HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                         Nieuwsoverzicht van 21 t/m 29 februari 2016       
maandag 29 februari 2016       
Hoewel het niet echt druk wilde worden, was het toch een alleszins aanvaardbaar begin van de week. Jammer alleen dat de sluis er niet veel zin in had, want na het uitvaren vanochtend vroeg van de Lourens Sr weigerde de lastige Maasdeur H4 alweer om dicht te gaan. 
Ook in de schuttingen erna bleef dit zo. Steeds moest het systeem worden gereset om het ding over te halen toch maar aan het werk te gaan. EPC werd te hulp geroepen en die mannen deden hun uiterste best het probleem te vinden en verhelpen. 

Al de keren dat de deur bleef staan heb ik maar geschaard onder Storingsnummer 2016-18.
Later hoorde ik vertellen dat deze Maasdeur waarschijnlijk lek is, er stond nl. behoorlijk wat water in de deur. Nu kan dat wel als de deur moet worden geballast i.v.m. extreem hoog water, maar dat was nu niet aan de orde. Het gewicht van het water zorgde ervoor dat de deur bleef staan. Of en hoe het is opgelost weet ik niet.
Wel weet ik dat in de schutting na die van de Con Amore, Rudis en Arnold J. de Luctor uit Hardinxveld in de sluis lag. 

Hans de Weerd was vandaag op pad, nu voor een rondje Brakel - Gorinchem - Sleeuwijk - huis van ca. 37 km. Allemaal trainen voor de Vierdaagse. Daarom zag hij vanochtend vroeg de Cornelis-Adriana richting sluis varen. Zelf zag ik dit schip in de Waalhaven wachten tot de Luctor was geschut.

   

Later op de dag zag Hans o.a. de Nano die in het Munnikenland had gelost. De plek bij de kraan daar was meteen ingenomen door de Semper-Spera.

   

Op ongeveer dezelfde plek bij Woudrichem zag Hans even later de Rudis. Deze bilge-boot had al twee keer geschut in de Wilhelminasluis en was nu misschien wel op weg naar de volgende klant op de Waal/Merwede.

In de sluis, de middag was toen al een flink eind gevorderd, de Cotrans 4. Een klein uur later de Mira-Ceti die bij De Heus in Andel was gelost en na het schutten de nacht in de Waalhaven ging doorbrengen.

   

Even geleden, zo rond 17.00 uur, zag ik de Prinses Margriet in de Maashaven arriveren. Geen foto van dit schip en ook niet van andere schepen. Wel een foto van het werkschip Volkerak dat Hans vanaf de brug bij Gorinchem in de A27 zag langskomen. Het schip was op weg naar Woudrichem, naar De Klerk. Daar zag hij het later liggen.

   

Sluizen in Gorinchem      
Lopend door Gorinchem en op weg naar de brug in de A27 kwam Hans eerst langs de kleine Lingesluis, vooral in gebruik bij recreatievaart, en later ook langs de Grote Sluis. Natuurlijk waren beide objecten een foto waard.  

   

Op de linkerfoto hierboven ligt naast de zeilboten een zgn. narrowboat. Op de zijkant het prachtige opschrift R.W. Davis & Son Ltd. Ship & Boat Builders - Marine Engineers. Ik heb me laten vertellen dat deze narrowboat in 2008 is gebouwd.
Voorop stond "Morse" en "No. 973". Zou de naam van dit scheepje Morse zijn? Ook zag ik de naam "Dulce" op een van de zeilboten staan. Zou dit dezelfde zijn als de "Sailing Dulce"?

Wandelen op De Plaat      
Zowel op zaterdag als zondag is een oud-leerling van me met zijn metaaldetector op De Plaat geweest. Heel benieuwd was ik naar zijn vondsten. Tenslotte was er ooit een voetbalveld en een scheepswerf gevestigd op dat terrein.
Maar ook zijn er nogal wat vliegtuigaanvallen geweest in de Tweede Wereldoorlog (1940-1945). 

De speurder noemde de oogst niet opzienbarend, ik vond het niet te geloven dat er nog zoveel is te vinden in dat gebied. Nu ben ik natuurlijk geen kenner, hij wel en dus noemde hij moeiteloos op wat er zoal uit de bodem was gekomen. 
Een speldje, een fragmentje van een zilveren armbandje, een duivenring, een fragment van een rijwielbelastingplaatje uit 1935-1936, een uniformknoop van het Nederlandse Leger.
Na-oorlogs : 10 x 1 cent, 4x 5 cent, 2x 10 cent. Verder 1 cent zink 1944, een half leeuwencentje 1906, 6x 1 leeuwencent (1878, 1881, 1922 (2x), 1927, 1929) en 3 zilveren dubbeltjes Wilhelmina (1917, 1936, 1939).

