HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                  Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 mei 2019                                                  

 
vrijdag 31 mei 2019   
Vandaag precies 73 jaar geleden ging 's avonds de mare door Itens, een klein dorp in Friesland: "De Bovenmeester en zijn vrouw hebben een zoon gekregen". Opmerkelijk, omdat vier meisjes hem waren voorafgegaan. Begrijpelijk dat de zoon met vijf "moeders" ontzettend werd verwend. Ik heb daar nooit moeite mee gehad.
Vandaag wel enige aandacht aan deze gebeurtenis geschonken, zij het dat het is gevierd in Brabant en wel op de Wilhelminasluis. Weinig aandacht derhalve voor de passerende schepen.
Tussen de feestelijkheden door zag ik de C'est la Vie als eerste passeren. Er was tijd voor een foto.

Al ruim na het middaguur de met containers geladen Mercur in de sluis, op weg naar Gorinchem. 

   

Bij het uitvaren bleek in de Waalhaven een collega te wachten, de Sayonara. Dit schip was op weg naar 's Hertogenbosch.

Met de Sayonara mee schutten een visbootje en een flink zeilschip, maar de andere wachtende recreanten moesten een rondje overslaan.

Rond 18.00 uur kwam de Mercur weer terug uit Gorinchen, nu om naar 's Hertogenbosch te gaan. 

Het is nu 19.30 uur en het enige schip waarvan ik geen foto kon maken was de Arwi. Ik kan daarom vaststellen dat het wat recreanten betreft een vruchtbare dag was, maar dat de beroepsvaart misschien met de gedachten al bij het weekend was.

W.B. de Ringh-Linietocht     
AndelWandelt, de club waar ik voorzitter van ben, bestaat verder uit twee actieve leden, Hans de Weerd en Anton van Rijswijk. In 2017 besloten zij om de zelf gemaakte Linietocht, wetend van mijn belangstelling voor verdedigingswerken als kazematten, forten en batterijen, als cadeau mijn naam te geven.
Het was geen bevlieging want vanochtend heel vroeg, om 06.03 uur om precies te zijn, stopte Hans de Weerd een envelop in de bus waarin de affiche voor de derde W.B. de Ringh-Linietocht.
Een geste die ik in hoge mate op prijs stelde en stel! Zeker omdat de mannen vandaag een tocht vanuit en naar Hoornaar liepen. De Linietocht lopen de mannen nu op 7 juni a.s.

   

Het Verslag en Foto's van hun tocht vandaag door de Alblasserwaard komen morgen op de site, de tijd om die nu al te plaatsen ontbreekt me.

Kaarten     
Via Facebook, Twitter, Instagram, etc. ontving ik een groot aantal felicitaties. Maar ook de post bracht een aantal kaarten en ook die stelde ik zeer op prijs. Eentje heb ik hier geplaatst omdat die watergerelateerd is. Het is een schilderij van Jan Hendrik Weissenbruch, wie kent hem niet, met de titel Herinnering aan Haarlem. Het doek hangt in het Gemeentemuseum van Den Haag. Wat precies is afgebeeld wordt niet vermeld.

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 30 mei 2019    
Hemelvaartsdag betekent voor de sluis een zondagdienst, dus open om 10.00 uur en weer naar huis om 19.00 uur.
Leuke schuttingen gezien vandaag, maar toch begin ik met een foto die ik gisteravond nog maakte van drie rustende schepen in de Waalhaven. Het waren vrnl de Puck, de Experience en de Prinses Margriet. Vanochtend in alle vroegte vertrokken de twee eerstgenoemde schepen. 

Of het nu echt het eerste beroepsschip was weet ik eigenlijk niet, maar in ieder geval kwam de Shalom (031.70648) schutten. 

Daarna ging mijn aandacht uit naar de Dythar, gezien het bord achterop heeft het als thuishaven Slagharen. Over dit schip (060.04290) kon ik wel wat gegevens vinden, maar de verwarring met een andere Dythar (023.01605) bleef groot.

