
Groot was onze verbazing toen we op de terugweg door diezelfde hekken werden gedwarsboomd. Dit keer had ik geen overleg nodig om de hekken te verwijderen. Een voetganger riep dat hij de hekken wel terug zou plaatsen. Deze geste werd door ons zeer op prij gesteld natuurlijk.
 

Eenmaal thuis bleef alles rustig tot ik vrolijke stemmen op de brug hoorde. Die bleken toe te behoren aan een ploeg mannen die zich bezig hield met het bouwen van het geraamte van een ruime woning. Al snel had hun inspanning resultaat.

Het bouwsel bleek echter groter en groter te worden en nam dermate grote proporties aan dat we even dachten aan een vanavond nog te houden festival. Want, laten we wel zijn, waar zie je dat een dergelijk grote tent over een brug wordt opgezet. 
Het wordt morgen zeer waarschijnlijk duidelijker wat het doel van die enorme tent is.

   

Later kreeg ik nog een foto van een schipper die argeloos de Wilhelminasluis kwam invaren en opeens werd geconfronteerd met een enorme tent. Ik kan me zijn verbazing en misschien onthutsing voorstellen, zeker na het zien van onderstaande foto. 

Dan te bedenken dat in de twee voorhavens van de sluis schippers niet meer van boord kunnen, dat gisteren tussen Veghel en Beek en Donk een stremming was van 22 uur!!!!, dat Sluis Empel niet zo soepel draait, etc. en je kunt de frustratie van schippers voorstellen.  

Toch nog schepen
        
 
Druk werd het zeker niet en dan had ik nog de mazzel dat ik de Non Verba (060.02307) uit het Munnikenland zag komen.

De Prinses Margriet (022.03600) was mijn en ook het volgend schip.

De derde en laatste voor mij was de Zeeuwse Discovery (020.06964) uit Terneuzen. De Cornelis B schutte net na 18.00 uur.

Herkent iemand dit huisje????? 
Vanmiddag kreeg ik onverwacht bezoek van Gerard van der Vegt die in 1969 werd geboren in het huis dat hieronder is afgebeeld. Al snel ging het gezin naar Ede en de contacten vanuit onze regio gingen verloren. 

De moeder van Gerard van der Vegt, haar naam was Josien van Dieren, vertelde altijd dat hij was geboren in dit huis dat toen nog stond op de plaats waar nu de fabriek is van Covaco. Vandaag dus een zoektocht naar mensen die iets weten van dit huisje of Josien van Dieren kennen.

Nu herken ik niets in dit huisje, maar er moeten mensen zijn die een Aha-Erlebnis krijgen bij het zien van de foto's.
Zelf weet ik dat ooit op de plaats van de fabriek een stoomgemaal met woning stond, te zien op de foto hieronder. De mensen erop zijn vlnr Geertrui Schaap, Mien Schaap, Artje Schaap en Janus Schaap.

Ook stond er bij de ingang naar het fabrieksterrein ooit een woning. Deze staat vaag afgebeeld rechtsop onderstaande foto.

                                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 26 augustus 2020  
Nieuw vandaag was het bericht dat het niet bedienen van de brug tot zondag a.s. is verlengd.

Daar zullen een aantal schippers toch niet echt blij mee zijn, maar er is weinig, eigenlijk niets, aan te doen.
Het werk aan de rotonde lijkt op schema te liggen, het werk passeren via de parallelweg geeft ook geen problemen.

De verkeersregelaars zijn aan beide kanten van het werk aanwezig, maar veel is er voor hen niet te doen. Doordat aan de brug nog steeds niet wordt gewerkt, kunnen we ook probleemloos de brug over. Wel makkelijk, scheelt een flink eind omrijden.

De roadblocks op de N322 aan beide kanten van de brug voldoen ook nog uitstekend.

Schepen vandaag    
Een aardig aantal schepen passeerde vandaag, waarvan de Vios om 06.00 uur de eerste was. Net als o.a. de Amare, Aquitaine, Prinses Margriet, Gerrit B en Cornelis B ging dit schip niet op de foto. Wel de Non Verba (060.02307) die bij Covaco lag.

De Zeearend (021.03253) kwam ook weer langs met een aantal passagiers. In de Waalhaven was een ontmoeting met de Elsa (023.10943) die kwam schutten. 

Mee schutte de oude (1882) sleper Maria Gratias (032.50226) uit Rotterdam, een scheepje met een prachtig geluid van de Industriemotor.

Ook de Sarah (031.70075) kwam weer langs, nu richting huis, met een aantal passagiers op het winderige dek. Ik zat juist aan de koffie en dus maar een foto vanuit de keuken.

