HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                              Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 februari 2016    


vrijdag 19 februari 2016      
Nou, deze dag begon wel heel slecht. De bak van het koppelverband Willem Antonie was zelfstandig richting Afgedamde Maas geschut, maar daarna leken de deuren wel dicht te zijn maar waren dat niet. Een paar keer weer openen e.d. hielp niet echt, dus storing 2016-14 was een feit.
Gelukkig waren de mannen van EPC al heel snel aanwezig en die verhielpen het probleem in no time. Om 08.17 uur kwam het bericht dat de stremming voorbij was.

Vooralsnog werd er toch niet geschut, omdat een duiker in het riool zat om de roerklep op het westelijk Maashoofd aan de onderkant te bekijken. Dit apparaat gaf nog steeds problemen en de oplossing leek niet voorhanden. Kwamen de problemen door de rubberen flappen ter afsluiting of was de taats misschien versleten? Er werd druk aan gewerkt en dan moest de scheepvaart even geduld uitoefenen. Bij iedere schutting moest de duiker namelijk uit veiligheid het water uit.
Nu was het ook nog eens behoorlijk mistig, goed te zien aan de foto van de Cornelis B die rond 09.00 uur schutte. In de Waalhaven zag ik vanaf de brug de Alfa Mea en de Inspé II liggen.

   

Een uurtje later moest ook de Spes Salutis een poosje wachten, maar na het schutten van dit schip kwam meteen de Albatros de sluis in.

   

Een tijdje later maakte de Wilhelminasluis de faam van spitsensluis waar, want de Orca meldde zich op een reis van Veghel naar Gorinchem.

   

De Patria, die was geladen in het Munnikenland bij Covaco, moest in de Waalhaven even wachten. Hetzelfde lot was een jacht beschoren, die maakte vast aan de Inspé II.

   

Rond het middaguur zag ik bij de fabriek van Covaco dat de Carmen bijna was gelost. In de sluis was de Christina de volgende. Deze Christina kwam nog niet op mijn lijst voor en daar stonden toch al vijf Christina's op.

   

In de Waalhaven bleef het druk. Aan de westelijke remming lagen de Mary 1 en de BGA Trans, aan de oostelijke remming de Inspé II, Alfa Mea en de Prinses Margriet. De spits Testudo dobberde in de ingang van de haven. 

Een mooi moment om die BGA Trans en de Testudo apart op de foto te zetten vanaf het oostelijk Waalhoofd (H1).

   

Het werd een aardige schutting met dit drietal schepen. Links de Testudo en de Prinses Margriet, rechts de BGA Trans. 

Het was meteen mijn laatste foto. Niet lang erna kwamen weliswaar de Arta en de Maurice voorbij, alletwee op weg naar het zuiden, maar ik vond het welletjes voor vandaag.

Mary 1 hier langer dan gepland       
Dat kwam door die vermaledijde roerklep. Samen met de duikploeg van Europa en een rijdende kraan moest het probleem worden gevonden en daarna natuurlijk ook worden opgelost. 

Of dat vandaag ook is gelukt, weet ik niet. Wel weet ik dat normaal werd geschut nadat de Mary 1 in de Waalhaven was gaan liggen en de kraan en de duikers waren vertrokken. Tussendoor hingen de Ooms-mannen ook nog het krooshek terug op het westelijk Maashoofd. 

   

Weinig rust voor de Ooms-mannen, want ik hoorde dat ze maandagmiddag in Vlissingen worden verwacht. Dat wordt dan een kort weekeinde voor ze en dat nadat ze vannacht na een klus bij Poederoijen aan boord zijn blijven slapen. Het karwei in Poederoijen duurde wat langer dan gedacht. Chapeau!. 

Ook dit gebeurt op de Wilhelminasluis        
Vanochtend vroeg merkte mijn betere helft op dat de zonnewijzer was omgevallen. Mijn reactie was onmiddellijk: "Dat bestaat niet". Het bleek natuurlijk wel zo te zijn, alleen was het ding niet omgevallen, maar omver gereden!
Zowel in het gras als in het grind was te zien dat de een of andere eikel/eikelse gisteravond, vannacht of vanochtend heel vroeg ons pad was opgereden en toen was gaan draaien. Aan de sporen te zien was het nog een slechte chauffeur/chauffeuse ook, want hij/zij heeft twee keer moeten "steken" om weg te kunnen rijden. Nou vraag ik je!!!

Niet alleen heb ik vanochtend aangifte gedaan bij de politie (dat viel nog niet mee), maar dat zal niet veel helpen denk ik. Wat wel gaat helpen is dat mijn al bestaande lamp op de garage, die automatisch bij bewegingsdetectie aangaat, vandaag is verbonden met een apparaat dat via mijn IPhone een geluidje geeft als de lamp aangaat.
Verder is vanmiddag een camera opgehangen die beelden geeft aan mijn mobiel als de lamp aangaat, maar die deze beelden ook opslaat. Dus hoor ik vannacht het geluid kan ik mijn mobieltje pakken om te zien wat er in de tuin aan de hand is. 
Dit alles klinkt simpel, maar het werkt en het kost trouwens ook wat. 

