HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                          Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 maart 2020                                             

dinsdag 31 maart 2020     
Soms moet je gewoon vroeg opstaan om niet een heel aardige schutting te missen. Ik deed het niet, zoals gewoonlijk, en miste daarom een schutting van de duwer Gretina die een forse kraan voor zich had. Jammer.
Maar mijn eerste foto was toch ook interessant. Het was de Humus III (030.30897) , een Amsterdammertje zoals een door de wol geverfde schipper me vertelde. Ik kende deze duwer wel, maar een foto leek me toch op zijn plaats.

Omdat ik toch op de brug was, maakte ik meteen een overzichtsfoto waarop ook de Zephir (031.10554). 

Vanaf de brug zag ik dat in de Waalhaven nog steeds een schip lag. Flink inzoomen met mijn Nikon Coolpix S9900 (zo, dat levert toch weer 20 euro op) en ik zag dat het de Cornelis B (021.03598) uit Werkendam was. Later thuis zag ik dat ook de schipper op de foto een rol speelde. Leuk om zoiets later pas te zien.

Later, tijdens het oplossen van het cryptogram in de Groene Amsterdammer, schutte de Maris (023.18479) die van De Heus in Andel kwam.

   

Daarna bleef het wel heel lang stil. Ik keek nog een keer of de lichten niet uit waren op de sluis, dat zou duiden op een storing, maar dat was niet het geval. Het duurde uren voordat de Urker Babette (023.11526) door de sluis wilde. 

   

Daarna was het weer een tijd wachten op de volgende schutter. Het bleek de Werkendamse Amigo (023.13181) te zijn, een schip dat nog niet in mijn archief voorkwam.

Daarna bleef het oorverdovend stil tot rond 17.00 uur de Stern passeerde. Ik had er genoeg van, dus geen foto van dit schip en de eventuele andere schepen die nog willen schutten.  

Groot is hij die zijn ongelijk erkent            
Gisteren passeerde de Walrus V (023.20162) met een casco voor zich. Ik noemde dat het casco van een binnenvaartschip, maar dat klopte natuurlijk niet. Het was wel heel duidelijk het casco van een duwbak of de bak van een koppelverband.

Schutten bij Sluis Empel     
Dit bericht kreeg ik binnen: "De vergrendeling van de deur aan de Maaszijde van Sluis Empel is nog niet in orde en vanwege het gebruik van de aanvaarbeveiliging past de Eros (023.13518) niet met Eros II (060.03522) in de sluis (past wel maar mag niet van RWS). Dus afkoppelen en  Eros terug naar buiten en de Eros II met behulp van de boegschroef en af en toe een lijntje achterop om te sturen de sluis uit en wachten tot de Eros geschut wordt.En dat neemt heel wat tijd in beslag."

   

Een dergelijk af- en aankoppelen maakte ik meermalen hier in de Wilhelminasluis mee. O.a. van de Mystique, maar ook van de Sylvana (023.28416).  Hieronder de status van een uitgevaren Sylvana II, waarbij de Sylvana later schut en weer aankoppelt in de Waalhaven. 

                                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 30 maart 2020     
Nu was ik niet van plan om vandaag foto's van schepen te maken, maar ondanks de soms snijdende wind kon ik het toch niet laten. Vanochtend vroeg, bij de passage van de Fenna Gezina (023.36120), bleef ik wijselijk binnen. De foto geeft de sfeer goed weer, dankzij de zon die een foto nemen een hachelijke zaak maakte.

Erna passeerden de Climax en de Elsa, maar foto's ervan maakte ik niet. Wel van het volgende schip en waarom weet ik zelf eigenlijk ook niet. Maar de foto's zijn van de Lourens Sr. 

   

Na de Naomi (geen foto) kwam de Mercur in de volgende schutting verbijsterend langzaam de sluis in. Nu kan ik me dat voorstellen, want het is nogal een mastodont om onder controle te houden. Het schip kwam van Den Bosch en ging naar Rotterdam.

   

De Flora W en de Tranquilo die daarna schutten, gingen fotoloos voorbij. Maar dan! De Walrus V met een casco van een binnen-vaartschip voor zich. Het paste, maar er moest wel heel behoedzaam worden gemanoeuvreerd. 

