HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                       Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 mei 2016                                        


woensdag 25 mei 2016
Opnieuw een voortkabbelende dag waarop zo nu en dan een schip verscheen om te schutten. Weinig recreanten ook voor de tijd van het jaar. De eerste die zich meldde was de Liberte die in de Maashaven de nacht had doorgebracht. Het schip hoefde niet ver, want naar ik hoorde was Werkendam het reisdoel.

   

Wij waren weer eens aan de wandel en bij het passeren van de fabriek van Covaco zag ik dat de Furore tegen de casco's lag. Vooraan lag nog steeds de Inspé en veel activiteit leek er niet te zijn bij de fabriek.

Vanochtend ook een onbekend schip, de Joy. Het was op weg naar de thuishaven Rotterdam. 

   

Nu was het niet echt een onbekend schip, maar wel zag ik het met deze naam nog niet eerder. Wel als Festina op 24 januari 2014 bijv.

Bij het uitvaren van de Joy bleek dat in de Waalhaven de Princehof lag te wachten. Deze partyboot was op pad voor een rondje Bommelerwaard.

   

Toch ook weer een spits vandaag en wel de Franse Maryland, een bekende voor de sluis.

In de loop van de middag vrij snel achter elkaar de Pro Rata en de Albatros. Beide schepen gingen richting zuid.

   

Mijn laatste schip was de Madjoe. Madjoe is Maleis voor "Vooruit", een toepasselijke naam dus voor een binnenvaartschip.

Veel schepen miste ik niet vandaag. Wel schepen die tijdens het maken van deze update passeerden, t.w. de Amare, de Merwestroom en de Cathalijn. Ook hoor ik dat de Leeuw er nog aankomt, in ieder geval vind ik het welletjes voor vandaag.

De borden vermenigvuldigen zich     
Nu is dat natuurlijk onmogelijk, maar vanochtend stonden er opeens twee borden op de oostelijke parkeerplaats, waar er gisteren nog maar eentje stond. Het werd ook wel tijd dat die borden werden verwijderd, de datum was allang verstreken. Benieuwd hoe lang het duo blijft staan.

Op de foto hierboven is rechts de groepsschuilplaats te zien die onderdeel van een kunstwerk moet worden. De Kunstcammissie Creatieve toepassing Groepsschuilplaats Wilhelminasluis Eerste Wereldoorlog, ach deze commissie moest een naam hebben, heeft daartoe een traject uitgestippeld. 
Volgens een publicatie op de Gemeentepagina van maanden geleden zou het nu zover moeten zijn dat uiterlijk 18 februari twee kunstenaars een schetsontwerp moesten indienen. Vervolgens werd dan 1 kunstenaar geselecteerd voor een definitief ontwerp. In overleg met die kunstenaar is/wordt dan het vervolgtraject bepaald.
Nu zit ik wel niet in die commissie, noch in de Monumentencommissie die er ook wat over te vertellen schijnt te hebben, maar ik ben desondanks wel heel nieuwsgierig naar de stand van zaken. Na de eerste publicatie is een oorverdovende stilte ingetreden. Zou het plan wel doorgaan?

Een slimme specht      
Op de sluis in het gras naast de kolk lag al een tijdje een glazen pot met daarin resten van pindakaas voor vogels. Een specht bleek  wel trek te hebben in die restjes pindakaas. De vogel kroop half in de pot, maar onderstaande foto won het toch. De specht heeft zich net teruggetrokken na een goede score gezien de pindakoas op de snavel en op de kop.

                                             terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 mei 2016
Een rustige dag zonder uitschieters. Vanochtend wandelde ik naar de brug om de schutting van de Spes Secunda en de Belgische Sunshine op de foto te zetten. Terwijl ik daar stond, zag ik dat de Wilhelmien in de Waalhaven aankwam, maar daar moest wachten op het duo in de sluis.

   

Daarna lieten we opnieuw geruime tijd de Wilhelminasluis alleen. Hoe het kwam weet ik eigenlijk niet meer, maar opeens zaten we bij Mc Donalds in Breukelen aan de koffie. In uitermate goed gezelschap, dat dan weer wel. We besloten om langs de Vecht en later langs het A'dam-Rijnkanaal te rijden en vervolgens via de brug naar Vianen te gaan. Mooie route, veel schepen onderweg. Toch maakte ik de eerste foto pas van de Albemar die net de sluis van Vianen inging. 

Op de Lekdijk zag ik aan de overkant de Beatrixsluis (zo heet die geloof ik) waar het behoorlijk druk was. Jammer genoeg was het te ver om de namen van de daar liggende schepen te lezen.

Net onder de A27 door zagen we op de Lek de RWS 57 varen. Het hoge gras belemmerde een goed zicht op het scheepje dat bekend is van de passages van de Wilhelminasluis. Weer ietsje verderop maakten we een stop bij de stuw Hagestein.