                                     terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 18 februari 2016 
Een dag zonder storingen maar wel weer eentje waarop moest worden geschut met hinder. Nu was het niet echt druk, dat viel dus mee.
De duikers van Europa waren ook weer samen met de Ooms-mannen actief. Net toen ik voor het eerst naar buiten keek, zag ik een duiker die op een handige manier uit het water werd gehaald. 

 De duiker, die opnieuw bezig was met de weerspannige roerklep op het westelijk Maashoofd, moest zo nu en dan het water uit als er werd geschut. Bij de F 50 met het ponton NP 470, op weg naar Aalst, was dat zeker noodzakelijk. Mary 1 ging achteruit om ruimte te maken voor dit transport.

   

 Een tijdje later een schip dat hier bij mijn weten voor de eerste keer kwam. Wel zag ik het eerder in het Munnikenland bij Covaco lossen.

   

 In de Waalhaven lag al een tijdje het party-schip Princehof te wachten. Het schip zag er prachtig uit, waarschijnlijk een cosmetische beurt gehad.

Natuurlijk nam ik ook het bijna onvermijdelijke kijkje in het Munnikenland. Daar zag ik dat de Adelvotis werd gelost en dat tegen de casco's de Rheine/Panta-Rhei combinatie lag. In de loop van de middag liep het daar leeg, maar even later vulde de Patria de lege plek op. 
Nu zie ik dat de Patria gezelschap heeft gekregen van de Carmen. Maar goed, hieronder de Adelvotis en de Rheine/Panta-Rhei.

   

Dan opeens de Johanna van der Wees, ik bleef binnen maar kon het niet laten er een foto van te maken. Hoewel het aan het einde van de middag regende, wandelde ik naar de brug om een foto te maken van de Germaton. Eerder op de dag was dit schip ook al gespot, zie hieronder.

   

HansWandelt       
De mannen van AndelWandelt zijn elkaar even uit het oog verloren. Logisch, want Anton van Rijswijk is herstellende van een forse griepaanval. Hans de Weerd had geen last en besloot om ook vandaag dan maar alleen een flinke tocht te maken.

Nu trof hij het wel flink met dit weer. Al vroeg vertrok hij via Veen en met de pont daar naar Aalst om aan de overkant weer een stuk Maasdijk te volgen. Hij maakte daarbij een behoorlijk aantal foto's en vooral van schepen.
Van de Secunda bijv. die bij de betonfabriek in Aalst lag en even verder van de twee oude slepers Luus en Jantje. 

   

Lopend richting Well gingen ook de Dimar en de Germaton op de foto. Die laatste is hierboven ook al aan de orde geweest.

   

Vanaf de brug gingen twee schepen tegelijk op de foto, de Jantine rechts en de Alwi-B links. 

Hans wachtte tot de schepen bijna onder hem waren om op die manier foto's vanuit een niet zo gebruikelijk standpunt te krijgen.  

   

Via Hedel en Den Bosch ging de route vervolgens langs de Spuisluis Crèvecoeur.    

Niet veel verder ligt Sluis Engelen en natuurlijk ging ook dit object op de foto.             

Daarna langs de zuidoever van de Maas richting Bokhoven, Hedikhuizen en Heusden. Onderweg o.a. de Tolé uit Hellevoetsluis en de duwer Gretina die de bak Grevelingen voor zich had.           

   

Het bleek druk te zijn op  dit stukje Maas, want de schepen bleven elkaar opvolgen. Hieronder eerst de Vijzelgracht en ernaast de Cotrans 8.

   

Met de The-An II uit Kerkdriel passeerde  alweer een bekende van de Wilhelminasluis. Ook de Grevelingen zag ik wel door de sluis komen. 

   

De laatste van deze serie, de Iduna, kwam eerder op de dag door de Wilhelminasluis. Daar ging het schip niet op de foto trouwens.  

Hans liep verder richting Andel via Wijk en Aalburg en Veen, maar bleef daarbij de dijk volgen.
Zaterdag staat voor AndelWandelt een tocht van Doetinchem naar Arnhem en via een andere route weer terug naar Doetinchem op het programma. Een tocht van ca. 40 km. Nu net stuurt Anton het bericht dat hij afziet van deze tocht. Heel verstandig lijkt me!

