HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Wandeltochten
Vragen
Reacties
Contactformulier

Tijdens mijn "vakantie" van 02 t/m 08 augustus 2020         
 

Een vakantie, die natuurlijk geen vakantie was, laste ik in de afgelopen periode in. Wel keek ik iedere dag naar bijzondere zaken en/of voorvallen op de sluis. Nu een verslag van die week zonder dagelijkse aanvullingen.

zondag 02 augustus 2020       
Van Etta van der Wulp, een nichtje van me, kreeg ik foto's van Sluis Eefde en wel van de Limenas (023.26620) die op dat moment schutte op weg naar Hengelo. Het schip ging daarbij een flink eind omhoog.

   

Storingen      
Foto's genoeg kon ik maken van de twee storingen die zich op deze zondag voordeden. De 1e zondag had te maken met een afstelling van de schakelaars op de Maasdeuren. Op de foto is een monteur hard aan het werk om het schutproces op gang te helpen. Natuurlijk lukte dat, zodat iedereen rustig naar binnen dacht te gaan.

Misère voorbij dacht iedereen, zeker toen de afmelding van deze storing binnenkwam.

Alle recreanten waren zo'n beetje weggeschut, waarna de Tsjechische Andrea (044.00390), een nieuwkomer voor me, die naar de fabriek van De Heus in Andel ging, de sluis uiterst behoedzaam kwam invaren. Het hielp weinig, want het achterschip raakte met een klap de drempel en Andrea kon dus achteruit de sluis weer uit. Oorzaak: communicatiestoornis?.

Bij een dergelijke gebeurtenis treedt een protocol in werking, zeker ook omdat de sluis in storing 2 ging.

Deur H1, de oostelijke Waaldeur, wilde niet meer in beweging komen. Als service mochten de recreanten die wilden de sluis verlaten zonder dus te zijn geschut. Er werd gebruik gemaakt van deze coulance. 

Het leek duidelijk een zaak voor duikers en die arriveerden dan ook na een flinke tijd wachten. Het werkterrein werd afgezet met een wel heel provisorische methode, vlak voor onze woning.

Eenmaal gearriveerd ging de duiker te water en hij/zij vond behoorlijk wat materiaal onder water dat daar niet hoorde te liggen. 

   

De duiker kon hierna het water uit, dit werk zat er op. 

   

Storing voorbij, zodat verder kon worden geschut. De afmelding van deze tweede storing volgde daarna.

Op enig moment daarna kon de Andrea, waarschijnlijk was het vloed, ook veilig schutten.

maandag 03 augustus 2020     
Alweer een dag waarop een storing flink wat aandacht kreeg en terecht natuurlijk. Nu was het deur H2 die tegenspartelde.

Al snel kreeg ik bericht van deze storing in de vorm van een bericht van de website Vaarweg Informatie

Het vermoeden was dat de Ambulant (023.15575), hieronder liggend in de sluis, steenmateriaal had "meegezogen". Kwestie van overmacht natuurlijk en zeker die Ambulant valt hierbij niets te verwijten.

 De storing ging natuurlijk weer enige tijd duren en daarom mochten recreanten die dat wilden de sluis weer verlaten.

   

Veel later mocht de Zeearend, op weg naar Heusden met zo te horen een koor dat nog heel veel en vaak moet oefenen, de sluis alvast inkomen. Prettig voor de passagiers, want nu kon de catering makkelijk aan boord worden gebracht.

Het was daarna toch wel lang wachten op duikers, maar toen die eenmaal arriveerden was een gemeend applaus vanaf de Zeearend zeker verdiend. Wat door de duiker naar boven werd gehaald, weet ik niet.

   

Deze derde storing in twee opeenvolgende dagen behoorde daarmee ook weer tot het verleden en kon worden opgenomen in het overzicht van alle storingen.

Rest me alleen nog een betere foto van die Ambulant (023.15575) dan in mijn archief zat.

dinsdag 04 augustus 2020      
Ook op deze dag zag ik maar één schip dat ik op de foto wilde zetten, omdat de foto in mijn archief dit schip geen eer aandoet. Het was de Severn Supporter (IMO 9868534). 

Verder zag ik op deze dag geen aanleiding de sluis op te gaan. Wel boog ik me over een aantal foto's die ik kreeg van Hans de Weerd en die hij maakte op een wandeltocht ten noorden van de Waal.
Onderweg zag hij  behoorlijk wat schepen en dat is natuurlijk heel leuk.
 