   

We wandelden wat op het complex, er stonden nogal wat hekken, maar zicht op de sluis aan de overkant kreeg ik niet. Wel weer even staan kijken bij de vispassage, een geweldig ding.

Opnieuw een stuk verder werd de Belgische Yankee uit Brugge verlost van een lading grond, op de rivier lag de Geroma te wachten.

   

Daarna zag ik eigenlijk niets dat fotografeerbaar was, tenminste wat nautische onderwerpen betreft. Wel kon ik eenmaal thuis direct weer de brug op om de schutting vast te leggen van de Batouwe die samen met de Merwestroom en de Vliestroom richting Merwede ging. Bij het opengaan van de Waaldeuren zag ik dat in de Waalhaven de geladen Ventjager al lag te wachten.

   

De twee duwboten voeren als eersten uit, hoewel een recreant hen nog net voorging. Op de achtergrond rechts ligt de Prinses Margriet.

Tegen het einde van de middag kwam de Diademar de sluis in vanaf de Waalzijde. Mijn laatste foto dacht ik, maar vanaf de brug zag ik in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming, de Liberté liggen. Niet zo moeilijk, dat werd echt mijn  laatste foto. 

   

Ook nu weer vergiste ik me, want bijna was ik klaar toen de spits Franto de sluis inkwam. Ja, die wilde ik niet zomaar laten passeren.

   

De Franto bleek in de Waalhaven te gaan overnachten. Het koos daarvoor een plekje achter de Prinses Margriet en de Tordino.

Op mijn vingers getikt     
Wel heel vriendelijk, maar ik werd vandaag twee keer op mijn vingers getikt. Gisteren bleek ik me te hebben vergist in het schip dat voor de Salva aan De Rib in Andel lag te lossen. Ik noemde als naam de Sunshine, maar het was natuurlijk de Caspara.
Eveneens vergiste ik me door een foto bij het Gemaal Maelstede te plaatsen waarop volgens mij de uitlaat van het gemaal aan de kant van de Westerschelde was te zien. Fout, want het was de uitlaat van het kleinere Gemaal Schore. 

   

Ook kreeg ik een aanvulling binnen op de foto van de Pallieter die op de Westerschelde voer. Ik kon niet zeggen wat voor type schip dit was, maar Machiel de Graaf kon vertellen dat het één van de baggerschepen is die de Westerschelde op diepte houden. De Rederij heeft een contract dat al tientallen jaren loopt en blijft doorlopen zolang Antwerpen een zeehaven heeft!

                                               terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 23 mei 2016
 
Rustig begin van een nieuwe week waarbij schepen met soms flinke tussenpozen schutten. Heel anders was het met de regen, want die kwam gestaag naar beneden. Ondanks die regen zette ik toch een aantal schepen op de foto, eigenlijk volkomen willekeurig. Eén uitzondering maakte ik.
Vanochtend vroeg passeerde de Salva met een lading split vanuit Duitsland voor Andel en voor dat schip reed ik even naar De Rib in Andel. Voor de Salva, die ik nog niet kende, ligt de Sunshine eveneens te lossen.

In de sluis was de Cadenza uit Andelst de eerste die op de foto ging. Het schip lag toen in de Waalhaven voor een kleine reparatie. Uit de Waalhaven kwam meteen de Burgzand, op weg naar Aalst, de sluis in.

   

Slechts een duo-schutting vandaag en wel van de Friese Issaskar uit Hekelum, een dorpje op de grens van Gaasterland, met de Conto-Mio.

Enkelingen vandaag waren ook de Zeeuwse Bona Ventura uit Terneuzen en de Kerkdrielse Alena.

   

De Broedertrouw II zag ik onder de geopende brug de sluis inkomen, nog steeds voorop met Marilyn Monroe vergeefs trachtend haar kleding in fatsoenlijke staat te houden. De man naast haar deed geen enkele moeite haar te helpen.

Ben ik bijna klaar met deze update zie ik de Carmel Head de sluis inkomen, waarschijnlijk op weg naar Aalst. Een onbekende voor me en dus toch maar even naar buiten om een foto te maken.

Schepen in Zeeland     
Zaterdag maakten de mannen van AndelWandelt ook een aantal foto's van schepen die ze tijdens hun Franse Slag Mars zagen. Het weer was wat heiig op dat moment, het maken van echt scherpe foto's viel toen waarachtig niet mee. Maar toch. Eerst twee schepen zonder naam, tenminste de naam viel niet te lezen. Een schip van Höegh Autoliners met ernaast een Maersk schip, beiden varend op de Westerschelde.