                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 17 februari 2016        
Een ronduit prachtige dag, zowel wat het weer betrof als de passerende schepen. Zo zag ik vandaag twee schepen passeren die ik hier nog nooit eerder zag. Maar eerst even terug naar gisteravond toen een lange storing bezig was. 's Avonds kreeg ik het volgende bericht:

Voor het tweede losse eindje van gisteren, de twee duw-combinaties in het Munnikenland op één foto, hoefde ik achteraf niet vroeg op te staan. Later in de ochtend, het liep al tegen 12.00 uur, zag ik dat Boreas+Susanna tegen de casco's lagen en dat Rheine+Panta-Rhei werden gelost.

 In de Waalhaven van de sluis lag toen nog de Marja, het schip dat gisteravond was aangekomen. In de sluis waren de mannen van Ooms weer aan het werk, maar de met schroot geladen Soli Deo Gloria paste er makkelijk bij.

   

Ook het werkvaartuig Kees van Maksor Diving uit Werkendam had geen enkele moeite om langs de Mary 1 te komen.

Maar daarna moest de Mary 1 toch echt de sluis uit om plaats te maken voor de Esperanto 3, de eerste nieuwkomer. Het schip kwam van Aalst en was op weg naar Lekkerkerk om daar het voorste deel van het koppelverband op te halen om daarmee door te gaan naar Amsterdam.

   

De Stad Nijkerk 1 paste er niet bij en moest dus een ronde wachten. Het schip kwam van de fabriek van De Heus in Andel aan De Rib waar het was gelost. De volgende was de Werkendamse Compromis die richting zuid ging.

   

 Dan de Zagri 15 die te maken kreeg met een storing aan de roerkleppen en dus flink geduld moest uitoefenen. Dat gold ook voor de Vrijheid die in de Maashaven lag te wachten. In de schutting van de Vrijheid kwam ook het Maksor-vaartuig Kees mee.

   

Even later de kleine duwer Ruurtje van de fa. Koek die met een splinternieuw ponton (in Rusland gebouwd werd me ingefluisterd) op weg was naar Aalst. In het begin van de avond kwam de Ruurtje alleen terug.

   

Met de Alwi-B, op een reis van Gorinchem naar Den Bosch, kwam het laatste schip vandaag voor mij de sluis in. Vlak erna schutte de Seolto, maar daar heb ik geen foto meer van gemaakt. 

Storing 2016-12 en 2016-13 en ander werk      
Minimaal twee keer zag ik verdeeld over de dag dat de Maasdeur(en) bleven staan, terwijl ze werden geacht in beweging te komen. Ik schaar deze storinkjes onder één noemer, nl. 2016-12.

De problemen met de beide roerkleppen aan de Maaszijde van de sluis leken ernstiger. Of misschien had het een wel met het ander te maken. De roerkleppen stonden niet meer in hun vergrendeling zag ik, maar ze werden met spanbanden op de goede plaats gehouden. Apart gezicht.

   

Vanmiddag leek het alsof een Maasdeur in brand stond. Misschien zijn ze wel aan het slijpen dacht ik nog. Maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat de Ooms-mannen met de hoge drukspuit de Maasdeuren aan het reinigen waren. Wel een spectaculair gezicht.

                                      terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 16 februari 2016         
Opnieuw zo'n dag waarop ik het eerste deel ervan niet op de sluis was. Wel zag ik voor vertrek dat de slepers Ruurtje en F50 van de fa. Koek uit Sleeuwijk richting Afgedamde Maas gingen en dat de Amorsita, gelost in Andel, de andere kant opging. Geen foto's van deze schepen, maar wel van de duw-combinatie Boreas-Susanna die bij Covaco in het Munnikenland werd gelost.

Vandaag maakte ik er maar een selectief dagje van. De spits Yannick bijvoorbeeld ging wel op de foto, andere schepen liet ik voorbijgaan. 

   

Deze Yannick zag er wel heel anders uit dan de Yannick die ik mij herinnerde van eerdere bezoeken. Hieronder die Yannick op resp. 1 november 2011 en 28 januari 2012. 

   

Met de Talisman dacht ik een luxe-motor te zien, maar al googelend kwam ik erachter dat het een Steilsteven was. Ook interessant dus.

Lag bij Covaco in het Munnikenland al een duw-combinatie, Boreas/Susanna, verbaasd was ik toen vanmiddag de duw-combinatie Rheine/Panta-Rhei richting de sluis kwam. Twee van die combinaties, waarvan er niet veel meer varen, tegelijk op dezelfde plek.

Mijn verbazing veranderde in enthousiasme toen ik zag dat de Rheine het spul in de monding van de Waalhaven ging draaien.

   

Achteruit ging de combinatie daarna het Munnikenland in om af te meren op de palen dichtbij het Gedenkteken. Twee duw-combinaties achter elkaar, dat zag ik nog nooit eerder. Ze liggen er nu nog steeds, dus misschien kan ik ze morgen samen op de foto krijgen. Vroeg opstaan derhalve.

