|
De Unitas op 20 april 2014 in de Wilhelminasluis richting Afgedamde Maas |
De Unitas wordt gebouwd op de werf van Vooruit BV in Enkhuizen waar het in 1015 te water wordt gelaten. De eerste eigenaar wordt H.R. Nuy uit Heumen die het schip de naam Maria geeft.
Opnieuw is over de gegevens geen overeenkomst in verschillende bronnen. Hieronder het meest uitgebreide rijtje:
1915 Maria H.R. Nuy uit Heumen
1960 Maria G.J. Nuy uit Maasbracht
1975 Maria Aegir VOF uit Nijmegen
1977 Maria G.J. Nuy uit Nijmegen
1987 Unitas J. Kalkhuis uit Kimswerd.
Een andere bron meldt dat het schip onder dezelfde naam Unitas in 2001 overgaat naar Kalkhuis of VOF Kalkhuis uit Harlingen.
| | |
Op 26 januari 2009 richting Waal | | Op 29 mei 2013 richting Waal |
Ook over de afmetingen kom ik verschillende cijfers tegen. Wel is duidelijk dat de Maria als sleepvrachtschip in de vaart komt en in 1956 wordt omgebouwd tot motorvrachtschip.
Als oorspronkelijke afmetingen kom ik tegen 48.87 x 6.61 x 2.29 m., maar ook 49.87 x 6.60 x 2.29 m. Na de ombouw krijgt het schip de volgende afmetingen: 55.87 x 6.61 x 2.49 m. en daar zijn alle bronnen het over eens.
Het tonnage stijgt van de oorspronkelijke 508 of 548 ton naar 600 ton.
|
Op 1 mei 2014 in de Wilhelminasluis richting noord, de Waal |
De aandrijving gebeurt in de loop van de tijd door een 180 pk - 375 pk en weer later een 426 pk Caterpillar. Eén bron weet te melden dat het schip een kopschroef heeft van 190 pk.
Geraadpleegde bronnen:
Binnenvaart 2015 - W. van Heck en A.M. van Zanten
Shipphoto
Binnenvaart.eu
Vereniging De Binnenvaart
terug naar Eeuwlingen