Gisteren heeft hij nogmaals door het gebied gelopen en ook nu was de oogst voor mij in ieder geval weer verrassend. Zo kwam hij aan met  een musketkogel, een onderdeel van eenolielamp, een soort mini lijmklem, 2 uniformknoopjes van het Nederlands Leger, 4x 1 cent, 1x 5 cent en 1x 10 cent uit de guldentijd, 1 leeuwencentje 1883, 10 cent zink 1942, vergaan duitje Frisia 16 en een jubileummedaille Wilhelmina (1898-1948)!

Daarnaast vond hij een flink aantal granaatscherven, maar ook twee hulzen. De kleine is van het Nederlands Leger en waarschijnlijk oefenmunitie, de grote komt uit de Tweede Wereldoorlog en hoort bij een 2 cm FLAK (Flugabwehrkanone). Wel dergelijk luchtafweergeschut heeft bij de Wilhelminasluis gestaan. 

                                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zondag 28 februari 2016      
Zondag is nu nog steeds een dag in het winterseizoen waarop de Wilhelminasluis is gesloten en dus moest ik de schepen elders vinden. Geen probleem, want in het Munnikenland was gisteren al de Belgische Nano uit Oupeye ( een stadje in de provincie Luik) aangekomen.

We reden een beetje door de streek en kwamen zo ook op de Waaldijk in Zuilichem terecht, juist op het moment dat de coaster Eems Stream uit Delfzijl passeerde. Tegen het schip "geplakt" de Zwaantje 1, zodat het tempo niet hoog lag en ik in alle rust een foto kon maken. 

Op weg naar huis kamen we door Brakel waar ik gisteren de Prinses Margriet in de "haven" op de foto zette. Piet Lobregt maakte me erop attent dat ook de Sanne, het zusterschip van de Prinses Margriet, nu regelmatig in die "haven" ligt. Hij voegde er een foto als bewijs bij.

Wij reden de Wilhelminasluis voorbij om in Andel de Belgische Mira-Ceti uit Thuin op de foto te zetten. Het schip lag bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel.

Daarmee waren de schepen op vandaag. Maar gisteren zag ik een tweet voorbijkomen van Gezagvoerder Erwin (GZW_Erwin) die twitterde: "Alle vier "onze boten" op het steiger in Dordrecht." De onderstaande foto van de ligplaats aan het Duivelseiland (what's in a name?) zat erbij.

Hans de Weerd aan het trainen        
Afgelopen vrijdag besteedde ik al aandacht aan de tocht die Hans op donderdag jl. maakte, bijna een rondje Bergsche Maas van ruim 57 km. Zelf gaf hij als verklaring dat het inderdaad een k*l*re eind was, maar dat ik het moest zien als een training voor de komende Vierdaagse. Dan immers loopt Hans met zijn compaan Anton van Rijswijk liefst 52 km per dag. Kijk, daar moet je natuurlijk wel kilometers voor maken. 
Voordeel voor mij bij zo'n dag is dat ik nogal wat foto's krijg en daar heb ik vandaag ook weer uit geput.

Hierboven de Seba op het industrieterrein van Waspik. Ook de Breeze en de Sagrada hieronder gingen daar op de foto.

   

In de haven van Waspik lag de Deo Volente waarbij de Labor hand- en spandiensten leek te verlenen. 

Verder lopend langs de Bergsche Maas kwam eindelijk een bekende voorbij en wel de Tordino, een schip dat vaak door de Wilhelminasluis komt. De River Voyager erna zag ik hier echter nog nooit.

   

Bij het veer van Waalwijk - Drongelen lag het kraanschip Iris, toch ook een goede bekende van de Wilhelminasluis. 

Na het veer moet je terug naar de weg om via de brug de Sluis Waalwijk te passeren. Vanaf dat punt zag Hans in de Waalwijkse haven de Albatros liggen met de Galina als hulp.
Nog één foto daarna was interessant wat de schepen betreft. Vlakbij huis kwam de Cornelia-Adriana voorbij. Dat schip miste ik afgelopen donderdag net omdat het in de sluis kwam toen ik al met de update bezig was.