Laat in de middag de Vagari vanaf de Waalkant die bleef overnachten in de Maashaven. Uit die haven kwam de spits Jason, die daar had moeten wachten. De Jason kwam uit Lieshout en kent als thuishaven Ouder-Amstel. Ik vermeld dit omdat ik deze Jason nog niet eerder zag.

   

Jason bleef na het schutten in de Waalhaven overnachten. Zoeken leverde op dat ik deze Jason toch kende, maar dan met de naam Animo III. Hieronder de Jason in de sluis, ernaast het schip als Animo III op 4 februari 2014 uitvarend richting Waal.

   

Na de Jason zag ik nog de Prinses Margriet samen met de Marja schutten richting Waalhaven. Na het schutten bleven ze in die Waalhaven overnachten, zodat er nu een mooi rijtje van drie schepen ligt.
Later zag ik ook nog de Spes Salutis dezelfde kant opgaan. Vanwege de duisternis geen foto's meer. 

 Storing 2016-9, 2016-10 en 2016-11     
Helemaal precies zal het wel niet zijn, maar feit is dat zich vooral in de middag een aantal storingen voordeed. Ach, kan altijd gebeuren natuurlijk bij een nieuwe installatie, maar echt prettig is het niet. 
Vroeg in de middag kwam Scheepvaartbericht 2016.01514.0 via email bij me binnen, hieronder staat het belangrijkste deel eruit afgebeeld. 

Wat er nu precies aan de hand was, weet ik niet. Maar de tekenen op het Maashoofd H4 wezen op een probleem met de Maasdeur(en). 

   

Momenteel (19.30 u.) is de monteur van EPC nog steeds aanwezig, het gaat dus niet om een kleinigheidje. Ook hoorde ik dat er problemen waren met een camera en dat monitoren uitvielen.
Als dat zo is betekent het vaak dat de brug niet kan worden gedraaid omdat het zicht erop dan ontbreekt. Kortom: misère vanmiddag. De stremming is nog niet ingetrokken, morgen kom ik er misschien nog op terug.
Ter illustratie dat stremmingen van de sluis altijd al voorkwamen het volgende berichtje uit het Nieuwsblad voor Het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard. Ik kreeg het knipsel toegestuurd van Jan Vos.

                                        terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

maandag 15 februari 2016     
Een geweldige dag en dat is aan sommige foto's ook wel te zien, het lijken bijkans zomerse plaatjes. We waren vandaag een beetje laat, zodat we rond 10.00 uur nog van ons ontbijt genoten, maar ook van Ilse en de Maasstroom 11 die net langskwamen. 

   

We gingen op weg naar de koffie in Slot Loevestein, maar natuurlijk wilde ik eerst de schepen in het Munnikenland vastleggen. De Gerardus was een nieuwkomer daar, de rest van de schepen zag ik in de afgelopen dagen daar al eerder.

De Boreas met Susanna lag tegen de casco's te wachten, de Hamaritha werd gelost en op dezelfde foto liggen de Irbis en Inspé nog naast elkaar. 

   

Op weg naar Loevestein en op het hoogste punt van de nieuwe Wakkere Dijk stopten we even om van het uitzicht te genieten. In de verte zag ik dat de Taurus bij de laadbrug lag waar het werd voorzien van een lading zand. Die vraag (zie gisteren) is dus ook weer beantwoord.

Op de terugweg kwamen we de Inspé tegen en natuurlijk moest ik er weer een foto van maken. Prachtige plek op die nieuwe weg om de schepen te zien langskomen. 
We reden meteen maar door naar De Rib om daar de Amorsita, die daar tussen de bakken lag, op de foto te krijgen. 

   

In en rond de sluis gebeurde niet veel, alleen zag ik op een gegeven moment dat de Hamaritha een plekje in de Waalhaven had ingenomen. Na een paar uurtjes was het schip weer verdwenen. 

Iets na 16.00 uur hoorde ik dat er een storing was op de sluis, vandaar dat het zo rustig bleef. Ik weet niet wat de oorzaak was, maar de mannen van EPC die rond 16.30 uur arriveerden zijn nu (18.00 uur) nog steeds bezig met de Maasdeuren. Storing 2016-7 dus, het schiet op.......... of niet.
In de Maashaven lagen de Pax en de Pro Rata te wachten, in de Waalhaven de Elisabeth en later ook de Secunda. Rond 16.45 uur werd er weer geschut en het euvel zal nu wel zijn hersteld, want EPC gaat nu (18.15 u.) te vertrekken.

   

Spitsen in het archief      
De lijst van Nederlandse vrachtschepen beginnend met een "T" heb ik vandaag opgeschoond. Ook dit keer heb ik de spitsen die erop voorkomen even in een apart bestandje gezet om ze hier te kunnen plaatsen. Of ze allemaal nog actief zijn weet ik eigenlijk niet.