   

Op de foto hierboven is al de Luxemburgse Topaas (060.00365) uit Weiswampach te zien wiens beurt het was om te schutten. Speciale aandacht voor het schip, want ik zag deze nog niet eerder in de Wilhelminasluis.

   

In de Maashaven lagen op dat moment al twee schepen te wachten, de Cornelis B (021.03598) en de Festum (020.05501). De Festum ging verder, de Cornelis B haakte af om in de Waalhaven te slapen.

Later hoorde ik dat ook de Pax (023.01917) in die haven bleef overnachten. 

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 maart 2020
    
De laatste zondagse sluiting van de sluis was er vandaag. Maar tijdens ons ontbijt zei mijn betere helft opeens "Er komt een schip aan". Ik keek haar waarschijnlijk iets te verbaasd aan, want ze wees alleen naar buiten.
Inderdaad, een schip. Het was de Levant (023.04897)  die de sluis inkwam. Dat kon ook makkelijk want de Waaldeuren waren geopend en de lichten werkten. 

Mijn verbazing, misschien wel onthutsing, bleef even aanhouden. Volgende week zondag zou immers de eerste seizoensopening op zondag zijn.
Ik besloot naar de brug te wandelen om een foto van de Levant te maken. Daarna ging ik verder met mijn ontbijt, totdat mijn betere helft meldde dat een politieboot de sluis inkwam. Het bleek de P 93 te zijn. De foto ervan maakte ik vanachter mijn perfect gekookt eitje, de wandeling naar de brug liet ik nu maar achterwege.

Na het uitvaren van beide schepen gingen de sluisdeuren dicht en de lichten uit. Vanaf dat moment heerste er de gebruikelijke rust op de sluis. Waarom die ene schutting? Ik heb geen idee, maar van echt belang het te weten is ook geen sprake. Het zal wel om een "geheime" operatie van de politie zijn gegaan.
In het begin van de middag gingen we erop uit, dit keer met de auto. Ik zag dat op De Rib de Oreade, zie gisteren, gezelschap had gekregen van de Maris (023.18479), een onbekend schip voor me. 

In het Munnikenland lagen twee schepen, beiden bekend voor me. Bij de kraan lag de Non-Verba (060.02307) te wachten. Verderop lag de Gunda (023.31319). 

   

In de Waalhaven lag de Prinses Margriet, maar dat is gewoonte in het weekeinde. Geen foto ervan gemaakt, maar in het artikel hieronder komt het schip wel aan de orde. 
In de Maashaven lag de Elsa (023.10943) aan de binnenkant van de remming.

Schepen op de Waal      
In het kader van AndelWandelt, de geboorte ervan was op de Wilhelminasluis, zal voorlopig weinig tot niets meer worden aangevuld. Zeer waarschijnlijk haal ik daarom het onderwerp AndelWandelt van de site.
Reden hiervoor is het feit dat Anton van Rijswijk, de enthousiaste helft van AndelWandelt, langdurig lijkt te zijn uitgeschakeld. Daarbij komen nog de problemen van het coronavirus.
Dit alles neemt niet weg dat ik foto's van de nog actieve helft van AndelWandelt, Hans de Weerd, zeker zal plaatsen. Zo ook vandaag een aantal heel aardige foto's die Hans maakte van een wandeling naar Werkendam. 

 Als opening heb ik voor deze foto gekozen, omdat Hans daar zelf ook op staat. (Voor alle duidelijkheid, Hans staat in het midden.) Op de achtergrond de brug bij Gorinchem in de A27 en rechts bedrijvigheid in Gorinchem.

   

Hierboven naast elkaar de Desejo (023.16228), een bekende van de sluis. Ernaast de Parkkade (023.25055). Hieronder naast elkaar de Kraszna (045.01350) en de Relation (023.17465). 

   

Nu liep AndelWandelt graag door de uiterwaarden en ook Hans de Weerd alleen kiest het liefst zijn weg daar. Alleen, bij Sleeuwijk stuitte hij op het haventje en was een terugkeer naar de verharde weg noodzakelijk.