   

Daarmee waren de schepen op, maar wel nog een foto van de Sluis Waalwijk, hierboven al genoemd, met de Albatros en Galina op de achtergrond. 

Ietsje verderop ligt de Bovenlandsche Sluis die je via een brug kunt passeren. Hans maakte twee foto's van de buitenkant van deze oude uitwateringssluis.

   

Net na de brug, eigenlijk tegen de sluis aan, ligt het gemaal Gansoyen. Ook die ging natuurlijk op de foto.

Een oud gemaal??     
Bij de foto's van Hans ook een foto van een zo te zien oud/gedateerd gebouw of woning. Het zou m.i. best wel eens een oud gemaal kunnen zijn. Nu ben ik helemaal vergeten Hans te bevragen over deze foto, dus ik kan er niets over zeggen. Maar ik vind deze foto te aardig om nu niet te plaatsen.

                                               terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht    

zaterdag 27 februari 2016          
Op een zaterdag en zeker in deze tijd kun je eigenlijk niet veel vaart verwachten. Dat was er dan ook niet, maar de schepen die langskwamen waren wel aandachttrekkend. Zie ik bijvoorbeeld de Prinses Margriet vaak weekend in de Waalhaven van de sluis houden, vandaag zag ik het schip in alle rust liggen in de "haven" van Brakel. Natuurlijk moest ik hier een foto van maken.

Terug van onze trip(je) naar Zuilichem en Brakel kwam net een spits de sluis in. Het was de Essex, een schip dat ik al geruime tijd niet zag. 

   

Een flinke tijd later de Salem met de prachtige spreuk, ik bedoel dan niet de inhoud maar wel het vakmanschap waarmee de spreuk is aangebracht, onder het raam van de stuurhut. Jammer dat juist op dat moment Maasdeur H1 elke dienst weigerde. Het lukte de dienstdoend sluiswachter echter om het ding over te halen toch maar in beweging te komen, zodat de Salem geen wachttijd had.

   

Of het een unicum was weet ik niet, maar wel weet ik dat ik nog niet eerder meemaakte dat een geladen coaster door de sluis kwam. Meestal komen ze leeg voorbij op weg naar de steenfabriek in Nederhemert en kiezen ze voor de route naar de Noordzee de Bergsche Maas. 

Dankzij het hoge water was er nu genoeg water op de Waaldrempel. Het schip ging 3.30m. diep, terwijl op die drempel 3.50m. stond. Geen probleem dus, hoewel Amy uit voorzorg heel langzaam de sluis in- en uitging.

   

In de Waalhaven lag al een tijdje de Res Nova, een luxe motor van Petro Leeuwis te wachten om in te varen. 

Eigenlijk lette ik vooral op de Res Nova die de sluis inkwam, maar ik was toch op tijd om de ontmoeting van de Amy met de Tesco, die net in de monding van de Waalhaven kwam, te zien. 

De Tesco had al een lange reis achter zich, want het schip kwam uit de buurt van het Duitse Wesel. Daarom misschien wel logisch dat het na het schutten koos voor een overnachtingsplaats in de Maashaven. 

   

Ondanks het niet vermelden van een aantal schepen die fotoloos passeerden, is duidelijk dat het niet echt druk was. Maar de variëteit in het aanbod vergoedde eigenlijk alles. Morgen zal het zeker een stuk rustiger zijn.

Storing 2016-17      
In mijn vermelding van storingen ben ik nog mild, want ook vanmiddag bleef de westelijke Maasdeur (H4) een aantal keren staan, terwijl het ding geacht werd in beweging te komen. Ik heb begrepen dat een reset van het systeem, mogelijk in de oude wachthuisjes, de deur kan overhalen alsnog in beweging te komen. Maar dat er nog steeds iets niet goed zit in het systeem lijkt me duidelijk.
Hierboven stond al een foto van de weigerende deur, hieronder nog een tweetal.
 

   

Fenijn en Jansen          
Elders op deze website staat een artikel over De Plaat, het gebied ten zuidoosten van de sluis. Ooit was daar o.a. een scheepswerf gevestigd, De Gantel. Veel foto's van deze werf zijn er niet, veel info ook niet.
Daarom leuk dat ik een advertentie uit 1966 kreeg waarin die werf van Fenijn en Jansen wordt genoemd. Ernaast een foto van die werf nog in gebruik.