   

Hierboven de Tesco 5 (030.51692) op 15 maart 2014 tijdens het uitvaren van de sluis in richting noord. Ernaast de Testudo (060.03834)  op 17 oktober 2014 voor het wachtgebouw van de sluiswachters.
Hieronder de Tommycor (020.05579) op 2 november 2007 op het punt om de sluis uit te gaan en ernaast de Traveler (021.03547) in volle vaart in de Waalhaven.

   

De laatste is een bijzondere, want het is een onthoofde spits. Deze Twin vaart altijd in koppelverband met de Eben-Haëzer. Een foto van dat koppelverband heb ik naast de Twin gezet.         

   

Hoog water in het Munnikenland                            
Zoals ik hierboven al schreef stopten we bovenaan de Wakkere Dijk om rond te kijken naar de binnenzee die in het Munnikenland door het hoge water is ontstaan. Ik maakte er ook een panoramische foto van, leuk. Maar nog veel leuker is om die foto ook echt panoramisch te zien, gewoon hier klikken. Geweldig, doe het nou maar!

Storing 2016-8    
Het is weer wildwest hier! De Fiat Voluntas wilde graag rond 19.00 u. de sluis uit en vroeg of de brug omhoog kon. Dat kon, maar aan de westkant bleef een slagboom staan en aan de oostkant was het bijna hetzelfde. En dan gaat het recht van de brutaalsten tellen.
Maar gevaarlijk blijft het, want verkeer rijdt van beide kanten en er is echt maar één rijbaan beschikbaar. Ik heb getracht een foto van de situatie aan de oostkant (Gelderse) van de brug te maken. Nu (19.40 u.) zie ik de monteur aankomen. 
maar ik stop ermee, de rest komt wel op Twitter (@Wietze 1946). 

                                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht   

zondag 14 februari 2016       
Vanochtend regen en toen we na ons bezoek aan Uden naar de sluis terugreden heuse sneeuw. "Natte" sneeuw gelukkig, dus het verkeer in het Brabantse had er niet echt last van. Wij keuvelden wat en hadden het o.a. over de heerlijke hapjes en het eten waarvan we hadden genoten. Een goeie gewoonte dat Indische gebruik om meer dan genoeg eten in hoeveelheid en variatie te hebben. Een kleine greep uit de verschillende hapjes ziet er al voortreffelijk en jaloersmakend uit. En dan ga je erna past echt eten!

Bijna bij huis stopten we natuurlijk bij het Gedenkteken om de drie schepen die bij de fabriek van Covaco lagen op de foto te krijgen. De sneeuw viel nog steeds behoorlijk en dus zijn het bijna winterse opnamen geworden.

Hierboven links de Irbis en rechts de Inspé. Op de foto hieronder bij de kraan de Hamaritha.

Dan ligt in de Waalhaven ook de Taurus, zie de foto van gisteren, die als einddoel het Munnikenland opgaf. Die zal er dan morgen ook wel naar toegaan. Ook ernaar toe ging een van de laatste duw/sleep-combinaties, Boreas met Susanna. Vanaf het Waalhoofd zette ik deze op de foto, maar de sneeuw voorkwam het maken van een tevredenstellende opname. Wel sfeervol, maar dan is daar ook alles mee gezegd. Daarom heb ik ernaast een foto geplaatst waarop de combinatie bij de kraan ligt bij mooi weer op 19 augustus 2015. 

   

Spitsen uit de vaart       
Op 11 februari jl. plaatste Henk Jurgens op Facebook een aantal foto's van de spits La Nauve die op de werf 14 meter werd ingekort. Zelf zegt hij ervan:
Het is 11-02-2016, een datum ik mij zal herinneren als een soort sterfdag, een sterfdag van een spits. Op maandag 08-02 werd ze uit het water gehaald en op 09-02 werd de brander er in gezet en vandaag was het klaar. Ze was niet zomaar een spits zoals zo veel nog in de vaart maar een van de weinige die de roef VOOR het stuurhuis heeft, een van de weinige van dit type die nog mocht en kon varen onder NL vlag.
Ipv. 14 meter in 1 stuk er uit te halen werden de 14 meter er in dele
n uitgebrand dit omdat de werf het te branden deel niet in 1 keer kon tillen.
Ik was getuige hoe de laatste stukken er uit gebrand werden en de restanten weer bij elkaar geschoven werden, knap stukje werk van de werf die dit zichtbaar vaker gedaan had. 
Tijdens de fotoshoot zag ik nog iemand met een camera, het bleek een Engelsman te zijn die het ontwerp had gemaakt hoe ze er in Londen uit kwam te zien en al gauw bleek dat het inkorten nog maar een klein deel van de plannen te zijn. Nadat ze ingekort is gaan ze verder met slopen, ze wordt gestript tot aan het dek van voor tot achter en komt er van voor tot achter een nieuw deel op het dek.
En zo werd La Nauve, La Nauve(je). 
Het schip kon met haar scheepsruim nog een hele tijd vracht vervoeren dit zag er nog goed uit volgens de mensen die er mee bezig waren.
Een doodzonde volgens de werfeigenaar om een mooie spits als deze zo te mollen en dat is het, een doodzonde
!"

