De Spes Salutis op 18 september 2010 als het net vanaf de Afgedamde Maas de sluis is ingevaren
De Spes Salutis is een schip met een bewogen geschiedenis. Niet alleen verandert het een aantal keren van naam en eigenaar, het is ook een schip dat twee keer behoorlijk pech heeft. Het is een schip waarover de bronnen het niet helemaal eens zijn. De Gids Binnenvaart 2015 geeft als afmetingen 89.87 x 11.42 x 3.75 m. bij 2711 ton. Andere bronnen hebben het over afwijkende afmetingen. Bij de bouw krijgt het schip, dat als Hoboken in de vaart komt, de afmetingen 91.50 x 11.30 x 2.54 m.
Die afmetingen krijgt het als het in 1912 bij De Merwede in Hardinxveld-Giessendam wordt gebouwd en in de vaart komt als sleepvrachtschip met de naam Hoboken voor de Société Fluviale in Antwerpen. Daarna komen nogal wat mutaties. 1915 De naam wordt Bayern 17, maar onduidelijk is wie de eigenaar wordt. 1921 Het schip gaat weer varen voor de Société Fluviale in Antwerpen, maar nu onder de naam Fluviale 17. 1929 Eigenaar wordt de NV Atlantis uit Rotterdam en het schip krijgt de naam Atlantis. 1937 De naam wordt Welkom en het schip gaat terug naar België naar De Wandel in Gent. 1960 Het schip blijft weliswaar in België, maar het wordt nu de Maro 3 van Vincke uit Gent. 1964 Nog steeds blijft de thuishaven Gent, maar de eigenaar wordt O. Geimaert en de naam verandert in Tempo. 1970 De Tempo gaat als Louise over naar A. van Loon uit Ulicoten, een dorpje bij Baarle-Nassau. 1992 Het schip wordt nog Hollandser als het onder dezelfde naam Louise gaat varen voor C. Heuvelman uit Krimpen aan de Lek. 1993 Nog steeds blijft de naam Louise, maar eigenaar wordt De Jonge-De Waard uit Ouderkerk aan de IJssel. 1995 Het schip verandert van geslacht en wordt de Jan-Willem van W. v.d. Molen uit Krimpen aan de IJssel. 2005 Spes Salutis wordt de naam en Vof. Wagner uit Lekkerkerk wordt de eigenaar.
In 1964 zinkt het schip bij Terneuzen. Na de berging wordt het in Temse gerepareerd en meteen omgebouwd tot motorvrachtschip. Elf jaar later, in februari 1975, worden bij St. Barbara in het Belgische Eijsden het voor- en middenschip vervangen. Daarom misschien kwam ik ook de afmetingen 89.87 x 11.42 x 3.90 m. tegen. De aandrijving geschiedt momenteel door 2x 403 kW 549 pk Caterpillar, de kopschroef is 2x 224kW 305 pk DAF/ Volvo.
Op 12 september 2007 nadert het schip de sluis op de Afgedamde Maas richting noord
In februari 2008 liep het schip vast bij een losplaats bij Hattem in de IJssel. Natuurlijk besteedde De Stentor, een regionaal dagblad daar op 18 februari van dat jaar aandacht aan: "HATTEM - Het aanmeren van een vrachtschip bij de losplaats langs de IJssel bij Hattem ging vrijdagavond nog prima, maar zaterdagochtend merkte de schipper dat zijn Spes-Salutis onwrikbaar op de IJsselbodem lag. De problemen werden veroorzaakt door de lage waterstand in combinatie met zandophoping door de vele aanmerende schepen. Twee shovels van de firma Van Werven uit Oldebroek, een sleepboot uit Zwartsluis en een boot van Rijkswaterstaat wisten het schip na twee uur weer vlot te trekken." Van deze gebeurtenis, waarbij de schipper geen enkele blaam trof, is een filmpje gemaakt door Stefan van der Grift.