   

                                     terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 februari 2016    
Opnieuw een prachtige dag wat de scheepvaart betreft, want er zat werkelijk van alles tussen vandaag. Mijn eerste schutting liet een oude klipper uit Deil zien, de Martha-Maria. Op de achtergrond is het werkschip Kees te zien, daarover straks meer. Tegen de remming lagen toen nog de Courage en de Titania die beide in de loop van de dag zouden vertrekken.   

De Albertina was vanochtend gestart bij Sluis Schijndel, de Ventjager kwam leeg uit Kerkdriel en was nu op weg naar de Nieuwe Merwede om een nieuwe lading zand te halen. 

   

Mijn dagelijks kijkje in het Munnikenland leverde dit keer één schip op, de Barbarossa uit Papendrecht die werd gelost.

Ook aardig de ontmoeting die ik later had op de Maasdijk voor Andel. Daar kwam de Maasstroom net bij De Heus vandaan met de bak Ambulant 3 voor zich. Die bak heeft toch enkele weken in Andel gelegen. 

Ook vandaag weer een spits in de sluis en dit keer was dat de Zeeuwse Avanti uit Terneuzen. De foto's zet ik ook op Spitsen typische binnenvaartschepen.

   

Een uurtje na de Avanti kwam de Ventjager weer de sluis in, maar dit keer geladen met zand. Ongetwijfeld zal het reisdoel opnieuw Kerkdriel zijn geweest. De Kees was even klaar met het herstelwerk en kon de wachttijd mooi gebruiken om schoon schip te maken.

   

Tot slot nog twee verrassende schepen. De eerste was de 110 m. Eleonora uit Werkendam, een schip dat ik nog niet kende.

Natuurlijk ging het schip ook vanaf de brug op de foto en later ook nog vanuit mijn woning om de lading goed te kunnen zien. Ik heb nog steeds geen idee wat voor machinerie daar in het ruim stond.

   

Nog net voor de schemering kreeg ik een Whatsapp-bericht uit Woudrichem waarin werd gemeld dat een groot passagiersschip richting sluis kwam. 

Het bleek de 100 m. lange Switzerland uit Basel te zijn die naar de werf in Heusden ging. Toch wel een enorm gevaart om met een joystick de sluis in te krijgen. De kapitein kreeg dan ook terecht bewonderende blikken van een passagiere.

   

 Alles kan en gaat dus een keer kapot deel 2        
Gisteravond zocht ik nog wat oude foto's op van de grootse restauratie van de sluis rond de jaren 1980-1984. Een drietal foto's toonde de sleuven waarin eventueel balken kunnen worden geplaatst bij het droogzetten van het Sluishoofd. 

       

Ook vond ik nog een foto waarin de twee sleuven zijn beveiligd d.m.v. het plaatsen van verticale balken in die sleuven.

Vanochtend al vroeg arriveerde een wagen van Maksor Diving en werd materiaal klaargelegd op het oostelijk Waalhoofd (H1). Ook het werkschip Kees kwam al snel en zocht na het schutten de plek op waar het karwei, een loszittende balk, moest plaatsvinden. 

   

Al snel ging de duiker te water om de balk weg te halen met behulp van de kraan, zodat aan boord nieuwe gaten konden worden geboord om de balk weer goed vast te zetten. Een open sleuf als op de drie foto's hierboven bleef over.

   

Er werd gebruik gemaakt van chemische ankers en die moesten eerst harden begreep ik. Na een paar uur werd de balk dan ook pas bevestigd en even later leek het alsof er niets was gebeurd. Tevreden kon iedereen huiswaarts gaan.

                                            terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 februari 2016        
Vanaf het begin leek het een vruchtbare dag te worden, want achter elkaar passeerden de Transito, Jupiter en de Spes Salutis. Niet lang daarna zag ik de Chaperon richting Afgedamde Maas gaan. In het Munnikenland lag de Verwachting te lossen. 

   

Coasters zijn toch indrukwekkende schepen als die in de sluis liggen en dat was ook met de Amy het geval. De coaster was op weg naar de steenfabriek, ongetwijfeld om daar stenen te laden voor Engeland.

Ook vandaag maakte de Wilhelminasluis de faam van spitsensluis waar. Net na de Pirana kwam de Franto de sluis in. Beide schepen gingen naast elkaar liggen om zo gemakkelijk het afval in de container te kunnen doen. De weg over het kapotte bruggetje (daarover straks meer) was risicovol, maar het liep zonder nare gevolgen af.