   

In de reacties o.a. Liesbeth Jacob de Jonge die heel wat nuchterder reageert: "Ik vind het geen droevig verhaal als oud eigenaar, ooit gaan we in Engeland kijken wat ze er van hebben gemaakt. Als deze Engelsman haar niet had gekocht was de toekomst Treffers en scheermesje geworden en tja, daar zie je helemaal geen schip meer in! En dan nog, banken geven geen cent meer om starters te helpen en de SI vond haar toch echt beneden peil, er zat al een communautair certificaat op om die reden.." 
Hieronder die La Nauve nog in goeden doen tijdens een passage van de Wilhelminasluis op 17 augustus 2015. Als je alle reacties op het bericht van Henk Jurgens wilt lezen, klik dan maar hier. Vervolgens gewoon naar beneden scrollen tot je het bericht tegen komt. 

   

Er is nog een spits die misschien wel aan de binnenvaart wordt onttrokken. Op dezelfde Facebook-pagina van Spitsen typische binnenvaartschepen schrijft Michael van Wagtendonk over de Mardi die nu te koop ligt. Zekerheid dat het uit de binnenvaart verdwijnt is er dus nog niet. 
Hieronder deze Mardi op een zonnige dag in het voorjaar van 2011 en wel op 8 april.

Schepen op de Waal 2        
AndelWandelt zou gisteren de Jubileum Goudenkruisdragerstocht vanuit en naar Nijmegen lopen. Door ziekte van Anton van Rijswijk (beterschap nog!) ging de deelname niet door. Hans de Weerd liep nu alleen een dag eerder een zelf opgestelde tocht, ik noemde die vrijdag al. Hij maakte tijdens die tocht een flink aantal foto's van schepen die hij op de Waal zag. Vandaag het tweede deel ervan. 

   

Hierboven de Marie Jeanet met ernaast een bekende van de Wilhelminasluis, de flink geladen Albatros stroomafwaarts varend. Hieronder de Diomedia en de ook al bekende Arja. 

   

Op de Waal zijn veel duwcombinaties te zien en eentje ervan was die met de stoere duwer Mayon.

Dan een drietal containerschepen die vrij snel achter elkaar passeerden. Eerst de Justin, dan de Dilsberg en tot slot de Nulli-Cedo. De Justin is een bekende, die zag ik hier ooit omdat het een casco kwam ophalen.

       

De laatste twee schepen in deze serie zijn de Octopus (vast en zeker ook een bekende) en de Favoriet.

   

Hans liep vanaf Zaltbommel over de Waaldijk richting het Munnikenland. Onderweg maakte hij ook een foto van het haventje van Zuilichem waar een drietal schepen rustig naast elkaar lag in het hoge water. Van links naar rechts zijn dat de Burgzand, Wodan en Maas. 

                                                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 13 februari 2016      
Precies 46 jaar geleden, op vrijdag 13 februari 1970, ging ik met mijn lief de weg naar het gemeentehuis in Den Helder om daar ons huwelijk officieel te maken. Mijn gedachten vandaag waren dus wel wat minder bij de sluis e.d., maar toch heb ik nog, vind ikzelf, een aardige update bij elkaar gesprokkeld.
De Tripang zag ik vanachter mijn ontbijt passeren en ondanks de bomen plaats ik die foto toch maar. 

In de Waalhaven zag ik drie schepen. De Mary 1 van Ooms, maar die behoort zo langzamerhand tot de inventaris van de Wilhelminasluis. Ertegenover lag de bekende Prinses Margriet en verderop de Taurus. De laatste heeft het Munnikenland als reisdoel en ik ben benieuwd wat het daar gaat doen.

   

Ook in het Munnikenland twee schepen. Dichtbij de weg lag de Inspé en tegen de casco's zag ik de Presto liggen.

   

Schutten zag ik nog maar één schip en wel de C'est la Vie. Meer schepen zag ik eigenlijk ook niet, behalve de Anna die net storing 2016-6 trof. 

Storing 2016-6       
Hierboven noemde ik deze storing al. Het was een kleine storing die ook snel was verholpen door de sluiswachter. Even de boel resetten en ook de Maasdeur H4  kwam weer in beweging. De schipper van de Anna, zelf ook een Waterstater, liep mee om bijstand te verlenen. Het was niet nodig.

Bediencentrale Tilburg     
In het Brabants Dagblad van vandaag een groot artikel over de Bediencentrale in Tilburg. De objecten die momenteel vanuit dat gebouw worden bediend zijn liefst 22 bruggen en zes sluizen. Dat zullen er nog veel meer worden, omdat het de bedoeling is dat ook de centrales van Helmond, Schijndel en Oosterhout in de komende jaren worden gesloten.

