HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                           Nieuwsoverzicht 21 t/m 31 januari 2020                                                                        

 vrijdag 31 januari 2020   
Maar eens beginnen met een vervelend voorval. Volgens de app van de Gemeente Altena, Afvalaltena, stond vandaag het ophalen van plastic afval op het programma. Een volle zak deponeerde ik bij andere geduldig wachtende zakken, maar wat er ook rondom gebeurde, er was geen wagen die de zakken kwam ophalen.
De zoveelste keer dat ik plastic van het andere afval scheidde, maar ook de zoveelste keer dat het niet werd opgehaald.

   

Voorlopig stop ik dus maar met het scheiden van afval. Daarbij zal ik maar niet vertellen wat er met het plastic is gebeurd! Straks eens kijken of de website van de Gemeente Altena ook een mogelijkheid tot melden van vreemde situaties heeft.

Schepen gisteren en vandaag      
Terug naar de "core-business" van deze site met om te beginnen een paar schepen die me gisteren opvielen. De eerste was de Corma-B (032.50100) , een schip dat in 1928 in Waspik werd gebouwd en gelukkig nog steeds in de vaart is. Ik zag het schip bij Covaco in het Munnikenland liggen, het was de avond ervoor daar al gearriveerd. Het was een onbekende voor me.

Hoewel het opnieuw rustig was passeerden toch een paar pareltjes. Daar schaar ik als eerste de coaster Fast Wil (IMO 8404458) onder. Zoals gewoonlijk was dit schip op weg naar Aalst om daar stenen te laden. Het schip vaart onder de vlag van Vanuatu en heeft als "thuishaven" Port Vila.

De Zwijndrechtse Mercur, geladen met containers voor Rotterdam, krijgt natuurlijk ook een plaatsje.

   

Aardig was de ontmoeting in de Waalhaven met de Manuela, die leeg op weg was naar Den Bosch om daar containers op te halen.

   

Mooie score voor gisteren, eens kijken wat vandaag opleverde. Al vroeg passeerde de Gerardus (023.21202) met een lading zand. Ik meende het schip niet te kennen, maar daarmee was ik abuis.

Wij vertrokken daarna naar elders, maar natuurlijk was de eerste stop bij het Gedenkteken. Bij Covaco lagen wat schepen die ik hier niet al te vaak zie. De Teuntje-S (023.14495) was zo'n schip.

Ook lag de Nivoma er, maar die sla ik vandaag over. Wel een opname van de Jacoba (023.16204) die vooraan en dicht bij de weg lag te wachten.  

Bij het maken van deze laatste twee foto's kwam ik Piet Lobregt uit Brakel tegen. Ongewijfeld heeft ook hij opnamen gemaakt van deze schepen. Die kun je dan zien op zijn Facebook-pagina van "Scheepvaart op Waal en Maas".

Vlotburg op TV    
Donderdagavond was ik een beetje aan het zappen, toen ik opeens de Vlotburg tegenkwam in een programma Handhavers. Zo heette dat programma geloof ik. Die Vlotburg is een heel bijzonder schip die ook ooit door de sluis kwam. Deze foto komt uit 2010 toen het na een bezoek aan Werkendam op weg was naar Heusden.

Bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming bleek een melding te zijn gedaan van mishandeling van een paard aan boord. Het bleek te gaan om een pony die er m.i. goed uitzag en prompt uitvoerde wat de baas hem/haar vroeg. 

   

Nu ben ik geen expert wat paarden betreft, maar dit dier leek zich toch wel senang te voelen. De inspecteur dacht dit ook, maar voor het programma gaf hij toch een paar aanbevelingen. Meer over dit bijzondere schip is hier te lezen

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 29 januari 2020     
Wat een rust in de sluis! Tot 14.00 uur passeerde maar één schip, de Cornelis B (021.03598) die in de loop van de ochtend passeerde. Maar om 14.00 uur een spits, de Leidse Medea (021.03587), die in de Waalhaven bleef overnachten.

   

Tot mijn verrassing kwam even later de Andante (023.24191) de sluis in om de Medea gezelschap te houden. Opvallend het verschil in grootte tussen de spits en de 80 m. van de Andante.