   

Misschien miste ik daarna wat schepen, want de auto voerde ons naar Zaltbommel voor een fikse stadswandeling. Wel leuk natuurlijk, zeker omdat bij terugkomst in de sluis de Zeeuwse Violento uit Terneuzen lag. Een onbekende voor me.

In dezelfde schutting zat de Sincfal uit Delft. Hoewel achterop ook een Europa-nummer stond (023.17009) kon ik maar weinig over dit scheepje vinden.

We kregen bezoek en daarom liet ik een (bijna) volle sluis fotoloos passeren, maar later kwam dat toch weer goed.

In de Waalhaven lagen wat scheepjes te wachten, waaronder de snelle P109 van de Politie. Die lieten een jacht dat een zeilboot sleepte ongehinderd passeren. Dat slepen blijkt dus nog steeds te mogen.

   

Het uitvaren van een volle sluis duurt over het algemeen behoorlijk lang, maar het levert ook mooie plaatjes op!

Meer kan ik eigenlijk niet melden van deze toch mooie Hemelvaartsdag. Over dus naar AndelWandelt.

Hasloërpad
De helft van AndelWandelt, in dit geval Anton van Rijswijk, nam gisteren deel aan de tocht van 25 km in de buurt van Wageningen. Ongelooflijk, maar waar de mannen ook lopen, altijd komen ze terug met water-gerelateerde onderwerpen.

In dit geval was het een stuw met een vistrap die de aandacht van Anton kreeg. Het was de Stuw Veenkampen in het Valleikanaal.

   

                             terug naar boven                                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 29 mei 2019     
Vandaag was het heel wat rustiger dan de afgelopen dagen, maar hoe rustig weet ik niet. Al vroeg vertrokken we van de sluis om weer eens dieper het Brabantse in te gaan. Natuurlijk maakten we de eerste stop om de Combination, die werd gelost, in het Munnikenland te vereeuwigen. 

Daarna zagen we een hele tijd geen schepen, maar toen we uren later weer op de sluis kwamen lag er een mooi rijtje oude(re) slepers in de sluis. Waarschijnlijk op weg naar Vianen.

Voorop lag de Noorderlicht die de kleine Gabbertje met zich meevoerde.

   

Erachter kwam de Andelse Maartje Anna en als sluitstuk de Dollard.

   

Het leverde in de Waalhaven ook mooie plaatjes op en op één ervan vaart een recreant mee, duidelijk een anachronisme. 

Datzelfde gold eigenlijk voor de Otium uit Nottinghamshire. Met de sluiswachter stelde ik vast dat dit vaartuig gerangschikt kon worden onder de noemer "Narrowboats". Niet mee eens? Ik hoor het graag!

Vanuit de Waalhaven kwam daarna direct de Merwestroom de sluis in. Erachter verborgen kwam de Sterna uit Zaltbommel mee.

   

Omdat ik zag dat in het Munnikenland nog een schip was gearriveerd, ging mijn wandeling daar naartoe. Achter de Combination bleek de Monza te liggen.

In de sluis zag ik nog één schip en wel de Werkendamse Experience. Na het schutten zocht deze een plekje in de Waalhaven achter de Prinses Margriet.

   

Meer schepen zag ik niet en het is nu al 19.00 uur. Ik stop er dus maar mee voor vandaag.

Helsluis      
Vanochtend zag ik in het AD-Rivierenland in de rubriek Dordt Eigen-Aardig een prachtige foto van de Helsluis (foto is van Stadsarchief/RWS).

In mijn archief nogal wat foto's van deze sluis, maar niet eentje van bovenaf genomen. Wel een aantal van de mannen van AndelWandelt en ook van bewoner Coen Verweerd. Hieronder twee opnamen van de huizen op deze sluis, eerst die op de westzijde en ernaast die op de oostzijde.

   

Het wordt nu toch wel eens tijd dat ikzelf op die sluis een kijkje ga nemen. Ik wacht op een uitnodiging.

