HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                   Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 oktober 2019                                                                         


donderdag 31 oktober 2019   
Een vruchtbare dag vandaag met aardig wat schepen die door de sluis kwamen en nog wat schepen van gisteren. Ik begin met de Veere die vanochtend rond 08.00 uur als eerste kwam schutten.

Even later vertrok de Ostrea uit de Waalhaven waar het de nacht had doorgebracht.

In het Munnikenland kreeg de Colibri gezelschap van de Onus, Mejoni en Loreley, maar tegen 16.00 uur vertrok het schip en liet dat trio achter zich.

In de loop van de ochtend passeerden achtereenvolgens de Liesbeth en de Nomade.

   

Daarna de Chaperon die op weg was naar Heerewaarden om zand te halen. De foto van het schip maakte Joost Roeland eerder dit jaar, ik was op het moment van de passage er namelijk niet bij.

Het laatste schip vandaag voor deze site was de Sagrada die van Werkendam kwam. Geen foto's meer van passanten van vandaag, hoewel op dit moment, 17.00 uur, de Cornelis B passeert.

Dan nog dit ............
Nog meer schepen, de meesten ervan passeerden gisteren of waren in de buurt. Allereerst de Takana die door Peter Leijsten op de foto werd gezet op de Waal.

Gisteren al kwam de spits Retif door de sluis. Joost Roeland zag het schip later in de buurt van het Maximakanaal.

   

Joost zag ook de Anna (060.02673) richting Veghel gaan, ook dit schip schutte gisteren in de Wilhelminasluis.

Grappig dat Joost later op de dag een andere Anna zag (023.10326) die juist van Veghel kwam met als reisdoel Werkendam.

   

Dat was toen ..........32    
In deze nu al vrij uitgebreide serie vandaag slechts één opname. Erop te zien zijn de werkzaamheden op het westelijk Waalhoofd en aan de remming in de sluis. Opvallend dat het wachthuisje volledig is verdwenen maar dat later weer zal worden opgebouwd. Links het wachtgebouw zoals het er ook nu nog bijstaat.

                                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 30 oktober 2019       
Ondanks het veelvuldig afwezig zijn vandaag, toch nog een aantal schepen kunnen scoren. Meer nog passeerden fotoloos, o.a. de Retif, Anna en Dankbaarheid. Maar een schip als de Amy mocht ik natuurlijk niet missen.

   

De coaster kwam weer leeg uit Engeland om in Nederhemert een lading stenen in te nemen. Het is iedere keer een spannend gezicht om zo'n schip zonder ook maar iets te raken door de sluis te zien komen.

De grote Ostrea was gelost in Andel bij de fabriek van De Heus en bleef na het schutten in de Waalhaven liggen. De foto is niet al te best, want is tegen de zon in genomen. Volgende keer beter.

Ook in het Munnikenland bij Covaco een schip en wel de Provolare. Later op de dag zou het schip alweer leeg vertrekken.

Het aantal schepen dat op de Waal passeert is jaloersmakend vergeleken met de Wilhelminasluis. In korte tijd kwamen daar een aantal bekende schepen voorbij. Allereerst de Arta en de Patria.

   

Even verderop de ook met zand geladen Deo Favente.

De Deo Favente kreeg weer wat later te maken met de Patria.

Dat was toen ..........31     
Opnieuw een tweetal oude opnamen van de werkzaamheden bij de restauratie/renovatie van de Wilhelminasluis zo'n 40 jaar geleden. De eerste foto is genomen vanuit de Waalhaven op een werkelijk schitterende remming naar het westelijk sluishoofd, rechts is het wachtgebouw. 

De tweede foto is gemaakt vanaf het westelijk Waalhoofd (H2).

Tot slot een schilderij      
Op bezoek in een klein maar aardig museum zag ik een schilderij met binnenvaart als onderwerp. Het was meteen ook het laatste kunstwerk dat ik met dat onderwerp zag.
Het is een schilderij van Lorenzo Delleani (1840-1908) dat als titel kreeg "Gezicht op Den Haag". Delleani maakte dit schilderij in 1885 voor een tentoonstelling in Turijn.
Nu kan ik het wel hebben over de weloverwogen compositie van een sterk verhalend karakter en het feit dat geen snelle penseelstreken maar meer dat hier de nauwkeurige licht-donker effecten zijn gebruikt, maar ik denk niet dat dit veel indruk zal maken.  Ook niet dat deze effecten lijken te zijn geïnspireerd op de Hollandse schilderkunst. 

