HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

Nymphaea, een oude Salonbakdekkruiser    

In de zomer van 2018 zie ik in de sluis een opvallend vaartuig schutten. Nog opvallender is de naam "Nymphaea". 's Avonds krijg ik van Joost Roeland een drietal foto's waarop deze Nymphaea (033.50461) op de Maas ter hoogte van Ammerzoden vaart.

   

Het schip is op weg naar Woudrichem, maar moet in de Wilhelminasluis in Andel even wachten. Het is daar zoals gezegd een opvallende verschijning.

Later die avond krijg ik van Beppie ten Böhmer, een ex-leerlinge van me zowel op de basisschool als op basketbal, ook een aantal foto's toegestuurd waarop de Nymphaea aan de passantensteiger in Woudrichem ligt.

   

Mijn belangstelling is nog meer gewekt en die avond vind ik wat gegevens op Binnenvaart.eu die interessant zijn. Zo blijkt het schip in 1917 te zijn gebouwd bij de werf van Conrad in Haarlem in opdracht van een Rotterdamse reder, A.J.M. Goudriaan. 
In 1941 wordt het schip door de Duitse Kriegsmarine in gebruik genomen, maar het komt de oorlog goed door. Het heeft dan de naam Onrust gekregen.
In 1946 wordt het schip verkocht aan Rijkswaterstaat die het in en vanuit Den Helder gebruikt als inspectie- en hulpbetonningsvaartuig, nog steeds als Onrust. De naam wordt Lord Onrust als het vanaf 1960 diverse eigenaren kent in Amsterdam.
In 1979 komt het schip in "rustiger water" als D. Pels de eigenaar wordt en het de oorspronkelijke naam geeft, Nymphaea.
Die avond nog vind ik twee foto's van het schip uit 2015 als het in de buurt van Dordrecht door Dieter Henken wordt vastgelegd.

   

Op Marine Traffic kom ik ook wat foto's tegen van de Nymphaea, die van William Hill staat hieronder. Het schip vaart dan in juli 2019 op het IJ in Amsterdam. 

Verder kom ik de Nymphaea tegen op de website van Oude Glorie. Daarop ook foto's van het interieur van het schip. De twee foto's hieronder komen van die site.

   

Een andere site, die van de eigenaar Dick Pels, levert een schat aan informatie op. Daarop een kijkje nemen is alleszins de moeite waard. De twee oude foto's hieronder komen van die site. Links het schip in 1924 in Warmond, ernaast in 1928 bij Terschelling.
Nu maar wachten tot de Nymphaea weer een keer door de Wilhelminasluis komt.

   

                                             terug naar boven                      naar Bijzondere schepen

Top