                                   terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 28 mei 2019   
Gisteren was het niet alleen een drukke dag werd mij verteld, maar ook was er een storing. Gelukkig was personeel van VolkerRail op de sluis aan het werk en die losten deze storing op met hulp van schippers die met hun schroef het vuil wegbliezen.
Ook vandaag was het weer druk. De reden daarvan is dat Sluis Rossum (St. Andries) vanaf zaterdagavond was gestremd en pas vanavond vanaf 19.20 uur weer open is. Nogal wat schepen kozen daarom via een route door de Wilhelminasluis, ook al omdat de waterhoogte op de Waaldrempel aanzienlijk was. 

Om 06.00 uur vanochtend schutten de De Tijd Zal 't Leren en de Undine III. De laatste ging naar het Munnikenland en zou later op de dag weer langskomen. Ruim vier uur later passeerde nummer twee, de Spes Salutis. Maar daarna kwam de gang er goed in en was de Nomade de eerste van een serie schepen.
Niet veel later passeerden de Lady Anne en de Jantine, waarna ik ik vanaf het Gedenkteken op de foto zette dat de Undine III werd geladen.

   

Vanaf De Rib zag ik de Johanna Adriana richting sluis varen en even verderop, op de Maasdijk, kwamen we de geladen Merwestroom tegen die in dezelfde richting ging.

   

Leeg kwam de Diademar langs, maar in het begin van de avond kwam dit schip weer geladen terug.,

Vanuit het Munnikenland kwam de Undine III die intussen was geladen. Achteruit varend draaide het schip in de Waalhaven.

       

De Adventure was weer een van die schepen die hier niet echt vaak of vaak niet komen. Vandaag dus wel.

Dat geldt niet voor de Urker Babette, want die zie ik hier regelmatig passeren. Zoals steeds met de vlag van Urk trots achterop.

   

Op de rechterfoto hierboven is links een stipje te zien. Dat is de spits Spica uit Papendrecht die als eerste de sluis weer inkwam om te schutten.

In de sluis kreeg de Spica gezelschap van een mij onbekend schip, de Ohana. Niet duidelijk werd of dit nu een Nederlands of een Luxemburgs schip was.

   

De middag was al een flink eind gevorderd, toen ik de La Vida dwars in de sluis zag liggen als een soort Doutzen Kroes die badpakken showt. De Cotrans 9 die in de Waalhaven lag te wachten kreeg van deze show niets mee.

   

Dan weer een schip dat ik nog niet vaak zag. In eerste instantie dacht ik zelfs te maken te hebben met een onbekende. Het was de Shalona.

Aan het einde van de middag een duo-schutting van de geladen Spes Salutis die de Elsa meekreeg in deze schutting.

   

In de Waalhaven lag toen al de Merwestroom te wachten. Deze Merwestroom was het derde schip dat vandaag twee keer de sluis passeerde. 

Net na 18.00 uur passeerde de Tripang, maar ook de Alina met een flinke bak ervoor. Daarna de Diademar, waarna het rustig werd en ik de luiken sloot. 

AndelWandelt op pad
     
Zaterdag jl. namen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd deel aan de 15e Heuvelrug Wandeltocht met start en finish in Veenendaal. Op deze site staat het Verhaal van deze tocht, de Foto's ervan zullen snel volgen. Misschien vanavond nog. Anders maar uitwijken naar de Facebook-pagina van AndelWandelt.

Hans de Weerd verraste me nog met twee foto's van schepen. Links de Expecto en rechts de Vahalis II.

   

Anton van Rijswijk kwam terug met opnamen van een stuw, de naam ervan is Groep. De stuw ligt in het Valleikanaal.

   

                                   terug naar boven                                  naar nieuwsoverzicht


zondag 26 mei 2019    
Gisteren geen update en de reden daartoe is niet prettig. Een nichtje heeft op veel te jonge leeftijd in kanker de meerdere moeten erkennen. 's Middags zijn we daarom in Gouda geweest om afscheid van haar te nemen en onze condoleances over te brengen aan haar man en zijn drie kinderen.
Morgen is haar crematie en ook daar zullen we bij aanwezig zijn, derhalve dus ook dan geen update.
Vandaag wel aandacht voor de scheepvaart en als eerste voor de met containers geladen Manuela die we zagen passeren bij de Hoogwaterkering Kromme Nol, tussen de Bergsche Maas en de Afgedamde Maas.