Halverwege de middag de Maasbrachtse Lian (023.09899) in de sluis. Het schip ging het Munnikenland in waar het later gezelschap kreeg van de Amare en de Guna.

Waarschijnlijk was dit mijn laatste schip vandaag, maar ik wacht nog even af.

Dat is/was Francis
  
Ook hier behoorlijk wat afgebroken takken door zomerstorm Francis. Verder zie ik weinig tot geen schade.

   

                                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht
                                                          
dinsdag 25 augustus 2020     
Een wel heel rustige dag en dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat i.v.m. werkzaamheden de brug van 24 t/m 26 augustus niet zou worden bediend. Daar is behoorlijk wat info over gekomen, o.a. via Vaarweginformatie.

Zonder twijfel zijn schepen nu wegens de hoogte omgevaren om de Wilhelminasluis te mijden, maar wat er ook gebeurde: gewerkt aan de brug werd er ook vandaag niet. 

Wel waren voor de tweede dag verkeersregelaars actief. Veel te doen hadden die niet, er was bijna geen verkeer. Zelf maakte ik gebruik van de brug om een foto van een schip in het Munnikenland te maken. In de verte zag ik de verkeersregelaar bij de afzetting staan. 

Afijn, als ik het goed heb heeft Rijkswaterstaat nu nog één dag om de werkzaamheden aan de brug te starten, uit te voeren en af te ronden. Volgens plan wordt de brug immers a.s. donderdag weer bediend. 

Schepen vandaag     
Dat waren er dus niet veel, zeker ook omdat de Jan en de Dei Gratia niet in mijn lijst voorkomen. Wel maakte ik vanochtend een foto van de Spica (032.90269), een spits.

Een flinke tijd later alweer een spits, in dit geval de bekende Franto (023.28153) uit Zaandam. 

   

Tijdens het maken van bovenstaande twee foto's zag ik een schip het Munnikenland uitkomen. Flink inzoomen maakte de kwaliteit van de foto minder, maar wel zag ik zo dat het de Naomi (023.18552) was. 

In het Munnikenland bleek nog een schip te liggen, de zeer bekende Westropa (032.20219).

Een heel bekende spits deze Westropa. O.a. door het feit dat het ooit in de outfit van een Formule 1 racewagen voer. Een werkelijk prachtig gezicht. Van wie de foto is en hoe ik eraan kom..........geen idee.

Wat een pech     
Vanmiddag kreeg ik twee foto's toegestuurd van een recreant die wel erge pech had. Ik liet me vertellen dat het een scheepje was dat zich vergiste in de sterke ebstroom op de Oude Maas en zo op een krib werd gezet.

   

Zo, dat was het weer voor vandaag. Hoewel het nu nog vroeg is, 17.00 uur, verwacht ik weinig vaart meer. 

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 augustus 2020  
Vandaag zou het dan gaan gebeuren, de werkzaamheden aan de brug. Zou, want van enige activiteit was geen sprake, de gehele dag niet. Wel was al vroeg de DRIP verdwenen en was de weg tussen de brug en de nieuwe rotonde afgesloten.
Druk werd wel gewerkt aan de aanleg van die rotonde. 

Schepen die passeerden      
Vanochtend vroeg passeerde de Walrus V (023.20162) met een ponton voor zich. Gezien het tijdstip maakte ik er geen foto van. Wel van de Mergus (022.05047) uit Zwijndrecht die een half uurtje later om 08.30 uur schutte. Nog steeds vroeg en dus twee foto's die ik vanuit huis maakte.

   

Daarna de Sliedrechtse Dei Gratia (020.06769) die ook al vrij vroeg richting Maas ging. 

Vervolgens een  duo-schutting van de Cornelis B (021.03598) die in de schutting de Disponible (023.17081) uit Nieuwdorp, een dorp in Zeeland in de buurt van Borssele,  meekreeg. Cornelis B ging door, de Disponible haakte bij De Heus af.

Wij gingen daarna op pad en bij terugkeer reden we vanuit Woudrichem over de Maasdijk naar de sluis. Onderweg kwamen we de Iris (021.04530) tegen die in het Munnikenland was geladen. 

Rond 14.00 uur kwam de Walrus V terug, nu met een aantal pontons voor zich. Deze waren gehaald in Hedel, waarschijnlijk bij de pontonniers. In ieder geval waren er de RV54 en RV56 bij. RV staat dan voor RijksVaartuig.

Het is nu 16.00 uur, nog een flinke tijd te gaan dus voor het 22.00 uur is. Wie weet komt er nog wat interessants voorbij.