                                  terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 29 oktober 2019      
Er zijn van die dagen dat ik maar heel weinig op de sluis ben en eigenlijk ook geen idee heb wat er is komen schutten. Om te voorkomen dat ik met de updates een dag oversla, hoewel dat zo erg ook niet is, kijk ik dan naar het verleden van de sluis.

Nog steeds put ik uit oude dia's die ik enige jaren terug digitaliseerde. Nu zou het resultaat beter, veel beter, zijn, maar ik doe het toch maar met die oude opnamen.
Hierboven werk aan de Waalzijde, de noordkant, van de sluis. Hieronder het vervoer van een sluisdeur naar Veen om daar te worden opgeknapt.

Omdat ik geen opnamen maakte van schepen die vandaag schutten, nog maar een oudje. "Vele handen maken licht werk", maar of dat toen ook al zo was bij het wegdragen van de taats. Ik twijfel sterk.

                                          terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

maandag 28 oktober 2019
Zo maar een dag waarop het aantal schepen dat passeerde best wel meeviel. In alle vroegte passeerden al de Insomnia, Wilhelmien, Undine 3, Ostrea en Jan. Een paar schepen zag ik later alsnog omdat ze in de buurt bleven, zoals de Insomnia die bij De Heus in Andel werd gelost!

Voor de Ostrea gold eigenlijk hetzelfde, want ook dit schip ging naar De Heus aan de Andelse Rib.

In het Munnikenland was ook een schip gearriveerd, de Elisabeth M I die daar moest worden gelost.

Later passeerden ook nog de Jan, van Vlaardingen op weg naar Veghel, en de Merwestroom, die zand ging halen in Heerewaarden, die beiden richting zuid gingen.

Zijn de foto's hierboven van Piet Lobregt en John Pruissen, Joost Roeland stuurde me foto's van twee schepen. Het waren de S-Inne, de ex Orion uit het Friese Workum, en de spits Jason.

Meer foto's heb ik niet, morgen misschien meer. Wie weet.

              terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

zondag 27 oktober 2019   
Vandaag was de laatste zondagsopening van dit vaarseizoen. Maar toch passeerde een beroepsvaarder die prompt de titel "laatste zondagse schip van 2019" kreeg. De titel ging naar de Mercur die met een aantal containers langskwam.

Ondanks het zover gevorderde seizoen kwamen toch ook nog recreanten langs, een stuk of 15 in totaal. Hieronder een foto met twee zeilschepen, waarbij de Anna Magrietha voorop ligt. Deze Anna Magrietha is een in 1923 in Smilde gebouwde steilsteven die destijds hoofdzakelijk werd gebruikt voor het vervoer van turf.

Gewoonlijk ligt deze Anna Magrietha in de Historische Haven van Woudrichem, samen een aantal andere oudjes.
Dat was alles wat de vaart in de sluis betreft. Maar toch nog een foto van een schip en wel de Pax. Joost Roeland kreeg dit schip, dat ook vastlag bij de storing Sluis Empel, passeren.

Dat was toen ..........29   

Vandaag twee foto's van zeer slechte kwaliteit, maar die wel weer laten zien dat de sluisdeuren bij de restauratie naar Veen werden vervoerd. Hierboven de passage van een deur van de hefbrug over de sluis.
Hieronder de aankomst van een van de deuren op de werf in Aalst. Toch een mooi tijdsbeeld.

                                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 26 oktober 2019  
Vanochtend kwamen toch nog twee beroepsvaarders door de sluis. Eerst was dat de sleper/duwer
Tommy en een tijdje later de Gersom. Van beide schepen hieronder een archiefopname uit resp. 2017 en 2011.

