HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

Deo-Volente 1901 020.02337

De Deo-Volente wordt in 1902 gebouwd als stoomgoederenboot op de werf van Cockerill Yards in het Belgische Hoboken. Het komt in de vaart als Stolwerk II (Stolwerck II) met als thuishaven Keulen. 
Stolwerk zal niet de enige naam blijven, want nog steeds vanuit Keulen vaart het daarna als Erlenwein II en Ristelhüber VII. Eigenaren zijn dan resp. Erlewein AG en Ristehüber GmbH.

   

In 1926 verhuist het schip naar Nederland waar het vanuit Amsterdam gaat varen als Oosterwijk voor de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij NV. In 1949 verhuist het schip naar Hardinxveld als het als Esperance 2 gaat varen voor A.J. Blomberg.
Helena wordt de naam als in 1971 als J.Cove de eigenaar wordt.

   

J. Hartman uit Hasselt wordt de volgende eigenaar. In 1975 noemt hij het schip Kornwerderzand. In 1982 komt het schip in handen van L. Sterkenburg uit Werkendam, de naam wordt dan Deo-Volente. Met die naam zie ik het schip vaak door de Wilhelminasluis komen. 

   

In de loop van de jaren wordt het schip omgebouwd tot motorvrachtschip. Vermeld wordt het jaar 1949. Zijn de afmetingen eerst 60.60 x 7.88 x 2.50 m, na ombouw wordt dat 62.40 x 7.57 x 2.53 m.  Het tonnage stijgt van 587 ton naar 657 ton.
De voortstuwing gebeurt aanvankelijk door 2 x 210 ipk Stoom, later door een 500 pk National Superior USA en weer later door een 365 pk Caterpillar. De kopschroef is een 230 pk DAF.

   

In 2014 verhuist het schip naar Wormerveer als H. Swart de eigenaar wordt. Ook daarna komt het schip, dat de naam Branding heeft gekregen, regelmatig door de Wilhelminasluis.

                                                   terug naar boven                          terug naar Eeuwlingen

Top