 Door alle bediening naar Tilburg te halen, wil Rijkswaterstaat een efficiencyslag te maken. Daarbij gaat het niet alleen om geld, maar door alle objecten vanuit één plaats te bedienen kan het scheepvaartverkeer beter worden aangestuurd. Met minimaal vier camera's wordt iedere brug van alle mogelijke kanten in de gaten gehouden. Tenminste dat verklaart Rijkswaterstaat bij monde van Anneke van Dam.
Nou, ik moet het allemaal nog zien. Als dat maar goed gaat en zolang de Wilhelminasluis maar ter plekke wordt bediend!

Hierboven in het gele gebied de objecten langs het Wilhelminakanaal die nu al vanuit Tilburg worden bediend. Eromheen de objecten die in de toekomst ook overgaan naar Tilburg.

Schuttevaer         
Vanmiddag opnieuw de Schuttevaer gekocht bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat. Ik had het een na laatste exemplaar trouwens. 
Mijn aandacht kreeg vooral het artikel achterin van Henriette Driesen-Joanknecht over de Eben-Haëzer. 

Nu ken ik ook deze Eben-Haëzer van de Wilhelminasluis. Hieronder het schip op 13 april 2008 en ernaast op 10 mei 2012. Om het hele artikel te lezen heb je de Schuttevaer nodig, bij Verbeek in Andel ligt er nog eentje!

                                       terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 12 februari 2016              
Een wel heel rustige dag! Geen personeel van Ooms, EPC, Kroneman, Prop, Volkerrail of welk bedrijf dan ook. Er kon rustig worden geschut en dat kon ook, want het aanbod was nu niet direct stressveroorzakend.
Nu moet ik wel zeggen, dat ik niet alle passanten op de foto zette. Vanochtend bijvoorbeeld was de eerste foto van twee schepen in het Munnikenland. De Liesbeth werd daar geladen en de Kladi gelost.

Wij vertrokken daarna richting Breda en na een uurtje of wat waren we weer terug op de sluis. Juist op het moment dat de coaster RMS Laar, "thuishaven" is St. Johns in het exotische Antigua, in de sluis lag, op weg naar de steenfabriek in Nederhemert.

Tegen vieren was de spits Jaël de eerste die me daarna naar buiten wist te lokken. Het Zeeuwse schip uit Terneuzen kwam van Veghel en was op weg naar Gorinchem voor een pauze.

   

Tegen het einde van de middag de Engelina. Dit Friese schip uit Lioessens kwam uit Rotterdam en moest ik natuurlijk op de foto hebben. Daarom, vanaf de verdieping van ons huis, een foto van dit schip. Direct erna de Dordtse Courage die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen.

   

Daarna geen foto's meer, de schemer sloeg toe in ging al snel over in duisternis.

 Transport op de Waal         
Van Piet Lobregt kreeg ik een foto van een aardig transport op de Waal. Hij moest er wel lang op wachten, want tergend langzaam ging het trio stroomopwaarts. Voorop de Alany die aan de sleeptros de zandzuiginstallatie Faunus had. Erachter de duwer Zeeleeuw. 

Een oude parlevinker verhuist           
Op Twitter, een tweet van de Scheepvaartkrant (@scheepvaartkrnt), zag ik dat de bekende parlevinker Time is Money is verhuisd. De tweet luidde: "Varende supermarkt naar Museumwerf Vreeswijk: Time is Money, de laatste parlevinker van Nederland, is sinds 1 januari 2016 verhuisd". Het bericht erbij is hier te lezen. 
Deze Time is Money zag ik ooit door de Wilhelminasluis komen, op de foto hieronder links op 5 juli 2011. Ernaast heb ik een foto geplaatst van de Janske, ook al zo'n oude parlevinker.

   

Nu zien deze parlevinkers er nog wel gelikt uit en zijn ze ook gemotoriseerd. Maar wat te denken van de laatste parlevinker in Andel, Sterrenburg? Twee van zijn zoons staan hier in de roeiboot waarmee Sterrenburg de binnenvaartschepen voorzag van boodschappen.

 AndelWandelt even gehalveerd        

Nu bestaat AndelWandelt uit twee actieve leden en een rustend lid (ik zei de gek). Als dan een van de actievelingen, in dit geval Anton van Rijswijk, is uitgeschakeld vanwege een flinke griepaanval dan moet de resterende loper het alleen opknappen.
Wel, dat ging Hans de Weerd toch goed af. Wel meldde hij in een kort bericht, dat hij maar drie personnen op zijn tocht via Veen, Aalst, Zaltbommel en over de Waaldijk terug, had gesproken. De veerman van het Veer Veen-Aalst, fotograaf Piet Lobregt en sluiswachter Hans Vos.  
Hans maakte nogal wat foto's van het hoge water, maar toch ook van schepen. Een drietal staat hieronder, de rest volgt morgen. 