   

De foto's vind ik toch leuk genoeg om te plaatsen, al was het alleen maar omdat dergelijke schepen hier nooit zijn te zien. Dat geldt ook voor de Pallieter, geen idee welk type schip dit is. 

Na de Westerschelde voerde de route een tijdje langs het Kanaal door Zuid-Beveland. Daar loop je dichter bij de schepen en dat is goed te merken, want nu kregen de schepen wel een naam. Links de Lierdam, rechts de Damiate.

   

De Variatie ging op de foto toen het net de Vlakebrug was gepasseerd.

Gisteren al plaatste ik een andere foto van de Ingona, het met auto's geladen schip. Ernaast de Fuerte, de laatste van deze mini-serie.

   

Gemalen op de route  
Te beginnen met een klein gemaal, het Gemaal Schore. Om het watersysteem in het gebied van Kapelle, Wemeldinge, Hansweert en Schore klimaatbestendig te maken is dit gemaal in 2015 gebouwd. Het gemaal voert overtollig polderwater af naar de Westerschelde, minimaal 120 emmers water per seconde. Ook heeft het gemaal een vispassage, zodat vissen het polderwater kunnen bereiken. Maar vissen die naar de Westerschelde willen kunnen via visvriendelijke pompen ongeschonden naar buiten zwemmen. 

Het tweede gemaal is een stuk groter. Dit Gemaal Maelstede ligt aan de Heer Jansdijk en loost water uit de achterliggende gebieden eveneens op de Westerschelde. Met behulp van een netwerk aan kavelsloten wordt de ont- en afwatering geregeld.

Ook bij dit gemaal is een vispassage aangelegd, waarbij vissen door de dijk worden geleid. Bij deze passage kunnen vissen zowel naar binnen als naar buiten trekken. Daarnaast is bij het gemaal zelf een viswering geplaatst.
Door licht en geluid worden de vissen daar afgeschrikt en worden ze geleid naar de inlaat van de vispassage. Hiermee wordt voorkomen dat vissen worden vermalen als ze naar buiten willen.

   

Aardig is om aan de kant van de Westerschelde de uitlaat van dit gemaal te zien.

Toch ook een sluis op de route   
Meteen de enige sluis die Hans en Anton op deze dag zagen. Echt dichtbij kwamen ze niet bij Sluis Hansweert, maar dicht genoeg om er een duidelijke foto van te maken. 

                                                terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht
  

zondag 22 mei 2016    
Zondag, rustdag. Geen enkele beroepsvaarder, wel een aantal recreanten. Maar ook die laatste categorie liet zich slechts zien in schuttingen van een of twee scheepjes. Toch was er een uitzondering en toen was het in de Maashaven meteen even druk.

Het bleek te gaan om een vereniging uit Arkel, die waarschijnlijk met de eerste vaart om het seizoen te openen bezig was. Gisteren ging het spul richting Heusden, vandaag leken de scheepjes op weg te zijn naar huis. In ieder geval een leuk gevulde sluis.

Wij wandelden vanochtend wat en zo kon ik een foto nemen van de Duplus en de Inspé bij Covaco in het Munnikenland en van de Belgische Sunshine die bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel lag.

   

Van twee recreanten maakte ik een aparte foto. Eerst was dat de HA 20 uit Zaltbommel die "Bruinvis" als naam voert. Deze oude kotter is gebouwd in 1910 als rietaak en later verbouwd tot mosselkotter volgens de gegevens van Kotterfoto.
De tweede was de Paapsud uit Aalst, de gegevens over dit schip kon ik jammer genoeg niet zo snel vinden.

   

Wat een prachtige molenstenen!!!
Op 12 mei jl. schreef ik over de molenstenen die de ingang van de weg naar Covaco markeren o.a. "
De stenen waren wel erg wit geworden en daarom nam ik er later een kijkje van dichtbij. En inderdaad, spierwitte stenen met alleen een tekst erop. Links "Het Munnikenland" en rechts "Feed Valid". Toch wel jammer, dit strakke zakelijke. Wel een mooi lettertype, dat dan weer wel! Enig historisch besef kan het bedrijf dus niet worden ontzegd."
Maar via David Rotmans kreeg ik een door Pieter Quik gemaakte foto van een schilderes  die bezig is aan de molenstenen. 

Covaco blijkt dus te beschikken over heel veel historisch en ook cultureel besef door de molenstenen in de oude luister te laten herstellen. Het moet een genot zijn om tussen die stenen door naar Covaco te rijden!

Natuurlijk ging ik er zelf vanochtend ook kijken om de kunstwerken van dichtbij te zien. Ik kan maar één ding zeggen: geweldig!

   

Juweeltjes zijn het geworden, petje af voor de schilderes. Ik hoop, dat deze stenen gespaard blijven van vandalisme. Hieronder nogmaals de oude beschildering op foto's uit 2007. 