   

In de loop van de middag kwam de Antonia vanaf de Maaskant, maar het schip kwam niet schutten. Het bleef in de Maashaven aan de remming liggen. Maandag zal het waarschijnlijk lossen in de Veense Putten. 

De laatste vandaag was de Grace de Dieu 1 die na het schutten in de Waalhaven weekend ging houden.

   

Dat was er nog ..........
Van Joost Roeland kreeg ik al eerder een aantal foto's, o.a. van de spits Miba op de Maas beneden Hedel. De foto's zijn te mooi om ze zo maar te vergeten.

   

Datzelfde geldt nog meer voor de Engelina, één van mijn favorieten, uit het Friese Lioessens. Het dorp Lioessens in Frieland moet ik toch eens opzoeken, kan ik meteen vragen hoe inwoners van dit dorp worden genoemd.

Het schip met die prachtige naam staat op het punt Sluis Empel in te varen. Gelukkig nog geen storing daar.

   

Dat was toen ..........28    
Tijdens de grote restauratie van de sluis rond 1980 werden ook de vijf sluisdeuren opgekalefaterd. Ze werden daarvoor naar Aalst (foto 1) gebracht waar de conservering plaats vond. Daarna kwamen ze weer terug naar de sluis, ook de reservedeur.

       

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 25 oktober 2019
Vanochtend vertrokken we al vroeg en tot dan toe hadden we nog geen schip in de sluis gezien. Wel bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland waar net de Fortuna werd gelost.

Later op de dag kreeg ik een foto toegestuurd via WhatsApp van de passage van de spits Jolise die op weg was naar het Maximakanaal.

Geruime tijd later kreeg ik via hetzelfde medium als daarvoor een opname van de Caan die met containers op weg was naar Gorinchem om die daar te lossen.  

Aan het einde van de middag, we waren net thuis, kwam de Caan weer terug, nu zonder containers.

   

Dat was alles wat de scheepvaart in de sluis betreft. Of er meer vaart is geweest, ik neem aan van wel, weet ik niet (zeker).

Stremming Sluis Empel       
Natuurlijk keek ik gisteren op de TV naar het Nieuws van Omroep Brabant. En jawel; er was een item over Sluis Empel.

Aardig item ook nog. Leuk het gesprek met een schipper van één van de The-An schepen, onthutsend te horen van een official dat het nog wel 36 uur kon duren voordat de problemen waren opgelost.

   

In ieder geval besloten we om vanochtend eerst langs Sluis Empel te rijden om met eigen ogen de wachtende schepen te zien. We waren niet de enigen die er een kijkje namen.
Allereerst een opname van het rijtje wachtenden aan de buitenkant van de sluis.

Aardig vooral om het trio The-An schepen te zien, zeker wat kleur betreft.

In het rijtje erachter lag de met containers geladen Mer Blue en helemaal achteraan o.a. de Orca.

   

Natuurlijk wandelde ik ook naar de brug om opnamen van de lege kolk te maken. Werkzaamheden zag ik niet, wel een wagen van de duikers van Hercules.

   

Vanaf de brug had ik ook een goed zicht op de schepen die aan de binnenkant van de sluis lagen. Voorop de Wanderer en erachter de BGA Trans en Con Zelo. 

Toen ik terug wilde lopen naar de auto zag ik dat vanaf de Maas de Caracas de voorhaven indraaide.

Iets voor 12.00 uur kwam het bericht via mail binnen dat de stremming was opgeheven en dat er dus weer werd geschut.

Ook Joost Roeland stuurde me een bericht met erbij een foto van de Puck en de Grace de Dieu in de sluis.

Dan nog dit .............. 
Zag Arie van Tongerlo vanochtend de Jolise door de Wilhelminasluis komen, Joost Roeland stuurde me foto's van deze spits op het Maximakanaal in de buurt van 's Hertogenbosch. 
Jolise draagt de Nederlandse vlag ondersteboven als protest tegen de maatregelen die de boeren zo hard treffen. Op de weg tussen Den Bosch en Oss kwamen we enige honderden traktoren tegen, waarvan nogal wat de Friese vlag voerden. Kijk, dat deed me weer goed. De enorme file die was ontstaan was natuurlijk minder leuk voor de mensen, nogal wat vrachtverkeer ook, die erin stonden. Wij hadden er geen last van, we gingen de andere kant op. (Oh ja, ik weet waarom de Friese vlag werd gevoerd)

   

Joost vertelde ook: "Een wagen met materieel en een compressor staat misschien wel stand-by bij Sluis Empel. Volgens de berichten is de huidige oplossing slechts voorlopig". Afwachten dus maar.