Meer foto's van schepen heb ik niet gemaakt. Dat kon ook niet want de volgende, de Ventjager (021.03954), schutte pas toen het al schemerig werd.
Toch nog wel schepen, maar dan wel in het Munnikenland bij Covaco. Eerst was het de Barneveldse Curata (022.07282) die gisteren al was gearriveerd.

In het begin van de middag kwam daar ook de Amare (032.70663), het schip werd meteen gelost. 

                                              terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 28 januari 2020      
Gisteren was een ietwat saaie dag met maar weinig schepen in de ochtend en begin van de middag. Later kwam dat goed en werd het zelfs nog even druk. Vandaag eenzelfde beeld behalve die drukte op het eind van de middag-begin van de avond.
Geen foto's gemaakt vandaag, ook al vanwege het belabberde weer. Gisteren wel.
Een drietal schepen op de foto gezet, vooral omdat ik de archieffoto ervan wilde vervangen. De eerste was de Optimist Sr (023.17323) die samen met de Knarr richting Merwede schutte.

   

Daarna de Tramp (030.21263) , een schip uit Krimpen a/d IJssel dat ik hier nog niet vaak zag. 

   

De derde en tevens laatste was een werkscheepje van Maksor Diving, deze De Linge (020.00600) was op weg naar de thuishaven Werkendam.

Verandering van eigenaar  
Op Facebook kwam ik een berichtje tegen van Verschoor Nautiek B.V. over twee beunschepen die gistermiddag van eigenaar waren veranderd. De eerste was de Janneke (023.11589), hieronder op een archieffoto in de Wilhelminasluis, die voortaan als Horizon vaart.

De tweede was de grotere Corrente (023.22435) die vanaf gisteren Janneke heet. Ook dit schip hieronder op een archieffoto.

Het volledige bericht luidde: "Vanmiddag zijn twee mooie beunschepen van eigenaar veranderd. Mbs. "Janneke" heet nu "Horizon",  Mbs. "Corrente" vaart nu als "Janneke".
We bedanken Fam. Ebbers, Adriaan Mijnster, Jackella Mijnster-Verkamman en Fam. Den Herder voor deze opdracht en wensen hen voorspoed namens Verschoor Nautiek B.V." Bij die wens sluit ik me gaarne aan.

Bombardement op Andel     
Op 27 november 1944 werd Andel bij vergissing gebombardeerd. Een schip dat lag te lossen bij de graansilo van Schouten trok de aandacht. De uitgeworpen bommen echter misten doel en kwamen terecht in de Achterstraat, de huidige Burg. van der Schansstraat.
Het verhaal over dit drama is overgenomen uit het Dorpsblad voor Andel, Aktu-Ael. Schrijver ervan is Teus van Tilborg.
Op de foto hieronder rechts de woningen die werden getroffen, de plaats waar nu de Wilhelminastraat begint.

                                                terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zondag 26 januari 2020   
Het was de vorige dagen flink druk bij Covaco in het Munnikenland. Nu liggen er nog twee schepen, de Belgische Cupido en de Klazina uit Harderwijk. De Cupido kwam al eerder aan de orde, de Klazina (031.10142) werd "vereeuwigd" door Piet Lobregt.

Diezelfde Piet Lobregt zette in de buurt van Poederoijen de Pax (023.01917) op de foto toen die gisteren in volle vaart naar de Wilhelminasluis ging.

Zelf vond ik op mijn camera nog een foto van de Lorena (023.21038) die vrijdagavond met moeite door de sluis kwam. 

Windzak bij westelijk parkeerterrein
Bij dit parkeerterrein staat een explicatiebord over de Wilhelminasluis. Het wordt vaak geraadpleegd door hier onbekenden en voldoet dus zeker.
 

Maar zoals op andere plaatsen is hierbij een paal aangebracht waarop een windzak info kan geven over windsnelheid en -richting. Makkelijk natuurlijk, als die windzak dan ook tenminste in orde is. Daar wringt de schoen. Na de eerste windzak werd een te kleine aangebracht die in no-time kapot was en een aanfluiting werd. Desondanks bleef het ding wel heel lang wachten, daarmee symptomatisch voor de wijze waarop Rijkswaterstaat het onderhoud pleegde tot nu toe.

