Henrean, als Rhenus 127 betrokken bij een drama in 1940
Ergens in 2006 of 2007 kwam een schip door de sluis dat mijn aandacht trok, het zou daarna nog vaker schutten. Na het plaatsen van een foto van de Henrean, want zo heette het schip, werd ik er in een reactie door Fred van der Hek opmerkzaam opgemaakt dat het schip in 1940 als Rhenus 127 een drama meemaakte toen het in opdracht van de Duitse bezetter onderweg was met een groot aantal Belgische krijgsgevangenen naar Duitsland.
naar het verhaal van de Rhenus 127
Vlotburg, een varend kasteelOp dit reizend museumschip kun je op een unieke en verrassende manier het leven in de Middeleeuwen van dichtbij ervaren. Er worden levensechte taferelen getoond van de wijze waarop de mensen aten, wat voor kleding ze droegen en de verschillende ambachten en middeleeuwse gebruiken. Op het varend kasteelschip, een vrachtschip van 50 meter lengte, is een uitgebreide expositie gehuisvest. Deze vesting is opgebouwd uit zware massief eiken balken.
naar het verhaal van de Vlotburg
Jamaica, ijsbreker/motorsleepboot 1969In 1969 wordt het schip met bouwnummer 224 op de Scheepwerf "Vooruitgang" van Mulder & Suurmeijer als Poolvos gebouwd. Het is dan een ijsbreker/motorduwboot met als afmetingen 29.50 x 7.36 x 2.36. De voorstuwing komt van een 700 pk Kromhout.
De precieze datum van de tewaterlating heb ik tot nu toe niet kunnen achterhalen, maar de twee fot's die ervan zijn geven een goed beeld van dit zo robuuste schip.
naar het verhaal van de Jamaica
Uriah Heep, voormalig schip van de Royal Navy
De Uriah Heep is in 1946 gebouwd voor de Engelse Marine (Royal Navy) Na ruim 40 jr dienst in o.a. Hong Kong, Singapore en nog wat voormalig Britse Koloniën is ze terug naar Engeland gekomen waar ze nog een aantal jaren als navigatie opleidingsscheepje is gebruikt.
Later werd het verkocht aan een duikersbedrijf in Langston. Dit bedrijf heeft het schip na enige jaren via een engelse jachtbemiddelaar aan een Nederlander uit Middelburg verkocht.
naar het verhaal van de Uriah Heep
Tarragona, oorspronkelijk met een aluminium middenschip
In 1960 kwam het motortankschip ALUMINIA in de vaart en kort daarna een bunkerboot, met als thuishaven Koblenz. Beide schepen waren geheel van aluminium gemaakt. Doordat er nogal wat problemen optraden met de zwakke voor- en achterschepen, kwam Willy Becker op het idee om alleen een middenschip van aluminium te vervaardigen en het voor- en achterschip van staal.
Dit bijzondere schip, de ATR 1, kwam in 1961 in de vaart en na vele verbouwingen en aanpassingen is het nog steeds in de vaart en draagt nu de naam TARRAGONA.
naar het verhaal van de Tarragona
Mary-Scott, een Duinkerken veteraan
Op 23 september 2015 komt vanaf de Afgedamde Maas een klein vaartuig richting Wilhelminasluis. Het slaat een schutting over, maar daarna komt het Engelse scheepje toch de sluis in.
Bij het invaren van de sluis wordt mijn aandacht nog meer gewekt en 's avonds kijk ik of ik iets over deze Mary-Scott kan vinden op internet. Dat kan ik en het is nog heel interessante info ook!
naar het verhaal van de Mary-Scott