Hierboven een opname van een flink transport met de duwer Bryan (bekend van de Wilhelminasluis) erachter. Hieronder links de voor mij onbekende Savona met ernaast de De Tijd zal 't Leren. En die laatste is wel weer een bekende van de Wilhelminasluis.

   

Rest me niets anders meer dan Anton van Rijswijk een spoedig herstel toe te wensen. Bij deze!

                                             terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 11 februari 2016        
Een prachtige dag, maar vooral in de ochtend niet veel schepen. Wel aan het einde van de middag en begin van de avond, maar toen maakte ik al geen foto's meer. De eerste vandaag was een onbekend Werkendams schip, de Transitorius.        

Omdat ik vanochtend in Andel werd verwacht, nam ik na dat bezoekje een kijkje op De Rib bij de fabriek van De Heus. Vooraan lagen de twee bakken Bente en Esther en achteraan de al behoorlijk lege Ambulant 3.
Op weg naar huis rij ik dan gewoonlijk langs het Gedenkteken om een kijkje in het Munnikenland te nemen. Zo ook dit keer en daarom weet ik dat bij de kraan van Covaco de Sunshine lag te lossen.
 

   

Halverwege de ochtend een leuk transport in de sluis. Het was de sleper Fifty-Fifty (1953) uit Sneek die een aluminium casco voor zich had dat naar Aalst moest. Meteen na het afleveren kwam de Fifty-Fifty weer terug, het had nog aardig wat uren varen voor de boeg, want de bestemming was het Friese Harlingen.

   

De volgende was de Soli Deo Gloria die in de sluis Mary van Ooms naast zich moest dulden.

Iets na het middaguur opnieuw een interessante schutting. Het was de mij nog onbekende eurocarrier Sound Supplier die als thuishaven Gibraltar gaat krijgen. Het zal wel een zusje zijn van de Sound Solution en de Sound Horizon die ik al eens door de sluis zag komen.

   

Nog een paar schepen zette ik op de foto. Liesbeth, op weg naar de fabriek van Covaco, was de eerste ervan. De laatsten vormden een duo in de sluis, de Merwestroom (links), op weg naar Heerewaarden, en de Panta Rhei.

   

Druk werk op de sluis    
Nogal wat oranje- en geelgejaste mannen waren actief op de sluis. Tenminste, het leek of ze overal waren en als je even niet oplette waren ze weer ergens anders. EPC was natuurlijk bekend, maar nu ook was er personeel van Kroneman Industriële Automatisering uit Dedemsvaart.   
Nu hoorde ik al eerder dat niet alles op de sluis naar behoren werkte, ik neem dus aan dat die problemen vandaag zijn opgelost.

Bij de Maasdeuren waren de mannen van Ooms actief en net als gisteren werden ze weinig "gestoord" door schuttende schepen. Een van de dingen waar ze zich mee bezig hielden waren de loopbruggetjes over de deuren. 

   

Ook was er een storing      
Alweer een kleine week geleden, op 5 febrauri, was de laatste grote storing 2016-3. In de dagen erna bleef met regelmaat een deur staan, wilde een roerklep niet, etc. Al die kleine storinkjes heb ik geschaard onder de noemer 2016-4.
Vandaag was het zo nu en dan ook mis, hieronder een van de keren dat de oostelijke Waaldeur bleef staan. Mary had genoeg aan één geopende deur en kon zo toch de sluis uit. Niet een grote storing en de duur was ook kort, maar toch geef er ik de naam 2016-5 aan. 

Kan dat niet gemaakt?    
Al een aardig tijdje is een van de bruggetjes die naar de remming in de kolk leiden afgesloten met rood-wit lint. Er is een plankje, al heel lang trouwens, kapot. Is er nu echt niemand die even de tijd kan/mag nemen om er een nieuw plankje in te leggen? 

   

En dan nog dit ..............    
Tijdens het maken van foto's vanaf de brug viel ineens de schuilplaats me op. Je hoort weinig meer over het Kunstprojekt dacht ik. Thuis gekeken in het archief wat het tijdschema was van de realisering van deze schuilplaats als kunstobject.
Wat blijkt? De twee geselecteerde kunstenaars moeten voor 18 februari een schetsontwerp inleveren. De commissie zal daarna bepalen welke kunstenaar de definitieve opdracht krijgt. Nog even wachten dus!

Dan liep vandaag een toch wel heel flinke groep militairen over de brug richting Slot Loevestein. Net als vorige keren liepen de mannen en een enkele vrouw een behoorlijk eind uit elkaar. Het lukte me toch een aardig aantal op een foto te krijgen. 
Deze mars zal wel weer onderdeel zijn van de Graeme Warrack Memorial.
    

                                  terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

Top