In de sluis leek het een recreantendag te worden, waarbij het Partyschip Princehof de eer van de binnenvaart leek te moeten dragen. Het schip was met een groot gezelschap op weg om de prachtige route van de sluis tot Heusden en vv. te laten zien. 

In de loop van de middag kreeg ik een foto binnen van de sluis gezien vanaf het water aan de Maaskant. 

Even later gingen de deuren aan die kant open en kwam de La Vida, van Amsterdam op reis naar het Maximakanaal, de sluis uit. 

Via Whats'app kreeg ik deze twee foto's toegestuurd door Jeannette en Theo Hartman, die ik ken uit mijn tijd als Directeur Openbaar Onderwijs in de Gemeente Woudrichem. Leuk dat ik hen beiden op de foto kreeg vanachter mijn bureau.

Ook bij het uitvaren hadden Theo en Jeannette aandacht voor hetgeen ze daar tegenkwamen. Links (bakboord) van hen was dat de Transaction en rechts (stuurboord) de Prinses Margriet. 

   

Zelf was ik intussen naar de brug gewandeld om foto's te maken van die Transaction die ik nog niet eerder hier zag schutten. Op de linkerfoto hieronder is trouwens ook de Prinses Margriet te zien met erachter Joyce, het recreatiescheepje van Theo en Jeannette Hartman.

   

Natuurlijk ging ik. zoals altijd, zoeken naar het schip dat nu Transaction heet. De naam hiervoor was Morgenstond en met die naam kwam het in mijn archief voor. Hieronder twee opnamen van die Morgenstond op resp. 17 februari 2010 en 26 maart 2012.

   

Meer bleek er vandaag niet te spotten. Een rustige dag dus voor de sluiswachter, want veel recreanten meldden zich ook niet.

Welke sluizen?

Kreeg ik hierboven een aantal foto's van Theo en Jeannette Hartman uit Woudrichem, even blij ben ik met foto's die door Johan van Dalen werden gemaakt op een weekendje eruit.
Van Johan kreeg ik wat opnamen,  o.a. van een explicatiebord. Een stukje uit die foto staat hieronder.

Over welke sluis dit gaat weet ik eigenlijk niet. Google hielp me ook al niet verder, dus mijn hoop heb ik gesteld op lezers/volgers van deze website. Hieronder in ieder geval een drietal foto's van deze sluis.

       

Ook kreeg ik van Johan een foto van een sluis in het centrum van Nordhorn. Ook nu moet ik de naam ervan schuldig blijven. Dus please, please, als iemand de namen kent: heel graag!

                                        terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 mei 2019     
Een vrijdag zoals vele andere met dien verstande dat het aantal schuttende schepen groter was dan gewoonlijk op zo'n dag. Maar pas in het begin van de middag werd ik actief en was ik op De Rib in Andel. Bij de fabriek van De Heus was niets te beleven, maar wel zag ik nog juist de Rio Grande de sluis invaren vanaf de Maaskant.
Na deze foto reed ik naar Brakel voor zaken en op de terugweg zag ik deze Rio Grande opnieuw, nu op weg naar de Merwede.

   

Omdat ik toch stopte bij het Gedenkteken voor die foto van de Rio Grande, maakte ik gelijk een opname van de Fiducie die daar lag te lossen. Niet lang erna vertrok ook dit schip en was er in het Munnikenland niets meer te doen.

Daarna ging ik verder naar huis, waar ik net op tijd was om de Navare, die uit het Munnikenland kwam, te zien schutten.

Van Veghel kwam de Infinity om naar Werkendam te gaan.

   

In de Waalhaven zag ik de oude sleper Jacoba uit Woudrichem liggen, wachtend op een schutting. Weer even later, ik had er niet meer op gelet, zag ik dat de Prinses Margriet achteruit varend een plekje tegen de remming in de Waalhaven zocht voor het weekeinde.