                                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht    
 

donderdag 24 oktober 2019     
Opnieuw een leuke dag wat scheepvaart betreft, hoewel niet iedereen het daarmee eens zal zijn. Zeker niet de schippers die voor Sluis Empel liggen. Maar goed, eerst de Wilhelminasluis e.o.
De Avelingen miste ik tijdens het schutten, maar later in de ochtend zag ik het schip liggen bij De Heus in Andel.

Een stukje verder lopen naar het Gedenkteken leverde foto's van twee schepen op. De Iris die achterin lag te laden en de Nivoma die werd gelost.

   

In de sluis de Ventjager die een lading zand ging lossen in Poederoijen. Later op de dag kwam het schip dan ook weer leeg terug.

   

De West-Europa zag ik aankomen, maar die ging rechtdoor naar de fabriek van Covaco. Niet veel later besloot ik met de auto even te gaan kijken en toen bleek dat ook de Fortuna daar was aangekomen. De West-Europa werd al geladen. 

De auto gebruikte ik omdat ik het Munnikenland richting Slot Loevestein in wilde. Lopend is die afstand te groot, voor mij tenminste. Ter hoogte van het strandje van Rijswijk lag een Zwitsers cruiseschip, de Andorinha. Die zag ik nog niet eerder hier in de buurt en dus wilde ik er een foto van.
Het schip kwam trouwens niet schutten maar keerde even later terug naar Hardinxveld.

Op de terugweg naar huis, maar nog in het Munnikenland, kreeg ik opeens een uitermate goed zicht op de schepen die bij de fabriek van Covaco lagen, de West-Europa, Fortuna en Nivoma. Ik kon het niet laten er een foto van te maken. 

Opeens was daar de Werkendamse Endurance die vanaf de Maaszijde de sluis inkwam. Natuurlijk liep ik naar buiten om er een foto van te maken. 

Daarmee vond ik het genoeg voor vandaag, maar net toen ik dat had vastgesteld kwam de Avelingen, al gelost in Andel, de sluis in. Ik begreep dat het schip nu op weg was naar Rotterdam voor een nieuwe lading. 

Maar ook de Luctor, van het Nederlands Instituut voor Visserij Onderzoek,  die metingen kwam verrichten aan de Maaskant van de sluis, noodde me om foto's te maken. 

Storing Sluis Empel      
Toen gisteren het bericht binnenkwam van een storing aan deze sluis, die tussen de Maas en het Maximakanaal ligt, kon niet worden bevroed dat het zo'n ernstige storing zou worden. Gisteren meldde ik de storing al.

   

Maar de storing bleek hardnekkig en langdurig te zijn. Zo zeer, dat zelfs Omroep Brabant een kijkje kwam nemen.

Aan de buitenkant van de sluis werd het steeds drukker. Buiten de schepen die er gisteren al lagen, werden ook de Mer Blue, het containerschip Victor, de Fasaly, de duwboot Statum en de The-An 1 begroet. 

   

Ook aan de binnenzijde van Sluis Empel was verandering te zien. Daar waren de BGA Trans (achteraan) en de Titania gearriveerd. 

Twee schepen aan de binnenkant besloten al vroeg om te draaien en een andere weg te zoeken. Eerst was het de Francisca, al snel gevolgd door de Titania. 

   

Ook Sluis Hintham kende wachters. Daar lagen de Catharina, Portofino, Undine 3, terwijl ook de The-An 3 en de HKS 1 erbij kwamen.           

Kortom een drama, zozeer dat zelfs de media er aandacht aan gingen besteden. Kijk maar eens hier. Of hier natuurlijk. Maar misschien is dit ook wel aardig! Alle foto's bij dit onderwerp zijn trouwens van Joost Roeland. 