Daarna dook Hans weer de uiterwaarden in om zo dicht mogelijk bij het water zijn weg te vervolgen. Allereerst zag hij daar de Pauline Anette (023.24800), ook een bekende van de sluis. Ietsje verderop nog een bekende, de Prinses Margriet (022.03600). 

   

Onder de brug in de A27, de Gorinchemse brug, zag Hans een vaartuig liggen. Geen naam, geen nummer en ik ken het ook niet.

Aan de andere kant van de A27 zocht Hans zo snel mogelijk de uiterwaarden weer op en zo zag hij de Visioen (023.27270) en de Vectare (023.18852) langskomen. In de luwte van de Vectare voer de Sarah mee. 

   

Die Sarah is een bekende van de sluis. Het is een werkscheepje van Den Hertog Groenbeheer.

Dichterbij Werkendam gekomen zag Hans van dichtbij de Clema (023.30160) en ook de krachtpatser Herkules VIII (055.01500) passeren. 

   

De laatste twee foto's zijn van bedrijvigheid langs het water. De coaster is de Rotra Mare, op de foto rechts passeert juist de Deining (023.33894) uit Alblasserdam. 

   

                                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 maart 2020        
Al heel vroeg vanochtend, eigenlijk meteen na de opening van de sluis om 07.00 uur schutten de F50 (023.12254) en de Ruurtje (027.18919) om in Andel een ark op te halen. Even later kwam het duo weer schutten, maar nu met een woonark die al een tijdje bij De Rib lag en die nu naar een ligplaats in Gorinchem werd gebracht.

   

De foto's zijn niet al te best en dat geldt ook voor het eerste vrachtschip dat passeerde. Dat was de Confidentia (022.03475) uit Groningen. Ook nu maakte ik de foto vanuit huis met een heerlijke zon tegen en dan nog alleen van het achterschip.

Een flinke tijd later de Alida (023.10954) die richting Merwede ging.

   

Verrassend daarna was de passage van een recreant, de Elizabeth. Nog even en dan begint het zomerseizoen en zullen recreanten weer de overhand krijgen.

Kwam de Avanti (032.70668) uit Zwolle gisteren geladen langs, vanochtend kwam het schip leeg schutten. Na het raadplegen van mijn archief bleek dit schip er nog niet in voor te komen. Nu wel.

   

In de Waalhaven zag ik twee schepen liggen. Vooraan was dat de Inspé II (021.00095) met ervoor de Prinses Margriet (022.03600), een vaste gast hier in het weekeinde.

Bij De Heus aan De Rib in Andel was de Oreade (023.16843) gearriveerd om daar te lossen. 

Meer niet vandaag. De oogst valt voor een zaterdag in dit seizoen toch niet echt, misschien wel echt niet, tegen.

Lingehaven- en Sluis gesloten             
Gisteren kreeg ik een bericht waarin werd meegedeeld dat zowel de Lingehaven als de Lingesluis in Gorinchem zijn gesloten. 

Deze sluis en ook haven worden vooral gebruikt door recreatievaart, beroepsvaart zal er dus weinig hinder van ondervinden. Eerst een foto van de Lingehaven, daarna drie foto's van het schutten en tot slot een zicht op de buitenkant van de Lingesluis.

       

                                                   terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 27 maart 2020
Meteen ook maar wat zaken van de afgelopen dagen meenemen. Woensdag was een rustige dag waarop de enige foto die ik maakte van de P9 was. Ik maakte die foto om toch wel iets van die dag te tonen.

Ook woensdag jl. werd me duidelijk dat ik de Urker Tyda Kyra (022.04092) wel kende, maar dan onder de naam Allette. Hieronder het schip eerst als Allette en ernaast als Tyda Kyra.

   

Dan gisteren, donderdag 26 maart. Een dag waarop bijna geen schepen gebruik maakten van de sluis. Eigenlijk zag ik tot de avond alleen de Viator (048.01560)  en de Spes Salutis (030.21447), een karige opbrengst dus. Hieronder die Viator. 