Kleiafgraving  
De afvoer van grond in het Munnikenland lijkt te zijn begonnen. Vanochtend lag de Felix (023.22603) aan de losbrug in de Afgedamde Maas. Zo te zien werd die daar geladen.

In het Munnikenland was behoorlijk wat activiteit te zien en tractoren leken af en aan te rijden.

   

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 23 augustus 2020    
Gisteren maar weer eens een beurt overgeslagen en niet zonder reden. Ons plan was om dieper Brabant in te gaan voor wat onverwachte bezoekjes. Dat lukte goed, maar natuurlijk kwamen er eerst foto's van de schepen in het Munnikenland,

De geladen Pro Rata lag (023.13212) te wachten om te worden gelost, zeer waarschijnlijk gaat dat maandag gebeuren. Achteraan lag de Odeon (023.32317) die was geladen en later op de dag dan ook zou vertrekken. 

De DRIP    
In de loop van de ochtend lijkt het ding te worden aangepast. Maar hoe dan ook, momenteel is er nog 1 dag en dan.........? Best wel spannend eigenlijk.

Voor ons, bewoners van de sluis, is het toch ook een beetje afwachten. Weliswaar is toegezegd dat we over de parallelweg kunnen rijden richting Giessen, maar er is wel meer toegezegd. Afwachten dus maar.
Om te kijken hoe de parallelweg bij de nieuwe rotonde ligt ben ik er toch maar eens over gereden. Perfect moet ik toegeven.

   
   

Omdat we vooral worden beperkt omdat de brug drie dagen is gesloten toch maar weer eens wat foto's opgezocht van de oude rolbrug die ooit over de sluis lag.

 De situatie is bijna niet meer te herkennen op deze foto's uit 1970, maar het betreft toch echt de Wilhelminasluis vanaf de Maaszijde gezien. 

Smeerschema       
Er zijn nogal wat bewegende onderdelen op de deuren van de sluis. Die moeten met een zekere regelmaat worden gesmeerd. Op de zolder van mijn garage vond ik een smeerschema. Of die nu nog steeds geldt, zal ik toch eens navragen.

                                              terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 augustus 2020  
Al vrij vroeg vertrokken we van de sluis om pas laat in de middag terug te keren. Natuurlijk namen we eerst een kijkje in het Munnikenland, waar de mij onbekende Odeon (023.323117) lag te laden. Deze Odeon heeft het Luxemburgse Mertert, de enige haven in dat Groot Hertogdom, als thuishaven. Odeon kwam nog niet in mijn archief voor.

Toen we terugkwamen werd al snel duidelijk dat we een passage van een coaster, de RMS Ratingen (IMO 9249831), hadden gemist. Via Whatsap werd me een foto ervan toegestuurd. Deze RMS Ratingen was een onbekende voor me.

Anders dan ik had verwacht bleek de RMS Ratingen niet naar Aalst te zijn gegaan, maar lag het aan De Rib in Andel. Natuurlijk maakte ik daar een foto van het schip, maar ook vanaf de overkant van de Afgedamde Maas bij Poederoijen.

   

Bij het maken van de foto vanaf De Rib viel me op dat aan de overkant een oude sleper lag. Het bleek de Dollard te zijn.

Vergeet ik bijna te vermelden dat aan De Rib ook een moderne versie van Bonnie en Clyde lag, nl. de Neeltje met Jack the Digger. Nu word ik toch nieuwsgierig naar wat Jack the Digger voor plannen heeft. 

Eenmaal weer thuis wandelde ik toch maar eens naar de brug om vanaf dat hoge punt een opname te maken van recreanten in de sluis. Best wel druk zo te zien.

Daarna hield ik het voor gezien. Morgen weer een dag.

De afsluiting van de N322       
Per email is mij toegezegd door een projectmanager dat de route vanaf de sluis naar de rotonde in Giessen onbelemmerd over de parallelweg zal lopen. Wel, dat ga ik natuurlijk uittesten. 
Vandaag waren ze in ieder geval druk met asfalteringswerkzaamheden voor de parallelweg. Maandagochtend om 07.05 uur gaat een goede kennis met de auto testen of deze route geen problemen kent.

V.w.b. de DRIP dit. Toen we vertrokken liet het ding nog steeds zien dat N322 over 4 dagen afgesloten zal zijn, maar toen we terugkeerden bleek het ding 3 dagen te vermelden. Heb ik dus weer de wisseling of het up-to-date maken gemist. Morgen doe ik een nieuwe poging.

                                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

    

Top