   

Dan de grote Werkendamse Pro Rata waarvan de schipper ook al de gang naar de afvalcontainer moest maken. Opnieuw een bedenkelijke route.

Met behoorlijk wat zand geladen was de Gerrit-Jan de volgende. Tegelijkertijd kwam de Verwachting het Munnikenland uit en bleek het schip te willen schutten. Dat werd dus even wachten in de Waalhaven.

   

Komen er vaak helikopters heel laag over de sluis, deze legerafdeling bleef heel laag boven en in het water. Drie rubberboten hadden haast om de sluis uit te komen, misschien moesten ze zich ergens wel op tijd melden.

De laatste voor mij vandaag was de duwer Maasstroom 7 die met de bak Rolinda op weg was naar de fabriek van De Heus in Andel. 

   

Een loopbruggetje naar de remming van de sluis       
Al eerder roerde ik de desolate toestand van dit bruggetje naar de westelijke remming aan. Nu is er zoveel tijd en geld gespendeerd om de sluis op te knappen, met goed gevolg overigens, maar dan blijft zo'n aanfluiting onopgelost. Is er nu echt niemand die voor reparatie verantwoordelijkheid kan of mag nemen. Echt klantvriendelijk is het natuurlijk niet en ook kosmetisch gezien een lachertje, ware het niet dat het zo gevaarlijk is.

   

Alles kan en gaat dus een keer kapot         
In de vier sluishoofden zitten grote sleuven waarin balken kunnen worden geplaatst als het hoofd moet worden drooggelegd. Tenminste, ik neem aan dat ze daar voor bedoeld zijn. Bij gewoon gebruik zijn die sleuven opgevuld met een balk. Wel, een van die balken van het oostelijk Waalhoofd (H1) is aan de onderkant los gekomen. 

   

Kan gebeuren natuurlijk en de actie was snel. Duikers van Maksor Diving waren vanmiddag aanwezig om te kijken wat er aan de hand was. Morgen schijnt een werkschip met kraantje te komen om de balk eruit te halen en opnieuw te bevestigen. 

Hans de Weerd op pad      
Nog steeds zonder zijn compaan Anton van Rijswijk, hij is bijna hersteld van zijn griepaanval, maakte Hans gisteren een flink rondje van zo'n 57 km!! Via de brug bij Raamdonksveer kwam hij via de Heusdense brug weer naar Andel. Onderweg was er dus meer dan genoeg te zien.
Een aantal schepen bijvoorbeeld, zoals daar waren de Belgische Tamaris uit Evergem en de Union.

   

Langs de Bergsche Maas passeerde Hans ook een veer en wel dat van Sprang-Capelle naar Dussen. Hij nam het veer niet maar stapte stug door, daarbij het water volgend richting A27.

Na de Bergsche Maas bij Raamsdonksveer te zijn overgestoken, volgde hij weer de oevers zolang dat mogelijk was. Zo zag hij in de verte het werkschip Labor bij de  Keersluis Schipdiep in het Oude Maasje liggen.  

   

Ook vanaf de andere kant zette Hans later deze keersluis, die bijna altijd open staat, op de foto.

Hans passeerde al eerder het gemaal Keizersveer dat water uit de lagere polders op de Bergsche Maas loost. 

                                          terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

woensdag 24 februari 2016     
Vanochtend toch maar een foto genomen van de drie schepen in de Waalhaven, t.w. de Titania, Renata en de Franse spits Prodest. Het was alsof ik voelde dat dit wel een heel stille dag zou worden. De Renata zou overigens in de loop van de dag vertrekken.

Toen we om 11.00 uur vertrokken voor een dagje dieper Brabant in, was er nog geen schip gepasseerd. Bij het Gedenkteken stopte ik om de Adelante, die daar gisteren naartoe was gegaan om te laden, op de foto te zetten.

Later hoorde ik dat pas rond 13.00 uur het eerste schip zich meldde. Het was de Chaperon die uit Druten kwam en nu op weg was naar Heerewaarden om daar zand te laden. Voor onze terugkomst schutten in de loop van de middag nog de Jozina en de Kees van Maksor Diving.
Toen wij rond 17.00 uur thuis kwamen voer net de Cornelis-Adriana uit. Nog net kreeg ik het achterstuk van het schip op de foto.

Tegen 18.00 uur nummer vier (!) in de sluis. Het was de sleper Walrus II die de reis in Werkendam was begonnen.

