HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

De Framtyd op 16 november 2009 in de Wilhelminasluis richting Waal

In 1910 wordt op de werf van Chr Ruthof in het Duitse Mainz Kastel de Framtyd gebouwd. Maar bovendeks is alles van na 1978. Er wordt veel vernieuwd aan het schip, in 2007 wordt het bijv. met 15 meter verlengd. Ook in de jaren daarvoor is al het e.e.a. vernieuwd: o.a. de achterwoning in 1997en de stuurhut in 2002.
Eerste eigenaar wordt Koeningsfeld BV in Rotterdam. Verschillende bronnen spreken van de eerste naam als Nassovia.
Hoe dan ook, duidelijk is dat het schip onder de naam Nassovia tot 1960 vanuit Rotterdam blijft varen. Pas in 1960 verandert het van eigenaar en gaat het tot 1975 vanuit Zaltbommel varen onder de naam St. Maria II.
In 1975 keert het terug naar Rotterdam, maar dan als Luctor. Tien jaar later gaat het naar Diordrecht en het krijgt dan de naam Evelien. Aan de namenrij komt (voorlopig) een einde als het schip in 1998 als Framtyd vanuit Amsterdam gaat varen.
Heeft het schip oorspronkelijk een stoommachine, tegenwoordig wordt de voorstuwing verzorgd door een kW 720 pk Daewoo. Onbegrijpelijk dat zoveel bronnen spreken van zoveel verschillende motoren alsook afmetingen. Ik hou met aan de gids Binnenvaart 2015 waarin de volgende afmetingen staan: 
79.00 x 7.87 x 2.90 m. De Vereniging De Binnenvaart hanteert: 63.70 x 7.87 x 2.80 m. Wat lengte betreft nogal een verschil.Zelf kan ik het niet controleren, want ik zag het schip slechts één keer de Wilhelminasluis passeren.

Op 17 november 2009 vertrekt de Framtyd na een overnachting in de Waalhaven van de Wilhelminasluis

                        terug naar Eeuwlingen                          naar de homepagina

 

Top