   

Franse Slag Mars    
AndelWandelt is gisteren op pad geweest naar Kapelle in Zeeland om daar deel te nemen aan de tocht met bovenstaande naam. "Franse Slag" omdat Franse soldaten in mei 1940 een belangrijke rol hebben gespeeld in Zeeland.  

Anton van Rijswijk en Hans de Weerd kwamen ruim voor de start van de tocht in Kapelle aan, zodat er voldoende tijd was een kijkje te nemen in het Kampement re-enactment in het kader van Toujours Kapelle 2016 (Franse week). Ook wandelden ze op het "Franse" kerkhof.

   

Lopen in Zeeland betekent bijna altijd stukken langs het water. In dit geval was dat de Westerschelde, maar ook het Kanaal door Zuid-Beveland. En op dat kanaal voer de met containers geladen Ingona die de lopers inhaalde.

Veel werd gelopen langs de kust en dat leverde mooie plaatsjes als hieronder links op. Heel anders de foto ernaast waar Anton op de Postweg loopt in Kapelle. Je zou dit verwachten in Limburg, maar toch niet in Zeeland.

   

Met zoveel water waren er natuurlijk ook de nodige kunstwerken, gemalen en ook een sluis. Nu alleen een foto van het Gemaal Maelstede, maar morgen kom ik zeker op deze tocht terug. De mannen maakten nog een flink aantal aantrekkelijke foto's.
Nu al staan een aantal foto's op deze site, morgen zal ook een verslag ervan verschijnen.

                                               terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 21 mei 2016
 
Volgens mij was het rustig in de sluis vandaag, een recreantendag. Alleen de Marianna-E zag ik voorbijkomen, verder was ik niet op de sluis te vinden. Geen recente foto's dan ook dit keer, wij brachten de dag door op een Indische Pasar Sore (een middagmarkt met o.a. heel lekker eten) in Spijk en een fikse wandeling op Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd
Gisteravond, ik was al klaar met de dagelijkse update, zag ik een koppelverband spitsen de sluis inkomen. Nu vind ik koppelverbanden leuk, spitsen heel leuk en een combinatie ervan geweldig! Naar buiten dus maar weer om dit tafereel vast te leggen. 

Het koppelverband bleek te bestaan uit de pousseur (duwer) Wil-Jas die de onthoofde Bibifoc voor zich had. De Wil-Jas zag ik eerder in de Wilhelminasluis, maar dan wel als losse boot. Deze combinatie zag ik hier nog niet eerder. Leuke naam trouwens "Bibifoc", even googelen levert flink wat hits op van deze televisieserie met dezelfde naam.

   

Het koppelverband, dat had gelost in Lieshout, zocht na het schutten een plekje in de Waalcamping achter de Prinses Margriet. Vanochtend vroeg ging de reis verder naar Amsterdam om daar in de Coenhaven weer te gaan laden. 

Op het Waalhoofd staand zag ik, nadat de sluis vrij was, de Ineke naar binnen gaan. Dit schip bleef in de Maascamping overnachten. 

Vanmiddag maakte ik een foto van de Duplus die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland lag, niet wetend dat niet veel later ook de Inspé daar voor het weekeinde bleef liggen. 

Bezoek aan de Biesbosch      
Al een flink aantal jaren trekt een groep (ex)Waterstaters de Biesbosch in voor een genoeglijk dagje. Steeds meer mannen van die groep kunnen het woordje "ex" voor hun beroep zetten, maar er zijn nog actievelingen.
Altijd als ik foto's krijg van deze dag, bekruipt mij bij het zien van de groepsfoto een Aha-Erlebnis. Dit moet een persiflage op The Wild Bunch of The Dirty Dozen zijn. Maar nu weet ik de juiste betiteling voor deze groep: The Magnificent Eight!
Een aantal van deze mannen deden trouwens ooit dienst op de Wilhelminasluis.

Het blijft natuurlijk heel bijzonder, een postbode die de bezorgingsroute aflegt per boot. En wat een toepasselijke naam draagt dat postbootje!

Onderweg zien de mannen natuurlijk van alles. Nesten van ................ ja van wat eigenlijk? Ongetwijfeld insecten maar mijn kennis houdt daarmee wat dit betreft op. Dus ....... help! 
Wel aardig dat de mannen zich onbespied wanen, maar daarbij niet hebben gerekend op de spiedende blikken van een als boom vermomde dolende Biesboschbewoner uit lang vervlogen jaren. 

   

Midden  in de Biesbosch opeens de Postsloot. Of deze luxe-motor ook in de Postsloot ligt, vertellen de foto's niet. Op de website van BN De Stem kwam ik wat tegen over dit schip.    

   

                                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht 

Top