   

De foto van de Prinses Margriet maakte ik vanaf de brug. Vanaf diezelfde plaats zag ik op de Maas de rondvaartboot Wiljo aankomen. Niet om te schutten maar gewoon om het gezelschap aan boord een mooi tochtje voor te schotelen vanaf Heusden en weer terug naar Heusden. 

Toen ik later in de tuin bezig was met wieden, zag ik terloops dat er een schip in de sluis lag. Het bleek de spits Kerizel te zijn en dus maakte ik de wandeling maar weer eens naar het Maashoofd. Een spits mag ik tenslotte niet missen.

   

Een tijdje later een duo-schutting met de Rudan-D en de Hildamar. De laatstgenoemde bleef na het schutten in de Maashaven overnachten. 

Batouwe    

Gisteren schreef ik bij de foto hierboven: " Een flinke tijd later de Batouwe (020.07960) en die zag ik al een tijdje hier niet." Nee, daar haal je de koekkoek, dit schip zag ik nog nooit door de sluis komen met de naam Batouwe!"
Zoals ik al vaker heb gesteld is mijn scheepsherkenning bijzonder slecht te noemen. Ik zag een Batouwe en dacht: die ken ik. Maar helaas, dat is een compleet andere Batouwe.
Deze Batouwe heette eerst de Wilsia en met die naam zag ik het schip wel door de sluis komen.

De credits voor deze rectificatie gaan naar schipper Jan Brand van de Cornelis B. Een goede les voor me om (nog) beter op te letten of ik een schip wel of niet ken en me daarbij niet te laten leiden door de naam alleen.

                                 terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 23 mei 2019   
Prachtige dag, maar met weinig verrassingen in de sluis. Geheel toevallig heb ik een selectie gemaakt. Hoewel, toeval bestaat niet en dus is er steeds een reden voor een keuze. De Secunda bijvoorbeeld komt hier niet echt vaak, veel vaker in Aalst en dan gaat het schip weer terug richting Bergsche Maas. Vandaag kwam het deze kant op. 

Een duo-schutting vind ik altijd leuk. Dit keer waren het de Labora, op weg naar Lith, en de Diademar die samen verder gingen.

De Rodeur, die in Andel had gelost, komt hier niet vaak. Het schip moest wachten in de sluis op de Walrus II die van Aalst kwam en naar Werkendam ging. Een paar recreanten schutten ook nog mee. 

   

Vandaag besloten we om koffie te drinken in Brasserie De Buurman in Poederoijen, vlakbij de sluis dus. Mooi plekje in een nagebouwde Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Daarna met een ommetje via Zuilichem over de dijk richting Brakel. Ik kon het niet laten twee passanten op de Waal op de foto te zetten. Het waren twee motortankschepen, de Steffi en de Anclajo.

   

Terug op de sluis bleek daar net een duo-schutting te zijn van de Merwestroom, komt hier bijna dagelijks, en de Onus.

Aan de Maaskant lag de Albatros te wachten om daarna te schutten. Een flinke tijd later de Batouwe en die zag ik al een tijdje hier niet.

   

Daarna viel er weinig tot niets meer te beleven. Ik gaf het op en begon maar aan deze update, hoewel ik nu hoor, 19.00 uur, dat de Cornelis B in aantocht is. 

Schuttevaer     
In de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren dit keer weer een bekend schip. Het was de Zeeuwse Walcheren.

   

Het schip (023.13919) werd in 1973 gebouwd en verhuisde nu van Meliskerke naar Middelburg. De Walcheren kreeg ook een andere naam: Safira. Met die naam zag ik het schip hier nog niet. 

De sluishaas liet me schrikken    
Vanmiddag stond ik een beetje te kijken naast mijn garage toen opeens met wat kabaal een flinke haas uit het hoge gras kwam. Na een meter of wat bleef hij/zij staan, keek naar me en sprintte onder me langs naar de tuin van de buren.