   

De paal waaraan de windzak is bevestigd kan niet worden gestreken. Probleem dus als het ding moet worden vervangen. Vrijdag jl. was het zover: een flinke vrachtwagen met hoogwerker erop kwam de klus klaren. Het bleek niet zo'n probleem te zijn, want de oude windzak werd verwijderd en ervoor in de plaats kwam ..........................(voorlopig/altijd?) niets.

   

In ieder geval was het bezoek van de hoogwerker zinvol! De lantaarnpaal boven aan de op-/afrit van de parallelweg naar de sluis was al enige tijd van slag. Het ding knipperde zenuwachtig. Na een schoonmaaksessie doet het ding het misschien wel weer goed. Vanavond maar eens kijken of dat inderdaad zo is.

24 december 1944, een nare datum     
Op deze dag viel niet alleen een dode aan de Gelderse kant van de sluis, ook de Maas tegenover Giessen kende die dag een slachtoffer. De artikelen over deze twee gebeurtenissen heb ik enigszins aangepast.

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 januari 2020    
Gisteren een Belgisch schip in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco om daar te lossen. Hoewel ik het schip kende van een eerder bezoek, maakte ik, toen ik er langs reed, er toch maar een foto van. Het was de Cupido (023.28475) uit Zandvliet, een kleine gemeente in de provincie Antwerpen. 

Sluis Hintham      
Deze sluis ligt aan het zuideinde van het Maximakanaal en kent, net als Sluis Empel aan de noordzijde, nogal eens een storing. Ook gisteren was dat het geval en werd de met containers geladen Sincero (023.15216) "opgesloten". Eén van de deuren aan de Empelse weigerde nl. open te gaan. Joost Roeland stuurde me er foto's van.

   

De Sincero, die op weg was naar Veghel, ken ik wel van passages van de Wilhelminasluis, maar vaak komt het schip hier niet.

Zwarte Zwaantje      
In de Scheepvaartkrant, gratis af te halen bij het wachtgebouw op de Wilhelminasluis, een artikel over de Zwarte Zwaantje.

De Zwarte Zwaantje voer als Gorinchem V jaren tussen Sleeuwijk en Gorinchem vv.  Deze Gorinchem V (37.24x13.01 meter) werd gebouwd bij werf De Klop in Hardinxveld. In september 1944 werd het schip aan de Sleeuwijkse kant gebombardeerd, waarna het in april 1946 door drie bokken werd gelicht. 
Meer dan een week waren twee bokken, "Ajax" en "Heracles", gecharterd door Van de Taks Bergings-bedrijf, doende geweest om de gezonken veerboot 'Gorinchem V' te lichten en veilig op het Gorinchemse strand te zetten.
Het feit dat het gehele achterschip van de gezonken veerboot onder en in het zand zat, was oorzaak dat het totale gewicht de capaciteit van beide bokken te boven ging, zodat een derde bokje ter assistentie van zijn grote broers geroepen moest worden. 

Daarna bleef het veer in de vaart tot het begin zestiger jaren overbodig werd door de aanleg van de Merwedebrug. Maar in 1994 werd de veerdienst in ere hersteld tijdens groot onderhoud van de brug in de A27. In dat jaar maakten honderdduizend mensen gebruik van het veer.

   

De AMVV (Algemene Maatschappij Voor Varenden) kocht het schip in 1967 met de bedoeling er een drijvend schipperscentrum van te maken. Voor de Bonte Zwaan in Amsterdam en de Witte en Zwarte Zwaan in Rotterdam werd echter steeds een ander schip gekozen en uiteindelijk werd de Gorinchem V in 1980 met steun van de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland opgeknapt en als speeltuin ingericht. 
Jaren later werd het schip na een flinke dokbeurt door de AMVV overgedragen aan de LOVK, de vereniging voor Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters.
Later was het schip weer als Gorinchem V te bewonderen toen het tijdens Havendagen een bezoek bracht aan Gorinchem.

