HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen en Keringen
Waaiersluis Gouda
Donkere Sluis 1
Donkere Sluis 2
Mijndense Sluis
Inundatiesluis Dalem
Algerakering
Volkerak e.a.
Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Vragen
Reacties
Contactformulier

Tekst van dit artikel komt uit 2009! Aanleiding van het nu in 2021 opnieuw plaatsen van dit artikel is de foto hieronder die werd gemaakt door Lennard Glasbeek.

De Algerakering in Capelle a/d IJssel

Eén van de paradepaardjes van Rijkswaterstaat, naast o.a. de Volkeraksluizen en de Afsluitdijk, is ongetwijfeld de Hollandsche IJsselkering bij Capelle aan de IJssel. Vorig jaar bestond de kering 50 jaar (!!) en er was dus alle reden voor een behoorlijk feest en een "Hommage aan het eerste gerealiseerde onderdeel van de Deltawerken."
Wel die "hommage", in de vorm van een blad, heb ik nu en heb ik ook doorgebladerd en daarna gelezen. De kering bestaat uit vier torens van elk 44,75 m. hoog, twee keringschuiven van ieder 81,2 m. lang en 11,5 m. hoog die bij normale waterstand zo'n 12 meter boven de rivier hangen. De schuiven wegen 480 ton per stuk. In januari 1954 werd begonnen met de bouw en op 6 mei 1958 liet men de eerste schuif neer als proef. De officiële ingebruikstelling volgde later dat jaar op 22 oktober. Pas op 4 november 1976 werd de tweede schuif aangebracht, om financiële reden was dat 18 jaar uitgesteld.

Het is best een leuke hommage geworden, zeker omdat er ook een pagina is ingeruimd voor het bedienend personeel. Voor van links naar rechts Robbert Waleson en Jacobus de Keizer, erachter Niklaas Scholma en Wil Wiardi.
Waleson en Wiardi kennen we van diensten op de Wilhelminasluis, De Keizer komt regelmatig langs voor overleg met het sluispersoneel in Andel.

Zoals gezegd, een aardige hommage. Alleen het formaat, 40 x 30 cm is behoorlijk onhandig. Het maakt me toch nieuwsgierig naar de hommages die in het voorwoord van ir. L.H. Keijts, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, in het vooruitzicht worden gesteld. De Zandkreekdam (2010), Veerse Dam (2011) en de Grevelingendam (2015). Misschien volgt dan ook nog in 2104 een hommage aan de Wilhelminasluis. Onderstaande foto komt uit de brochure van de Staande Mast Route 2009.

Hieronder de meest relevante reacties op het artikel destijds.

Even laat mijn geheugen me nu in de steek of Co (de Keizer) ook op de Wilhelminasluis dienst heeft gedaan. Zeker is wel dat hij toendertijd dé man op de Helsluis (Merwelanden/Dordrecht) was.
Maar nog veel beter dan schutten, kon Co keepen. Zowel op het veld als in de zaal.

Dat over dat keepen zou heel goed kunnen. Eén van de schilders van Feijenoord (jaja) die alles op de sluis in de nieuwe kleuren hebben geverfd en Co kenden elkaar weer van het voetbal(len). Ik weet dat Co een hele echte Feijenoordfan is. Of is het Feyenoordfan?

In het jaar 1986/1987 heb ik vijf maanden op de Wilhelminasluis dienst gedaan.Dat was een mooie tijd je liep nog buiten van hoofd naar hoofd om te schutten,en de oude hefbrug moest nog buiten bediend worden men was toen bezig met de ombouw van de brugbedienning naar binnen te brengen.

Leuk verslag over de Algerakering. Ik werk hier vanaf 1990. We hadden een geweldig feest.
Hievoor was ik schipper op de binnenvaart en ben ik regelmatig ook de sluis in Andel gepasserd
de schepen waar ik op heb gevaren waren de Vivace 320 ton Tyda-kyra 370 ton en Tyda-Kyra 700 ton. Ik heb tot einde 1984 gevaren.
Nic

Geplaatst door: Nico Scholma | 20 april 2009 om 03:26 nm

                         terug naar boven                terug naar Sluizen en Keringen

 

 

 

 

 

 

 

 

Top