                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 22 mei 2019      
Het werd een heel gewone dag die redelijk druk opende. Om 08.00 uur was de Rodeur de eerste die passeerde en even later ging de brug open. Ik nam aan voor een schip vanaf de Maas, maar er kwam niets en de rijen wachtende auto's groeiden snel. Gelukkig bleek de brug niet kapot, want het was de Sayonara die de sluis inkwam. Foto van de geopende brug dus voor niets gemaakt.

Daarna passeerden nog een aantal schepen, waaronder de Wilhelmien en de Cornelis B. Vervolgens een duo-schutting en wel van de Spes Salutis en de Tripang.

 Wij vertrokken daarna van de sluis om eerst bij Covaco in het Munnikenland de twee schepen, die de nog steeds wachtende Manu gezelschap kwamen houden, op de foto te zetten. Het waren de Roos en de Belgische Presagio.

   

Ons reisdoel was Dussen, niet echt ver dus. Daar kreeg ik een berichtje binnen over de Wilhelminasluis.

Geen idee wat er aan de hand was en daarom weer terug in Andel eerst even bij De Rib gekeken waar de Rodeur lag te lossen.

De geur van olie viel ons op en inderdaad dreef in het water behoorlijk wat van dat spul.

   

 Op hetzelfde moment kwam bericht van de beëindiging van de stremming.

We zagen op dat ogenblik de Diademar van de sluis komen, er werd dus inderdaad geschut. Later bleek dat juist die olie de oorzaak van de stremming was. Waarschijnlijk was de vervuiling niet dermate groot dat opruimen  nodig was.

In de sluis zette ik nog een paar schepen op de foto, allereerst de Arwi en de Janneke.

   

Mijn laatste schip en voorlopig ook de laatste voor de sluis was de Anthonie. Het liep toen al trouwens tegen 18.00 uur.

                                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 21 mei 2019     
Vandaag kwam de vaart wel heel traag op gang, hoewel "de gang" zelfs ietwat overdreven is. Om 08.00 uur kwam het eerste schip, de met containers geladen Sayonara. Een half uur later een duo-schutting van de Spes Salutis en de Wilhelmien. Behalve deze schepen gingen later ook nog de Diademar en Cala Jondal fotoloos voorbij.
Mijn eerste foto's kwamen bij de fabriek van Covaco vandaan. Tijdens onze wandeling richting het Munnikenland zagen we daar twee ons nog onbekende schepen liggen.

Hierboven was dat de Paul Delvaux uit het Belgische Merendree, een dorpje in Oost-Vlaanderen. Terwijl dit schip werd gelost, moest de eveneens geladen Manu geduld uitoefenen.

Even later gingen we naar Andel, maar op weg daarnaar toe zag ik een schip vanaf de Maas de sluis naderen. Eerst dus maar naar De Rib waar was te zien dat het de Undine III betrof.

Veel later zag ik de Merwestroom de sluis naderen vanaf de Waalkant op een reis die ging van Gorinchem naar Heerewaarden.

Terwijl ik op het Waalhoofd wat stond te praten met een nieuwsgierige toerist, zag ik de Paul Delvaux achteruit varend het Munnikenland uitkomen. Duidelijk van plan om in de monding van de Waalhaven te draaien.

   

Alsof het een klein scheepje was, want in no-time was het schip gedraaid en kon het op weg richting Merwede.

Laat in de middag de Helena Tineke uit Alblasserdam in de sluis. Het schip kwam uit de omgeving van Duisburg en kwam na een tussenstop in 's Hertogenbosch hier schutten om op de Merwede te geraken.

In de Waalhaven moest de Willie even wachten om te kunnen schutten. Het schip kwam van Dordrecht en was op weg om ergens zand te laden. Denk ik.

   

Willie was meteen mijn laatste schip. Niet echt een flinke oogst dus, jammer. Oh ja, de mannen van Asset Insight waren ook weer actief op de sluis. Nog steeds geen idee wat ze hier aan het doen zijn.

                           terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht                     

Top