Storing 2016-16   
Van Johan Kamp hoorde ik dat zich vanmiddag nog een storing voordeed aan de Maasdeuren. Net op het moment dat de Jozina in de sluis lag. Johan vertelde dat een Maasdeur stil bleef staan, maar hoe het werd opgelost wist hij ook niet. Storing 2016-16 dus alweer.
Dit soort storingen maakt weer eens duidelijk dat een overgang van de bediening naar Tilburg niet echt raadzaam zou zijn. Mocht dit al ooit worden overwogen.
Maar goed, ik zie dat de Patria eraan komt, waarschijnlijk op weg naar het Munnnikenland om daar te laden. Hoe dan ook, het is nu te donker voor een foto. Vier schepen tot nu toe!!! 

Waterecreatie Nederland           

Waterrecreatie Nederland heeft als doel het verbeteren van de waterrecreatie in Nederland. Leidend hierbij is de realisatie van de ambities voor de ontwikkeling en de organisatie van waterrecreatie  benoemd in de Toekomstvisie Waterrecreatie. Als het gaat om de inhoud van de samenwerking staan de acht ambities van de Toekomstvisie centraal. De stichting focust daarbij op drie pijlers waarvan het belang publiek en privaat wordt gedeeld:
   De ontwikkeling en het beheer van het landelijke routenetwerk, oftewel het BRTN basistoervaartnet;
   Het vergroten van de veiligheid op het water;
   Duurzaamheid en innovatie.

Op deze interessante website ook: "Ben je geinteresseerd in informatie over onze projecten en ander nieuws over ontwikkelingen van belang voor waterrecreatie? Blijf op de hoogte via de nieuwsberichten en de agenda op onze website. Je kunt ons ook volgen via Twitter @H2Orecreatie " 
Via de website is het mogelijk je te abonneren op een Nieuwsbrief met tal van interessante nieuwtjes.

                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 23 februari 2016    

Opnieuw een rustige dag hoewel ik het eerste deel ervan niet meemaakte. Ons bezoek aan de expositie van Jheronimus Bosch in het Noordbrabants Museum kreeg vandaag voorrang.
Indrukwekkend de schilderijen en tekeningen van zo'n 600 jaar geleden. wat is er dan toch veel bewaard gebleven, ook in oude(re) tijden al. Het was druk, zonder dat we er echt last van hadden. Een  aanrader!!


De schepen vandaag
   
Bijna thuis maakte ik eerst een foto van de Joma die lag te lossen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. 

In de sluis lag bij thuiskomst de Albatros, ik was net te laat om die nog op de foto te krijgen. Dat gold niet voor de Rudis die zo te zien bij de Titania vandaan kwam en daarna het Munnikenland inging om een plekje te vinden tegen de casco's.  

Mijn eerste passage was die van de Margje. Voorop wapperde fier de Friese vlag, een prachtig gezicht. Ook achterop zag ik een Fries vlaggetje, maar ook zag ik daar de thuishaven van het schip: Vreeswijk.
Een Fries um ûtens? Zou kunnen natuurlijk. Voor mij was het een onbekend schip, tenminste met deze naam. Als Nomados zag ik het vaker in de sluis.

   

Dan een tweetal schepen dat samen naar de Waalhaven schutte. Eerst de Renata die van Oss kwam en voor de nacht in de Waalhaven bleef achter de Titania. De tweede was een Franse spits, de Prodest uit Duinkerken, die van Veghel kwam en ook bleef overnachten.

   

Het was zo een mooi rijtje aan de oostelijke remming van de Waalhaven. Titania, Renata en Prodest.

Voordat het donker werd zag ik nog één schip. Het was de Dordtse Adelante die uit Oss kwam en nu naar het Munnikenland ging om daar bij de kraan van Covaco te laden. Dat zal morgen wel gaan gebeuren.

Spitsen waarvan de naam met een "P" begint    
Daar kom ik op door de Prodest, hoewel dat een Frans schip is. Bij de Nederlandse vrachtschepen die met een "P" beginnen, vond ik toch ook een paar spitsen. Allereerst de Picaro die op de foto van 29 juli 2014 vanuit de Waalhaven de Wilhelminasluis invaart.

De Pionier was de tweede, hoewel dat schip tegenwoordig met de naam La Girafe vaart. Links de Pionier op 31 oktober 2007 in de sluis richting zuid, ernaast hetzelfde schip maar nu als La Girafe op 3 juni 2012 in de Waalhaven.