Dat was toen ..........27    
Slechts één foto vandaag. Opnieuw het wachtgebouw op de achtergrond. Hoe grootscheeps deze restauratie was is te zien op deze foto. 
 

                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 23 oktober 2019      
Ook vandaag weer genoeg schepen om mijn camera te pakken. Daarbij was ik voor o.a. de Spes Salutis te laat, miste ik een aantal vanwege andere beslommeringen, maar kan ik nu toch de (bijna) dagelijkse update met foto's larderen. Te beginnen met de Wilhelmien die vanochtend schutte op weg naar Heerewaarden om zand te laden. 

   

Het eerste transport vandaag was van de Willem, van Koek uit Sleeuwijk, die met de Attack 39 en Attack 42 voor zich op weg was. Een tijdje later kwam de Willem alleen weer terug om naar thuishaven Sleeuwijk te gaan. Nu weet ik natuurlijk niet waar Willem die Attacks heeft gelaten. 
Als dat tegenover De Rib is, wordt het misschien tijd voor de Dorpsraad om in te grijpen. 

Daarna opnieuw een transport maar nu van de Harmonie die met een ponton op weg was naar Aalst. Ook de Harmonie zou later alleen terugkomen om naar Hardinxveld te gaan.  

   

Mijn volgende en meteen laatste schip was de Stern. Dit schip kwam van Den Haag en ging nu naar Born. 

Nu was ik er klaar voor, maar meer schepen kwamen er niet. Maar in ieder geval draaide de Wilhelminasluis op verzoek en dat viel van Sluis Empel niet te zeggen. Om 11.20 uur was deze sluis in het Maximakanaal gestremd en waren schepen tot wachten gedoemd. 

In de wachthaven aan de buitenkant van deze sluis lagen al flink wat schepen te wachten. Joost Roeland maakte een foto ervan en hij zag van voor naar achteren de The-An II, Puck met de Rival opzij, Rex Rheni, Liberté, Grace de Dieu 1 en de Orca met ernaast de bak Symen. Daarbij de The-An VII die net arriveerde.

In de sluis lag de Erato opgesloten. Maar ook aan de binnenzijde van de sluis lagen schepen te wachten. Dat waren van voor naar achteren de Francisca, Jan, Con Zelo en Wanderer. 

Geen idee hoe laat de stremming voorbij was, maar van Joost kreeg ik het bericht "Om kwart over 4 nog niet opgelost, druk heen en weer lopen met de GSM aan het oor van Spie personeel." Herkenbaar, maar gelukkig hier in Andel niet vaak meer voorkomend.

Werk aan de brug    
Vanavond de tweede sessie van werkzaamheden aan de brug. Gisteravond hebben we er eigenlijk niets van gemerkt. Vanmiddag ben ik even gaan kijken of ik zag dat er iets was veranderd. Dat was zo.

   

De kans dat een fietser nog klem komt te zitten in de openingen tussen het vaste en beweegbare deel van de brug lijkt me nihil. Deze foto's zijn van de parallelweg, maar de N322 heeft ook duidelijk behoefte aan een update, het wegdek is op sommige plaatsen volledig aan gort gereden. Benieuwd dus wat er vanavond gaat gebeuren. 

Dat was toen ..........26 
Ook vandaag een paar aardige foto's uit het verleden. Allereerst een noeste arbeider op het, denk ik, oostelijk Maashoofd. De restauratie was inderdaad zo te zien volledig.

De tweede foto is heel duidelijk gemaakt vanaf het oostelijke Waalhoofd. Op de achtergrond het huidige wachtgebouw met een paar opmerkelijke zaken. 
Links staat een brievenbus, allang wegbezuinigd door de PTT. De tweede deur vanaf links in het wachtgebouw gaf toegang tot een telefoonruimte. Ook die is allang verdwenen. 
Wel zijn nog in mijn geheugen gegrift de woorden van de dienstdoend sluiswachter, ergens in september 1995. We woonden net op de sluis, mobieltjes waren er niet en ook de telefoonaansluiting in huis werkte nog niet. 
Heel vriendelijk vroeg ik aan de sluiswachter of ik van de telefoon gebruik mocht maken. Hoewel ik er natuurlijk voor betaalde, waren de woorden van deze sluiswachter: "Daar gaan we geen gewoonte van maken"! 
Logisch dat het contact tussen mij en deze sluiswachter daarna ijzig bleef, wat een eikel zeg.

