HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

Sinbad 023.17462 op 27 mei 2016 in de Wilhelminasluis        

 In 1911 wordt de Sinbad als sleepvrachtschip gebouwd op de werf van Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel. De afmetingen zijn dan 85.15 x 10.49 x 2.65 m. bij een tonnage van 1599 ton.
De gids Binnenvaart 2020 geeft trouwens als bouwjaar 2011. 
In 1981 wordt de Sinbad in Raamsdonksveer omgebouwd tot motorvrachtschip, waarna de afmetingen worden gegeven van 
89.90 x 10.00 x 3.21 m. waarbij het tonnage omhoog gaat naar 2018 ton.
Na de bouw gaat het schip varen voor de Nederlandsche Transport Maatschappij NV in Rotterdam, het krijgt dan de naam Ortlinde. Vijf jaar later wordt de naam Murillo maar blijft het voor het zelfde bedrijf varen.

Sinbad op de Waal in 2020, foto van Joost Roeland

Het schip gaat in 1953 varen voor de Nederlandsche Rijnvaart Vereeniging NV, eveneens in Rotterdam. Het houdt dan de naam Murillo. In 1967 krijgt het de huidige naam Sinbad als het in bezit komt van W.A.J. Joosten in Rotterdam.
Antwerpen wordt de thuishaven in 1973 als het vanuit die plaats gaat varen, nog steeds voor W.A.J. Joosten. In 1984 verandert er weinig, alleen Rotterdam wordt dan weer de thuishaven.
In 1990 tenslotte wordt Jomar BV in Zwijndrecht de eigenaar, de naam Sinbad blijft gehandhaafd.
Waar het schip tegenwoordig het europanummer 023.17462 voert, was dat in het begin 23.08119 en in de Belgische periode 60.00754.
Voortstuwing gebeurt door 1 x 500 pk Deutsch en 1 x 680 pk Caterpillar. De kopschroef is een 300 pk Scania Veth-Jet.          

                                            terug naar Eeuwlingen











       

























     
Top