   

Dan zag ik ook nog de Poseidon op een foto van 19 januari 2012. 

Een mini-Titanic bij de sluis      
Opeens viel het bootje me op door de vreemde houding waarin het bij het westelijk Waalhoofd lag. Het bootje is van aluminium en moet zelflozend zijn. Nou, dat blijkt nu niet helemaal te kloppen. Het maakt tenminste behoorlijk slagzij. 

   

't Hoff, maar dan in bloemenletters       
Vanmiddag moest ik voor een boodschap in Andel zijn en ik reed er over de dijk naartoe. Ineens viel het me op: ook dit jaar weer de naam 't Hoff in bloemenletters. Ieder jaar weer is dit fenomeen te bewonderen. 

Veel verhalen zijn er in omloop over dit kasteeltje, landhuis of wat voor betitelingen het meer kreeg. Veel foto's zijn er niet van. De twee foto's hieronder zijn gemaakt in de tuin van 't Hoff, als je het opschrift op de foto's mag geloven tenminste.

   

De grote foto hieronder toont iets van de grandeur van een parkachtige tuin, het moet dus een redelijke villa zijn geweest.

Op een drieluik is de grandeur van de villa te zien, maar ook de teloorgang in en na de mobilisatiejaren 1914-1918.
Op het ooit bestaande blog van Het Dorp schreef de legendarische Barend van den Blauwekerk erbij:  
"Het hierboven gepubliceerde beeldverhaal maakt me mistroostig. U ziet de trotse familie van Andel, vervolgens de onverschillige soldaten en daarna het trieste eindresultaat.

Het maakt me boos als ik denk hoe respectloos de soldaten met het pand zullen zijn omgesprongen. Als ik ze zo zie dan hebben ze net uit verveling aan de kandelaren in de opkamer geslingerd. De liggende besnorde soldaat rechtsvoor bleek te zwaar, hij trok de hele lamp en een deel van het prachtig gipsen plafoneersel naar beneden, tot grote hilariteit van de rest.
Na de oorlog was het historische gebouw letterlijk uitgewoond en was de sloophamer het enige alternatief
."

De hardnekkige mythe die zweemt rondom dit kasteel/landhuis is ontzenuwd door ex-inwoner van Andel Jos de Kloe. Zie wat hij schreef over dit landhuis door op deze link te klikken: http://home.planet.nl/~kloe0040/andel/Het_Hof_Reactie_gecorrigeerd_met_fotos.pdf

                                 terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

maandag 22 februari 2016      
Dat was wel een heel vervelend begin van de dag. Vanuit de echtelijke sponde hoorde ik vanochtend al heel vroeg dat een schip de sluis inkwam. De motor bleef ik echter maar horen en na een tijdje ging ik kijken.
De Maasdeuren gingen net op dat moment dicht, tenminste deur H4 was dat al, maar deur H3 ging dicht. Problemen met de deuren leek me en dat klopte. 
De Zalmvisser kon niet verder richting Afgedamde Maas en ik neem aan dat werd besloten het schip achteruit varend de sluis uit te laten gaan. Met een omweg via Sluis St. Andries zou de Zalmvisser ook op het reisdoel kunnen aankomen.

Wanneer de problemen precies begonnen weet ik niet, maar om 08.51 uur kwam de volgende mededeling binnen:

Van EPC zag ik al een monteur lopen en even later arriveerde de eerste wagen van Maksor Diving. Boomgaard BV kwam ook, maar die gingen verder met de bliksembeveiliging van de sluis. Duiker te water en niet veel later werd het mandje opgehaald met wat stukken hout erin.
Rond 10.00 uur zag ik de Prinses Margriet de sluis inkomen, het probleem van de storing 2016-15 was dus opgelost.

   

Wij gingen maar eens op pad, in de sluis was het toch heel erg rustig. De eerste stop was bij het Gedenkteken om in de regen foto's te maken van het drietal schepen daar. De Roos werd bij de vulpijp geladen en zo te zien lag de mij onbekende Avena uit Maasbracht te lossen. 

   

Vooraan lag de Joma te wachten tot het aan de beurt was om te lossen.

Over de Maasdijk reden we daarna naar Veen waar ik aan de overkant bij Neptune Shipyards in Aalst de Rhosneigr Bay, een catamaran, zag liggen.
Via Wijk en Aalburg reden we over de provinciale weg naar Andel waar we een kijkje namen op De Rib. Er lagen geen schepen, maar wel zag ik daar dat een schip de sluis inging. Het bleek de Titania te zijn die ik later zag liggen in de Waalhaven.