De eerste is de Liesbeth (032.50248) , een schip dat hier vaak passeert. Hieronder ook al een bekende, nl. de De Tijdgeest (023.07051), een schip met een eigen website.   

Of ik de Admiralengracht hier ooit zag weet ik eigenlijk niet. Ik geloof het wel. 

De Frisian (060.02897) die de bak Theo (023.27098) voor zich had, was de volgende. maar al snel passeerde de eveneens bekende Insomnia (060.02589).    

   

De Franse spits Forez (018.22456), die later in deze week de Wilhelminasluis passeerde, was de volgende. De Zuidenwind (031.10600) lag niet ver weg in het Merwedekanaal in Vianen. 

   

In de buurt van de Bolgerijnse brug in het Merwedekanaal zag Hans de Zeus (023.16063)  uit Follega passeren. Ook een schip dat een paar dagen later de Wilhelminasluis passeerde.  Follega is trouwens een Fries dorp iets ten noorden van Lemmer. 

   

In de buurt van de Zwaanskuikenbrug kwam de ontmoeting met eerst de Interim (023.10462).

Even laterzag Hans de de oude(re) sleper Assistent. Deze Assistent zou later ook door de Wilhelminasluis komen.

Onderweg zag Hans op een groot bord nog een gedicht. Hans kennende kon hij een dergelijke ontboezeming wel waarderen, vandaar dus ook de foto ervan.

woensdag 05 augustus 2020  
Weinig te beleven, maar wel zag ik twee schepen die ik nog niet eerder zag. Beide schepen lagen bij de fabriek van Covaco. De eerste was de Odeon (023.32317) uit het Luxemburgse Mertert, de andere was de Belgische Querida (023.16533) uit Merksem. 
 

   

Verder kreeg ik vandaag een luchtfoto van Zwijndrecht. Johan van Dalen schreef erbij: "Dit is een luchtfoto van de vlootschouw van 16 schepen  welke varen langs het Fiwado bunkerbedrijf in Zwijndrecht waar de kist met de overledene was opgesteld. dhr Werkman was directeur van Rederij Dari bv.

donderdag 06 augustus 2020       
Vandaag slechts foto's van een flink transport dat onder de Heusdense brug voer. Maker van de foto's is opnieuw Hans de Weerd. Te zien is de Belgische duwer Bryan uit Schoten die twee bakken voor zich heeft. 

       

Het hele spul zette Hans ook nog op de foto. Wat de lading betreft: de stalen ringen zijn bedoeld om bij SIF op de Maasvlakte 2 aan elkaar gelast te worden tot Monopiles voor windmolenfundaties. De onderdelen worden bij SIF  Roermond gemaakt. (bron J. Roeland)

vrijdag 07 augustus 2020          
Toch weer een foto gemaakt van schepen in de sluis en wel 's middags van de duo-schutting van de Ambulant (023.15575) en de Lavarando (023.07369). Twee schepen die hier niet echt vaak komen.

Niet alleen de Wilhelminasluis kent nogal eens een storing, op deze middag was ook Sluis Lith gestremd. Mijn goede vriendin Jeannet Hartman lag met haar man ervoor, gedwongen tot wachten. Wel leverde het een foto op van de Maasbrachtse Arta.

Jeannet en Theo waren onderweg naar huis na een zeer verdiende vakantie in het zuiden. Speciaal voor mij maakten ze nog twee foto's. Eerst was het de Werkendamse Yara en een tijdje later, ter hoogte van Ammerzoden, de bekende Sayonara.  

   

zaterdag 08 augustus 2020  
Er valt maar weinig te vertellen over deze dag. Er passeerden een flink aantal recreanten en een op de vingers van één hand te tellen vrachtschepen. Het waren allen goede bekenden van de sluis en dus geen enkele foto.
Ook niet van de storing waardoor de brug niet open kon. Waar ik eerst dacht aan de hitte als oorzaak, bleek ik daarmee abuis te zijn. Boosdoener was een landverkeerssein op 600 m. van de sluis aan de Brabantse kant. Het zal wel zijn opgelost, want de brug draaide daarna als gewoon en de afmelding van de sluis kwam ook al snel binnen.

Hiermee is deze korte vakantie tot een einde gekomen. Morgen, in dit geval maandag 10 augustus, is het weer "business as usual"!      

                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

       

    

 










      


 

 

Top