                                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 22 oktober 2019    
Een mooie dag, zeker ook omdat vandaag weer met regelmaat schepen langskwamen. Tot 18.00 uur zag ik die ook, op eentje na, passeren. Het begon met de Clean Service die van Werkendam op weg was naar Heusden. 

Vanochtend vroeg moest ik in het dorp zijn en na die afspraak keek ik even op De Rib waar de Schoonenburg werd gelost. Een paar uur later kwam het schip uit Nieuw-Lekkerland schutten.

   

Vervolgens de Dordtse Courage die richting noord ging.

Dan een transport van de Urker Mistral die het werkponton Westerschelde voor zich had. 

   

Erna eerst de Anthonie, gevolgd door de Joop Sr uit Opheusden die de andere kant opging.   

   

De thuishaven van de Maria Cornelia is niet ver weg, nl. Gorinchem. Het schip schutte echter richting zuid en raakte dus steeds verder verwijderd van huis. In de Maashaven ontmoette het schip de Belgische Oggy uit Evergem.

   

Om door een ringetje te halen, zo verzorgd zag de coaster RMS (Rhenus Maritime Services) Cuxhaven eruit die net na 18.00 uur schutte.

 De coaster, die op weg was naar Aalst, had duidelijk groot onderhoud gehad. Waarschijnlijk is toen ook de slogan op de stuurhut verschenen. Nu staat er duidelijk te lezen "Together with passion". Zo hoort het ook te zijn!

 Dat was toen ..........25     
Opnieuw een tweetal foto's die werden genomen tijdens de grote restauratie een jaar of veertig terug.

Op de foto hierboven is een stuk van de sluis of net erbuiten droog gezet om werkzaamheden te verrichten. De foto hieronder is duidelijk net buiten de sluis genomen aan de Maaskant

                                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 21 oktober 2019       
Vanochtend vroeg vertrok de Mariska uit de Waalhaven en schutte om richting Zuid-Willemsvaart te gaan. De Albatros schutte daarna, direkt gevolgd door de Niky die van Andel kwam.
Ook de Rehoboth was uit Andel vertrokken, terwijl de Arnold J van Dunea zelfs twee keer langskwam. Tot slot verliet ook de Prinses Margriet de Waalhaven en daarna was het stil ........ heel stil. Het is dat er nog een paar recreanten kwamen, want anders had de sluis er bijna de gehele dag bijgelegen als op de foto hieronder.

Natuurlijk is het jammer en vervelend dat het hier nu een tijdje stil is, veel liever zou ik een situatie zien als op een foto van Jan Schreuders uit de zomer van 2007, de Berkel 01, Twin/Eben Haëzer koppelverband en de Beo naast elkaar.

Brug gesloten voor wegverkeer   
Morgen- en woensdagavond een geplande sluiting van de brug voor het wegverkeer, volgens schema vanaf 22.00 uur tot 06.00 uur. Nu neem ik aan dat de tijden de maximale sluiting aangeven en dat de weg eerder wordt vrijgegeven.
Het Algemeen Dagblad/Rivierenland besteedde in de krant van vandaag aandacht aan die sluiting.

   

Voor alle duidelijkheid: een voetpad is er niet, ook niet op de weg ernaar toe trouwens. Vanmiddag nam ik een kijkje op de brug:

   

De overgang weg - brug op het gedeelte voor wegverkeer kent ook een flinke opening en bovendien ziet het wegdek er behoorlijk versleten uit. Afijn, afwachten maar wat morgenavond gaat gebeuren. 

Dat was toen ..........24   
Dit keer een drietal foto's van de grootscheepse restauratie van de sluis een jaar of 40 geleden. De eerste twee opnamen zijn van het Maashoofd, de derde is van herstel van het talud in de kolk richting Waalzijde.

       

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

Top