   

In de sluis vervolgens de duwbak van het koppelverband Willem-Antonie II, een flink schip met ook genoeg power om ermee op de rivier te varen. 

   

Een flinke tijd later de Friese combinatie van de duwer Alina uit Lemmer die de lege bak Fritrans 4 uit Grou voor zich had. Het bleek mijn laatste passant van vandaag te zijn. Druk was het dus niet, misschien zijn schippers een beetje huiverig geworden om door de Wilhelminasluis te gaan.

De veroorzaker en de leegte     
Bij het maken van de laatste foto, vanaf de brug, keek ik naar rechts naar het oostelijk parkeerterrein. Maanden stond daar een aantal containers. Stond, want vorige week werd al het e.e.a. opgehaald en vanochtend werden de gebouwtjes van Ooms opgehaald. Alleen een eenzame Dixie staat er nu nog als herinnering aan alle drukte.
Op het westelijk Maashoofd ligt nog wel materiaal, o.a. het door de duiker vanochtend omhoog gebrachte hout. Waarschijnlijk hout dat bij de Mary 1 overboord is gevallen tijdens de werkzaamheden.

   

                                 terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 februari 2016
Een ietwat troosteloze dag met vanwege de zondagse sluiting geen enkele scheepsbeweging. Wel zag ik dat de Inspé II uit de Waalhaven was vertrokken en dat in de loop van de dag de Roos in het Munnikenland arriveerde.
Het weer noodde niet tot de gebruikelijke wandeling naar het Gedenkteken en daarom vandaag een foto van die Roos uit het archief.

Die schepen zaten fout     
Vandaag ben ik bezig geweest de Nederlandse vrachtschepen waarvan de naam met een "V" begint opnieuw in te delen. Dan ontdek je ook fouten! Zo had ik de Valverde en de Volharding 11 bij deze schepen staan, maar die horen bij de Motortankschepen. Deze omissie dus in orde gebracht.

   

Ook kwam ik de spits Vamos (060.00482) tegen die op 5 augustus 2011 door de sluis kwam. Nu denk ik dat dit een Belgische spits was en dus heb ik de foto verplaatst naar de Belgische vrachtschepen

Spitsen die ik zag in of bij de Wilhelminasluis       
Tussen die Nederlandse vrachtschepen waarvan de naam met een "V" begint zaten naast de Vamos nog zes andere spitsen. Als eerste kwam ik de Varia (023.24937) tegen die in april 2015 de Waalhaven uitging. De volgende was de Vector (032.20164) die in mei 2007 passeerde

   

 Dan de spits met de zo mooie naam Veridis Quo (021.03606). Nu heb ik zelf op een Lyceum gezeten, maar daar heb ik nooit geleerd wat Veridis Quo betekent. Even googelen leverde ook geen uitsluitsel op, behalve dat Daft Punk een nummer met die titel uitbracht. Potjeslatijn dus? 

 Ook de volgende twee spitsen droegen namen die de gemiddelde Nederlander nu niet direct doet opveren. Eerst de Vincita (032.90288), die ik in september 2010 zag, en daarna de Viod II (022.01522) die op 12 mei 2011 langs kwam. 

   

 De laatste van het zestal was de Vite (032.90217) die ik op 13 juli 2008 in de kolk zag liggen. Wel een spits die toen vaker kwam schutten.

 Leuk filmpje met een uitleg van de werking van een Waaiersluis        
Ach, op zo'n lichtelijk deprimerende zondag als vandaag ga je dingen bedenken om te doen. YouTube levert meestal wel leuke of interessante filmpjes op. Zo ook vanmiddag toen ik een filmpje van RTV Betuwe zag met een interview met Peter Damen van het Waterschap Rivierenland.
Nu kreeg ik ooit van deze Peter Damen uit Poederoijen een aantal foto's waarop de door hem met Fischer Technik gemaakte miniaturen van een Waaiersluis op stonden. Hieronder twee van die foto's. 

   

 In het filmpje uit juli 2012 legt Peter Damen uit hoe een Waaiersluis, hij spreekt veel over een waaierinundatiesluis, eigenlijk werkt. Je moet wel goed opletten en misschien het filmpje nog een keer bekijken. Mij duizelde het tijdens het interview in ieder geval. 

                                           terug naar boven                                        naar Nieuwsoverzicht

Top