   

In het begin van de avond de Limburgse Viper (060.03516) uit Heerlen. Ik had geen zin weer naar buiten te gaan.

   

Later in de avond de met containers geladen Mercur (023.24787) die op een reis was van Den Bosch naar Rotterdam. 

Toen ik even later weer naar buiten keek, zag ik wat geels in de sluis liggen. Het bleek de RWS 73 te zijn die op een patrouille was van Dordrecht via Woudrichem en Heusden terug naar Dordrecht.

Dan vandaag, vrijdag 27 maart. Opnieuw een wel heel rustige dag. Toch maar wat foto's gemaakt, de eerste was daarbij voor de met containers geladen Sayonara (023.17674) uit Schoonhoven.

Flinke tijd later de Friese Leli (032.60133) uit Lemmer. Met de schipper had ik een ontspannen gesprek, vooral over het uiterlijk van schepen. We waren het erover eens dat de moderne schepen geen "ziel" hebben, maar dertien in een dozijn zijn.

Weer later opeens een stukje nostalgie in de sluis van de Arnhemse Hielkje. Ik maakte er toen geen foto van, maar een kwartiertje later bij De Klerk in Woudrichem wel. De Hielkje passeerde daar met Slot Loevestein op de achtergrond en links op de foto een schip op de Waal.

Op de plek waar ik bovenstaande foto maakte, had ik ook goed zicht op de schepen die in Woudrichem lagen. Tot mijn verbazing zag ik daar twee spitsen liggen, de Manna (021.03197) en de Oostenwind (022.04873). 

Mijn laatste foto vandaag was voor een duo-schutting en wel van de Avanti (032.70668) en de Wanderer (023.28382). Dat was alles voor vandaag, de Zephir, Elionie, Shalom en een RWS-schip zag ik wel maar ervoor naar buiten ging ik niet. Ook niet voor de Eendracht die waarschijnlijk op weg was naar de thuishaven Heusden.

Apache in de buurt     
Een helikopter was al geruime tijd in de buurt aan het oefenen, maar kwam opeens richting sluis. Daar ging het snel naar een hogere positie om na de passage van de sluis weer even snel naar beneden te gaan boven het Munnikenland. Altijd een spectaculair gezicht en die mannen moeten tenslotte ergens kunnen oefenen.

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 maart 2020 
Another day at the office, waarbij ik trachtte alle schepen die vandaag passeerden op de foto te krijgen. Tot nu toe, 16.00 uur is dat gelukt. De score staat op tien schepen, waarvan de eerste al direct na opening kwam. Het was de eurocarrier Severn Supporter (IMO 9868534), voor mij nog onbekend. Het schip kwam van Aalst en was op een tocht die op de Maasvlakte zou eindigen.
Ik maakte de foto net nadat ik de echtelijke sponde had verlaten, waarbij ik nog bijna te laat was ook.

Een flinke tijd later kwam nummer twee, een bekende. Het was de Niky (023.03189) uit Maasbracht. Op de foto hieronder links is een schip in de Waalhaven te zien. Dat is de Bredase Catharina (023.04289) die ook op andere foto's figurant is.

   

Een uurtje later de Chaperon (032.50303) uit Nieuwveen.

De volgende was de Rotterdamse Pirana (032.80009) die ik vanaf het Maashoofd H4 op de foto kreeg.

Vervolgens vrij snel achter elkaar en tijdens mijn lunch de Haarlemse Spes Nostra (032.80180) en de Wilhelmien (020.05745). Mijn uitsmijter met versiering kreeg voorrang en dus gingen beide schepen vanuit de keuken op de foto.

   

Dan twee van origine slepers van de fa. Koek uit Sleeuwijk. Heel vaak werken deze twee als een koppel.

De grotere Trekvogel (023.12254) had de leiding en de kleinere F 50 (027.17119) volgde gehoorzaam.

   

Dan opeens een schip dat ik dacht te kennen door de naam, maar deze Tyda Kyra (022.04092) uit Urk kende ik nog niet.