 Weer later dook het schip weer op als Zwarte Zwaantje toen het geen dienst meer deed bij de LOVK. Het relaas uit het begin van dit artikel vertelt de rest.

Veel meer over het schip, speciaal de periode dat het voer als Gorinchem V, is te vinden op de website die Bas van Straten tot zijn overlijden onderhield. Deze site werd overgenomen en voortgezet door Aart en Anja de Joode van Oud-Woerkum.   

Dat was toen ..........

 Bij het doorbladeren van een bestandje op mijn IMac kwam ik wat foto's tegen van de Poederoijense Hoek. Erop twee sluizen die dan nog, ergens rond 1975-1980, zo te zien in goede staat lijken te verkeren. Tegenwoordig verkeren beide sluizen in een deplorabele toestand.
Opknappen lijkt geen optie, want van het Mansvelder Gemaal-complex hoor je ook niets meer. Voor veel geld opgeknapt en daarna overgelaten aan onverlaten en/of weersinvloeden. Wat jammer toch!
Hierboven de Brakels(ch)e Sluis, hieronder de Poederoijense Sluis met de boerderij van de fam. Bok.

Groningse toestanden?
Net voor 18.00 uur kwam een groot schip de sluis in. Niet opzienbarend natuurlijk en ook geen onderwerp meer voor deze site. Edoch ................ met zo'n schip varen tegen een sluishoofd levert een enorme trilling op en ook nu was dat het geval. Of het een stuurfout of nonchalance was weet ik niet, ik maakte in ieder geval een foto van schip en wachtenden.
Morgenochtend maar eens kijken wat de schade aan de woning is, in ieder geval heb ik de sluiswachter op de hoogte gebracht van mijn ontstemming.

Zou op de sluizen trouwens ook zoveel mogelijk klimaatvriendelijk worden gewerkt? Als zo'n mastodont rond 16.00-18.00 schut worden de rijen wachtende auto's, met draaiende motor, enorm. Misschien wel het tijdstip waarop kan worden geschut aanpassen?
Maar ja, ik hoor net dat er waarschijnlijk een storing is. In dat geval ligt het schutproces volledig stil.

                                           terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

woensdag 22 januari 2020    
Een zeer mistige dag maar desondanks een paar aardige verrassingen. Ik had gezien dat in het Munnikenland een mij onbekend schip lag te lossen en dus ging de aandacht meteen uit naar dit schip. Het was de Duitse  Pretoria (048.05600). 
Hoewel gehinderd door de mist maakte ik er natuurlijk toch een foto van.

Ook De Rib in Andel kende een Duitse gast en in dit geval was dat de Einigkeit (040.05700). Het schip heeft een Nederlands tintje, want in 1943 werd het gebouwd bij De Biesbosch in Dordrecht. 1943? Klopt dat wel?

Op Internet vond ik een filmpje van, over en met dit schip. Te leuk om niet ook hier aandacht aan te besteden. Het filmpje werd gemaakt door Uwe Hilgemann die zelf erover zegt: "Der Film zeigt eine Vorbeifahrt des Schiffes. Daten und Fakten sind im Laufband des Films zu lesen!"
Thuis op de sluis duurde het tot iets na 13.00 uur voor een schip zich meldde. Pas toen schutte het eerste schip, de Varia.

Deze Amsterdamse spits kreeg tot mijn verrassing gezelschap in de sluis van de Friese Engelina. De Varia ging trouwens bij Gorinchem het kanaal op richting Vianen.

Nog geen half uur later opnieuw een duo-schutting. Nu waren het de Nomade, die van Oss kwam en naar Dordrecht ging, en de Prudentia. 

De Prudentia kwam van Waspik en ging ook het kanaal bij Gorinchem op richting Vianen.

Niet veel later opnieuw een schip in de sluis, de Nijmeegse Padua. Het schip was op weg naar Heerewaarden.

Voordat het donker werd, zag ik nog de Vios, een "verdwaalde" recreant en de Urker Babette passeren, ik maakte er maar geen foto's meer van. In het donker zag ik nog de Pax en de Navicella richting zuid schutten. Ook nu weer geen foto's, maar wel gaan de luiken dicht. Morgen weer eens kijken.

                                     terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

Top