Halverwege de middag wandelde ik, alleen en geen bekenden ontmoet, naar het Gedenkteken omdat bij de fabriek van Covaco de Mi-Deseo (061.05536) was aangekomen. Probleem! Is dit nu een Nederlands of Belgisch schip. De meningen daarover zijn op Internet zeer verdeeld. 
Vooralsnog staat het schip bij mij in het album "België" en daar laat ik het maar voorlopig staan. Interessant trouwens de kraan op de foto. Wat die nu weer aan het doen is? 

Mijn (voorlopig?) laatste schip is de Dordtse Liesbeth (032.50248). Voorlopig, want het is nu 17.00 uur en het blijft nog wel een tijdje licht. Wel ga ik deze update nu al publiceren, eventuele aanvullingen kan ik altijd nog doen.

Nou, het duurde niet lang of het werd me duidelijk dat een mij onbekend koppelverband de sluis naderde. Het bleek echter op weg te zijn naar het Munnikenland. Dat werd dus opnieuw een wandeling naar het Gedenkteken en het eerste dat ik daar zag was de Liesbeth die er lag te laden.

Ietsje verder lopend kreeg ik goed zicht op de ingang van het Munnikenland en ik zag daar het koppelverband afmeren. 

Het bleek een onbekend koppelverband te zijn, dat bestond uit de duwer Auriga (021.02404) en het sleepvrachtschip Auriga 2.

   

Hiermee ben ik echt klaar voor vandaag. Morgen maar weer eens een rustig dagje houden. 

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 23 maart 2020      
Behoorlijk kil buiten en daarom besloot ik mij vandaag niet teveel naar buiten te begeven. Dan zie je natuurlijk net dat een aardig aantal schepen passeerde. Afijn, maar beginnen met een transport dat ik zaterdagavond zag passeren. Het was de Boreas (021.03791) van Rosa Maritiem uit Druten die het ponton NP472 voor zich had en daarmee op weg was naar Aalst. 

Gisteren was de sluis dicht en maakte ik geen foto's. Vandaag toch wel een paar en de eerste was de Lia (022.05076) uit Heemskerk die een aantal dagen bij De Heus in Andel had gelegen.

   

Een tijd later, ik besloot toch maar eens de sluis op te gaan, zag ik dat de Lia nog niet verder was gekomen dan de Waalhaven waar zo te zien schoon schip werd gemaakt. 

Vanmiddag passeerde de Bredase Catharina (023.04289) en ook hiervoor ging ik even naar buiten.

Een tijdje later zat ik rustig achter mijn bureau, bezig met de geschiedenis van de Fasaly, toen ik een spits de sluis zag uitvaren onder de brug door. Natuurlijk was ik nu te laat voor de Miba (032.20165), een spits waar ik nog geen foto van had in de sluis.
Jammer, gemiste kans. Maar Joost Roeland bracht uitkomst, hij maakte al eerder een aantal foto's van deze spits.

Nu ik toch Joost Roeland vermeldde is dat een goede gelegenheid om nog wat foto's van hem te plaatsen. Als eerste een viertal foto's van de Ineos Beech. Een paar weken geleden besteedde ik aandacht aan een zusterschip, de Ineos Elm. 

   
   

Al eerder stuurde Joost me foto's van de Leli in Sluis Empel waarbij het Friese schip uit Lemmer te maken kreeg met de aanvaarbeveiliging die bij extreem hoog water diensten verricht.

   

                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 21 maart 2020  
Wel heel weinig te doen vandaag in de sluis. Vanochtend zag ik alleen een transport, beter gezegd twee innig met elkaar verbonden schepen, in de sluis liggen. Tijdens ons ontbijt nog wel!  

Het kostte me enige moeite te zien wat dat nou precies was wat in de sluis lag. Het werkschip Vos (023.14006) zag ik al snel, maar vrij laat kwam ik tot de ontdekking dat de sleper Ventura  (023.19634) ook in het transport zat. Daarom hieronder twee archiefopnamen van de Vos en de Ventura. 

   

Later kon ik ook nog een ander schip spotten en wel de Zeeuwse Leanne (023.12181) uit Wemeldinge die gisteren in de Maashaven was gearriveerd.

                                                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht  

Top